در مراسمی که صبح روز یکشنبه به مناسبت سی و یک مرداد ماه روز صنعت دفاعی با حضور رئیسجمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح برگزار شد، از پهپاد "کرار " به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین جت ایرانی رونمایی شد.
این پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دوردست مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل کرده و به سمت هدف مورد نظر پرتاب کند.
همچنین در این مراسم از تمبر روز صنعت دفاعی نیز با حضور محمود احمدینژاد، سرلشکر فیروزآبادی، سردار وحیدی و تقیپور وزیر ارتباطات رونمایی به عمل آمد.
به گزارش فارس، محمود احمدینژاد همچنین صبح امروز با حضور در دانشگاه مالک اشتر پس از ادای احترام به یادمان شهیدان نامجو، چمران و فکوری، نمایشگاه صنایع دفاعی کشورمان را در بخشهای هوافضا، صنایع دریایی و دفاعی افتتاح کرد و با توضیحات مسئولان و دست اندرکاران در جریان آخرین پیشرفتها و فناوریهای دفاعی در بخشهای گوناگون قرار گرفت.
مداومت پروازی در بالا در مسافتهای دوردست، سرعت بسیار بالا، توان انجام دادن ماموریتهای مختلف با اهداف گوناگون از دیگر قابلیتهای این جت بمب افکن است.
وحیدی در پاسخ به این سوال که آیا "کرار " همان پهپادی است که سال 87 در حاشیه هشتمین کنفرانس بینالمللی هوافضای ایران از ساخت آن خبر داده و برد آنرا 1000 کیلومتر اعلام کرده بودید، اظهار داشت: علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین بمب افکنی که امروز توسط رئیسجمهور رونمایی شد، جمهوری اسلامی پهپادهای دیگری نیز در اختیار دارد که میتوانند چنین شعاع پروازی را داشته باشند.
به گفته وزیر دفاع کشورمان، این پهپادها در موضوعات مختلف فعالیت داشته و ضمن اینکه میتوانند تصاویر را ضبط و به مرکز مخابره کنند، قابلیتهای عملیاتی را نیز دارا هستند.
این پهپاد قابلیت انجام ماموریت در مناطق مختلف جغرافیایی را بدون نیاز به فرودگاه دارد و هر مکانی می تواند محل پرواز و آغاز عملیات کرار باشد.
این جنگنده می تواند با سرعت بیش از نهصد کیلومتر به عمق مناطق دشمن نفوذ و هدف را مورد اصابت بمب های خود قرار دهد.
توانایی حمل و پرتاب 4 موشک کروز رادارگریز، یکی از ویژگی های کم نظیر کرار است.پهپاد ایرانی بنا به ماموریت های مختلف، قابلیت حمل دو فروند بمب 250 پوندی هوشمند نقطه زن را هم دارد.
این نوع جنگنده بمب افکن با رادارهای پیشرفته می تواند هواپیمای شناسایی قدرتمند و پرنده ای برای آزمایش موشک های پدافندی ایران باشد.
هوافضا، آیرودینامیک، طراحی هواپیما، طراحی موتور و سامانه سوخت ، آنالیز سازه، مخابرات، کنترل، ناوبری و الکترونیک تنها بخشی از فناوری های به کار رفته در ساخت کرار است.
بگفته کارشناسان نظامی، تا سال 2020 مدیریت جنگ های نوین با هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد شد و ایران از امروز این صنعت را به عنوان چهارمین کشور در جهان کاملا بومی کرده است.جوان های ایرانی، برای طراحی و ساخت این جنگنده ایرانی، پانصد هزار نفر ساعت تلاش کردند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده هواپیمای مذکور توسط چتر و با استفاده از بالشتک های بادی فرود می آید البته خبرها حاکی است نوع پیشرفته تر آن که دارای ارابه فرود نیز می باشد در حال تولید است که بزودی رونمایی خواهد شد. کارشناسان تلاش دارند با افزایش قابلیت های این بمب افکن نظیر افزایش برد پروازی و افزایش مهمات قابل حمل و توانایی پرتاب از یگان های دریایی آن را رقیبی سرسخت برای پهپاد های قدرتمند غربی نمایند.
مسلح به دو تیر موشک ضد کشتی سی701 کوثر
به نظر من که کار خیلی با تحسینیه و جای قدر دانی داره و باید به بچه های وزارت دفاع خسته نباشید گفت.به قول اقای احمدی نژاد ایران هرچه بیشتر تحریم شود سازنده تر میشود و این یک سنبل خود کفایی است و جای غرور داره غرب به خیال کثیف خودش فکر کرده که با منزوی کردن ایران میتواند این قدرت منطقه رو ضعیف کنه.
{این رو هیچوت فراموش نکنید:اگر الان رژیم شاه پا برجا بود ما هیچ وقت به این دستاورد ها نمی رسیدیم و همیشه باید چشممون رو به بیگانگان می دوختیم}
خیر پیش
قطعا کار با ارزشی است و قابل تحسین
البته باید واقع بین بود و نه شعار زده. شعار زدگی خطری است بالاتر از...
فکر می کنید اگر ما اف ۵ خریداری نمی کردیم الان می توانستیم کپی های آن نظیر آذرخشَ و تذروَ و صاعقه و.... را تولید کنیم؟؟؟
سلام محمد خان خسته نباسید.من که نفهمیدم بالاخره کرار چطوری فرود میاد.در ضمن ریختش هم مثل ماشین های فرمول یکه.اگه ممکنه توضیح بدید.
اسی عزیز معمولا اینگونه است که زمان فرود ابتدا سرعت کاهش یافته و سپس چتر نجات باز می گردد و هواپیما بصورت معلق به سطح زمین می رسد.در زمانی که چند متری با زمین فاصله دارد توسط ارتفاَ سنج های تعبیه شده در هواپیما بالشتک های هوایی از زیر هواپیما خارج شده و جلوی ضربه فرود را می گیرند.
چیزی جز افتخار کردن به دانشمندای جوان ایرانی ندارم
خیلی شبیه موشک V-1 آلمان نازیه که سال 1944 ساخته شده.
در ویکی پدیای انگلیسی کرار را با چند پهپاد دیگر مقایسه کردند که به یکیش خیلی شبیه هست فکر کنم توپولف143 بود مال 20 ساله پیش بود . ولی به نظر من باز هم ارزش داره.
فقط یک سوال دارم آیا دقت بمباران مخصوصا با بمب های لیزری می تواند با انواع غربی مقایسه شود ؟
مسلما ما در ابتدای راه هستیم و ایرادی نیز ندارد از روی طرح های غربی استفاده کنیم زیرا سبب کاهش قابل توجه ای در هزینه ها و زمان خواهد شد مثل چینی ها که با کپی برداری از تجهیزات روسی شروع کردند ولیکن امروزه می رود تا برای خود قطبی در صنایع نظامی باشند.
یک سوال اساسی اینه که روی بدنه دوربین وجود نداره پس چطوری میتونه بمب را پرتاب کنه به نظر شما برد ۱۰۰۰ کیلومتر بلوف نیست با توجه به جثه کوچکش
هادی عزیز
در پرواز های آزمیشی و نمایشی عموما دوربین ها و ادوات کنترلی را قرار نمی دهند چون هم امکان بروز اطلاعات وجود دارد و هم در پرواز آزمایشی امکان سقوط و از بین رفتن تجهیزات می گردد.
مطلب جالبی یود
ولی ای کاش به جای این همه تعریف.از جدید ترین های پهپاد های جهان هم میگفتین
سلام اطلاعات خوبی از سایت شمادرمورد هواپیمای بدونه سرنشین یاد گرفتیم با تشکر از زحمات شما
یک سوال
اگریکی بخواد نظر یا ایده اش رابا کسی در میان بذاره ودر مورد ان کمک و راهنمایی بخواد چکار باید بکنه
دوست عزیز به دلیل اینکه صنایع هوافضایی کشور ما خصوص نمی باشد از اینرو می بایست طرح ها و ایده های خود را با این صنایع نظیر شرکت هسا و یا صنایع هوایی قدس و یا دانشگاه مالک اشتر و ... در میان بگذارید.
ممنون از محبت شما
سلام دوست گرامی وبلاگ عالی داری!
من خیلی دوس دارم برم داخل وزارت دفاع در مورد ساخت و طراحی هوش مصنوعی که رشته دانشگاهیم است فعالیت کنم . اما روش پذیرش این سازکان چگونه است شما میدانید؟؟
لطفا جوابمو برام ایمیل کن مممنون