مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

معرفی موشک فوق مدرن بولاوا Bulava

                                        معرفی موشک فوق مدرن بولاوا Bulava

هم اکنون مرجله جدیدی در ساخت سلاح هسته ای استراتژیک روسی ویژه پرتاب از دریا فرا رسیده. فرمانده کل نیروی دریایی روسیه اعلام کرده بود که تولید انبوه موشک استراتژیک دریایی "بولاوا-ام" (طبق طبقه بندی غربی SS-NX-30) آغاز شده است. این موشک پیشرفته روسی از خانواده موشکهای بالستیک قاره پیماست که منحصرا از زیردریایی شلیک میشود و جدیدترین و مدرن ترین موشک قاره پیما یی است که تابه حال برای شلیک از زیردریایی طراحی و ساخته شده است .


به گفته کارشناسان موشکی روسیه این موشک سوخت جامد ، از نظر طراحی و تکنولوژی بر اوج قله رده بندی موشکهای بالستیک قرار دارد .
به گفته مقامات ارشد موشکی روسیه این موشک از نظر تکنولوژی ساخت کاملا در برابر طرح سپر ضد موشکی امریکا که در حال اجرای ان می باشد مصونیت دارد و این طرح نمی تواند در برابر این موشک و موشکهای سری TOPOL-M واکنش خاصی نشان دهد .
توانایی موشک در انجام مانور تا رسیدن به هدف یکی از راههای گریز موشک از هواپیماهای رهگیر ضد موشک تا رسیدن به فاز پایانی شلیک می باشد . اما فاز پایانی مهمترین مرحله یک موشک بالستیک است و برای افزایش شانس رسیدن موشک به هدف در این فاز اقدامات و تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است .
مهمترین اقدام پوشاندن کلاهک موشک با پوشش خاصی است که ان را در برابر مواد شیمیایی ، اشعه رادیو اکتیو ، تداخلات الکترومگنتیک ( EMP ) و پارازیتهای رادیویی و مزاحمتهای فیزیکی مصون نگه می دارد . تا قبل از این موشکهایی که ساخته می شدند با یک انفجار اتمی در فاصله حتی 10 کیلومتری و رسیدن تشعشعات به کلاهکشان از کار می افتادند ( یکی از راههای از بین بردن موشکهای بالستیک یک انفجار اتمی در ارتفاع بالا و از کار انداختن ان توسط تشعشعات است این روش از روشهای اولیه و پایه برای از بین بردن موشک قبل از رسیدن به محدوده هدف است )




کشنده های بولاول

اما این موشک طوری طراحی شده است که قابلیت ایستادگی و مقاومت در برابر چنین انفجارهای اتمی را حتی تا فاصله 500 متری خود نیز دارد . و رهگیری ان تا هنگامی که فاز پایانی ان به اتمام نرسیده است به خاطر قابلیت مانور زیاد ان بسیار مشکل است . و تا زمانیکه این حرکت ادامه دارد رهگیری و انهدام ان مشکل است .
تکنولوژی موشک SS-NX-30 از لحاظ ساخت همانند موشک SS-27 است و تنها فرق این دو ، کاهش اندک برد نهایی موشک SS-NX-30 است که برد ان را به 10 هزار کیلومتر رسانده است و دلیل این کاهش ، انطباق موشک با شلیک از زیردریایی می باشد . فرق دیگر نیز طبق گزارشات در کلاهک انهاست که موشک Bulava میتواند کلاهکهای اتمی 550 کیلو تنی حمل کند . تعداد دقیق کلاهکهایی که این موشک حمل می کند مشخص نیست اما گفته میشود کلاهکها هر یک دارای سیستمی هستند که می توانند با ایجاد چند کلاهک مجازی در دید رادارهای دشمن ، انها در رهگیری به اشتبان بیاندازند .
سیستم هدایت کلاهکها توسط کامپیوتر است که با ماهواره GLOSNASS هدایت را انجام می دهد . این سیستم ناوبری میزان دقت این کلاهکها را به حدود 350 متر رسانده است . البته به گفته برخی سایتها این دقت از این مقدار هم بیشتر است .
این موشک روی رزم ناوهای استراتژیک زیر دریایی از نوع پروژه 955 "بوری" کار گذاشته می شود. سه فروند از این نوع زیردریایی با نام های "یوری دلگاروکی"، "ولادیمیر مونوماخ" و "الکساندر نفسکی" استفاده خواهند شد.
"یوری دلگاروکی" اولین فروند از این نوع رزم ناوهایی است که باید در عرشه خود دوازده موشک SS-NX-30 را جای دهد. در ابتدا برای دلگاروکی و رزم ناوهای مشابه آن، موشک "دی-19 ام" تحت عنوان "بارک" در دفتر طراحی میاسکی ساخته شده بود. اما معلوم شد که سازندگان از حد ابعاد مجاز فراتر رفته اند (که به همین دلیل مجبور شدند زیر دریایی را با آن تطبیق دهند)، پس از آن نیز در زمان پرتاب سایر نقایص آشکار شدند. در نتیجه در سال 1998، زمانی که موشک در حد 80% آماده بود، پروژه تعطیل شده و این سفارش به انستیتو فناوری های گرمایی مسکو منتقل شد که سکوی پرتاب و مجموعه موشکی "پی. اس.-12ام.2" تحت عنوان "توپول-ام" (SS-27) را ساخته بود. موشک دریایی این انستیتو "بولاوا-ام" نام گرفت.



اما آن نیز با دشواری هایی مواجه شد. از 6 پرتاب آزمایشی 4 پرتاب با شکست کامل مواجه شدند. به اجبار آزمایش دیگری انجام شد، طبق گفته فرمانده کل نیروی دریایی روسیه موفقیت آمیز بود، اما طبق نظرات کارشناسان مستقل، بدون درخشش خاصی انجام شده بود. اینطور که کارشناسان می گویند، یکی از سه کلاهک روی موشک، به میدان تیر نرسیده است. اما این مسئله سازندگان بولاوا و مدیران آنها را نا امید نکرد. "آناتولی پرمینوف" رئیس آژانس فدرال فضایی روسیه "روس کاسموس" ( این آژانس پاسخگوی طراحی و عرضه مجموعه های موشکی استراتژیک به نیروهای مسلح و از جمله نیروی دریایی روسیه می باشد) تاکید کرده بود که قبل از عرضه موشک به نیروهای مسلح، حداقل به 12-14 پرتاب نیاز است. در عین حال وی به تجربه آمریکا اشاره داشت که ضمن ساخت موشک مشابه "Trident II" نیاز به 19 پرتاب از زمین و 9 پرتاب از زیردریایی داشتند.
همچنین در ادامه دو آزمایش دیگر برای بولاوا انجام خواهند شد و بطور کامل این آزمایش ها در سال های بعد ادامه خواهند یافت. یکی از این آزمایش ها نیز برای تعیین حداکثر برد پرواز آن خواهد بود. فعلاً مشخص نیست که به کجا پرواز می کند.
طبق اطلاعات منتشره در مطبوعات غربی، موشک سه پله ای بولاوا که با سوخت جامد کار می کند، یکی از سبک ترین موشک ها در نوع خود است. وزن آن 30 تن و برد عمل آن 8 هزار کیلومتر است. این موشک می تواند به 4 تا 10 کلاهک هسته ای مجهز شود.


احتمالاً بولاوا با 10 کلاهک در نیروهای مسلح روسیه پذیرفته خواهد شد، چرا که در غیر این صورت ارزش نظامی آن چندان زیاد نخواهد بود. مسئله در این است که زیردریایی های اتمی نوع "بوری" با 12 سکوی پرتاب موشک طراحی شده بودند. ساختمان رزم ناو "یوری دلگاروکی" دقیقاً چنین خواهد بود. اما زیردریایی بعدی از همین پروژه، یعنی "ولادیمیر مونوماخ" و "الکساندر نفسکی"، اکنون با قابلیت پرتاب 16 موشک ساخته می شوند. اگر طرح های موجود اجرا شوند، روی سه زیردریایی اتمی 44 بولاوا و 440 کلاهک هسته ای جای می گیرند. این سهمی چشمگیر در بالا بردن توان بازدارندگی استراتژیک هسته ای خواهد داشت که از دکترین نظامی روسیه سر چشمه می گیرد.
آزمایش های "بولاوا" و ویژگی های آن از اسرار دولتی روسیه هستند. اما فقط نه برای آمریکا، زیرا این کشور نمایش پرواز موشک ها و ویژگی های اصلی فنی-نظامی آن را مطابق پیمان کاهش سلاح تهاجمی استراتژیک (START-1) از دست اول دریافت می کند. بدین ترتیب این تنها رازی برای نظامیان و طراحان روسیه است و یا شاید برای شهروندان که از مالیات آنها این مجموعه های موشکی ساخته می شوند، چرا؟
یکی از علل سری بودن اوضاع پیرامون "بولاوا" و "یوری دلگاروکی" و سایر رزو ناوهای مشابه آن در این است که آنها اسیر جاه طلبی های سیاسی برخی از مقامات بلندپایه روسیه شده اند این سبب می شود که تولید انبوه "بولاوا" که هنوز تکمیل نشده آغاز شده و باری دیگر وعده داده شود که رزم ناو جدید مجهز به موشک جدید استراتژیک به نیروی دریایی روسیه عرضه خواهد شد.
آخرین زیردریایی اتمی، رزم ناو موشکی-استراتژیک نوع سنگین پروژه 941 به نام "آکولا" (طبق طبقه بندی غربی Typhoon) نیز پس از پایان یافتن آزمایش ها قرار است به "بولاوا-ام" مجهز شود. در "آکولا" بر خلاف پروژه 955، نه 12 و 16 و بلکه 20 سکوی پرتاب موشک وجود دارد. این می تواند بلافاصله پتانسیل بازدارنگی هسته ای دریایی روسیه را به میزان 200 کلاهک افزایش دهد.


حمل کننده بولاوا
"سرگی ایوانوف" معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه اعلام داشته که مسئولین "روس کاسموس" باید موضع فعالتری در رابطه با آزمون و آماده سازی تولید انبوه مجموعه های موشکی استراتژیک "بولاوا" داشته باشند. "توجه کافی به کارهای مربوط به قطعات و سازه های مجموعه های موشکی استراتژیک "بولاوا" که باید روی زمین انجام شوند، مبذول نمی شود. کم نیستند مواردی که آزمون های عملی به محاسبات ریاضی تبدیل می شوند". در 23 دسامبر 2008پس از پرتاب موشک "بولاوا" از زیردریایی اتمی "دمیتری دانسکوی"، این موشک خودبخود نابود شده و در هوا منفجر شد.

این موشک می تواند شش یا ده بلوک هسته ای هیپرسونیک با قابلیت مانور و رهنمون سازی جداگانه داشته باشد که می توان ارتفاع و جهت مسیر پرواز آنها را تغییر داد.

در حال حاضر این موشک در زیردریاییهای کلاس تایفون روسیه استفاده می شوند ولی به زودی با تحویل اولین زیردریایی ‘ Borey’ class در این زیردریاییی نیز استفاده خواهند شد زیرا این زیردریایی پیشرفته انطباق کامل با این موشک دارد و جایگاههای موشک آن مخصوص پرتاب همین سری موشک هستند. ایران هم در رزمایش پیامبر اعظم اعلام کرد که یک نمونه از آن را ساخته و با موفقیت آزمایش کرده که تصویری از آن منتشر نشده. موشک ایرانی قادر بود که چهار هسته یا کلاهک داشته باشد.


مشخصات :
  • کلاس : SLBM
  • وزن پرتاب :36 تن
  • سیستم هدایت: اینرسی
  • طول : 11.5
  • قطر : 2 متر
  • وزن هر کلاهک: 100 الی 150 کیلوگرم
  • سال عملیاتی شدن: 2009 با ادامه آزمایشات
  • برد : 10 هزار کیلومتر
  • مراحل شلیک : 3 مرحله ، هر 3 با سوخت جامد
  • شعاع خطا : 350 متر
  • تعداد کلاهک : 10 (غیر قطعی)


برگرفته از انجمن هوافضا(مهدی وجدانی)
منابع:

سجیل ۲ نیز به آسمان ایران زمین پر کشید

 

پرتاب موفقیت آمیز موشک بهینه شده سجیل 2

 گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قبل از پرتاب این موشک طی سخنانی، اظهار داشت : ویژگی بسیار مهم در موشک بهینه شده سجیل2 نسبت به نسل‌های قبلی، با توجه به سرعت ورود به جو و سرعت بسیار بالا در هنگام اصابت به زمین و استفاده از پوشش‌های ضد راداری انهدام آن توسط موشک‌های ضدموشک امکان‌پذیر نمی‌باشد.
وی افزود: تست موشکی را که امروز شاهد آن هستیم، حلقه‌ای از زنجیره توان و قدرت دفاعی کشورمان است که در راستای افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
وزیر دفاع ادامه داد: این موشک که به دست متخصصان، دانشمندان و پژوهشگران پرافتخار صنعت دفاعی طراحی و ساخته شده است، یک مرحله بهینه شده سجیل 2 است که زمان پرتاب را بسیار کاهش می‌دهد و این ویژگی‌ها یک نقطه مهم در افزایش قدرت بازدارندگی تلقی می‌شود.
وحیدی افزود: این موشک با داشتن سوخت جامد مرکب یک موشک دومرحله‌ای با قدرت مانور و توانمندیهای بسیار عالی است که می‌تواند در قدرت تاکتیکی و تکنیکی نیروهای مسلح ما تحول بسیار عمده‌ای محسوب شود، دقت فوق‌العاده و بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های این موشک بشمار می‌رود.
وی در ادامه تصریح کرد:‌ از ویژگی دیگر موشک بهینه شده سجیل 2 و سیستم پرتاب آن، سرعت عمل بسیار بالا برای استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب می‌باشد، کلیه مراحل طراحی و ساخت این موشک و سکوی پرتاب آن توسط محققین و متخصصیان سازمان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.
وحیدی با بیان اینکه پرتاب موشک بهینه شده سجیل 2 در چارچوب دکترین دفاعی و فعالیت‌های متعارف موشکی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، گفت: توان موشکی جمهوری اسلامی ایران صرفاً دفاعی و در خدمت صلح، ثبات و آرامش منطقه است و علیه هیچ کشوری بکار گرفته نخواهد شد.
وزیر دفاع در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم این موفقیت بزرگ را به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا، ملت شریف و بزرگوار ایران و نیروهای مسلح و مدیران، کارکنان و متخصصان زبده و افتخار آفرین وزارت دفاع تبریک و تهنیت عرض نمایم.

پرتاب موفقیت آمیز موشک بهینه شده سجیل 2

 

عدم تحقق کامل برنامه کاهش سن ناوگان هوایی

نخجوانی خبر داد: در کاهش سن هواپیماها 4 سال از اهداف برنامه توسعه عقب هستی
ﺳﻪشنبه 24 آذر، 1388

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: کاهش سن ناوگان هوایی به 15 سال تا پایان برنامه چهارم توسعغه محقق نخواهد شد و متوسط عمر هواپیماهای کشور در سن 19 سال باقی خواهد ماند.

رضا نخجوانی ـ معاون وزیر راه و ترابری درباره نزدیک شدن به پایان برنامه چهارم توسعه و محقق نشدن هدف کاهش سن ناوگان هوایی به 15 سال، گفت: شرکت های هواپیمایی با توجه به منابع و اعتباراتی که در اختیار دارند پروژه هایی را برنامه ریزی کرده و در دستور کار خود دارند که اگر این پروژه ها در زمان باقی مانده برنامه چهارم توسعه محقق شود شاید به هدف کاهش سن ناوگان هوایی کشور به 15 سال دست یابیم؛ اما بعید به نظر می رسد.
وی پیش بینی کرد: پروژه ها محقق نشود و متوسط عمر هواپیماهای کشور تا پایان برنامه چهارم توسعه همان 19 سال فعلی باقی بماند.
معاون وزیر راه و ترابری درباره اینکه میزان کمی از اعتبارات وجوه اداره شده به منظور خرید هواپیما در اختیار ایرلاین ها قرار گرفته است، گفت: این پروژه ها را به بانک ها معرفی کرده ایم اما فرآیند داخل بانک ها طولانی است. البته به دلیل اینکه منابع مالی بسیار محدود بود با همه درخواست شرکت ها برای دریافت تسهیلات موافقت نشده است.
نخجوانی افزود: معرفی ایرلاین ها برای دریافت اعتبارات بانکی خرید هواپیما بسیار کمتر از میزان درخواست آنها بوده است.
گفتنی است: طبق برنامه چهارم توسعه با در نظر گرفتن شرایط تحریم کشور باید متوسط سن هواپیماها از 21 سال ابتدای برنامه به 15 سال کاهش می یافت که هم اکنون به 19 سال رسیده است و چهار سال از هدف برنامه عقب است.

هلی کوپتر 8 میلیون دلاری ایران در تگزاس!!!

 مقامات فدرال آمریکا سرگرم تحقیق از پرونده ای هستند که موضوع آن انتقال غیر قانونی دو هلی کوپتر با فناوری بالا از آمریکا به ایران است .
به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس ، روزنامه " دالاس مورنینگ نیوز" ، چاپ تگراس آمریکا ، روز یکشنبه در گزارشی در این باره نوشت  که مأموران فدرال آمریکا سرگرم تحقیق از  دلالان مظنون ایتالیایی هستند که به گمان مقامات فدرال آمریکا  در تلاش بوده اند بر خلاف مقررات بازرگانی آمریکا یک فروند هلیکوپتر ساخت آمریکا را که بیش از یک سال پیش برای حمل به ایران خریده بودند به ایران تحویل بدهند. آن هلیکوپتر از آن زمان تا کنون در تگزاس تحت توقیف بوده است.
ماموران تحقیق فدرال  آمریکا به این روزنامه آمریکایی گفته اند که آنها به  یک  شرکت ایتالیائی مظنون هستند چرا که از نظر آنها ممکن است این شرکت  قبلاً نیز دو فروند هیلکوپتر آمریکائی به ایران حمل کرده باشد و در نظر داشته این هلیکوپتر جدید را نیز بر خلاف مقررات تحریمی آمریکا به  ایران بفرستد . 
مدارک نشان می‌دهد که هلیکوپترهای مورد بحث از یک شرکت مکزیکی خریداری شده و قرار بوده از طریق تگزاس به ایتالیا حمل شود تا از آنجا به مقصد ایران فرستاده شود.
هلیکوپتر توقیف شده که هشت میلیون دلار ارزش دارد و گفته می شود که یکی از آن هلیکوپترها به دستگاه دید شبانه و فناوری " اتوپایلوت "مجهز بوده که به موجب قوانین آمریکا صدور چنین هلی کوپتری با این سطح از فناوری به ایران ممنوع می باشد . این نوع هلیکوپتر در آمریکا برای مصارف غیرنظامی به کار می رود.
مقامات فدرال آمریکا گفته اند  تا زمان تکمیل شدن تحقیقات تیم بازرسی ، این هلی کوپتر توقیف شده  در یک آشیانه در شهر آرلینگتون تگزاس نگاهداری می شود .
ماموران تحقیق پرونده ، هنوز شواهدی مبنی بر دست داشتن شهروندی آمریکایی در این معامله غیر قانونی ندارند  و از این حیث هنوز علیه هیچ  شهروند آمریکایی اقامه دعوا نشده است . 

(خبر مذکور مورد تائید مجله هوایی نمی باشد)

آشنایی با سامانه پدافند هوایی Sky Shield


اسکای شیلد یک سیستم دفاعی پیشرفته در برابر اهداف ارتفاع پست می باشد که توسط شرکت اورلیکن سوئیس طراحی و ساخته شده است. اورلیکن از سال 1999 به تملک راین متال آلمان درآمده و با عرضه اسکای شیلد یاد توپهای معروف 35 میلیمتری ضدهوایی خود را دوباره زنده کرده است. اسکای شیلد مدافعین را قادر می سازد تا یک منطقه حساس را در برابر انواع هواگردهای مافوق صوت، زیرصوت، هلیکوپترهای هجومی، پهپاد و گلوله های توپ باهوش حفاظت کند.


اسکای شیلد می تواند اهداف کوچکی مانند راکتها و یا گلوله های توپ و خمپاره را ،حتی اگر از فاصله نزدیک شلیک شوند، رهگیری کرده و هدف قراردهد. این توانایی بدین معنی است که می توان اسکای شیلد را به عنوان یک مدافع عالی برای پایگاه های خط مقدم در برابر حملات نامتقارن یا تأسیسات زیربنایی (نیروگاه، سد،...) یک کشور بکارگرفت. هدف اصلی از طراحی اسکای شیلد حفاظت از سربازان و پایگاه های خطوط مقدم در مناطق آشوب زده مانند افغانستان و عراق می باشد.  



اسکای شیلد برای حداکثر حفاظت از خدمه طراحی شده است. این سیستم سبک وزن و ماجولار از دو قبضه توپ کنترل از راه دور 35 میلیمتری، یک واحد هدایت آتش و یک پست فرماندهی به ظرفیت 2 نفر تشکیل شده است. پست فرماندهی را می توان در 500 متری توپها و رادار مستقر کرد تا در صورت استفاده دشمن از موشکهای ضدتشعشع آسیبی به خدمه توپ وارد نشود. توپهای اسکای شیلد از نوع چرخان هستند و نواخت هر یک از آنها به 1000 گلوله در دقیقه می رسد. واحد هدایت آتش از واحد رادار و پست فرماندهی تشکیل شده است.


توپهای اسکای شیلد به صورت عملیاتی توسط 228 گلوله بارگذاری شده و آماده شلیک می باشند. این مهمات برای 20 درگیری کفایت می کنند و می توانند از پس یکی حمله گسترده هوایی برآیند. گلوله گذاری مجدد سلاح ها با حداقل نفرات و به سادگی و با سرعت انجام می پذیرد. این توپها می توانند هر گونه مهمات 35 میلیمتری متعارف را شلیک کنند. اسکای شیلد دارای زمان واکنش بسیار کوتاهی است و از زمان کشف هدف تا درگیری با آن کمتر از 4.5 ثانیه طول می کشد. سرعت بالای دهانه و دقت زیاد به اسکای شیلد این توانایی را می دهد که همزمان با چند هدف درگیر شود.  



تجهیزات اسکای شیلد در برابر اقدامات جنگ الکترونیک به خوبی حفاظت شده اند. واحد هدایت آتش از 2 دستگاه رادار استفاده می کند. رادار اول وظیفه دارد هواگردهای منطقه نبرد را بیابد و آشکار کند و رادار دوم هدفگیری توپها را برعهده دارد. این رادارها از یک نمایشگر تلویزیون بهره گیری می کند که در صورت نیاز می تواند تصویری مادون قرمز، لیزری یا معمولی از هدف را برای خدمه نمایش دهد.


اجزای اسکای شیلد در اندازه ای طراحی شده اند که بارگیری، حمل و نصب آنها به سادگی انجام شود و حمل آنها توسط هواپیما، کشتی و قطار امکان پذیر است. تمامی ماجولهای اسکای شیلد را می توان در یک هواپیمای سی-130 بارگیری کرد.


اسکای شیلد می تواند در فضای جبهه نبرد با یک سیستم تبادل اطلاعات و هدایت "سی-4آی" یا دیگر اسکای شیلدهای حاضر در منطقه یکپارچه شود و به صورت یک شبکه ضدهوایی واحد عمل کند. اسکای شیلد از برکت سیستم جستجو و هدفگیری سریع خود یک "تصویر هوایی محلی" تهیه می کند که اطلاعات آن می تواند دیگر توپهای مستقر در منطقه عملیاتی را تغذیه کند. این امر سبب می شود تا با اولویت بندی اهداف به صورت خودکار، با مؤثرترین شیوه از توپها استفاده شود. تبادل اطلاعات داخل این شبکه تقریبا در "زمان واقعی" صورت می پذیرد.


اسکای شیلد را می توان با یک موشک ضدهوایی برد کوتاه همراه کرد تا این موشک توانایی های سیتسم را برای مقابله با اهدافی که در خارج از برد مؤثر توپهایش هستند افزایش دهد. در حال حاضر، اورلیکن تنها شرکت جهان است که توانسته پدافندی با قابلیت ضدموشک-ضدخمپاره با کالیبر35 میلیمترتولید کند. قرارداد این شرکت با دولت آلمان به 110 میلیون یورو می رسد که 33 میلیون یورو بابت هزینه های آموزش و تهیه مهمات را نیز به همراه دارد. نیروهای نظامی آلمان تصمیم دارند ،تا پس از اتمام آزمایشهای لازم، اسکای شیلد را در افغانستان و برای حفاظت از پایگاه های نظامی خود در برابر حملات راکتی و خمپاره ای طالبان بکارگیرند.


        

منبع:http://www.centralclubs.com
(به نقل از: http://p30zip.com)

خبر های خوش نظامی در راه است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از تست چند محصول جدید موشکی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن‌آوری کشور اظهار کرد: چرخه تحقیقات و فن‌آوری در وزارت دفاع به صورت به هم پیوسته شکل گرفته و به بلوغ رسیده‌ایم و این را در بستر توان تحقیقاتی و علمی دانشگاه‌ها و مراکز دانش محور و دانش بنیان به پا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با همکاری وزارت علوم می‌توان این توانایی‌ها را توسعه داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: ما در آستانه تست چند محصول جدید در حوزه موشکی و آماده‌سازی ناو جدید هستیم که در مراحل نهایی تست قرار دارد و به زودی جزئیات آن منتشر خواهد شد

همه چیز درخصوص S-500

         همه چیز در خصوص S-500


موشک S-500 از نسل جدید سیستم های سطح به هوایی جدید می باشد که برای هدف قرار دادن موشک های بالستیکی که بردی بالای 3500km دارند به کار میرود. در واقع برای موشک بالستیک کوتاه و برد متوسط طراحی شده است. همچنین برای مقابله با سیستم های کنترل وهشدار هوایی و هواپیماهای جنگ الکترونیک به کار می رود. در واقع این موشک ورژن به روز شده S-400 sa-20 Triumf است که برای مقابله با پیشرفت های جنگ الکترونیک غرب ساخته شده است. در طراحی های اولیه برد موشک در حدود 600km در نظر گرفته شده است. از مهمترین قابلیتهای S-500 این است که می تواند همزمان با 10 موشک بالستیک که با سرعت سوپرسونیک 5km/s کیلومتر برساعت پرواز می کند مقابله کند. البته در برنامه مشخص شده که قرار است قابلیت های بیشتری نیز افزوده شود.
                                                      تصاویر از s-400




همچنین گفته می شود که طرحهای نیز وجود دارد که آنرا بصورت تاکتیکال طراحی کنند. یک نمونه موشک تاکتیکال اسکندر می باشد.

از قابلیتهای موشکهای تاکتیکال می توان به:

  • شلیک شدن بصورت متحرک
  • تغییر هدف همزمان در حین حرکت
  • هدایت شده توسط انواع روشهای هدایت
  • مقاوم در برابر جنگ الکترونیک..............

اشاره کرد که موشکهای فوق پیشرفته امروزی از آنها برخورداند. البته در سال 2000 شایعاتی برای توسعه مشترک این موشک با مشارکت آمریک و روسیه بود.



هم اکنون که سال 2009 می باشد این موشک در گام های طراحی اولیه و مفهومی قرار دارد و قرار است که در سال 2012 کامل شود. همچنین ورژن دیگری در دست مطاله وجود دارد که S-1000 نامیده می شود و هنوز تفاوت بین این دو مشخص نیست.
S-500 قابلیت هایی همانند دو موشک S-400 و موشک پاتریوت 3 Advanced را در خود دارد.



اگر چه که اشتراکاتی با پروژه s-500U مربوط به دهه 60 میلادی دارد که چندان واضح نیست که اشتراکات چگونه می باشند. موشک s-500u یک سیستم ضد هواپیمایی چند کاناله بود که در نیروی هوایی و دریایی شوروی ثابق برای مقابله با دسته هواپیماهای دشمن به کار می رفت و بردی در حدود 100km داشت. طرح s-500U توسط ارتش سرخ پذیرفته نشد. دلیل آن هم این بود که فقط می توانست با موشک های بالستیک کوتاه برد درگیر شود و امکان هدف قرار دادن کم بود. از این رو به جای ان S-300 و SA-10 توسعه داده شدند. 


منبع:انجمن هوافضا(مهدی وجدانی)
مراجع:

ایرباس A400M اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد



هواپیمای نظامی ایرباس A400M اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد

هواپیمای ایرباس A400M با چهار سال تاخیر ، اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد.
این هواپیما که نخستن نمونه اروپایی از جدیدترین هواپیمای حمل و نقل نظامی است صبح امروز از فرودگاهی در نزدیکی شهر سِویا اسپانیا بلند شد.
هدایت ایرباس A400M را در این پرواز یک خلبان اسپانیایی و یک خلبان انگلیسی برعهده داشتند و خدمه آن نیز آموزش دیده مهندسان فرانسوی بودند. با این پرواز موفقیت آمیز ، شرکت هواپیماسازی ایرباس و شرکت هواپیماسازی اروپا امیدوارند برنامه بلندپروازانه A400M خود را که با تاخیر مواجه شده بود نجات دهند.
هفت کشور عضو ناتو که قرار است صد و هشتاد فروند از این نوع هواپیما را دریافت کنند باید بیست و هفت میلیارد و پانصد میلیون یورو دست به جیب شوند. این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد این رقم بیست میلیارد یورو باشد.این هواپیما قادر است تا سی و هفت تن ابزار آلات یا خودروهای نظامی را حمل کند.
A400M هواپیمایی چهار موتوره است که می تواند بیش از شش هزار کیلومتر پرواز کرده و در هر نوع زمین از جمله پیست های بسیار کوتاه فرود آید.
هفت خریدار اول این هواپیماها مذاکرات خود را امروز یعنی روز پرواز آزمایشی آن از سر گرفتند.
احتمال داده می شود با پرداخت بخشی از هزینه های اضافی تولید این هواپیماها توسط هفت کشورِ خریدار ، توافقی بین این کشورها و ایرباس به امضا برسد.  

تجلیل از پیشکسوتان و خلبانان هوانیروز (به روایت تصویر)







تجلیل و تکریم از پیشکسوتان و خلبانان شجاع دوران دفاع مقدس هوانیروز ارتش صبح روز دوشنبه مورخ 16/9/88 با حضور کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در سازمان عقیدتی و سیاسی برگزار شد.

تقدیر از خلبانان برتر نیروی هوایی

خلبانان برتر و عوامل فنی برگزیده رزمایش اخیر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجلیل شدند.
تمرینات تیراندازی هوا به زمین جنگنده های نیروی هوای ارتش، آبان گذشته با مشارکت چهار پایگاه شکاری این نیرو برگزار شده بود.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با اشاره به دقت و برنامه ریزی مناسب این تمرینات گفت: در رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 2 نیز، نیروی هوایی بیش از 95 درصد ماموریت های محوله خود را با موفقیت انجام داد.

امیر سید عبدالرحیم موسوی افزود: با تاکید فرمانده کل قوا برای آینده نگری در برنامه ها و طرح های نیروی هوایی درصددیم تا نیروی هوایی ارتش در آینده به توانی در شان نظام جمهوری اسلامی ایران دست یابد.

وی نیروی انسانی کم نظیر با دانش، تخصص، خلاقیت و ابتکار در رسته های مختلف و سابقه و جایگاه ارزشمند نیروی هوایی را در میان مردم، از سرمایه های ارزشمند برای پیشرفت دانست و گفت: این سرمایه ها نویدبخش دستیابی به موفقیت های بیشتر در ماموریت های محوله نیروی هوایی است.

جانشین فرمانده کل ارتش همچنین گفت: با تدابیر فرمانده کل قوا، نگاه ستادکل نیروهای مسلح نیز به نیروی هوایی تغییر کرده و این تغییر بسیار امیدبخش است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش هم در این مراسم گفت: تمرینات تیراندازی هوا به زمین جنگنده های این نیرو در مراحل مختلف، در سریعترین زمان و با دقت بالا با موفقیت انجام شد .

امیر سرتیپ خلبان حسن شاه صفی افزود: نیروی هوایی فارغ از هرگونه مباحث سیاسی و حاشیه ها درصدد انجام ماموریت های محوله به بهترین شکل است.

وی گفت: با بهره گیری از تجارب و مهارت های خلبانان و کارشناسان فنی درصددیم تا حوادث و سوانح را در نیروی هوایی ارتش به صفر برسانیم.  

نظر وبلاگ:ما نیز امیدواریم با این تغییر نگرش بزودی و در اسرع وقت شاهد انجام فرآیند بازسازی و بروز رسانی کلیه واحد های نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران باشیم بخصوص در بخش جنگنده که در حال حاضر حتی نسبت به کشور های همسایه نیز از ضعف قابل توجه ای برخورداریم و عملا دفاع از آسمان کشور را بر عهده بخش پدافندی قرارداده ایم. اگرچه تقویت بخش پدافند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است ولیکن وجود جنگنده های چند منظوره که بتواند آسمان ایران زمین را بر همه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم تنگ کند امری حیاتی به نظر می رسد.همچنان امیدواریم...