مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس روز


 






دوستان عزیز عکس های بالا تقدیمی ما به همه جان برکفان و خلبانان  نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران است.به مناسبت روز نیروی هوایی.این روز بر همه شما عاشقان پرواز مبارک باد.

قرارداد لیزینگ جهت توسعه ناوگان درحال اجراست

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان گفت: قرارداد لیزینگ آسمان که چندی پیش با شرکت لیزینگ بانک صنعت و معدن منعقد شد در حال اجراست و به تدریج هواپیما‌های مورد نظر وارد ناوگان می‌شوند.

علی عابدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی توسعه ناوگان اظهار کرد: توسعه ناوگان و خرید هواپیماهای جدید را در برنامه داریم اما با توجه به مشکلات موجود اقتصادی و تحریم‌ها کار توسعه به کندی در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال بر ظرفیت ناوگان بیفزاییم.

وی افزود: در حال حاضر ناوگان آسمان، 25 هواپیمایی ملکی که متشکل از بوئینگ، فوکر و ATR هستند، در اختیار دارد که صندلی‌های پرواز آن نیز در حدود دو هزار و 500 صندلی است.

مدیرعامل آسمان پایین بودن قیمت بلیت هواپیما را از دیگر مشکلات شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد و گفت: تنها راه درآمد ایرلاین، فروش بلیت است اما متاسفانه قیمت بلیت هواپیما در کشور ما بسیار پایین است، اگر این قیمت افزایش یابد و قیمت واقعی جایگزین قیمت فعلی شود توان اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی بالا می‌رود و در نتیجه شاهد توسعه ناوگان هوایی کشور و بهبودی کیفیت خدمات پروازی خواهیم بود.

وی افزود: با ادامه این روند که قیمت بلیت به همین میزان باقی بماند اگر قرار باشد یارانه سوخت حذف شود و قیمت سوخت افزایش یابد میزان زیان شرکت‌های هواپیمایی افزایش خواهد یافت.

عابدزاده تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی با نرخ سوخت یارانه‌ای که لیتری یک هزار ریال است مبلغی در حدود 25 درصد زیر نرخ واقعی است زیان می‌دهند و چه برسد این یارانه حذف شود و قیمت بلیت نیز در همین نرخ‌ باقی بماند در این صورت میزان زیان‌دهی ایرلاین‌ها افزایش خواهد یافت و در نتیجه مردم از خدمات کیفی مناسب بهره‌مند نمی‌شوند.

مدیرعامل آسمان گفت: از مسوولان امر تقاضا داریم توجه جدی به این مساله داشته باشند و راه‌حل مناسبی را برای رفع مشکلات ایرلاین‌ها درخصوص قیمت بلیت ارائه دهند تا شرکت‌های هواپیمایی بیش از این زیان ندهند و در نهایت موجب نارضایتی مردم نشوند.

عابدزاده در پایان درباره افزایش ظرفیت نوروزی خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت در این ایام هستیم و پروازهای فوق‌العاده در مسیرهای که میزان تقاضا بالاست اختصاص خواهیم داد.

خبر های چرخبالی

به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار در مراسم پرواز هزارمین بالگرد بازسازی شده به دست متخصصان وزارت دفاع افزود: در رژیم طاغوت سیستم دفاعی کشور کاملا وابسته به بیگانگان بود به طوری که برای تعمیر کوچکترین قطعه نیز متخصصان خارجی در کشور حضور داشتند و نمی گذاشتند ایرانی ها با این فناوری ها حتی کوچک آن آشنا شوند.
سردار محمد نجار ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و اتکا بر توانمندی نیروهای داخلی در حال حاضر می توانیم بگوئیم صنایع دفاعی ما با استفاده از بالاترین فناروری ها صد در صد بومی و داخلی است.
وزیر دفاع ادامه داد: کارشناسان دفاعی با روحیه خودباوری در بخش صنایع هوایی، افتخارات بسیاری را برای کشورمان خلق کردند.
وی افزود: در بخش صنایع هوایی امروز ابتکارات و اختراعات جدیدی به وقوع می پیوندد که به پرواز در آمدن جنگنده های آذرخش و صاعقه گوشه ای از این افتخارات است.
سردار محمد نجار گفت: مفتخریم در صنعت هوایی اعلام کنیم که تحقیق، طراحی و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین در داخل کشور به دست متخصصان داخلی انجام می شود.
وی افزود: ساخت هواپیمای ایران 140 و طراحی جنگنده های پیشرفته به دست متخصصان داخلی در دست اقدام است.
محمد نجار ادامه داد: ساخت انواع قطعات مورد نیاز صنعت هوایی و تعمیرات یگان بالگردی کشور با استفاده از قطعات کاملا ایرانی گوشه ای از افتخارات دفاعی کشور است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: علاوه بر تعمیرات بالگردها، تحقیق، طراحی و ساخت 6 نوع بالگرد در صنعت هوایی کشور آغاز شده است.
سردار محمد نجار ادامه داد: در زمینه بالگردهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در حال طراحی بالگرد بومی هستیم .
وی گفت: در صنعت هوایی در پی ساخت موتور و طراحی کردن قطعات کامل موتور در داخل کشور هستیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: تولیدات وزرات دفاع با آخرین فناوری روز دنیا منطبق است به طوری که برخی از تولیدات ما به دیگر کشورها نیز صادر می شود.


شبیه ساز پروازی بالگرد 206 در ایران


واحد مرکزی خبر:با راه اندازی این شبیه ساز انواع آموزش های خلبانی و تیراندازی با بالگرد و اجرای مانورهای اضطراری در شرایط مختلف جوی امکان پذیر شد.
با طراحی و تولید این شبیه ساز، نیاز بخش قابل توجهی از هواپیمایی نیروی زمینی ارتش برای آموزش خلبانان ماهر و توانا با بهره گیری از فناوری های مدرن پروازی، مرتفع شد و علاوه بر کاهش سوانح پروازی، میزان سوخت ، خسارات جانی و استهلاک تجهیزاتی، سطح تمرین کمی و کیفی آموزش ها بهبود یافت.
با استفاده از این شبیه ساز در هر هزار ساعت پرواز، امکان بروز یک خطا وجود دارد و هر گونه خطا و یا عیب به طور خودکار و به صورت بصری به خلبان هشدار داده می شود.
برای تولید این شبیه ساز متحرک، هیجده هزار نفر ساعت و یک سال زمان و هزینه ای معادل 800 میلیون تومان صرف شده، تمامی نرم افزارها و تجهیزات الکترونیکی آن به دست متخصصان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و صرفه جویی کلانی در خرید تجهیزات مشابه وارداتی ایجاد شده است.

عکس روز

عکس های روز مربوط به این پست متعلق است به اولین پرنده های جذب شده در هوانیروز کشور عزیز مان ایران.

تقیدمی به شما سروران

سرلشکر "عباس قندهاری" اولین فرمانده هوانیروز :



اصفهان 1343 :



هواپیمای سسنا :



اولین سانحه در هوانیروز 1343 :





منبع:انجمن هوافضا

 

جنگنده های ایرانی(رویا یاحقیقت)

دوستان گرامی مطلب ذیل مقاله ای است که یکی از دوستان جدید مان به وبلاگ تقدیم کرده.ما نیز به رسم امانت داری بدون هیچگونه حذف و اضافه آن را در اختیار شما دوستان قرار دادیم.خوشحال می شویم نظرات شما دوستان را در مورد مقاله زیر بدانیم.

اگر تا کنون در موتورهای جستجو گر درباره ی جنگنده های صاعقه و اذرخش جستجو کرده باشید به جرات به تعداد انگشت شماری مطلب در مورد ان دست خواهید یافت که ان ها نیز بیشتر بر پایه منابع خارجی تهیه شده اند.

در این قسمت تصمیم دارم تا در مورد این دو جنگنده ایرانی بر پایه حقیقت مطلبی را ذکر کنم .

در قسمت اول به تاریخچه این دو جنگنده می پردازم.

اصولا اطلاعات چندانی در مورد جنگنده صاعقه و اذرخش وجود ندارد که این به دلیل پنهانکاری مسؤلان نظامی کشور می باشد.بنابر این نباید عدم وجود اطلاعات در مورد این جنگنده ها را ناشی از ضعف این جنگنده ها دانست البته باید قبول کرد که برای کشوری مانند ایران که مدت هاست تحت تحریم می باشد ساخت یک جنگنده تمام عیار مشکل می باشد اما غیر ممکن نیست و ایرانیان نشان داده اند که از پس کار های غیر ممکن به خوبی بر می ایند و برای ان نیازی به اثبات نمی باشد.

اذرخش

برنامه ساخت یک جنگنده داخلی در اواخر جنگ تحمیلی از سوی شهید سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارایه شد که در مرحله اول ساخت جنگنده ای مانند اف 5 بود که البته تعداد زیادی از قطعات ان از قطعات اف 5 های موجود در انبار های نیروی هوایی تامین می شد و تعداد دیگری از قطعات ان نیز از سایر کشور های جهان و بازار سیاه تامین میشد اما این طرح تا پایان جنگ تنها در حد یک ایده باقی ماند که دو علت داشت :اول عدم وجود بودجه لازم برای ای چنین طرحی و دوم عدم اعتقاد بسیاری از مسؤلان ان زمان به توانایی داخلی برای ساخت یک جنگنده ساده در حد اف 5.بنابر این در اواخر جنگ جنگنده های ناتوان اف7 برای جلوگیری از نابودی نیروی هوایی وارد این نیرو شد در ان زمان تعداد هواپیماهای عملیاتی ما به کمتر از 50 فروند می رسید که بیشتر ان ها نیز اف5 بود که به دلیل سادگی نسبی نسبت  به دیگر جنگنده ها عملیاتی نگه داشتن ان ها راحت تر از دیگر جنگنده های این نیرو بود.با پایان جنگ و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور در اوایل دهه 70شمسی شهید ستاری بار دیگر طرح جنگنده ملی را مطرح نمودند که مبنای این طرح نیز ساخت یک جنگنده شبیه اف 5 بود که باتوجه به بهبود روابط ایران با شوروی و پس از ان روسیه از قطعات روسی در مقیاس بالا و ازمقداری از قطعات باقی مانده اف 5 ها استفاده می کرد ومقداری از قطعات ان در حد پایین از صنایع داخلی تامین میشد.

پس از طراحی های اولیه این طرح بار دیگر با یک سد روبرو شد و این بار خرید جنگنده هایی نظیر میگ29و سوخو24 و نیز قرارداد خرید انبوهی از دیگر جنگنده های روسی مانند سوخو27و میگ31 بود که برای بار دوم جلوی این طرح ملی را گرفت و این طرح همچنان عقیم ماند تا اینکه در اواسط دهه 70 شمسی و با وضع تحریم های تسلیحاتی از سوی دولت یلستین بار دیگر این طرح توجه فرماندهان نیرو را به خود جلب کرد به ویژه اینکه اف5 های این نیرو دیگر عمر مفید خودرا تمام کرده بودند و نیاز به یک جایگزین برای ان ها احساس میشدو به این ترتیب به طور جدی برای نخستین بار این طرح با نام اذرخش مطرح و مورد توجه قرار گرفت واز سال 1375 به طور جد کار طراحی ان اغاز شد و نخستین پیش نمونه ان در سال 1376پرواز کرد که تصویری از ان در دسترس نیست پس از ان تولید این جنگنده با سرعت بسیار پایین ادامه یافت و تا سال 80تا81کمتر از 6 فروند از این جنگنده ساخته شد اما با وقوع جنگ های افغانستان و عراق و نزدیک شدن تهدید به مرز های کشور نیاز به یک نیروی هوایی قدرتمند به شدت احساس گردید و به دلیل تحریم های بین المللی امکان خرید جنگنده های مفید و قدرتمند غیر ممکن گردیده و تنها نقطه اتکا توان داخلی بود و در این جا بود که طرح صاعقه نیز به اذرخش پیوست . در واقع اذرخش گویای یک جنگنده تک سکانه با برد حدود 1000کیلومتر و اویونیک و موتور روسی بود که برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده بود و توانایی مقابله با بالگرد ها را نیز دارا بود.اما صاعقه یک جنگنده دو سکانه با تکیه بیشتر بر صنعت داخلی بودکه یک جنگنده چند منظوره با برد 2000کیلومتر بود.این جنگنده از دو پیشرانه ساخت داخل که در واقع مدل تکمیل یافته پیشرانه اف5 بود استفاده میکند و مجهز به یک کابین نسبتا پیشرفته و به روز میباشد.این جنگنده دارای قبلیت پرتاب بمب دو هزار پاوندی قاصد و نیز بمب های هوشمند 500 پاوندی می باشد . برای رزم هوایی نیز این جنگنده می تواند به موشک های  R۲۷ و ۷۳مجهز گردد و احتمالا از سه موشک هوا به هوای پیشرفته ساخت داخل نیز استفاده می کند .با توجه به افزایش بودجه این دو طرح و به ویژه صاعقه احتمالا این جنگنده تا سال 1387به توان عملیاتی خود دست خواهد یافت و نخستین اسکادران ان تا سال1388تشکیل خواهد گردید.

ان شاالله در دو قسمت جدا به طور کامل در مورد توانایی های این دو جنگنده ملی صحبت خواهیم کرد. 

منبع:http://arian-airforce.blogfa.com/

یک کمی هم حرف حساب

بوئینگ ۷۴۷ هما با یک نام سیاسی!؟!

کوچک ولی کارامد و مطمئن

ایلیوشین زیبای سپاه با آن پینت زیباش!؟!

اگر گفتید کدوم داره پرواز می کند و کدام لندینگ

در انتها عکسی زیبا از فرودگاه گرگان

تقدیم به عاشقان ایران

دوستان گرامی و خوانندگان محترم مدتی است که بدلیل کاهش سرعت در خطوط اینترنتی و مشکلات شبکه پشتیبانی که در منطقه فراگیر شده بروز سازی وبلاگ با مشکلاتی مواجه شده که همین جا از شما گرامیان معذرت خواهی کرده و امیدواریم بتوانیم با حل مشکلات فوق جبران این کاستی ها را بنمائیم .همچنان با نظرات و انتقادات خود یاریگر و پشتیبان ما باشید.

مجله هوایی

پیکر پاک خلبان شهید محمد صادق هاشمی نیا تشییع شد


 




پیکر پاک خلبان شهید محمد صادق هاشمی نیا که در سانحه هوایی روز دوشنبه در استان اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، بر روی دوش مردم شهید پرور استان کرمانشاه تشییع و به خاک سپرده شد.


در این مراسم که با حضور آیت اله زرندی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه، امیر حسینعلی مصوری فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور، امیر احمد گراوند فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، جمعی از روسای ادارات و سازمان های استان کرمانشاه و نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در غرب کشور برگزار شد، پیکر پاک این شهید والامقام از مسجد جامع تا مزار شهدای کرمانشاه تشییع شد.

شایان ذکر است: خلبان شهید ستوانیکم محمد صادق هاشمی نیا روز دوشنبه در اثر سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی رزمی PC-7 متعلق به پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود.
ستوان یکم شهید هاشمی نیا با ‪ ۲۶‬سال سن مشغول طی دوران آموزشی بوده است.


مشخصات موشک جدید ایرانی حماس

 ارتش اسرائیل مشخصات یک موشک جدید حماس که ادعا می شود ماه گذشته برای اولین بار به اسرائیل اصابت کرد را فاش ساخت.

 روزنامه آمریکایی ورلد تربیون به نقل از منابع ارتش اسرائیل ادعا کرد: "جنبش حماس به یک راکت جدید ساخت ایران دست پیدا کرده و در حمله ماه ژانویه 2008 به شهر جنوبی آشکلون در اسرائیل از این موشک استفاده کرده است."

پیش از این نیروهای امنیتی اسرائیل مدعی اصابت یک موشک پیشرفته ایرانی به شهر آشکلون شده اما از ذکر مشخصات و نوع این موشک خودداری کرده بودند.

به ادعای این گزارش، موشک  مورد نظر با عنوان "نور"، یک راکت 122 میلی متری  ساخت صنایع نظامی ایران است که به کشورهای آفریقایی صادر می شود.

گفته می شود موشک نور با برد بیش از 20 کیلومتر در اواخر سال 2007 از راه دریایی لبنان به شبه جزیره سینا در مصر منتقل شده است.

این موشک که مشابه موشک روسی کاتیوشاست در طول جنگ 33 روزه توسط حزب الله لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد و برای اولین بار از جانب حماس در روز سوم ژانویه امسال در اسرائیل فرود آمد.

به ادعای منابع اسرائیلی حماس در اواخر ژانویه امسال ده ها موشک نور را در پی بازگشایی مرز مصر به نوار غزه قاچاق کرد.

گفته می شود حماس در پی این حادثه صدها راکت و موشک ضد هوایی را از مصر به نوار غزه منتقل کرده است.

چین، واسطه فروش قطعات یدکی F-14 به ایران

عصر ایران- یک روزنامه آمریکایی از نقش واسطه چین در فروش قطعات یدکی جنگنده های "اف – 14" آمریکا به ایران خبر داد.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) روزنامه اینترنتی ورلد تریبیون به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: "چین به عنوان واسطه قطعات یدکی جنگنده های "اف – 14" را در اختیار ارتش ایران قرار می دهد."

مقامات آمریکایی صادرات قطعات این جنگنده ها به ایران از سوی چین را غیرقانونی خواندند و گفتند: "اغلب این قطعات مربوط به مازاد قطعات ارایه شده توسط وزارت دفاع آمریکاست که به کشورهایی چون چین ارسال و از آنجا به ایران صادر می شود."

کریستوفر شیز از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا در این باره گفت: "وزارت دفاع نباید تجهیزات حساس نظامی را برای رقیبان، دشمنان ما و تروریست ها تهیه کند."

وی افزود: "پنتاگون باید دست از فروش قطعات یدکی اف – 14بکشد. ایران تنها کشوری است که از این نوع جنگنده استفاده می کند."

به گفته مقامات، کار یافتن قطعات یدکی برای نگهداری و مراقبت از ناوگان "اف – 14" و "اف – 4" برای ایران مشکل تر از گذشته شده است.

از این رو تهران قطعات لازم برای نگهداری "اف – 14" و بالگردهای شینوک ساخت آمریکا را از برخی شرکت های واقع در این کشور و نیز کشورهای چین و پاکستان تهیه می کند.

براساس این گزارش تعدادی از شرکت های آمریکایی نظیر "مولتی کور" در کالیفرنیا و صنایع فلزی دولتی در کامدن متهم به ارسال قطعات "اف – 14" و اجزای هدایت گر موشک "ای.آی.ام – 7" به ایران از طریق چین هستند.

این در حالی است که اخیرا یک شهروند زن آمریکایی و مدیر صنایع هوایی مونارچ واقع در سنگاپور نیز متهم شد که  قطعات بالگردهای شینوک را ابتدا از آمریکا به سنگاپور و سپس از آنجا به ایران صادر کرده است.

بنابر کیفرخواست صادره این خانم به همراه شوهرش به مدت بیش از 16 سال تجهیزات حساس نظامی را به ایران می فروختند.

شیز گفت: "ارتش نباید تجهیزات حساس نظامی را به فروش برساند. اگر به این قطعات نیازی ندارد باید کلا آنها را اسقاط و نابود نماید."

فضاسازی رسانه غربی همزمان با پرتاب موشک سفیر ایران

همزمان با پرتاب موشک ماهواره انداز سفیر با دستور رئیس‌جمهور، برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند با چشم‌پوشی بر تفاوت‌های عمیق موشک‌های کاوشگر و بالستیک، به فضا‌سازی علیه ایران بپردازند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، با اشاره به بخشی از اظهارات ریاست‌جمهوری کشورمان، هدف از پرتاب ماهواره «امید» در آینده را انجام تحقیقات و کاوش‌ها نوشت، اما در ادامه با اغراض سیاسی مدعی شد: برخی از کارشناسان غربی، هدف ایران از برنامه جدید فضایی را پیشرفت در زمینه موشک‌های بالستیک نظامی می‌دانند.

موشک‌های «اکسپلورر» یا کاوشگر، دارای مشخصاتی هستند که با موشک‌های بالستیک تفاوت اساسی دارند.
بر پایه این گزارش، فضای بالای جو زمین از ارتفاع 100 کیلومتری سطح زمین آغاز می‌شود و پایین‌ترین سطح چرخش ماهواره‌ها به دور زمین در فاصله 160 تا 500 کیلومتری سطح زمین است.

این در حالی است که ماهواره‌های مخابراتی، هواشناسی و نقطه‌یابی در ارتفاع 400 تا 2000 کیلومتری از سطح زمین به دور آن می چرخند.
با این حال، هم‌اکنون برخی رسانه‌های غربی اعلام نموده‌اند: برنامه موشک‌های اکسپلورر ایران، برنامه‌ای برای تجهیز ایران به موشک‌های بالستیک و قاره‌پیماست و می‌خواهد در این زمینه، قدرت موشکی خود را گسترش بدهد.

اگر برگزارکنندگان این برنامه تبلیغی و اطلاع‌رسانی، خارج از هر گونه جهت‌گیری، ارتفاع دقیق موشک و همچنین مشخصات آن را که صرفا یک موشک کاوشگر برای فرستادن ماهواره است، شرح می‌دادند، چه بسا بهانه‌جویی این رسانه‌ها کاسته می‌شد.

این رسانه‌ها سال گذشته نیز هنگام پرتاب راکت کاوشی توسط پژوهشگاه هوافضای ایران که البته با بزرگنمایی برخی مسئولان از آن با عنوان پرتاب موشک، پرتاب اولین ماهواره ایران به فضا و ورود ایران به کلوپ فضایی جهان یاد کرده بودند، به فضاسازی پرداخته بودند.

در آن زمان، گفته شد که کاوش با سکوی پروازی جدید و بهینه شده موشک‌های شهاب، به فضا پرتاب شده و با موفقیت در مدار مورد نظر قرار گرفته و ماهواره بیش از نیم تنی ایران به دور زمین در حال چرخش است که این مأموریت اکنون به سومین هفته خود می‌رسد. اما بعدا معاون پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد، این راکت در مدار قرار نمی‌گیرد و بعد از پرتاب با چتر نجات به زمین برمی‌گردد.

اما اکنون در صورتی که موشک «سفیر» بتواند با موفقیت در مدار قرار گیرد، اندکی بعد می‌توان ماهواره ایرانی را نیز با استفاده از آن در مدار قرار داد و ایران عملا به کلوپ کشورهای فضایی جهان وارد خواهد شد.
 
اعضای کنونی کلوپ فضایی
با احتساب ایران و عراق ، لیست یازده کشوری که تاکنون به مدار زمین ماهواره فرستاده‌اند به شرح زیر است:

1- شوروی
چهار اکتبر 1957
ماهواره: اسپاتنیک 1
موشک: شماره هفت قدیمی
محل پرتاب:مرکز فضایی بایکنور

2- آمریکا
31 ژانویه 1958
ماهواره: کاوشگر 1
موشک: ژوپیتر-سی
محل پرتاب: کیپ کاناورال

3- فرانسه
26 نوامبر 1965
ماهواره: استریکس 1
موشک: دیامانت
محل پرتاب: الجزایر

4- ژاپن
11 فوریه 1970
ماهواره: اوهسومی
موشک: لامبادا 4S-5
محل پرتاب: کاگوشیما

5- چین
24 آوریل 1970
ماهواره: چین 1
موشک: لانگ مارچ 1
محل پرتاب: مغولستان

6- انگلستان
28 اکتبر 1971
ماهواره: X-3
موشک: بلک ارو
محل پرتاب: استرالیا

7- اروپا
24 دسامبر 1979
ماهواره: CAT
موشک: آریانا
محل پرتاب: گویانای فرانسه

8- هند
18 جولای 1980
ماهواره: روهینی 1
موشک: پرتاب کننده ماهواره
محل پرتاب:جزیره سریهاریکوتا

9- اسرائیل
19 سپتامبر 1988
ماهواره: افک 1
موشک: شاویت
محل پرتاب: بیابان نگو

10- عراق
5 دسامبر 1989
ماهواره: موشک مرحله سوم
موشک: موشک مرحله سوم
محل پرتاب: الانبار

11- ایران
4 فوریه 2008
موشک: کاوش
محل پرتاب: سمنان