مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تصویر روز

فالکن خسته ولیکن سخت کوش سازمان هواپیمایی کشور

فرودی دلنشین و لذت واقعی یک پرواز

جمبو پشت خط استارت

باز هم هواپیمای مشکوک در مهرآباد

توپولف ایرتور با پینت زیبای روسی

بدون شرح!

تبدیل ایرباس مسافری به باری در روسیه

شرکت هواپیما سازی ایرکوت روسیه هواپیمای مسافربری ایرباس را باری می کند

شرکت هواپیما سازی ایرکوت روسیه طرح تبدیل هواپیماهای مسافربری ایرباس به هواپیمای باری را برعهده گرفته است.

شرکت هواپیما سازی ایرکوت روسیه طبق قراردادی که با شرکت هواپیماسازی ایرباس در نمایشگاه هوایی در فارنبورو در جنوب انگلیس امضاء کرده است قرار است سی هواپیمای مسافربری ایرباس از نوع ای سیصد و بیست و ای سیصد وبیست ویک را به هواپیمای باری تبدیل کند.

شرکت هواپیما سازی ایرکوت که تولید کننده جنگنده معروف سوخوی روسی است بر اساس این قرارداد نخستین تبدیل ایرباس مسافربری به باری را در سال دوهزار ویازده در زوکوسکی نزدیک مسکو انجام خواهد داد و تغییر عمده کاربری این نوع هواپیما در سال دوهزارو دوازده آغازخواهد شد.

 

www.sanatnews.ir

 

زنگ خطر بصدا در می آید

صادرات تجهیزات نظامی پاکستان به 300 میلیون دلار می رسد

طی سال جاری صادرات تجهیزات نظامی پاکستان با سه برابر شدن به حدود 300 میلیون دلار خواهد رسید.


به گزارش موج ،‌ کیفیت تجهیزات نظامی شامل موشک های ضد تانک ،‌پرتاب کننده های راکت و موشک های سطح به سطح از دلایل افزایش صادرات تجهیزات نظامی پاکستان شده است.
ژنرال محمد فاروق ، مدیر کل سازمان صادرات تجهیزات نظامی پاکستان می گوید:اصولا افزایش صادرات تجهیزات نظامی پاکستان به خاطر تطابق آنها با استانداردهای بین المللی است.
وی همچنین افزود:اخیرا نیز با وجود حضور شرکت های معتبر بین المللی توانستیم مناقصه ساخت قطعات هواپیماهای بوئینگ را به دست بیاوریم.
این مقام مسئول ادامه داد:فرآیند تجارت اسلحه بسیار پیچیده است، چون می بایست بین دو کشور انجام شود و با توجه به آنکه پاکستان خود را در قبال جامعه بین الملل مسئول می داند سعی می کند این تجهیزات به دست گروه های خرابکار نرسد.
در حال حاضر صادرات تجهیزات نظامی پاکستان به آسیای جنوبی ،‌خاورمیانه و کشورهای آفریقایی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
محمد فاروق در مورد همکاری با دیگر کشورها برای ساخت تسلیحات نظامی گفت:هم اکنون با همکاری چین برای ساخت سیستم های ضد هوایی و تولید جنگنده های کاراکورام -8 و تندر
JF-17 که کارایی های چندگانه دارند ، ‌تلاش می کنیم.
او همچنین از همکاری پاکستان با شرکت پونگسان کره جنوبی برای ساخت نسل توسعه یافته توپخانه ها خبر داد.

آمریکا کویت را به موشکهای پاتریوت مجهز می کند

آمریکا با فروش موشکهای پاتریوت مجهز به رادار پیشرفته به کشور کوچک کویت موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جروزالم پست، یک شرکت آمریکایی متعهد به فروش موشک پاتریوت مجهز به رادار پیشرفته به کویت شده است.

ارزش این قرارداد به 156 میلیون دلار می‌رسد.

به نوشته این روزنامه، این شرکت دارای قراردادهایی برای فروش موشکهای پاتریوت به امارات و ترکیه نیز هست.

بر اساس این گزارش، پیش از این عربستان و رژیم صهیونیستی داردای موشکهای پاتریوت مجهز به رادار پیشرفته بودند.


این موشکها دارای قابلیتی جهت هدف قرار دادن جنگنده ها و موشکهای بالستیک هستند.

تعطیلی ایر فرانس در ایران

به دلیل نبود توجیه اقتصادی شرکت هواپیمایی ایرفرانس متعلق به کشور فرانسه از ایران می‌رود.

به نوشته «سرمایه»، شرکت هواپیمایی ایرفرانس که هم اکنون پرواز‌های هفتگی به ایران انجام می‌دهد، هر شش ماه یک بار وضعیت اقتصادی خطوط پروازی مورد نظر خود را مورد بررسی قرار می‌دهد سپس نسبت به ادامه یا قطع مسیر پروازی تصمیم‌گیری می‌کند.

این در حالی است که گفته می‌شود ایرفرانس برای دوره زمستانی خود که از ماه مارس آغاز می‌شود، تصمیم دارد پروازهای خود به ایران را توسط شرکت هواپیمایی «کی. ال. ام» انجام دهد. به گفته یک مقام آگاه این اقدام برای دومین بار است که توسط شرکت هواپیمایی ایرفرانس در خطوط پروازی ایران انجام می‌شود.

وی معتقد است این اقدام ایرفرانس به مسائل سیاسی و شرایط تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مربوط نمی‌شود و تنها به دلیل مسائل اقتصادی و توجیهات شرکت ایرفرانس است که چنین اقدامی از سوی آنها قرار است صورت گیرد. ایرفرانس که از سال 1997 پروازهای خود را از پاریس به تهران به علت مشکلات بازرگانی لغو کرده بود نخستین پرواز خود را پس از گذشت هفت سال خردادماه 1383 برقرار کرد.

شرکت هواپیمایی ایرفرانس سال 1933 از ادغام چند شرکت هواپیمایی فرانسوی تشکیل شد که در جنگ جهانی دوم مقر این شرکت به کشور مراکش منتقل شد. سال 1976 ایرفرانس و بریتیش ایرویز تنها خطوط هواپیمایی بودند که با هواپیمایی کنکورد پرواز می‌کردند اما این پروازها سال 2003 متوقف شد. ایرفرانس در ماه مه 2004 شرکت هواپیمایی «کی. ال. ام» را خرید و از این طریق به عنوان بزرگ ترین شرکت هواپیمایی جهان از نظر درآمد شناخته شد.

در حال حاضر مقر شرکت ایرفرانس در فرودگاه شارل دوگل پاریس است.

سپاه و ساخت سامانه ردیاب پرنده‌های دشمن

رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه گفت: سیستم‌های جدید در معرض دید قراردادن پرنده‌های دشمن، در این نیرو طراحی و ساخته شد.

سرهنگ ناصر عرب بیگی رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس با اشاره به توانمندی‌های این نیرو در طراحی و ساخت سیستم‌های مدرن الکترونیک اظهار داشت: با توجه به نیازهای کشور به در اختیار داشتن تجهیزات مدرن جنگ الکترونیک (جنگال) و سیستم‌های مقابله با این موضوع، سپاه پاسداران در بخش طراحی و ساخت پروژه‌های الکترونیک، الکترومغناطیس و اپتیک موفقیت‌های زیادی داشته است.
به گفته وی، از جمله این موفقیت‌ها پروژه‌های جستجو و ردیابی غیرفعال اپتیکی است که این سیستم‌ها می‌توانند در پیدا کردن و در معرض دید قراردادن پرنده‌های دشمن بسیار موثر واقع شوند.

عرب‌بیگی خاطرنشان کرد: ‌نیروی زمینی سپاه با همکاری صنایع دفاعی وزارت دفاع توانسته به دستاوردهای قابل توجهی در بخش الکترونیکی برسد که این سامانه ها و تجهیزات به تدریج وارد نیروهای مسلح خواهد شد.

فرصت مناسب ایران برای خرید میگ ۲۹

الجزایر جتهای میگ بیست و نه را به روسیه پس داد

ولادیمیر بارکوفسکی معاون شرکت هواپیماسازی میگ روسیه دیروز اعلام کرد همه جنگنده های میگ بیست و نه که این شرکت به الجزایر فروخته بود ، به مسکو مسترد شده است .
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از فارنبورو / بارکوفسکی شب گذشته با شرکت در کنفرانس خبری در محل نمایشگاه فارنبورو در انگلیس با بیان این مطلب اعلام کرد الجزایر قرارداد تحویل سی و چهار فروند جنگنده میگ بیست و نه را به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون دلار لغو کرده و پانزده فروند از این هواپیماها را که به این کشور تحویل داده شده بود ، به روسیه بازگردانده است . وی افزود تشریفات مالی میان دو کشور در این خصوص هنوز به اتمام نرسیده است .
بارکوفسکی تاکید کرد روسیه خریداران بالقوه برای این هواپیماها را در اختیار دارد ولی هنوز هیچ قرارداد رسمی در این زمینه به امضا نرسیده است . وی گفت این جتهای جنگنده توسط کارشناسان کمیسیونهای مختلف مورد بررسی و بازبینی قرر گرفته اند و هیچگونه نشانه ای در رابطه با مشخصات و ویژگیهای رزمی یا مشکل کیفیت
در این هواپیماها شناسایی نشده است .

نظر وبلاگ:فرصت مناسبی برای ایران است تا با مذاکرات سریع و فشرده و پرداخت یکباره مجموع هزینه های خرید میگ های ۲۹ را به کشور وارد نماید . زیرا خرید هواپیمای ساخته شده و برگشت خورده(به دلایل سیاسی و عدم توافق در مذاکرات بر گشت خورده)راحت تر از سفارش برای تولید و انتظار تا زمان تحویل است.

ایران توپولوف می سازد

رییس صنایع هواپیما سازی روسیه روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه در جریان نمایشگاه هوایی بین الملی فارن برا، خبر ساخت ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولف ۲۰۴ در ایران را که وزیر راه ایران یک ماه پیش خبر آن را اعلام کرده بود، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، آلکسی فیدوروف، رییس صنایع هواپیما سازی این کشور به نام «یو ای سی» که ساخت هواپیماهای نظامی و غیر نظامی را بر عهده دارد، گفت: «ما پیشنویس قراردای را به ایران ارائه کرده ایم. این قرارداد شامل تولید حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولوف ۲۰۴ است.»

به گفته او ایران تا ۱۰ سال آینده نیاز به تدارک ۲۰ هزار صندلی برای خطوط هوایی خود دارد و حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای توپولوف ۲۰۴ می تواند این نیاز را برآورده کند.

محمد رحمتی وزیر راه و ترابری ایران، خرداد ماه گذشته اشاره ای به این قراداد کرده بود: «وافقت اصولی و کلی این کار اخذ شده و هماکنون روی جزئیات، مشخصات فنی هواپیما، نحوه تحویل و نگهداری این ۱۰۰ فروند هواپیما و نیز انتقال تکنولوژی و بومیسازی آنها در حال مذاکره هستند.»

صنایع هوایی ایران از حدود ۳۰ سال پیش مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. این تحریم ها باعث شده ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران به شدت فرسوده شود.

بر اساس این تحریم آمریکا فروش هواپیماهایی که تا ۱۰ درصد قطعات آنها توسط شرکت های آمریکایی ساخته شده باشد، ممنوع شده است.

در سال های اخیر ایران به این دلیل که حتی هواپیماهای ایرباس اروپایی هم از قطعات آمریکایی استفاده می کنندف قادر به خرید هیچ هواپیمایی به جز توپولوف های ۱۵۴ و هواپیمای فوکر هلندی نشده است.

هواپیماهای فوکر، به دلیل ظرفیت کم و نامناسب بودن تجهیزاتش برای پرواز در شرایط آب و هوایی ایران همواره مشکل ساز بوده است.

توپولوف ۱۵۴ روسی که تاریخ ورود به اوایل دهه ۷۰ میلادی می رشد، کارنامه ایمنی مناسبی در ایران ندارد.

خبرگزاریهای ایران طی سه سال گذشته، چندین بار خبر منعقد شدن قرارداد خرید توپولوف ۲۰۴ که سری جدیدتری از هواپیماهای توپولوف روسی است را منتشر کرده اند اما تاکنون این هواپیماها وارد خطوط هوایی ایران نشده است.

سال گذشته، چند تن از مقامات سازمان هواپیمایی کشوری، بدون ذکر نام به ماهنامه ترابران در ایران گفتند که علت تاخیر در فروش این هواپیماها به ایران آن است که موتور و سیستم الکترونیکی این هواپیماها توسط یک شرکت آمریکایی ارتقا یافته و به این دلیل آمریکا اجازه فروش این هواپیماها را به ایران نمی دهد.

مقامات رسمی ایران تاکنون درباره علت تاخیر در تحویل هواپیماهای توپولوف ۲۰۴ به ایران سخنی نگفته اند.

آقای فیدوروف در باره نحوه تولید این هواپیماها گفته است که ایران در آغاز تعدادی توپولوف ۲۰۴ «Tu-۲۰۴-۱۰۰» و سپس «Tu-۲۰۴SM»، که مدل ارتقا یافته سری ۲۰۴ توپولوف است، را وارد خواهد کرد.

مطابق این قرار داد که به گفته رییس «یو ای اس» یک لیسانس تولید است: «ابتدا تعدا کمی از این هواپیماها به صورت کاملا آماده به ایران ارسال می شود، در مرحله بعدی هواپیماها بدون صندلی و بدون تجهیزات داخلی به ایران ارسال می شود سپس دو مرحله دیگر وجود دارد، مونتاژ جزئی و مونتاژ کلی.»

آقای فیودوروف می گوید که به نظر می رسد ایران منابع و توانایی لازم برای اجرای این قرارداد را دارد اما به گفته او هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که باید در باره آن ها گفت وگو شود.

طرف ایرانی صنایع هواپیما سازی روسیه، شرکت هواپیما سازی ایران است که زیر نظر وزارت دفاع ایران قرار دارد و در حال حاضر هواپیمای اکراینی آنتونوف ۱۴۰ را تولید می کند. آقای فیودوروف، تولید این هواپیما در ایران را امکان پذیر بودن تولید توپولوف ۲۰۴ در این کشور تعبیر می کند.

این هواپیما ها که در ایران با عنوان ایران – ۱۴۰ شناخته می شود در ایران توسط هیچ یک از خطوط هوایی ایران به کار گرفته نشده است.

اولین فروند از این هواپیماها که حامل مهندسان اکراینی کارخانه آنتونوف بود در بدو ورود به ایران در نزدیکی اصفهان سقوط کرد و تمامی سرنشینانش کشته شدند.

منبع: http://radiofarda.com/Article/2008/07/1 ... u_204.html

سلام بر شیر خدا

سلام بر کفش‌های کهنه‌ات که مایه کرامت شیعه‌اند.
سلام بر عبای پر وصله‌ات که سبب شرافت شیعه‌اند.

سلام بر دست‌های پینه بسته‌ات که بوسه گاه ملائک مقرّب خداست...
سلام بر بازوان تنومندت وقتی خیبر را از جای برکندی.

سلام بر تو وقتی که در حلقه کوچک دستان کودکی یتیم جای می‌گرفتی!
سلام بر دستان یداللّهی‌ات وقتی در خندق، «عمر بن عبدود» را به خاک افکندی و بر سینه او نشستی.

سلام بر تو وقتی برای دلخوشی طفلی بی‌سرپرست، مرکب او شدی و او را بر دوش خود نشاندی!
سلام بر تو وقتی در «لیلة المبیت» در بستر محمد(ص) خوابیدی و به استقبال مرگ رفتی و مرگ از ابهت تو گریخت.

سلام بر تو وقتی ریسمان به گردن به مسجدت می‌بردند و تو برای رضای خدا خاموش بودی!
سلام بر تو وقتی از هیبت ذوالفقارت دشمنان دونت برهنه شدند تا در پناه سپر حیایت حیاتشان محفوظ بماند.

سلام بر تو وقتی همسرت را پیش چشمانت سیلی زدند و ذوالفقارت برای حفظ دین محمد(ص) در غلاف بود!
سلام بر تو وقتی در مشرق دستان پیامبر خدا در غدیر بوسعت عالم طلوع کردی
سلام بر تو وقتی استخوان در گلو و خار در چشم یک ربع قرن آفتاب خانه‌ات بودی!

سلام بر تو وقتی اوّلین گرویده به دین محمد (ص) بودی
سلام بر تو وقتی چهارمین خلیفه بعد از محمد(ص) شدی!

سلام بر تو وقتی چشم فتنه را در آوردی در حالی که هیچ کس دیگری قادر بر آن نبود
سلام بر تو وقتی در کوچه های کوفه توشه نان و خرما بر دوش طعام درماندگان را شبانه قسمت می‌کردی!

سلام بر تو وقتی داماد رسول خدا شدی
سلام بر تو وقتی نگین انگشتری حضرت خاتم (ص) را شبانه در خاک تیره پوشاندی!

سلام بر تو وقتی که جهان اسلام در چمبره حکومت عدالت پرورت بود
سلام بر تو و قتی در دادگاه اسلامی کنار مرد مسیحی نشستی و قاضی رأی بر ضد ّ تو داد و تو بی‌هیچ مقاومتی به حکم او تن در دادی!

سلام بر تو وقتی خزانه دار اموال جهان اسلام بودی
سلام بر تو وقتی که آهن گداخته در دست برادر نیازمندت عقیل گذاشتی تا به سوی بیت المال دراز نشود!

سلام بر تو وقتی که مشعل عدالت را بر افروختی
سلام بر تو وقتی شمع بیت المال را خاموش کردی!

سلام بر آه
سلا بر چاه

سلام بر نان جو
سلام بر نمک
سلام بر فدک...

یا مجمع الاضداد

سلام بر تو روزی که در کعبه، زاده شدی و روزی که در محراب، زندگی فانی را وداع گفتی و روزی که «قسیم النّار والجنة» خواهی بود.

از مکه نسیمی به سماوات وزیده است
از کعبه خمی می به خرابات رسیده است

مقصود دعا روح مناجات رسیده است
از عرش خدا عین عبارات رسیده است
جز دست علی کیست نگهدار ضعیفان؟

                   سالروز تولد مولای موحدین جهان بر همه آزادگان جهان مبارک
پدران زحمت کش و سخت کوش ایرانی روزتان مبارک

عربستان: مسکو از رابطه با تهران بکاهد پیش ما جایزه دارد!

روزنامه روسی کومرسانت ادعا کرد: "عربستان به روسیه وعده داده است در صورت کاهش روابط این کشور با ایران قراردادهای بزرگ و جذاب تسلیحاتی با مسکو منعقد خواهد کرد."

 این روزنامه در شماره روز سه شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد: "سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان فوریه امسال (بهمن 86) طی نشستی در مسکو پیشنهاد داد روسیه از همکاری خود با ایران بکاهد و در ازای آن ریاض قراردادهای جذاب تسلیحاتی با این کشور منعقد خواهد کرد."

کومرسانت مدعی شد: "این پیشنهاد به نام ملک عبدالله پادشاه عربستان به کاخ کرملین ارائه شده است."

این ادعا در زمانی مطرح می شود که شاهزاده بندر بن سلطان دبیر شورای امنیت ملی عربستان برای دیدار و گفت و گو با دمیتری مدودف رییس جمهور و ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در مسکو به سر می برد.

دو طرف در دیدار روز دوشنبه با هدف افزایش همکاری های نظامی و فنی، توافقنامه ای به امضا رساندند.

به نوشته روزنامه روسی، شاهزاده بندر در این دیدار جزئیات پیشنهاد کشورش در مورد ایران را تشریح کرده است.

این گزارش می افزاید: "در اصل به روسیه پیشنهاد شده به یک شریک اصلی عربستان در خاورمیانه تبدیل شود."

روسیه همکاری نزدیکی با ایران در زمینه های اقتصادی، انرژی و بازرگانی دارد که نمونه آن همکاری مسکو در ساخت و تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر است.

کومرسانت نوشت: "عربستان علاقه مند به خرید سامانه های دفاع موشکی، بالگرد و تانک از روسیه است."

به گزارش خبرگزاری های روسیه شاهزاده بندر پس از دیدار روز دوشنبه با پوتین در مسکو گفت: "عربستان تلاش می کند منابع تامین سلاح خود را متنوع کند."

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود میبری و زحمت ما میداری.