مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تجهیز نیروی دریایی آمریکا به کشتی های جدید جنگی

 نیروی دریایی آمریکا قصد دارد یک کشتی جدید و پرخرج جنگی برای آزمایش در آب های سانتیاگو در سال جاری بسازد.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری "ساین آن سانتیاگو، جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در بودجه پیشنهادی ماه جاری خود به کنگره، خواستار ساخت دو فروند کشتی جنگی ساحلی جدید شده بود.

به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا، ساخت کشتی های ساحلی دیگر متوقف می شود تا زمان کافی برای آزمایش نمونه اولیه دو کشتی جنگی "فیریدم" و "ایندیپندنس" فراهم شود. آزمایش نمونه های اولیه این دو کشتی در سانتیاگو چندین سال به طول می انجامد.

کشتی های جنگی ساحلی، کشتی های سریع و فرزی هستند که در آب هایی با عمق 20 فوت قابلیت عمل دارند.

به گفته مقامات نیروی دریایی آمریکا، این کشتی ها به آمریکا کمک می کند تا در خطوط ساحلی کشورهایی چون ایران قدرت نمایی کند.

دریادار "استنلی بوزین" مدیر اختصاص بودجه نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت: آزمایش دو کشتی اولیه از این نوع کشتی ها در تابستان انجام خواهد شد و بدین ترتیب به اطلاعات بیشتری در خصوص ساخت آنها دست خواهیم یافت.

سال گذشته، پنتاگون قرارداد ساخت دو فروند دیگر از این نوع کشتی ها را به دلیل پرهزینه بودن لغو کرد. اما نیروی دریایی آمریکا همچنان تصمیم دارد تا هزینه مورد نیاز برای ساخت سومین کشتی جنگی ساحلی را در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده را به دست آورد.

دو کشتی ساحلی جنگی به نام های "فیریدم" و "ایندیپندنس" توسط شرکت های لاکهید مارتین و جنرال دینامیکز ساخته می شود.

بهینه‌سازی سامانه موشک S200 در ایران

همزمان با سالگرد عملیات والفجر 8، سامانه موشکی "اس 200" به دست متخصصین پدافند نیروی هوایی ارتش بهینه و بازسازی شد.

به گزارش روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، سامانه‌‌ی موشکی زمین به هوای "اس200" توسط متخصصین پدافند نیروی هوایی ارتش بهینه و بازسازی شده و صبح امروز یکشنبه با حضور مقامات لشکری و کشوری پرتاب آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد.

احمد میقانی، فرمانده نیروی هوایی ارتش در تشریح ویژگی‌ها و توانایی‌های برجسته‌‌ی این موشک گفت: بررسی میزان کارایی سامانه‌های پدافند اعم از موشکی و راداری در مقابل تهدیدات احتمالی علیه کشور ایران و همچنین ارتقاء سطح مهارت و دانش کارکنان عملیاتی و فنی در مراحل مختلف و آماده‌سازی تجهیزات موصوف از اهداف آزمایش این سامانه‌ موشکی است.

وی با اشاره به تلاش‌های متخصصین نیروی هوایی برای بومی‌سازی و نهادینه کردن علوم پیشرفته دنیا در راستای دفاع از حریم هوایی کشور، گفت: توان نظامی ایران در خدمت صلح و آرامش کشور و منطقه است و تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران نشان‌دهنده‌ متخصصین و اتکاء به توانمندی‌ داخلی است که قابلیت‌ تأمین تمامی نیازهای کشور را به استفاده از اقدامات تخصصی و امکانات موجود فراهم می‌کند.

تلاش های هند برای ابر قدرتمند شدن

فارخور نام پایگاه نیروی هوایی هند در کشور تاجیکستان است! این پایگاه در 130 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد. این تنها پایگاه نیروی هوایی هند در خارج از این کشور است که تنها دو کیلومتر از مرز بین افغانستان و تاجیکستان فاصله دارد. عهدنامه بین هند و تاجیکستان برای احداث پایگاه در این کشور در سال 2003 امضائ شد و در سال 2004 به تصویب رسید.
این پیمان یعنی حضور دائمی نیروهای نظامی هندی در تاجیکستان برای دفع هرگونه تهدید احتمالی خارجی و تامین امنیت کشور به تصویب رسیده است.کار بر روی احداث پایگاه بلافاصله اغاز گردید و اکنون پایگاه در حالت امادگی کامل به سرمیبرد واز اوایل سال 2007 کاملا قابل استفاده است. جزئیاتی از ساخت پایگاه در دسترس نیست اما گمان میرود که مصالح نظامی هندی از اسیای مرکزی تامین شده باشند.تقریبا 70 درصد جنگ افزار های هندی از روسیه و اتحاد جماهیر شوروی پیشین بدست امده است. بر طبق اخبار گوناگون گمان میرود که پس از تکمیل بنا پایگاه میزبان 12 الی 14 فروند جنگنده بمب افکن میگ 29 خواهد بود
پایگاه فارخور عمق و برد بیشتری را در اختیار نیروهای نظامی هند فرار میدهد که برای انان موجب ایفای نقش بیشتری در اسیای جنوبی و ظهور ملموسی از حرکت هند برای برجسته سازی قدرت خود در اسیای مرکزی است هدف سیاسیی که در سال 2003-2004 رسما اعلام کرده اند
دلائل پنهانی تاسیس این پایگاه میتواند رقابت هند و پاکستان بر روی شبه قاره باشد پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان نگرانی شدید خود از این مساله را به مقامات تاجیکستان ابراز داشت در حقیقت هواپیماهای هندی میتوانند در عرض چند دقیقه خود را به پاکستان برسانند!
پایگاه فارخور یکی از نمونه های بارز از تلاش هندی ها برای ارتقای ثبات در افغانستان و بالا بردن توان دهلی نو در فراهم اوردن نفت چه از اسیای جنوبی و چه از اسیای مرکزی است. هند بطور معلوم محدود شدن نقش خود به ناحیه سوق الجیشی جنوب اسیا را نخواهد پذیرفت
برنامه هند برای برجسته سازی قدرت خود در اسیای مرکزی تنها برای مصارف نظامی نیست بلکه دسترسی به منابع انرژی اسیای مرکزی برای هند امری حیاتی به شمار میرود. دهلی نو به دنبال دسترسی به نفت و گاز قزاقستان وانجام پروژه های ملیونی مثل خط لوله ایران-افغانستان-پاکستان-هند و دیگری پیوستن ترکمنستان افغانستان پاکستان وهند. هرکدام از این خط لوله ها یا هر دوی اینها میتواند در دستیابی هند به منابع انرژی تاثیر مهم و قابل اطمینانی داشته باشند به شرطی که روابط دوستانه بین هند و پاکستان تقویت گردد
هند خواهان توسعه شبکه ی قدرت جدیدی در اسیاست که ایالات اسیا را با ان به مبدائیت شبه قاره یکی میکند این نظریه ای است که از سوی ایالات متحده در گذشته بشدت حمایت شده است. هنگامی که هند از شبکه ای جدید در اسیای مرکزی برای بالا بردن نمودار جامع اقتصادی خود بهره جوید واشنگتن این پروژه را راهی برای مقابله با نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در اسیای مرکزی میبیند

کاموف ۵۰ کوسه سیاه روسی

هلیکوپتر تهاجمی کاموف 50(black shark)با کد انتخابیHokum Aیکی از بهترین هلیکوپترهای شناخته شده در جهان است.این هلیکوپتر در قالب دو گونه طراحی گشته که نوع 2سرنشینه آن (کاموف 52) به (Alligator) و با کد انتخابیHokumBموسوم است.این هلیکوپتر توانای روسی قابلیت حمله به اهداف زمینی و هوایی مختلف را در ساعات مختلف شبانه روزراداراست.



حداکثر سرعت لول کاموف 310 کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمیی برابر 460کیلومتر برخوردار است. کاموف توسط دفتر طراحی در روسیه طراحی گشته و از دو موتور توربوشفت کلیموف (تی وی 3-117 وی ام آ) هر کدام به قدرت2200شفت اسب بخار برای تولید نیروی تراست خود بهره می برد.این موتورها در دوسمت بدنه هلیکوپتر واقع شده و این امر بقاپذیری بالایی به این هلیکوپتر بخشیده است.این هلیکوپتر می تواند حدود2تن انواع تسلیحات شامل موشک های ضدتانک ،راکت های غیرهدایت شونده در کالیبرهای مختلف،موشک های هوا به هوا و انوع بمب ها را در چهار محل زیر دو بال کوچک نصب شده در وسط حمل کند.که از مهم ترین موشک های آن می توان به Vikhrشاره داشت.





این موشک هدایت لیزری مافوق صوت ضدتانک در دو محل نصب زیر بال به تعداد 12 عدد حمل می شود.که از کارایی های آن به هدف گیری دور برد از فاصله هشت کیلومتری و دقت آن اشاره داشت این هلیکوپتر همچنین مجهز به یک توپ30میلیمتری با برد چهار کیلومتر است.کاموف کا-50یک هلیکوپتر کاملاً آکروباتیک بوده و قابلیت انجام انواع مانورها مانند رول فانل و لوپ را داراست.قطر روتور اصلی این هلیکوپتر 14.5 متر بوده در حالیکه درازای هلیکوپتر مقداری نزدیک به 15.9 متر است.ارتفاع خود هلیکوپتر حدود 5 متر می باشد.لازم به ذکر است کاموف کا50 نخستین هلیکوپتر عملیاتی جهان مجهز به سیستم اجکت یا پرتاب صندلی خلبان بوده که خلبان را قادر می سازد در تمامی ارتفاعات و سرعت ها از این سیستم بهره برد.



سیستم اویونیک پروازی این هلیکوپتر نیز به انواع سیستمهای ناوبری اینرسیالی ،(آی ان اس)خلبان اتوماتیک و سیستم هد آپ دیسپلی (اچ یو دی)یا نمایشگر مربوط به هدفگیری و سایر اطلاعات که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده مجهز است.وزن هلیکوپتر در حالت عادی یا وزن خام آن برابر 7.692 کیلوگرم است که در هنگام تیک-آف متعادل به9.800 کیلوگرم رتقا یافته و پس از تیک-آف پایانی حداکثر وزن برخاست، به 10.800 کیلوگرم می رسد.

روتورهای این هلیکوپتر طوری طراحی شده که برخلاف هم چرخش می کنند و قابلیت هایی مانند قابلیت پرواز ساکن در ارتفاع 4000 متری و نرخ صعود ده متر بر ثانیه ، قابلیت انجام مانور و چابکی فوق العاده حتی در سرعت های بالا،تقلیل تاثیر اغتشاش هوا و باد ،کاهش علائم راداری و صوتی و افزایش قدرت به میزان ده تا پانزده درصد را به این هلیکوپتر چابک بخشیده است.



ناگفته نماند شرکت های (سکستانت)و (تامسون)از فرانسه نیز در ساخت سیستم های اویونیکی این هلیکوپتر با کاموف همکاری گسترده ای داشته اند.هلیکوپترهای کا-50 و کا-52 در هشتاد و پنج درصد قطعات مشترکند هرچند اضافه شدن سیستمهای چندمنظوره موجب افزایش وزن و در نتیجه کاهش عملکرد پروازی کا-52 نسبت به کا-50 شده ،ولی در کل مزیت خود را نسبت به رقبای همطراز خود حفظ کرده است و از این حیث نه تنها جزو بهترین بالگردهای روسی، بلکه در زمره برترین بالگردهای تهاجمی-تدافعی و درکل عملیاتی جهان قرار می گیرند.



نکته:دوستان عزیز قبلا در مورد هلی کوپتر های نظامی سری کاموف صحبت کرده بودیم ولیکن بدلیل در خواست یکی از دوستان عزیز وبلاگ بر آن شدیم مجددا مقاله ای در مورد این هلی کوپتر کارآمد در وبلاگ قرار دهیم.به امید رضایت شما عزیزان

ایران غنی ترین برنامه موشکی جهان را دارد

عصر ایران – کارشناس موشکی اسرائیل برنامه موشکی ایران را پرانرژی توصیف کرد و آن را غنی ترین برنامه موشکی نه تنها در خاورمیانه بلکه در دنیای امروز برشمرد.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) به نقل از پایگاه خبری مسیحیان (سی بی ان نیوز)،  "اوزی روبین" گفت: پرتاب اولین موشک ایران به فضا باید کل دنیا را نگران کند، زیرا اگر ایران قادر به قرار دادن ماهواره در فضا باشد، برای این کشور فرستادن بمب به نقاط دیگر جهان، کار دشواری نخواهد بود.

وی ماهواره ایران را به ماهواره اسپوتنیک روس ها در سال 1957 تشبیه کرد و گفت: موشک سوار شده بر پشت این ماهواره، آمریکایی ها را ترساند و نشان داد اگر روس ها می توانند این شی 15 پوندی را در مدار قرار دهند، پس فرستادن موشکی به سمت واشنگتن نیز برایشان آسان خواهد بود.

روبین افزود: پرتاب ماهواره ایرانی و ادامه برنامه هسته ای در این کشور این سوال را به وجود آورده که آیا ایرانیان می توانند یک ابزار هسته ای بسازند که قادر به هدف قرار دادن آمریکا باشد.

وی معتقد است: اگر این توان در برنامه فضایی روسیه وجود داشت، پس برنامه فضایی ایران نیز می تواند تهدید مستقیمی را متوجه آمریکا کند.

روبین خاطرنشان کرد: ایرانی ها با برخورداری از قابلیت احتمالی پرتاب ماهواره، تلویحا و نه با صراحت آمریکا را تهدید می کنند.

عکس روز

نمایی هوایی از فرودگاه مهرآباد

خسته نباشی پیرمرد

میل های نیروی انتظامی مجهز به راکت انداز در جنوب شرق

ترافیک بالا در فرودگاه امام

 

Popeye I


این موشک از طرف شرکت رافائل اسراییل طراحی وساخته شده است ومی تواند مناطقی که خوب محافظت می شوند از راه دور هدف قراردهد.تولید اولیه این موشک درسال 1988شروع شده واز طرف امریکا برای استفاده در بمب افکن های بی-52 خریداری شده است ونیروی هوایی ترکیه هم بعد از مدرنیزه کردن اف-4های خوددرسال های 1997-1998 به تعداد 100تیر خریداری شده است
.
موشک دارای 4بخش اصلی است که درجلوترین قسمت سنسورها وسیستم الکترونیکی هدایتگر موشک ومسیر یاب قراردارد بعد ازان کلاهک جنگی پس ازان درقست میانه موتورموشک ودرانتها درقسمت باله ها بخش کنترل هیدرولیک قراردارد.
درجلوترین بخش موشک برای هدایت موشک درروز از سیستم الکترواپتیک استفاده می شود ودر شب از سیستم جستجو گر ماورای سرخ استفتده می شود .همچنین این بخش دارای سیستم INS نیز میباشد.جستجو گر تلویزیونی این موشک قابلیت تصویر برداری از محیط های بسته ویا باز رادارد.همچنین برای استفاده دراب وهوای نامطلوب یا درشب از سیستم اینفرارداستفاده می شود سیستم INS این موشک فیبر اپتیک است وبعد از شلیک موشک رابه سمت هدف هدایت می کند.مغز این موشک از یک پردازشگر 32مگابایتی سری 486ساخت شرکت اینتل استفاده می کند .این موشک توانایی شلیک ازارتفاع بالا ویا ارتفاع پایین رادارد.این قابلیت با نوشتن برنامه ونرم افزارهای نوشته شده به موشک داده می شود وحتی با تغییر نرم افزار موشک می توان از ان به عنوان موشک ضد کشتی نیز استفاده کرد
درقسمت دیگر این موشک بخش کلاهک جنگی قرار گرفته است که به دو گونه استفاده می شود نوع اول دارای 346کیلو گرم وزن وازنوع ترکش شونده است ونوع دوم کلاهک تاخیری برای استفاده بر علیه زره یا بتون است.این موشک در تمرین های نظامی وشلیک در محیط های واقعی بسیاری ازاهداف مورد نظر را مورد اصابت قرارداده است که درصد موفقیت این موشک 90درصد اعلام شده است.
درقسمت میانی موشک وبعد ازکلاهک جنگی قسمت پیشران موشک قرارداردکه با سوخت جامد کار میکند .این موتور توانایی پرواز دایمی درحدود 2دقیقه رادارد که بنا به نوع هدف توانایی پرواز به شکل سوپر سونیک ویا فراصوت رادارد.برد این موشک براساس نوع هدف وارتفاع شلیک وفاکتورهای دیگر تغییر میکند .درشلیک هایی که از ارتفاع بالا انجام می شود برد ان 80تا100 کیلومتر است.همچنین در صورت تغییر موتور ونصب موتور پیشرفته تر این برد افزایش خواهد یافت .دراخرین بخش موشک قسمت هیدرولیک موشک قراردارد.همچنین باله های متحرک موشک نیز دراین بخش قراردارد.این قسمت فرمانهایی که از بخش جلویی موشک می اید را اجرا می کند. درقسمت انتهایی موشک بخش دیگری نیز قراردارد که ان انتن دیتای موشک است که به صورت دوطرفه عمل می کنداین انتن توسط بخش کوچکی از جنس رادوم استفاده می شود که در ضمن به عنوان عایق نیز برای انتن عمل می کند.استفاده از این انتن زمان نزدیک شدن به هدف برای انتقال اطلاعات به جنگنده ای که موشک از ان شلیک شده یا هواپیمایی که هدایت موشک رابه عهده گرفته یا سیستم کنترل زمینی همچنین دریافت اطلاعات وانتقال ان به سیستم کنترل موشک درجلوی موشک است .ازان جایی که این موشک قیمت زیادی دارد از ان برای استفاده علیه اهدافی که اهمیت استراژیکی زیادی دارد استفاده می شود.این مناطق می تواند شامل تاسیسات راداری دشمن -پرتابگرهای دفاع هوایی-مراکز فرماندهی-سیستم های ارتباطی -پایگاه های هوایی -اشیانه هواپیما-ناوها ودیگر شنامور های سطحی همچنین پلهای استراتژیک وسدها می شود.
یکی ازکاربران این موشک نیروی هوایی ترکیه است که از این موشک دراف 4 ای خود استفاده می کند .این موشک با تغییراتی به ترکیه تحویل شده است از جمله افزایش وزن کلاهک جنگی به 1361 کیلو گرم که اف-4ها درحالت غیر جنگی دوتیر ازاین موشک راحمل می کنند اما درحالت جنگی تنها یک تیر ازاین موشک راحمل می کنند .
برای استفاده از این موشک به کار بردن غلاف نشانه گیریودیتالینک ضروری است .این بخش که از نوع AN/ASW-55 است برای ارتباط هواپیما وموشک لازم است .بعد از شلیک وزمانی که موشک نزدیک هدف می شود افسر کنترل تسلیحات هواپیما هدایت موشک رابه عهده می گیرد وبراین اساس اصلاحات لازم را انجام می دهد.همچنین می توان پس ازشلیک این موشک هدف راانتخاب کرد که دراین صورت موشک به صورت خودکار به سمت هدف حرمت می کند. این نوع از هدفگیری را MAN.IN-THE LOOP می نامند که دارای امتیازات قابل توجهی است .مانند افزایش دقت برخوردبه هدف -جلوگیری از شلیک های موازی این موشک درفازهای نهایی تصاویر نزدیک شدن به هدف را به هواپیما ارسال می کند که توسط هواپیما ضبط شده ومی توان ازان برای احتساب میزان خسارت استفاده کرد
قیمت هر تیر ازاین موشک یک میلیون دلاراست


ترجمه:sohrab
انجمن هوافضا

ققنوس عراقی در حال برخاستن

عراق به منظور توسعه خطوط ناوگان هوایی خود و نیز از سرگیری خطوط پروازی بین بغداد و برخی کشورهای عربی و خارجی قصد دارد دستکم چهل فروند هواپیمای مسافربری از شرکت هواپیما سازی بوئینگ امریکا خریداری کند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا از بغداد ؛ روزنامه عراقی الصباح امروز پنج شنبه به نقل از بنکین ریکانی معاون وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد این وزارتخانه به زودی قرار دادی با شرکت بوئینگ امریکا برای خرید دستکم چهل فروند هواپیمای مسافربری با ظرفیهای مختلف امضا خواهد کرد .
ریکانی یاداور شد خطوط هوایی عراق این هواپیماها را طی سالهای دو هزارو سیزده تا دو هزارو چهارده تحویل خواهد گرفت .
این مسئول عراقی ارزش امضای این قرار داد را شش میلیارد دلار اعلام کرد .
معاون وزیر حمل و نقل عراق در ادامه اظهار داشت پروازهای خطوط هوایی بین بغداد برخی کشورهای عربی و خارجی از جمله پرواز مستقیم بین بغداد و لندن، فرانکفورت ، کراچی و منامه به زودی از سرگرفته می شود .
در همین حال روز نامه عراقی المشرق به نقل از یک منبع خطوط هوایی عراق گزارش داد اولین پرواز هوایی بین بغداد و واشنگتن پس از دوازده سال توقف درتاریخ بیست و هفتم فوریه جاری صورت می گیرد





منبع: takeoff.ir

گذری کوتاه بر سوخو ۳۴

سوخوی 34 که ناتو آن را FallBack نام گذاری کرده یک جنگنده بمب افکن پیشرفته تهاجمی دو سرنشین است.این جنگنده-بمب افکن برای جایگزینی سوخوی 24 طراحی شده است.

این جنگنده بمب افکن می شود گفت که نسخه ای ازSu-27 Flanker  است.طراحی آن در اوایل 1980 آغاز شد و در 13 آوریل 1990 اولین پرواز آزمایشی را تجربه کرد.نخست این جنگنده بمب افکن

Bombardirovschik ) Su-27IB (IB: Istrebitel    نام گذاری شد.

مسائل مالی شرکت سازنده باعث توقف مکرر پروژه شد و باعث شد مدل آزمایشی آن تحت قوانین مختلف تخصیص به نمایش درآید.زمانی که خبر آن در مطبوعات پخش شد از آن با نام Su-34  یاد شد.سومین مدل آزمایشی این پرنده در نمایش هوایی پاریس  در سال 1995  شرکت کرد و نام Su-34MF (FN for "Fighter, Navy") به خود گرفت.همچنین در نمایش هوایی MAKS  در سال 1999 نام Su-34MF (MF for MnogoFunksionalniy, multi-function) بر روی این جنگنده-بمب افکن گذاشته شد.اخیرا نیروی هوایی روسیه این جنگنده-بمب افکن را  فقطSu34  معرفی کرده است.

در طراحی شکل بال ها سکان عمودی و خروجی موتور ها تقریبا شبیه به Su-27/Su-30 'Flanker' Su-30/Su-33 'Flanker-D'/Su-35 'Flanker-F' برای افزایش ناپایداری(مانور بیشتر) و کاهش نیروی پسا عمل شده است.دماغه هواپیما به کلی تغییر کرده و کاکپیت هواپیما به شکل دونفره side-by-side طراحی شده.Su-34 موتور های Su-27  را در خود حفظ کرده اما با تابت ماندن شکل ورودی ها بیشترین سرعت این جنگنده به 1.8 ماخ رسیده است.

برخلاف Su-27 ،Su-34 دارای شیشه کاکپیت مدرن رنگی CRT و صفحه نمایش چند منظوره است.الکترونیک هوایی همچنان بر پایه V004 و UOMZ لیزری/تلوزیونی است و سیستمی برای تشخیص و هدایت دقیق مهمات تعبیه شده است.

این جنگنده همچنین از رادار v005 نیز بهره می برد. Su-34 به تجهیزات جنگ الکترونیک ECM نیز که شامل سیستم شناسایی مادون قرمز پرتاب موشک(infrared missile launch detection system) است،استفاده می کند. کابین آن کاملا زره پوش است(با هفده میلیمتر تیتانیوم تقویت شده)

تفاوت اساسی کاکپیت این جنگنده-بمب افکن این است که فضای وسیعی را برای خدمه فراهم میکند.از قبیل یک آشپزخانه کوچک توالت،و تخت خواب برای خدمه.(جلل خالق.هواپیماهای مسافربری ما چنین امکاناتی ندارن،نزاح کردم)در طراحی کاکپیت راحتی خدمه مهم ترین شرط را به خود اختصاص داده. از جالبترین امکانات آن این است که می تواند به سمت عقب (یعنی هواپیمای تعقیب کننده) موشک شلیک کند این هواپیما می تواند موشک های R.73 را از دریچه ی مخصوص شلیک کند

در ضمن این جنگنده یا بهتر بگم این بمب افکن همه کاره رویای هولناکی برای هر ناوی محسوب می شود چون رادار آن یک سیستم ناوبری دریایی کامل برای درگیری با ناوها و زیر دریایی ها دارد تازه این سیستم با موشک هایتوربوجت آلفا با بیش از سه ماخ سرعت(سرعت موشک) کاملتر هم می شود

بمب افکن SU.34 بدون سوختگیری می تواند تا 4000 کیلومتر را با جنگ افزار کامل بپیماید
در هر حال جنگنده ی
SU.34 یکی از بهترین بمب افکن های ضربتی محسوب می گردد پلاتیپوسی که به طور کامل خود را با همه چیز وفق می دهد.

 Su-34  راحتی کاملی را برای خلبانان در نبرد های هوایی فراهم می کند.خلبانان می توانند از نسل جدید کامپیوتر ها وتجهیزات الکتونیکی استفاده کنند.این تجهیزات می توانند بمب های جنگنده بمب افکن را به سمت هدفی  که به خوبی استتار شده  بدون محدودیت آب و هوایی و با خطای فقط چند متر تا ارتفاع 250 کیلومتری از سطح زمین روانه کنند.سوخوی 34 به زودی وارد اسکادران بمب افکن ها می شود که دارای هوش مصنوعی بسیار بالا و سیستم امنیتی فوق العاده است

 

  • سرنشین: 2
  • طول: 23.34 m (72 ft 2 in)
  • فاصله از بال دوسر بال: 14.7 m (48 ft 3 in)
  • وزن: 6.09 m (19 ft 5 in)
  • وزن با بار: 39,000 kg (85,980 lb)
  • بیشترین وزن برخاست: 45,100 kg (99,425 lb)
  • پیشران: 2× Lyulka AL-35F turbofans, 137.2 kN (30,845 lbf) with afterburner each

Performance

  • بیشترین سرعت:
    • ارتفاع زیاد: Mach 1.8 (1,900 km/h, 1,180 mph)
    • ارتفاع کم: Mach 1.14 (1,400 km/h, 870 mph) در سطع دریا
  • شعاع عملیاتی: 1,100 km (680 mi)
  • پرواز بدون سوخت گیری: 4,000 km (2,490 mi)
  • سقف پرواز 15,000 m (49,200 ft)
  • وزن نسبت به مساحت بال: 629 kg/m² (129 lb/ft²)
  • نیروی تراست نسبت به وزن: 0.68

 منبع:جنگنده-موشک