مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خط هوایی اروند با خرید دو فروند بوئینگ تشکیل می شود

قرارداد مشارکت منطقه آزاد اروند با خط هوایی اروند برای خرید دو فروند هواپیمای بوئینگ منعقد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اطلاع‌رسانی منطقه آزاد اروند اعلام کرد: به منظور افزایش پروازهای داخلی در منطقه، قراردادی توسط منطقه آزاد اروند با شرکت خصوصی خط هوایی اروند برای مشارکت در خرید 2 فروند هواپیمای بوئینگ منعقد شد.

بر اساس این قرداد, پروازهای این خط تحت نام شرکت هوایی اروند از نیمه اول سال آینده آغاز می‌شود و روزانه 1 تا 2 پرواز در مسیر تهران آبادان و بالعکس انجام خواهد شد.

نجار: هوشمند سازی اولویت اول وزارت دفاع در سال 86 است

سردار سرتیپ مصطفی محمدنجار در آخرین روز کاری سال 1385 در جمع معاونین و مسئولان ارشد وزارت دفاع طی سخنان مبسوطی اقدامات انجام شده از سوی وزارت دفاع در سال 85 و در چهارچوب طرح پیمان را موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: با اجرای طرح پیمان، کلیه اقدامات و برنامه‌های وزارت دفاع به صورت کاملا هوشمند، هدفمند و در چهارچوب استراتژی از پیش تعیین شده انجام می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سرتیپ مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به تایید طرح پیمان از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا بر ضرورت اجرای هرچه دقیقتر این طرح در سال 86 تاکید کرد.

سردار نجار با بیان اینکه خوداتکایی در صنایع دفاعی تحریم را بی‌اثر کرده است، تصریح کرد: تحریم‌های اعمال شده انگیزه و تلاش را در نزد نخبگان صنایع دفاعی برای طراحی و تولید سامانه‌ها و سلاح‌های جدید و کاملا بومی، صدچندان کرده است.

وزیر دفاع آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پاسداری از حریم هوایی، دریایی و زمینی نسبت به سالهای گذشته مطلوب‌تر توصیف کرد و افزود: با این آمادگی کسی جرات تعرض به این مرز و بوم را نخواهد داشت.

سردار نجار در ادامه گفت: تلاش خواهیم کرد در سال جدید با هوشمند‌سازی و ارتقای کیفیت تجهیزات و تسلیحات دفاعی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، توان دفاعی کشور و نیروهای مسلح را به نحو مطلوبی افزایش دهیم.

وزیر دفاع با تشریح تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح، آرامش و ثبات در منطقه و جهان، هرگونه اقدامی را که موجب تصاعد بحران و ایجاد تنش در منطقه را در راستای خواست دشمنان پیشرفت، توسعه و امنیت منطقه دانست.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال 86 با توکل به خدا، کار و تلاش بی‌وقفه، هوشیاری و هوشمندی و وحدت انسجام ملی بتوانیم علاوه بر خنثی سازی توطئه‌های و نقشه‌های شوم دشمنان، پیشرفت، توسعه، رفاه، آرامش و امنیت را برای مردم مومن و فداکار کشورمان به ارمغان بیاوریم.

وزیر دفاع در پایان با قدردانی از زحمات مدیران، متخصصان و کارکنان وزارت دفاع در سال 85 برای آحاد ملت ایران در سال جدید آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

سال نو مبارک

به امید سرفرازی ایران و ایرانی

وبلاگ مجله هوایی سال نو را به تمامی هموطنان عزیز به ویژه کارشناسان مرتبط با صنایع هوافضا و نیز سایر علاقمندان تبریک و شادباش می گوید.
امید آنکه سال جدید شاهد رشد و ترقی بیش از پیش این صنعت در کشور باشیم و امید واریم در سال جدید شاهد  ارتباط هرچه بیشتر بین شما مخاطبین عزیز و مسئولین این وبلاگ باشیم.

 

 

کاتیوشا(آتشی پر حجم ولی کم دقت)

راکت انداز 122 میلیمتری 40 لول  9k51 با نام گذاری ناتو با نام BM-21 گراد ( این سلاح را کاتیوشا نیز

 می نامند ) یک راکت زمین به زمین غیر هدایت شونده پر آوازه و مشهور ساخت روسیه است. این سلاح

 کارامد که برای اولین بار در سال 1964 عملیاتی شده است امروزه به طور گسترده در بیش از 50 کشور

 جهان استفاده و همچنان تولید می شود. این سلاح با عملکرد خوب خود باعث توسعه نمونه های مشابه خود در

 سراسر جهان شد. کاتیوشا را باید سلاحی مشابه توپ ولی با حجم آتش بسیار ، قدرت تخریب چند برابر ولی با

 برد کمتر و دقت آتش کمتر دانست. کاتیوشا و سلاح های مشابه آن تعریف جدیدی از پشتیبانی نیروهای زمینی

 در کنار توپخانه ارائه دادند.

 

 

                     آرایش راکت انداز های کاتیوشا نیروی زمینی ارتش در مانور پیروان ولایت

 

لانچر راکت انداز این سلاح بر روی یک دستگاه خودروی دو محوره 6×6  Ural-375D سوار می باشد و

برای همین دارای تحرک بسیاری در هنگام جنگ می باشد. این سلاح را تنها می توان در هنگامی که کامیون

ایستاده است شلیک کرد و کابین راننده دارای صفحات محافظ برای محافظت در مقابل آتش خروجی راکت می

 باشد. در صورت لزوم برای حفظ تعادل خودرو می توان از دو جک تثبیت کننده در هنگام آتش استفاده کرد.

 سرعت حرکت کامیون در جاده حدود 75 کیلومتر در ساعت است. راکت برای روشن شدن خرج پروازش

 نیاز به یک مولد برق دارد ، از این رو خودروی حامل دارای یک مولد برق است که با سیم به لانچر راکت ها

 وصل می شود و می تواند در عرض6 ثانیه تمامی راکت ها را روشن کرده و در عرض 5 دقیقه دوباره

 شارژ شود. این مولد برق می تواند تمامی راکت ها را یکجا روشن کند یا با فاصله 5/. ثانیه راکت ها را یکی

 پس از دیگری روشن و شلیک کند. خدمه این سیستم 5 نفر می باشد و می توانند پس از شلیک در عرض 8

دقیقه دوباره لانچر را بارگیری و آماده شلیک کنند. راکت ها دارای بالچه های تاشو هستند که پس از شلیک و

 خارج شدن از لوله باز می شوند و باعث تثبیت حرکت راکت می شوند.

 

              

                          راکت انداز ۱۲۲ میلیمتری نمونه ساخته شده در چین

 

برد این سلاح در مدل های مختلف ساخت کشورهای مختلف و با راکت های مختلف ، فرق می کند. مدل

استاندارد ساخت روسیه ، می تواند اهدافی از 375 متری تا 16 کیلومتری هدف قرار دهد. برخی نمونه های

 دیگر این سلاح می توانند اهدافی تا 36 کیلومتری را نیز مورد هدف قرار دهند. گرچه می توان این راکت ها

 را به صورت مستقیم به سمت هدف شلیک کرد ولی به طور معمول آن ها را به صورت بالستیک (منحنی)

 شلیک می کنند. لانچر پرتاب که 9p132 نام دارد می تواند 40 راکت خود را در عرض 20 ثانیه شلیک

کند. لانچر قابلیت حرکت در پشت شاسی را دارد و می تواند در چپ تا 102 درجه ، راست 72 درجه و تا

55 درجه بالا یا پایین حرکت کند. همچنین راکت ها قادرند انواع سرجنگی های انفجاری ، خوشه ای ،

ضدتانک و حتی شیمیایی را با خود حمل کنند.

بعد ها راکت انداز های مختلفی بر اساس طرح BM-21 ساخته شدند که دارای کالیبر بزرگتر و سرجنگی های

 قوی تر بودند.

 

     

                            شلیک کاتیوشا در خط مقدم نبرد حق علیه باطل

 

نظامیان کشورمان نیز در زمان جنگ با عراق طعم تلخ این سلاح را که به طور گسترده توسط ارتش عراق به

 کار می رفت را چشیدند. البته از همان ابتدای جنگ با به غنیمت گرفتن تعداد زیادی از این سلاح و سلاح های

 خریده شده قبلی ، نیروهای ما نیز کم و بیش از این سلاح استفاده می کردند. با پایان جنگ تحمیلی متخصصان

 صنایع دفاعی کشورمان نیز دست به توسعه نمونه بومی این سلاح زدند. امروزه تمامی اجزای کاتیوشا از

 لانچر پرتاب گرفته تا راکت به روش مهندسی معکوس در ایران تولید می شود. طی چند سال گذشته وزارت

دفاع نمونه های دور برد تر و و قدرتمندتر این سلاح را توسعه داد که با نام فجر شناخنه می شود. راکت انداز

 فجر3 با لانچر دوازده لول و برد 40 کیلومتر و فجر5 با لانچر 4 لول و برد 70 کیلومتر ، از جمله سلاح

 هایی هستند که بر پایه کاتیوشا در ایران توسعه پیدا کرده و ساخته شده اند.

 

        

                                       رژه راکت انداز های کاتیوشا در روز ارتش

 

              

                          راکت انداز ۱۲۲ میلیمتری نمونه ساخته شده در لهستان

 

 منبع:www.artesh-iran.blogfa.com

نبرد اسرائیل و اعراب

فانتوم های اسراییل در نبرد روز قصاص(نبرد1973 اعراب واسراییل) 
 نبرد روزقصاص (= یوم کیپور) که با نام های نبرد رمضان و یا اکتبر 1973 و یا نبرد فانتو ها  نامیده میشود از دلایل آن این بود که تا پیش از پائیز سال 1973 بیشتر نبردهای صورت گرفته پیش از آن مانند نبرد سال1968 به سود اسراییل پایان یافته بود و اسراییل توانسته بود اراضی بسیاری را ضمیمه کشور خود نماید که بیشتر این اراضی در نبرد اسراییل به تصرف اسراییل درآمده بودند و برای جبران این شکست ها اعراب سعی در جبران این شکست ها و باز پس گیری اراضی خود داشتند تا به پشتوانه آن قدرت وموضع بالاتر در مذاکرات با اسراییل داشته باشند .با این تفکر مصر و سوریه به صورت مستقیموبا حمایت سایر کشورهای عربی با اسراییل وارد نبرد شدند کشورهای عربی بسیاری مانند اردن , عراق , لیبی , الجزایر و کویت ... در این نبرد  با اعزام نیرو وتجهیزات نظامی به مصر و سوریه یاری میرساندند .
در 6 اکتبر سال 1973 میلادی که در اسراییل یک روز مهم مذهبی(= روز قصاص) محسوب میشود ارتش مصر و سوریه با یکتهاجم هماهنگ و گسترده حمله به اسراییل را آغاز نمود ارتش مصر با گذر از کانال سوئز به مواضع نیروهای نظامی اسراییل حمله برد و سوریه نیز در بلندی های جولا به مواضع نظامی اسراییل یورش برد و با استفاده از غافگیری به سرعت شروع به پیشروی نمودند و همزمان بسیاری از مراکز مهم سیاسی و نظامی و بنادر و پالایشگاه مورد حملات موشکی و هوایی نیروی های سوریه و مصر قرار گرفت و  اسراییل در یک غافگیری بزرگ بسیاری از مواضع خود را از دست داد و تلفات قابل توجه انسانی بر اسراییل وارد شد . اسراییل به سرعت توانست نیروهای نظامی خود را ساماندهی نماید و در مدت 48 ساعت نیروهای ذخیره را به خدمت فراخواند و در کمتر 48 ساعت پیشروی نیروی متحد عربی را متوقف نماید و و اولین تهاجم خود انجام دهد . اسراییل در این نبرد که سه هفته به طول انجامید توانست بر صحنه نبرد مسلط شود ودر پایان نبرد نه تنها توانسته بود به مواضع پیش از نبرد خود دست یابد بلکه توانسته با پیشروی های قابل توجهی انجام دهد . نیروهای نظامی اسراییل در جبهه جنوب و کانال سوئز توانستند از کانال سوئز ومواضع پیش از نبرد خود گذشته و وارد خاک مصر شوند و هنگام پایان نبرد در 110 کیلومتری قاهره پایتخت مصر  پیشروی نمایید و در جبهه شما و بلندی های جولان ضمن باز پس گیری مواضع گذشته خود با پیشروی در خاک سوریه به 32 کیلومتری دمشق پایتخت سوریه رسند .
مدیریت ضعیف نبرد  و عدم تجربه و اعتماد به نفس کافی نظامیان مصر و سوریه باعث شد به موفقیت و پیروزی دست نیابند و نبردی که میتوانست یک پیروزی بزرگ و حتی تهدید کننده موجودیت اسراییل باشد به یک شکست انجامید .اسراییل با مدیریت و برنامه ریزی بهتر برای مواقع اظطراری توانست بر صحنه نبرد مدیریت نماید . در این نبرد تلفات انسانی بسیاری بر اسراییل وارد  شد و یک خاطره تلخ در اسراییل محسوب میشود . در این که به نبرد فانتوم ها مشهور است هواپیماهای فانتوم F_4  نیروی هوایی اسراییل نقش بسیاری ایفا نمودند تا آنجا که نامیدن این  نبرد به نبرد فانتوم ها نشان از اهمیت و نفش این هواپیما در نبرد دارد . هواپیماهای فانتوم F_4 اسراییل با پرواز در ارتفاع بسیار پایین برای در امان ماندن از موشک های پدافند هوایی نیروهای متحد عربی  در تمام مدت نبرد ماموریت های مختلفی مانند بمباران پایگاه ها و مراکز نظامی و سیاسی و حتی شکار تانک انجام دادند . در این نبرد هقت هواپیمای فانتوم F_4 اسراییل مورد اصایت قرار گرفتند و سقوط کردند و 53 نفر از پرسنل نیروی هوایی در این نبرد کشته شدند . 60هواپیما و بالگرد نیروهای متحد عربی نیز سرنگون شد .

با دیدن تصاویری  گذری بر نقش هواپیماهای فانتوم F_4 نیروی هوایی اسراییل خواهیم داشت .

از ابتدا تا انتهای نبرد فرودگاه و پایگاه های اصلی و رزرو نیروی هوایی اسراییل مورد حملات هوایی و موشکی قرار داشتند و در مورد بسیاری هواپیماهای فانتوم و سایر هواپیماها برای فرود و یا برخواستن از باندهای موقت و فاقد هرگونه امکانات استفاده مینمودند .

"""

"


پرواز در ارتفاع بسیار پایین برای در امان ماندن از پدافند هوایی نیروهای متحد عربی :

"""

"""





هواپیماهای فانتوم F_4  نقش قابل توجهی در حمایت و پشتیبانی از نیروهای زمینی و زرهی ایفا نمودند :

""

مهمترین وظیفه و نقش هواپیماهای فانتوم F_4 بمباران مراکز و پایگاهای نظامی و سیاسی و اقتصادی نیروی متحد عربی بود :

"""

""



تصاویر دیگر :

"""


پدافند موشکی SA_2 و SA_3 نیروی متحد عربی :

"""



هواپیماهای فانتوم F_4 در نبردهای هوایی بسیار موفق بودند :

""

 از مهمترین ماموریت های که هواپیماهای فانتوم F_4 با موفقیت به انجام رساندند نابود نمودن وزارت دفاع  سوریه بود که چهار فروند در این عملیات مشارکت داشتند که دو فردوند از آنها سرنگون شدند . بقایای یکی از این هواپیماهای فانتوم در موزه شهر دمشق :


 
و در پایان نشریه  نیروی هوایی اسراییل و نوشتن عبارت ... لقب قهرمان شایسته هواپیمای فانتوم بروی جلد :

"
منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از برخیا عزیز)

استفاده از ارباس A340 در مسیر تهران-کاراکاس

رییس‌ شرکت‌ هواپیمایی‌ ونزوئلا ‌کنویاسا‌ اعلام‌ کرد یک‌ فروند هواپیمای‌ ارباس‌ A340-200‌ در خط پروازی‌ کاراکاس‌-دمشق‌-تهران‌ افزوده‌ شد‌.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از کاراکاس‌‌ ‌ فرانکلین‌ فرناندز مارتینز‌ امروز گفت‌ این‌ هواپیما با ظرفیت‌ ‌200‌ مسافر در مسیر پروازی‌ کاراکاس‌-تهران‌ قرار گرفته‌ که‌ این‌ خط پروازی‌ سبب‌ تقویت‌ و تسهیل‌ روابط تجاری‌ ایران- سوریه‌ و ونزوئلا خواهد شد و ارتباط اسیا و خاورمیانه‌ با امریکای‌ لاتین‌ برقرار شده‌ است‌‌.

خط پروازی‌ تهران-دمشق‌-کاراکاس‌ میان‌ شرکت‌ هواپیمایی‌ ‌ایران‌ ار‌ و شرکت‌ کنویاسای‌ ونزوئلا با یک‌ فروند هواپیمای‌ بوئینگ‌ ‌747‌ از حدود دو هفته‌ پیش‌ با هفته‌ ای‌ یک‌ پرواز کار خود را از تهران‌ اغاز کرد که‌ قرار است‌ تا سه‌ ماه‌ دیگر به‌ هفته‌ ای‌ دو پرواز افزایش‌ یابد‌.

با حضور فرمانده کل ارتش: چندین پروژه دفاعی افتتاح شد

برای نخستین بار در نیروی زمینی ارتش سامانه جدید پدافند هوایی که قابلیت شلیک تک موشک و دو موشک در آن واحد را داراست با حضور امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، سامانه فوق در این نیرو طراحی شده و تمامی مراحل آزمایش، دقت عمل و استحکام سازه را با موفقیت پشت سرگذاشته و به صورت ثابت و محمول دارای تحرک و انعطاف‌پذیری بالایی است و در هر نوع شرایط آب و هوایی و سرزمینی نسبت به تعقیب و رهگیری اهداف هوایی اقدام می‌کند.

این سامانه با برخورداری از امکانات شلیک همزمان احتمال اصابت موشک‌های پدافند هوایی را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

ساخت بیمارستان صحرایی متحرک نیز از دیگر اقدامات نیروی زمینی ارتش است که با امکانات و تجهیزات پیشرفته پزشکی و امکان جابجایی سریع، با استفاده از 2 اتوبوس سفیر ساخت این نیرو آماده شده و با بخش‌های مراقبت ویژه، اتاق عمل و ریکاوری امکان هرگونه عمل جراحی ضروری را فراهم می‌سازد.

براساس این گزارش، این بیمارستان صحرایی قابلیت انجام عمل احیاء با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته CPR را داشته و قادر است همگام با سایر نیروها در هر منطقه عملیاتی فعال باشد. تولید انواع کیف‌های امداد حاوی تجهیزات امداد و نجات پزشک در بحران‌ها نیز از دیگر دستاوردهای خودکفایی نیروی زمینی ارتش بود که به بهره‌برداری رسید.

همچنین دو پروژه هشدار و اختلال در عملکرد رادارهای دشمن با قابلیت کشف افراد و تجهیزات متحرک در میدان نبرد از دیگر پروژه‌هایی بود که با همکاری صنایع داخلی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهی تولید شده و مورد ارزیابی فرمانده کل ارتش قرار گرفت.

این پروژه با هشدار به نیروهای خودی که در معرض کنترل مراقبت رادارهای دشمن هستند، امکان مقابله با رادارهای دشمن را فراهم می‌کند و پس از کشف فعالیت رادارهای دشمن نسبت به ایجاد اختلال و از کار انداختن رادارهای مذکور تا شعاع مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروژه‌های هشدار و اختلال راداری برای اولین بار در کشور به صورت قابل حمل توسط نفر، طی دو سال طراحی و ساخته شده و با تداوم عملیاتی بالا آزمایش‌های لازم را با موفقیت کامل پشت سرگذاشته و با قابلیت تولید صنعتی آماده تولید انبوه است.

4 فروند هواپیمای MD-83 وارد ناوگان کیش ار شدند

مدیرعامل شرکت تجارت بین‌المللی ثابت برای توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی از تحویل چهار فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ‪ MD‬به شرکت هواپیمایی کیش ار خبرداد.

"حسین ثابت" امروز جمعه در مراسم تحویل این هواپیماها به شرکت کیش ار در فرودگاه بین‌المللی کیش، افزود: امروز(جمعه) از هفت فروند هواپیمای خریداری شده از کشور آلمان چهار فروند تحویل شرکت هواپیمایی کیش ار شد.

وی با بیان آنکه سن هفت فروند هواپیمای بوئینگ خریداری شده بین ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۱‬سال است، افزود: از این هفت فروند هواپیما دو فروند آن تحویل شرکت هواپیمایی ماهان می‌شود.

به گفته ثابت، یک فروند دیگر ازاین هواپیماها که هم‌اکنون در اروپا پرواز می‌کند دو و یا سه ماه آینده به ایران تحویل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تجارت بین‌المللی ثابت یادآور شد: پیشتر این شرکت در زمینه هتلداری در اروپا و کیش فعالیت می‌کرد اما با خرید این هفت فروند هواپیمای مسافربری شرکت ثابت عملا در این زمینه نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: شرکت بین‌المللی ثابت علاوه بر فعالیت در صنعت هتلداری، در بخش حمل و نقل هوایی مسافری فعالیت خود را آغاز کرد و درآینده نیز فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل بار هوایی توسعه خواهد داد.

ثابت در عین حال تاکید کرد: خدمت به کشور وظیفه همه ما است و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در ایران تشویق می‌کند.

مدیرعامل شرکت تجارت بین‌المللی ثابت با بیان آنکه همه ما مدیون کشور خود هستیم، افزود: باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور تسهیل شود تا سرمایه‌گذاران زیادی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی در ایران تشویق شوند.

نخستین پرواز یکی از چهار فروند هواپیمای تحویلی به شرکت کیش ار ساعت ‪ ۹‬صبح امروز فرودگاه بین‌المللی کیش را به مقصد مشهد مقدس ترک کرد و ساعت ‪ ۱۴‬مجدد از مشهد به کیش پرواز می‌کند.

یک خبر کوتاه ولی مشکوک

هدف قرار گرفتن یک شیء نورانی در آسمان اراک 
خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: شب گذشته، یک شیء نورانی در آسمان اراک، هدف پدافند هوایی قرار گرفته و سرنگون شد.

بنا بر این گزارش، سقوط این شیء که با اصابت یک موشک زمین به هوا، از تجهیزات جدید پدافند هوایی صورت گرفت، موجب انهدام کامل این شیء نورانی در آسمان شد.

بنا بر اطلاعات خبرنگار «بازتاب»، احتمال می‌رود این شیء نورانی، یک هواپیمای بدون سرنشین باشد.
چندی پیش، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA)، جاسوسی از آسمان ایران با هواپیمای بدون سرنشین را تأیید کرده بود.

در این حال، برخی منابع، از احتمال انجام این عملیات برای تست میزان حساسیت و توانایی پدافند هوایی ایران خبر می‌دهند.

بنا بر این اخبار، این عملیات در چهارچوب تمرین‌های تیم دفاع موشکی ایران انجام شده است

www.baztab.com