مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیماهایی با بدنه‌ نانوکامپوزیتی

 

(عکس تزئینی است)


به گزارش خبرگزاری فارس، نانوپودر آلومینا ـ زیرکونیا با روش‌های متفاوتی همچون آسیاب خشک یا تر مخلوط پودرهای آلومینا و زیرکونیا، سل ـ ژل و روش‌های ماده اولیه مایع تهیه می‌شود. محققان دانشگاه تربیت مدرس از روش سل ـ ژل بهره گرفته‌اند. زیرا در روش‌های متداول مانند روش آسیاب خشک یا تر، حضور مخلوط ناهمگن ذرات و میکروساختار غیر یکنواخت اجتناب‌ناپذیر است.
همچنین روش سل ـ ژل نسبت به سایر روش‌های متداول مزیت‌هایی دارد که می‌توان به حصول نانوپودرهای کامپوزیتی همگن، کاهش درجه حرارت سینترینگ، افزایش ساختار دانه ریز و سادگی و صرفه اقتصادی اشاره کرد.
ایوب تعاونی گیلان مجری این طرح سیستم آلومینا ـ زیرکونیا را یکی از نانوکامپوزیت‌های سرامیکی سودمند دانست و گفت: این نانوکامپوزیت به دلیل خصوصیات مکانیکی عالی شامل استحکام، چقرمگی، مقاومت به خوردگی و پایداری گرمایی و شیمیایی، به طور گسترده‌ای در ساخت بدنه هواپیما، ابزارهای برشی، ادوات زرهی، قطعات با استحکام بالا، پره‌های توربین و قالب‌ها یا اجزای مصنوعی طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در سیستم آلومینا ـ زیرکونیا، ساختار و خصوصیات کامپوزیت نهایی به خصوصیات نانوپودر تهیه شده مانند همگنی، توزیع اندازه ذرات و خلوص آن بسیار وابسته است. از این رو، پژوهشگران روی کاهش اندازه ذرات پودر کامپوزیتی اولیه و نیز مورفولوژی دانه نهایی در ریزساختار متمرکز شده‌اند.
به گفته مهندس تعاونی، پژوهشی با هدف رسیدن به نانوپودری همگن با سایز نانو و سطح ویژه بالا که توانایی سینترینگ بسیار بالایی داشته و بتواند زیرکونیای موجود در نانوپودر را در فاز تتراگونال تثبیت کند و بدین وسیله خاصیت چقرمگی و استحکام بالای نانوکامپوزیت ساخته شده را افزایش دهد، انجام شده است.
در این پژوهش، نانوپودرهای آلومینا – زیرکونیا با درصدهای متفاوت زیرکونیا با استفاده از مواد اولیه آلکوکسیدی با روش سل - ژل سنتز شدند. در نهایت، ژل‌های خشک شده بدست آمده، تحت عملیات حرارتی قرار گرفتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان کرمانشاه توضیح داد: آنالیزهای BET نشان دادند که افزایش درصد زیرکونیا باعث کاهش سطح ویژه و افزایش سایز حفره‌ای ذرات می‌شود. همچنین با افزایش درصد زیرکونیا، گذار فازی آلومیناهای انتقالی به فاز پایدار آلفا - آلومینا به درجه حرارت‌های بالاتر انتقال پیدا می‌کند. همچنین آنالیز SEM حاکی از آن بود که نانوپودرهای به دست آمده تقریباً کروی شکل بوده و اندازه‌ای بین 75-15 نانومتر دارند.
جزئیات این پژوهش که به عنوان بخشی از پروژه کارشناسی ارشد ایوب تعاونی گیلان با راهنمایی احسان طاهری نساج و همکاری آخوندی در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده، در مجله Journal of Non-Crystalline Solids (جلد 355، صفحات 316–311، سال 2009) منتشر شده است.

نظرات 6 + ارسال نظر
احسان چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 12:19 ب.ظ http://loveeee.blogsky.com

سلام ...
ببخشید مزاحم شدم ... تقاضای کمک دارم ... من یه کاریکاتور دیدم ... توی معنیش موندم ... میشه یه نگاه بکنی به وبم و نظرت رو در موردش برام بگی... چون من خودم کاریکاتور کار می کنم ولی واقعا منظور این یکی رو نفهمیدم ... اگر کمکم کنید واقعا ممنون می شم ... کاریکاتور در وبم هستش ...

احسان عزیز با تشکر از شما بخاطر دعوت از ما برای اظهار نظر خدمتتان عاضیم با توجه به استعداد و هوش پایین ما انتظار جواب معقول نداشته باش ولیکن فکر می کنیم منظور این است که شخص برای رفع بیخوابی مجبور به شمارش گوسفندان فرضی شده ولیکن بقدری این موضوع را باور کرده که حتی یکی از این گوسفندان را در کنارش بروی تخت خوابانده و در حقیقت از اصل ماجرای شمارش و نیت آن دور شده.مانند مثلی که در مورد ملانصر الدین و آش وجود داشت.

احسان چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 01:24 ب.ظ

سلام آقا محمد.
بوییبگ های ارم همه فعال هستند؟؟
کلمه leased در ملکیت هواپیما یعنی چی؟؟

احسان عزیز leased به معنای مال اجاره داده شده می باشد یعنی در حقیقت هواپیمایی که بصورت اجاره در اختیار یک ایرلاین قرار می گیرد.
در حال حاضر هیچ یک از بوئینگ های ارم فعال نمی باشند.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 1 مرداد 1388 ساعت 05:27 ب.ظ

آقا محمد ایلوشین های آریا فعال شده؟؟

بله در حل حاضر سه فروند در حال خدمت دهی هستند.یک فروند هم تازه وارد شده که هنوز عملیاتی نشده.امیدواریم با حضور هواپیماهای پیشرفته نیازی به پرواز این پدربزرگ ها در ایران نباشد زیرا در حقیقت جای آنها بیشتر در موزه های هوایی است تا رمپ فرودگاهها

پارس۳۰۰۰ جمعه 2 مرداد 1388 ساعت 03:02 ب.ظ

ایلیوشینها نو هستن یا مستعمل

اگر منظور شما ایلیوشین های ۶۲ هستند که در حال حاضر در اجاره آریا هستند خدمتتان عرض می نمائیم این مدل ایلیوشین از قدمت زیادی برخوردار بوده و مدت های زیادی است که تولید نمی شود همچنین بنابر استانداردهای روز اروپا این هواپیما اجازه پرواز در آنجا را ندارد. امروزه عملا در هیچ کجای جهان در هیچ ایرلاینی فعالیت نمی کنند مگر در اندک کشورهای آسیای میانه نظیر ازبکستان و قرقیزستان

احسان جمعه 2 مرداد 1388 ساعت 09:20 ب.ظ

ای کاش راجع به ایلوشین ها سوال نمی پرسیدم ....

احسان عزیز
ای کاش این هواپیماها با این کیفیت و با این تیم پروازی هیچ وقت به کشور نمی امد تا ما شاهد این روزهای تلخ باشیم.

[ بدون نام ] شنبه 3 مرداد 1388 ساعت 03:19 ب.ظ

بویینگ های ارم فعال نیستند؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟ اخیرا من آنها را در کیش دیدم!

دوست عزیز از چهار فروند بوئینگ ۷۵۷ وارد شده سه فروند از کشور خارج شدند و یک فروند نیز در شرف خارج شدن میباشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد