X
تبلیغات
زولا
شنبه 30 آبان 1388

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بین بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس، بندر امام خمینی (ره) به دلیل داشتن امکانات راهآهن و جادهای مناسب، نزدیکی به تهران و نواحی مرکزی، داشتن تأسیسات مدرن بارگیری و تخلیه بار و قابلیت پهلوگیری تعداد زیادتر کشتی نسبت به سایر بنادر از توانمندی بیشتری در حمل و نقل کالاهای ترانزیتی برخوردار بود و همچنین مجاورت آن با بندر نفتی ماهشهر نیز بر اهمیت آن افزوده بود؛ به همین دلیل بیشتر کشتیهای تجاری و حامل مواد نفتی در مسیر این بندر در رفت و آمد بودند و نیروهای متخاصم عراقی نیز به منظور فلج کردن توان اقتصادی کشور به کشتیهایی که در مسیر خلیج فارس به بنادر ایران خصوصاً بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر در رفت و آمد بودند، حملهور میشدند زیرا این 2 بندر در برد هواپیماها و بالگردهای عراقی بوده و با حداقل زمان پرواز آنها را در تیررس خود قرار میدادند و در این کار نیز تا حدودی موفق شده بودند تا تعداد زیادی از کشتیها را غرق کنند و به آنها آسیب جدی برسانند. با توجه به امکانات واگذاری به دشمن، چنین استنباط میشد، آنان که آتش افروز جنگ عراق علیه ایران شده بودند، این بار با پشتیبانی تسلیحاتی در واگذاری هواپیماهای سوپر استاندارد و بالگردهای سوپر فرلون حامل موشکهای فوق مدرن اگزوسه و سایر امکانات ماهوارهای و اطلاعاتی به نیروهای عراقی در تلاش بودند که خلیج فارس را به منطقه ای ناامن تبدیل کرده و حضور دائم خود را در آن توجیه کنند و با این دسیسه شرایطی به وجود آورده بودند که شرکتهای بیمه گر خارجی نیز با دریافت حق بیمه سنگینتر از عرف موجود کشتیها را بیمه میکردند و به همین دلیل نیز، کمتر شرکت کشتیرانی تمایل بارگیری به مقصد خلیج فارس و خصوصاً بنادر ایران را داشت و به ناچار شرکتهای ایرانی مسئولیت بیمه کشتیها را در حد پایینتری میپذیرفتند تا شریان حیاتی حمل و نقل و صدور نفت قطع نشود که البته از این راه نیز هزینه زیادی بر ما تحمیل میگردید؛ خلاصه آنکه اوج درگیری دریایی به مرحله ای رسید که جبهه جدیدی به نام جنگ نفتکشها در خلیج فارس سرتیتر اخبار جنگی رسانههای خبری کشورها شده بود. بنابراین لازم بود به منظور تأمین امنیت کشتیها از تنگه هرمز تا بندر بوشهر و سپس مسیر بحرانی آن از بوشهر به مدخل ورودی خورموسی چاره اندیشی شود. در این جا بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور هوانیروز و بالگردهای شکاری کبرا را در کنار ناوگان قدرتمند نیروی دریایی و نیروی هوایی در راستای اسکورت کشتیها را ضرورتی و مکمل ناوگان نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بداند و با اتخاذ روشی جدید و اجراء طرحی جامع به نام اژدر سلامت و امینت کشتیرانی در خلیج فارس را به ارمغان آورد. در اجرای ماموریت عملیات اژدر (اسکورت کشتیها و نفتکشها)، ابتدا تمامی کشتیهای باری و تانکرهای نفتکش که به مقصد بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر به سوی خلیج فارس در حرکت بودند، پس از عبور از تنگه هرمز در بندر بوشهر لنگر میانداختند تا تعداد آنها در حد یک کاروان 16 تا 20 فروندی برسد و پس از آمادگی یگانهای عملیاتی یک روز قبل از حرکت جلسهای در پایگاه نیروی دریایی بوشهر که مسئولان فرماندهی کل عملیات را داشت با شرکت فرماندهان پایگاههای دریایی بوشهر ـ بندر امام خمینی (ره)، هوا دریا و هوانیروز منطقه و پایگاههای هوایی اصفهان، شیراز، بوشهر و رادارها و پدافند منطقه تشکیل میشد و پس از هماهنگیهای لازم و مشخص کردن وظایف هر یک از نیروها و تعیین ساعت حضور هر یک از واحدهای عملیاتی مانند ناوها، هواپیماها، بالگردهای هوادریا و هوانیروز در صحنه عملیات جلسه به پایان میرسید و با بازگشت فرماندهان به یگانها و توجیه واحدهای مانوری حرکت کشتیها آغاز میشد. با طلوع روز، یک تیم پروازی هوانیروز متشکل از یک فروند بالگرد کبری مسلح به موشک و یک فروند بالگرد کبری راکت انداز از پایگاه خود در کنار رودخانه جراحی به سوی بندر امام (ره) به پرواز در میآمدند و سپس یک فروند از بالگردهای 212 نیروی دریایی به عنوان رسکیو به تیم پروازی ملحق میشد و با طی مسیر آبراه خور موسی در شبه جزیرهای به نام بویه سیف که مشرف به شمال غربی خلیج فارس و مناطق ساحل غربی عراق و دهانه بندر فاو و ام القصر بود، فرود میآمدند و در آنجا بالگردها را خاموش و توسط بیسیم منتظر دستور از رادار سر بندر میشدند. معمولاً در این عملیات ناوهای جنگی نیروی دریایی در مسیر کاروان کشتیها به صورت اسکورت حرکت میکردند و هواپیماهای شکاری نیروی هوایی پوشش هوایی منطقه را به عهده میگرفتند و وظیفه درگیری با بالگردهای سوپر فرلون را به هوانیروز واگذار میکردند. با ظاهر شدن حرکت کشتیها در پهنه آبهای منطقه دریایی شمال غربی خلیج فارس نیروهای عراقی با هواپیماهای سوپراتاندارد، میراژ و بالگردهای موشک انداز سوپر فرلون به سوی کاروان کشتیها پرواز میکردند و با اشرافیتی که رادار سربندر و بوشهر به منطقه شمال غربی خلیج فارس داشتند به تیم پروازی هوانیروز که در شبه جزیره بویه سیف آماده پرواز بودند، اطلاع میدادند و در این مرحله از مأموریت یک فروند از بالگردهای سیکورسکی نیروی دریایی که مجهز به سیستمهای ناوبری و رادارهای سطحی بودند به تیم پروازی هوانیروز ملحق میشدند و به عنوان لیدر، تیم بالگردهای کبری را به سوی هدف هدایت میکردند. خلبانان هوانیروز که در روی خشکی مهارت خود را در سرنگونی بالگردهای عراقی به اثبات رسانده بودند، این بار در آبهای نیلگون خلیج فارس با بالگردهای دریایی عراق درگیر میشدند تا کاروانها با خیالی آسوده ادامه مسیر دهند و به سلامت به مقصد برسند و معمولاً در این جنگ و گریز بالگردهای عراقی از صحنه نبرد عقبنشینی میکردند و بعضاً نیز صدمه میدیدند. با حضور بالگردهای هوانیروز در عملیات اژدر هیچ شناوری از کاروان تجاری توسط بالگردهای عراقی مورد حمله قرار نگرفت، البته مأموریت هوانیروز منحصر به درگیری بالگردها نبود و در طول عملیات تعداد زیادی از سکوهای دیدهبانی و پستهای شنود که به صورت شناور و بعضاً نیز ثابت توسط عراقیها در نواحی شمال غربی خلیج فارس تأسیس شده بود، با حمله بالگردهای هوانیروز منهدم شدند و در چند مورد نیز سکوهای نفتی البکر و الامیه در منطقه دریایی فاو که دستگاههای دیدهبانی و اطلاعاتی دشمن بر روی آنها تعبیه شده بود با موشک بالگردهای هوانیروز مورد اصابت قرار گرفتند و صدمات زیادی دیدند؛ در چند مورد نیز کشتیهای شناور عراقی که به منظور ایجاد مزاحمت از محدوده دریایی خودشان خارج شده بودند، توسط بالگردهای هوانیروز از منطقه فراری داده شدند و آسیب دیدند؛ آنچه که هوانیروز در روی زمین قادر به انجام آن بود در دریا نیز قادر به انجام آن شد. منبع: خبرگزاری فارس از کتاب حماسه های ماندگار هوانیروز در دفاع مقدس

شنبه 30 آبان 1388

 

انتظارها به سر رسید و بالاخره امروز A6-RCA یکی از 2 فروند 727 باری که گفته میشود قرار است برای آسمان وارد شوند به تهران آمد و هم اکنون در مقابل آشیانه شهید بهشتی شرکت آسمان پارک شده است.
این هواپیما با شماره سریال 21920/1634 ساخت 16-06-1980 است  و در سال 2004 به هواپیمای کارگو تبدیل شده است . 

 

  

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از اتابک عزیز)

شنبه 30 آبان 1388
                          رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ٢»


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که رزمایش پدافند هوایی "مدافعان آسمان ولایت 2" از فردا (یکشنبه) به مدت پنج روز در منطقه گسترده ای از نیمه غربی کشور آغاز می شود.
برگزاری رزمایشی با منطقه نبردی به گستردگی 600 هزار کیلومتر مربع
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی، صبح شنبه در یک نشست خبری، افزود: این رزمایش از جمله رزمایش های برنامه ریزی شده سالانه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش است و به صورت دو سویه انجام می شود؛ یعنی بسیاری از مناطق پدافند و پایگاههای هوایی به عنوان دو کشور نارنجی که دشمن فرضی است و کشور آبی که قرارگاه پدافند هوایی است، شرکت دارند.
وی با بیان این که «این رزمایش در سه مرحله برگزار می شود» آماده سازی منطقه نبرد را اولین مرحله از این رزمایش برشمرد و گفت: در مرحله دوم، هواپیماهای شناسایی دوم وارد صحنه عملیات می شوند و از صحنه نبرد فیلمبرداری عکس برداری می کنند، همچنین هواپیمای اخلال گر دشمن فرضی اختلالاتی را علیه رادارهای ما انجام می دهند و به طور همزمان جمع آوری اطلاعات از صحنه رزم توسط دشمن انجام می شود که ابزارهای پدافند ی ما نیز به مقابله با آن ها می پردازند و به طور همزمان از فعالیت های دشمن جمع آوری اطلاعات انجام می شود.
فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش، اضافه کرد: در مرحله دوم این رزمایش همچنین هواپیماهای دشمن به سامانه های پدافند هوایی حمله می کنند که با دفاع جانانه پدافند هوایی ما مواجه می شوند.
میقانی درباره مرحله سوم این رزمایش نیز اظهار کرد: در مرحله سوم هواپیماها و موشک های دشمن به مناطق حساس و حیاتی ما حمله می کنند که در این مرحله نیز با دفاع ضدهوایی ما مواجه می شوند و این دفاع به صورت مقابله گرم انجام می شود.
وی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 2 را اولین رزمایش مشترک گسترده بعد از تفکیک نیروی پدافندی و پروازی هوایی ارتش و استقرار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء دانست و افزود: گستردگی منطقه نبرد در این رزمایش حدود 600 هزار کیلومتر مربع است. تنوع جنگ افزارها و نیز استفاده از سامانه های به روز در زمینه ی جمع آوری اطلاعات، ارتباطات و نیز بهینه شدن سامانه های ما از دیگر ویژگی های این رزمایش است که ارزیابی می شود.
بررسی عملکرد گسترده نیروهای خودی در برابر جنگ الکترونیک دشمن
فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش، هم چنین با بیان این که « عملکرد گسترده نیروهای ما در برابر جنگ الکترونیک دشمن در این رزمایش ارزیابی می شود» درباره اهداف این رزمایش، اظهار کرد: یکی از مهم ترین اهداف رزمایش مدافعان آسمان ولایت 2، همکاری و ایجاد انسجام بین نیروهای پدافندی کشور است. در این رزمایش یگان های مختلف پدافندی از ارتش، سپاه و حتی نیروی انتظامی و بسیج حضور خواهند داشت.
میقانی در ادامه گفت: ما در حال ارتقای توان رزمی خود هستیم و با به روز کردن و ساخت توانمندی های مورد نیاز، این توانمندی ها را در رزمایش ارزیابی می کنیم. در این رزمایش همچنین تاکتیک های جدیدی را تمرین خواهیم کرد؛ چرا که دکترین ما دکترین پدافندی و جنگ های امروز جنگ های ناهمگون است؛ بنابراین تاکتیک های ما مطابق با صحنه نبرد جدید خواهد بود.
ارزیابی قابلیت فرماندهان صف و ستاد در طول رزمایش
وی ارزیابی قابلیت فرماندهان در صف و ستاد را از دیگر اهداف این رزمایش برشمرد و افزود: در این رزمایش توان نیروهای ما در به کارگیری ادوات جنگ های الکترونیک، اخلال گرها و نیز استقلال تاکتیکی مناطق نبرد تمرین می شود و هدف نهایی ما نیز این است که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم تا در نهایت موجب آمادگی بیشتر در زمینه دفاع و بازدارندگی شود.
به گزارش ایسنا، فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش، در ادامه این نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.
حفاظت از آسمان مناطق هسته یی با قرارگاه خاتم الانبیاء است
میقانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره حفاظت از مناطق هسته یی کشور، اظهار کرد: ماموریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء حفاظت از قلمرو هوایی کشور است. با توجه به تهدیدات مختلف به ویژه در سال های اخیر در رابطه با مناطق حساس و حیاتی کشور، این قرارگاه ماموریت حفاظت از چنین مناطقی را به عهده دارد.
وی تصریح کرد: مناطق هسته یی کشور جزو نقاط حساس و حیاتی محسوب می شود که حفاظت از آسمان آن را به عهده داریم.
میقانی هم چنین با بیان این که « این رزمایش منطقه بوشهر، فارس، اصفهان، تهران، استان های شمالی و استان های غربی کشور را شامل می شود» در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره میزان و استعداد تجهیزات و ادوات به کارگرفته شده در این رزمایش اظهار کرد: در مناطق مختلف برگزاری رزمایش بخش عمده ای از تجهیزات پدافندی ما حضور دارد. کشور نارنجی یعنی دشمن فرضی ما در این رزمایش از هواپیماها، پهبادها و تجهیزات جنگ های الکترونیک علیه سامانه های ما استفاده می کند.
وی افزود: مسوولیت دفاع از آسمان کشور به عهده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش است که این ماموریت را با نیروهای تحت تابعیت و کنترل عملیاتی خود انجام می دهد و نیروهای پدافندی سپاه، ناجا و بسیج نیز تحت تابعیت این قرارگاه قرار دارند.
سامانه های به روز و جدید خود را ارزیابی می کنیم
در ادامه یکی از خبرنگاران درباره استفاده کردن یا نکردن از تجهیزات جدید در رزمایش آسمان ولایت 2 پرسشی را مطرح کرد که میقانی پاسخ داد: بله؛ ما در رزمایش های مختلف سامانه های به روز و جدید خود را ارزیابی می کنیم و در این رزمایش نیز سامانه های جدید، به روز و بهینه سازی شده ای را آزمایش می کنیم که اکثر این سامانه ها در داخل کشور طراحی و تولید شده است.
وی با اشاره به توان رزمی و تاکتیکی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء اظهار کرد: ما به صورت مستمر در حال ارتقای توان خود هستیم. یکی از تجربیاتی که از جنگ هشت ساله به دست آوردیم این بود که خودکفا باشیم و در حال حاضر نیز اکثر نیازهای خود را در داخل کشور تولید می کنیم.
تولید رادارهای کوتاه برد و دوربرد در داخل کشور و بهینه سازی سامانه هاگ
میقانی ادامه داد: ما در بحث سامانه های راداری در حال حاضر توانمندی های زیادی داریم و این توانمندی ها آن قدر زیاد است که نوع رادار مورد نیاز را تعریف می کنیم. ما هر راداری با هر بردی اعم از کوتاه برد مثلا در حد 300 کیلومتر و یا دوربرد در حد هزاران کیلومتر را، در داخل کشور تولید می کنیم و در حال حاضر نیز در حال ساخت این رادارها هستیم.
فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش افزود: در بحث ساخت آتش بارهای موشکی نیز امروز توان بسیار خوبی داریم. برای مثال سامانه ی هاگ که امروز استفاده می شود از سامانه هاگ در چند ده سال پیش متفاوت است و به روز و بهینه شده است؛ به طوری که با تجهیزات روز جهان برابری می کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ما هم آتشبارها و هم موشک های آن ها را در کشور تولید می کنیم.
امیدوارم روس ها سامانه اس 300 را طبق قرارداد تحویل دهند
میقانی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره مساله تاخیر در تحویل موشک های اس 300 از سوی روسیه به ایران، اظهار کرد: در برخی موارد که مصالح ملی ما ایجاب کند تعاملاتی با برخی کشورها نظیر روسیه داریم. قرار بود چند ماه قبل روسیه برای تحویل اس 300 ها به ایران اقدام کند ولی به نظر می رسد تحت تاثیر القائات صهیونیست ها و مستکبران قرار گرفته و تحویل این سامانه به ایران با تاخیر همراه شده است.
وی اضافه کرد: امیدواریم دوستان ما در روسیه با توجه به منافع مشترکی که داریم تحت تاثیر القائات منفی قرار نگیرند؛ چرا که سامانه اس 300 یک سامانه ی دفاعی است و آفندی نیست و ما امیدواریم تحویل این سامانه به ایران مطابق قرارداد صورت بگیرد.
هدایت تمرکزی و اجرای غیرتمرکزی از جمله اهداف رزمایش محسوب می شود
به گزارش ایسنا، امیر میقانی در ادامه درباره ی موضوع شبکه یکپارچه دفاعی، گفت: جنگ های امروزی با سرعت، دقت، پنهان کاری و حجم زیاد انجام می شود و برای اینکه نیروهای عامل، به صورت انفرادی عمل نکنند به یک مدیریت یکپارچه نیاز است تا بتواند تدابیر خود را به سرپنجه ها منتقل کند و معادلات دشمن را بهم بریزد، همچنین همه یگان های عامل از یک مرکز مدیریت و هدایت شوند.
وی با بیان اینکه هدایت تمرکزی و اجرای غیرتمرکزی از جمله اهداف این رزمایش محسوب می شود، درباره نیروهای واکنش سریع، افزود: یکی از مشخصه های جنگ ناهمگون بحث تحرک است و یگان های واکنش سریع ما می توانند در حداقل زمان ممکن در هر جایی که لازم باشد حضور پیدا کنند.
دکترین ما دفاع در عمق است
وی با بیان این که «دکترین ما دفاع در عمق است» اظهار کرد: در این رزمایش کشور نارنجی یعنی دشمن فرضی دارای هواپیماهای آفندی است که از دورترین نقطه به سمت مناطق حیاتی ما حمله ور می شوند تا بدین ترتیب ما دکترین خود مبنی بر دفاع در عمق را تمرین کنیم. ما در مسیر این حمله های دشمن را کشف می کنیم و عملیات لازم را علیه آنها انجام می دهیم.
فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش، اضافه کرد: در ادامه، پهبادهای دشمن فرضی مسیر را ادامه می دهند و وارد مناطق حساس و حیاتی ما می شوند که ما به سمت آنها شلیک گرم انجام می دهیم.
همکاری با نیروهای بسیج، سپاه و ناجا
میقانی در ادامه درباره نوع همکاری سپاه و ارتش در این رزمایش، گفت: ما در دو منطقه علیه پهبادهای دشمن شلیک هایی انجام می دهیم. در یکی از این مناطق در مرکز، نیروهای سپاه مستقر هستند و بخشی از آنها نیروهای تحت تابعیت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء هستند. در بخشی از منطقه غرب نیز نیروهای تحت تابعیت این قرارگاه و در بقیه مناطق، تجهیزات و ادوات این قرارگاه مستقر است. در همه صحنه رزم نیز از دیده بان های ناجا و مخصوصا بسیج در هزاران پست دیده بانی استفاده می کنیم.
ضرورت های تفکیک نیروی پدافندی از نیروی پروازی در ارتش
وی همچنین با اشاره به تفکیک نیروی پدافندی از نیروی پروازی در ارتش در سال گذشته، خاطرنشان کرد: پدافند هوایی زمانی پشتیبانی رزمی را از دیگر نیروها انجام می داد ولی امروز با توجه به اینکه کشورهای مختلف به ویژه کشورهای استکباری سعی می کنند توانمندی های هوایی خود را روز به روز ارتقاء دهند، نیاز بود تفکیک پدافند از بخش پروازی انجام شود تا به صورت جهشی در زمینه ی پدافندی ارتقاء پیدا کنیم.
امکان نفوذ پرنده های دشمن به آسمان کشور به صفر رسیده است
فرمانده قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء ارتش، با اشاره به ماموریت این قرارگاه برای حفاظت از آسمان کشور، تاکید کرد: امروز امکان نفوذ پرنده های دشمن به آسمان کشور به صفر رسیده است و اگر پرنده ای وارد فضای کشورمان شود مورد اصابت قرار می گیرد؛ بنابراین نقش این قرارگاه یک نقش محوری است و امروز قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء اولین خاکریزی است که اگر دشمن تعرض کرد با آن برخورد می کند.
تمام تحرکات دشمن زیر نظر است
میقانی در پایان درباره ی توان و اشراف اطلاعاتی قرارگاه پدافند هوایی، تصریح کرد: ما در ایجاد توانمندی های گسترده در بخش سیستم های جمع آوری اطلاعات به روز هستیم و خلائی در زمینه جمع آوری اطلاعات از توانمندی های دشمن و تجزیه و تحلیل این اطلاعات و آگاهی از نیات دشمن نداریم و تمام تحرکات دشمن در این منطقه تحت نظر است.
به گزارش ایسنا، در این نشست خبری سردار سرتیپ دوم پاسدار فریدون محمدی سقایی فرمانده پدافند هوایی هوافضای سپاه پاسداران نیز حضور داشت.

منبع خبرگزاری دانشجویان ایران
پنج‌شنبه 28 آبان 1388

شرکت آمریکایی سازنده هواپیماهای بوئینگ اعلام کرد هواپیمای جدید «بوئینگ هفتصد و چهل و هفت - هشت» را برای نخستین بار در ابتدای دو هزار و ده آزمایش خواهد کرد.
این هواپیما، نوع باری هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 است و از سه ماهه چهارم سال دو هزار و ده به سفارش دهندگان، تحویل داده می شود.
تاکنون یکصد و پنج فروند از این نوع هواپیما به شرکت بوئینگ سفارش داده شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بوئینگ همچنین پیش بینی کرده است نخستین پرواز آزمایشی جدید ترین هواپیمای مسافربری خود یعنی بوئینگ هفتصد و هشتاد و هفت را نیز تا پایان سال جاری انجام دهد.  



  

منبع:http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=246649#post246649

پنج‌شنبه 28 آبان 1388

 

دوستان عزیز نگران نباشید.عکس فوق مربوط به آتش گرفتن ۷۰۷ زیبای نیروی هوایی کشورمان نیست بلکه یک مانور و تمرینی است که توسط نیروهای آتش نشان پایگاه هوایی مهرآیاد انجام گرفته تا این نیرو در روز مبدا  با مشکل خاصی برخورد نکند.به امید روزهای زیادی که شاهد آن روز مبدا نباشیم.

 

پنج‌شنبه 28 آبان 1388

 تیم ملی فوتبال الجزایر دیروز چهارشنبه با تیم ملی مصر بازی سرنوشت سازی را در شهر خارطوم سودان برگزار کرد.
برنده این بازی تیم راه یافته به جام جهانی فوتبال 2010 در آفریقای جنوبی را تعیین می کرد که خوشبختانه الجزایری ها ژیروز این بازی بودند!!!

این دو تیم معروف به "فراعنه" و "سبزها" روز شنبه گذشته در قاهره باهم مسابقه داشتند که مصر دو بر صفر نتیجه را به سود خود برد اما این پیروزی برای صعود به جام جهانی ناکافی بود لذا مسابقه امروز در کشوری بی طرف تعیین کننده تیم صعود کننده خواهد بود.
در همین زمینه رهبران الجزایر تصمیم گرفته اند تا انتقال تماشاچی های الجزایری را به سودان تسهیل کنند.
کابینه الجزایر با انتشار بیانیه ای از توافق با دولت سودان برای حذف روادید برای اتباع الجزایر برای ورود به سودان خبر داد.
همچنین بنا به دستور عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر علاوه بر استفاده از تمامی توان هواپیمایی این کشور، چند فروند از هواپیماهای ترابری ارتش نیز برای انتقال هواداران و تماشاچیان الجزایری به سودان به کار گرفته شد.
قرار شد به همراه هواداران الجزایری که به سودان می روند؛ 200 پزشک و افرادی از نیروهای پلیس نیز منتقل شوند.
همچنین سفارت الجزایر در سودان تمامی بلیط های سهم این کشور را خریداری و به طور مجانی در میان هواداران الجزایری توزیع می کند.
فدراسیون بین المللی فوتبال تصمیم گرفت تا 9 هزار بلیط به الجزایری ها و 9هزار بلیط دیگر را به مصری ها اختصاص دهد و 16 هزار بلیط باقی مانده نیز به سودانی ها واگذار می شود.
این در حالی است که پیش بینی می شود الجزایری ها از طریق سودانی ها بتوانند تعداد بیشتری از بلیط های این مسابقه را به دست بیاورند.
کابینه الجزایر همچنین در بیانیه خود از شهروندان این کشور خواسته تا در هواداری از تیم ملی  آرامش را حفظ کنند تا به جهان تصویر ملتی متمدن را نشان دهند.
در همین  حال وحید بوعبدالله مدیرعامل شرکت هواپیمایی الجزایر گفته است بیش از یک و نیم میلیون نفر از اتباع این کشور برای سفر به سودان به دفاتر فروش بلیط این شرکت مراجعه کرده اند و حدود 10 هزار نفر نیز گذرنامه های خود را برای دریافت بلیط در دفاتر فروش این شرکت هواپیمایی در خیابان پاستور پایتخت به امانت سپرده اند.

روزنامه خبر چاپ الجزایر در این باره نوشت در روزهای گذشته برای انتقال هواداران، 10 هواپیمای نظامی و غیرنظامی از الجزایر این مسئولیت را برعهده داشته اند.
 
همچنین به مدیران دفاتر صدور گذرنامه در الجزایر نیز بخشنامه شده است تا برای تسهیل سفر هواداران، صدور گذرنامه تنها در چند ساعت امکان پذیر شود به همین دلیل این دفاتر تا پاسی از شب مشغول فعالیت بوده اند.
 
این در حالی است که شب گذشته و برای چهار مین شب متوالی خیابان های شهر الجزیره (پایتخت) مملو از مردمی بود که با در دست داشتن پرچم کشورشان برای پیروزی تیم ملی در مسابقه امروز ابراز احساسات می کردند.
 
سودان نیز اعلام کرد یک هزار نیروی پلیس را برای تامین امنیت استادیوم "مریخ" محل بازی امروز الجزایر و مصر در این کشور به کار می گیرد.
 
15 هزار نیرو از ارتش، پلیس و دستگاه امنیتی سودان نیز امنیت پایتخت را برقرار خواهند کرد.

 
استادیوم مریخ 41 هزار نفر گنجایش دارد ولی مقامات سودان تصمیم گرفته اند تنها 35 هزار بلیط این مسابقات را بفروشند.

الجزایر همچنین کمپی را در پایتخت سودان برای اسکان و ارائه خدمات به هواداران این کشور ایجاد کرده است.

مدیر هواپیمایی مصر هم از افزایش هواپیماها برای انتقال هواداران مصری به سودان از 25 فروند به 40 فروند خبر داد. همچنین دو هزار مصری نیز با راه زمینی به سودان می آیند.

در استادیوم مریخ  نیز برنامه ریزی شده است درهای ورودی در فاصله سه کیلومتری از این استادیوم تعبیه شوند . همچنین پس از پایان بازی نیز تماشاگران دو تیم با اختلاف سه ساعت از استادیوم بیرون می روند.

مقامات سودانی همچنین در بیرون از استادیوم و با فاصله ای چند کیلومتری مکان هایی را برای اسکان تماشاگران و هواداران پیش بینی کرده اند.

برآورد می شود امروز و همزمان با بازی فوتبال 30 هزار شهروند الجزایری درخارطوم،حضور داشته باشند.

برنده بازی امروز راهی جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی خواهد شد.
پنج‌شنبه 28 آبان 1388

سرویس اجتماعی _ در ادامه سریال تکراری سقوط و سوانح هوایی، این بار حدود ساعت 21.30 چهارشنبه شب، یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر، هنگام فرود در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، این هواپیمای مسافربری از نوع فوکر و به شماره پرواز 220 از اصفهان به مقصد تهران پرواز کرده بود.

بنا بر این گزارش، مدتی پس از پرواز، خلبان متوجه نقص فنی هواپیما شده و به فرودگاه شهید بهشتی باز می‌گردد که هنگام فرود در این فرودگاه، دچار سانحه شده و صدماتی به هواپیما می‌رسد؛ بنا به گفته برخی، این فرود هواپیما با آتش سوزی محدود نیز همراه بوده است که البته خوشبختانه، مسافران همگی در سلامت کامل هستند.

گفتنی است، مدیرکل روابط عمومی هما هم با تأیید این خبر اظهار کرده است: مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمای گروه فنی را به منظور تعمیر هواپیمای فوکر 100 دچار نقص فنی شده و بازگرداندن آن در اسرع وقت به خط پروازی به سمت اصفهان اعزام می‌کند و هواپیمای حامل گروه فنی نیز مسافران فوکر 100 را به تهران منتقل خواهد کرد.

دوشنبه 25 آبان 1388

 

نمایشگاه هوایی دبی که بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در میان کشورهای عربی است ، روز یکشنبه افتتاح شد.
این نمایشگاه را شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات و حاکم امارت دبی با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارت ابوظبی افتتاح کرد.
شیخ محمد درمراسم افتتاح نمایشگاه گفت: تعداد شرکتکنندگان و حجم بالای مشارکت شرکتها نشان میدهد که نمایشگاه صنعت هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
وی با اشاره به توسعه صنعت هواپیمایی درجهان افزود: دبی تلاش میکند که به پل هوایی شرق و غرب تبدیل شود.
دراین نمایشگاه ‪ ۹۰۰‬شرکت بزرگ هواپیمایی و صنایع جانبی آن آخرین دستاوردهای خود را ارایه کرده اند.
نمایشگاه هوایی دبی شامل دو بخش صنایع هواپیمایی نظامی وغیر نظامی است که علاوه بر تولیدات جدید خود دراین بخش، فناوری پیشرفته آن را نیز به نمایش گذاشته اند.
آسمان دبی امروز برای اولین بار شاهد پرواز برخی جنگندهها بر فراز این شهر بود که برای شرکت در این نمایشگاه پیشتر آماده شده بودند.
نمایشگاه صنایع هوایی دبی به مدت چهار روز در محل نمایشگاههای بین المللی این امارت برگزار میشود.
درجریان این نمایشگاه احتمالا قراردادهایی برای فروش برخی تولیدات جدید به ویژه در بخش نظامی بین شرکتهای بزرگ تولیدکننده و متقاضیان این صنعت منعقد خواهد شد.

سازمان دهندگان امیدوارند که برپایی این نمایشگاه بتواند منجر به رونق صنعت هوایی شود البته تحلیلگران می گویند انتظار نمی رود در این نمایشگاه تقاضای خرید زیادی برای هواپیماهای تجاری وجود داشته باشد.
بخش محصولات دفاعی این نمایشگاه به احتمال قوی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. این امر به خصوص در مورد هواپیماهای جنگنده صادق است.
جولیا ویلر، خبرنگار بی بی سی در منطقه خلیج فارس می گوید احتمال کمی وجود دارد در نمایشگاه امسال مانند دو سال پیش قراردادهایی به حجم 155 میلیارد دلار منعقد شود.
با ادامه بحران اقتصادی، کاهش سفرهای هوایی و کاهش نرخ بلیط، انتظارها از این نمایشگاه کمتر از سال های قبل است.
یک سوم نمایشگاه به فروش محصولات دفاعی به کشورهای منطقه اختصاص دارد. این کشورها یازده درصد معاملات جهانی سلاح را به خود اختصاص داده اند.
بانیان نمایشگاه می گویند امارات عربی متحده سال پیش چهار میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.
طبق گزارش یک موسسه تحقیقاتی اروپایی، طی سال های 2004 تا 2008، این کشور بیشترین حجم سلاح را پس از چین و هند خریداری کرد که عمده آن از آمریکا تامین شد.
نمایشگاه صنعت هوایی دوبی زمانی برگزار می شود که خاورمیانه درگیر تنش است.
به غیر از مناقشه هسته ای ایران، عملیات اخیر عربستان علیه شورشیان یمن نیز به تنش ها افزوده است.
گزارش ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در بودجه نظامی پنج سال آینده خود برای هر سال بودجه ای برابر با 36 میلیارد دلار بر آورد کرده است.
در زمانی که بازار فروش سلاح در کشورهای غربی رکود پیدا کرده، کشورهای نفتخیزی مانند امارات و عربستان به منبع بالقوه درآمد برای شرکت های تولید کننده تبدیل شده اند که می توانند کاهش فروش در کشورهای غربی را جبران کنند.
طبق برآوردها، میزان صادرات تسلیحات به خاورمیانه در فاصله سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی در مقایسه با سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳، سی و هشت درصد افزایش یافته است.
آمریکا بزرگ ترین صادرکننده سلاح به خاورمیانه است و سی و یک درصد بازار جهانی را در اختیار دارد. بیش از یک سوم صادرات سلاح آمریکا به خاورمیانه است. در میان صادرات آمریکا به خاورمیانه، بیش از پنج هزار بمب هدایت شونده و حدود دویست جنگنده دیده می شوند.
روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا پس از آمریکا بیشترین میزان صادرات سلاح دنیا را در اختیار دارند.

 منبع:http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=246241#post246241

دوشنبه 25 آبان 1388

حراج ناو هواپیمابر انگلیسی
وزارت دفاع انگلیس در راستای طرحهای خود برای کاهش هزینه ها قصد دارد یکی از ناوهای هواپیما بر دو میلیارد دلاری جدید خود را بفروشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر روزنامه گاردین نوشت، هند علاقه خود را نسبت به خرید این ناو اعلام کرده است.

فروش یکی از دو ناو 65.000 تنی باعث خواهد شد نیروی دریایی سلطنتی انگلیس تنها یک ناو هواپیما بر داشته باشد که شاید انگلیس را مجبور کند از ناوگان فرانسه ناو قرض کند که خود تنها دارای یک ناو هواپیما بر بود و تمایلی به ساخت ناوهای هواپیمابر بیشتر ندارد.

تابستان گذشته، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه به گوردون براون نخست وزیر انگلیس پیشنهاد داد که نیروهای دریایی دو کشور در زمینه تعمیر و تجهیز ناوها با یکدیگر هماهنگی کرده تا بدین ترتیب یک ناو هواپیما بر همیشه در دریا مستقر باشد.

به گفته منابع دفاعی ارشد، دولت انگلیس در حال بررسی امکان پذیر بودن فروش این ناو به عنوان بخشی از یک طرح دفاعی است که در اوایل سال اینده میلادی اغاز شده و انتظار می رود منجر به کاهش شدید هزینه ها شود

پنج‌شنبه 21 آبان 1388

Click here for full size photo! 

دیاموند های دوست داشتنی ماهان ایر 

 

Click here for full size photo! 

این هم نمای داخلی یک توپول ۱۵۴

 

Click here for full size photo!Click here for full size photo! 

 برادران فالکون 

 

 Click here for full size photo! 

وقتی میل نیروی دریایی سپاه گرد و خاک می کند 

 

Click here for full size photo! 

زیبا و با شکوه 

 

Click here for full size photo! 

ترافیک نظامی در مهرآباد

   1       2       3    >>

کد موسیقی برای وبلاگ