(عکس تزئینی است)
به گزارش خبرگزاری فارس، نانوپودر آلومینا ـ زیرکونیا با روشهای متفاوتی همچون آسیاب خشک یا تر مخلوط پودرهای آلومینا و زیرکونیا، سل ـ ژل و روشهای ماده اولیه مایع تهیه میشود. محققان دانشگاه تربیت مدرس از روش سل ـ ژل بهره گرفتهاند. زیرا در روشهای متداول مانند روش آسیاب خشک یا تر، حضور مخلوط ناهمگن ذرات و میکروساختار غیر یکنواخت اجتنابناپذیر است.
همچنین روش سل ـ ژل نسبت به سایر روشهای متداول مزیتهایی دارد که میتوان به حصول نانوپودرهای کامپوزیتی همگن، کاهش درجه حرارت سینترینگ، افزایش ساختار دانه ریز و سادگی و صرفه اقتصادی اشاره کرد.
ایوب تعاونی گیلان مجری این طرح سیستم آلومینا ـ زیرکونیا را یکی از نانوکامپوزیتهای سرامیکی سودمند دانست و گفت: این نانوکامپوزیت به دلیل خصوصیات مکانیکی عالی شامل استحکام، چقرمگی، مقاومت به خوردگی و پایداری گرمایی و شیمیایی، به طور گستردهای در ساخت بدنه هواپیما، ابزارهای برشی، ادوات زرهی، قطعات با استحکام بالا، پرههای توربین و قالبها یا اجزای مصنوعی طبی مورد استفاده قرار میگیرد.
در سیستم آلومینا ـ زیرکونیا، ساختار و خصوصیات کامپوزیت نهایی به خصوصیات نانوپودر تهیه شده مانند همگنی، توزیع اندازه ذرات و خلوص آن بسیار وابسته است. از این رو، پژوهشگران روی کاهش اندازه ذرات پودر کامپوزیتی اولیه و نیز مورفولوژی دانه نهایی در ریزساختار متمرکز شدهاند.
به گفته مهندس تعاونی، پژوهشی با هدف رسیدن به نانوپودری همگن با سایز نانو و سطح ویژه بالا که توانایی سینترینگ بسیار بالایی داشته و بتواند زیرکونیای موجود در نانوپودر را در فاز تتراگونال تثبیت کند و بدین وسیله خاصیت چقرمگی و استحکام بالای نانوکامپوزیت ساخته شده را افزایش دهد، انجام شده است.
در این پژوهش، نانوپودرهای آلومینا – زیرکونیا با درصدهای متفاوت زیرکونیا با استفاده از مواد اولیه آلکوکسیدی با روش سل - ژل سنتز شدند. در نهایت، ژلهای خشک شده بدست آمده، تحت عملیات حرارتی قرار گرفتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان کرمانشاه توضیح داد: آنالیزهای BET نشان دادند که افزایش درصد زیرکونیا باعث کاهش سطح ویژه و افزایش سایز حفرهای ذرات میشود. همچنین با افزایش درصد زیرکونیا، گذار فازی آلومیناهای انتقالی به فاز پایدار آلفا - آلومینا به درجه حرارتهای بالاتر انتقال پیدا میکند. همچنین آنالیز SEM حاکی از آن بود که نانوپودرهای به دست آمده تقریباً کروی شکل بوده و اندازهای بین 75-15 نانومتر دارند.
جزئیات این پژوهش که به عنوان بخشی از پروژه کارشناسی ارشد ایوب تعاونی گیلان با راهنمایی احسان طاهری نساج و همکاری آخوندی در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده، در مجله Journal of Non-Crystalline Solids (جلد 355، صفحات 316–311، سال 2009) منتشر شده است.
با سلام خدمت دوستان عزیز و عرض تسلیت مجدد به دلیل سقوط هواپیمای توپولف ۱۵۴ شرکت کاسپین و جان باختن بیش از ۱۶۷ تن از هموطنان عزیز خدمتتان رسیدیم تا خبر خوشی را بیان نمائیم و آن ورود پنج فروند ایرباس ۳۰۰ مدل ۶۰۰(البته تاکنون دو فروند وارد کشور گردیده اند) متعلق به شرکت ماهان ایر می باشد که در واقع در ابتدا متعلق به لوفتانزا بوده و پس از تصمیم این شرکت مبنی بر عدم استفاده از هواپیماهای فوق ابتدا به اکراین رفته و پس از اعمال تغییرات مورد نیاز وارد کشور شده و خواهند شد.این تعداد هواپیما می توانند سبب افزایش توان شرکت ماهان ایر در پروازهای دوربرد گردند.امیدواریم روزی شاهد حضور هواپیماهای نو در کشور باشیم.تا آن روز...
با تشکر از اتابک عزیز و انجمن هوافضا که موضوع ورود این هواپیماها به کشور را از ابتدا تا زمان ورود به کشور دنبال نمودند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از شکست نیروهای صدام در عملیات بیتالمقدس، جایگاه سیاسی دشمن در جهان متزلزل شد. عملیات رمضان در حال شکلگیری و انجام بود که موضوع برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد مطرح شد تا صدام حسین رئیس این اجلاس باشد.
جمهوری اسلامی ایران سیاست بیاثر کردن این اجلاس را در دستور کار خود قرار داد و در اولین گام، اجلاس غیرمتعهدها را تحریم کرد.
بغداد از مدتها قبل به کمک آمریکا به دژ نفوذ ناپذیرى تبدیل شده و تبلیغات بسیار وسیعى در این رابطه به راه افتاد و عنوان شد «هیچکس توانایی ناامن کردن پایتخت عراق را ندارد.»
در این زمان بود که ایجاد ناامنى در بغداد در دستور کار نظامى - سیاسى جمهورى اسلامى قرار گرفت تا ضمن هدف قرار دادن تأسیسات پالایشگاهى "الدوره " در جنوب شرقى این شهر، از برگزارى نشست سران غیرمتعهدها در بغداد نیز جلوگیرى شود.
* برای ناامن ساختن بغداد، عباس دوران انتخاب شد
انجام این ماموریت به نیروی هوایی ارتش واگذار شد و سرهنگ خلبان عباس دوران براى جلوگیرى از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد، در تاریخ بیستم تیرماه سال 1361 مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن کند.
با توجه به اهمیت فوقالعاده موضوع، شش تن از برجستهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سه فروند هواپیمای فانتوم برای انجام این مأموریت در نظر گرفته شدند تا ناتوانی رژیم بعث در تأمین امنیت آسمان بغداد به جهانیان نشان داده شود.
خلبانان انتخاب میشوند. تصمیم بر این بود تا سه فروند فانتوم کاملا مسلح به پرواز درآیند، هر سه تا مرز پرواز کرده و تنها دو فروند از مرز گذشته و به هدف حملهور شوند. فانتوم سوم در همان جا منتظر میماند تا در صورت نیاز به آنها بپیوندد. مأموریت خلبانان، انجام عملیات روى بغداد و بمباران پالایشگاه، نیروگاه اتمى، پایگاه الرشید یا ساختمان اجلاس در این شهر بود.
* نود درصد احتمال برگشت نیست
ساعت5:30 صبح سیام تیرماه 61 مأموریت آغاز شد و فانتوم شماره یک، رهبری گروه پرواز را بر عهده داشت. حرکت گروه پرواز از شرق بغداد به جنوب شرق آن شهر و سپس "پالایشگاه الدوره " پیشبینی شده بود.
خلبانان میبایست پس از عبور از مرز و ناامن کردن آسمان بغداد، به انجام ماموریت خود بپردازند و این در حالی بود که پیشرفتهترین تجهیزات پدافند هوایی از آسمان این شهر حفاظت میکرد.
عباس دوران در نامههاى مربوط به این ماموریت، مقابل اسم پدافندهاى مختلفى که عراق از کشورهاى اروپایى خریده بود، نوشته است: «نود درصد احتمال برگشت نیست.»
سه فروند جنگنده فانتوم تا مرز پرواز میکنند، یکی از آنها جدا شده و دو فروند دیگر به فرماندهی سرهنگ خلبان عباس دوران، وارد خاک عراق میشوند.
جنگندهها تا 15 کیلومتری بغداد بدون هیچ مشکلی پیش میروند تا اینکه در این نقطه، با دیوار آتش و پدافند دشمن روبهرو شده و در همین فاصله چند گلوله به یکی از هواپیماها برخورد میکند. با اصابت این گلولهها، موتور سمت راست هواپیمای دوران از کار میافتد اما او باز هم تصمیم به ادامه عملیات میگیرد. بنابراین هواپیماها به سمت جنوب شرقى شهر بغداد که پالایشگاه "الدوره " در آن جا بود، ادامه مسیر داده و با این که پدافند دشمن بسیار قوى عمل میکرد، تمام بمبها را روى این پالایشگاه تخلیه میکنند.
* عملیات شهادتطلبانه در بغداد
جنگندهها پس از تخلیه بمبها به مسیرى ادامه میدهند که در نهایت به سالن کنفرانس سران غیرمتعهدها ختم میشد. پالایشگاه به شدت در آتش میسوخت و دود ناشی از سوختن پالایشگاه، فضا را پوشانده بود و تا این لحظه عملیات کاملا موفقیتآمیز به پیش میرفت.
در این زمان قسمت عقب هواپیمای دوران نیز مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار گرفته و از بین میرود.
هواپیما آتش گرفته و عباس از خلبان عقب (سرتیپ آزاده منصور کاظمیان) میخواهد که هواپیما را ترک کند و وقتی جوابی نمیشنود، دکمه خروج اضطراری کابین عقب را زده و کاظمیان به بیرون پرتاب میشود.
فرمانده گروه در این لحظه طبق گفتههای قبلی خود، تصمیمی مبنی بر ترک هواپیما ندارد.
وى بارها گفته بود: «اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال در آورده و بر سر دشمن فرود مىآیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد.»
شعلههای آتش هرلحظه شدیدتر و ارتفاع هواپیما نیز هر لحظه کمتر میشد تا اینکه هتل محل برگزاری اجلاس غیرمتعهدها پیش روی خلبان قرار گرفت. به سوی هتل حرکت کرده و هواپیما را (درحالی که هنوز هدایت آن را برعهده داشت)، به ساختمان آن میکوبد.
این اقدام شهادتطلبانه عباس دوران در ناامن ساختن آسمان بغداد، موجب شد تا برگزاری این اجلاس از بغداد به دهلی نو منتقل شود.
بقایای پیکر پاک امیر الاستشهادیون، خلبان عباس دوران بعد از 20 سال در تاریخ 30 تیرماه 1381 به کشور بازگشت و در زادگاهش (شیراز) به خاک سپرده شد.
***
عباس دوران در سال 1329 در شهر شیراز دیده به جهان گشود. دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم در سال 1349 به خدمت سربازی رفت.
پس از بازگشت، به دلیل علاقه به یادگیری فن خلبانی در سال 1351 وارد دانشکده خلبانى نیروى هوایى ارتش شد و پس از طى دوره مقدماتى پرواز در ایران، براى ادامه تحصیل و فراگیری دوره تکمیلى خلبانی به کشور آمریکا اعزام شده و در کمترین زمان با اخذ نشان و گواهینامه خلبانى به ایران بازگشت و با درجه ستواندومی در پایگاه هوایی همدان مشغول به خدمت شد.
با شروع جنگ تحمیلی، دوران در پست افسر خلبان شکارى و معاونت عملیات فرماندهى پایگاه سوم شکارى (شهید نوژه) انجام وظیفه مىکرد و پس از مدتی، برای ادامه پروازهای جنگی به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد.
* عملیات را تا نابودی کامل ترک نخواهم کرد
هفتم آذرماه 59 عملیات مروارید از سوی ارتش در حالی طراحی میشود که نیروی هوایی و نیروی دریایی در این عملیات به صورت مشترک عمل کنند.
بدین لحاظ بهترین خلبانان پایگاه انتخاب میشوند که در بین انتخاب شدگان نام خلبانانی چون سرلشکر شهید عباس دوران، سرلشکر شهید حسین خلعتبری، سرلشکر شهید سیدعلیرضا یاسینی و سرگرد شهید حسن طالبمهر به چشم میخورد.
در همان ساعات ابتدایی نبرد، در یک عملیات متهورانه، عباس دوران دو ناوچه نیروى دریایى عراق را در حوالى اسکله "الامیه " و "البکر " منهدم میکند.
تا پایان عملیات، دوران و همرزمانش مرتبا هواپیما عوض میکردند. بطوریکه بعد از فرود، دوران از هواپیما پیاده میشد و به هواپیمای دیگری که مسلح بود سوار شده و به نبرد ادامه میداد.
در این زمان به او اطلاع داده میشود که باید عملیات را نیمه تمام رها کند، که عباس قبول نکرده و با رشادت تمام این دو اسکله را نابود ساخت.
* آمادهام با اسراییل وارد جنگ شوم
به دلیل رشادتهای فراوانی که عباس دوران از خود نشان داده بود، علاوه بر یک درجه دورهای، یک درجه تشویقی نیز به او داده و به درجه سرهنگ دومی مفتخر شد. در همین اوصاف فرماندهان تصمیم میگیرند که با انتقال او و سپردن یکی از پستهای حساس ستادی در تهران، از تجربیاتش استفاده بیشتری کنند که دوران نپذیرفته و میگوید: «پرواز نکردن، برای من مثل مردن است.»
هیچگاه در طول پرواز صحبت نمیکرد و همیشه میگفت: «اگر از مسیر منحرف شده و یا حالت نامتعادلی داشتم، با من صحبت کنید، خودتان هم مواظب اطراف باشید.»
همچنین بسیاری از دوستانش از زبان او شنیده بودند که اگر روزی هواپیمای من مورد هدف قرار گیرد، هرگز آن را ترک نمیکنم و با آن به قلب دشمن حملهور میشوم. بعدها او این گفته خود را به اثبات رساند.
در زمان حمله ارتش اسراییل به لبنان، عباس دوران اولین خلبانى بود که آمادگى خود را جهت نبرد با صهیونیستها اعلام کرد.
* 120 پرواز عملیاتی در 22 ماه
عباس دوران در طول 22 ماه حضور در جنگ، 120 پرواز عملیاتی داشت. شاید هیچ خلبانی پیدا نشود که توانسته باشد از عهده این کار برآید و این در آن زمان یک رکورد در نیروی هوایی محسوب میشد. در بین نیرویهای دشمن نیز دوران خیلی معروف بود و زهرچشمی از عراقیها گرفته بود که عراقیها آرزو داشتند او را اسیر کنند.
* خیابانی به نام «دوران»
بهار سال 1360 بود که مسئولین شهر شیراز تصمیم میگیرند به خاطر رشادتها و دلاوریهای عباس دوران، یکی از خیابانهای این شهر را به نام او کنند؛ لذا از دوران دعوت میشود تا در مراسم شرکت کند و او نیز قبول کرده و به آن جا میرود که از دوران به شایستگی تقدیر میشود.
از آنجایی که او ضربات مهلکی به دشمن وارد کرده بود، همیشه عوامل نفوذی از جمله منافقین، قصد ترور وی را داشتند که یکی از این موارد هم در همین زمان بود که این ترور عقیم ماند.
* برای همسرم...
دلم نمیخواهد از سختی ها با همسرم حرفی بزنم. دلم میخواهد وقتی خانه میروم جز شادی و خنده چیزی با خودم نبرم؛ نه کسل باشم، نه بیحوصله و خوابآلود، تا دل همسرم هم شاد شود. اما چه کنم؟ نسبت به همه چیز حساسیت پیدا کردهام. معدهام درد میکند. دکتر میگوید فقط ضعف اعصاب است. چطور میتوانم عصبانی نشوم؟
آن روز وقتی بلوار نزدیک پایگاه هوایی شیراز را به نام من کردند، غرور و شادی را در چشمهای همسرم دیدم. خانواده خودم هم خوشحال بودند. حواله زمین را که دادند دستم، من فقط به خاطر دل همسرم گرفتم و به خاطر او و مردم که این همه محبت دارند و خوبند، پشت تریبون رفتم. ولی همین که پایم به خانه رسید، دیگر طاقت نیاوردم. حواله زمین را پاره کردم، ریختم زمین. یعنی فکر میکنند ما پرواز میکنیم و میجنگیم تا شجاعتهای ما را ببینند و به ما حواله خانه و زمین بدهند؟
باید با زبان خوش قانعش کنم که انتقال به تهران، یعنی مرگ من. چون پشت میزنشینی و دستور دادن برای من مثل مردن است
رژیمصهیونیستی موشک استریلا و سیستم راداری «اورن آدیر» را در سواحل کالیفرنیا در اقیانوس آرام بهطور آزمایشی پرتاب میکند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، این آزمایش برای ارزیابی کارایی سیستمهای مدرنیزه شده استریلا در شرایط واقعی انجام میشود.
بنا بر این گزارش، اپراتورهای سیستم رژیمصهیونیستی همچنین هماهنگی با سیستمهای رهگیر آمریکایی مانند «پتریوت»، «THAAD» که برای رهگیری در ارتفاعات بالاتر در نظر گرفته شدهاند و «Ageis» را تمرین میکنند.
در این گزارش آمده است که موفقیتآمیز بودن آزمایشها نشان از آن است که تلآویو از سیستم مطمئنی برخوردار بوده که میتواند موشکهای بالستیک دوربرد از جمله موشکهایی که به کلاهک اتمی مجهز هستند را رهگیری و نابود کند.
طبق این گزارش، «استریلا-2» زمانیکه موشک «Blue Sparrow» پرتاب شده از هواپیمای صهیونیستی بر فراز مدیترانه را رهگیری و نابود ساخت، کارایی خود را ثابت کرد.
گفتهشده که آزمایشها در آمریکا با پرتاب موشک از فاصله 620 مایلی برگزارخواهد شد.
موشکهای مدرنیزه شده استریلا در سیستمهای چند مرحلهای سپر ضد موشکی تعبیه خواهند شد که در حال حاضرتلآویو بر روی ساخت آن کار میکند؛ همچنین سپر ضد موشکی «گنبد آهنی» در این سیستم دیده شده که هفته گذشته یک سری آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
به گزارش ریانووستی از «کانال هفت»، در این آزمایشات رهگیری موشکهای بالستیکی ایرانی از جمله «شهاب -3» و «سجیل» صورت خواهد گرفت
دیدن عکس های بیشتر:http://www1.farsnews.com/imgrep.php?nn=8804250728
دوستان عزیز و خوانندگان محترم وبلاگ تاسف خود را از حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری خطوط کاسپین و کشته شدن بیش از ۱۶۵ نفر از هممیهنان عزیزمان را اعلام داشته و به اطلاع می رسانیم با توجه به اطلاعات و اخبار لحظه به لحظه ای که در مورد این اتفاق در خبرگزاری ها و سایت ها منتشر می شود برآنیم در این پست آخرین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم از اینرو برای جدا سازی و تفکیک زمانی خبر ها آنها را با رنگ های مختلفی در سایت قرار داده و هر لحظه در حال بروز رسانی آن هستیم پس با ما همراه باشید.
این حادثه تلخ را به همه مردم شریف ایران عزیز تسلیت عرض می نمائیم
روحشان شاد
مجله هوایی
یک هواپیمای مسافربری در مسیر تهران-ایروان دچار سانحه شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت : در ساعت 11 و 33 دقیقه صبح روز چهارشنبه(امروز) یک فروند هواپیمای مسافربری در مسیر تهران - ایروان متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین به شماره پرواز 7908 دچار سانحه شد .
"رضا جعفرزاده " روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت : این هواپیما 16 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره ) در منطقه روستای جنت آباد استان قزوین دچار سانحه شد .
وی افزود: گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به محض اطلاع از این حادثه برای بررسی به منطقه اعزام شدند .
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ارایه اطلاعات بیشتر از این موضوع را موکول به تایید کارشناسی تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشور کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هواپیمای مسافربری در آسمان شهرستان قزوین هنگام پرواز در هوا آتش گرفته و پس از چند برخورد با زمین به کلی متلاشی شد.
گزارش رسیده از صحنه سقوط هواپیما حاکی است که تاکنون جسد هیچ مسافری به دست نیامده و تنها در مساحتی که هواپیما به زمین خورده و به زمین کشیده شده است، قطعههای بدن مسافران دیده میشود.
این گزارش حاکی است تاکنون هیچ آمار رسمی از تعداد کشتهشدگان وجود ندارد اما شواهد موجود از صحنه سقوط هواپیما نشان میدهد که هیچ یک از سرنشینان هواپیما زنده نماندهاند.
استفاده از دستگاههای ویژه برای یافتن علت سقوط و جعبه سیاه هواپیما قزوین - خبرگزاری مهر: معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تلاشها برای یافتن جعبه سیاه هواپیما و روشن شدن علت دقیق سقوط هواپیمای 7908 با استفاده از دستگاههای ویژه ادامه دارد. فرامرز سروی که در محل حادثه سقوط هواپیمای 7908 حضور دارد در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: نیروهای مستقر در محل شعاع سقوط هواپیما به مساحت یک کیلومتر در یک کیلومتر در حال جستجو هستند و امید است به زودی جعبه سیاه را بیابیم. وی خاطرنشان کرد: همچنین گروهی از سوی معاونت بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در محل حضور دارند و در حال بررسی نحوه برخورد، میزان شتاب سقوط و ... با دستگاههای ویژه این کار هستند. به گزارش خبرنگار مهر از محل سقوط حادثه همچنین کار جمع آوری اجساد ادامه دارد. همچنین تعدادی پاسپورت و موبایل مربوط به قربانیان حادثه جمع آوری شده است. |
تلاش ما در گسترش مرزهای زمین چنان موفقیت آمیز بوده است که حالا دیگر با محدودیت های زمین مواجه هستیم. مهم ترین نیازهای ما (انرژی، منابع طبیعی و مکانی برای زندگی) روز به روز کمیاب و نادر می شوند حال آنکه در فضا این موارد، تا آنجا که می دانیم، نامحدود است. بازگشت ناسا به ماه، توسعه تکنولوژی راهگشایی است به این مرز بی کران. ماه، نزدیک ترین همسایه آسمانی ما، مکانی طبیعی برای آزمایش این فناوری اکتشافی جدید است. فضانوردان می توانند هنگام بروز هرگونه مشکلی به سرعت به زمین باز گردند. در واقع ماه دروازه مسیر ما به سوی کیهان است.
روی ماه می توانیم فناوری را با هدف حفظ بقا در مرز نامحدود فضا گسترش دهیم، زیرا ماه دارای همان مشکلاتی است که در سراسر کیهان با آنها روبه رو خواهیم شد. این مشکلات عبارتند از؛ تابش، غبار الکتریکی و دماهای بسیار بالا. ناسا ابتدا یک کاوشگر روباتیک را به نام مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) را به منظور گردش به دور ماه در سال 1388/2009 خواهد فرستاد. LRO داده های حیاتی در مورد ماه را جمع آوری خواهد کرد که این اطلاعات فضانوردان را برای آمادگی در سفرهای اکتشافی بلندمدت به ماه یاری خواهد کرد.
تابش:
فضانوردان در مدار زمین به دلیل وجود میدان مغناطیسی زمین تا اندازه یی از تابش فضایی در امان هستند. این میدان مغناطیسی همچون حفاظی پرتوهای کیهانی را منحرف می کند. پرتوهای کیهانی ذرات باردار الکتریکی با سرعت بالایی را شامل می شود که خطرناک ترین نوع تابش است. با این وجود مدار ماه به طور قابل ملاحظه یی از بخش حفاظتی میدان مغناطیسی زمین دور است. مسافت های بسیار دورتر همانند سیارک ها یا مریخ از مزیت میدان مغناطیسی کیهانی برخوردار نیستند.
توفان های مغناطیسی قوی در خورشید می توانند ذرات باردار (الکترون ها و هسته های اتمی) را با سرعتی نزدیک به سرعت نور در فضا به حرکت درآورند. شراره های خورشیدی، انفجارهای درون جو خورشید یا فوران های جرمی تاج می توانند پرتوهای کیهانی خورشیدی ایجاد کنند. همچنین این ذرات می توانند از مناطق دورتر در کهکشان ما یا حتی فراتر از آن سرچشمه گیرند. بر این باوریم منابعی مانند ستاره های در حال انفجار و فوران های سریع نزدیک سیاهچاله ها می توانند عامل تولید پرتوهای کیهانی باشند.
فضانوردان خارج از مدار زمین به فضاپیما یا پناهگاهی نیاز دارند تا در برابر تابش فضایی محافظت شوند. اولین قدم در طراحی حفاظ های تابشی مناسب اندازه گیری میزان تابش فضایی محیط است. برای این منظور LRO دارای ابزاری به نام «تلسکوپ پرتو کیهانی برای اثرات تابش» (CRaTER) است. این وسیله تابش محیطی ماه را مشخص می کند و برای دانشمندان امکان تعیین پتانسیل تاثیرات زیستی را فراهم می کند.
غبار الکتریکی:
غبار ماه به سبب خاصیت چسبندگی و سایندگی آن کار فضانوردان آپولو را مختل کرده بود. در طول روز به سبب تابش نور فرابنفش خورشید و اشعه ایکس، که انرژی لازم برای آزادسازی الکترون ها از خاک ماه را دارا هستند، سطح ماه از نظر الکتریکی باردار است. همچنین پلاسمای متغیر (گازی از ذرات باردار الکتریکی) محیط اطراف ماه نیز عامل دیگر باردار شدن سطح ماه است. از آنجا که غبار ماه حاصل برخوردهای بی شمار شهاب سنگ های بسیار کوچک است، این غبار خاصیت سایندگی دارد. این برخوردها باعث ناهموار شدن غبار شده است که همین مساله سبب می شود حتی ذرات بدون بار به راحتی به دیگر اشیا بچسبند. در ماموریت های بلندمدت، فضانوردان این خرده ریزهای غبار را استنشاق می کنند که با گذشت زمان به بیماری های خطرناک ریوی منجر می شود. این خرده ها قادر هستند با مسدود کردن دریچه ها یا ساییدن قسمت های متحرک در عمل تجهیزات حساس اختلال وارد کنند.
از داده های LRO برای طراحی مدل های کامپیوتری مناطقی از ماه که مشکلات غبار و شارژ الکتریکی در این نواحی شدید است، استفاده خواهد شد.
دماهای بسیار زیاد:
طول یک شبانه روز ماه در حدود یک ماه (5/27 روز) است. فضانوردان آپولو در روز، زمانی که دماها متعادل بودند، فرود آمدند. در مدت دو هفته یی ظهر دما در نزدیکی استوا به حدود 107 درجه سلسیوس می رسد و در طول دو هفته شب به نزدیکی 151-درجه سلسیوس خواهد رسید. از آنجا که اشیا هنگام گرما منبسط شده و در سرما منقبض می شوند، این گستره دمایی قابل ملاحظه بر ساختارها و تجهیزات در ماه فشار وارد خواهد کرد. LRO تصاویری را که در مدت یک سال گردش در مدار ماه می گیرد، برای ساخت فیلمی گردآوری خواهد کرد. این فیلم مناطقی را که از بیشترین نور خورشید برخوردار هستند، آشکار خواهد کرد که اصطلاحاً مناطق روشن دائمی نام دارند و این نواحی از بهترین مکان ها برای نیروگاه خورشیدی محسوب می شود. این فیلم مناطقی که هیچ گاه در معرض نور خورشید نیستند، به نام مناطق سایه دار دائمی نیز نشان خواهد داد. ابزار دیگری در LRO ، Diviner است که از نور فروسرخ برای اندازه گیری دمای روی سطح ماه و در نتیجه طراحی نقشه دما استفاده خواهد کرد. این نقشه دماهای مورد نظر را در مکان ها و زمان های مختلف نمایان می سازد. همواره در هر کاوشی شگفتی هایی وجود دارد، اطلاعات LRO اولین گام برای بازگشت ما به ماه و سفرهای فراتر خواهد بود.
www.nojumnews.com