دوستان عزیز عکس های بالا تقدیمی ما به همه جان برکفان و خلبانان نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران است.به مناسبت روز نیروی هوایی.این روز بر همه شما عاشقان پرواز مبارک باد.
عکس های روز مربوط به این پست متعلق است به اولین پرنده های جذب شده در هوانیروز کشور عزیز مان ایران.
تقیدمی به شما سروران
سرلشکر "عباس قندهاری" اولین فرمانده هوانیروز :
اصفهان 1343 :
هواپیمای سسنا :
اولین سانحه در هوانیروز 1343 :
منبع:انجمن هوافضا
دوستان گرامی مطلب ذیل مقاله ای است که یکی از دوستان جدید مان به وبلاگ تقدیم کرده.ما نیز به رسم امانت داری بدون هیچگونه حذف و اضافه آن را در اختیار شما دوستان قرار دادیم.خوشحال می شویم نظرات شما دوستان را در مورد مقاله زیر بدانیم.
اگر تا کنون در موتورهای جستجو گر درباره ی جنگنده های صاعقه و اذرخش جستجو کرده باشید به جرات به تعداد انگشت شماری مطلب در مورد ان دست خواهید یافت که ان ها نیز بیشتر بر پایه منابع خارجی تهیه شده اند.
در این قسمت تصمیم دارم تا در مورد این دو جنگنده ایرانی بر پایه حقیقت مطلبی را ذکر کنم .
در قسمت اول به تاریخچه این دو جنگنده می پردازم.
اصولا اطلاعات چندانی در مورد جنگنده صاعقه و اذرخش وجود ندارد که این به دلیل پنهانکاری مسؤلان نظامی کشور می باشد.بنابر این نباید عدم وجود اطلاعات در مورد این جنگنده ها را ناشی از ضعف این جنگنده ها دانست البته باید قبول کرد که برای کشوری مانند ایران که مدت هاست تحت تحریم می باشد ساخت یک جنگنده تمام عیار مشکل می باشد اما غیر ممکن نیست و ایرانیان نشان داده اند که از پس کار های غیر ممکن به خوبی بر می ایند و برای ان نیازی به اثبات نمی باشد.
اذرخش
برنامه ساخت یک جنگنده داخلی در اواخر جنگ تحمیلی از سوی شهید سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارایه شد که در مرحله اول ساخت جنگنده ای مانند اف 5 بود که البته تعداد زیادی از قطعات ان از قطعات اف 5 های موجود در انبار های نیروی هوایی تامین می شد و تعداد دیگری از قطعات ان نیز از سایر کشور های جهان و بازار سیاه تامین میشد اما این طرح تا پایان جنگ تنها در حد یک ایده باقی ماند که دو علت داشت :اول عدم وجود بودجه لازم برای ای چنین طرحی و دوم عدم اعتقاد بسیاری از مسؤلان ان زمان به توانایی داخلی برای ساخت یک جنگنده ساده در حد اف 5.بنابر این در اواخر جنگ جنگنده های ناتوان اف7 برای جلوگیری از نابودی نیروی هوایی وارد این نیرو شد در ان زمان تعداد هواپیماهای عملیاتی ما به کمتر از 50 فروند می رسید که بیشتر ان ها نیز اف5 بود که به دلیل سادگی نسبی نسبت به دیگر جنگنده ها عملیاتی نگه داشتن ان ها راحت تر از دیگر جنگنده های این نیرو بود.با پایان جنگ و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور در اوایل دهه 70شمسی شهید ستاری بار دیگر طرح جنگنده ملی را مطرح نمودند که مبنای این طرح نیز ساخت یک جنگنده شبیه اف 5 بود که باتوجه به بهبود روابط ایران با شوروی و پس از ان روسیه از قطعات روسی در مقیاس بالا و ازمقداری از قطعات باقی مانده اف 5 ها استفاده می کرد ومقداری از قطعات ان در حد پایین از صنایع داخلی تامین میشد.
پس از طراحی های اولیه این طرح بار دیگر با یک سد روبرو شد و این بار خرید جنگنده هایی نظیر میگ29و سوخو24 و نیز قرارداد خرید انبوهی از دیگر جنگنده های روسی مانند سوخو27و میگ31 بود که برای بار دوم جلوی این طرح ملی را گرفت و این طرح همچنان عقیم ماند تا اینکه در اواسط دهه 70 شمسی و با وضع تحریم های تسلیحاتی از سوی دولت یلستین بار دیگر این طرح توجه فرماندهان نیرو را به خود جلب کرد به ویژه اینکه اف5 های این نیرو دیگر عمر مفید خودرا تمام کرده بودند و نیاز به یک جایگزین برای ان ها احساس میشدو به این ترتیب به طور جدی برای نخستین بار این طرح با نام اذرخش مطرح و مورد توجه قرار گرفت واز سال 1375 به طور جد کار طراحی ان اغاز شد و نخستین پیش نمونه ان در سال 1376پرواز کرد که تصویری از ان در دسترس نیست پس از ان تولید این جنگنده با سرعت بسیار پایین ادامه یافت و تا سال 80تا81کمتر از 6 فروند از این جنگنده ساخته شد اما با وقوع جنگ های افغانستان و عراق و نزدیک شدن تهدید به مرز های کشور نیاز به یک نیروی هوایی قدرتمند به شدت احساس گردید و به دلیل تحریم های بین المللی امکان خرید جنگنده های مفید و قدرتمند غیر ممکن گردیده و تنها نقطه اتکا توان داخلی بود و در این جا بود که طرح صاعقه نیز به اذرخش پیوست . در واقع اذرخش گویای یک جنگنده تک سکانه با برد حدود 1000کیلومتر و اویونیک و موتور روسی بود که برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده بود و توانایی مقابله با بالگرد ها را نیز دارا بود.اما صاعقه یک جنگنده دو سکانه با تکیه بیشتر بر صنعت داخلی بودکه یک جنگنده چند منظوره با برد 2000کیلومتر بود.این جنگنده از دو پیشرانه ساخت داخل که در واقع مدل تکمیل یافته پیشرانه اف5 بود استفاده میکند و مجهز به یک کابین نسبتا پیشرفته و به روز میباشد.این جنگنده دارای قبلیت پرتاب بمب دو هزار پاوندی قاصد و نیز بمب های هوشمند 500 پاوندی می باشد . برای رزم هوایی نیز این جنگنده می تواند به موشک های R۲۷ و ۷۳مجهز گردد و احتمالا از سه موشک هوا به هوای پیشرفته ساخت داخل نیز استفاده می کند .با توجه به افزایش بودجه این دو طرح و به ویژه صاعقه احتمالا این جنگنده تا سال 1387به توان عملیاتی خود دست خواهد یافت و نخستین اسکادران ان تا سال1388تشکیل خواهد گردید.
ان شاالله در دو قسمت جدا به طور کامل در مورد توانایی های این دو جنگنده ملی صحبت خواهیم کرد.
بوئینگ ۷۴۷ هما با یک نام سیاسی!؟!
کوچک ولی کارامد و مطمئن
ایلیوشین زیبای سپاه با آن پینت زیباش!؟!
اگر گفتید کدوم داره پرواز می کند و کدام لندینگ
در انتها عکسی زیبا از فرودگاه گرگان
تقدیم به عاشقان ایران
دوستان گرامی و خوانندگان محترم مدتی است که بدلیل کاهش سرعت در خطوط اینترنتی و مشکلات شبکه پشتیبانی که در منطقه فراگیر شده بروز سازی وبلاگ با مشکلاتی مواجه شده که همین جا از شما گرامیان معذرت خواهی کرده و امیدواریم بتوانیم با حل مشکلات فوق جبران این کاستی ها را بنمائیم .همچنان با نظرات و انتقادات خود یاریگر و پشتیبان ما باشید.
مجله هوایی
| |
|
1- شوروی
چهار اکتبر 1957
ماهواره: اسپاتنیک 1
موشک: شماره هفت قدیمی
محل پرتاب:مرکز فضایی بایکنور
2- آمریکا
31 ژانویه 1958
ماهواره: کاوشگر 1
موشک: ژوپیتر-سی
محل پرتاب: کیپ کاناورال
3- فرانسه
26 نوامبر 1965
ماهواره: استریکس 1
موشک: دیامانت
محل پرتاب: الجزایر
4- ژاپن
11 فوریه 1970
ماهواره: اوهسومی
موشک: لامبادا 4S-5
محل پرتاب: کاگوشیما
5- چین
24 آوریل 1970
ماهواره: چین 1
موشک: لانگ مارچ 1
محل پرتاب: مغولستان
6- انگلستان
28 اکتبر 1971
ماهواره: X-3
موشک: بلک ارو
محل پرتاب: استرالیا
7- اروپا
24 دسامبر 1979
ماهواره: CAT
موشک: آریانا
محل پرتاب: گویانای فرانسه
8- هند
18 جولای 1980
ماهواره: روهینی 1
موشک: پرتاب کننده ماهواره
محل پرتاب:جزیره سریهاریکوتا
9- اسرائیل
19 سپتامبر 1988
ماهواره: افک 1
موشک: شاویت
محل پرتاب: بیابان نگو
10- عراق
5 دسامبر 1989
ماهواره: موشک مرحله سوم
موشک: موشک مرحله سوم
محل پرتاب: الانبار
11- ایران
4 فوریه 2008
موشک: کاوش
محل پرتاب: سمنان