مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ابراز نگرانی امریکا از اقدام ونزوئلا در تقویت توان نظامی خود

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گفت به عقیده واشنگتن برنامه های هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا برای به دس اوردن زیردریایی ها و هواپیماهای پیشرفته از عوامل بی ثباتی در منطقه است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بوگوتا ، مایکل مولن افزود امریکا از برنامه های ونزوئلا درزمینه تقویت توان نظامی خود که با اظهارات ضد امریکایی شدیداللحن چاوز همراه شده به شدت نگران است.
وی با اشاره به اقدامات اخیر چاوز برای تقویت توان نظامی ونزوئلا تصریح کرد اینگونه اقدامات از عوامل شدید نگرانی واشنگتن در منطقه است.
مولن گفت با ورود این زیردریایی ها و هواپیماها به صحنه ، این تجهیزات باعث بی ثباتی در منطقه خواهند شد .
چاوز در حال مذاکره با روسیه برای خرید پنج زیردریایی دیزل الکتریک از این کشور است که می گوید برای محافظت از تاسیسات حفاری نفت برون ساحلی خود به انها نیاز دارد.
وی ماه ژوئن سال گذشته نیز برای خرید یک سامانه دفاع هوایی به بلاروس رفت.
چاوز سال دو هزار و شش قراردادهایی را درزمینه خرید پنجاه و سه فروند بالگرد توپدار ، میل بیست و چهار و همچنین هواپیماهای جنگنده سوخوی سی و صد هزار قبضه تفنگ کلاشنیکف با روسیه امضاء کرد .

سقوط از نوع آنگولایی

براثر سقوط یک فروند هواپیما در روز شنبه درنزدیکی شهر " هوامبو" در مرکز آنگولا، ‪ ۲۵‬نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لواندا، یک مقام دولتی از محل سقوط هواپیما گفت که ظاهرا هیچ یک از سرنشینان هواپیما زنده نمانده‌اند و حداقل ‪ ۲۵‬جسد پیدا شده است.

هواپیمای یادشده از نوع " کینک ایر بی‪ " ۲۰۰‬و متعلق به شرکت خصوصی "جیرا گلوبو" بوده است.

گفته می‌شود که " والنتین آنوئس" مالک شرکت یادشده و از اعضای مهم حزب حاکم "جنبش خلق برای آزادی آنگولا" در این هواپیما بوده و جان باخته است.

حرکت تقدیرآمیز اولین فضانورد کره‌ای در جهت وحدت دو کره

 

اولین فضانورد کره‌ای که از کره‌جنوبی و برای انجام ماموریت فضایی خود به زودی به فضا خواهد رفت، اعلام کرد که برای افزایش وحدت میان دو شبه‌جزیره‌ی کره در شمال و جنوب بخشی از خاک دو نیمه را به صورت نمادین به فضا برده و در آنجا مخلوط خواهد کرد تا نشان دهد که هنوز دو کره به عنوان یک کشور واحد فرض می‌شوند.


کو سان 31 ساله که علاوه بر دانشمندی یک بکسور آماتور نیز می‌باشد، به همراه ولکوف روسی به وسیله‌ی سایوز به فضا رفته و جایگزین پگی ویتسن و الگ کونوننکف خواهند شد.


منبع: www.reuters.com


سیستم تشخیص هدف برای پهپادها به ارتش امریکا تحویل داده شد

 

مقامات کمپانی انگلیسی BAE که در سال‌های اخیر پروژه‌های متفاوت و بزرگی را بر روی پهپادها اجرا کرده‌است، اعلام کردند که به زودی سیستم تشخیص هدفی را که برای عملکرد بر روی پهپادهای ارتش امریکا طراحی کرده‌اند، به این ارگان تحویل خواهند داد. این سیستم که به عنوان نسل پنجم سیستم AURORA به شمار می‌آید، با قابلیت کنترل از دور می‌تواند در ماموریت‌های تعیین شده، مسیرهای معینی را طی نموده و اهداف مورد نظر هدایت‌کنندگان را مورد تعقیب قرار داده و یا منهدم سازد.


منبع: www.spacewar.com

اعلام آمادگی ایران برای فروش موشک به کشورهای همسایه

 

 دریادار «علی شمخانی» وزیر دفاع سابق ایران اعلام کرد که تهران آماده است تمامی توانائی تسلیحاتی خود را در اختیار کشورهای همسایه خود قرار دهد و حتی آمادگی دارد «به کسانی که خواهان خرید موشک و تسلیحات ایرانی باشند به آنها بفروشد».

شمخانی که سه‌شنبه شب در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره شرکت کرد با اشاره به گزارش دستگاههای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: قرائن ونشانه‌ها نشان می‌دهد که منطقه دیگر تحمل وقوع یک درگیری دیگر را ندارد.

شمخانی با اشاره به اینکه ایران مانند عراق نیست و این کشور دارای پشتوانه مردمی و روابط عمیق میان دولت و مردم ومجهز به نیروهای مسلح خودکفا و 70 میلیون نفر جمعیت و نیز تجارب وقوع چندین جنگ در منطقه گفت: به دلیل اوضاع کنونی در منطقه امکان تهدید به حمله به ایران وجود ندارد.

وزیر دفاع سابق ایران بااشاره به اینکه ایران از قدرت فزاینده، مرزهای گسترده ،آبهای آزاد، توانائی بازدارندگی موشکی، پشتوانه مردمی وحمایت مردم منطقه برخوردار است، گفت: اظهارات اخیر بوش در ابوظبی همان مطالب تکراری است که وی در چند سال اخیر همواره برضد ایران ایراد کرده است.
شمخانی تاکید کرد: ایران به طور گسترده‌ای به هرگونه حمله پاسخ خواهد داد و ابهت آمریکا را خرد خواهد کرد.

وی افزود: ایران در چنین رویارویی برای اولین بار یک رکورد بی‌سابقه که به تقویت و تشدید عظمت ملت‌های منطقه منجر خواهد شد بر جای خواهد گذاشت.

شمخانی گفت: مساله اسرائیل یک مساله جدا است زیرا این رژیم بدون اجازه آمریکا قادر نیست دست به اقدامی برضد ایران بزند.

وی گفت: هرگونه اقدامی از سوی اسرائیل برضد ایران سر بزند در راستای اقدام آمریکا شناخته خواهد شد. همچنین هرگونه حمله به ایران حتی اگر به صورت یک اقدام ضعیف و جزئی باشد با پاسخ همه جانبه ایران مواجه خواهد شد.

علی شمخانی بااشاره به ناتوانی اسرائیل در برابر حزب الله لبنان در جنگ سال گذشته گفت که حتی ایهود اولمرت به دلیل عملکرد ارتش اسرائیل در لبنان زیر سوال رفت.

شمخانی افزود: درست است که ایران فقط در یک جنگ شرکت کرده است ولی این کشور با بازبینی تمامی تجارب نظامی منطقه توانست برای خود یک آمادگی لازم و بالای نظامی فراهم کند.

وی تاکید کرد: اسرائیل بر خلاف آنچه می‌گوید از نیروی دفاعی لازم برای مقابله دراز مدت با نیروهای رویاروی خود برخوردار نیست. اسرائیل مدعی شد که از سیستم دفاع ضد موشکی وتانک‌های پیشرفته و نیز نیروهای ویژه هوابرد برخوردار است ولی این رژیم نتوانست این ادعا را ثابت کند ومجبور به پذیرش شکست فاحشی شد.

وزیر دفاع سابق ایران درباره علت مسلح شدن ایران گفت: در برنامه‌های نظامی ایران هیچگونه پیچیدگی وجود ندارد زیرا تمامی تولیدات نظامی ایران مربوط به توانائی علمی کشور ونیز ناشی از دستاورد انقلاب اسلامی ایران در زمینه‌های هوائی ودریایی وزمینی است.

وی بااشاره به اینکه تمامی کشورها که برای دفاع از حاکمیت وسرزمین خود نیازمند تسلیحات هستند گفت: میزان مسلح شدن ایران قبل از انقلاب خیلی زیاد بود ولی بدلیل اینکه رژیم گذشته هوادار غرب بود برنامه تسلیحاتی ایران این مساله مورد اعتراض دیگران واقع نشد.

وزیر دفاع سابق ایران در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: ایران آماده است تمامی توانائی تسلیحاتی خود را در اختیار کشورهای همسایه خود قرار دهد. البته ایران از قراردادهای تسلیحاتی آنها هراسی ندارد و در عین حال عقیده ندارد که توانائی نظامی ایران باعث نگرانی خواهد شد.

شمخانی گفت که نیروی موشکی ایران به این کشور این توانائی را می‌دهد که در برابر هرگونه حمله احتمالی به ایران را دفع کند.

وزیر دفاع سابق ایران با اشاره به قدرت بالای ایران در صنایع نظامی و موشکی گفت که ایران آماده است تا به کسانی که خواهان خرید تسلیحات ایرانی باشند به آنها بفروشد.

منبع: شهاب نیوز


عکس روز

۷۴۷ ماهان با آن رنگ آمیزی زیبایش

هاویلند شرکت نفت در حال تیک آف

فوکر ۵۰ شرکت نفت در حال فرود

خواب زمستانی

شاهراه مرگ

شاهراه مرگ نام جاده ای است میان کویت و بصره که در آن نیروهای در حال عقب نشینی ارتش عراق مورد حمله جنگنده های آمریکایی قرار گرفتند و به طور کلی نابود شدند . این حادثه طی تهاجم نیروهای ائتلاف در جنگ خلیج فارس و در تاریخ 26-27 فبریه 1991 صورت گرفت . این راه رسماً شاهراه 80 نام دارد و از شهر کویت ( پایتخت کشور کویت ) به سمت شهرک عبدعلی ( کویت ) و از آنجا به صفوان ( عراق ) و در نهایت به بصره میرسد . این جاده در اواخر دهه نود بازسازی شد و در نخستین مراحل تهاجم به عراق در سال 2003 مورد استفاده نیروهای آمریکایی وبریتانیایی قرار گرفت . حمله هوایی در دو بخش جداگانه از شاهراه مرگ اجرا شد : حدود 1400 دستگاه انواع خودرو بر روی بخش اصلی شاهراه در شمال الجهرا ( شاهراه مرگ واقعی به قسمت گفته میشود ) و بیش از 400 دستگاه خودروی دیگر بر روی جاده ی ساحلی به سمت بصره از بین رفتند .
در قسمت اصلی شاهراه ، جنگنده های ائتلاف قسمت جلویی و عقبی ستون بزرگ خودروها را هدف قرار دادند ، بدین ترتیب خودروهای عراقی در تله گرفتار شدند و سربازان چاره ای جز ترک ماشین ها و فرار کردن از منطقه خطر نداشتند . وقتی که خبر نگاران از منطقه بازدید کردند با ستونی پایان ناپذیر از خوردوهای نابود شده ، خسارت دیده و یا رها شده رو به رو شدند ، به همین جهت است که گاهی شاهراه مذبور را مایل مرگبار نیز مینامند . در میان خودروهای منهدم شده ، وسایط نقلیه غیر نظامی ربوده شده از کویتی ها ( مانند ، ماشین های سواری ، کامیون و اتوبوس ) که به وسیله پرسنل ارتش عراق و یا شبه نظامی های فلسطینی ( Plo ) متحد عراق رانده میشد نیز دیده میشود . بیشتر خودروها پیش از حمله اصلی رها شده بودند و بسیاری از آنها صدمات جزیی دیده بودند .
در جاده ساحلی ، خودروهای نیروهای نخبه گارد ریاست جمهوری عراق در منطقه ای وسیع و در دسته های کوچک نابود شدند . گارد ریاست جمهوری در این منطقه مورد حمله نیروهای زمینی ائتلاف ، شامل عناصری از لشگر سوم زرهی آمریکا ( با تانکهای آبرامز ) قرار گرفتند . این خودروها همگی نظامی و متعلق به لشگر یک گارد ریاست جمهوری عراق ، موسوم به لشگر حمورابی بودند و تقریباً همه آنها به طور کامل منهدم شده بودند .
اینکه چرا نیروهای عراقی همراه با اسرای جنگی ، اسرای سیاسی و پناهندگان فلسطینی اینچنین بی نظم و بدون پشتیبانی به عقب نشینی پرداختند تا مدتها موضوع بحث و گفتگوی تحلیلگران جنگ بود . بعضی معتقد هستند که سربازان در حال بازگشت از کویت در حال تدارک شورشی در جهت برانداختن حکومت وقت عراق بودند و بمباران آنها تنها باعث شد که عمر رژیم بعث طولانی تر گردد .
طی مدت عملیات طوفان صحرا هیچ گزارشگر و یا رسانه ای موفق به دیدن منطقه نبرد نشد . تمام تصاویر و گزارشهای دراماتیک نمایانگر خودروهای در آتش سوخته و منهدم شده یک ماه پس از اتمام عملیات به نمایش گذاشته شدند . بعضی از شاهدان از بمباران آمریکایی ها با عنوان جنایت جنگی یاد میکنند ، بمباران تعمدی در امتداد شاهراه ، جایی که نیروهای در حال فرار که دیگر توانایی جنگیدن نداشتند را در معرکه ای از بمب و آتش گرفتار کرد و موجب کشتار سربازان ارتش عراق شد .
با وجود این ، نظامیان آمریکایی اظهار میکنند که تنها تعدادی جنازه در لاشه ی خودروها یافت شده و اکثر اشغالگران زمانی که جاده را غیر قابل عبور دیدند خودروهای خود را در جاده رها ساخته و گریخته اند .

رابرت فیسک خبرنگار روزنامه ایندیپندنس که پس از وقوع بمباران در محل حاضر شده بود در کتابش با عنوان نبرد بزرگ تمدن شرح میدهد که طی کیلومترها مسافت ، خودروهای نظامی و غیر نظامی آسیب دیده از بمباران و بقایای سوخته اجساد سربازان دیده میشدند که در شلوغی ناشی از راهبندان شاهراه 80 گیر افتاده بودند . او این طور شرح میدهد : " من اینجا ( شاهراه مرگ ) جسد صدها تن از سربازان عراقی را میبینم ، باید هزاران نفر از عراقی ها اینجا کشته شده باشند . "
بر اساس اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع سابق آمریکا ، آقای کالین پاول صحنه های قتل عام " نمایش تیراندازی " به منزله پایان عملیات متخاصمانه بعد از آزادسازی کویت بود . 

 

  

 
   
منبع:سایت دانشجو






ترکیه از آمریکا موشک های ضد هوایی می خرد

ارتش ترکیه خرید موشک های ضد هوایی هوشمند از آمریکا را با هدف استقرار صلح و ثبات و حفظ توازن قوا با کشورهای منطقه توصیف کرده است.



ارتش ترکیه خرید موشک های ضد هوایی هوشمند از آمریکا را با هدف استقرار صلح و ثبات و حفظ توازن قوا با کشورهای منطقه توصیف کرده است.
اما رسانه های مستقل ترکیه می گویند که آنکارا از بیم پیشرفت موشکی ایران سیستم دفاع هوایی خود را مدرنیزه می کند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی، وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در خواست ترکیه برای خرید ۱۰۵ فروند موشک ضد هوایی هوشمند AIM-۹X Sidewinder و ۷۸ سکوی پرتاب و خدمات آن را به مبلغ ۷۱ ملیون دلار پذیرفته است.

طبق قوانین آمریکا، پنتاگون برای فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به کشورهای هم پیمان خود لازمست تایید کنگره را دریافت کند.

بدین منظور طرح فروش موشک های ضد هوایی فوق پیشرفته آمریکا به ترکیه، برای تصویب به کنگره ارجاع شده است.

اگر کنگره آمریکا ظرف ۲ هفته آینده نسبت به این موضوع اعتراض نکند، طرح فروش این موشک ها خود به خود قابلیت اجرایی پیدا می کند.

برخی گزارشهای تایید نشده حاکی از آنند که کنگره آمریکا تا پس از روشن شدن نتایج انتخابات سراسری در ترکیه، با فروش این موشک ها به این کشور موافقت نمی کند. زیرا با اینکه واشینگتن ترکیه را هم پیمان خود می داند اما نگران افزایش قدرت اسلامگرایان در این کشور است.

موشک های ضد هوایی ای آی ام -۹ ایکس ساخت شرکت رایتیون آمریکا، قابلیت حمل با هواپیماهای جنگی و برخی هلی کوپترهای جنگی را دارند و با حساسیت آن به گرما، به راحتی می تواند اهداف هوایی خود را از موشک گرفته تا هواپیماهای جنگی، به راحتی شکار کند.

روزنامه ینی شفق در شماره یکشنبه ۶مه با انتشار گزارشی تحت عنوان افزایش توان هوایی ترکیه، نوشته است:« ارتش ترکیه هدف از خریداری موشکهای ضد هوایی آمریکا را استقرار صلح و ثبات و حفظ توان قوا با کشورهای منطقه نام برده است.»

در این میان رسانه های مستقل تلاش ترکیه برای مدرنیزه کردن توان دفاع هوایی نیروهای مسلح را، نگرانی از پیشرفت های موشکی ایران دانسته اند.

به گزارش کانال تلویزیون ملی ترکیه، شورای عالی امنیت ملی این کشور تصمیم ارتش ترکیه برای افزایش توان دفاع هوایی با هدف مقابله با خطر موشک های دوربرد شهاب ۳ ایران را تایید کرده است.

پیشتر نیز ستاد ارتش ترکیه نسبت به آزمایشات موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بود.

ایکس ری در تبریز

سفارش خرید چهار دستگاه "ایکس ری" برای فرودگاه بین‌المللی تبریز داده شد


مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی گفت : برای اجرای طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی تبریز و نیاز آن به تجهیزات الکترونیکی جدید ، سفارش خرید چهار دستگاه " ایکس ری " ( ‪ ( X-RAY‬مورد نیاز داده شده است.

مهدی حمیدان پور روزیکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درخواست خرید دستگاه‌های یاد شده به شرکت توسعه فرودگاه‌های کشور داده شده است، اما به دلیل متمرکز بود عملیات خرید ، زمان نصب آنها درفرودگاه تبریز به طور دقیق مشخص نیست.

وی اظهار داشت : شرکت توسعه فرودگاه‌های کشور سفارش خرید ‪ ۱۰۰‬دستگاه "ایکس ری" را داده که نیاز فرودگاه بین‌المللی تبریز نیز درقالب سفارش کلی آن گنجانده شده است.

حمیدان‌پوراضافه کرد: دو مورد ازچهاردستگاه ایکس ری مورد نیاز فرودگاه بین‌المللی تبریز در گمرک و دو مورد دیگر در واحدهای ترانزیت این مرکز هوایی نصب می‌شوند.

وی بااشاره به‌جابجایی سالانه یک میلیون مسافراز فرودگاه بین‌المللی تبریز ، تهیه دستگاه "ایکس ری" برای تسهیل امور مسافران‌و کاهش موارد بازرسی‌های سنتی از وسایل همراه آنان را از دغدغه‌های اصلی مدیریت فرودگاه‌های استان خواند.

وی ، قیمت هر دستگاه " ایکس ری " را حدود ‪ ۶۷۰‬میلیون ریال اعلام کرد و گفت: بدون شک تجهیز سالن‌های پرواز داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی به امکانات الکترونیکی به رغم مشکلات موجود با تمام قوا دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: البته هم اکنون شش دستگاه " ایکس ری " در بخش‌های مختلف فرودگاه بین‌المللی تبریز برای ارایه خدمات به مسافران ، فعال هستند.

فرودگاه بین‌المللی تبریز با بیش از پنج دهه قدمت به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا به کشورهای قفقاز ، آسیاسی میانه و اروپا از جمله فرودگاه‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

روزانه ‪ ۱۵‬سورتی پرواز از فرودگاه بین‌المللی تبریز ،انجام می‌شود.

حسین حقیقت نور

 

اگر دین ندارید آزاده باشید