ایران باهدف تجهیز ناوگان هواپیمایی مسافربری، از سه سال پیش مذاکرات با مقامات روسیه و شرکت "توپولف" بزرگترین مجموعه هواپیماسازی مسافربری روسیه برای خرید انواع پیشرفته این هواپیمارا آغاز کرد. توافق کلی همکاری دو کشور در این خصوص در جریان دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران از روسیه در ماه مارس۲۰۰۱میلادی حاصل شده بود. "حسن حاج علی فرد" رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در آبانماه۱۳۸۲ در راس هیاتی مرکب از چهار کمیته مدیریت و برنامه ریزی، فنی ،عملیاتی و طراحی داخلی به بررسی دقیق و علمی تواناییها، ظرفیتها و امکانات هواپیمای مسافربری توپولف ۲۰۴و ۲۱۴پرداختند. کمیتههای مذکور از کارخانجات توپولف ۲۰۴در اولیانوفسک و پرم بازدید کرده و استاد خلبان ایرانی نیز به همراه مهندس پرواز اقدام به انجام عملیات پرواز با توپولف ۲۰۴کردند. "احمد خرم" وزیر راه و ترابری ایران نیز در سال ۸۲با اعلام تصمیم خرید تعدادی از هواپیماهای "توپولف" روسیه گفت: قیمت توپولف ۲۰۴بین۲۲تا۲۷ میلیون دلار است درحالی که قیمت هواپیمای ایرباس مشابه حدود ۸۰میلیون دلار میباشد. یک روزنامه روسی در مورد سخنان "خرم" نوشته بود: علت اصلی خرید هواپیماهای روسی توسط ایران ارزان بودن آنهانیست بلکه اختلافات این کشور با غرب باعث شده که غیر از هواپیماهای روسی انتخاب دیگری نداشته باشد. یک کارشناس دفتر طراحی توپولف نیز دراینباره گفت : مسلما هواپیماهای ما را کشورهایی که به دنبال صرفهجویی هستند، خریداری میکنند. "ماکسیم پیادوشکین" معاون مرکز تحلیل راهبردی و فناوری روسیه نیز گفت : ما در مورد فروش هواپیمای توپولف ۲۰۴به ایران با آمریکاییها هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت زیرا درمورد این هواپیماها مجازاتهای بینالمللی وضع نشده است. دو کارخانه "اویاستار" و "کاپو" در روسیه باظرفیت ۴۰فروند در سال این نوع هواپیماها را تولید میکنند. "آندری اوسیپف" معاون اداره کل برنامههای پیشرفت فناوری سازمان هواپیمایی و فضانوردی روسیه گفته بود: هواپیمای توپولف ۲۰۴مشابه بویینگ ۷۵۷و ایرباس آ-۳۲۰ است ولی قیمت و هزینه خدمات بهرهبرداری آن از این نوع هواپیماها ارزانتر است. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه فروردین ماه ۸۳یادداشت تفاهمی در زمینه گواهی پرواز هواپیمای توپولف۲۰۴ -۱۰۰ را امضا کردند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری پس از امضای یاداشت تفاهم تایید گواهی پروازبا طرف روسی در مسکو گفت: بر اساس برنامه کاری موجود دولت ایران قصد خرید پنج فروند هواپیمااز نوع توپولف۲۰۴ -۱۰۰ از روسیه را دارد. به گفته وی شرکتهای هواپیمایی ایرانی میتوانند پس از امضای تفاهم نامه سازمان هواپیمایی کشوری با آژانس هوا-فضای روسیه، مذاکرات برای خرید را شروع کنند. حاجعلی فرد" گفت : مجموعهای از خواستههای طرف ایرانی برای تغییر دراین هواپیما و در قالب ۷۰مورد به روسیه ارایه شد. طرف روسی همچنین موافقت کرده است تا ساختار پیشرفته ناوبری غربی را در این هواپیما مورد استفاده قرار دهد. به گفته وی گواهی پرواز این هواپیما در ایران هم بزودی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر میشود. هواپیمای "توپولف۲۰۴ -۱۰۰ یک هواپیمای میان برد با شرایط پرواز دو تا ۲/۵ساعت است که ظرفیت حمل ۲۰۰مسافر را دارد. این هواپیمای دوموتوره در رده خانواده ایرباس قرار داشته و به ایرباس روسی شهرت دارد. موافقت نامه "مسایل فنی" مربوط به هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰نیز همانزمان از سوی نماینده ایران و مسوولان و نمایندگان آژانس "هوا- فضا" ، شرکت "آویاکسپورت" ،شرکت "توپولف" ، کارخارنجات "آویااستار" و موتور هواپیماسازی "پرم" امضا شد. این موافقت نامه بیانگر نهایی شدن مذاکرات پنج ماهه دو طرف و ایجاد امکان خرید هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰بوسیله شرکتهای هواپیمایی ایرانی بود. ادامه دارد ... منبع:آویا
sidewinder موشکی مافوق صوت با جستجوگر حرارتی است که توسط هواپیماهای جنگنده حمل می شود . این موشک مجهز به یک کلاهک انفجاری بسیار قوی است و یک هدایتگر مادون قرمز فعال آن را هدایت می کند. سیدویندر بوسیله نیروی دریایی آمریکا ساخته شده و سازگارسازی آن برای هواپیماهای جنگنده توسط نیروی هوایی آمریکا انجام پذیرفت. مدل های اولیه این موشک در درگیری های جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار گرفت.
v22 یک وسیله ی جنگی هواییست که با استفاده از تکنولوژی تیلتروتر (کج شونده) همانند یک هلیکوپتر توانایی پرواز عمودی را داراست و نیز میتواند مانند یک هواپیما با سرعت و ارتفاع بالا پرواز کند.
این پرنده میتواند توسط موتورهایی که در جهت عمودی هستند به طور عمودی تیک آف و لندینگ انجام دهد و یا مانند یک بالگرد در هوا معلق بماند.در هنگتم پرواز موتورهای این پرنده قادر به چرخش هستند و این پرنده را تبدیل به یک هواپیمای جت میکنند که دارای قابلیت پرواز در ارتفاع و سرعت نسبتا زیاد می باشد.
این ویژگیها سبب شده که v22 تبدیل به یک پرنده ی بی همتا شود و هیچ پرنده ی دیگری جایگزین آن نشود.
v22 میتواند 24 سرباز مجهز و یا 20000 پوند در داخل خود به صورت بار داخلی و یا 15000 پوند به صورت معلق(آویزان یا بار خارجی) با بیش از دو برابر سرعت یک هلیکوپتر حمل کند.
v22 دارای یک جعبه دنده ی Cross-Couppled است که این قابلیت را به موتورها میدهد که در صورتی که یکی از موتورها از رده خارج شود موتور سالم قادر است هر دو پره را به حرکت در آورده و پرنده به راه خود ادامه دهد.
پره ها و بالهایش قابلیت تا شدگی را دارا هستند و این امکان باعث میشود که در ناو هواپیما بر و یا ناو جنگی فضای کمتری اشغال شود.
v22 تنها پرنده ایست که قابلیت عملیات در هر نقطه ی جهان متناسب با هر گونه آب و هوا را داراست که این قابلیت باعث تسریع عملیات و فراهم شدن نیروها در عملیات جنگی میشود و باعث کاهش درخواست انتقال هوایی و دریایی استراتژیک محدود میشود.
خریداران:
در حال تولید برای نیروهای کماندویی آمریکا(US MARINE)
نیروی عملیات ویژه ی هوایی آمریکا(US Air Force Special Operation)
نیروی دریایی آمریکا(US NAVY)
هم اکنون نیروی کماندویی آمریکا سفارش تولید 360 فروند mV-22bs برای انجام دادن عملیات تهاجمی و عملیات پشتیبانی نیروها سفارش داده است.
نیروی ویژه ی هوایی آمریکا (نیروی هوایی آمریکا مختص عملیات ویژه) 50 فروند cV-22s برای پشتیبانی و تعقیب زمینی در ارتفاع کم و در عین حال با سرعت زیاد در مکانهای مختلف برای انجام عملیات های ویژه ی مختلف سفارش داده است.
نیروی دریایی 48 فروند hV-22s برای انجام عملیات پشتیبانی سفارش داده است.
اولین اسکادران وی22 در تاریخ 2006.3.3 برای نیروی کماندویی آمریکا با نام phumder-Chickensتشکیل شد که این اسکادران در سال 2007 کاملا عملیاتی خواهد شد.
cV-22 در سال 2009 کاملا عملیاتی خواهد شد.
مشخصات عمومی:
نیروی پیشرانه:
2 * Rolls Roys AE-1107c , 6.150 SHP (4586KW *2)
طول:57.3 Feet (17.48 Metr) ,63 Feet (19.08)در حالت باز شدن درب عقب
قطر پره ها : 11.56 Metr
ارتفاع در حالت عمودی بودن موتورها : 6.63 metr
ارتفاع تا سکان: 5.38 meter
بیشینه وزن برخاست :23495kg
وزن خالی برخاست: 8460Kg
سرعت: 463-km/h555.6
مسافت قابل طی کردن با حد اکثر وزن: 1182km
مسافت قابل طی کردن بدون بار: 4239Km
خدمه: 3 نفر
تولید : بخش هلی بویینگ مسول ساخت بدنه و سیستمهای کمکی و سیستمهای دیجیتال و سیستم کنترل الکتریکی میباشد.
و همکار آن شرکت هلیکوپتر سازی بل مسول ساخت بال و جعبه دنده و سکانها و سیستم چرخش پره ها و موتور میباشد.
هم اکنون این دو شرکت در حال تولید 13 فروند وی22 برای تحویل در اواخر سال 2006 میباشند.
پیش زمینه : سازمان دفاع اجازه ی تولید کامل وی22 را در سپتامبر سال 2005 بعد از آنکه یک سری آزمایشات کلی و ریز که احتیاجات سازمان دفاع و نیروهای ویژه را مهیا کرد داده.
بل بیش از 70 فروند هماپیما قبل از سال 2006 برای عملیاتهای گوناگون تولید کرده که یک دهه هم ادامه پیدا خواهد کرد.
بویینگ و همکاران تجاری اش در سیستمهای بزرگ یا کوچک هم در کارهای شبکه ای پیشرو هستند و به علاوه ی آنکه یک پیشتاز در تولید ادوات نظامی و تجاری برای آمریکا و متحدانش هستند.
همچنین کمپانی بل یک پیشتاز دز عرصه ی وسایل نقلیه ی عمود پرواز برای کارهای تجاری و نظامی است.
این کارخانه تا کنون بیش از 35000 پرنده از سال 1946 ساخته است که اولین پرنده ی تجاری بل47 نام گرفت.
منبع:www.aerospacetalk.com
این سایت حاوی عکس های زیبایی از هواپیماهای ایرانی است که با کمک همه علاقمندان در آینده نزدیک به شکوفایی خواهد رسید
هواپیمای ایلیوشین ۷۶(بغداد ۱) یکی از آواکس های عراقی پناهنده شده به ایران (به زیر درب بارگیری هواپیما دقت کنید)
ایلیوشین نیروی هوایی کشورمان که در پایگاه هوایی شیراز استقرار دارد(با رنگ آمیزی بسیار زیبا)
منبع:www.aerospacetalk.com
عکسی که در بالا می بینید تصویر شبیه سازی شده ای از جمبوجت ماهان ایر است که تازه به ناوگان این شرکت اضافه شده است