یک کارشناس شرکت هواپیمایی آسمان در گفتو گو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اعلام کرد: هواپیمای فوکر 100 به شماره 773 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران عازم تبریز بود به علت وضعیت نامناسب جوی از باند فرود خارج شد.
وی تاکید کرد: باند فرود فرودگاه تبریز در اثر بارندگی، بسیار لغزنده بوده است و این امر سبب خروج هواپیما به بیرون محوطه باند و در نتیجه منجر به ترکیدن یکی از چرخ های هواپیما شده است.
این کارشناس هوایی گفت: با تبحر خلبان، هواپیما در خارج باند متوقف شد و مسافران از درهای خروجی هواپیما پیاده شدند.
این کارشناس مطلع در پایان اظهار داشت: تمامی مسافران در سلامت کامل به سر میبرند و شب گذشته کلیه وسایل و توشه خود را که از هواپیما تخلیه شده بود، تحویل گرفتند.
این هواپیما از تهران به سمت تبریز حرکت کرده بود که دو دقیقه پس از نشستن، از مسیر باند خارج شد و قسمت جلوی هواپیما داخل کانالی در آن حوالی فرو رفت که به کمک نیروهای امدادی، مسافران از هواپیما خارج و دو نفر آسیب دیده سطحی این هواپیما نیز مداوا شدند.
عملیات پاکسازی منطقه و خارج کردن هواپیما از داخل گودال نیز ساعت 11 صبح امروز (جمعه) پایان یافت.
هنگام فرود هواپیما هوای تبریز ابری بوده و غروب پنجشنبه رعد و برق و بارش رگباری باران در این شهر وجود داشت.
*مشکل در سیستم هیدرولیک هواپیمای شرکت هما
شاهرخ نوش آبادی مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی هما در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به فرود اضطراری هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی هما در فرودگاه آتاتورک استانبول به مقصد استکهلم پایتخت سوئد توضیح داد: این پرواز ساعت 8 و 20 دقیقه، روز پنج شنبه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد استکهلم به پرواز در آمد و به وقت ترکیه در ساعت 11 و 15 دقیقه به علت نقص فنی فرود اضطراری را انجام داد .
وی تصریح کرد: پس از فرود اضطراری 4 ساعت و 15 دقیقه در فرودگاه استانبول به علت نقص فنی هواپیما متوقف شد، سپس این پرواز 2ساعت و 45 دقیقه منتظر صدور مجوز پرواز از سوی استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ترکیه شد که در مجموع با هفت ساعت تاخیر فضای پروازی ترکیه را ترک کرد.
نوش آبادی با اعلام دلیل این فرود اضطراری اعلام کرد: نقص فنی در سیستم هیدرولیک هواپیمای ایرباس علت اصلی درخواست فرود اضطراری در فرودگاه استانبول بوده است.
براساس اطلاعات دریافتی، مسافران این پرواز پس از فرود اضطراری پذیرایی شدند.
پرواز ایران ایر به مقصد استکهلم 200 مسافر به همراه خدمه پروازی را به همراه داشت که خوشبختانه مسافران این پرواز در سلامت کامل به سر میبرند.
*عدم پاسخگویی شرکت ماهان و نقص در موتور سمت چپ
در پی انتظار مسافران هواپیمایی ماهان برای پرواز مجدد به مقصد دوسلدورف آلمان پیگیریهای خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» با خاموش بودن تلفن همراه مسئول روابط عمومی و سیستم پیامگیر مواجه شد. همچنین تلفن برج ماهان را اطلاعات این برج پاسخگو شد و اعلام کرد: فردا تماس بگیرید، مدیر شیفت امروز نیستند.
بنابر این گزارش 209 مسافر هواپیمای ایرباس 300 شرکت هواپیمایی ماهان پس از یکروز اقامت در هتلی در ترکیه منتظر تعیین تکلیف پرواز خود به مقصد دوسلدورف آلمان هستند.
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: هواپیمای مسافربری ایرباس A300 ماهان در مسیر تهران-دوسلدورف به دلیل نقص در موتور سمت چپ خود به صورت اضطراری در فرودگاه آتاتورک به زمین نشست.
در پی این تماسها عباس مسیبی مدیر کل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان که روز گذشته (پنج شنبه) از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد آلمان پرواز کرد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه استانبول ترکیه شد.
وی ادامه داد: پس از رفع نقص فنی و طولانی شده زمان رفع اشکال، مسافران توسط شرکت ماهان در هتل اسکان داده شدند.
مسیبی تصریح کرد: مسافران پرواز 5060 تهران -دوسلدورف پس از گذراندن شب گذشته در استانبول ساعت 8 و 45 دقیقه امروز جمعه از استانبول عازم فرودگاه دوسلدورف آلمان شد.
با وجود همکاری روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری ارتباط با شرکتهای هواپیمایی مربوطه برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این پروازها، ارتباط با مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان همچنان ناموفق ماند
آنچه که از نظر خوانندگان گرامی خواهد گذشت مشروح مصاحبه ما (منظور سایت تیک آف)با تیم مبتکران کرار 110 پیرامون پروژه ساخت هواپیمای بدون سرنشین با نام Karrar 110 ( کرار 110) است که به حضور مخاطبان تقدیم می شود. در ابتدا لطفا اعضای پروژه کرار 110 را جهت آشنایی بیشتر مخاطبین سایت معرفی بفرمایید. |
با نام و یاد خدا اعضای پروژه کرار 110 که با نام و یاد مقدس مولای متقیان حیدر کرار (ع) به نام کرار 110 نامگذاری شده است آقایان: مهندس محمد خسروی - مهندس محمدرضا مروی و مهندس صمد رجعتی می باشند که هر سه دانش آموخته رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بوده و این جانب نیز علاوه بر مدرک فوق هم اکنون دانشجوی رشته خلبانی نیز می باشم. به چه دلیل دنیای هوانوردی را برای فعالیت و تحصیل خود انتخاب نمودید؟ همانند بسیاری از علاقه مندان عشق به پرواز و آسمان از دوران کودکی همراه ما بود که تصمیم گرفتیم با توجه به علاقه خود وارد این عرصه شویم. معمولا کمتر سراغ داریم فارغ التحصیلان رشته های تعمیر و نگهد اری و همچنین خلبانی به دنبال ساخت هواپیما بروند. چطور شد این فعالیت را آغاز کردید؟ بخشی از پروژه درسی در دوران تحصیل پیرامون ساخت چنین هواپیمایی بود که از همان ابتدا و در دوران تحصیل آن را در کلاس درس و پس از کلاس جدی می گرفتیم. زمینه آشنایی اعضای گروه نیز این چنین بود. روزی جهت سوال از استاد خویش ایده ساخت هواپیمای عمود پرواز با قابلیت بالا را مطرح کردم که دوستان در ان جمع حضور داشتند. متوجه شدم دوستان نیز علاقه مند به ساخت چنین پروژه ای هستند و هر یک نیز طرح و ایده های خاص خود را داشتند که نشان می داد قبلا به این پروژه فکر کرده بودند. ضمن آنکه هنوز در کشور ما در صنعت هوانوردی می بایست دستمان را در مقابل کشورهای دیگر دراز کنیم که چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. به عنوان مثال پول خرید هواپیما را می دهیم اما هواپیمایی را دریافت می کنیم که خودشان ان را چندین سال زودتر از ما استفاده و ان را از ناوگان خارج کرده اند. پول دادن و دست دراز کردن چیزی است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست. به همین جهت تلاش در جهت ارتقا دانش هوانوردی و بومی کردن آن در هر بخش این صنعت وظیفه مهمی است که بر دوش خود احساس می کنیم. کرار 110 اولین پروژه ساخت گروه شماست یا سوابق دیگری نیز در ساخت هواپیما داشته اید؟ کرار 110 برایند چندین طرح مختلف است که هر یک به دلایل مختلفی عملی نشد. در کرار 110 از نقاط مثبت و ضعف طرح های دیگرمان استفاده کردیم.
کرار 110 چه ویژگی هایی دارد؟ کرار 110 از سیستم بال یکپارچه استفاده می کند. به عبارت دیگر بدنه و بال هر دو یکی هستند که برای طراحی ایرفویل یا سطح مقطع بدنه این هواپیما ده ها طرح مختلف بررسی شد تا در نهایت به چنین طرحی رسیدیم.ضمن انکه این طرح ویژگیهای ممتازی را با خود به همراه دارد که یک مورد آن حمل بار و محموله های خاص با در نظر گرفتن نوع ماموریت هواپیما است. همچنین یکی از قابلیت های مهم کرار 110 ویژگی عمود پرواز بودن آن است که بسیار به هواپیما/هلیکوپتر V22 شباهت دارد و می تواند تیک آف کند و هم می تواند با چرخش موتور به سمت بالا تیک آف عمودی کند. همچنین نکته بسیار مهم دیگر این پرنده این است که برای ساخت آن فازهای مختلف تعریف کرده ایم که آخرین فاز آن نشستن روی آب با توجه به سطح مقع آن و همچنین رفتن به زیر اب جهت اختفا را تعریف کرده ایم که فاز چهارم آن بسیار پیچیده بوده و در صورت موفقیت شاهکاری در نوع خود خواهد بود. مرحله یا فاز چهارم در چه مرحله ای قرار دارد؟ هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. با مطالعه منابع مختلف تحقیقات هوانوردی در یافتیم یک موسسه تحقیقاتی وابسته به ناسا بر روی هواپیبمایی کار می کرده است که در مواقع لزوم بر روی اب فرود اید و برای مدت هر چند کوتاهی همانند زیردریایی به زیر اب برود. غیر از آن موسسه مربوط به ناسا جای دیگر ندیده ایم سازمان خاصی روی چنین طرحی کار کرده باشد. پروژه از چه سالی شروع شد؟ پروژه از سال 85 شروع شد که زمانی در حدود دو سال را صرف تحقیقات کردیم. سپس پس از فراهم شدن مقدمات از سال 87 فاز عملیاتی طرح اغاز شد که در نهایت پس از ساخت و تست مراحل مختلف پرواز این هواپیما آن را در سازمان مالکیت صنعتی کشور به ثبت رساندیم. چند فروند از هواپیما ساخته شده است و برنامه گسترش آن چگونه است؟ در حال حاضر یک فروند پیش نمونه ساخته شده است که انتظار داریم هواپیمای واقعی با ابعادی بزرگتر ساخته شود. ضمن آنکه گروه تحقیقاتی مبتکرین کرار 110 هم اکنون در قالب شرکت بال سازان پرند شرق و به صورت تخصصی فعالیت می کند که این شرکت با اعضای پر انرژی خود به سمت گسترش برنامه های خود حرکت می کند. عمکرد پروازی این هواپیما در آزمایشات چگونه بوده است؟ عملکرد پروازی هواپیما با توجه به امکانات و اهدافی که داشتیم و برای آن در نظر گرفته بودیم کاملا رضایت بخش بود. به طوریکه هواپیما تا ارتفاع 15 هزار پایی صعود کرد و سرعت آن نیز حداکثر 125 کیلومتر در ساعت بوده است. همچنین به سبب ویژگی بال یکپارچه, این هواپیما نسبت به هواپیماهایی با ابعاد مشابه تا دو برابر بار بیشتر با خود حمل می کند.
هواپیما قادر به انجام چه ماموریت های تعریف شده ای می باشد؟ هواپیما قادر است در ماموریت های مختلف نظامی - مدیریت شهری همچون ترافیک و پلیس بزرگراه , نقشه برداری و عکسبرداری , مرزبانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده شود. همچنین قابلیت مهم عمود پرواز بودن این امکان را می دهد هواپیما به باند برای فرود نیاز نداشته باشد و برای نقاطی مثل عکسبرداری در مواقعی که نیاز است هواپیما بر روی سوژه توقف کند این هواپیما به دلیل عمود پرواز بودن قادر است در حالت کاملا سکون قرار گرفته و سرعت آن در بازه صفر تا حداکثر سرعت تثبیت گردد. حتی می توان به قابلیت سم پاشی نیز اشاره کرد که معمولا هواپیمای بدون سزنشین برای چنین قابلیتی ساخته نمی شوند. این ماموریت با توجه به حجم لود زیاد انجام پذیر می شود. هدایت هواپیما چگونه است؟ هواپیما از سیستم رادیویی استفاده می کند. ضمن آنکه می توان هدایت و کنترل از طریق GPS را نیز برای آن در نظر گرفت که منوط به اماده بودن امکانات است. هزینه و زمان صرف شده برای این پروژه چقدر بوده و ایا از سازمان یا نهادی نیز کمک گرفته شده است؟ زمان پروژه از اغاز تا تکمیل آن سه سال از نظر زمانی و هزینه ای بالغ بر 300 میلیون ریال صرف مراحل مختلف پروژه شده است. ضمن آنکه تا کنون از هیچ سازمان یا ارگانی هیچ نوع کمکی دریافت نشده است.
پیش بینی شما از آینده پروژه و برنامه خود چیست؟ به دنبال تولید انبوه این پرنده هستیم. با توجه به امکانات و تجربه کاری و دسترسی به اساتید برجسته قابلیت های گسترش طرح نیز موجود است. در پایان مطلب هست که بخواهید بازگو کنید؟ شرکت بال سازان پرند شرق برنامه های مفیدی برای این پروژه در نظر دارد که به یاری خداوند آن را مرحله به مرحله در جهت بومی سازی علم هوانوردی در این حوزه , اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و مهمتر از همه گسترش و باروری علم هوانوردی در این حوزه به کار خواهیم بست. در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم. ما نیز به نوبه خود از سایت تیک آف که فرصت شناساندن این پروژه را مهیا کرده است تشکر و قدردانی می کنیم. |
برخورد از نوع نزدیک
هواپیمای شاخ دار
با شکوه
اسرائیل در سرما
خواب زمستانی
دورنیر اسکی باز
در مراسمی که صبح روز یکشنبه به مناسبت سی و یک مرداد ماه روز صنعت دفاعی با حضور رئیسجمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح برگزار شد، از پهپاد "کرار " به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین جت ایرانی رونمایی شد.
این پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دوردست مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل کرده و به سمت هدف مورد نظر پرتاب کند.
همچنین در این مراسم از تمبر روز صنعت دفاعی نیز با حضور محمود احمدینژاد، سرلشکر فیروزآبادی، سردار وحیدی و تقیپور وزیر ارتباطات رونمایی به عمل آمد.
به گزارش فارس، محمود احمدینژاد همچنین صبح امروز با حضور در دانشگاه مالک اشتر پس از ادای احترام به یادمان شهیدان نامجو، چمران و فکوری، نمایشگاه صنایع دفاعی کشورمان را در بخشهای هوافضا، صنایع دریایی و دفاعی افتتاح کرد و با توضیحات مسئولان و دست اندرکاران در جریان آخرین پیشرفتها و فناوریهای دفاعی در بخشهای گوناگون قرار گرفت.
مداومت پروازی در بالا در مسافتهای دوردست، سرعت بسیار بالا، توان انجام دادن ماموریتهای مختلف با اهداف گوناگون از دیگر قابلیتهای این جت بمب افکن است.
وحیدی در پاسخ به این سوال که آیا "کرار " همان پهپادی است که سال 87 در حاشیه هشتمین کنفرانس بینالمللی هوافضای ایران از ساخت آن خبر داده و برد آنرا 1000 کیلومتر اعلام کرده بودید، اظهار داشت: علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین بمب افکنی که امروز توسط رئیسجمهور رونمایی شد، جمهوری اسلامی پهپادهای دیگری نیز در اختیار دارد که میتوانند چنین شعاع پروازی را داشته باشند.
به گفته وزیر دفاع کشورمان، این پهپادها در موضوعات مختلف فعالیت داشته و ضمن اینکه میتوانند تصاویر را ضبط و به مرکز مخابره کنند، قابلیتهای عملیاتی را نیز دارا هستند.
این پهپاد قابلیت انجام ماموریت در مناطق مختلف جغرافیایی را بدون نیاز به فرودگاه دارد و هر مکانی می تواند محل پرواز و آغاز عملیات کرار باشد.
این جنگنده می تواند با سرعت بیش از نهصد کیلومتر به عمق مناطق دشمن نفوذ و هدف را مورد اصابت بمب های خود قرار دهد.
توانایی حمل و پرتاب 4 موشک کروز رادارگریز، یکی از ویژگی های کم نظیر کرار است.پهپاد ایرانی بنا به ماموریت های مختلف، قابلیت حمل دو فروند بمب 250 پوندی هوشمند نقطه زن را هم دارد.
این نوع جنگنده بمب افکن با رادارهای پیشرفته می تواند هواپیمای شناسایی قدرتمند و پرنده ای برای آزمایش موشک های پدافندی ایران باشد.
هوافضا، آیرودینامیک، طراحی هواپیما، طراحی موتور و سامانه سوخت ، آنالیز سازه، مخابرات، کنترل، ناوبری و الکترونیک تنها بخشی از فناوری های به کار رفته در ساخت کرار است.
بگفته کارشناسان نظامی، تا سال 2020 مدیریت جنگ های نوین با هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد شد و ایران از امروز این صنعت را به عنوان چهارمین کشور در جهان کاملا بومی کرده است.جوان های ایرانی، برای طراحی و ساخت این جنگنده ایرانی، پانصد هزار نفر ساعت تلاش کردند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده هواپیمای مذکور توسط چتر و با استفاده از بالشتک های بادی فرود می آید البته خبرها حاکی است نوع پیشرفته تر آن که دارای ارابه فرود نیز می باشد در حال تولید است که بزودی رونمایی خواهد شد. کارشناسان تلاش دارند با افزایش قابلیت های این بمب افکن نظیر افزایش برد پروازی و افزایش مهمات قابل حمل و توانایی پرتاب از یگان های دریایی آن را رقیبی سرسخت برای پهپاد های قدرتمند غربی نمایند.
مسلح به دو تیر موشک ضد کشتی سی701 کوثر
مهر: معاون پژوهشی سازمان صنایع هوایی گفت: دهمین هواپیمای ایران 140 در کشور ساخته شد.
سیدمحمدمهدی هادوی ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی در کرج افزود: هواپیمای ایران 140، 52 نفر ظرفیت مسافر دارد و در زمینه مسافربری ساخته شده ضمن اینکه هواپیمای یادشده در اختیار چند مرکز از جمله ایران ایرتور و ... قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این هواپیما قابلیت استفاده در برخی از خطوط هوایی را دارد و بخشی از نیازهای حمل و نقل هوایی در کشور را رفع خواهد کرد که این امر بر اهمیت ساخت آن می افزاید.
توانایی تولید برخی هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور
این مسئول بیان کرد: توانایی تولید برخی هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور وجود دارد و در این زمینه فعالیتهای مختلفی صورت گرفته که لازم است همچنان تداوم داشته باشد و هواپیماها با بالاترین کیفیت ممکن به تولید برسند.
وی در خصوص هدف خود از بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی اضافه کرد: اینگونه بازدیدها کمک می کند تا از نزدیک در جریان امور و روند تحقیقات قرار بگیریم و نیازها و توانایی های هر دو طرف مطرح شوند و بتوانیم تعامل مطلوب تری با پژوهشگاه برقرار کنیم.
سیستمهای پیشرفته قاب و نگهدارنده مخصوص ساخت بدنه هواپیما
هادوی گفت: شرکت هسا سازنده هواپیمای جت ملخ دار ایران140 به ظرفیت 52 نفر با برد بیش از دو هزار کیلومتر و سازنده پهباد ابابیل است و دارای سیستمهای پیشرفته قاب و نگهدارنده مخصوص ساخت بدنه هواپیما، دفتر طراحی، تعمیر و ساخت هوا ناوها و چندین توانمندی دیگر است.
وی در خصوص شرکت صنایع هواپیمایی ایران(صها) افزود: عملکردهای تعمیراتی این شرکت شامل موارد مختلفی می شود که بخشی از آنها عبارتند از: تعمیرات اساسی هواپیماهای Boeing 747 , Boeing 707 , F-27 , F-14 , F-4 ,C130
این مسئول یادآور شد: تعمیرات اساسی موتورهای مربوط به هواپیماهای یادشده شامل مواردی از قبیل GT9D,GT3D,DART,TF30,J74,T56 تعمیرات اساسی موتورهای صنعتی سولار، اسمپوس و وستینگهاوس می شود.
حمید بهبهانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه هماکنون در بخش حمل و نقل هوایی کشور هیچ کمبودی وجود ندارد، اظهار داشت: افزایش روزافزون خدمات در حوزه حمل و نقل هوایی، ورود هواپیماهای جدید غربی به ناوگان و زمینگیر کردن تدریجی هواپیماهای فرسوده، نشان از این دارد که تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به کشور از سوی دولت آمریکا، کاملاً بیتاثیر بوده است.
* 19 فروند هواپیمای غربی به ناوگان هوایی کشور افزوده میشود
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه مقرر شده است 13 فروند هواپیمای بوئینگ MD و شش فروند هواپیمای ایرباس خریداری و به کشور وارد شود، توضیح داد: تاکنون پنج فروند از بوئینگهای مذکور وارد کشور شده است و بقیه این هواپیماها نیز به زودی به کشور وارد میشود.
* برخی افراد از گفتههای ضد و نقیض خود درباره بوئینگهای MD و توپولف دست بردارند
بهبهانی در خصوص میزان ایمنی پرواز در بوئینگ MD و مقایسه آن با توپولفهای 154، تصریح کرد: اظهارنظرهای غیرتخصصی در مورد میزان ایمنی بوئینگهای MD که چندی است از سوی برخی افراد مطرح میشود و بر ایمنی پایین این هواپیماها تأکید دارد، کاملاً بیاساس و بیمورد است.
وزیر راه و ترابری با انتقاد از گفتههای ضد و نقیض برخی افراد درباره ایمنی پایین بوئینگهای MD، اظهار داشت: چطور تا زمانی که توپولف 154 در ناوگان هوایی کشور فعال بود، همه از غیرایمن بودن هواپیماهای شرقی و بهخصوص این نوع هواپیماها دم میزدند و معتقد بودند باید هواپیمای غربی بهجای توپولف به ناوگان افزوده شود، اما پس از آنکه در شرایط کنونی تحریم و با این مشکلات فراوان اقدام به خرید و ورود هواپیماهای غربی میکنیم باز اعتراض میکنند که توپولفها ایمنتر از بوئینگهای MD هستند.
بهبهانی با اشاره به اینکه این دوگانگی در گفتار برخی افراد جای تأمل دارد، یادآور شد: از دیدگاه اینجانب نیز، توپولفهای سالم و خوب، مشکل پروازی ندارند، زیرا قطعاً هر هواپیمای سالمی که مجوز پرواز دریافت کند، برای انجام پرواز ایمن است.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در سال 2009 میلادی کمترین سوانح هوایی در دنیا، مربوط به هواپیماهای توپولف بود، اظهار داشت: این در حالی است که "بوئینگ " در این سال، شش سانحه سقوط و "ایرباس " هفت سانحه داشت اما توپولف در سال 2009 میلادی تنها دو سقوط داشت.
به گزارش فارس روز گذشته رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری درباره میزان ایمنی بوئینگهای MD گفته بود: این نوع هواپیما هنگام پرواز در هوای گرم و ارتفاع بالا، از ایمنی پایینی برخوردار است و با توجه به شرایط جوی ایران و گرمای طبیعی هوای کشور، بوئینگهای MD از قابلیت پرواز پایینی در ناوگان هوایی ایران برخوردار خواهد بود.
حسین خانلری با اشاره به ارتفاع بالای اغلب فرودگاههای کشور از سطح دریا، گفته بود: فرودگاههای کرمان، سنندج، خرم آباد، شیراز و اصفهان برای نشست و برخاست هواپیمای بوئینگ MD خطرناک است.
* افزایش قیمت بلیت هواپیما خواسته شرکتهای هواپیمایی و وزارت راه و ترابری
وزیر راه و ترابری در مورد برنامهریزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران، تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی بارها درخواست افزایش قیمت بلیت را به این وزارتخانه ارائه دادهاند.
وی با بیان اینکه هماکنون قیمتهای بلیت هواپیما در ایران از تمامی کشورهای دنیا کمتر است، گفت: در حال حاضر بدون درنظر گرفتن اجرای قانون آزادسازی قیمتها، قیمت بلیت هواپیما در ایران بسیار پایین است؛ اما قطعاً پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها و آزادشدن قیمت سوخت، قیمتهای بلیت هواپیما نیز افزایش مییابد.
وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب افزایش ارائه خدمات توسط شرکتهای هواپیمایی، افزایش درآمد مالی ایرلاینها و به دنبال آن ورود هواپیماهای نوینتر غربی به ناوگان هوایی کشور است.