مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

توان هوایی ایران در سال 2006-بخش اول

ایران در سال 2006

F.4 E/D--RF.4E PHANTOM
--------------------------------------------------------------



تا سال 2006 گمان میرود همچنان ایران در حدود 76 فروند فانتوم عملیاتی دارد که بیشتر این آمار را مدل ای و 5 فروند RF.4E  تشکیل میدهد اما وضعیت عملیاتی آنها چندان مطلوب نیست بیش از نیمی از این ناوگان بدلیل فرسودگی نبود قطعات توانایی های هوایی کمی دارند بیشتر برای عملیاتهای زمینی استفاده میشوند (البته یگانهایی که در پایگاه های جنوب هستند از آمادگی بیشتری برخوردارند)
(ایران در فاصله ی سالهای 1968 تا 1971 اقدام به خرید 32 فروند فانتم مدل F.4D و 177 فروند مدل F.4E و 16 فروند RF.4E و 5 فروند RF-4C نمود)
از سرنوشت مدل RF-4C اطلاعی در دست نیست

پایگاه: TFB.3(همدان),,TFB.6(بوشهر) ,,TFB.9(بندر عباس) ,,TFB.10(چهاربهار)


F.5A/B/E/F---RF.5A TIGER/Freedom Fighter
--------------------------------------------------------------




بیشتر مدل های A/B پیش از انقلاب یا فروخته شدند یا بعنوان کمک نظامی به کشورهای دوست ارسال گردیدند با این وجود همچنان 30 تا 33 فروند باقی مانده که بعید بنظر می رسد در خدمت باشند بیشتر برای منظور های آموزشی و یا پژوهشی مورد استفاده قرار میگیرند
اما مدل های E/F نزدیک به 60 تا 65 فروند همچنان در خدمت هستند با این وجود شرایط بهتری نسبت به فانتوم ها دارند گفته می شود روی برخی انواع F بهینه سازی هایی انجام شده از سرنوشت مدل های شناسایی چندان اطلاعی دردست نیست
(ایران در فاصله ی سالهای 1965 تا 1975 اقدام به خرید بترتیب  104 فروند F.5A و 24 فروند F.5B و 16 فروند RF.5A و 141 فروند F.5E و 28 فروند F.5F  نمود )

پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.2 (تبریز),, TFB.4(دزفول),, TFB.7(شیراز),,TFB.14(مشهد)


F-14A Tomcat
-------------------------------------------------------------



تامکت های ایرانی با وجود نبود قطعات همچنان به حیات خود ادامه میدهند با وجودی که با تلاش متخصصان ایرانی در این زمینه بسیاری از قطعات آن در ایران طراحی و تولید شده باز هم تعداد زیادی از این هواپیما زمینگیر هستند چیزی در حدود 20 تا 30 فروند همچنان عملیاتی هستند که بیشتر آنها نیازمند قطعات یدکی هم هستند که این مشکلاتی را در انجام وظایف آنها بوجود آورده اندوخته ی محدود سلاح های با ارزش همچون موشک های فونیکس یا مدل های E-4 اسپارو به این محدودیت دامن میزند ایران همچنین اقدام به بهسازی های محدودی در زمینه ی حمل بمب در این جنگنده زد و توانایی های زمینی نیز به شماری از آنها افزوده شد و توانایی هایی نیز در تعمیر قسمتهایی از رادار AWG-9 بدست آورده
در ضمن شمار زیادی از تامکت ها برنگ آبی در آمده اند(رنگ آبی رنگ استاندارد یگانهای وپژه دفاع هواییست) بطور مثال تامکتی که در تصویر مشاهده میکنید با سریال 6022-3 قبلا برنگ قهوه ای بود ولی اکنون رنگ آبی را بر خود دارد
(ایران در دهه ی 70 اقدام به خرید 80 فروند تامکت کرد قرارداد بعدی 70 فروندی در آستانه ی انقلاب لغو شد)

پایگاه:TFB.1(تهران),, TFB.6(بوشهر) ,,TFB.7(شیراز),, TFB.8(اصفهان)
تذکر البته نقل و انتقالاتی در حال انجام است که برخی از این پایگاه ها تامکت را از دست خواهند داد


Mig.29 A/UB--Fulcrum A/B
-----------------------------------------------------------



همچنان سطون فقرات دفاع هوایی کوتاه برد و واکنش سریع ایران را فالکروم ها تشکیل میدهند ایران همچنان بواسطه ی پشتیبانی نچندان مطلوب روسها 48 فروند فالکروم فعال دارد البته با وجودی که کارایی این جنگنده عالیست ولی نگهداری چندان ساده ای ندارد و بسیار پر درد سر است
ایران بعد از خرید این جنگنده تنها به بهسازی و ایجاد سیستم سوختگیری هوایی در آنها پرداخت البته پیشنهاد هایی در زمینه ی بهینه سازی تا استاندارد SMT و خرید مدل های C در جریان بوده که از سرنوشت آنها چندان اطلاعی در دست نیست اما گمان میرود امکان نصب آدر روی آنها فراهم گردیده باشد
(ایران در سالهای 90 و 91 اقدام به خرید 40 فروند Mig.29 A و 8 فروند Mig.29 UB نمود)

پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.2 (تبریز)

Su-24MK Fencer
-----------------------------------------------------------



بمب افکن های ضربتی فنسر نیز سطون فقرات یگانهای بمب افکن دور برد نیروی هوایی را تشکیل میدهند و همچنان 30 فروند در خدمت است البته در اینجا هم پشتیبانی ضعیف روسها ایراداتی را در ضمینه نگهداری آنها ایجاد کرده که منجر به زمینگیر شدن برخی از این هواپیماها گردیده در زمینه ی بهسازی گفته میشود بهسازی هایی در زمینه ی نمایشگر ها و امکانات دید در شب روی آنها انجام شده اطلاعات بیشتر در مورد آنها در دست نیست
(ایران در سالهای 90 تا 91 اقدام به خرید 36 فروند فنسر نمود)

پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.7(شیراز)


Su-25K/UB Frogfoot
--------------------------------------------------------------



جنگنده بمب افکن های پشتیبانی نزدیک فراگ فوت را باید یکی از اجزای نسبتا جدید نیروی هوایی سپاه دانست گفته میشود ایران دارای 10 تا 30 فروند Su-25 عملیاتیست که آمار 10 فروند به واقعیت نزدیک تر است  در زمینه بهسازی اطلاعات چندانی در دست نیست اما این واحد ها در ایران برای اولین بار است که شکل میگیرد چراکه لزوم استفاده از هواپیماهای پشتیبانی زمینی در نیرو های نظامی رو به افزایش است
البته ایمنی این هواپیما ها چندان بالا نیست بشکلی که چندی پیش بدلیل افت فشار داخل کابین یک فروند در روسیه سقوط کرد که بدنبال آن , پرواز آن برای مدتی به حالت تعلیق درآمد .  

پایگاه: TFB.1(تهران)


F-7M//FT-7
---------------------------------------------------------------



جنگنده بمب افکن های F-7  همچنان عملیاتی هستند البته البته در شرایطی نا مطلوب چرا که ابدا جنگنده ی ایمنی نشان نداده همچنان 33 فروند F-7 و 5 فروند FT-7 در خدمت است اما چندان مورد توجه نیستند البته مدتیست با کمال تعجب این جنگنده ها از رنگ آمیزی آبی یگانهای دفاع هوایی ایران استفاده میکند
خبرهای چندانی در مورد این جنگنده وجود ندارد
(ایران در سالهای 90 و 91 اقدام به خرید 36 فروند F-7 و 5 فروند FT-7 نمود)

پایگاه:  TFB.5(امیدیه),,TFB.13(زاهدان)


Mirage F.1EQ
-------------------------------------------------------------



جنگنده های Mirage F.1 با وضعیتی نامعلوم در خدمت هستند گفته می شود همچنان 20 فروند عملیاتیست ولی باید با محدودیت هایی در زمینه ی قطعات و بخصوص تسلیحات مواجه باشند
این جنگنده ها در شرایطی که ایران پشتیبانی میراژ را ندارد نگهداری میشوند و این خود یکی از بزرگترین مشکلات آن است
(اطلاعات منتشره در مورد این جنگنده ها بسیار محدود و فقط توسط مجلات و رسانه های خارجی بوده و وجود آنها هیچگاه توسط ایران تایید نگردیده)

پایگاه: TFB.14(مشهد)

SU.27/SU.30MK
-----------------------------------------------------------



این جنگنده ها جوان ترین جنگنده هاییست که بخدمت نیروی هوایی در آمده البته تحویل آنها در جریان بوده که بدنبال بروز بحران هسته ای با مشکلاتی مواجه شده(البته از این تعداد تعدادی SU.27 متعلق به سپاه می باشد) جنگنده های SU.30 تحویلی به ایران از انواع استاندارد تولیدی برای نیروی هوایی روسیه است و تفاوت اصلی مدل MK (استاندار) با مدل MKI سفارشی هند در  آن است که در مدل  MKI از سامانه های تغییر دهنده ی بردار رانش و پیشبال و همچنین ایونیک اسرائیلی و فرانسوی استفاده میکند (البته مدل MK از مدلهای MKK سفارشی چین هم ساده تر هستند)
با این وجود هنوز هیچ اسکادران عملیاتی از این جنگنده در ایران تشکیل نشده و رسما وارد خدمت نگردیده در حال حاضر نگهاری از آنها با مراقبت شدید حتی بیشتر از تامکت در حال انجام است
با ورود این جنگنده ها به یگانهای دفاع هوایی و ضربتی نیروی هوایی ایران توانایی این یگانها بکمک این جنگنده ی بی نظیر دستخوش رشد زیادی میگردد
البته این جنگنده ها در حال حاضر با رنگ آمیزی آبی استاندارد یگانهای دفاع هوایی نگهداری میشود به تصویر دقت کنید(شماره سریال 6073-3 یکی از اولین دریافت هاست)
(ایران در سال 2001 اقدام به خرید 24 فروند از این جنگنده نمود البته در سیر تحویل قرار دارد)

پایگاه:نامعلوم

Shafagh//saegeh
------------------------------------------------------------------



این جنگنده ها ساخت صنایع هواپیما سازی ایران است و هنوز به تولید انبوه نرسیده اند با این وجود از رشدی شگرف در صنعت هوایی ایران خبر می دهند تا کنون تنها پیشنمونه این جنگنده ساخته شده و آزمایشهای پروازیست اما در صورتی که وضعیت بودجه تغییری نکند این طرح هم به سرنوشت طرح های قبلی همچون آذرخش دچار میشود(آذرخش با وجود سفارش 30 فروندی همچنان با مشکلاتی در زمینه ی تولید انبوه روبروست)
متاسفانه بیشتر طرح ها در ایران تنها تا حد ساخت پیشنمونه یا تولید چند نمونه پیش میروند و سپس رها میشوند
از کارایی های شفق اطلاعات چندانی دردست نیست اما گفته میشوند از نمایشگر های رنگی چند کاره و قابلیت پنهانکاری برخوردار است البته نباید این جنگنده را با جنگنده های روز دنیا مقایسه کرد ولی در نوع خود پیشرفت بزرگیست

پایگاه:نامعلوم


صاعقه-80
-----------------------------------------------------------------



جنگنده ی صاعقه را باید طرحی اشتقاقی از طرح آذرخش دانست طرح آذرخش که مدت زیادیست در نوبت تولید قرار دارد و بدلیل تامین نشدن بودجه به تولید نرسیده اما گفته میشود صاعقه بزودی با آهنگ 18 فروند در سال تولید خواهد شد صاعقه همانند آذرخش از بدنه ی خام F-5A بهره میبرد با این تفاوت که دماغه برای جادادن رادار و تجهیزات جدید بزرگتر گردیده  مساحت بال افزایش یافته دریچه های ورودی هوای مستطیلی بزرگ که بدلیل مکش بیشتر موتور های RD-33 می باشد
قرار است رادار کنترل آتش N019 نیز روی صاعقه نسب گردد ولی هنوز نصب نشده چرا که هنوز هیچگون آزمایش با سلاح های هدایت شونده انجام نشده
این طرح به اعتقاد بسیاری شباهتی دوری با YF-17 (همانطور که گفتم شباهت کمی) هنوز مشخص نیست که آیا واقعا در ساخت این طرح از طرح YF-17 کبرا استفاده نموده باشد اما منابع غیر رسمیچنین چیزی را اعلام داشتند که البته مطمعننا این جنگنده در حد و اندازه ی هورنت نیست و تنها یک جنگنده ی تحاجمی و پشتیبانی زمینی است


پایگاه:نامعلوم


F.16A
-------------------------------------------------------------------



امسال از سوی ونزوئلا بدنبال اعلام تحریم قطعات فالکن ها از سوی آمریکا اعلام شد قصد فروش این جنگنده ها را به کشور سومی احتمالا ایران دارد با وجودی که این اضحارات از سوی وزارت امور خارجه رد شد وزیر دفاع اعلام داشت که این مسئله در وزارت دفاع بررسی خواهد شد
با این وجود ونزوئلا اکنون دارای 20 فروند  F.16 فرسوده از انواع A/B است که در صورت واقعیت یافتن فروش آن به هر کشوری حتی ایران نگهداری از آنها چندان ساده نخواهد بود با توجه به امکانات محدودی که مدل های پایه ی فالکن دارند
البته ایران در دهه ی 70 اقدام به خرید گسترده ی F.16 نمود ولی بعد از تحویل 2 فروند نخست قرار داد لغو شد البته گفته ها حاکی از تحویل تعداد بیشتریست که تعدادی از آنها به آمریکا پس داده شده اند
در مورد این دو فروند هم برخی گفته ها حاکی از وجود آنها در انبارهای نیروی هواییست و برخی حاکی از تحویل یا فروش آنها به پاکستان البته ایران همچنان امکانات نگهداری این جنگنده را بهمراه قطعات یدکی داراست
(تصویر بالا  یه شماره سریال 6591-3 یکی از دو فروند تحویلیست)

پایگاه:نامعلوم


AZARAKSH//Lightning
------------------------------------------------------------------

(تصویر بزودی)

این جنگنده که از بدنه ی F.5 (البته با 30 درصد کشیدگی بیشتر و سطوح بال بزرگ تر و همچنین ورودی های هوای بزرگتر) اولین آزمایشهای خود را در 1997 گذراند تاکنون 5 پیشنمونه از آن آماده شده ولی تولید انبوه آن با مشکلات نامعلومی مواجه شده چرا که باید این تعداد بر طبق سفارش 30 فروندی طی 18 ماه تحویل میشد
آزرخش از موتور های RD.33 استفاده میکند اما آزمایش های خود را بدلیل تاخیر در آماده شدن این موتور ها با موتور های قدیمی هواپیماهای از رده خارج T.33 گذراند از چند و چون این طرح اجزای زیادی افشا نشده اما گفته میشود این جنگنده قرار است جایگزین  F.5  های موجود شود (فقط امیدوارم اگر واقعا تولید شد که هنوز نشده به سرنوشت پیکان دچار نشیم)

پایگاه:نامعلوم

C-130B/E/H/RC-130---Hercules
---------------------------------------------------------------



هواپیماهای ترابری هرکولس را باید بحق اسب بارکش نیروی هوایی دانست اما نبود قطعات و فرسودگی سازه بار بیش از حدی را بر دوش این هواپیماهای سخت کوش تحمیل کرده و نمونه ی آن حادثه ی دردناک سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران و حوادث مکرر این چند ساله
ایران با وجودی که بهر نحوی این هواپیما را در خدمت نگاه داشته با مشکلات ادیده ای در زمینه نگهداری موتور های آن روبروست بطور مثال شمار زیادی از ناوگان هرکولس در فرودگاه مهراباد در حال گذراندن دوران بازنشستگی هستند آن هم بدلیل نبود قطعات موتور به همین دلیل تنها 23 فروند از تعداد موجود در خدمت هستند
البته تمام مدل های B پیش از انقلاب در طی نبرد های هند و پاکستان به عنوان کمک نظامی به پاکستان فرستاده شدند) از سرنوشت مدل های شناسایی چندان اطلاعی در دست نیست
(ایران پیش از انقلاب اقدام به خرید 4 فروند C-130B و 28 فروند C.130E و 32 فروند C.130H نمود)

پایگاه: TFB.1(تهران),,TFB.7(شیراز)


IL.76TD/MD/A-50  AEW---CANDID/Mainstay
--------------------------------------------------------------



---------------------------



بزرگترین هواپیماهای ترابری کنونی نیروی هوایی ارتش و سپاه ایران را ایلوشین 76 تشکیل میدهد البته محدود بودن شرایط عملیاتی آن و عدم امکان فرود در هر فورودگاه و با هر شرایط آب و هوایی مشکلاتی را ایجاد میکند و هیچگاه نمی توتند جایگزین هرکولس گردد اما این از این قولها نزدیک به 15 فروند در خدمت است (سپاه و ارتش)
البته باید به این تعداد 2 فروند هشدار دهنده ی زود هنگام A-50 یا همان IL.76MD نیز اضافه کرد البته این هواپیما ها در خدمت نبودند ولی گفته میشود به خدمت سپاه در آمده و عملیاتی هستند البته گمان میرود عملیات آنها بدلیل نبود کاربر مجرب بسیار محدود باشد تصویری که در بالا مشاهده میکنید یکی از این هواپیماهاست البته از دو تصویر بالا یکی درست است بدلیل کمبود تصویر واقعی و وجود تصاویر تقلبی تنها از میان تصاویر موجود طراحی گردیده اند
(متاسفانه از سریال آنها اطلاعی در دست نیست دوستان مطلع هستند راهنمایی کنند)

پایگاه: TFB.1(تهران),,TFB.7(شیراز)
منبع:http://www.aerospacetalk.com
نظرات 3 + ارسال نظر
هادی شنبه 31 شهریور 1386 ساعت 11:04 ق.ظ http://www.jangafzar.mihnablog.com

سلام
وب بسیار خوبی داری
اگر موافق باشی با هم تبادل لینک کنیم.
مجله ی تخصصی جنگ افزار

محمدرضا سه‌شنبه 10 آذر 1388 ساعت 11:00 ق.ظ

سلام
با این توضیحاتی که در مورد حال و روز جنگنده های نیروی هوایی دادید پس باید فاتحه نیروی هوایی را خواند .
من خود چند روز پیش شاهد پرواز هواپیماهای سوخو ۲۵ سپاه بر بالای آسمان شهرمان بودم واقعا اسفبار بود من نمیدانم هدف از خرید این نوع هواپیمای فوق العاده ناکارآمد چه بوده ؟!!!!!
شما نگاهی به خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب بیاندازید اف ۱۴ تامکت که حتی توسط خود آمریکاییها پروژه اش در حال تعطیلی بود با درایت کارشناسان نظامی ایران و تایید شاه و حمایت مالی ایران به یکی از توانمندترین جنگنده های تاریخ بشریت تبدیل شد
و یا خرید هلیکوپترهای کبرا و شینوک که الحق در جنگ امتحان خود را بخوبی پس دادند و یا تانکهای ام ۶۰ و غیره ........ که همگی در جنگ کارامد نشان دادند
اما حالا چه ؟!!!!!!!!!!! قضاوت با خودتان

محسن یکشنبه 8 اسفند 1389 ساعت 10:20 ق.ظ

لازم به ذکر است که ای ۵۰ نیروی هوایی ایران در دژه سال پیش سقوط کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد