مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آغاز و انجام هستی

 

دکتر بهرام مبشر 

استاد فیزیک و نجوم رصدی دانشگاه «ریورساید» کالیفرنیا با بیان اینکه از مهبانگ (انفجار بزرگ) و ابتدای پیدایش جهان، حدود 13.6 میلیارد سال گذشته است، گفت: طبق محاسبات، جهان 35 میلیارد سال پس از پیدایش یعنی تا حدود 21 میلیارد سال دیگر نابود خواهد شد.

دکتر بهرام مبشر، کیهان‌شناس بزرگ ایرانی دانشگاه «ریورساید» کالیفرنیا و از دانشمندان و مسوول سابق دوربین فروسرخ تلسکوپ فضایی هابل که در نشست علمی ماهنامه نجوم با عنوان« و آن‌گاه نور، یک میلیارد سال نخست» در کتابخانه حسینیه ارشاد سخن می‌گفت اظهار کرد: کیهان شناسی در گذشته جزئی از فلسفه بود که برای اولین بار توسط یونانی‌هایی مانند افلاطون در 500 سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمد. اولین کسی که این علم را شروع کرد، افلاطون بود که معتقد بود، زمین محور همه کهکشان‌ها است و دیگر سیارات به دور او می‌گردند اما امروزه کیهان‌شناسی صورت علمی پیدا کرده است.

وی با بیان این که اندیشه افلاطون تا دو هزار سال بعد مورد قبول دانشمند‌ان بود، افزود: پس از گذشت دو هزار سال از مطرح شدن این اندیشه، کوپرنیک، زمین را از محوریت برداشت و خورشید را جایگزین آن کرد و با وجود این که تصور کوپرنیک از اساس اشتباه بود، اما با شجاعت خود توانست با عقیده دو هزار ساله مردم بجنگد و آن را تغییر دهد.

استاد فیزیک و نجوم رصدی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا با تاکید بر این که گالیله اولین کسی بود که تلسکوپ‌ را اختراع کرد، تصریح کرد: گالیله به وسیله تلسکوپ‌ توانست ژوپیتر را مشاهده کرده و از حرکت آن متوجه گردش زمین به دور خورشید شود. اما کیهان شناسی به عنوان یک علم از اوایل قرن بیستم و در حدود سال 1920 آغاز شد که نهایتا به این نتیجه رسیدیم که جهان 13.6 میلیارد سال پیش در اثر یک انفجار بزرگ به نام مهبانگ (BIG BANG) به وجود آمد که پس از آن تاکنون جهان در حال انبساط است به این معنا که همه کهکشان‌ها و هر چیزی که در جهان وجود دارند در حال دور شدن از یکدیگر هستند .

وی با طرح این سوال که چگونه لحظه مهبانگ (BIG BANG) به وجود آمد، عنوان کرد: اطلاعات موجود از جهان و چگونگی شکل گیری آن از 10 به توان 43 ثانیه پس از شکل گیری جهان در دسترس است که با فیزیکی که می‌شناسیم قادر به توضیح دادن آن نیستیم. اما نیروهایی که در طبیعت در ابتدای مهبانگ وجود داشت یکی بودند که در این زمان به چهار نیروی جاذبه، الکترو مغناطیس یا همان نور، نیروی قوی که هسته اتم را نگه می دارد و نیروی ضعیف تقسیم شدند.

وی با اشاره به این که این چهار نیرو طبیعت را اداره می‌کردند، تصریح کرد: نیروی جاذبه در 10 به توان منهای 38 ثانیه پس از پیدایش جهان از نیروهای دیگر جدا شد که در این زمان درجه حرارت جهان بسیار بالا و در حدود چندین میلیارد درجه (10 به توان 29 درجه) کلوین بود که از آن هنگام هر چه جهان انبساط پیدا می‌کرد درجه حرارت کاهش پیدا می‌کرد ونهایتا در 10 به توان منهای 10 ثانیه پس از پیدایش جهان تمام نیروهایی که در طبیعت وجود داشتند به صورت نیروهای مستقل از یکدیگر جدا شدند.

مبشر در ادامه با اشاره به سیر انبساطی جهان پس از مهبانگ تاکنون اظهار کرد: یکهزارم ثانیه پس از پیدایش جهان، موادی که هسته اتم (پروتون و نوترون) را تشکیل می‌دهند، فرم پیدا کردند به گونه‌ای که کوارک‌ها اولین موادی بودند که در این زمان ایجاد و با جمع شدن دور هم پروتون را تشکیل دادند، اما بلافاصله پس از این زمان، پروتون‌ها بر اثر تابش نور متلاشی ‌شدند و این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد و شدت نور به حدی کاهش یافت که قادر به متلاشی کردن پروتون‌ها نبود و پروتون‌ها به وجود آمدند.

وی با بیان این که دمای جهان در زمان تشکیل پروتون‌ها 10 به توان 12 درجه کلوین بود، خاطرنشان کرد: پس از تشکیل هسته اتم که حاوی پروتون‌ها و نوترون‌ها است، ماده به وجود آمد و تقریبا سه دقیقه پس از پیدایش جهان، هسته ساده‌ترین اتم که هیدروژن است، به وجود آمد. در واقع می‌توان گفت هیدروژنی که در اتمسفر و یا آب وجود دارد بازمانده‌ایی از سه دقیقه‌ پس از پیدایش جهان است.

دکتر مبشر با بیان این که اگر لحظه‌ای در روند تشکیل اتم و ماده در جهان خلل وارد می‌شد، ما امروز در این مکان نبودیم، اظهار کرد: اگر زمان و یا نحوه تشکیل اتم به اندازه ذره‌ای متفاوت با چیزی بود که به وجود آمد همه چیز امروز با چیزی که وجود داشت متفاوت بود و در واقع بین سه دقیقه تا 300 هزار سال پس از پیدایش جهان، هسته اتم‌ها از ساده‌ترین آنها تا سنگین‌ترین اتم شکل گرفته و حدود 380 هزار سال پس از پیدایش جهان الکترون‌ها دور هسته‌های اتم جمع شده و نهایتا باعث به وجود آمدن اتم‌ها که تشکیل دهنده کهکشان‌ها، سیارات و انسان‌ها هستند، شدند.

استاد دانشگاه «ریورساید» با اشاره به این که دمای جهان 300 هزار سال پس از مهبانگ، سه هزار درجه کلوین بوده است، ادامه داد: از آن زمان تاکنون کهکشان‌ها و ستاره‌ها انسان‌ها به وجود آمدند.

وی گفت: در ابتدای جهان، هیچ چیز جز نور وجود نداشت، به صورتی که اگر شما با یک موشک از منظومه شمسی خارج شده و وارد کهکشان‌ راه شیری شوید و از آنجا به جهان بیرون از این کهکشان‌ بروید و دمای جهان را اندازه‌ بگیرید به عددی حدود منهای 270 درجه سانتیگراد که نزدیک به صفر مطلق است، می‌رسید که این دما از لحظه پیدایش جهان و تابش زمینه‌یی که مبنای کیهانی دارد، باقی مانده؛ چرا که اگر در تمام جهات آن را اندازه‌گیری کنید، یکسان است.

مبشر با تاکید بر این که یک میلیارد سال پس از پیدایش جهان، ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آمدند، تصریح کرد: در کهکشان‌ راه شیری حدود یکصد هزار میلیون ستاره وجود دارد که دائما در حال تحول و کاهش نور هستند تا در نهایت به مهره‌های سیاه تبدیل ‌شوند؛ بنابراین به طور متوسط یکصد هزار میلیون ستاره لازم است تا یک کهکشان‌ به وجود بیاید، اما همه این جهان مرئی تنها چهار درصد جهان را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به این که مساله انبساط جهان نخستین بار در سال 1922 توسط ادوین هابل مطرح شد، اضافه کرد: سرعت کهکشان‌ها و فاصله آنها با هم متناسب هستند و با ثابت هابل می‌توان فاصله آنها را از یکدیگر محاسبه کرد و در واقع زمین جزء کوچکی از منظومه شمسی بوده که منظومه شمسی هم جزء کوچکی از کهکشان‌ راه شیری و کهکشان‌ راه شیری یکی از صدها کهکشانی است‌ که گروه محلی کهکشان‌ را تشکیل می‌دهند که این گروه یک گروه از صدها هزار گروه دیگر است که ابرخوشه کهکشان‌ها را تشکیل می‌دهند.

مبشر افزود: به واسطه جاذبه ابرخوشه کهکشانی، تمام کهکشان‌هایی که در اطراف کهکشان‌ راه شیری هستند به همراه کهکشان‌ راه شیری به سمت ابرخوشه کهکشانی در حال حرکت هستند به گونه‌ای که کهکشان‌ ما با سرعت حدود 500 کیلومتر در ثانیه به سمت مرکز ابرخوشه کهکشانی در حال حرکت است و این ابرخوشه به همراه تمامی کهکشان‌هایی که به همراه دارد با سرعت 480 کیلومتر در ثانیه به سمت ابرخوشه‌ای بزرگتر از خودش در حال حرکت است.

وی با یبان اینکه مسائل مطرح شده توصیفی از وسعت کائنات و هستی است که انسان به عنوان موجودی کوچک و در سیاره‌ا‌ی کوچک از این کائنات زندگی می‌کند، اظهار کرد: برای به وجود آمدن حیات نیاز به کربن، نیتروژن و اکسیژن داریم که این عناصر پس از سه دقیقه از پیدایش جهان به وجود آمده و شروع به شکل گیری ‌کردند. این لازمه های حیات در اثر تحولات درون ستاره‌ها به وجود آمده، نهایتا پس از اتمام عمر ستاره‌ها منفجر می‌شوند، به صورت یک ابر نواختر به وجود می‌آیند و بر اثر انفجار این عنصرها در جهان پخش می‌شوند و به سیاراتی مانند زمین آمده و حیات را در این سیاره هم شکل می‌دهند. در واقع یکی از پرنورترین واکنش‌هایی که در جهان به وجود می‌آید ابرنواخترها هستند.

مبشر خاطرنشان کرد: این سیر حیات بخشی به طبیعت تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که به انسان‌ها می‌رسد و انسان‌ها برای پیدایش حیات باید به دنبال کراتی باشند که ویژگی‌های زمین را داشته باشند که تاکنون با تلاش فضاپیمای کپلر 600 سیاره پیدا شده است و اگر بتوان در هر کدام از این سیاره‌ها این سه عنصر را پیدا کرد می توانیم بگوییم آن سیاره‌ مانند زمین و دارای ویژگی‌هایی مثل زمین است.

وی گفت: اگر بخواهیم تاریخ پیدایش جهان را از آغاز مهبانگ تاکنون در یک سال فشرده کنیم جهان در ابتدای ژانویه به وجود آمده است. یک ماه پس از مهبانگ (انفجار بزرگ) یعنی در فوریه، کهکشان‌ راه شیری تشیکل شده، نه ماه پس از پیدایش یعنی در سپتامبر زمین فرم گرفته، در 22 سپتامبر (اول مهر ماه) زندگی ابتدایی در زمین به وجود آمد، آذر ماه زمانی بود که دایناسورها به وجود آمده و در 26 همان ماه از بین رفتند، در روز پایانی سال در ساعت 23 و 58 دقیقه، انسان‌ها به وجود آمدند، 25 ثانیه قبل از پایان سال کشاورزی به وجود آمد و نهایتا 11 ثانیه قبل از پایان سال اهرام مصر ساخته شدند.

مبشر با اشاره به این که توسعه علم به حدی رسیده که امروزه می‌توان اولین کهکشان‌هایی را که به وجود آمدند مشاهده کرد، اظهار کرد: وقتی انسان به آسمان نگاه می‌کند در حقیقت در زمان به عقب نگاه کرده همان طور که نور خورشید هشت دقیقه زمان می‌برد که به چشم انسان برسد، یعنی هنگامی که انسان به خورشید نگاه می‌کند، آن را طوری می‌بیند که هشت دقیقه قبل بوده است و وقتی به کهکشانی می‌نگریم که 10 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، یعنی آن را آن گونه می‌بینیم که 10 میلیون سال پیش بوده نه آن طور که امروز هست، چرا که شاید امروز وجود نداشته باشد.

استاد فیزیک و نجوم رصدی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا خاطرنشان کرد: نوری که انسان از کهکشانی مشاهده می‌کند شاید وقتی آن کهکشان‌ را ترک کرده، کره زمین و کهکشان‌ ما وجود نداشته، اما در طول حرکت تا رسیدن ما به کهکشان‌ راه شیری و سیاره زمین به وجود آمده و شاید هم در این لحظه دیگر خود آن کهکشان‌ وجود نداشته باشد. در حقیقت انسان وقتی کهکشانی را که 13 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد می بیند در حقیقت به ابتدای جهان و آفرینش نگاه می‌کند.

نماینده سابق سازمان فضایی اروپا در ناسا با تاکید بر این که با سیستم‌ فراژرف هابل می‌توان عمیق ترین تصویر موجود از جهان را مشاهده کرد، اظهار داشت: تمام چیزی که امروزه در جهان قابل مشاهده هست، تنها چهار درصد جهان است چرا که 96 درصد جهان غیر قابل مشاهده است، یعنی حدود 73 درصد جهان چیزی به نام انرژی تاریک و 27 درصد آن ماده تاریک بوده که چهار درصد از آن را امروز می‌توانیم ببینیم.

وی با بیان این که جاذبه‌ ماده تاریک چیزی است که می‌تواند باعث توقف انبساط و نهایتا انقباض جهان شود، تصریح کرد: در حال حاضر می توانیم به سوالی که افلاطون در خصوص باز یا بسته بودن جهان مطرح کرد پاسخ گفت که جهان باز است.

مسئول سابق آشکارساز Nikmouse تلسکوپ فضایی هابل اضافه کرد: ماده تاریک شاید متشکل از سیاره‌ها و ستاره‌هایی که تاکنون از بین رفته اند باشد، اما نکته جالب اینجاست که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در خصوص کیفیت و کمیت انرژی تاریک که در حال حاضر حدود 75 درصد جهان را تشکیل می‌دهد نداریم و نمی‌دانیم این انرژی از چه چیزی تشکیل می‌شود.

وی با بیان این که از طریق تلسکوپ هابل و با استفاده از سرعت کهکشان‌ ها می‌توان فاصله آنها را اندازه‌گیری کرد، اظهار کرد: اگر از دو شیوه مختلف فاصله دو کهکشان‌ از یکدیگر را اندازه‌گیری کنیم و این فاصله‌ها با هم متفاوت باشند به این نتیجه می رسیم که یکی از این فاصله‌ها اشتباه است. در واقع براساس محاسبه‌های صورت گرفته فاصله ای که از روی دینامیک آنها گرفته می‌شود، همیشه کمتر از فاصله حقیقی کهکشان‌ها است.

مبشر با اشاره به این که در گذشته سرعت انبساط زمین کم بوده و در زمانی معین این سرعت ناگهان زیاد شده است، عنوان کرد: این افزایش سرعت انبساط جهان در 4.2 میلیارد سال گذشته به صورت ناگهانی اتفاق افتاد و این نشان دهنده پیشرفت علم است که می توانیم زمان و نحوه این تغییر سرعت را محاسبه کنیم .

وی در ادامه با تاکید بر این که انتهای جهان به میزان نیروی جاذبه و دافعه بستگی دارد، تصریح کرد: نیروی جاذبه باعث نزدیک شدن این جهان به یکدیگر و نیروی دافعه باعث دور شدن کهکشان‌های جهان از هم می‌شود و از آنجایی که نیروی دافعه بیش از نیروی جاذبه جهان بوده پس این جهان و کهکشان‌ ها در حال دور شدن از هم و انبساط هستند و در واقع این جهان باز است.

استاد فیزیک و نجوم رصدی دانشگاه ریورساید با بیان این که در حال حاضر حدود 14 میلیارد سال از پیدایش جهان گذشته است، اظهار کرد: آینده و انتهای جهان به گونه‌ای است که یک میلیارد سال قبل از انتهای جهان خوشه‌های کهکشانی از هم جدا می‌شوند، یعنی قدرت انرژی تاریک به حدی افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند آنها را از هم جدا کند، 60 میلیون سال قبل از انتهای جهان، کهکشان‌ راه شیری از بین می‌رود و سیارات از هم جدا می‌شود،‌ سه ماه قبل از انتهای جهان، منظومه شمسی از بین می رود، 30 دقیقه قبل از انتهای جهان نیروی انرژی تاریک به حدی افزایش پیدا می‌کند که روی سیاراتی به اندازه زمین می‌تواند اثرگذار باشد و در این زمان است که زمین منفجر می‌شود و حدودا 10 به توان منهای 19 ثانیه قبل از انتهای جهان، اتم‌ها از بین رفته و نهایتا می‌توان گفت 35 میلیارد سال پس از پیدایش جهان، جهان از بین می‌رود و کل جهان به انرژی تاریک تبدیل می‌شود.

نماینده سابق آژانس فضایی اروپا در تلسکوپ هابل در ادامه با اشاره به طرح ساخت تلسکوپ‌ فضایی عظیم «جیمز وب» که قرار است جایگزین تلسکوپ‌ هابل ‌شود، اذعان کرد: این تلسکوپ که قطر آیینه آن‌ 6.5 متر است در مدار زمین قرار خواهد گرفت و با قدرتی 9 برابر هابل به جهان می‌نگرد. این تلسکوپ‌ که یک نیم میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد تا سه سال دیگر در مدار زمین قرار می‌گیرد که می‌توان به وسیله آن به ابتدای جهان نگاه کرد.

مبشر با اشاره به این که فاصله تلسکوپ‌ «جیمز وب» از زمین به حدی زیاد است که دیگر مانند هابل نمی توان برای تعمیر آن، کسی را به آنجا فرستاد، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال طراحی تلسکوپ‌هایی با قطر 30 متر در زمین هستیم که سه برابر بزرگترین تلسکوپ‌ موجود در جهان است و حدود سال 2018 در هاوایی شروع به کار می‌کند.

گفتنی است، در این نشست علمی که چهارشنبه گذشته در آستانه بیستمین سالگرد انتشار ماهنامه نجوم‌ با همکاری کتابخانه‌ عمومی حسینیه‌ ارشاد برگزار شد، پیش از سخنرانی دکتر مبشر، بابک امین‌تفرشی، ‌روزنامه‌نگار علمی و مدیر پروژه‌ بین‌المللی «جهان در شب» (TWAN) سخنرانی کوتاهی در‌باره‌ ژرفای کیهان ارایه‌ کرد.

مهندس شهرام یزدان‌پناه‌، کارشناس علوم فضایی نیز در این برنامه نگاهی سریع به تلسکوپ‌های فضایی بشر از گذشته تا آینده داشت.

دکتر منصور وصالی،‌ استاد دانشگاه و مروج علم نیز درباره‌ اهمیت کیهان‌شناسی در ارتقای سطح علوم بین عامه، سخنرانی کوتاهی ارایه کرد.

هواپیماهای جدید به زودی به ناوگان هما می پیوندد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون 53 فروند هواپیمای ملکی در ناوگان ایران‌ایر وجود دارد و تعدادی هواپیما نیز در حال افزوده شدن به ناوگان هماست، گفت: با احتساب ایران ایرتور، سالانه 8.5 میلیون نفر مسافر جابه‌جا می‌کنیم.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هما در دو مسیر هوایی شیراز - لندن و مشهد - ‌فرانکفورت اقدام به برقراری پرواز کرده که تاکنون استقبال چندانی از این مسیر‌ها نشده است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در مسیر‌های مذکور هفته‌ای یک بار پرواز توسط ایران‌ایر انجام می‌شود که امید است بتوان با وجود عدم توجیه مالی مطلوب در برقراری این مسیر‌ها، پرواز‌ها را ادامه داد.
پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون کارشناسان هما در حال مطالعه برقراری پرواز در مسیر کشورهای CIS هستند، خاطرنشان کرد: در صورت محقق شدن شرایط، اقدام به برقراری پروا‌ز ‌به دو نقطه از کشورهای CIS خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ناوگان ایران‌ایر به هر حال محدود است اما در صورت افزایش ناوگان، مسیرهای پروازی را قطعأ افزایش می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با احتساب ایران ایرتور، تعداد مسافری که سالانه توسط ناوگان این دو شرکت هواپیمایی جابه‌جا می‌شود 8.5 میلیون نفر مسافر در سال است.
مدیرعامل هما ادامه داد: تعداد 6.2 میلیون نفر از این رقم توسط ایران‌ایر جابه‌جا می‌شود که این تعداد شامل 2.2 میلیون نفر مسافر پرواز‌های خارجی و چهار میلیون نفر مسافر پروازها‌ی داخلی است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: 2.3 میلیون نفر مسافر نیز سالانه توسط ناوگان ایران ایرتور جابه‌جا می‌شود.

* متوسط سن ناوگان ایران‌ایر حدود 20 سال است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر 53 فروند هواپیمای ملکی در ناوگان ایران‌ایر وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعدادی هواپیما نیز در حال افزوده شدن به ناوگان هما است؛ متوسط سن ناوگان این شرکت هواپیمایی هم‌اکنون حدود 20 سال است تا این که هواپیماهای جدیدی به ناوگان افزوده شود.

‌* بررسی محور‌های توسعه همکاری‌ها با شرکت هواپیمایی ترکیه

‌پرورش درباره تشکیل کنسرسیوم هوایی ایران و ترکیه و تعاملات هما با ترکیش ایرلاین به عنوان دو شرکت هواپیمایی ملی، اظهار داشت: روابط کشور‌های ایران و ترکیه به عنوان دو کشور دوست و برادر، مطلوب و حسنه است بنابراین در بخش حمل و نقل هوایی نیز ارتباطات مطلوبی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در چارچوب مقررات بین‌المللی هوانوردی‌ تعاملات مناسبی بین ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیمایی که به ایران پرواز می‌کنند وجود دارد، ادامه داد: طبق تعاملات دو ایرلاین، مقرر شده است بتوان از ظرفیت‌های شرکت هواپیمایی ملی ترکیه و ایران‌ایر استفاده کرد.
مدیرعامل هما خاطرنشان کرد: ‌مقرر شده است در صورت سود ده بودن برخی مسیر‌های پروازی از نظر بازرگانی، ترکیش ایرلاین و هما از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند‌.
وی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های زیادی در شرکت هواپیمایی ایران‌ایر وجود دارد، ادامه داد: با این وجود تعداد هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی محدود است، اما ایرلاین‌های خارجی نظیر ترکیش‌ایرلاین دارای هواپیماهای بیشتری هستند بنابراین طبیعی است که شرکت‌های خارجی متمایل به انجام پرواز در ایران باشند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد با مدیرعامل ترکیش ایرلاین، استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر بررسی و محورهایی تعیین شد که این محورها در حال بررسی است.

بهره‌برداری از نسل سوم شبیه‌ساز بالگرد تهاجمی کبری

نسل سوم شبیه‌سازهای پروازی ویژه بالگرد تهاجمی کبری در پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر کیومرث احدی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه تحقیقات و ساخت این شبیه ساز در مدت 2 سال طول کشیده است، گفت: قیمت این شبیه ساز پروازی یک دهم ساخت خارج از کشور است.
فرمانده هوانیروز همچنین با اشاره به اینکه امروزه برای ارتقای آموزش‌ها و صرفه‌جوئی از شبیه‌سازها استفاده می‌شود، افزود: بیش از 15سال است که متخصصان معاونت تحقیقات وجهاد خودکفائی هوانیروز در این زمینه فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جوئی ریالی و ارزی، ارتقای آموزش خلبان‌های شکاری و امکان پـروازهای تاکتیکی و تهاجمی از مهمترین ویژگی‌های این شبیه‌ساز پروازی است.

هند 139 فروند بالگرد از روسیه خریداری می کند

(تیک آف - Takeoff.ir) - یک روزنامه محلی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد هند تصمیم دارد صد و سی و نه فروند بالگرد نظامی از این کشور به ارزش یک میلیارد و پانصد میلیون یورو خریداری کند. خبرگزاری آلمان به نقل از روزنامه ودوموستی Vedomosti اعلام کرد روس ابارون اکسپورت صادرکننده دولتی جنگ افزار در روسیه این موضوع را تائید کرده است. هند همچنین قرارداد خرید هشتاد فروند بالگرد میل 17 را در سال 2008 میلادی با روسیه امضا کرد. این بالگردها قابلیت استفاده در زمینه حمل و نقل و جنگ را نیز دارند. هند همچنین قرار است پنجاه و نه فروند هواپیما از روسیه خریداری کند. دولت هند در چند سال اخیر در تلاش برای به روز رسانی سخت افزار های نظامی خود است و تاکنون سفارش خرید دو نوع هواپیمای نظامی و یک زیردریایی هسته ای را به روسیه داده است. دو کشور اخیرا یک قرارداد همکاری مشترک مبنی بر توسعه هواپیماهای ترابری نظامی امضا کرده اند

قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی جهان

هواپیمایی KLM

قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی جهان

در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ میلادی شرکت( KLM (Koniklijke Luchtvaart Maatschapij در هلند تاسیس شد.
اولین پرواز KLM با یک فروند هواپیمای ایرکو د‌هاویلند ۱۶ در روز ۱۷ ماه مه ‌سال ۱۹۲۰ و از فرودگاه کرایدون لندن به آمستردام انجام گرفت.
تنها مسافران این پرواز دو خبرنگار انگلیسی و تعدادی روزنامه بودند و جری شاو خلبانی این پرواز را به عهده داشت. در سال 1920 KLM مجموعا 440 مسافر و 22 تن بار جابه‌جا کرد و به این صورت پروازهای منظم شرکت از سال ۱۹۲۱ آغاز شد. پنج سال بعد، KLM پروازهای مختلفی را به مقصد شهرهایی چون آمستردام، روتردام، بروکسل، پاریس، لندن، برمن، کپنهاک و مالمو با هواپیماهای فوکر انجام می‌داد. این شرکت همچنین اولین شرکت هوایی بود که به مقصد فرودگاه منچستر پرواز کرد.
پروازهای بین قاره‌ای منظم شرکت در سال ۱۹۲۹ با پرواز به اندونزی توسط هواپیماهای فوکر آغاز شد. البته اولین پرواز طولانی KLM پنج سال قبل از آن به خلبانی «ون در هوپ» انجام شده بود. KLM در سال 1930 با پیشرفتی چشمگیر توانست 15143 مسافر را جابه‌جا کند. در جریان جنگ جهانی دوم تمامی پروازهای KLM به جز پروازهایی که از اقیانوس اطلس می‌گذشت متوقف شد. اولین پرواز شرکت بر فراز اقیانوس اطلس در دسامبر سال ۱۹۳۴ به مقصد جزیره کوراکائو که یکی از مستعمرات هلند می‌باشد، آغاز شد.
دو سال بعد، اولین هواپیمای داگلاس به شرکت تحویل داده شد و برای پرواز به سیدنی مورد استفاده قرار گرفت. در ۲۱ ماه مه ‌سال ۱۹۴۶هواپیمایی KLM پرواز منظم آمستردام به نیویورک را راه‌اندازی کرد و در سال 1950 توانست بیش از 356 هزار مسافر را جابه‌جا کند. نخستین پرواز شرکت بر فراز قطب شمال در سال ۱۹۵۸ و به مقصد توکیو انجام گرفت.
در مارس سال ۱۹۶۰، نخستین هواپیمای جت داگلاس را وارد ناوگان خود کرد و اولین بوئینگ ۷۴۷ در فوریه ۱۹۷۱ با ورود به ناوگان KLM عصر هواپیماهای جت غول پیکر را برای این شرکت آغاز کرد. این شرکت در سال 1983 قراردادی با بوئینگ برای ایجاد تغییراتی در مدل 200-747 منعقد کرد که این پروژه دو سال به طول انجامید. در ژوئن سال ۱۹۸۹ نیز شرکت اولین بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ خود را به نمایش گذاشت.
KLM در ژوئیه سال بعد، ۲۰ درصد از سهام شرکت هوایی شمال غربی(Northwest Airlines) را خریداری کرد که این موضوع سبب ایجاد اتحاد قدرتمندی بین این دو شرکت هواپیمایی گشت. در سال 1990 تعداد جابه‌جایی مسافران KLM به 16 میلیون رسید. درمارس سال ۱۹۹4 این دو شرکت راه‌اندازی کلاس تجارت جهانی (World Business Class) را در پروازهای بین‌قاره‌ای خود اعلام کردند.
KLM در مارس و ژوئن ۲۰۰۲ اعلام کرد با خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و بازنشسته کردن هواپیماهای بوئینگ قدیمی و مک دانل داگلاس، ناوگان بین‌قاره‌ای خود را نوسازی خواهد کرد. به همین دلیل، نخستین بوئینگ ۷۷۷ در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۳ و نخستین ایرباس ۳۳۰ در ۲۵ آگوست ۲۰۰۵ به ناوگان KLM پیوستند.
در روز 30 سپتامبر سال 2003 دو شرکت Air France و KLM اعلام کردند که قصد دارند ضمن ادغام، شرکت Air France – KLM را تشکیل دهند که این امر در روز 5 مه 2005 به وقوع پیوست؛ ولی هر دو شرکت کماکان با نشان اختصاصی خود پرواز می‌کنند.
این شرکت پیش از ادغام با ایرفرانس جزو هواپیمایی ملی هلند به شمار می‌رفت و در زبان انگلیسی به نام
Royal Dutch شناخته می‌شد.
شرکت جدید، یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قراردارد و پایگاه اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع است. این شرکت همچنین بزرگترین هواپیمایی اروپا از نظر حجم مسافر، میزان درآمد سالانه و مسافت طی شده به شمار می‌رود. Air France – KLM یکی از اعضای اصلی کارتل هوایی «اسکای تیم» به شمار می‌رود. از دیگر اعضای این کارتل می‌توان به هواپیمایی دلتا، آئرومکزیکو، هواپیمایی کره، هواپیمایی چک، آلیتالیا، هواپیمایی نورث وست، آئروفلوت و هواپیمایی کنتیننتال اشاره کرد.
دفتر مرکزی KLM اکنون در آمستلوین، در نزدیکی فرودگاه Schiphol آمستردام قرار داشته و این شرکت مسافران و بارهای 90 مقصد مختلف را به طور منظم جابه‌جا می‌کند. در 61 مسیر هوایی، KLM تنها ارائه کننده سرویس می‌باشد که به 45 درصد درخواست‌های بلیت پاسخ می‌دهد. تعداد کارمندان این شرکت به بیش از 33 هزار نفر می‌رسد و شرکت اصلی یعنی Air France – KLM در سال گذشته میلادی درآمدی در حدود 21 میلیارد یورو را از آن خود کرده است.

ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی با برد بلند در آینده نزدیک

 


به گزارش خبرگزاری فارس، امیر احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در خصوص تبیین ویژگی‌ها ومختصات شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، این شبکه را مجموعه ای دانست که جهت فرماندهی وکنترل بر عملیات کلیه یگانها و تجهیزات پدافند هوایی کشور طراحی شده است که از طریق امکانات و ساز وکارهای ایجاد شده، فرمانده قرار گاه پدافند هوایی می‌تواند عملیات کلیه یگانهای خود را هدایت ونظارت کند.

میقانی عملیات هوایی را با توجه به ماهیت آن، نیازمند دقت و سرعت بالا معرفی کرد و افزود: در عملیات هوایی با اهدافی از هواپیماهای تاکتیکی گرفته تا موشک‌های بالستیک و کروز روبرو هستیم که با سرعت بالا و جهت حمله به مراکز حیاتی و حساس در حرکتند، بنابراین بایستی یک سیستم هماهنگ بتواند اطلاعات مربوط به آنها را در اسرع وقت جهت اتخاذ تصمیم صحیح و اجرای عملیات مقابله‌ای سریع به یگانهای پدافند هوایی در سراسر کشور برساند.

وی ادامه داد: بی شک هدایت وکنترل سامانه‌های پدافندی (اعم از هواپیماهای طرح پدافندی، مجموعه عظیم راداری، سامانه‌های جمع آوری اطلاعات، یگانهای موشکی، هزاران جنگ افزار پدافندی با قابلیت‌ها و ماموریت‌های متفاوت و هزاران عنصر دیده‌بان هوایی و...) که جهت مقابله با حملات هوایی استفاده خواهند شد هماهنگی بسیار بالایی را نیاز دارد و این مهم اساس و هدف طراحی شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: در این شبکه یکپارچه پدافند هوایی است که ایجاد امنیت در فضای کشور برای هواپیماهای خودی و مجاز و ناامن کردن این فضا برای هواپیماهای بیگانه و متجاوز احتمالی با بهره‌گیری از سامانه‌های پدافندی شکل می‌گیرد.

* هماهنگی کامل یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح با فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)

میقانی درباره نحوه تعامل یگان‌های مختلف نیروهای مسلح در مواقع بروز بحران و هماهنگی آنها تحت یک شبکه یکپارچه پدافند هوایی، نیز تصریح کرد: مسوولیت دفاع از آسمان کشور به عهده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش است که این ماموریت را با نیروهای تحت تابعیت و کنترل عملیاتی خود انجام می‌دهد و نیروهای پدافندی ارتش، سپاه، ناجا و بسیج تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار دارند.

وی همچنین اظهار داشت: وظایف هر یک از نیروها که به نحوی در شبکه یکپارچه پدافند هوایی مسئولیت‌هایی دارند، به خوبی مشخص شده واساساً فلسفه وجودی شبکه یکپارچه پدافند هوایی ایجاد هماهنگی در سطح کلیه نیروها است که نیروها یکپارچه عمل کنند و در تمامی شرایط (عادی، بحران و جنگ) یگان‌های پدافندی در شبکه قرار دارند و از دستورات شبکه متابعت می‌کنند.

* تاکتیک‌های کنترلی پدافند هوایی کشورمان در دنیا منحصر به فرد است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه اساساً هر کشوری که خواهان حفاظت از قلمرو هوافضایش باشد نیاز به شبکه یکپارچه دفاع هوایی دارد، گفت: هر کشوری متناسب با سطح توان نظامی خود از این امکانات برخوردار است و هر چقدر شبکه توانمندتر باشد درصد مخاطرات پروازهای داخلی کاهش یافته و امکان سوء استفاده دشمن از شبکه منسجم به حد اقل می‌رسد.

میقانی به روزنامه اطلاعات افزود: شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که کلیه مبادی مرتبط با فضای کشور نیز به آن متصل هستند دارای ویژگی‌های خاصی از جمله قابلیت هدایت و کنترل یگانهای پدافند هوایی با بهره گیری از سامانه‌های امن ارتباطی و با استقلال تاکتیکی در مناطق مختلف، تصمیم‌گیری سریع، هوشمند و متمرکز، تحرک و قابلیت انعطاف بالا، بومی بودن و وابسته نبودن به امکانات خارجی است که در بحث تاکتیکی نیز به لحاظ طراحی تاکتیک‌های کنترلی متفاوت که وظایف عناصر اجرایی شبکه را در مواقع بحرانی نیز مشخص کرده، منحصر به فرد است.

* هیچ نقطه کوری برای ورود هواپیماهای رادار گریز دشمن به کشورمان وجود ندارد

وی همچنین به توانمندی‌های راداری و دیده‌بانی پدافند هوایی کشورمان در خصوص کشف و ره‌گیری انواع هواپیماهای رادار گریز اشاره کرد و افزود: در این زمینه توانمندی‌های راداری ما درحدیست که نقطه کور راداری در کشور نداریم و روز بروز هم در حال تقویت این وضعیت هستیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه جهت کشف هواپیماهای رادارگریز درابعاد مختلف تکنیکی و تاکتیکی اقدامات گسترده و موفقی درمجموعه قرارگاه پدافند هوایی انجام شده و پروژه‌های عدیده‌ای نیز در دست اجراست، خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به سامانه‌های راداری و سیگنالی با قابلیت کشف اینگونه پرنده‌ها تجهیز شده و از طرف دیگر جهت تقویت وضیعت فعلی نیز پروژه‌های متفاوتی در دست اجراست که بعضاً مراحل پایانی را پیش رو دارند.

میقانی که به روزنامه اطلاعات گفتگو می‌کرد در رابطه با شبکه دیده‌بانی کشور نیز گفت: این شبکه بطور هوشمندانه‌ای در سراسر کشور ساماندهی شده و به سامانه‌های هوشمند الکترونیکی دیده بانی مجهز گردیده که اطلاعات هرنقطه‌ای را در مدت چند ثانیه در اختیار شبکه قرار می‌دهد و در این خصوص نیز در موضعیت مناسبی قرار داریم.

* توانمندی چشمگیر پدافند هوایی در کشف و انهدام موشک‌های کروز

وی به اهمیت نقش پدافند هوایی در در خصوص ساخت رادارهای پسیو تصریح کرد: خوشبختانه صنعت ساخت رادار در کشور در سطح بسیارمطلوبی قرار دارد به گونه‌ای که ما هر روز شاهد ارائه محصولات متنوع، با قابلیت بالا و متناسب با تهدید قرار داریم. یعنی وضعیت بگونه‌ایست که توانمندی طراحی و ساخت رادار در باندهای مختلف فرکانسی، با بردهای متفاوت (برد کوتاه، متوسط و برد بلند) بصورت فعال و غیر فعال مجهز به سامانه‌های جنگال و با ویژگیهای خاص وجود دارد و همه اینها در سایه اعتماد به نفس و توکل به خدا انجام شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ادامه داد: در بحث مقابله با موشک‌های کروز سالهاست مطالعات و اقدامات بسیار خوبی انجام شده و امروز بحمدلله در سطح تجهیزات مورد نیاز در حوزه کشف و مقابله و همچنین طراحی تاکتیک‌های مقابله‌ای، اقدامات ارزشمندی انجام شده است بطوریکه زیر ساختهای ایجاد شده باعث شده در کشف و مقابله و انهدام موشک های کروز بسیار توانمند باشیم.

* رژیم صهیونیستی در حد و اندازه تهدید ایران نیست

میقانی در خصوص موضوع تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: دشمنان در طول 32سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بوده و هستند اما همواره با عنایت خاص پروردگار و درایت بنیان گذار کبیر انقلاب و هوشمندی رهبری فرزانه و مقام عظمای ولایت در هدایت‌های بموقع و مستمر مردم شریف و نیروهای مسلح، ناکام مانده‌اند و امروز ما با حمایت‌های فرماندهی معظم کل قوا با افزایش سطح آمادگی رزمی به چنان توانمندی در ابعاد مختلف دفاعی رسیده ایم که آمادگی پاسخ کوبنده به هر گونه اقدام نظامی علیه کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داریم.

وی این تهدیدات را عملیات روانی دشمن دانست و افزود: آنها امروز در شرایط سخت و شکننده‌ای قرار داشته و توان تعرض در شرایط فعلی را ندارد و صهیونیست‌ها هم با توجه به معضلات شکننده‌ای که دارند در حد و قواره‌ای نیستند که بتوانند ما را تهدید کنند، وقتی آنها در جنگ با حزب الله لبنان و حماس شکست می‌خورند، جرات تعرض به ایران را ندارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، سیاست صهیونیست‌ها را تابعی از سیاست امریکا دانست و گفت: ما در برابر تهدیدات آمادگی کامل داریم و در سالهای اخیر هم با ایجاد تحول در توان رزم به توانمندی‌های خوبی دست یافته‌ایم که اگر جسارتی علیه خاک کشورمان بشود، آنها غافلگیر خواهند شد و جواب ما پشیمان کننده خواهد بود.

* نقش مهم دانشگاههای کشور در کنار صنایع نظامی در قطع وابستگی به بیگانگان

میقانی در خصوص توان بومی‌سازی و ساخت انواع تجهیزات دفاعی در کشور نیز گفت: سالهای قبل از انقلاب و دفاع مقدس، ما کشوری کاملاً وابسته (در تمام ابعاد) بودیم، به ویژه در صنایع نظامی و در تکنولوژیهای پیشرفته نظامی، اما دوران دفاع مقدس و تحریم‌های پیاپی که به تعبیر معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) یک نعمت برای ما بود موجب شده امروز، نیروهای مسلح، صنایع نظامی و دانشگاههای کشور در راستای قطع وابستگی گامهای بلندی بردارند.

وی افزود: در ابتدا، نیروهای نظامی، به ویژه در قلمرو هوایی مصمم شدند تا امور مربوط به نگهداری، اوورهال، بازسازی، بهینه‌سازی و نهایتاً آماده و سر پا نگه داشتن تجهیزات موجود را با (اتکا به ایمان و دانش متخصصین) انجام دهند و در جهت ساخت سامانه‌های راداری در بردهای مختلف، سامانه‌های موشکی کاملاً بومی، سامانه های جمع آوری اطلاعات الکترونیکی، سیستم‌های بصری و الکترواپتیک و خلاصه در تمام ابعاد اقدامات عظیمی انجام شود که حاصل آنها پیشرفت های فعلی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ادامه داد: امروز عزیزان ما در مجموعه قرارگاه پدافند هوایی در امور نگهداری، بهینه سازی، اورهال و طراحی و ساخت سامانه‌های پدافند هوایی خود کفا هستند و به حول و قوه الهی کلیه نیازمندی‌های تجهیزاتی در داخل کشور ساخته می‌شود که پیشرفتهای علمی و فن‌آوری کشور بسیار افتخار آمیز و شگفت آور است که توانایی‌های ما را در بعد پدافند هوایی متحول کرده است.

* سامانه‌های پدافند هوایی با برد بلند را در آینده نزدیک می‌سازیم

میقانی درخصوص مشکلات به وجود آمده در زمینه تحویل سامانه پدافند هوایی S300 و تلاش‌های صورت گرفته برای برطرف کردن این موضوع نیز گفت: با توجه به توانمندیهای موجود کشور در عرصه علمی و فن آوری و حرکتهای عظیم خود کفایی در عرصه های مختلف در موقعیتی هستیم که توان طراحی و ساخت کلیه نیازمندیهای دفاعی در داخل کشور را داریم.

وی افزود: در بحث سامانه های موشکی هم دربردهای مختلف اقدامات خوبی انجام گرفته و طرح های مختلفی در حال اجرا هست که بعضی از این طرحها به نتیجه رسیده، در رابطه با سامانه های برد بلند نیز اقدامات خوبی را از گذشته شروع کرده‌ایم و انشاءالله در آینده نزدیک آنها را تولید خواهیم کرد.

* انجام‌ رزمایش‌های مختلف توان رزمی ما را در پدافند هوایی افزایش داده است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) برگزاری رزمایش‌های مختلف را در ارتقاء توان رزم و آمادگی نیروها بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: اساساً تمرین عملیات صحنه نبرد برای ارزیابی آمادگی رزمی یگانها و احراز آمادگی عملیاتی برگزار می شود و برای مثال در رزمایشهای مدافعان آسمان ولایت 1و 2 که با شرکت بخش وسیعی از یگانهای پدافند هوایی نیروهای مسلح در سطحی گسترده برگزار شد، دستاوردهای خوبی بدست آمده است.

میقانی ادامه داد: ارتقاء هماهنگی و انسجام بین یگانهای پدافند هوایی نیروهای مسلح، تمرین تاکتیک‌های جنگ ناهمگون و تاکتیکهای جدید، در تکنیک و فن آوری روز تجهیزات و جنگ الکترونیک، تجدید نظر در متون آموزشی، ارتقاء روحیه فداکاری و شهادت طلبی که قطعاً نتیجه این رزمایش‌ها افزایش سطح مهارت و آمادگی یگانها و کارکنان سلحشور، پر تلاش و متعهد پدافند هوایی خواهد بود که هم در بازدارندگی و دفاع قاطع و کوبنده موثر و کارساز می باشد.

* هیچ عملیات بزرگی در دفاع مقدس بدون همکاری پدافند هوایی موفق نمی‌شد

وی همچنین به نقش بی بدیل پدافند هوایی در ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی، دکترین نظامی ما آفندی و ماموریت یگانهای پدافندی دفاع ازپایگاههای هوایی بود ولی بعداز پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر دکترین آفندی به دکترین دفاعی و شروع جنگ تحمیلی، مسئولین و کارشناسان پدافند هوایی اکثر نقاط کشور را زیر پوشش راداری و پدافندی قرار دادند و یگانهای پدافند هوایی اولین یگانهایی بودند که از اولین لحظات تجاوز رژیم بعثی وارد دفاع از آسمان ایران اسلامی شدند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه نقش حیاتی و عملکرد درخشان پدافند هوایی در دوران 8 سال دفاع مقدس و در عملیات‌های مختلف، برای طراحان نظامی و ملت بزرگ ایران اسلامی که دوران دفاع مقدس را درک کرده اند بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: فعالیت‌های شبانه‌روزی و مداوم مجموعه یگانهای پدافند هوایی در تامین امنیت هوایی نقاط حساس و حیاتی کشور، مراکز تولید و صادرات نفتی کشور (جزایر خارک، اسکله های مستقر در خلیج فارس، مناطق اهواز و جنوب، مرکزی) و دفاع بیش از 280 مرکز اقتصادی، سیاسی، نظامی و غیره در طول هشت سال دفاع مقدس و مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم بعث که به جدید ترین هواپیماها و سلاح‌ها مجهز بود از نقش های اساسی پدافند هوایی در 8 سال دفاع مقدس است.

میقانی افزود: همچنین انجام هرگونه عملیات نیروهای سطحی (زمینی و دریایی) و عملیات برون مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می شد و این اساس کار پدافند هوایی است و پدافند همیشه خط مقدم است و بواسطه همین سابقه و نقش حیاتی است که فرمانده معظم کل قوا نیز می فرمایند اگر حادثه ای برای کشور پیش بیاید اولین مرکزی که باید فعالیت کند قرارگاه پدافند هوایی است.

وی ادامه داد: پدافندهوایی دردوران دفاع مقدس با بهره گیری ازجنگنده‌های رهگیری هوایی، گسترش سایت های موشکی پدافند زمین به هوا، جنگ افزارهای ارتفاع کم و ارتفاع متوسط، رادارها و پست‌های دیده‌بانی در کلیه عملیات‌ها حضور فعال داشت بگونه‌ای که هیچ عملیاتی طراحی نشد مگر اینکه پشتیبانی پدافند هوایی در آن پر حجم و مؤثر بود و در مجموع پدافند هوایی با سر نگونی صدها فروند از هواپیماهای دشمن با سر بلندی و کارنامه ای افتخار آمیز جنگ را به پایان برد.

* تعرض دشمن به خاک ایران نتیجه‌ای جز تلفات زیاد و پشیمانی برای آنها ندارد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در پایان تاکید کرد: به ملت بزرگ ایران اطمینان می دهیم که فرزندان شما درقرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در دفاع از قلمرو هوایی کشور بسیار توانمند بوده و دائماً در حال ارتقاء توان رزم و آمادگی دفاعی خود هستند تا دشمنان خدا، قرآن و بشریت جرات بداندیشی به ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نداشته باشند و در صورت تعرض با جواب دشمن شکن ما مواجه خواهند شد و نتیجه ای از تعرض جز تلفات زیاد، شکست و پشیمانی نخواهند گرفت

ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی 

اولین بخش ایستگاه فضایی در سال 1998 راه اندازی شد و ‏اولین‎ ‎کارکنان تمام وقت آن -یک فضانورد آمریکایی و دو فضانورد روسی- در سال 2000‏‎ ‎درایستگاه ساکن شدند‏‎.‎‏ ایستگاه فضایی بین‌المللی در دامنه حدود 250‏‎ ‎مایلی یا‏ 400 کیلومتری به دور زمین می گردد. مدار آن از 52 درجه عرض شمالی‏‎ ‎تا 52 درجه ‏عرض جنوبی گسترده شده. ‎ایستگاه از حدود هشت بخش بزرگ‎ ‎استوانه ای به نام ‏مدل تشکیل شده.

هر مدل به طور جداگانه روی زمین درست‎ ‎شده و به کار انداخته ‏شده است و فضانوردان این بخش ها را در فضا به هم‎ ‎متصل کرده و می کنند‎.‎هشت ‏صفحه خورشیدی بیش از 100 کیلووات انرژی‏‎ ‎الکتریکی را برای ایستگاه تأمین می ‏کند. صفحات خورشیدی روی یک چهارچوب‎ ‎فلزی 360 پایی (109متری) بالا رفته ‏اند‎. ایستگاه فضایی بین المللی‎ ‎به عنوان یک آزمایشگاه، رصدخانه و محل کار عمل ‏می کند. فضانوردان در مدل‎ ‎های آن کار و زندگی می کنند و صفحات خورشیدی انرژی برق آن را تأمین می‎ ‎کند. 15 کشور در ساختن این ایستگاه سهیم بوده اند. ایالات متحده آمریکا و‎ ‎روسیه بیشتر مدل ها و دیگر تجهیزات را فراهم کرده اند.

کانادا یک ‏بازوی‎ ‎روبوتی متحرک ساخته که در سال 2001 راه اندازی شد‏‎. ‎بقیه شریک ها‎ ‎ژاپن و ‏کشورهای عضو آژانس هوایی اروپا‎ (ESA) ‎هستند. برزیل یک موافقت نامه‎ ‎جداگانه با ‏آمریکا امضا کرده تا تجهیزاتی را برای ایستگاه فراهم کند و در‎ ‎مقابل به امکانات آمریکا ‏دسترسی خواهد داشت و می تواند یک فضانورد برزیلی‎ ‎را هم به ایستگاه بفرستد‎. بیش از 80 پرواز از جانب شاتل های فضایی‏‎ ‎آمریکایی و موشک های روسی لازم ‏است تا ایستگاه فضایی بین المللی کامل شود‎ (ESA) ‎ و ژاپن نیز در نظر دارند تأمین ‏ماشین آلات را توسعه دهند. قرار بوده‎ ‎ایستگاه در سال 2006 کامل شود ولی هزینه ‏های پیش بینی نشده باعث تأخیرهای‎ ‎زیادی در کار شده است‎.‎
 
مأموریت‌ها
کارکنان و دانشمندان بر روی زمین- با‏‎ ‎استفاده از علائم رادیویی- تجهیزات ‏آزمایشگاهی روی ایستگاه را اداره می‎ ‎کنند. بعضی از این تجهیزات تأثیرات شرایط ‏فضا را اندازه گیری می کنند. مثل‎ ‎تأثیر شرایط بی وزنی بر نمونه های زیستی که ‏شامل خود کارکنان نیز می شود‎. ‎تجهیزات دیگر مواد مختلفی را تولید می کنند که ‏شامل بلورهای پروتئین برای‎ ‎تحقیقات پزشکی می شود. بلورهای رشد یافته در فضا ‏نسبت به آنهایی که در‎ ‎زمین رشد پیدا می‌کنند، عیب و نقص های کمتری دارند و ‏بنابراین آسان تر می‎ ‎توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. محققان علوم پزشکی از نتایج ‏تجزیه و‎ ‎تحلیل پروتئین ها استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که کدام بلورها را بر‎ ‎روی ‏زمین تولید کنند‎.

‎فایده اصلی وجود یک ایستگاه فضایی این است که‎ ‎لازم است ‏تجهیزات فقط برای یک بار به فضا برده شوند. نه این که دایم به‎ ‎زمین آورده شوند و ‏دوباره به فضا برده شوند. همچنین ایستگاه می تواند به‎ ‎طور دایمی به وسیله ‏فضانوردان مورد استفاده قرار بگیرد. دانشمندان در روی‎ ‎زمین می توانند نتایج تجربی را ‏تجزیه و تحلیل کنند و تحقیقات بعدی را خیلی‎ ‎سریع تر از قبل تغییر دهند. ایستگاه ‏برای استفاده در 15 سال طراحی شده‏‎. ‎ولی اگر بخش های صدمه دیده تعمیر و یا ‏جایگزین شود برای دهه ها می تواند‎ ‎دوام بیاورد‎.‎
 
سابقه ایجاد ایستگاه فضایی
ایستگاه فضایی بین المللی نهمین‎ ‎ایستگاه فضایی قابل سکونت است که دور زمین ‏می گردد. اولین ایستگاه از این‎ ‎دست، شامل ایستگاه سالیوت‎ (Salyut) ‎اتحاد ‏شوروی با شش مدل و اسکای لب‎ (Skylab) ‎ایالات متحده بود که در دهه 1970 راه ‏اندازی شدند‎.‎در سال‎ 1986 ‎اتحاد شوروی استفاده از ایستگاه فضایی میر‎ Mir ‎به ‏عنوان اولین ایستگاه‎ ‎فضایی قابل استفاده در طراحی پیش ساخته ای‎ modular ‎یا ‏تکه تکه ای را شروع‎ ‎کردند. شوروی ها بر اساس طراحی فضاپیمای سایوز(‏‎(Sayusیک ‏سیستم نقل و‎ ‎انتقال اقتصادی و قابل اعتماد را برای ایستگاه به وجود آوردند.

این ‏سیستم‎ ‎به آنها این توانایی را داد که تجهیزات و امکانات و نیز کارکنان را به‎ ‎ایستگاه ‏میر منتقل کنند. اما به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991‏‎ روسیه اداره و ‏بهره برداری از ایستگاه میر را متوقف کرد. در سال 2001‏‎ ‎روسیه میر را از مدار خارج ‏کرد و و آن را به زمین انداخت‎.‎در دهه‎ 1990 ‎روسیه تمایل داشت تا یک ایستگاه دیگر ‏به نام میر2 را بسازد. ایالات‎ ‎متحده هم نقشه کشیده بود که یک ایستگاه به نام ‏فریدامFreedom ‎را با‎ ‎مشارکت آژانس فضایی اروپا، کانادا و ژاپن بسازد. در نتیجه با ‏وجود‎ ‎مشکلاتی ایالات متحده و روسیه در سال 1993 توافق کردند که یک ایستگاه‏‎ ترکیبی یعنی ایستگاه فضایی بین المللی را بسازند‎.‎برای راه اندازی‎ ‎پروژه، فضاپیماها ‏از سال 1995 تا 1998 به سوی میر پرواز کردند. فضانوردان‎ ‎ایالات متحده به عنوان ‏محقق برای شش ماه در ایستگاه روسی خدمت کردند‎.‎

تأخیرهای‎ ‎اصلی در ساخت ‏ایستگاه به خاطر تأخیر حکومت روسیه رخ داد. بالأخره یک موشک‎ ‎پروتون روسیه اولین ‏مدل را در سال 1998 به ایستگاه برد. این مدل توسط‎ ‎روسیه و با سرمایه گذاری ‏ایالات متحده ساخته شد و زاریا‎ Zarya ‎که در روسی‎ ‎طلوع خورشید معنی می دهد ‏نامیده شد‎.‎دومین مدل یعنی یونیتیUnity ‎به‎ ‎وسیله ایالات متحده ساخته شد. شاتل فضایی اندیوورEndeavour ‎در سال 1998‏‎ ‎یونیتی را به مدار برد و آن را به زاریا ملحق ‏کرد. یونیتی شش دریچه دارد‎. ‎یکی به زاریا متصل شد و دیگران آماده اند که به عنوان ‏متصل کننده برای‎ ‎دیگر مدل ها به کار روند‎.‎در سال 2000 موشک پروتون, یک مدل دیگر ‏ساخت روسیه به نام زوزدا‎ Zvezda ‎یا مدل سرویس‎ Service ‎را به ایستگاه برد‎.‎زوزدا‎ محل کار و زندگی برای فضانوردان است.

در سال 2000 شاتل دیسکاوری قطعات‏‎ بیشتری را به ایستگاه برد که شامل پایه برای صفحات خورشیدی و دستگاه اتصال‎ دهنده بود که یک توقفگاه برای شاتل ها محسوب می شود‎.‎اولین خدمه‎ ‎تمام وقت در ‏سال 2000 با یک فضاپیمای سایوز به ایستگاه وارد شدند. فرمانده‎ ‎یک آمریکایی و دو ‏نفر کارمند دیگر روسی بودند. ماه بعد فضاپیمای اندیور‎ ‎اولین صفحه خورشیدی ساخت ‏آمریکا را به فضا برد تا صفحات کوچک روی مدل های‎ ‎روسی تکمیل شوند‎. شاتل آتلانتیس‎ Atlantis ‎مدل آزمایشگاه دستینی‎ Destiny ‎را در سال 2001 به ایستگاه برد. ‏چند ماه بعد دستینی فعال شد و‎ ‎آزمایش علمی شروع شد. همچنین در این سال دو ‏مدل اضافی, یکی روسی و دیگری‎ ‎آمریکایی و نیز یک توقفگاه اضافه شدند‎.‎یکی‎ ‎از ‏مدل های ایستگاه که درپشت آن صفحات خورشیدی نصب شده اند. در آوریل 2001‏‎ ‎اولین جهانگرد فضایی به عنوان مسافر با یک سایوز به ایستگاه مسافرت کرد‏‎. "‎دنیس ‏تیتو" از کالیفرنیا این سفر را به قیمتی که فاش نشده انجام داد. او‎ ‎قبل از پرواز شش ‏ماه برای آماده شدن به روسیه‎ ‎رفت و شش روز هم در ایستگاه بود.

یک تاجر اهل ‏آفریقای جنوبی دومین جهانگرد فضا بود که در سال 2002 با سایوز به ایستگاه رفت‏‎. ‎گام‎ ‎های بعدی برای ایستگاه آن بود که توان ایستگاه افزایش یابد و سیستم های‎ ‎تأمین کننده زندگی برای شش, هفت نفر کارمند به وجود بیاید. برای بازگشت‎ ‎اضطراری تعداد زیاد کارکنان، ناسا در نظر داشت تا یک "هواپیمای فرار" هفت‎ نفره ‏درست کند‎. ‎اما در سال 2001 مشخص شد که ناسا هزینه های توسعه‏‎ ‎و اداره ‏ایستگاه را کم تخمین زده بوده است. هزینه ناسا برای ایستگاه پنج‎ ‎میلیارد بیش از ‏بودجه تعیین شده بود. در نتیجه ناسا طرح افزایش کارکنان و‎ ‎ساخت هواپیمای فرار را ‏به تعویق انداخت.

شرکای اروپایی و ژاپنی قویاً با‎ ‎این تصمیم مخالفت کردند‎.‎در سال ‏2002 ایستگاه با همان سه نفر کارمند‏‎ ‎به فعالیتش ادامه داد. شاتل های فضایی هر ‏چهار یا پنج ماه کارکنان را‎ ‎جایگزین می کنند. فضانوردان روسی هم هر شش ماه با ‏یک فضاپیمای سایوز جدید‎ ‎به سوی ایستگاه پرواز می کنند. سایوز به عنوان یک ‏کپسول اضطراری در مواردی‎ ‎که تهدیدی برای زندگی کارکنان به وجود می آید، عمل ‏می کند. گسترش سیستم‎ ‎نیرو ادامه یافت اما خیلی آهسته تر از نقشه ای که در ‏ابتدا برای آن طرح‎ ‎شده بود‎.‎در سال 2003 شاتل فضایی کلمبیا هنگام ورود دوباره به ‏جو‎ ‎زمین خرد شد و همه هفت سرنشین آن کشته شدند. ناسا تا زمانی که بتواند از‎ سلامتی پروازهای آینده مطمئن شود پروازهای شاتل را متوقف کرد. سپس‎سایوزهای روسی حمل و نقل کارکنان را از زمین به ایستگاه و برعکس به عهده‎ گرفتند. کارمندان ایستگاه به دو نفر کاهش پیدا کرد تا زمانی که پرواز شاتل‎ ‎ها روند ‏عادیش را پیدا کند. اخیراً شاتل ها پروازشان را از سر گرفته‌اند. 
منبع:آویا

MD های ایران ایرتور از عید فطر به پرواز در می آیند

MD های ایران ایرتور از عید فطر به پرواز در می آیند

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما گفت : هواپیماهای بوئینگی که جایگزین توپولف ها شده اند از عید فطر وارد ناوگان هوایی کشور و شرکت هواپیمایی ایران ایرتورمی شوند.

فرهاد پرورش با بیان اینکه تعمیرات اساسی سه هواپیمای ایرباس شرکت هما به پایان رسیده است، اظهارداشت: به زودی این سه ایرباس به ناوگان هوایی شرکت ایران ایر اضافه می شود.

وی همچنین ازاضافه شدن 2 پرواز دیگر به کشور مالزی خبرداد و تصریح کرد: از هفته آینده تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی هما به سمت کولالامپوربه 6 پروازدرهفته خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به ورود بوئیگ های خریداری شده اشاره کرد و افزود: هواپیماهای بوئینگ به تدریج به ناوگان هوایی شرکت ایران ایرتور افزوده می شوند.
وی اضافه کرد: دو هواپیمای بوئینگ خریداری شده از عید فطربه جای توپولف ها درناوگان هوایی کشور به مسافران خدمات رسانی می کنند.

به یاد همدم شب های کوفه

امشب به اسم قرآن 

قرآن شهید کردند  

 

سالروز شهادت حضرت علی علیه السلام بر همه دوستداران 

آزادگی و عدالت تسلیت باد.