همکاری صنعتی ایران و روسیه در ساخت هواپیما به نمایش در میآید
منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در مراسم افتتاح سرکنسولگری ایران در غازان گفت: امروز شاهد صحنهای زیبا و با پیام بسیار روشن سرشار از دوستیها و صمیمیتها بین مردم دو سوی دریای خزر هستیم. وزیر خارجه با بیان اینکه تحولات مهمی که در ایران و شوروی سابق اتفاق افتاد بسترها و زمینههای جدیدی را برای روابط دو کشور فراهم کرد، افزود: رژیمی که از سوی آمریکا در ایران مأموریت دشمنی با شوروی را داشت، توسط ملت ایران بر چیده شد و نگاههای مبتنی بر ملاحظات امنیتی بین دو کشور فرو ریخت و نگاههای مبتنی بر منافع متقابل جایگزین شد. علاوه بر آن همکاریها و رایزنیها و رفت و آمدهای خوبی در سطوح مختلف سیاسی بین دو کشور انجام شد.
وی با اشاره به دیدار رؤسای جمهوری ایران و روسیه طی دو سال گذشته و برای چهارمین بار در تهران افزود: دو طرف راههای توسعه روابط دو کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و بسیار صریح و روشن بر ضرورت توسعه همکاریها در همه زمینهها تأکید کردند.
متکی با اشاره به برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه در سال گذشته در تهران به برگزاری هفتمین نشست این کمیسیون در روز گذشته در مسکو پرداخت و گفت: سند مهم چشم انداز دراز مدت همکاریهای ایران و روسیه روز پنجشنبه در مسکو به امضا رسید.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: بر اساس این سند ما در زمینههای بازرگانی، صنایع، انرژی و حمل و نقل گامهای بلندی به جلو بر خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تجارت بین ایران و روسیه در 9 ماه سال 2007 و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صد در صد افزایش یافته است، به منابع عظیم گازی روسیه و ایران اشاره کرد و اظهار داشت: همکاریهای انرژی دو کشور، هم در روابط دو جانبه و هم در صحنه همکاریهای چند جانبه منشاء منافع فراوانی برای دو ملت خواهد بود. وزیر خارجه جامعه تاتار را پر تحرک، پرتلاش و خستگی ناپذیر خواند و گفت: رهبری هوشمندانه مسوولین تاتارستان طی سالهای گذشته گام بلندی را در جهت توسعه و شکوفایی تاتارستان برداشتهاند.
متکی به ظرفیتهای فراوان تاتارستان در حوزههای صنعت، تجارت و انرژی اشاره کرد و گشایش سرکنسولگری ایران در غازان را نشانگر اراده قطعی ایران برای توسعه همکاریهای بین دو ملت برابر عنوان کرد. وی همچنین گفت: روابط ایران و روسیه بر اساس مشترکات فراوان و منافع مشترک بر پایههای قوی دوستی و همکاری بنا نهاده شده است .
به گفته متکی ایران و تاتارستان علاوه بر زمینههای مشترک دارای یک سطح مشترک قوی یعنی اعتقادات مشترک هستند.
وزیر خارجه کشورمان همچنین مذاکرات در حوزه صنعت و همکاریها بین ایران و روسیه را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: اراده سیاسی و منابع لازم برای برداشتن گامهای اساسی در دو طرف وجود دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات و گفتگوهای فنی یکی از نخستین صحنههای مهم همکاری صنعتی بین دو کشور در حوزه ساخت هواپیما به نمایش گذاشته خواهد شد.
خبرگزاری فارس: نسل جدید رادارهای برد متوسط و برد بلند در صنایع صا ایران وابسته به وزارت دفاع ساخته شد.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، طراحی و ساخت انواع رادارهای پیشرفته از جمله فناوریهای موسوم به "هایتک" محسوب میشود که دستیابی به آنها نیازمند در اختیار داشتن زنجیرهای از تجهیزات، کارشناسان و علوم مرتبط است.
تحقیق بر روی نسلهای جدید رادارها در بردهای مختلف از جمله اقداماتی بوده که طی سالهای اخیر در مجموعه صا ایران وابسته به وزارت دفاع به طور جدیتر مورد توجه قرار گرفته و اکنون نتیجه آن، تولید رادارهای جدید برد متوسط و بلند در کشور است.
این رادارها قابلیت و توان ردیابی انواع پرندهها و موشکها و کمک به هدف قرار دادن دقیق آنها را فراهم ساخته و تا ارتفاع بسیار بالا را نیز پوشش میدهد.
به گزارش فارس، یکی از مهمترین بخشهای این نسل از رادارها، تولید قطعاتی با نام آرایههای فازی است که تنها چند کشور معدود و پیشرفته در بخش های فناوری، این تکنولوژی را در اختیار دارند اما با تلاش متخصصان وزارت دفاع و به سرانجام رسیدن تولید این قطعات، یکی از مهمترین زنجیرههای کلیدی در ساخت انواع رادارها تکمیل شده و اکنون کشورمان تمامی نیازهای راداری خود را توسط مجموعههای داخلی تامین میکند.
.
. نظر وبلاگ:خدا آخر عاقبت همه ما را ختم به خیر کند
برخورد دو هواپیمای کی ال ام و لوفت هانزا در فرودگاه امام(ره)
خبرگزاری فارس: دو هواپیما متعلق به شرکتهای هواپیمایی کی ال ام و لوفت هانزا بامداد امروز در فرودگاه امام(ره) با هم برخورد کردند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یک هواپیمای شرکت هوائی کی ال ام ساعت 3 بامداد امروز هنگام توقف کامل و اتصال به خرطومی خروجی مسافران در فرودگاه امام خمینی(ره) با یک هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوائی لوفت هانزا که قصد عزیمت به فرانکفورت را داشت برخورد کرد.
بنابراین گزارش در این سانحه که بر اثر برخورد جزئی بال دو هواپیما به یکدیگر رخ داد به کسی آسیب وارد نشده است.
هواپیمای خطوط هوائی لوفت هانزا ساعتی قبل وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شده بود و قصد داشت مسافران خود را به مقصد فرانکفورت سوار کند که این سانحه رخ داد.
تا زمان مخابره خبر عوامل آتش نشانی و کارشناسان فنی در محل حادثه حضور یافته و از سوار و پیاده شدن مسافران این دو هواپیما جلوگیری میکردند.
عکس اول متعلق است به ایر فورس وان (هواپیمای مخصوص رئسای جمهور آمریکا)که شایعات زیادی در مورد توانایی های این پرنده منحصر به فرد وجود دارد که شما دوستان علاقمند را به پیگیری اطلاعاتی در مورد این ابر هواپیما دعوت می کنیم
عکس دوم متعلق است به ایرباس ۳۸۰ در اولین ایر لاین پروازی یعنی سنگاپور ایر لاین
فوکر ۵۰ کیش ایر این کوچولوی کارآمد
واما عکس تاپ امروز مربوط است به عکس زیبا و استثنایی از اف ۱۴ نیروی هوایی تقدیمی به شما .
منتظر نظرات شما گرامیان می مانیم.
دوستان گرامی مقاله زیر بدلیل طولانی بودن در دو بخش تقدیم میگردد.در ضمن مقاله ذیل کار دوست خوبمان فاکس بت در سایت داشجو می باشد
علاقهء انسان به پرواز، به دوران بسیار قدیم باز میگردد. از هزاران سال پیش، انسانها به تماشای پرواز پرندگان در آسمان، میپرداختند که فارغ از هرگونه مانعی، دریاها، کوهها و پهنههای وسیعی را طی میکردند. این میل به آزادی که در پرواز نهفته بود، محرکی شد تا انسانها هواپیما را اختراع کنند.
هنگامی که رازهای قدرتمند پرواز برای اولین بار گشوده شدند، مردم از هواپیما میترسیدند، و با احتیاط به سمت پرواز میرفتند. اما همان مردم، هنگامی که در پرواز با هواپیما مهارت یافتند و آموختند که بدنهء هواپیما را با قدرت موتور به حال تعادل درآورند، آنگاه از این اطمینان، سود بردند. کاربردهای هوانوردی به سرعت گسترش یافت. هواپیما را وسیلهای نه فقط برای حمل و نقل، بلکه برای امور اکتشافی و رزمی نیز سودمند یافتند.
قدم بعدی، آن بود که به وسیلهء رژه، قدرت و مهارت خود را به هنگام نمایش یا رزم نشان دهند تا قابلیتهای خود در پرواز گروهی ترسناک به اثبات برسانند: غلت زدن (Rolling)، حلقه زدن (Looping)، مارپیچ (Spiraling) و چرخش (Turning) تنها در ارتفاع چند صد متری زمین به جهت هیجانزده کردن تماشاچیان انجام میشود. نمایشهای هوایی در ابتدا تنها با یک هواپیما آغاز شدند، اما با گذر زمان و افزایش مهارتها، اولین تیمهای آکروجت تشکیل گردید. مردم این شادمانی جدید را تحسین کردند، و از عملیات هوایی بسیار شگفت زده شدند و این شگفتزدگی، آنها به سمت دیدن نمایشهای بیشتر هوایی علاقمند میکرد. کشورها، به تدریج، صنایع خود را به سمتی هدایت کردند تا بتوانند به سرعت تیمهای نمایش هوایی خود را جهت اثبات تواناییهای خلبانان خود تشکیل دهند.
تیم نمایش هوایی عربستان سعودی (Saudi Hawks یا الصقور السعودیه)، امروزه در رتبههای نخست این تیمهای آکروجت هوایی جهان قرار گرفته است. هواپیماهای Hawk تیم آکروجت عربستان سعودی، برای اولین بار در ریاض (پایتخت) به تاریخ یکشنبه 19 شوال 1419 هجری قمری (6 فوریه 1999 میلادی) به مناسبت مراسم صدمین سال سلطنت خاندان آلسعود ظاهر شدند. در این نمایش همراه با ترس و هیجان، پنج خلبان، جهت اثبات تواناییهای خود و تیم آکروجت Saudi Hawks، در اولین نمایش تفریحی، ظاهر شدند و خود را به عنوان یک گروه تراز اوّل در نمایشات هوایی معرفی کردند. در جریان پرواز هیجانانگیز این پنج هواپیما، تیم آکروجت عربستان سعودی، در اولین نمایش تفریحی، تواناییهای خود را به اثبات گذاشتند.
این موضوع برای من مایهء مباهات است که به عنوان دومین مقام وزارت دفاع و هوانوردی و در مقام افسر تجسس شاهزاده سلطان عبدالعزیز که تشکیل تیم نمایشات هوایی را مورد تصویب قرار داد، و در تمامی لحظات پشتیبانی و مساعدت نمود، در خدمت وی بودم. وی همچنین به عنوان یکی از بلندمرتبهترین مقامات خاندان سلطنتی آلسعود، نام Saudi Hawks را جهت تیم آکروجت برگزید و این نام را در نامهء رسمی به شمارهء 1027 / 2 / 1 / 1 به تاریخ 14 ریبعالثانی 1419 قمری درج نمود.
اندک مدتی پس از تشکیل تیم آکروجت، آنها تواناییهای پروازی خود را در جریان نمایشات مربوط به جشنهای تاسیس پادشاهی آلسعود به نمایش گذاشتند. از زمان اولین پرواز گروه آکروجت، قابلیتهای تیم پروازی رو به افزایش بوده است. یکی از کارهای پیش پا افتادهء این تیم، انجام مانورهایی جهت ساخت تصاویر زیبا در آسمان است که این کار را با انجام پروازهای تماشایی و متهورانه به انجام میرسانند. این امر، به شهادت ناظرین، بسیار مهیج است و باعث تشویق بسیار از طرف تماشاگران میشود و تمامی اهالی عربستان را به وجد میآورد.
امروز، تیم آکروجت، 6 عضو دارد که با هواپیماهای بریتانیایی Hawk 65/65A پرواز میکنند. قرار است تعداد اعضاء در آینده افزایش یابد و به یاری خدا به 9 نفر برسد. این تیم، نمودی از استانداردهای بالا در نیروی هوایی و در کل نیروهای مسلح سلطنتی عربستان سعودی میباشد. از خداوند سلامت و توفیق بیشتر این گروه را خواستاریم. از همگی اتباع آلسعود میخواهیم برای سلامتی و موفقیت آنها در افزایش قابلیتهای پروازیشان دعا کنند
ژنرال عبدالعزیز بن محمد هنیدی
مقدمه
تیم نمایش آکروجت هوایی عربستان سعودی، نمایانگر قدرت نیروی هوایی پادشاهی عربستان سعودی میباشد. این تیم از هواپیماهای Hawk سری Mk 65 و 65A ساخت بریتانیا بهره میبرد. این تیم نمایش، ابتدا در پایگاه هوایی سلطان عبدالعزیز در ظهران به سال 1998 به عنوان 88 امین اسکادران تشکیل یافت. این تیم در بدو امر، دارای 5 خلبان و 9 فروند هواپیما بود. اولین نمایش این تیم در انظار عموم، به تاریخ ژانویه 1999 در محل پایتخت عربستان سعودی، ریاض، در جشن 100 امین سالگرد تاسیس پادشاهی عربستان سعودی، به انجام رسید. از آن تاریخ تاکنون، این تیم، در عربستان سعودی به طور گسترده نمایشات هوایی را به اجرا درآورده است.
این تیم، اولین نمایش هوایی خارجی خود را به سال 2000 در بحرین به انجام رسانید. اندک مدتی بعد، این تیم، به محل استقرار جدید خود یعنی پایگاه هوایی شاهزاده فیصل در شهر تبوک، در شمال غربی عربستان سعودی انتقال یافتند. امروزه این تیم به 6 خلبان و 12 فروند هواپیما مجهز است.. تیم آکروجت عربستان سعودی، اولین تیم آکروجت ملی در خاورمیانه به شمار میرود. تیم آکروجت عربستان سعودی، در بین نیروی هوایی عربستان سعودی، گروهی بیهمتا محسوب میشود زیرا تنها گروهی است که دارای پرسنل تعمیر و نگهداری مختص به خود میباشد.
اسامی پرسنل تعمیر و نگهداری
(ظاهرن تیم پرافتخار Golden Crown یا تاج طلایی به عمد از این کتاب تبلیغی وهابیون سعودی حذف شده است و به تعمد مسئولان عربتبار کشور ایران، تبلیغ یا بزرگداشتی از این گروه تاریخی و پرافتخار نمیشود که این نویسندهء عرب، تیم آکروجت خود را این چنین تبلیغ مینماید.)
با توجه به وضعیت گوناگون عوارض طبیعی و آب و هوایی کشور پادشاهی سعودی، تیم آکروجت عربستان سعودی، تنها گروه نمایش هوایی در جهان محسوب میشود که مرتبن در حال تمرین از ارتفاع سطح دریا تا 6700 فوتی و در دمای 35 درجه سانتیگراد میباشند. سال 2003، سال بسیار مشغله برای این تیم محسوب میشد، زیرا مطابق برنامه تا پایان سال، برنامهء نمایشی برای آنها پیشبینی گشته بود
اسامی اعضای گروه تیم آکروجت عربستان سعودی در سالهای مختلف
1999
2000
1
سرهنگ عبدالرحمان فقیه
1
سرگرد خالد الزهرانی
2
سروان محمد المالکی
2
سروان محمد المالکی
3
سرگرد علی شریف
3
سرگرد علی الشریف
4
سروان خالد الجمید
4
سروان خالد الجمید
5
سروان خالد السلیم
5
سروان خالد السلیم
2001
2002
1
سرهنگ خالد الزهرانی
1
سرگرد خالد الجمید
2
سروان محمد الزهرانی
2
سروان مشعل الحماد
3
سروان عبدالله الغامدی
3
سروان یوسف السحیم
4
سرگرد محمد المالکی
4
سرگرد محمد المالکی
5
سرگرد علی الشریف
5
سروان عبدالله الغامدی
6
سرگرد خالد السلیم
7
سرگرد خالد الجمید
مکان : پایگاه چهارم هوایی
زمان : یک هفته قبل از جنگ
زندگی در پایگاه زیبا و گسترده " وحدتی " همچون گذشته ادامه دارد . پرسنل پایگاه از گرمای سوزان آخر تابستان کلافه اند . همه سعی می کنند هر چه زود تر خود رو به دفتر یا منزل رسانده تا با سرمای دلنشین کولر گازی خستگی و حرارت ناشی از تابش آفتاب را کاهش دهند . برای همین روز ها کمتر کسی را می شود در خیابان های قشنگ پایگاه دید . صدای غرش جت های جنگنده برای ساکنین خانه های سازمانی امری عادی است . درختان سرسبز و سر به فلک کشده جلوه ای خاص به این محیط نظامی بخشیده است . در مدخل ورودی پایگاه ، تابلویی سفیدرنگی که روی آن تعداد روز های سپری شده از آخرین سانحه هوایی پایگاه درج شده نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید . سروان خلبان " زارع نعمتی " همانند سایر عقابان تیز پرواز اغلب روزها در کابین دونفره هواپیمای شکاری اف - ۵ به شاگردان خود مشق پرواز می دهد .
سروان نعمتی جز افسران خلبانی است که پیش از انقلاب اسلامی برای طی دوره آموزش خلبانی به ایالت متحده آمریکا اعزام شده بود . او همانند سایر همکاران اش ابتدا آموزش پیشرفته زبان انگلیسی را در پایگاه هوایی " لک لند " واقع در شهر " سان آن تینیو " ایالت " تگزاس " گذارنده و پس از فارغ التحصیل شدن برای فراگیری علوم هوانوردی به دانشگاه پرواز " کلمبوس " واقع در ایالت " آریزونا " می رود . وی به خوبی تمام مراحل اموزشی اش را پشت سر گذاشته و زمانی که به تنهایی بدون استاد خلبان اولین پرواز مستقل ( سلو ) را با هواپیمای جت آموزشی " تی - ۳۸ " انجام داده و با مهارت در فرودگاه نظامی فرود می آید ، با استقبال همکلاسی ها و استاتید خلبان مواجه شده که ره آورد آن پاشیدن سطلی آّب بر روی او بود . اینجا بود که افسر خلبان شجاع ایرانی با خودش عهد می بندد این هنر و مهارت اش را برای دفاع از کشور عزیز ایران به کار ببرد .
منازل سازمانی پایگاه .... قبل از جنگ :
صبح زود اتوموبیل پاترول آبی رنگ نیروی هوایی از ساختمان دیسپچ عملیات به سوی منازل سازمانی حرکت کرده و در مقابل منزل سروان زارع نعمتی متوقف می شود . افسر خلبان با لباس پرواز مرتب سر ساعت مقرر از منزل خارج گشته و به آرامی سعی می کند در منزل را طوری ببندد که خانواده بیدار نشوند . وی روز قبل از طریق فرمانده گردان پروازی مطلع شده بود که پرواز امروز ، آموزشی نیست . بلکه به همراه تیمی دیگر با هواپیمای مسلح به سوی مرز های غربی کشور پرواز داشته و احتمال درگیری با دشمنان بعثی عراق محتمل است . سایر خلبانان به همراه نفرات کابین عقب یکایک وارد ساختمان بریفینگ می شوند . خلبان جوان با مشاهده فرمانده پایگاه که خود از افسران خلبان قدیمی است ، پی به اهمیت ماموریت خود می برد .
سالن کنفرانس عملیات .. صبح زود
تمام خلبانان با وقار خاصی وارد سالن شده و بر روی صندلی ها می نشینند . ابتدا فرمانده پایگاه پشت تریبون قرار گرفته و ضمن تشکر از نظم و انضباط پرسنل در باره وضعیت استراتژیک کشور سخنرانی می نماید . او در این نشست به خلبانان حاضر متذکر می شود که اخیرآ تحرکاتی از سوی همسایه غربی ما " عراق " مشاهده شده است . طبق اعلام ستاد فرماندهی و گزارش خلبانان جنگنده ای که در گشت های هوایی مشاهده نموده اند ، لشگر مکانیزه بعثیون متشکل از تانک های پیشرفته و نیروهای پیاده نظام که با حمایت جنگنده های خود پشتیبانی می شوند به سوی مرزهای مقدس ایران در حرکت اند . احتمال عبور از مرز ها پیش بینی می شود . و همچنان که شکاری های آن ها در این روز ها به خاک ما تجاوز کرده است ، عبور لشگر دور از انتظار نیست . البته خوب می دانم که شما دلاور مردان به همراه سایر تیزپروازان پایگاه های دیگر جواب دندان شکنی به متجاوزان داده اید . حال در این ماموریت شما موظف هستید در صورت مشاهده عبور تانک ها به خاک ایران ، به عمق عراق وارد شده و از پشت خط مواسلاتی آن ها را در هم کوبید .
بعد از سخنرانی فرمانده پایگاه و اشاره به وضعیت خاص مرزها ، فرمانده گردان به اتفاق لیدر تیم ، آخرین نکات علمی و پروازی و نقشه مسیر بازنگری می شود . در ادامه لیدر تیم پروازی بر روی وایت برد موقعیت ها را ترسیم نموده و بعد از آرزوی موفقیت از تمام خلبانان می خواهد تا ثانیه شمار های ساعت های خود را با همدیگر میزان نمایند . از سوی دیگر در رمپ پرواز هواپیما ها با دقت بازرسی شده و مهمات مربوطه بارگیری ( لانچ ) شده اند . متخصصین سر ساعت مقرر ، قفل های مهمات ( پین ها ) را که به وسیله نوار قرمز رنگی مشخص شده اند از هواپیما جدا می نمایند . خلبانان بعد از پایان کنفرانس تجهیزات مربوط به لباس پرواز را ( جی سوت ، ماسک ، چتر نجات و ... ) را به کمک درجه دار متخصص به تن می کنند . و دقایقی بعد هریک به سوی هواپیماهای خود می روند . تمام شکاری ها سر ساعت تعین شده با هماهنگی برج مراقبت موتور ها رو روشن می نمایند .
پرواز به سوی مرزها ...
گروه هواپیماهای شکاری با آرایش خاص به ترتیب پشت سر هم در رمپ پرواز به حرکت در می آیند . تابش طلوع آفتاب بر سکان هواپیما های اف - ۵ جلوه ای خاص به باند پرواز بخشیده است . متخصصان با غرور هر کدام هواپیمای خود را با چشم تعقیب می نمایند . ابتدا لیدر گروه به پرواز در می آید .. پشت سر او هواپیمای شماره دو ... شماره سه ... الی آخر به آسمان پر می گشایند . مسیر زیاد طولانی نیست . آن ها با مشاهده قوای دشمن در لب مرز کشور که در حال وارد شدن به خاک ایران بودند ، خیلی راحت از مرز گذشته و در خاک عراق اقدام به بمباران عقبه دشمن می نمایند . بعد از انجام ماموریت که خیلی سریع و کوبنده انجام گرفته بود با هماهنگی با لیدر به خاک کشور بر می گردند . در مراجعت سروان نعمتی با تعجب می بیند آتش فراوانی از درون خاک ایران به سوی مرکب او شلیک می شوند ! از طریق بی سیم موقعیت رو به لیدر اطلاع می دهد . فرمانده گروه اعلام می نماید این ها تانک های متجاوز عراقی هستند که آتش گشوده اند !!
سروان نعمتی با خونسردی ضمن مانور های چرخشی ( لوپ زدن ) خود را از تیر رس آتش دشمن بعثی نجات می دهد . بعد از دقایقی پرندگان تیز پرواز نیروی هوایی یکایک بر باند فرودگاه پایگاه وحدتی فرود می آیند . هواپیماها داخل آشیانه های مخصوص ( شیلتر ) پارک می شوند . خلبانان شجاع با همون نظمی که سوار شده بودند ، از مرکب خویش پیاده شده و با خودرو به ساختمان عملیات برگشتند . آن ها مجددآ وارد سالن کنفرانس شده تا نقاط قوت و ضعف ماموریت را بررسی نمایند . اما این بار در جمع مدعوین سالن چهره روحانی پایگاه به چشم می خورد . حاج آقا که از طریق بی سیم در جریان شلیک به یک فروند هواپیما شده بود ، می پرسد آیا خلبان مربوطه سالم برگشته است یا خیر ؟ وقتی به او سروان نعمتی رو نشان می دهند ... به سوی وی رفته و با زدن دست به پشت این افسر شجاع مهارت او را تحسین می نماید .
ماموریت برون مرزی ....بیست و هفتم شهریور ۱۳۵۹
در پی دست درازی های پراکنده جنگنده بمب افکن های شکاری عراقی ها در داخل خاک ایران ، به خلبانان پایگاه وحدتی ماموریت داده می شود برای پاسخ به متجاوزان عمل متقابل صورت پذیرد . دیگر برای همه عقابان تیز پرواز نیروی هوایی مسلم شده بود که جنگی سخت در پیش رو خواهند داشت . در همین تاریخ صبح یک فروند شکاری اف - ۵ در خاک عراق مورد اصابت موشک های پیشرفته قرار گرفته و خلبان آن بعد از پرش از هواپیما در حالی که زخمی بود در اسارت دشمن در می آید . سروان نعمتی خیلی از این موضوع ناراحت بود . او تصمیم گرفته بود در پرواز بعد از ظهر خود به خاک دشمن ، تلافی این ضربه را در اورد . حس عجیبی داشت . آتش انتقام بد جوری وی را آزار می داد . نعمتی که به دلیل مشکلات خانوادگی قبل از متشنج شدن اوضاع مرزهای کشور تقاضای بازنشستگی داده بود ، بعد از مشاهده لشکر مکانیزه دشمن که قدم به خاک وطن گذاشته اند ، به ستاد مراجعه نموده و استعفای خویش را پس می گیرد.
پرواز بی بازگشت ....
همان روز بعد از ظهر سروان نعمتی پرواز برون مرزی دارد . او هرگز فکرش را نمی کند که کشورش چهار روز دیگر درگیر جنگ تحمیلی خواهد شد . وی یک ساعت قبل از ساعت پرواز در عملیات حضور می یابد . احساس عجیبی نسبت به این پرواز دارد . مخصوصآ که یکی از دوستان صمیمی او امروز به اسارت در آمده است . بعد از شرکت در سالن کنفرانس و آشنایی دقیق نسبت به ماموریت خود ، به کمک بچه ها تجهیزات پروازی اش را به تن نموده و با ماشین دیسپچ عملیات به رمپ پرواز می رود . هوا خیلی گرم است . بچه های خدمات زمینی هواپیمای اف - ۵ لانچ شده را آماده کرده اند . هواپیمای شکاری به دلیل پارک بودن در آشیانه های مخصوص ( شیلتر ) از تابش سوزناک آفتاب در امان ماده است . خلبان ابتدا گشتی به دور هواپیمای خود می زند . و سپس از پله های سفید رنگ فلزی وارد کابین می شود . هواپیما همچون رخش آماده به نظر می رسد. زارع نعمتی که به عنوان معلم خلبان سال ها شاگردان زیادی را تربیت نموده است .. به تمام جزئیات مرکب آهنین خود آگاه است . وی بعد از تماس با برج پایگاه وحدتی اجازه روشن کردن موتور هواپیما رو می گیرد .
بعد از گذشت از روی خاک پرافتخار وطن ، طبق دستوز پروازی برای ممانعت از حمله دشمن تا دندان مسلح که به سوی ایران راهی شده بودند و برخی از ادوات نظامی آن ها مرز های بین المللی را نادیده گرفته و تجاوز آشکار خود را آغاز نموده بودند وارد عراق شده و با شدت تمام مواضع دشمن بعثی رو در هم می شکند . در مراجعت با آتش سنگین موشک های پدافند عراق مواجه می شود . سروان نعمتی سعی می کند تمام مهارت خویش را با مانور دادن های پی در پی به کار برده تا از برخورد آتش آن ها در امان باشد . هواپیمای اف - ۵ همچون مومی در دست معلم خلبان ایرانی در فضای عراق در حال انجام انواع مانور هاست . سروان جوان یک چشم اش به صفحه آلات دقیق کابین است و چشم دیگرش به آتش شدید پدافند زمینی است . در حالی که فاصله چندانی با مرز ایران نداشت ، در یک لحظه هواپیمای او آماج گلوله آتشین می شود .
سروان زارع نعمتی که کنترل هواپیما رو از دست داده است . تمام تلاش خود رو برای در اختیار گرفتن فرامین به کار می برد . اما وقتی متوجه می شود که دیگه هیچ گونه کنترلی بر مرکب آهنین اش ندارد .و آتش هر لحظه بیشتر می شود. با زدن دگمه چتر نجات از هواپیما به بیرون می پرد . وقتی چشم می گشاید خود را بر روی تخت بیمارستانی در عراق می بیند . اون خلبانی که صبح به اسارت در آمده بود ، برای لحظاتی چهره دوست و همکار خودش رو در بیمارستان می بیند . و دیگر تا پایان دوران جنگ هشت ساله هیچ نشانی از سروان زارع نعمتی نمی یابد . این خلبان آخرین مشاهدات خود را بعد از آزادی در اختیار خانواده چشم به راه همکارش می گذارد .
از فرزند دوستم " پیمان فولادوند " خواهش کرده بودم در صورت امکان یکی دو تا خاطره از همسر این خلبان قهرمان برای خوانندگان سایت دریافت نماید . وی این محبت رو فرموده و برایم تهیه نمود . آن چه در ذیل می خوانید خاطرات همسر سروان نعمتی است :
گم شدن با شاگرد ...
سروان زارع نعمتی برای همسرش تعریف می کنه ... در یکی از پرواز های آموزشی که داشتم قرار بود شاگرد جوانم برای آخرین پروازش چک بشه . به عبارتی برای پرواز مستقل ( سولو ) آخرین آزمایش انجام گیرد . ما با یک فروند هواپیمای اف - ۵ بی راهی مناطق جنوب کشور شدیم . همون طور که می دونی در جنوب درختان نخل و باتلاق های عمیق فراوان است . بعد از مدتی پرواز به دلیل خرابی سیستم های ناوبری و خرابی هوا ، گم می شویم . شاگرد جوان به دلیل بی تجربگی مضطرب شده و می پرسد ما الان کجاییم ؟ چه کار باید بکنیم ؟
در همین اثنا متوجه می شویم چند فروند هواپیمای میگ عراقی ما رو شناسایی نموده و دنبال ما راهی هستند . با حفظ خونسردی سریع به سمت زمین شیرجه رفته و تقریبآ هم سطح زمین ارتفاع رو نگه داشته و به پرواز ادامه دادیم . به دلیل این که زیر پامون باتلاق و درخت نخل وجود داشت ، بلند ترین درخت رو ملاک قرار داده و در همون وضعیت ارتفاع پائین پرواز می نمودیم . پرنده ها از این که می دیدند پرنده ای اهنین و بزرگ آرامش آن ها رو به هم زده است وحشت زده فرار می کردند . در همین شرایط شاگرد گفت استاد بنزین تمام کردیم !!
من برای این که خلبان جدید روحیه خود رو از دست ندهد به وی گفتم نه عزیزم ..بنزین به اندازه کافی داریم !! شاگرد که نمی توانست اضطراب خود رو پنهان نماید پرسید پس چرا عقربه های جلوی من باک ها رو خالی نشان می دهند ؟ به دروغ پاسخ دادم عقربه های جلوی تو مشکل دارند . ولی خودم تعجب می کردم چگونه هواپیما بدون بنزین در حال پرواز است !! هر لحظه انتظار استال هواپیما رو داشتم . به هر حال با تمام مشکلات و سختی ها هواپیما رو در همون ارتفاع پائین به پایگاه برگرداندیم ! وقتی شاگرد جوان متوجه شد بنزین نداشتیم و من به دروغ به او گفته ام اشکال از نشانه گر های توست پای هواپیما روی اسفالت داغ غش کرد !!
خاطره ای دیگر ...
در همون اوایلی که هنوز رسمآ جنگ آغاز نشده بود . در پایگاه وحدتی که بودیم صبح ها صدای غرش هواپیماهای شکاری بیشتر از گذشته شده بود . یه روز از همسرم دلیل این سرو صداهای غیر طبیعی رو پرسیدم . گفت نگران نباش دارند موتور هواپیما ها رو چک می کنند . پرسیدم مگر خبری است ؟ گفت نه هیچ خبر خاص نیست ... بر فرض هم خبری باشد پس ما چه کاره ایم ؟ حتی با وجودی که تقاضای بازنشستگی داده بود ، اما با دیدن شرایط مرزها آن را پس گرفته بود . و من خوشحالم و همیشه خدا رو شکر می کنم که همسرم این طوری رفت ... آبروی همه ما رو خرید و رفت .. یادمه در همون روزها یک روز ازش پرسیدم ما به لطف خدا دوتا بچه داریم . اگه یه روز بر نگردی چی به این بچه ها بگم ؟ در پاسخ به من گفت : اگر روزی برنگشتم یا من رو اعدام کردند .. تو سرت رو بالا بگیر و افتخار کن ... هم تو و هم بچه ها .. و یادت باشه من هیچوقت مردم بی گناه دشمن رو نمی کشم . و فقط اهداف نظامی دشمن رو بمبارون می نمایم ....
منبع:http://oldpilot.blogfa.com
نکته:دوستان گرامی مقاله ای که در بالا ملاحظه فرمودید گزیده ای بود از زندگی یکی از جان بر کفان نیروی هوایی که سالیان زیادی است که خانواده خود را چشم انتظار نگاه داشته است.به امید روزی که این خلبان در آغوش خانواده خود جای گیرد و ملت ایران به داشتن چنین شیرمردانی افتخار کند.
تعقیب ناو آمریکایی توسط زیردریایی های ایران
این نخستین بار است که یک کشتی جنگی آمریکایی در خلیج فارس با گروهی از زیردریایی های ایرانی روبرو می شود که با هدف تعقیب آن به سطح آب می آیند.
ناو موشک انداز آمریکایی ویکسبرگ(vicksburg) هنگام حرکت در نزدیکی ساحل ایران در خلیج فارس متوجه شد که دو زیردریایی ایرانی kilo-class تعقیبش می کنند. با این وجود هیچ برخوردی بین ناو آمریکایی و زیردریایی های ایران روی نداد.
به گزارش «جهان» این نخستین بار است که یک کشتی جنگی آمریکایی در خلیج فارس با گروهی از زیردریایی های ایرانی روبرو می شود که با هدف تعقیب آن به سطح آب می آیند.
چندی پیش دریادار سیاری در مراسم روز نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که مدل جدیدی از زیردریایی به نام غدیر به آب انداخته شد که قادر است از میدان شناسایی دستگاه های سونار (sonar-evading technology) و رادارها فرار کنند.
به گفته دریادار سیاری ، زیردریایی های ایرانی قادرند چندین کشتی دشمن را همزمان مورد اصابت قرار دهند و موشک های دوربرد را به اهداف ساحلی پرتاب نمایند.
به نوشته سایت دبکا وابسته به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی که خبر تعقیب ناو آمریکایی توسط زیردریایی های ایرانی را فاش کرده است ، معنی تحول جدید در سیستم زیردریایی های ایران این است که ایرانی های اخیرا" سیتم پرتاب موشک از زیردریایی متحرک در اعماق آب را تولید و یا دریافت کرده اند. تاکنون ایران برای شلیک موشک از لوله اژدر در زیردریایی ها استفاده می کرد.
نکته:صحت این خبر مورد تائید مسئولین وبلاگ نمی باشد و صرفا نقل قول است
الکسی ساموسنکو" طراح ارشد کارخانه هلی کوپتر سازی "میل" مسکو به خبرنگاران اطلاع داد که هلی کوپتر می-54 برای اولین بار در سال 2011 به پرواز در خواهد آمد.
هلی کوپتر می-54، غیر نظامی و ویژه جابجایی 12-13 مسافر تا مسافتی 350 کیلومتری است. از این هلی کوپتر می توان برای گشت در مناطق صعب العبور، سواحل، جستجو و نجات استفاده کرد.
کارخانه هلی کوپتر سازی "میل" مسکو 60 سال قبل ساخته شده بود. این کارخانه در ترکیب هولدینگ "هلی کوپترهای روسیه" قرار داشته و یکی از بزرگترین تولید کنندگان هلی کوپترهای نظامی و غیر نظامی در جهان است.