مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فوکر ۲۸ در خدمت آتش نشانی فرودگاه

تصویر


http://www.airliners.net/photo/Fokker-F ... 1448017/L/


اداره ایمنی و آتش‌نشانی یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی بسیار مهم و حساس از بخش عملیاتی هر فرودگاه و از ارکان اساسی و مؤثر در ایجاد ایمنی است.
مطابق ضوابط و مقررات بین‌المللی این اداره تأمین‌کننده‌ی شرایط ایمنی و ارتقاء ضریب اطمینان برای هر فرودگاه است.

اداره‌ی ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برای نخستین بار در کشور اقدام به تجهیز یک فروند هواپیمای فوکر 28 در محوطه‌ی این اداره کرده است و قصد دارد تمرین‌های عملی روزانه و مانورهای پیش‌بینی شده این اداره‌ را به صورت عملی و نزدیک به واقعیت انجام دهد تا کارکنان ساعی و کوشای این بخش عملیاتی بتوانند با قرار گرفتن در موقعیت نزدیک به واقعیت وضعیت صحیح و واقعی شرایط بحران را درک و تمرین کنند.

متن زیر مصاحبه با حمید حاجی‌بیگی، رئیس اداره‌ی ایمنی زمینی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است. وی با 11 سال سابقه‌ی فعالیت پیش از این معاون ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بوده است.

با توجه به اینکه محور اصلی این گفت و گو استفاده از هواپیمای فوکر 28 برای انجام مانورهای عملی در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در این زمینه است توضیحاتی ارائه بفرمایید.

- برای نخستین بار در سطح فرودگاه‌های کشور، ایمنی زمینی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با استفاده از یک فروند هواپیمای فوکر 28 با هدف شبیه‌سازی مانورهای ایمنی زمینی، قصد دارد تا کارکنان خود را از نزدیک در زمان انجام مانورها با شرایط بحران آشنا کند.

هدف اصلی از شبیه‌سازی با هواپیمای واقعی بالا بردن توان پرسنل در مقابله و برخورد با حریق و نجات جان مسافران است. با استفاده از اهداف دیگری که در این مهم لحاظ شده است می‌توان به آشنایی با ساختار واقعی هواپیما ازقبیل راه‌های خروجی اضطراری اشاره کرد.

گفتنی است البته مانورهای نجات بر روی این هواپیما و ایجاد حریق در محلی نزدیک به هواپیما صورت می‌گیرد.

آیا استفاده از این هواپیما محدود به مانورهای ایمنی زمینی است یا که برنامه‌های دیگری برای استفاده از آن در نظر گرفته‌اید؟

ما آمادگی داریم تا با استفاده از شبیه‌سازی مانور عملیات نجات، ایرلاین‌ها، هندلینگ و سایر بخش‌های مرتبط را آموزش دهیم.

قبل از اینکه وارد بحث‌های دیگر شویم لطفاً اداره‌ی ایمنی زمینی مهرآباد را با نگاه کلی معرفی کنید.

- با توجه به شرایط فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، این اداره به پنج واحد تقسیم شده است. واحدهای ایمنی و آتش‌نشانی، مارشالینگ، آزمایش‌ها و موارد رفع حریق،‌ ترافیک و آموزش.

این اداره دارای 100 نفر پرسنل عملیاتی است که در 5 شیفت فعالیت می‌کنند.

واحد ایمنی و آتش‌نشانی به عنوان محوری‌ترین و احد، دارای چه عملکرد و فعالیت‌هایی است؟

- محیط فرودگاه‌ها با هواپیما، ماشین‌آلات، تجهیزات ناوبری و سایر سیستم‌های حساس و پیشرفته‌ای که در آن وجود دارد از اهمیت و جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار است که نیازمند اخذ تدابیر ایمنی و رعایت اصول استاندارد و خاص است.

واحد ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به صورت تمام وقت فعال بوده و علاوه
بر اجرای نظارت‌های لازم به منظور رعایت استانداردهای ایمنی، این آمادگی را دارد که در صورت بروز سانحه وارد عمل شده و از گسترش ابعاد آن و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی بیشتر جلوگیری کند.

البته امروز با افزایش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی و افزایش آمار مسافران این پروازها و ایجاد شرایط نامناسب به دلایل گوناگون و با توجه به بالا بردن عمر هواپیماهای کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی، واحد ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است تا تدابیر لازم به منظور رشد و ارتقاء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن اندیشیده شود.

واحد مارشالینگ چه وظایفی را بر عهده دارد؟

- این واحد وظیفه‌ی کنترل و هدایت هواپیماها در محوطه‌ی داخلی فرودگاه‌ها را بر عهده دارد. در مهرآباد حدود 33 موقعیت استاندارد برای پارک هواپیماها درنظر گرفته شده است در حالی که تعداد هواپیماهای پارک شده خیلی بیشتر است.

طبق آمار ثبت شده بالغ بر 4 هزار و دویست هواپیما در طول ماه در این فرودگاه جابجا می‌شوند بنابراین داشتن آگاهی و دانش کافی نسبت به محوطه‌ی فرودگاه و شرایط هواپیماهای مختلف برای پرسنل این بخش الزامی است.

واحد آزمایش‌ها و موارد رفع حریق عهده‌دار چه مسئولیت‌هایی است؟
این واحد نظارت بر اصول ایمنی و استانداردهای آن در اماکن مختلف فرودگاهی را بر عهده دارد.

همچنین تست و شارژ بیش از 1500 دستگاه خاموش‌کننده‌ی دستی در نقاط مختلف ساختمان‌های فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های ناوبری نیز بر عهده‌ی این واحد است.

در واحد ترافیک چه اقدام‌هایی صورت می‌گیرد؟

- واحد ترافیک اداره‌ی ایمنی زمینی وظیفه‌ی کنترل تردد وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و تجهیزات مختلفی که در محوطه‌ی باند تردد می‌کنند را بر عهده دارد. و بر قوانین و مقررات ترافیک محوطه‌ی داخلی فرودگاه‌ها نظارت دارد.

· اقدام‌های واحد آموزش به عنوان پیش‌نیاز و زمینه‌ساز رشد کمی و کیفی عملکرد ایمنی و آتش‌نشانی چگونه است؟

- نیروی انسانی به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین سرمایه و ستون با ارزش فعالیت‌های ما دارای اهمیت است که در این راستا بر طبق دستورالعمل تنظیم شده‌، برنامه‌ی آموزشی زمان‌بندی شده‌ی خاصی هر روز توسط کارکنان اجرا می‌شود. در این برنامه آموزش‌هایی از قبیل اطفاء حریق تخصصی، امداد و نجات و تمرین‌های مربوط به اطفاء حریق در شرایط سخت و آمادگی جسمانی اجرا می‌شود. برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده است که به آموزش‌های عملی زمان بیشتری اختصاص یافته و هر روز بخشی از این عملیات‌ها انجام می‌گیرد.

در این راستا همچنین قوانین و دستورالعمل‌های مخصوصی تهیه و در ایستگاه‌ها در معرض دید پرسنل قرار گرفته است. در این دستورالعمل‌ها شرایط حفظ کتیگوری، آمادگی جسمانی، ارتباطات و... درج شده است و هدف از تدوین آن نهادینه کردن قوانین و مقررات وضع شده است. البته گفتنی است که این دستورالعمل‌ها محلی است و هر فرودگاه در این زمینه شرایط خاص خود را دارد.

برنامه‌ریزی برای آموزش ضمن خدمت نیز همان طور که ذکر شد از اولویت‌های این واحد است. در واحد آموزش همچنین دوره‌ی آموزشی رانندگی در سطوح پروازی برای کلیه‌ی پرسنل ایرلاین‌ها اجرا می‌شود که در این دوره آموزش و دستورالعمل‌های تردد فرودگاهی آموزش داده می‌شود و پس از طی مراحل مختلف گواهینامه‌ی رانندگی در سطوح پروازی برای شرکت‌کنندگان صادر خواهد شد.

البته تمامی کارکنان واحدهای مختلف در زمان بحران و عملیات به کمک نیروهای ایمنی و
آتش‌نشانی خواهند آمد که نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی تعامل و همکاری خوب این کارکنان خدوم است.

لطفاً به مستندسازی و تدوین مانورها نیز اشاره کنید.

- یکی از برنامه‌های اصلی این اداره و کارکردهای مثبتی که در حال انجام است مستندسازی مانورهای ایمنی زمینی برای نخستین بار در کشور به منظور استفاده‌ی بهینه از تجربه‌های شرایط بحران است.

در این راستا دستورالعمل اضطراری نیز با صحت بالاتری تدوین خواهد شد و در مواقع اضطراری انجام عملیات با درصد خطای بسیار پایین‌تر و در اغلب موارد بدون خطا رخ انجام خواهد شد.

آیا بین اداره‌ی ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه مهرآباد با آتش‌نشانی شهری تعامل خاصی هست؟

- بله، به طور حتم چون در مواقع اضطراری از وجود نیروهای آتش‌نشانی شهری استفاده می‌شود تعامل خوبی با آنها داریم. در این راستا نیز مانورهای مشترکی در فرودگاه اجرا کرده‌ایم تا آنها با شرایط ما در زمان بحران و چگونگی دسترسی به فرودگاه و محل حادثه اطلاعات بیشتری داشته باشد.

البته به دلیل حجم بالای پروازهای مهرآباد ما در اجرای مانورهای شهری حضور نداریم.

با توجه به شرایط خاص کاری که در این اداره حاکم است به منظور انجام برنامه‌های جنبی تفریحی چه اقدام‌هایی صورت گرفته است؟
- به تبع اینکه شرایط کاری و استرس فعالیت‌های اداره‌ی ایمنی و آتش‌نشانی بسیار بالاست برپایی اردوهای ورزشی و علمی به منظور بالا بردن روحیه‌ی پرسنل صورت گرفته است. به عنوان نمونه با انجام تمرین نجات در کوهستان که چندی پیش برپا شد به دو هدف ورزشی و آموزشی دست یافتیم.

منبع : مجله سیمای فرودگاه (انجمن هوافضا)

مانور نیروی هوایی کشورمان در تیرماه

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر محسن دره‌باغی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح امروز با حضور امیرخلبان سید محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش و امیر خلبان حسین چیت فروش به منظور بررسی اهداف و ویژگی‌های رزمایش هوایی میلاد نور ولایت در ستاد فرماندهی نیروی هوایی برگزار شد، با بیان اینکه این رزمایش در نیمه اول تیرماه و در سطح گسترده‌ای از کشور برگزار خواهد شد، هدف از برگزاری رزمایش‌ها را تزریق خون تازه به نیروهای مسلح، ‌ایجاد محیط عملیاتی و سلحشوری، برآورد نحوه آموزش ادواری نیروها، پیدا کردن نقاط قوت و ضعف، انتقال تجربیات به نیروهای جوان و نمایش قدرت و توان رزمی در راستای بازدارندگی در نیروهای مسلح عنوان کرد.
دره باغی با اشاره به اهداف خاص رزمایش هوایی میلاد نور ولایت گفت: اجرای اوامر و تدابیر فرمانده معظم کل قوا و فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی،‌ حفظ و ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی، پشتیبانی سطحی و زمینی در خلیج فارس و دریای عمان از ویژگی‌های خاص این رزمایش خواهد بود.
وی همچنین به انجام پروازهای بلند در مسافت‌های قریب 3 هزار و 600 کیلومتر با انجام عملیات سوخت‌گیری هوایی اشاره کرد و افزود: این عملیات سوخت‌گیری از طریق سوخت‌گیری شکاری از تانکر سوخت‌رسان و یا شکاری از شکاری انجام خواهد شد و همچنین در این رزمایش هواپیماهای راهبردی سوخو 24 در مسافت‌های طولانی و نیز بکارگیری و آزمایش مهمات جدید ساخت جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش را در دستور کار خواهیم داشت.
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد‌: در این رزمایش پروازهای طولانی در سطح خلیج فارس و دریای عمان و با ارتفاع پایین انجام خواهد شد که جنگنده‌ها مسافت‌های 700 کیلومتری را در سطح دریا طی خواهند کرد.
دره‌باغی به ارتقاء و بالا بردن سرعت عمل پرسنل نیروی هوایی در نگهداری و لود نمودن مهمات و آماده سازی جنگنده‌ها برای عملیات بعدی اشاره کرد و افزود: در این رزمایش قصد داریم از هواپیماهای شناسایی و اطلاعاتی برای ارسال سیگنال‌ها و تحلیل تهدیدات فرضی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: اجرای عملیات کنترل و فرماندهی هوایی که در رزمایش رعد 2 نیز انجام شد و همچنین استفاده از انواع شکاری بمب افکن‌های صاعقه با مهمات جنگی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده از دیگر برنامه‌های رزمایش گسترده میلاد نور ولایت خواهد بود.

ادامه مطلب ...

همکاری 22 فروند بالگرد ارتش با ستاد انتخابات کشور


 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر محمد محمودی معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از واگذاری 22 فروند بالگرد هوانیروز ارتش به ستاد انتخابات کشور در 14 استان به منظور همکاری در امر برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
وی همچنین آمادگی ارتش را برای واگذاری هواپیماهای ترابری و شناورهای سطحی در آبهای شمالی و جنوبی کشور اعلام کرد و افزود: این اقدامات در راستای جابجایی صندوق‌های سیار، ناظران و مسئولان انتخاباتی در مناطق صعب‌العبور، کوهستانی و عشایری در 14 استان صورت می‌پذیرد.
وی حضور دفتر نمایندگی ارتش در ستاد انتخابات کشور، استانداری و فرمانداری تهران را از 48 ساعت گذشته به جهت هماهنگی در امر پشتیبانی از انتخاباتی سالم و شرکت حداکثری مردم از دیگر اقدامات انجام شده در این رویداد مهم ملی اعلام کرد.

حادثه هوایی در سواحل برزیل

   تصویر 

شبکه خبری "بی‌بی‌سی ": پرواز متعلق به خطوط هوایی "ایر فرانس " فرانسه امروز با 228 سرنشین که از برزیل به سمت فرانسه در حال پرواز بود بر فراز اقیانوس اطلس ناپدید شد.
مقامات فرودگاه "شارل دوگل " پاریس امروز در حوالی ظهر اعلام کردند که ارتباط راداری‌شان با این هواپیما قطع شده است.
در همین حال، مقامات نیروی هوایی برزیل اعلام کردند که اعزام تیمهای امداد و نجات را برای یافتن این هواپیما و نجات مسافران به نزدیکی جزیره "فرنادون نرونها " در اقیانوس اطلس آغاز شده است.
یک مقام در فرودگاه پاریس هم افزود که این هواپیمای "ایرباس آ 330 " قرار بود در ساعت 11:10 دقیقه شب به وقت محلی به پاریس برسد.
در همین حال یک مقام و مسئول فنی پروازها در فرودگاه پاریس افزود: احتمال می‌رود که در یک اتفاق نادر برای سیستم ناوبری هواپیما اشکال ایجاد شده باشد.
وی با اظهار نگرانی در خصوص این حادثه افزود: همه مقامات در خصوص سرنوشت مسافران این پرواز نگران هستند چراکه ساعت‌هاست از صفحه رادار محو شده است.
در همین حال مقامات فرانسه در فرودگاه شارل دوگل پاریس یک گروه بحران را در این خصوص تشکیل داده‌اند.

تصویر

 

تصویر


تصویر

گزارش تصویری از خبری دریایی در مجله ای هوایی!

مراسم تحویل زیردریایی ها و شناورهای ساخت وزارت دفاع کشورمان به نیروی دریایی ارتش 

 

حضور فرمانده کل ارتش در مراسم تحویل زیردریایی و شناورهای جدید   

زیردریایی های غدیر  

تحویل شناورهای جدید  به ارتش  

به آب اندازی زیردریایی های جدید  

دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8803110614

عملیات تروریستی که خنثی شد!

سرهنگ محمد حسن کاظمی جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی کشور در گفت و گو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس و ایرنا اظهار داشت: یک فروند هواپیمای MD از خطوط هواپیمایی کیش ایر در مسیر پرواز اهواز به تهران که دارای یکصد و چهل نفر مسافر بود، مورد تهدید قرار گرفت که پس از بلند شدن از باند و گذشت 15دقیقه، یکی از مسافرین با مشاهده شیء ناشناسی، موضوع را به سر مهمان‌دار و گارد پرواز اطلاع می‌دهد.
وی اضافه کرد: هواپیما در فاصله 70 مایلی شهر اهواز به فرودگاه اهواز باز می‌گردد و به هنگام نشستن هواپیما با رشادت سرتیم حفاظت این پرواز، شیء یاد شده توسط وی از هواپیما خارج و هواپیما با سلامت تمامی مسافران و بدون هیچ مشکلی به روال خود ادامه می‌دهد.
این مقام مسئول گفت: هم اکنون در حال بررسی بسته شیء مشکوک در پرواز شب گذشته هستیم و پس از به دست آوردن جزئیات دقیق‌تر، به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی عنوان کرد: براساس اصول حفاظت پروازی اگر بحرانی در هر یک از پرواز‌ها به وقوع پیوندد در صورت بحران فنی، خلبان و در صورت بحران امنیتی سرتیم حفاظت مسئول خواهد بود که در این مورد نیز سرتیم گارد امنیت پرواز با اقدام به تصمیم بازگشت هواپیما به نزدیک‌ترین فرودگاه می گیرد و با توجه به فاصله 70 مایلی تا فرودگاه اهواز، این هواپیما به فرودگاه اهواز باز می‌گردد.
کاظمی سرعت عمل بالای یگان‌های حفاظت پرواز، دقت در عمل و تدبیر به موقع را از جمله ویژگیهای برجسته آنها در مواجه با هرگونه مشکل عنوان کرد و گفت: هوشیاری سیستم‌های عملیاتی ما در دنیا زبانزد است و در حال حاضر موضوع از طریق عوامل امنیتی در حال بررسی است.
جانشین فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی کشور خاطرنشان کرد: ‌اطراف کشور ما در ناامنی قرار دارد و علی‌رغم همه فشارهای جهانی فرزندان ملت در سپاه با تکیه بر ایمان و اراده فرزندان خود در برابر هر گونه اقدام از سوی دشمنان این ملت ایستاده‌اند.
بخش دوم این مصاحبه متعاقبا ارسال خواهد شد.

هند نخستین آواکس خود را دریافت کرد

هند نخستین هواپیمای آواکس خود را که محصول مشترک این کشور، روسیه، و رژیم صهیونیستی است، طی مراسمی در فرودگاه پالام در حومه دهلی نو تحویل گرفت.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه تایمز هند، نیروی هوایی هند اعلام کرد که این هواپیما نخستین هواپیما از سه رادار پرنده ای است که قرار است به این کشور تحویل داده شود.

اولین هواپیما با  حضور وزیر دفاع هند و سفرای روسیه و اسرائیل تحویل دهلی شد.

"ای کی آنتونی" وزیر دفاع هند گفت : این هواپیما که از آن به "چشم در آسمان" نیز نام برده می شود از روی مدل هواپیمای ترابری ایلوشین-76 ساخته شده است.

وزیر دفاع هند ضمن ابراز نگرانی از عدم تحویل دو رادار دیگر در زمان مقرر افزود: قرار داد 1.1 میلیارد دلاری  ساخت این هواپیماها در سال 2004 امضا شد و 5 سال که زمانی طولانی است طول کشید ما نخستین تولید را دریافت کنیم و امیدوارم که روسیه و اسرائیل به ما کمک کتند تا دو آواکس دیگر را دریافت کنیم.

وی در عین حال اطلاع داد که کشورش دو هواپیمای دیگر را تا پایان سال جاری (2009) تحویل خواهد گرفت.

فرمانده کل نیروی هوایی هند گفت : "امروز ما در بین شش کشور دارنده این نوع هواپیما؛ آمریکا، روسیه، برزیل، ژاپن، استرالیا، و ترکیه  قرار گرفتیم که نیروهای هوایی آنها چنین هواپیمایی را در اختیار دارند".

این مقام هندی همچنین از احتمال سفارش چند فروند هواپیمای مشابه در آینده نیز خبر داد.

شناسایی گروه ناوهای آمریکایی

                                       شناسایی گروه ناوهای آمریکایی
                              خاطره ای از سرهنگ خلبان "مصطفی سهرابی"


تصویر



قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وظیفه هواپیما "پی تری اف" اغلب شناسایی شناورها و زیر دریایی های شوروی و چین و کشورهای شرقی بوده لکن بعد از پیروزی انقلاب و در خلال جنگ تحمیلی تمام شناورها و زیر دریایی های حاضر در منطقه را شناسایی می کردیم و با تجربه و تحلیل اطلاعات، از مقاصد هر یک و یا هر گروه از این شناورها مطلع می شدیم تا توسط یگان های دریایی و یا هوایی عکس العمل لازم در مقابل تحریکات آنها صورت گیرد . در واقع پرواز این هواپیما مانند خاری بود در چشم بیگانگان حاضر در خلیج فارس و دشمنی که ناجوانمردانه از سوی آنها حمایت می شد . این هواپیما به دلیل قابلیت شناسایی و اهمیت خاصی که داشت از همان روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، در حصر قطعات یدکی قرار گرفت اما متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ابتکارات و خلاقیت های مختلف این هواپیما را عملیاتی کرده و روی پا نگه داشته بودند . پرواز عملیاتی این هواپیما در خلال جنگ چنان برای دشمنان ناباورانه بود که در هر پرواز نمی توانستند خشم خود را پنهان سازند و به عناوین مختلف سعی داشتند در انجام ماموریت آن اخلال به وجود آورند. مثلاً به دلایل واهی از سوی ناوهای آمریکایی و انگلیسی مستقر در منطقه، به این هواپیماها اخطار داده می شد تا از این طریق مانع ادامه مسیر و شناسایی شناورها شوند.


هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی به عراق کمک می کردند

در اکثر پروازها هواپیماهای متعلق به ناوهای هواپیمابر آمریکایی به هواپیماهای ما نزدیک می شدند تا از مقصود و هدف ما مطلع شوند و یا به انحای مختلف، با گردش های خطرناک به سوی ما سعی در ارعاب و انصراف ما از انجام ماموریت داشتند. این یاری و مساعدت به عراق تا سال های آخر جنگ، به صورت مخفیانه انجام می شد. حتی آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای غربی سعی کردند منطقه خلیج فارس را از انواع شناورهای نظامی اشباع کنند تا هر لحظه که هواپیماهای ایرانی برای مقابله با هواپیماهای متجاوز عراق ، که از فضای خلیج فارس استفاده کرده یا به شناورهای نفت کش و تجاری که به سمت بنادر ایران در حرکت بودند حمله ور شدند و به پرواز در آیند و از طریق مطلع ساختن خلبانان عراقی به آنها کمک کنند تا تغییر سمت داده و متقابلاً در مقابل فعالیت هواپیماهای ایرانی ایجاد مزاحمت کنند. نیروی هوایی عراق در طول جنگ تحمیلی با وجود مجهز بودن به انواع تجهیزات نظامی و رادارهای دوربرد، نتوانست حوزه کنترل هوایی خود را در خلیج فارس گسترش دهد و از این رو در حد فاصل شمال نصف النهار 50 درجه به شرق، کنترل آنها بر روی شکاری هایشان تقلیل می یافت و در این مدت آنها ضمن توافق های پنهانی با دولت های غرب، شرایطی را به وجود آورده بودند که مستقیم یا غیر مستقیم ناوهای بیگانه به آنها کمک های فنی هوانوردی ارائه می دادند.

اطلاعات پروازهای ما به عراق داده می شد

گاهی اطلاعات مربوط به پرواز هواپیماهای ایرانی را به طرق مختلف در اختیار آنها قرار می دادند و سعی می کردند از غافلگیر شدن هواپیماهای عراقی در محدوده جزیره لاوان تا "راس البیشه" جلوگیری کنند. برای نمونه، به بهانه اخطار به هواپیماهای ایرانی نوع هواپیما و سمت و ارتفاع و موقعیت جغرافیایی آن را روی فرکانس اضطراری اعلام می کردند و این موجب می شد تا خلبانان عراقی چنان چه در حد فاصل بُرد موشک های هواپیمای رهگیری ایرانی قرار داشتند به سرعت خود را از مهلکه نجات دهند و اگر فاصله زیاد بود با آرامش به ماموریت خود ادامه دهند. در حقیقت نقش کنترل و فرماندهی عراقی ها در پهنه خلیج فارس به عهده ناوهای بیگانه بود.

مسیر خود را تغییر دهید

در سال 1359 و اوایل جنگ تحمیلی بود. در ماموریتی که به سمت شرق کشور آغاز می شد و ادامه آن تا نصف النهار 61 درجه به طول می انجامید، ناو سر فرماندهی ایالات متحده در دریای عمان به شدت به ما اخطار کرد که ادامه مسیر را متوقف کرده به سمت دیگری تغییر جهت دهیم. معمولاً ناو سرفرماندهی در دریا به اتفاق چند رزمناو و ناوشکن و شناورهای لجستیکی ، به صورت یک ناو گروه در حرکت هستند و ما می دانستیم که این " ناوگروه" عازم خلیج فارس هستند تا به یاری دشمن بشتابند.
این ناو برای جلوگیری از شناخته شدن توسط هواپیماهی اکتشافی" پی.تری. اف" ما را به شدت مورد اخطار قرار داده بود و ما هم قطعاً تصمیم به شناسایی آنها داشتیم؛ به همین جهت به مسیر ادامه دادیم .
ناو سر فرماندهی مجهز به سیستم های ارتباطی مختلف از جمله ماهواره ای است که در هر لحظه می تواند با اقصی نقاط جهان تماس داشته باشد. ناو آمریکایی مجدداً اعلام کرد که اگر از نصف النهار 61 در جه جلوتر برویم با ما درگیر شده و ما را هدف قرار خواهد داد. ما نیز با علم به این که مسیر پروازی مان، قانونی و فاقد هرگونه ایراد و اشکالی بود، کماکان به مسیر ادامه دادیم.  

تصویر




ادامه دهید شما را هدف قرار می دهیم

کنترلر ناو با لحنی خشمگین، بر روی فرکانس رادیویی اضطراری که تمام ایستگاه هایی که روی رادیو به گوش هستند متوجه آن می شوند، سه بار اعلام کرد:
- این یک دستور جنگی ست. مسیر خود را تغییر دهید ...
مفهوم این بود که اگر تغییر مسیر ندهیم از دید ستاد آمریکا در واشنگتن ما را دشمن تلقی کرده و احتمالاً با سلاح خود به ما شلیک خواهند کرد.
در این هنگام بین کروی پروازی، مشورت هایی صورت گرفت. اول این که ما پروازی غیر منطبق با اصول هوانوردی و پروازی بین المللی نداشتیم و دوم این که اگر اینها ما را مورد اصابت قرار دهند با فرض این که موفق به خروج اضطراری از هواپیما شویم، صدها مایل از پایگاه خود دور هستیم و چه کسی می تواند ما را بر روی اقیانوس هند و دریای عمان شناسایی کند و نجات دهد؟
فرمانده هواپیما ضمن اعلام مراتب اخطار بیگانگان به ایستگاه کنترل دهنده و شنیدن صحبت های بقیه پرسنل با شجاعتی بی نظیر، تصمیم به ادامه مسیر گرفت واین اخطار نیز کوچک ترین خللی در عزم راسخ پرسنل پروازی به وجود نیاورد. ما آن قدر مسیر را ادامه دادیم تا تمامی ناو گروه را شناسایی کردیم و از سرعت حرکت آنها اطلاع لازم را کسب کردیم و ماموریت خود را تمام و کمال به انجام رساندیم.

ماموریت با موفقیت انجام شد

آنها که در واشنگتن دستور می دادند و اعضای این ناو گروه، نتوانستند در مقابل عزم راسخ و شیوه قانونی پرواز ما بهانه ای یافته و جهت مبادرت به شلیک تصمیمی قطعی اتخاذ کنند.
در طول ماموریت های مختلف، یک بار ما می توانستیم یک کشتی ماهیگیری مصری را که با عنوان ماهیگیری در آب های خلیج فارس مشغول جاسوسی برای عراق بود شناسایی و با اطلاع دادن به عوامل مربوط توقیف کنیم و یا کشتی تجارتی عراق را که حامل اسلحه و مهمات تحت لوای کالای تجارتی مانند کولر و یخچال بود، شناسایی کردیم تا در مورد توقیف آن اقدام شود.
در واقع بهره گیری از ضعف و تزلزل دشمن، برای ما یک اصل بود و نظیر این ماموریت ها در طول هشت سال دفاع مقدس بسیار اتفاق افتاد.


منبع : بربلندی سپهر(http://www.iranian-airforce.blogfa.com )

روایت تصویری

Click here for full size photo! 

 اس پی دوست داشتنی ایران ایر 

 

Click here for full size photo! 

پیر مرد خستگی ناپذیر ایران زمین 

 

Click here for full size photo! 

بدون شرح 

 

Click here for full size photo! 

شمشیرباز شیرازی در تهران 

 

Click here for full size photo! 

آنتونف ۱۴۸ در تور ایرانگردی 

 

Click here for full size photo! 

وقتی بزرگترها فرزندانشان را زیر سایه خود می گیرند. 

 

Click here for full size photo! 

محله روس ها در مهرآباد 

 

Click here for full size photo! 

کوچولوی دوست داشتنی ها

آغاز تولید توپ دریایی ضد کروز فتح در ایران

سردار نجار گفت: برد نهایی توپ دریایی 40م.م فتح 12 کیلومتر و نواخت تیر آن 300 گلوله در دقیقه است و می‌تواند بعنوان سلاح ضد موشکهای کروز نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع به مناسبت سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر و با حضور سردار مصطفی محمد نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خط تولید توپ دریایی 40 م.م فتح به بهره‌برداری رسید.
سردار نجار در آیین افتتاح این خط تولید، در تشریح ویژگیهای توپ دریایی 40 م.م اظهار داشت: این سلاح جزو توپهای ضد هوایی ارتفاع پست می‌باشد و در ناوچه‌های دریایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی افزود: سلاح مذکور بر اساس نیاز نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران و بطور کاملا بومی توسط متخصصان سخت کوش و اقتدار آفرین وزارت دفاع ساخته شده است.
سردار نجار گفت: برد نهایی این سلاح 12 کیلومتر و نواخت تیر آن 300 گلوله در دقیقه می‌باشد و می‌تواند بعنوان سلاح ضد موشکهای کروز نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وزیر دفاع، بومی سازی این سلاح را در راستای تقویت توان دفاعی و پدافندی نیروهای مسلح در دریا توصیف کرد وافزود: امروز صنایع دفاعی وزارت دفاع با تولید انواع امکانات و تجهیزات دفاعی مورد نیاز نیروی دریایی سپاه و ارتش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرده است.
وزیر دفاع تصریح کرد: ساخت انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی، شامل قایق‌های تندرو، ناوچه‌هی موشک انداز و اژدرافکن، انواع هواناوها ، لندینگ کرافت در اوزان مختلف،‌ زیردریایی در کلاسهای مختلف و مهمات، سلاحها و تجهیزات و امکانات الکترونیکی و مخابراتی که بر روی این شناورها نصب می‌شود، بصورت کاملا بومی در کشور ساخته می‌شود.
سردار نجار در پایان با قدردانی از تلاشها و خدمات کارکنان سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع این موفقیت را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح و مردم غیور ایران تبریک و تهنیت گفت.