در این پست عکس هایی مربوط به لندینگ جنگنده های نیروی هوایی تقدیم شما دوستان خواهد شد.به امید رضایت شما گرامیان
IRIAF F-4E
IRIAF Mig-29
و در انتها عکس زیبایی از تامکت ایرانی که خود را آماده فرود می کند
منتظر نظرات شما گرامیان خواهیم ماند.
رییس اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کارکنان پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میان سایر همرزمان خود در نیروهای مسلح از آگاهترین و هوشیارترین حافظان و نگهبانان دستآوردهای نظام جمهوری اسلامی در زمینه فنآوریهای صلحآمیز هستهیی به شمار میروند.
حجتالاسلام سیدمحمدرضا واحدی طی دیدار از گروه پدافند هوایی خنداب مستقر در استان مرکزی و در جمع کارکنان آن گروه با تبیین گزارش البرادعی دبیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در زمینه صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهیی ایران اظهار کرد: این گزارش حقانیت ملت ایران را در نزد افکار عمومی مردم دنیا بیشتر تثبیت کرد و این مساله خشم استکبار زبون و کج فهم را بیشتر کرده است.
وی افزود: حالا دیگر نوبت ما و شما کارکنان همیشه بیدار پدافندی است که با حراست آگاهانه و هوشیارانه از مهمترین دستآورد عظیم نظامی جمهوری اسلامی، این میراث گرانبها را برای نسلهای آینده به یادگار بگذاریم.
واحدی و هیات همراه که به منظور افزایش روحیه و توان عملیاتی کارکنان گروه پدافند خنداب از آن گروه بازدید به عمل آوردند از نزدیک در جریان توانمندیها و نیازمندیهای آن گروه قرار گرفتند.
گروه پدافند هوایی خنداب با سایت موشکی مجهز و پیشرفته از مهمترین گروههای پدافندی مستقر در غرب کشور به شمار میرود.
نظر وبلاگ:ما نیز در اینجا وظیفه خود می دانیم از زحمات وتلاش های بی وقفه نیروهای پدافند هوایی(اعم از نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسداران)که وظیفه حراست از آسمان ایران بزرگ را برعهده دارند تشکر کرده و از خداوند متعال بهترین ها را برای آنان آرزومندیم
هواپیما جزء ایمن ترین وسایل حمل و نقل در دنیا به شمار می آید، یا این وجود زمانی که یک سانحه هوایی رخ می دهد واکنش ها نسبت به سانحه رخ داده در حد کابینه دولت های محلی و مرتبط است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که وقوع یک سانحه هوایی اهمیتی همه جانبه دارد. از سوی دیگر نگاهی به آمار سوانح هوایی در ایران نشان می دهد که کشورمان به لحاظ آمار سوانح هوایی متاسفانه جایگاه ستودنی ندارد و بالعکس آمار بیانگر وضعیت نگران کننده کشورمان به لحاظ ایمنی پرواز است. اینکه چرا و چگونه ایمنی پرواز در کشورمان به این سطح نازل رسیده است از حوصله این مقاله خارج است و به نظر می رسد مجموعه از دلایل و علل همچون کلافی در هم تنیده وضعیت ایمنی پرواز در کشور را به قهقرا کشانده است. برخی از دلایلی که برای این موضوع عنوان می شود اجمالا عبارتنداز: 1- تحریم صنعت هوایی کشور و عدم دسترسی به منابع اولیه قطعات و تجهیزات هواپیمایی 2- بی نظمی در نظام تعمیر و نگهداری خطوط هوایی کشور. 3- عدم نظارت صحیح سازمان هواپیمایی کشوری بر عملیات و تعمیر و نگهداری هواپیما 4- فقدان مسوولیت پذیری از صدر تا ذیل صنعت هوایی کشور و کم شدن حساسیت ها نسبت به سوانح احتمالی 5- عدم کارکرد صحیح سیستم قضایی در برخورد با سوانح 6- ناکارایی و ناکامی سیستم های بیمه در کشور در پیگیری مطالبات خود هنگام وقوع سوانح 7- نبود دانش فنی کافی در بررسی سوانح 8- عدم وجود ارتباط موثر با برخی سازنده های هواپیما هنگام وقوع سوانح 9- وقوع همزمان اشکال در تجهیزات فنی به علل فرسودگی و یا عدم جایگزینی صحیح قطعات 10- آموزش ناکافی و یا غیر صحیح پرسنل عملیات و تعمیر و نگهداری 11- و غیره این موارد و بسیاری موارد ناگفته دیگر از علل کثرت سوانح هوایی در کشور برشمرده می شود. فارغ از صحت و سقم علل برشمرده باید توجه کنیم که کشور به لحاظ ایمنی هوایی در مرزهای خطر به سر می برد. در چند ماهه گذشته شاهد بودیم که دول اروپایی به علت عدم رعایت نکات فنی از پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به خاک خود جلوگیری کردند. آگاه باشیم این اتفاق ممکن است روزی برای همه شرکت های هوایی رخ دهد. حتی مکن است روزی آسمان ایران برای پرواز هواپیماها نا امن اعلام گردد. در ادامه روایتی از یک سانحه و نحوه برخورد عوامل مرتبط با این سانحه به پیشگاه خوانندگان عرضه شده است. امید است مسوولین امر با بذل توجه بیشتر به بحث ایمنی پرواز در کشور ، عزم خود را برای ارتقای آن جزم کرده و برای حصول نتیجه مطلوب، استفاده بیشتری لز توان فنی و مهندسی کشور بنمایند. سقوط پرواز مکزیک - سان فرانسیکو ماجرایی که در پی می آید ماجرای سقوط غم انگیز پرواز261 متعلق به هواپیمایی آلاسکا ی آمریکا است. هواپیمایی از نوع بوئینگ ام.پی 83 که هشت سال از تاریخ ساختش می گذشته روز اول فوریه 2000 با دو خلبان - سه خدمه و هشتاد و سه مسافر بندر توریستی پوارتو والارتا در غرب مکزیک را به مقصد سان فرانسیسکو در شمال غرب کالیفرنیای آمریکا ترک کرد . هنوز یکساعتی از پرواز نگذشته بود که خلبان بسیار با تجربه و 58 ساله آن متوجه شد که سکان دم افقی هواپیما در ارتفاعی چندین هزار پایی اصطلاحا جام کرده و تکان نمی خورد . وقتی این سکان بالا برود پوزه هواپیما نیز بالا می رود و وقتی این سکان پایین برود پوزه هواپیما نیز رو به پایین خواهد رفت . خلبان و کمک خلبان 50 ساله اش نهایت سعی خودشان را کردند تا با انجام تکنیکها و مانورهای که از چندین سال پرواز و هزاران ساعت تجربه آموخته بودند سکان افقی هواپیمایشان را بکار اندازند . این سکان برای مدت نیم ساعت آزاد شد و خلبانهای هواپیمای مذکور موفق شدند که هواپیمایشان را برای فرودی اضطراری به سمت فرودگاه لس آنجلس در جنوب کالیفرنیای آمریکا ببرند اما متاسفانه درست 20 مایل مانده به این فرودگاه و زمانی که می خواستند ارتفاع هواپیما را برای فرود در آن کم کنند بار دیگر سکان هواپیما - و اینبار رو به پایین - قفل کرد . آن دو خلبان شجاع - به شهادت صدایشان که در جعبه سیاه هواپیما ضبط شده - حتی تا آخرین لحظه و درحالیکه هواپیمایشان در حال شیرجه زدن به سطح دریا بود تلاش کردند تا هواپیما را دوباره به کنترل خود درآوردند اما ناگهان سکان افقی هواپیما بطور کامل از جا کنده شد و متاسفانه هواپیمای بوئینگ ام.دی 83 هواپیمایی آلاسکا پس از برخوردی مهیب با سطح آب متلاشی شد و همه 88 سرننشین آن درجا کشته شدند ... و اما... دولت آمریکا چه کرد؟ هنوز لحظاتی از خبر سقوط هواپیما نگذشته بود که بلافاصله تیمی بسیار مجهز و کارکشته از سازمان ملی امنیت حمل و نقل آمریکا از واشنگتن دی سی به سوی محل حادثه در سواحل لس آنجلس پرواز کرد و به محض رسیدن به محل سانحه تحقیقات خود را برای کشف علت سقوط هواپیمای مذکور آغاز نمود. به دستور این تیم نیروهای ویژه ای به محل حادثه اعزام شدند و با استفاده از چندین کشتی - قایق - هلی کوپتر و نیز گروههایی از ورزیده ترین غواصان آمریکا عملیات یافتن و بیرون کشیدن بقایای هواپیما سانحه دیده را از عمق اقیانوس آرام آغاز کردند . در کمتر از بیست و چهار ساعت جعبه سیاه هواپیما نیز پیدا شد .
جعبه سیاه هواپیما در دستان رباط جستجوگر همزمان با آن مامورین سازمان امنیت داخلی آمریکا ( اف.بی. آی) به آشیانه های تعمیر و نگهداری هواپیماهای شرکت آلاسکا در سراسر آمریکا مراجعه کرده و همه اسناد و مدارک مربوط به گزارشهای فنی این هواپیمایی را ضبط کردند . سایر پروازهای این شرکت مورد بررسی قرار گرفتند و هواپیمایی آلاسکا موظف به بازرسی کامل و دقیق و مجدد فنی همه هواپیماهای خود شد . کارشناسان بی طرف ضمن بررسی اطلاعات موجود در جعبه سیاه هواپیما و نیز نوار مکالمات خلبانها و از همه مهمتر بررسی دقیق چندین هزار قطعه ای که از عمق اقیانوس گردآوری شده بودند به این نتیجه رسیدند که اهرم فرمان دم افقی هواپیمای مذکور فرسوده شده بود و می بایست حداقل دو ماه پیش از حادثه تعمیر می شده که نشده بود. اسناد نشان می داد که یکی از مهندسین شرکت هواپیمایی آلاسکا دو سال قبل از حادثه در نامه هایی جداگانه ای به مقامات این شرکت و نیز سازمان نظارت بر ایمنی پروازهای کشور آمریکا نسبت به بازرسی کند و دیر به دیر و غیر مسئولانه اهرمهای سکانهای افقی هواپیماهای ام.پی 83 در شرکت آلاسکا هشدارهایی جدی داده بود . بررسی ها نشان می داد که نه تنها کسی به گزارشهای مسئولانه این مهندس با وجدان اعتنایی نکرده بود بلکه وی را به اتهام دخالت بی جا در کار مقامات مافوقش از محل کارش نیز اخراج کرده بودند . همچنین مشخص شد که هر دو خلبان هواپیما علیرغم چندین سال سابقه پرواز هیچگونه آموزش و تجربه ای در هدایت هواپیما به هنگام لحظات اضطراری "پرواز با سکانهای قفل شده " نداشته بودند شرکت مک دانل داگلاس (بوئینگ) چه کرد؟ شرکت هواپیماسازی مک دانل داگلاس ( بوئینگ() که تاکنون بیش از دو هزار فروند از هواپیمای ام.دی 83 را ساخته و در سراسر جهان فروخته است طی اطلاعیه ای فوری به همه دارندگان این هواپیما در همه کشورهای مختلف اعلام کرد که دوره های بررسی اهرمهای افقی دم آن را از هر چهار ماه یک بار به هر یک ماه یک بار تقلیل دهند. همچنین تیم طراحان این هواپیما بلافاصله مشغول طراحی سکانهایی برای این هواپیما شدند که تحت هیچ شرایطی قفل نکرده و یا لااقل به آن سادگی که برای پرواز مکزیک - آمریکا رخ داد بریده نشوند اهرم سکان افقی jack screw مدیران شرکت هواپیمایی آلاسکا چه کردند؟ با اعلام نتیجه کار تیم تحقیق و بازرسی حادثه فوق مدیران شرکت آلاسکا ضمن اظهار شرمساری و تاسف مجدد ، خود را مسئول حادثه دانستند و به دلیل آنچه که "سوء مدیریت خود" نامیدند از شغلشان استعفا دادند. سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا چه کرد؟ نیروهای امنیتی آمریکا از لحظه وقوع حادثه تا لحظه صدور گزارش تیم تحقیق و بازرسی ، همه اسناد مربوط به این پرواز و نیز همه مدارک فنی مرتبط با حادثه را جمع آوری می کردند و در اختیار مقامات مربوط قرار می دادند . همچنین از سویی دیگر تمام مقامات شرکت آلاسکا و همه عوامل احتمالی درگیر و یا مقصر در حادثه را با دقت زیر نظر گرفتند تا مبادا در جریان رسیدگی به این پرونده کوچکترین اعمال نفوذی در روند تحقیقات صورت گیرد قوه قضائیه آمریکا چه کرد؟ به محض انتشار گزارش گروه تحقیق و بازرسی سازمان ملی امنیت حمل و نقل آمریکا و با مشخص شدن کوتاهی و قصور مسئولین فنی و اداری شرکت آلاسکا در اجرای وظایف خود قوه قضائیه آمریکا همه آنها را مسئول مستقیم مرگ 88 سرنشین هواپیمای سانحه دیده دانست و حکم بازداشت - زندان و برکناری تمامی مقامات مسئول در این حادثه را - از بالا تا پایین - صادر کرد. همچنین برای تک تک خانواده های قربانیان حادثه وکلایی باتجربه و بسیار شجاع و خوشنام در نظر گرفتند تا به نحوی شایسته از حقوق بازماندگان آن فاجعه دفاع نمایند دولت آمریکا چه کرد؟ مقامات هوانوردی آمریکا ضمن تاکید مجدد به همه دارندگان هواپیمای های بوئینگ ام.دی 83 در سراسر جهان برای بررسی سریعتر سکانهای افقی هواپیماهای خود شرکت سازنده آن را موظف کردند تا بلافاصله در طراحی این قطعه از هواپیماهای بوئینگ تجدید نظر کند و نسبت به بهسازی اهرمها و سکانهای دمهای افقی همه دو هزار هواپیمای تولید شده خود در سراسر جهان اقدام نماید . همچنین به همه شرکتهای هواپیمایی آمریکا نیز دستور داده شد تا در زمینه آموزش و یا باز آموزی خلبانهای خود برای شرایط اضطراری مشابه و "کنترل هواپیما با سکانی قفل شده " اقداماتی لازم را فورا به مرحله اجرا گذارند شرکتهای بیمه چه کردند؟ شرکنهای بیمه آمریکا بلافاصله چندین میلیون دلار به عنوان خسارت به حساب خانواده های قربانیان حادثه واریز کردند خانواده های قربانیان حادثه چه کردند؟ خانواده های قربانیان سقوط هواپیمای مکزیک به سانفرانسیکو یکسال بعد از حادثه در نقطه ای از ساحل لس آنجلس و درست روبروی محل سقوط هواپیمای عزیزانشان ستونی سنگی و بسیار زیبا نصب کردند که بروی آن نام 88 عزیزشان حک شده بود. این خانواده ها هرساله با هزینه شرکت هواپیمایی آلاسکا در کنار این ستون یادبود گرد هم می آیند و با گذاردن شاخه های گل بروی آن یاد از دست رفتگانشان را گرامی می دارند آمریکا چه درسی از این حادثه گرفت؟ همه کسانی که به نوعی در این ماجرا دخیل بودند روندی را در پیش گرفتند تا چنین حادثه ای هرگز تکرار نگردد. از شرکت سازنده هواپیما گرفته تا موئسسات آموزش خلبانی و از مهندسین تعمیرهواپیماهای بوئینگ گرفته تا مدیران پرواز شرکتهای هواپیمایی همه و همه از مرگ 88 انسان بی گناه و هموطن خود درسهایی آموختند که چه بسا تا کنون باعث حفظ جان هزاران تن دیگر شده است در فیلمی که با همبن موضوع توسط شبکه تلویزیونی نشنال جئوگرافیک تهیه و پخش شد گریه خانمی نشان داده می شود که سمت معاونت وزیر در کابینه وقت آمریکا را داشت. وی می گفت : وقتی این 88 انسان کشته شدند من جزو مسئولین هواپیمایی کشورم بودم .. من هرگز درکارم هیچ خطایی را مرتکب نشدم و در سقوط این هواپیما نیز هیچگونه نقشی و یا قصوری نداشتم اما بهرحال جزو مسئولین این حادثه هستم .. من بعد از این ماجرا از شدت شرم استعفا دادم اما یادآوری این حادثه دردناک همچون کابوسی دائمی مرا هرگز رها نخواهد نکرد منبع:آویا(عبداللطیف عبادی)
"یوری بالویفسکی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز شنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت که وزارت دفاع این کشور تاییدی بر آزمون موشک در ایران ندارد. بالویفسکی یادآور نمود که رسانه ها درباره آزمون موشکی در ایران اطلاع داده بودند "که می توانست تا 2 هزار کیلومتر را طی کند، اما طی نکرد". ژنرال افزود: "من بعنوان یک نظامی می گویم که تاییدی بر این که ایران موشکی آزمایش کرده است، در وزارت دفاع روسیه وجود ندارد. البته فعلاً وجود ندارد". اوایل نوامبر مقامات ایرانی درباره آزمون سه موشک جدید در چارچوب مانوری در خلیج فارس خبر دادند و تهران درباره پرتاب موفقیت آمیز چند ده موشک دور برد طی این مانور نظامی اطلاع داد. تلویزیون ایران اطلاع داد که موشک های دور برد "شهاب 2" و "شهاب 3" و نیز"Z-30" و "فتح-110" با موفقیت پرتاب شدند. تلویزیون ایران همچنین خبر داد که تمامی موشک ها توسط متخصصین ایرانی ساخته شدند و برد نهایی موشک شهاب، یک و نیم تا هزار کیلومتر است.
رییس ستاد مشترک ارتش روسیه غرب را به «بازی سیاسی» با امور کنترل تسلیحات اروپا متهم کرد و هشدار داد که استقرار سپر دفاع موشکی واشنگتن در اروپا ممکن است منجر به حملهی موشکی از طرف روسیه شود. یوری بالویفسکی رییس ستاد مشترک ارتش روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی که از تلویزیون پخش شد، اظهار داشت: کشورهای غرب از روی عمد توافقنامهی کنترل امور تسلیحات اروپا (پیمان نیروهای متعارف اروپا) را به ابزاری برای بدست آوردن اهداف سیاسی خود تبدیل کردهاند. این اظهارات بالویفسکی در حالی اعلام شده است که روسیه اخیرا به طور کامل از پیمان نیروهای متعارف اروپا کنار رفت. رییس ستاد مشترک ارتش روسیه همچنین از اقدامات ناتو در راستای گسترش تا مرزهای روسیه انتقاد کرد و گفت: به رغم اینکه مسکو هم اکنون از این آزادی عمل برخوردار است که پس از کنار رفتن از پیمان نیروهای متعارف اروپا نیروهای خود را افزایش بدهد اما روسیه هیچ طرحی برای افزایش نیروها ندارد. مسکو معتقد است به این دلیل از این پیمان کنترل تسلیحات اروپا کنار رفته چون 26 عضو ناتو در تصویب نسخهی اصلاح شدهی این پیمان ناکام بودهاند. این در حالی است که اعضای ناتو تصریح کردند که زمانی این نسخهی اصلاح شدهی این پیمان را تصویب میکنند که روسیه نیروهایش را از مولداوی و گرجستان خارج کند. کنار کشیدن روسیه از پیمان نیروهای متعارف اروپا با انتقادهای شدید از سوی دولتهای غربی و وزارت خارجهی آمریکا همراه بوده است. بالویفسکی در ادامهی این کنفرانس مطبوعاتی همچنین از طرح واشنگتن برای استقرار موشکهای رهیاب در لهستان و سیستم رادار در جمهوری چک انتقاد کرد. وی افزود: پیشنهادهایی که آمریکا در مذاکرات در مورد این موضوع به روسیه ارائه کرده «غیر قابل قبول» است. وی تصریح کرد: طرحهای آمریکا در اروپا با هدف روسیه ایجاد خواهد شد. این اظهارات بالویفسکی پس از اینکه سرگئی کیسلیاک معاون وزیر خارجهی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نتایج مذاکرات آمریکا - روسیه بر سر طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن «ناامید کننده» بوده است، اعلام شد. رییس ستاد مشترک ارتش روسیه هشدار داد که استقرار این طرح دفاعی آمریکا در اروپا ممکن است باعث حمله موشکی روسیه شود چون استقرار موشک با هدف ضربه زدن به روسیه یک اشتباه بزرگی است. وی با اشاره به این موضوع که امور دفاعی روسیه توسط یک سیستم اتوماتیک کنترل میشود، اظهار داشت: ما در مورد احتمال حملهی متقابل در صورت استقرار این سامانهی دفاع موشکی آمریکا در اروپا صحبت میکنیم. اگر ما بر این فرض باشیم که ایران تلاش میکند تا علیه آمریکا موشک شلیک کند، بنابراین موشکهای رهیاب از لهستان در مسیر روسیه شلیک خواهند شد. قصد ندارم کسی را بترسانم و این یک داستان ترسناک نیست؛ جزییات فنی است که ممکن است بر ثبات نظامی دنیا تاثیر داشته باشد. در همین حال وزارت خارجهی جمهوری چک این اظهارات بالویفسکی را «باور نکردنی» توصیف کرد. زوزونا اوپلتالوآ، سخنگوی وزارت خارجهی جمهوری چک به خبرگزاری CTK این کشور گفت: لحن اظهارات ژنرالهای روسی غیر قابل قبول و حتی در این دنیای دموکراتیک غیر قابل تصور است. وی افزود: پراگ همیشه در مورد این موضوع در راستای مذاکره و گفتوگو گام برداشته است. این اظهارات بالویفسکی همچنین پس از اعلام الکساندر لوکاشنکو، رییسجمهور بلاروس مبنی بر اینکه بلاروس در این مناقشه از روسیه طرفداری خواهد کرد پخش شده است. لوکاشنکو گفت: بلاورس آماده است تا نقش خود را در موضوع سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا ایفا کند و در این راستا از روسیه حمایت میکند
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا فضا اعلام کرد: راکت کاوش در مرحله تحقیقات است و زمان پرتاب آن در زمان مقتضی اعلام خواهد شد. دکتر محمد ابراهیمی با بیان این مطلب افزود: دانشجویان و مراکز تحقیقاتی برای ورود به آستانه فضا از طریق سیستمهای کامپیوتری در ارتفاع پایین اطلاعات مورد نیاز را کسب می کنند و ماهواره ها و فضا پیماها برای جمع آوری اطلاعاتی در زمینه اتمسفر در ارتفاعات زیاد به کار می روند. وی راکتها را وسایلی برای بررسی و سنجش اوضاع جوی دانست و گفت: راکتها برای بررسی شرایط جوی در یک منطقه خاص به ارتفاعی میان دو فضای فوق (در ارتفاع صد متری) پرتاب می شود. ابراهیمی با بیان اینکه راکت ایرانی کاوش در مرحله آزمایشگاهی و مطالعاتی است، خاطرنشان کرد: ماموریت این راکت برای بررسی جوی است و در حال حاضر در دست بررسی است. معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا فضا تاکید کرد: پرتاب اول راکت در سال قبل با موفقیت انجام شد و پرتاب دوم نیز پس از پایان انجام بررسیها در زمان مقتضی پرتاب خواهد شد. نظر وبلاگ:خبر خوشایندی است زیرا فارغ از مسائل مربوط به راکت ها ی کاوشگر فضا دانشمندان فضایی پرتاب این نوع موشک ها را آغازی برای پرتاب موشک های حامل ماهواره می دانند همانطور که همزمان هندی ها و ژاپنی ها و کره ایی ها نیز بروی این پرتابه ها در حال کار می باشند
فناوری تولید موشکهای ایران توسط چین تامین میشود
مقامات اسرائیلی روز گذشته از ساخت اولین موشک میانبرد و سوخت جامد ایران خبر دادند. آنها ضمن اشاره به تواناییهای این موشک از جمله برد 2000 کیلومتری اعلام کردند که فناوری تولید این موشک توسط موشک تک مرحلهای و سوخت جامد فاتح-110 در سال 2002 و از چین به کشور ارائه شده است. بر اساس گفتهی این افراد موشک اخیر با نام عاشورا از لحاظ برد به موشک شهاب-3 شبیه است اما سوخت جامد به آن این امکان را میدهد تا مانند شهاب-3 که از سوخت مایع بهره میبرد برای پرتاب نیاز به زمان 14 ساعتهی آمادهسازی نداشته باشد. موشک عاشورا بلافاصله پس از خروج از انبار مهمات امکان استفاده و پرتاب را داشته و با دقت بالایی اهداف میانبرد را مورد حمله قرار میدهد. موشکهای اخیر ایران تهدیدی جدی علیه اسرائیل خواهند بود. نظر وبلاگ:این نکته که کارشناسان نظامی ایران توانسته اند به تکنولوژی سوخت جامد دست یابند بسیار مهم است و تحولی در صنایع موشکی کشور است زیرا سوخت جامد دیگر مشکلات مربوط به آماده سازی را ندارد و در مدت بسیار کوتاهی می تواند آماده شده و به سوی دشمن پرتاب گردد از اینرو کار را نیز برای ماهواره های جاسوسی دشمن برای شناسایی محل پرتاب سخت خواهد کرد و این امر می تواند مسیر جدیدی را در صنایع موشکی کشور باز کند.به امید روزی که بتوانیم اولین ماهواره ایرانی را با موشک ایرانی به فضا پرتاب کنیم(از ما نشنیده بگیرید ولی آن روز خیلی دور نیست شاید در چند ماه پیشرو)
این روزها بحث ادغام خطوط هوایی و کمپانیهای هوافضایی، فروش یک خط هوایی بحران زده و خریداری سهام یک خط هوایی در حال پیشرفت بیشتر تیتر خبرهایی که در زمینهی حمل و نقل هوایی و اقتصاد هوافضا به میان میآید را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بیشتر این خبرها تنها در حد خبرهایی(!) هستند که شنیده میشوند و در انتها به نتیجهای نمیرسند. از طرفی لوفتهانزا به دنبال به دست آوردن موقعیت خود در ایبریا است. مقامات این خط هوایی با اشاره به این مطلب که هنوز گزینهی ایبریا را از ذهن خود پاک نکردهاند، ابراز امیدواری میکنند که با برافراشتن دوبارهی پرچم اسپانیا بر سر این خط هوایی بتوانند علاوه بر سود خود، ایبریا را به دنیای حمل و نقل هوایی بازگردانند. مقامات اجرایی لوفتهانزا بار دیگر قیمت تعیین شده برای ایبریا را بسیار بالا دانسته و اعلام کردهاند تا شکست تمامی رقبا در خرید این خط هوایی به مذاکرات خود با مقامات ایبریا ادامه میدهند. در بخشی دیگر لوفتهانزا برای تکمیل ناوگان خود در غرب، به دنبال در اختیار گرفتن بخشی از سهام خط هوایی جتبلو است. این خبر در حالی منتشر میشود که مقامات دو خط هوایی توافقنامهای به همین منظور و به ارزش 300 میلیون دلار به امضا رساندهاند. مقامات این خط هوایی ارزانقیمت امریکایی اعلام کردند که بر اساس توافقنامه، همکاریهای متقابل صورت گرفته و از تمام امکانات دو خط هوایی بهره گرفته خواهد شد. لوفتهانزاییها نیز جتبلو را به عنوان کاملکنندهی اصلی گروه هوایی استار الاینس در غرب میدانند. این گروه در شرق نیز ایرایندیا را به خود افزوده است. با افزوده شدن جتبلو ترافیک دو خط هوایی تا 25 درصد بالا خواهد رفت. این روزها مقامات اجرایی آلیتالیا به شدت مشغول بررسی گزینههای خرید و یا شراکت خود هستند. به همین منظور از تمامی کاندیداها درخواست شده قیمت پیشنهادی برای خرید سهام را اعلام کنند. البته تعدادی از این کاندیداها شرایط عمومی موردنظر مدیران آلیتالیا را هنوز ارضا نکردهاند. اولین خط هوایی که موفق به کسب رضایت آلیتالیا برای شرکت در حراج شده و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کرده است، خط هوایی ایروان بوده که چهارشنبهی گذشته با 34/0 یورو در هر سهم آغاز حراجی خط هوایی بحرانزدهی ایتالیایی را به نام خود ثبت کرد. در مقابل ایرفرانس روز جمعه و پس از حدود دو هفته بررسی به این نتیجه رسیده که برای خرید سهام آلیتالیا آماده بوده و برای هر سهم آن 35/0 یورو قیمت تعیین کرده است. این در حالی است که قیمت پیشنهادی رقیب اصلی ایرفرانس در این مسیر، خط هوایی ایروان، تنها یک صدم یورو پایینتر است. با قطعی شدن احتمال حضور ایرفرانس-کیالام در آلیتالیا، این خط هوایی با دریافت مبلغی در حدود 485 میلیون یورو از گروه استار الاینس خارج شده و به فلایینگ بلو میپیوندد. آلیتالیا حدود 2/1 میلیارد یورو قرض دارد که باید تا پایان سال آینده آنها را پرداخت نماید. این خبر در حالی منتشر میشود که در مقابل هم خط هوایی سنگاپورایر و هم خط هوایی آلیتالیا از عدم تمایل خود برای همکاری خبر میدهند. پنجشنبه و در حالی که همه منتظر بودند ایرفرانس پیشنهاد خود را در مقابل پیشنهاد ایروان اعلام نماید، خط هوایی سنگاپورایر اعلام کرد که هیچ تمایلی برای شرکت در حراج آلیتالیا و در اختیار گرفتن تمامی و یا بخشی از سهام آن ندارد. مقامات اجرایی آلیتالیا نیز اعلام کردند که با توجه به اینکه بنا به اخبار، خط هوایی مذکور جزء گزینههای احتمالی شرکت در حراجی بشمار میرفته، پیش از این مورد بررسی اقتصادی قرار گرفته و مجاز به شرکت در حراج تشخیص داده نشده است. در گوشهی دیگری از دنیا نیز مقامات دو خط هوایی چایناایسترن و سنگاپورایرلاینز توافقنامهی جدیدی به امضا میرسانند. طی این توافقنامه چایناایسترن به عنوان یک سرمایهگذار با سرمایهای در حدود 920 میلیون دلار 72 درصد از سهام خط هوایی سنگاپوری را به خود اختصاص میدهد. دو خط هوایی که سال جاری را با همکاریهای غیررسمی گذرانده و سود خوبی نیز کسب کردند، امیدوارند سالهای آتی را با همکاریهای بیشتر و درآمد بالاتری پشت سر بگذارند.