مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رهگیری ارباس 320 پرتغال



روز یکشنبه یک فروند ارباس 320 شرکت هواپیمایی TAP Air پرتغال ، برفراز مرز آلمان و هلند رهگیری شد.


ارباس 320 بعلامت ثبت CS-TMW از لیسبون پرتغال عازم دانمارک بود که در ارتفاع 36 هزار پایی و هنگام عبور از غرب پاریس تماس رادیویی اش با مراقبت پرواز قطع شد.

پرواز TP-504 از حریم بلژیک و هلند هم عبور میکند اما تلاش واحدهای مراقبت پرواز و دیسپچ شرکت TAP Air برای برقرای تماس رادیویی بی نتیجه می ماند.

در منطقه Eemshaven واقع در مرز آلمان و هلند ، 2 فروند جنگنده آلمانی ، ارباس 320 را رهگیری میکنند.

لحظاتی بعد و هنگام عبور از دریای شمال ، تماس ارباس با مرکز کنترل مراقبت پرواز برقرار مشود.

ارتبا ط رادیویی این هواپیما بمدت 35 دقیقه قطع بوده و در طی این زمان ، 250 ناتیکال مایل را پشت سر گذاشته است.

شرکت TAP Air ، علت قطع تماس را بروز نقص فنی در سیستم های رادیویی هواپیما اعلام کرده است 

منبع:انجمن هوافضا

PAC 3 پیشرفته ترین سیستم دفاع ضد موشک غربی

کمپانی لاکهید مارتین در حال تولید نسل جدیدی از موشک های دفاع هوایی ار نسل پاتریوت است که دارای قابلیت های بیشتری نسبت به همتایان خود هستند.
این موشک در اصطلاح PAC 3 نام دارد که مخفف واژه Patriot Advanced Capability-3 میباشد و معنای آن پاتریوت با قابلیتهای پیشرفته تر است.
این موشک تحت قراردادی که با دفتر برنامه ریزی نیروی دفاع هوایی و موشکی ارتش آمریکا و چندین مشتری خارجی منعقد شد در حال تولید میباشد و با سیستم پاتریوت یکپارچه است


این موشک (بزن-بکش) ‘hit-to-kill’ پیشرفته ترین و توانا ترین و در عین حال قوی ترین موشک دفاع هوایی جهان از نظر متخصصین غربی میباشدو ضد تمام تهدیدات از قبیل موشک های بالستیک و کروز و همچنین هواگردها کاربرد دارد و به نوبه خود جهش بزرگی در زمینه ساخت موشکهای دفاع هوایی به شمار میاید.
این موشک یک رهگیر سریع میباشد که اهداف خود را به صورت برخورد مستقیم یا body-to-body نابود میسازد.


هنگامی که این موشک در لانچر های پاتریوت قرار میگیرد به طور قابل ملاحظه ای قدرت آتش این سیستم را افزایش میدهد به طوری که 16 تیر از این موشک جای 4 تیر از نوع قدیمی تر PAC_2 را خواهد گرفت.

با ضریب موفقیتی در حد 100 درصد در عملیات آزادسازی عراق این موشک کارنامه موفقی از خود به جای گذاشت و هم اکنون در اختیار ارتش آمریکا و هم پیمانانش میباشد.


مرکز تحقیقات موشکی و کنترل آتش شرکت لاکهید واقع در تگزاس به عنوان پیمانکار اصلی برنامه ارتقاء موشکهای PAC_3 انتخاب شده بود.
این طرح شامل موشکهای رهگیر سریع از نوع بزن-بکش و سکو های شلیک در پک های 4 تایی و کامپیوتر کنترل آتش پیشرفته و ارتقاء سیستم های الکترونیکی پیشرفته برای لانچر میباشد که این عناصر از سیستم پاتریوت یک سیستم دفاع هوایی در ارتفاع متوسط با برد بلند و در عین حال موفق پدید می آورد که چتر محافظتی خود را برای نیروهای زمینی و مراکز حیاتی می گسترد.


این موشک از یک موتور راکتی سوخت جامد و کنترل های آئرودینامیکو موتور های کنترل جهت به همراه سیستم هدایت داخلی بهره میبرد.
PAC_ 3 به وسیله کامپیوتر کنترل آتش زمین پایه که در ایستگاه کنترل و رهگیری نصب شده است به سمت نقطه برخورد پرواز میکند و اطلاعات مسیر هدف را از طریق فرکانس های رادیویی دریافت مینماید و لحظاتی قبل از رسیدن به نقطه برخورد از پیش تعیین شده جستجو گر باند کا ان روشن شده و اطلاعات هدف را به دست میاورد و راهی مناسب ترین نقطه برای برخورد میشود.


موتور های کوچک کنترل جهت که در طرفین نوک موشک قرار دارند دارای بوستر راکتی سوخت جامد هستند که در مرحله آخر با یک انفجار مسیر موشک را در جهت دلخواه برای برخورد قرار میدهند .



طول: 5.2 متر

وزن: 320 کیلوگرم

سرعت: بیشتر از 5 ماخ

سقف پروازی: 15 کیلومتر

برد: 20 کیلومتر

تعداد سیستم های ساخته شده: 36 واحد آتشبار

هزینه کل پروژه: 7778 میلیون دلار

متوسط قیمت هر واحد: 91.14 میلیون دلار

منبع: سایت میلیتاری (blaze عزیز)

         انجمن هوافضا

نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی انتظامی

                   نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی انتظامی

زمان برگزاری نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی انتظامی تا پنج شنبه تمدید شد.

مسئول اجرایی نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی انتظامی با بیان این مطلب به خبرنگار تین نیوز گفت: به دلیل استقبال کم نظیر بازدید کنندگان، نمایشگاه مذکور پنج شنبه نیز برپا خواهد بود.
سرهنگ حسن سعدی اظهار داشت: نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی انتظامی از روز 15 مهر ماه با 33 غرفه که نیمی از آنها مربوط به هواپیمایی نیروی انتظامی و نیمی دیگر متعلق به شرکت های فعال در صنعت هوا و فضا است، گشایش یافت.
وی افزود: این نمایشگاه در فضایی به مساحت 1000 متر مربع در فرودگاه قلعه مرغی از ساعت 10 تا 19 برپا است و استقبال از آن در حدی بود که تعداد بازدید کنندگان به روزی 5000 بازدید کننده هم رسید.
سرهنگ سعدی هدف از برپایی این نمایشگاه را آشنایی مردم با وظایف نیروی انتظامی به خصوص هواپیمایی نیروی انتظامی و ماموریت های این بخش ذکر کرد.
وی استقبال شرکت های خصوصی فعال در صنعت هوا و فضا را نیز از این نمایشگاه خوب توصیف کرد و گفت: نمایشگاه تخصصی هواپیمایی نیروی اننتظامی برای نخستین بار به طور مستقل برپا شده است.  
تایپهای موجود در نمایشگاه شامل 1 فروند بلوبرد، یک فروند سسنا 185، یک فروند توربوکماندر، یک ساوانا، بل 206، بل 205 یو اچ1 و میل 17SH بود به علاوه یک جایرکوپتر!
 










 

خانواده بل!

خانواده بل  

 Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo! 

Click here for full size photo!

فرود اضطراری یک هواپیما در فرودگاه شیراز

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که امروز از دبی به مقصد تهران در حال پرواز بود به منظور حفظ جان یک کودک بیمار ( مسافر) در فرودگاه شیراز فرود اضطراری داشت.

رضا جعفرزاده به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: این فرود با توصیه یک پزشک حاضر در این هواپیما و ضرورت معالجه و درمان این کودک انجام شد.

جعفرزاده افزود : پس از معالجه کودک ، هواپیمای 747 ماهان فرودگاه شیراز را به مقصد تهران ترک کرد.

پنجمین صاعقه نیز پرواز نمود

  

مراسم تحویل هواپیماهای صاعقه به ارتش

 

صبح امروز پنجمین فروند از جنگنده های صاعقه که اخیرا به همت متخصصان نیروی هوایی و وزارت دفاع ساخته شده‌است، به ناوگان هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه شد.
این یک فروند جنگنده صاعقه صبح امروز با حضور امیر سرلشکر سید عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار وحیدی وزیر دفاع، امیر خلبان شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش و چند تن از فرماندهان ارشد این نیرو با موفقیت در شاهین‌شهر اصفهان تست و به ناوگان هوایی ارتش الحاق شد.
پیش از این نیز امیر شاه‌صفی در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس از ساخت یک اسکادران جنگنده صاعقه در نیروی هوایی ارتش خبر داده بود که با تست موفق جنگنده‌های جدید، این تعداد افزایش خواهد داشت. 

 

مراسم تحویل هواپیماهای صاعقه به ارتش

  

مراسم تحویل هواپیماهای صاعقه به ارتش

  

مراسم تحویل هواپیماهای صاعقه به ارتش

  

و این هم رقیب خارجی 

 

Photographers Choice: USA - Navy McDonnell Douglas F/A-18A Hornet by Jonathan Derden - Jetwash Images

فرود اضطراری در کرمانشاه

فرود اضطراری در کرمانشاه
خاطره ای از سرتیپ خلبان "محمد عتیقه چی"  


محاصره آبادان شکسته شده و پروازهای نیروی هوایی برای زدن عقبه عراق شروع شده بود . سرگرد خلبان "عتیقه چی" به پست فرماندهی احضار شد.
- سرگرد عتیقه چی، همان طور که می دانید تا چندین ماه دیگر عملیاتی گسترده برای بازپس گیری مناطق اشغالی بخصوص شهر خرمشهر آغاز می شود و نیروی هوایی در این عملیات ماموریت پشتیبانی هوایی را برعهده دارد. ما باید قبل از شروع عملیات، عقبه عراق را از کار بیاندازیم. برای این منظور امروز عملیاتی به شما محول شده است ، هدف قسمت غربی شهر سرپل ذهاب است که درحال حاضر نیروهای عراقی در آن جا استقرار دارند شما باید با پرواز در ارتفاع بالا آن جا را بمباران کنید. دقت کنید در قسمت شرقی شهر نیروهای خودی مستقر هستند سریعا کارهای مقدماتی پرواز را انجام دهید.
- بله قربان همین الان دست بکار می شویم.

چهار فروند فانتوم مسلح به پرواز درمی آیند
سیزدهم شهریور ماه سال 1360 یک دسته چهار فروندی به فرماندهی سرگرد خلبان محمد عتیقه چی و کمک ستوان خلبان شهید سرابی که یکی از خلبانان بسیار خوب نیروی هوایی بود، از پایگاه شکاری همدان به قصد زدن عقبه عراق به پرواز درآمدند . ترکیب خلبانان بدین شکل بود: شماره یک همان طور که عنوان شد سرگرد عتیقه چی فرمانده دسته، شماره دو جناب نقی سلیمانی ، شماره سه جناب ایرج محبی و شماره چهار جناب زندکریمی بودند. هر کدام از جنگنده ها مجهز به چهار تیر بمب سنگین بودند. سرگرد عتیقه چی که به عنوان لیدر دسته بود، در بریف قبل از پرواز از کلیه خلبانان می خواهد در طول پرواز سکوت رادیویی را رعایت کنند . عتیقه چی تاکید کرد هنگامی که باید بمب رها شود نگاه به جنگنده او کنند که وقتی کمی بال سمت راست را تکان داد موقع پرتاب بمب است و کسی زودتر بمب را رها نکند که در غیر این صورت بمب بر روی نیروهای خودی فرود می آید.


دوتیر موشک سام شلیک می شود
جنگنده ها با کسب اجازه از رادار یکی پس از دیگری به پرواز درمی آیند، با اشاره عتیقه چی خلبانان شروع به اوج گیری می کنند. مدتی از پرواز گذشت و تا ثانیه هایی دیگر جنگنده ها به نقطه پرتاب بمب می رسیدند که ناگهان شهید سرابی در رادیو فریاد زد:
- یک موشک سام 3 روی ما قفل کرده ... من سعی می کنم منحرفش کنم .
عتیقه چی لحظاتی بعد در سمت چپ جنگنده خود دود نارنجی رنگ موشک را می بیند، ولی نمی دانست به سمت کدام جنگنده می آید. به دلیل این که در صحبت های قبل از پرواز قرار بود به محض تکان خوردن هواپیمای لیدر، بقیه بمب ها را بزنند، سرگرد نمی توانست حرکت شدیدی را انجام بدهد ولی موشک به سمت او می آمد. درنگ جایز نبود. سرگرد عتیقه چی بلافاصله به سمت موشک گردش نمود و موتورهای جنگنده خود را در حالت 100 درصد قرار داد. او حتی فرصت برای رها کردن بمب ها را نداشت. دیگر جنگنده ها نیز به گمان این که موقع پرتاب بمب رسیده، بمب های خود را رها کردند که به دلیل این که ثانیه های زودتر رها شده بود، به قسمت جلوی نیروی های عراقی برخورد کرد و آن تلفاتی که باید به دشمن وارد می شد، صورت نپذیرفت. در همین هنگام جناب محبی در رادیو فریاد می زند:
- محمد ... سریع بگرد به راست ... موشک درحال برخورد با توست.
سرگرد عتیقه چی شدیدا به سمت راست گردش می کند و موشک در فاصله 30 پایی در پشت سر آنها منفجر می شود و قطعاتی از آن به جنگنده برخورد می کند. در همین لحظه جناب محبی دوباره در رادیو فریاد می زند:
- محمد سریع بگرد به چپ یک موشک دیگر درحال برخورد با توست.
سرگرد عتیقه چی این بار به شدت به سمت چپ گردش می کند و موشک دوباره در نزدیکی جنگنده منفجر می شود و این بار ترکش های آن با برخورد به باک سوخت هواپیما، باعث نشت بنزین آن می شود . اوضاع برای ادامه ترکیب پروازی مساعد نبود. پس هر کدام از جنگنده ها به سمتی گردش کرده و به طرف پایگاه حرکت کردند .

هواپیما به شدت آسیب می بیند
هواپیمای سرگرد عتیقه چی به شدت آسیب دیده بود ولی هنوز او قادر به پرواز بود. ولی سنگینی بیش از حد هواپیما کار را برای او دشوار کرده بود. وضعیت بنزین هم در شرایط بحرانی قرار داشت و زیر 1600 پوند را نشان می داد که طبق کتاب پروازی، در این شرایط هر آن احتمال دارد موتورهای هواپیما از کار بیافتند. سرگرد عتیقه چی با رادار تماس می گیرد:
- رادار ... ما درحال عزیمت به سمت همدان هستیم. هواپیما آسیب دیده و بنزین هم کم داریم ... ضمن اعلام موقعیت من به تانکر سوخت رسان هوایی، در پایگاه اعلام وضعیت اضطراری برای فرود نمائید .
- بله شنیدم
در کمتر از 10 دقیقه، سرگرد دوباره با رادار تماس گرفت و جویای موقعیت تانکر شد:
- رادار ... موقعیت تانکر ، من درحال اتمام سوخت هستم.
- در 100 مایلی شما قرار دارد.
- تابحال کجا بوده؟ نزدیک به 10 دقیقه است من اعلام وضعیت اضطراری کردم.
در این هنگام سرگرد عتیقه چی باند فرودگاه کرمانشاه را در سمت چپ خود می بیند و فکری به ذهنش می آید.

بمب ها را برای فرود اضطراری روی کوه ها رها کنم
او تصمیم می گیرد به سمت راست گردش کرده و بمب های خود را بدون این که فیوز انفجاری آن را فعال سازد، در کوه های منطقه بیستون به زمین انداخته و برای نشستن در همین باند خود را آماده کند که بدلیل کمبود سوخت او نباید این کار را انجام می داد و باید مستقیما فرود می آمد ولی در آن شرایط محمد نتوانست تصمیم درست را بگیرد . سرگرد عتیقه چی با رسیدن به کوه های بیستون، بمب های خود را فرو ریخت و به سمت باند حرکت نمود که شهید سرابی به او گفت:
- محمد چقدر بنزین داریم؟
- 900 پوند.
- چرا؟ می خواهی در کرمانشاه فرود بیایی؟
محمد متوجه شد بدلیل اتفاقات رخ داده، سرابی در حال و هوای خود نیست. با 900 پوند بنزین هر آن احتمال خاموش شدن موتورها می رفت . عتیقه چی به او گفت:
- می خواهم در کرمانشاه نان برنجی بخرم!
- اووو ، چه حوصله ای داری، زمان جنگ تو می خواهی بروی نان برنجی بخری؟
سرگرد عتیقه چی ارتفاع را بالا نگه داشت تا اگر موتورها خاموش شدند، فرصت برای عکس العمل داشته باشد . در روبه روی باند، سرگرد شروع به کاهش ارتفاع نمود که شهید سرابی پرسید:
- محمد چقدر بنزین داریم؟
- 300پوند. نگران نباش. نشد، می ریم همدان!
- باشه.


با شدت با زمین برخورد کردیم
سرگرد متوجه شد که شهید سرابی خیلی استرس دارد و نباید زیاد با او کلنجار رفت . ناگهان پدافند فرودگاه که انتظار آنها را نداشت، شروع به تیراندازی به سمت آنها نمود. در همین هنگام هر دو موتور هواپیما بدلیل اتمام سوخت از کار افتاد و هواپیما مانند یک سنگ شروع به کم کردن ارتفاع نمود و در قسمت ابتدای خاکی باند با زمین برخورد کرد. به محض برخورد، هر دو لاستیک چرخ ترکید و هواپیما به هوا بلند شد و مجددا در قسمت آسفالت باند به زمین برخورد کرد و شروع به کشیده شدن از سمت چپ بر روی زمین نمود؛ ولی چون هواپیما بنزین نداشت، مشتعل نشد و در انتهای باند متوقف شد . سرگرد عتیقه چی و ستوان سرابی از جنگنده پیاده شدند که سرابی گفت:
- جناب سرگرد ببینید به خاطر یک نان برنجی چه به روزگارمان آمد!
- سرابی جان، تو در حال خود نیستی، با 300 پوند بنزین ما چگونه می خواستیم ادامه بدیم در حالی که در زیر 1600 پوند هر آن احتمال خاموش شدن موتورها می رود؟
- راست میگی! من چرا تابحال به این فکر نیفتادم!
با کمک خداوند جان سالم بدر بردیم
عتیقه چی و سرابی به دفتر مسئول ارتباط زمینی نیروی هوایی رفتند که در آن زمان جناب کاظم نژادی در آن جا مستقر بود. دقایقی بعد مرحوم تیمسار دادپی از دفتر معاونت عملیات نیرو تماس گرفت و با سرگرد عتیقه چی شروع به صحبت کرد:
- جناب سرگرد چی شده؟
- هیچی، هدف قرار گرفتیم باک سوراخ شده بود به صورت اضطراری در کرمانشاه فرود آمدیم.
- هواپیما چی شده؟
- هواپیما آسیب دیده ولی ما هر دو سالم هستیم.
سرگرد عتیقه چی و ستوان سرابی ساعاتی بعد بوسیله بالگرد به پایگاه مراجعت کردند و همزمان یک تیم برای تعمیر هواپیمای آسیب دیده به کرمانشاه اعزام شد . بعد از گذشت10 روز، هواپیما آماده پرواز می شود که خود سرگرد عتیقه چی برای بازگرداندن فانتوم به کرمانشاه اعزام می شود تا هواپیمای بازسازی شده را به پایگاه بازگرداند .

منبع:  iranian-airforce.blogfa.com

ایرانی در فکر فضا

پرتاب سومین راکت کاوشگر ایران تا پایان سال/ جزئیات آماده سازی راکت

معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا فضا از پرتاب سومین راکت کاوشگر خبر داد و با تشریح جزئیات آماده سازی آن برای پرتاب گفت: این راکت با اهداف پژوهشی و تحقیقاتی در صورت آمادگی کامل مجموعه تا پایان سال جاری پرتاب می شود.


به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیمی سه شنبه در حاشیه سمینار هوا فضا به مناسبت سال جهانی هوا فضا در جمع خبرنگاران با اشاره به آنالیزهای راکت کاوشگر 2 گفت: این آنالیزها که توسط محققان پژوهشگاه هوا فضا بر روی راکت کاوشگر 2 انجام شد ما را برای پرتاب بعدی آماده ساخت.
وی به زمان این پرتاب اشاره نکرد و افزود: با هماهنگی سایر دستگاههای همکار زمان مناسب آن متعاقبا اعلام می شود ولی در صورت هماهنگی پیش بینی می شود تا پایان امسال اجرایی شود ولی این پرتاب وابسته به ما نیست بلکه سایر سازمانهای ذیربط در این پروژه همکاری دارند.
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا و فضا شتاب سنجها، سنسورها و اطمینان از عملکرد پره ها را از جمله این آنالیزها ذکر کرد و اظهار داشت: نتایج به دست آمده از این آنالیز نشان داد که تحقیقات ما کامل و دقیق بوده است.
وی این موفقیت را نقطه شروعی برای پرتابهای بعدی دانست و ادامه داد: این راکتها، راکتهای پژوهشی هستند از این رو تا قبل از انجام پرتاب باید کلیه قسمتهای آن تست شود چرا که اگر در راکتها مشکلی پیش آید می توانیم آن را جبران کنیم ولی در ماهواره ها و یا فضاپیمایی که یک موجود زنده را حمل می کند وقتی مشکلی ایجاد شود قابل جبران نیست از این نظر باید گام به گام به تکنولوژی آن برسیم تا از هزینه های فضایی کشور کاسته شود.
ابراهیمی به همکاری این پژوهشگاه با سایر دستگاهها اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه آمادگی خود را برای همکاری در زمینه هوا فضا اعلام کرده است و در حال حاضر برخی از دستگاهها درخواست مطالعه و اعتبارسنجی زیر سیستمهای خود را توسط پرتاب راکت کاوشگر ارائه کرده اند.

پرتاب کاوشگر به همراه موجود زنده
معاون پژوهشی پژوهشگاه هوا و فضا با برنامه های مطالعاتی این پژوهشگاه در زمینه ساخت کپسول زیستی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پرتاب زیستی در یک یا دو پرتاب آینده برنامه ریزی شده است.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=959605

بازگشت هواپیمای 100‌ساله به آسمان

ایسنا: هواپیمایی که نخستین پرواز خود را بیش از یک‌قرن پیش انجام داده است، به آسمان بازمی‌گردد.

از مدتی پیش چند مهندس و علاقه‌مند به پرواز در انباری در ایالت اهایو (Ohio) آمریکا دور هم جمع شده‌اند تا یکی از رویداد‌های تاریخ هوانوردی جهان را دوباره زنده کنند.

اکنون این افراد به‌دنبال آن هستند تا یک نسخه‌ی کپی‌شده از هواپیمای برادران رایت را که حدود یک‌قرن پیش توسط نابغه‌ی برزیلی آلبرتو سانتوس (Alberto Santos) ساخته شد و در سال 1908 میلادی برای نخستین‌بار به پرواز درآمد، به آسمان‌ها بازگردانند.

این هواپیمای تاریخی که پنج‌سال پس از نخستین پرواز برادران رایت در سال 1903 میلادی ساخته شد و از اسکلت فلزی، یک موتور هندسی و ملخ چوبی تشکیل شده است، در ماه‌های آینده به ایالت‌های مختلف آمریکا سفر خواهد کرد.

هنوز تاریخ دقیق پرواز این هواپیما اعلام نشده است.

خبری خوشحال کننده و البته شگفت آور

 

 

دوستان عزیز مدتی قبل در همین وبلاگ به اطلاع دوستان رسانده بودیم در آینده نزدیک و بتدریج تعداد ۶ فروند ایرباس ۳۰۰ متعلق به ایران ایر به کشور وارد خواهند شد.امروز شنیدیم اولین فروند از این هواپیماها وارد کشور شده ولیکن نه برای ایران ایر بلکه برای شرکت هواپیمایی ساها!!!! 

پس ساها نیز پس از مدت ها خواب مدیرانش بالاخره تصمیم به تجهیز ناوگان فرسوده و پر ریسک خود کرده است. اگرچه در کل دلیل خاصی وجود ندارد(نظر شخصی) تا ساها به عنوان یک ایرلاین به خدمت دهی بپردازد(زیرا همانطور که همه شما بهتر می دانید این ایرلاین متعلق به نیروی هوایی کشورمان بوده و تا کنون از ناوگان ۷۰۷ های سوخترسان کشور جهت جابجائی مسافر استفاده می نمود) و از قابلیت رقابتی نیز برخوردار نیست با اینحال ورود اولین فروند از این هواپیماها را به فال نیک گرفته و امیدواریم سایر هواپیماها نیز در اولین فرصت وارد کشور شده و شاهد افزایش ایمنی و رفاه پروازی در کشور باشیم. 





  

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از جناب ماهگلی عزیز)