مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روزی که یک شیر آرام گرفت

فزت ورب الکعبه

 

زمین اگر برابر کهکشان شود حجم حقیری است.

که گنجایش بلندی تو را نخواهد داشت

قلمرو نگاه تو دورتر از ناپیداست

وچشمان تو معبدی که ابرها،نماز باران را درآن سجده می کنند

فرشته ها می دانند که نیمی از تو هنوز نامکشوف مانده است

تو آن اشاره ای که به براق توفان نشسته ای

تو آن انعطافی که  پیشاپیش باران می رود

آنکس که ترا نستاید بیمار است

آن قسمت از زمین که نام تو را نبرد یخبندان باد

زمین بی تو تاول معلقی است در سیرآسمان

وخورشید گرچه بزرگ است

در برابرتو هنوز کوچک است

زمین حتی در زمین نام تو برده شود

زمین ما فقط  پنج بهار به عدالت تن داد

وسبزی این سالها

تتمه آن جویبار است

که از سرچشمه ناپیدایی جوشید

ای پهناوری که عشق وشمشیر را به یک بسترآوردی

دنیا نمی تواند بداند تو کیستی؟ 

شهادت جانسوز مولای متقیان،سرور و پیشوای پرهیزکاران

              امام علی (ع)ابن ابیطالب تسلیت باد

هند در اندیشه خرید جنگنده های میگ از روسیه

دولت هند در نظر دارد سفارش خرید 29 فروند جنگنده میگ-29 جدید را به روسیه بدهد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه کامرسانت، در صورت نهایی شدن این قرار داد ارزش آن بالغ بر دو میلیارد دلار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مذاکرات رسمی دهلی نو و مسکو در این باره هنوز آغاز نشده اما هند درصدد است تا در اولین فرصت سفارش ساخت این جنگنده ها را به روسیه بدهد.

بر اساس این گزارش، هند در سال 2004 نیز سفارش ساخت 12 فروند میگ تک سرنشین مدل 29Ks و چهار فروند جنگنده دو سرنشینه از همین مدل را به روسیه داده بود. در آن زمان هزینه ساخت این 16 فروند میگ یک میلیارد و 600 میلیون دلار شد . هند در آن تاریخ این جنگنده ها را برای تجهیز ناوگان دریایی خود سفارش داده بود.

جنگنده های میگ 29 جنگنده هایی چند منظوره هستند که قابلیت حفاظت از تجهیزات روی زمین، پیروزی در نبردهای هوایی و هدف قرار دادن اهداف زمینی و هوایی را با استفاده از موشکهای هدایت شونده دارند.

هشدار به خواب زدگان آن سوی خلیج پارس

 هر چند بسیاری از تحلیلگران حمله آمریکا به ایران- دستکم در کوتاه مدت- را منتفی می دانند و هر چند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بارها تاکید داشته اند که اجازه نخواهند داد از حریم سرزمین شان ایران مورد تهاجم قرار گیرد، ولی باید همواره احتمالات در کانون توجهات جدی باقی بمانند تا "غافلگیری"، همه محاسبات را به هم نریزد.

یکی از دغدغه های جدی موجود در این باره، آن است که برخی کشورهای عربی خلیج حاشیه فارس بخواهند مرزهای زمینی، هوایی و دریایی شان را برای حمله به ایران در اختیار نیروهای فرامنطقه ای و مشخصا آمریکا قرار دهند.

همچنین این امکان وجود دارد که این کشورها، اجازه ندهند مستقیما از سرزمین آنها کشور ایران مورد حمله قرار گیرد ولی کار پشتیبانی نیروهای مهاجم را عهده دار شوند.

البته کشورهای عرب مدعی اند که هرگز چنین خیانتی را علیه همسایه شمالی خود مرتکب نخواهند شد.
این، کاملا طبیعی است که در شرایط عادی، آنها چنین موضعی بگیرند؛ هیچ کس انتظار ندارد در وضعیت کنونی که روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس عادی است و سفارتخانه های طرفین در پایتخت های همدیگر در عالی ترین سطح فعال است، آنها بگویند که آمریکا را در حمله احتمالی به ایران یاری خواهند کرد.

اما نکته اینجاست که اگر شرایط فرق کند و آمریکایی ها بخواهند دست به حماقت بزرگی به نام حمله به ایران بزنند، آنگاه مواضع امروزین عرب های حاشیه خلیج فارس احتمالا دگرگون خواهد شد زیرا تجربه ثابت کرده است که سران این کشورها در تنظیم روابط خارجی خود، به شدت از آمریکا تاثیر پذیرند.

فراموش نکنیم کشورهای حاشیه خلیج فارس که امروز با ایران ادعای دوستی دارند، همان هایی هستند که در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، بیشترین کمک ها را به صدام کردند و میلیاردها دلار کمک مالی حتی بلاعوض به حکومت وقت عراق اختصاص دادند تا ارتش صدام بتواند بمب و موشک تهیه کند و بر سر مردم ایران بریزد.

بنابراین، هیچ اطمینانی وجود ندارد کشورهایی که سوءنیت خود را پیشتر ثابت کرده اند و هم اکنون نیز علیه تمامیت ارضی ایران درباره جزایر سه گانه مدعی هستند، در شرایط بحرانی، دستشان را در دست آمریکا بگذارند، به ویژه آنکه هم اکنون اغلب این کشورها به ویژه قطر و بحرین، پذیرای پایگاه های نظامی آمریکا هستند و به علاوه خبرهایی درباره خریدهای این کشورها برای تجهیز سیستم دفاع ضدهوایی و ضد موشکی شان منتشر شده است.

لذا باید به طور موکد، صریح، مکرر و جدی به این کشورها گوشزد شود که نه تنها درصدد حمله به ایران از سرزمین آنها، مشمول اقدام متقابل خواهند شد، بلکه پشتیبانی آنها به هر نحوی از نیروهای مهاجم نیز واکنش نظامی ایران را در پی خواهد داشت.
به عنوان مثال اماراتی ها باید بدانند اگر بخواهند در قبال ایران دست از پا خطا کنند، فقط کافی است دهها موشک ایران دوبی را هدف قرار دهد تا تمام سرمایه گذاری ها و آینده این بندر استراتژیک به باد فنا برود و همچنین است درباره سایر کشورهایی که بخواهند حق همسایگی را زیر پا بگذارند. دولتمردان عرب فراموش نکنند که تمام شهرهایشان در حاشیه خلیج فارس ، در تیر رس موشک های ایران است ؛ موشک هایی که ایرانیان هرگز دوست ندارند به سمت همسایگان و مسلمانان شلیک کنند.با این حال ، این انتظار نابخردانه ای خواهد بود که آنها در حمله به ایران شریک باشند ولی تاوان این کار را نپردازند.

با توجه به اینکه فضای عمومی جامعه ایران نیز آمادگی اقدام علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را -در صورت همکاری در حمله به کشورمان- دارد، هرگونه اقدامی ولو شدید و سرکوبگرانه علیه آنها با حمایت قاطع داخلی روبه رو خواهد شد.

ایران، آنقدر کوچک و ضعیف نیست که نتواند از عهده چند کشور کوچک برآید. در عین حال، البته ایران آنقدر حسن همجواری می داند که "همسایگان خوب" را گرامی بدارد و البته انتخاب با عرب هاست.

گزارش تصویری از رژه نیروهای مسلح

مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس

مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس

 

مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس
 

مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس
 

 مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس
 
 مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس
 

دیدن عکس های بیشتری از رژه امروز را در ؛ادامه مطلب ؛ دنبال نمائید.

 

ادامه مطلب ...

گرامیداشت ۳۱ شهریور در کلیه شهرهای ایران برگزار شد

 در رژه بزرگ امروز یکشنبه نیروهای مسلح که نمایش دستاوردهای دفاعی تولید شده در داخل کشور و در جوار حرم مطهر امام (ره) بود، ده‌ها نمونه از آخرین تولیدات کشور در این عرصه به نمایش گذاشته شد و از مقابل رئیس جمهور کشورمان و مردم عبور کرد.
بخشی از مهمترین این تجهیزات به شرح زیر است:
* تانکهای مختلف شامل: رخش، شبدیز، ذوالفقار، ذوالجناح و نیز نفربر براق مجهز به توپ و تیربار، تانک پل‌گذار و مین‌کوب تفتان
* انواع توپ: توپ 105م.م کششی، راکت‌انداز 240 م.م و 122م.م، توپ کششی 155م.م و خودکششی 155.م.م، توپ کششی 122م.م،
خمپاره انداز 120م.م، توپ 23 م.م برای گردانهای اقدام سریع، راکت اندازهای 8 لول
* انواع موشکها: زلزال 1و 2 و 3، طوفان (ضد زره)، ساحل به دریا کوثر، موشک میثاق 2، موشک هوا به سطح کوثر، موشک های بالستیک قدر 1، شهاب 1و 2و 3، نازعات 10 و 6، موشک‌فجر 3و فجر 5، بمب‌های هوشمند قاصد و قدر در کنار پروژه‌های کایت و زوبین و انواع دیگر سامانه‌های متحرک موشک‌انداز و پدافند هوایی 35 م.م
خودروها: خودروی سفیر در انواع مختلف، موشک‌ضد زره طوفان، تفنگ 106.م.م، موشک‌اندازهای 107م.م، 60 م.م و 81 م.م، خودروی شناسایی رزمی شنیداری صیاد، خودروی سفیر مجهز به بی‌سیم تاکتیکی فاتح، خودروی شنود سیار، ماشین حامل رادار بصیر 110، خودروهای شامل بی‌سیم تراک 32 دو سیستم و تک سیستم، خودروی فرستنده 2525 و خودروی جهت‌یاب T4، ‌آتلیه کابین هواشناسی، دستگاه هواشناسی سیار و خودروهای رفع آلودگی درخش 4، 7، 8، 10 و 11، جیپ 107، اتاق گاز سیار و انواع آمبولانس‌ها و اتاق های پزشکی سیار، خوردوهای مقابله با عملیات‌های ش.م.ه و مین کوبهای تفتان
* ناوشکن جماران، ناوچه موشک انداز سینا، توپ پیشرفته دریایی فجر 27، پرتاب کننده اژدر کوسه، اژدر یاسین، مین چسبان، زیردریایی مرطوب سابحات 15 و زیر دریایی غدیر
* انواع سایت‌های جنگ الکترونیک، سایت متحرک شبکه سلولار، سامانه های کشف هدف هوایی مطلع‌الفجر و کاشف، بی‌سیم‌های تاکتیکی، سایت های جنگ الکترونیک موسوم به زلزال 1 و آفاق 1
* انواع هواپیماهای بدون سرنشین برد بلند صاعقه، هدهد، مهاجر و ابابیل به همراه ایستگاههای زمینی کنترل آن  


جنگ ایران و آمریکا به روایت روس ها

 

 "اولگ آنتونف" در روزنامه روسی "نیزاویسمایا" در مقاله‌ای با عنوان "ایران چگونه حمله آمریکا را دفع کند" نوشت: آمریکایی‌ها اگر حمله‌ای به ایران ترتیب بدهند بی‌شک این حمله از نوع حمله "بدون تماس" خواهد بود تا خسارت‌ آمریکا به حداقل برسد.
این تحلیلگر روس به توان پاسخ ایران ایران اشاره و این پرسش را مطرح می‌کند که "حال ایران باید چه بکند؟"
آنتونف پاسخ می‌دهد: فقط یک راه باقی می‌ماند؛ عمل کردن بر اساس این اصل که اگر شما در موقعیتی نیستی که دشمن را نابود کنی تلاش کنید تا حداکثر کیفیت و دقت تسلیحاتی دشمن را کاهش بدهید. حال پرسش اینجاست که چگونه می‌توان از خسارات اصابت موشک‌های Tomahawk یا بمب‌هایی که از هواپیماها پرتاب شده‌اند، جلوگیری کرد؟
آنتونف می‌گوید: پاسخ ساده است. با استفاده از همان ابزار جنگ الکترونیک، ولی این بار با ابزاری که توسط ایران علیه تسلیحات آمریکایی بکار گرفته می‌شود. انحراف موشک‌ها و بمب‌های برنامه‌ریزی شده را باید افزایش داد. چگونه؟
بنا بر این گزارش، کاهش انحراف تسلیحات فوق دقیق مذکور از هدف تعیین شده با استفاده از سیستم‌های ردیابی ماهواره‌ای GPS تامین می‌شود. بر روی هر موشک و بمب یک گیرنده GPS تعبیه شده است که سیگنال‌هایی را از سیستم‌های ماهواره‌ای مربوط دریافت می‌کند. اندازه‌گیری مختصات جغرافیایی توسط این سیگنال‌ها به موشک یا بمب منتقل می‌شود و قبل از پرتاب موشک، مختصات جغرافیایی اهداف (گرا)، در تسلیحات فوق دقیق برنامه‌ریزی می‌شود.
این تحلیلگر روسی تاکید کرد: از آنچه گفته شد می‌توان یک نتیجه مهم گرفت؛ برای افزایش انحراف تسلیحات فوق‌دقیق باید گیرنده GPS را به اصطلاح "خفه" کرد. این کار عملا اجرا شدنی است. علاوه بر اینکه، چنین مسئله‌ای در اولین روزهای جنگ آمریکا در عراق در سال 2003 عملا رخ داد. در آنجا فرستنده‌های روسی به اصطلاح "خفه کننده" GPS وجود داشت. استفاده از آنها باعث شد، تسلیحات فوق دقیق نتواند موقعیت کنونی خود را اندازه‌گیری کند و به همین دلیل اطلاعاتی برای تنظیم فرمان هدایت پروازی به آنها نمی‌رسید. بنا بر این گزارش، موشک‌های بالدار به اهداف اصابت نمی‌کرد و برخی از این موشک‌ها حتی به جهتی پیش‌بینی نشده حرکت می‌کرد.
آنتونف افزود: روز پنجم جنگ جنجال بین‌المللی بزرگی با متهم کردن روسیه برپا شد. بعد از آن آمریکایی‌ها در پنج روز بعد پس از تعیین محل استقرار احتمالی "خفه کن"‌های روسی و بمباران‌های گسترده، مناطق استقرار این فرستنده‌ها را با خاک یکسان کرد و عملیات طبق معمول ادامه پیدا کرد.
این مسئله به کل جهانیان نشان داد که چگونه می‌توان با کمک دستگاه‌های کم هزینه عملا کارایی تسلیحات فوق دقیق و همزمان تجهیزات جنگی دیگری را که از ردیاب‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، به صفر نزدیک کرد.
اولگ آنتونف تصریح کرد: از اینجا نتیجه می‌گیریم که اگر ایران بخواهد تاسیساتش را با کمک "خفه کن"های سیستم GPS در برابر تسلیحات فوق‌دقیق ایمن سازد، باید میدان بزرگی از اختلالات الکترومغناطیسی در کل سرزمین خود ایجاد کند. آنگاه است که گیرنده‌های GPS سوار شده بر روی تسلیحات فوق‌دقیق و دیگر تجهیزات از کار خواهد افتاد و خنثی خواهد شد.
این احتمالات در حالی است که بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سرشناس، آمریکا در زمان کنونی نه خواهان حمله نظامی به ایران است و نه موقعیت نظامی و سیاسی این کشور در منطقه و جهان این اجازه را به او خواهد داد.

بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از سامانه کشف هواپیماهای دشمن

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، امروز چهارشنبه، در ادامه رزمایش بزرگ پدافند هوایی «مدافعان آسمان ولایت» مرحله دیگری از این رزمایش با انجام پرواز عملیاتی ده‌ها فروند هواپیماهای جنگنده و پرنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف جلوگیری از تجاوز هواپیماهای دشمن فرضی در یک نبرد هوایی سنگین با صلابت و اقتدار برگزار شد.
در این مرحله از رزمایش علاوه بر پرواز هواپیماهای جنگنده، عملیات شناسایی، عکس‌برداری، رهگیری و رادار پرنده بار دیگر اقتدار نیروهای مسلح کشور در پهنه آسمان به نمایش گذاشت.
همچنین بهره‌برداری از شبکه دیده‌بانی مجهز به سامانه‌های پیشرفته جهت کشف هواپیماهای متجاوز دشمن فرضی و اعلام به شبکه فرماندهی و کنترل با بهره‌گیری از تجهیزات امن ارتباطی، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های ساخت مراکز تحقیقاتی جهاد خودکفایی نیروهای مسلح در بخش سامانه‌های ضدالکترونیک و آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه‌های موشکی و ضدهوایی بهینه‌سازی شده توسط متخصصان نیروهای مسلح کشور، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بزرگ «مدافعان آسمان ولایت» بود.
اخبار و دستاوردهای دیگر این رزمایش متعاقباً اعلام خواهد شد.

عکس روز

Click here for full size photo! 

عکسی با کیفیت از یار قدیمی نیروی هوایی 

 

Click here for full size photo! 

ATR72هواپیمای بی سرو صدای آسمان 

 

Click here for full size photo! 

ایلوشین زیبا در خدمت نیروی هوایی سپاه پاسداران  

 

Click here for full size photo! 

عکسی از ببر ایرانی 

 

Click here for full size photo! 

فوکر 27 نیروی هوایی روزهای پرکاری را پشت سر می گذارد 

 

خبر خوش هوایی

 Airbus A300B4-605R aircraft picture

دوستان عزیز وبلاگ از طریق دوست خوبمان جناب اتابک در انجمن هوافضا مطلع شدیم مشکل  دو فروند ایرباس هما که مدتی پیش از فلای ایر ترکیه خریداری شده بودند ولیکن اجازه پرواز نداشتند حل شده و این دو ایرباس رجیستر ایرانی گرفتند و در آینده نزدیک به پرواز درخواهند آمد.قطعا حضور این دو پرواز در این شرایط سخت موجود می تواند نقش زیادی در بهبود وضعیت داشته باشند.
همچنین مشکل رجیستر هواپیمای ۷۴۷ کارگو ایران ایر نیز حل شده و با حضور این جمبو و دو فروند ایرباس کارگو الحاقی ایران ایر بدنبال کسب بازار حمل و نقل کالا در کشور و در دراز مدت در منطقه می باشد.
رجیستر هواپیماها عبارتند از :

747 کارگو ------------- EP-ICD
TC-FLK ایرباس 300 بی 4 ---------- EP-IBI
TC-FLL ایرباس 300 بی 4 ---------- EP-IBJ

خبر های خوشی نیز در مورد خرید تعدادی هواپیمای مکدونالد داگلاس وجود دارد که در صورت عدم بروز مشکل جدی تا دو ماه آینده وارد کشور خواهند شد.این هواپیماهای باریک پیکر می توانند نقش خوبی در انتقال مسافرین بین فرودگاههای داخلی بخصوص فرودگاههای کوچک داشته باشند. 

منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=55&p=89039#p89039

قایق‌های تندرو ایران برای شناورهای آمریکایی بسیار خطرناک هستند

 

 روزنامه لوفیگارو در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم ژرژ مالبرونو نوشته است: حمله به شناورهای امریکایی تاکتیکی است که نیروی دریایی ایران در آبهای خلیج فارس و در واکنش به حملات احتمالی به این کشور انجام خواهد داد.
این مقاله یادآور شده است: یکی از مسئولان عالی رتبه وزارت دفاع در پاریس که تحرکات ایران را در خلیج فارس زیر نظر دارد، می گوید ایرانی‌ها با قایق‌های گشت زنی و قایق های تندرو مجهز به راکت انداز می توانند خسارت‌هایی به شناورهای بزرگ غربی وارد کنند.
به نوشته فیگارو، ایران علاوه بر سه زیردریایی ساخت شوروی سابق، حدود ده زیردریایی کوچک و در مجموع هزار قایق مسلح آماده ماموریت که صدها فروند از آنها تندرو هستند، در اختیار دارد.
اوبر بریتش از وابستگان نظامی سابق فرانسه در تهران به این روزنامه گفته است که پنهانی بودن این نوع قایق‌ها و عزم سرنشینانشان، این شناورها را خطرناک می کند.
فیگارو خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها بدون اینکه نشان دهند خود را برای هر پاسخی آماده می کنند به تازگی اقدام به آزمایش موشک ضد ناوی کرده اند که برد آن از سیصد کیلومتر تجاوز می کند. آنها همچنین زیردریایی جدیدی از نوع متوسط با نام قائم که قادر به پرتاب اژدر است بکار گرفته اند.
به اعتقاد این روزنامه فرانسوی، نباید توان دفاعی این نیروها در خلیج فارس را کمتر از حد واقعی خود تفسیر کرد زیرا در زمینه دریایی همکاری خوبی میان پاسداران و ارتش وجود دارد.
این مقاله اذعان کرده است که سپاه همچنین می تواند روی هواپیماهای شناسایی که بصورت بسیار آرام و بی صدا قادر به شناسایی زیردریایی های دشمن هستند حساب کندکه این مسئله نگرانی نیروهای غربی را برانگیخته است.
فیگارو تاکید کرد: اگر تنگه هرمز توسط ایران بسته شود، این موضوع می تواند مانع صادرات نفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشورها شود. در ماههای گذشته نیز اعلام شد که هیچیک از تاسیسات نظامی یا سیاسی امریکا در خلیج فارس از حملات تلافی جویانه ایران در امان نخواهد بود.
مقاله یاد شده با اشاره به توان موشکی ایران افزود: این موشکها می توانند از سکوهای متحرک در هر نقطه از کشور پرتاب شوند. این پرتابگرها قابل شناسایی نیستند زیرا دستگاه سکوی پرتاب قابل اختفاست.
ژرژ مالبرونو در بخش دیگری از نوشته خود با ذکر احتمالات مختلف پاسخ ایران به هر حمله‌ای تصریح کرده است: صد و چهل هزار سرباز امریکایی می توانند هر یک به یک هدف تبدیل شوند. همچنین طرفداران ایران در لبنان و فلسطین و کشورهای منطقه می توانند ضربات مهلکی را به منافع آمریکا وارد کنند.