مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تلاش مجدد متخصصان کشور برای اورهال ۷۴۷ هما

پرواز مجدد یک فروند بوئینگ مسافری زمینگیر هما تا پایان سال

خبرگزاری فارس: معاون مهندسی و تعمیرات ایران ایر گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ مسافری هما که از مدتها پیش بنا به دلایل مختلفی زمینگیر شده بود، تا پایان سال مجددا به ناوگان هوائی کشور می‌پیوندد.


سید‌علی مومچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای پرواز یک فروند یوئینگ 747 زمینگیر "ایران‌ایر" اظهار داشت: این هواپیما از مدتها پیش بنا به دلایل مختلفی زمینگیر شده بود که پس از انجام تعمیرات اساسی بر روی آن در نهایت روز 31 خرداد ماه مجددا به پرواز در آمد.
وی گفت: یک نوع از این هواپیما‌ها مصروف به بوئینگ 747/SP است که می‌تواند در مسیرها بسیار طولانی تا 16 ساعت بدون توقف پرواز کند که با همت متخصصین داخلی، یک فروند آن اخیرا مجددا به ناوگان هوایی کشور پیوست. طول این هواپیما در مقایسه با دیگر هواپیماهای 747 حدود 15 متر کوتاهتر است.
به گفته وی، این هواپیما در مقایسه با دیگر هواپیماهای ایران ایر یا هواپیماهای مورد استفاده در برخی کشورهای همسایه، بسیار جوان است و سیکل پروازی کمتری دارد.
وی افزود: ایران ایر دارای 4 فروند هواپیمای بوئینگ 747/SP بوده که از این تعداد، سه فروند آن عملیاتی شد و یک فروند دیگر آن در مرحله آغاز تعمیرات اساسی است که امیدواریم طی 8 ماه آینده به چرخه حمل و نقل هوایی بپیوندد.
مومچی گفت: بخش مهندسی و تعمیرات هواپیما از نیروهای فوق‌العاده خبره و کارآمد برخوردار است که به عشق مملکت و مردم کار می‌کنند. این متخصصین در بخش آشیانه‌هاو کارگاههای مکانیک و اویونیک به صورت 2 شیفته و در خط پرواز در 4 شیفت مشغول هستند.
به گفته وی، هزینه اورهال یا تعمیر اساسی هر فروند بوئینگ 747 حدود 5 میلیارد تومان است که اگر این کار در خارج کشور صورت گیرد، هزینه آن حداقل 2 برابر خواهد شد که نشان می‌دهد همت و توان متخصصین داخلی در زمینه مهندسی و تعمیرات هواپیماها، چه میزان ارزآوری و صرفه‌ اقتصادی و کارآفرینی برای کشور دارد.
وی افزود: استفاده از هواپیماهای بوئینگ 747 به دهه 60 میلادی بر می‌گردد که ایالات متحده تصمیم گرفت نوعی هواپیمای ترابری را برای نیروی هوایی خود بکار گیرد. در آن سالها مناقصه‌ای برگزار شد و در آن شرکت «لاکهید» برنده مناقصه شد و شرکت بوئینگ از رقابت بازماند.
به گفته مومچی، پس از این اتفاق، مدیریت شرکت بوئینگ به این فکر افتاد تا از هواپیماهای خود در صنعت بازرگانی و حمل مسافر استفاده نماید. در این راستا، نخستین سری از این نوع هواپیما‌ها معروف به بوئینگ 747 را طراحی کرد.
معاون مهندسی تعمیرات ایران ایر در ادامه یادآور شد: این هواپیما دارای 70 متر طول، 60 متر طول بالها و 780 هزار پوند وزن زمان برخاستن از زمین است که نصف این وزن را می‌تواند سوخت حمل کند. طول سیم‌کشی داخل این نوع هواپیما 120 هزار متر است. این هواپیما معروف به ملکه آسمان می‌باشد.


ورود دوفروند هواپیمای جدید به ناوگان

دو فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هوایی پیوست
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود دو فروند هواپیمای جدید به کشور در روز گذشته خبرداد و گفت: ظرفیت این ناوگان در سالجاری 25 درصد افزایش می یابد.

حسین خانلری در گفتگو با مهر گفت: تعداد هواپیماهای افزوده شده به ناوگان هوایی کشور در سال جاری با احتساب دو فروند هواپیمایی که روز گذشته به این ناوگان افزوده شد، به 17 فروند رسید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: با احتساب صندلی پروازی هواپیماهای جدید، تعداد صندلی پرواز ناوگان هوایی کشور به 23 هزار صندلی رسیده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطر نشان کرد: هواپیماهای خریداری شده از خانواده بلوک شرق و غرب شامل هواپیماهای بوئینگ ، توپولف و... است و ورود تعدادی دیگر از این نوع هواپیماها در دستور کار شرکتهای هواپیمایی قرار دارد.

وی ادامه داد تا پایان سال جاری تعداد صندلی پروازی شرکتهای هواپیمایی 25 درصد افزایش می یابد در حالی که در تابستان سال جاری تقاضای سفر 28 درصد افزایش داشته و همین روند علت عدم پاسخگویی به بخشی از تقاضای سفر مردم است.

خانلری با بیان اینکه ایمن و استاندارد بودن شرط اولیه ورود هواپیما به کشور است، تاکید کرد: ایمنی کلیه هواپیماهای موجود توسط اداره استاندارد سازمان هواپیمایی مورد تائید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: برای پاسخگویی به بخشی از نیاز سفرهای تابستانی مردم، ارائه ماهانه 3 هزار مجوز پرواز به شرکتهای داخلی وخارجی هوایی و ارائه هزار مجوز پرواز فوق العاده هدف قرار گرفته است. 

توضیحات وبلاگ:دوستان عزیز با تحقیقات انجام شده مشخص شد یک فروند بوئینگ ۷۴۷ باری(کارگو) که قبلا در همیین وبلاگ خبر خریدش را به شما داده بودیم وارد مهرآباد گردیده است و خرید دیگر توپولف ۱۵۴ ایرتور(یا ارم ایر) است.

اما آخرین شنیده ها از کاپلو عزیز(مدیر سایت زیبای انجمن هوافضا):

بالاخره با تمام مشکلات بزرگی که سر راه ورود این هواپیما پیش آمده بود این هواپیمای کارگو وارد ناوگان هما شد ...

این اتفاق ساعت 19:20 دیروز به وقت تهران افتاد و TC-AKZ وارد ایران شد .

جالبه بدونید مسیر اعلام شده برای این هواپیما SAW-KHI بود ... یعنی قرار بود به کراچی بره ولی سر از تهران در آورده ...

رجیستر هواپیما احتمالا EP-ICD خواهد بود ...

... شماره سریال آن 712/24134 است و ساخت 15-09-1988 است . موتورهای آن از نوع GE CF6-50E2 است ...

توضیح دولت یونان درباره مانور جنجال آفرین اسرائیل

هدف یونان از مانور مشترک نظامی با اسرائیل تمرین حمله هوایی به ایران نبوده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پی انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه مانور اسرائیل بر فراز دریای مدیترانه با هدف تمرین حمله هوایی به ایران برگزار شده است سخنگوی دولت یونان اعلام کرد: "این مانور هیچگونه ارتباطی با «تدارک» اسرائیل برای حمله به ایران نداشته است."

تئودروس روسوپولوس که کشورش در این مانور مشترک با اسرائیل حضور داشته است افزود: "چنین مانورهایی پیش از این توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل در حریم هوایی یونان، قبرس و ترکیه برگزار شده و محدوده و زمین برگزاری آن نشانه ارتباط با ایران نیست."

براساس این گزارش وزارت دفاع یونان نیز پیشتر با انتشار بیانیه ای ضمن رد شایعات اخیر تاکید کرده بود: "مانور نظامی با اسرائیل در چارچوب همکاری های نظامی مشترک بین یونان و اسرائیل صورت گرفته و به هیچ عنوان با هدف آمادگی برای اقدامات خصمانه نبوده است."

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کرد: "بیش از یکصد جنگنده F-15  و F-16 اسرائیل در اوایل ژوئن دست به مانوری در شرق مدیترانه و یونان زدند که ظاهرا هدف شان تمرین حمله به تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز بوده است."

مانور مذکور تحت عنوان Clourious Spartan از 28 ماه می تا 12 ژوئن در جنوب شرق جزیره کرت در منطقه موسوم به «کراتیاس» برگزار شد.

به دنبال انتشار این خبر در نیویورک تایمز رسانه های غربی دست به جنجال سازی گسترده ای زدند و حتی یکی از روزنامه‌های یونان در تیتری تحت عنوان «آمادگی فرضی برای حمله به ایران»، مدعی حضور 100 هواپیما و مجموعا 900 نفر در این مانور شد.

ایرباس نیز برگه برنه خود را نمایان ساخت

ارباس از نخستین هواپیمای حمل و نقل نظامی تولید شده در اروپا رونمایی کرد.

کارخانه ایرباس در اسپانیا امروز نخستین هواپیمای ام 400 خود را پس از پنج سال کار طراحی و ساخت در معرض نمایش قرار داد.

خوان کارلوس پادشاه اسپانیا نیز در مراسم رونمایی از این هواپیما حضور داشت.
لوییس گالواس رییس شرکت ایی ای دی اس در مورد این هواپیمای صد در صد نظامی گفت این هواپیما در نوع خود بی نظیر است.

قرار است ام 400 جایگزین هواپیماهای نظامی شود که بیش از پنجاه سال قدمت دارند.

این هواپیما با دارا بودن ظرفیت بیشتر مزیت های بسیاری نسبت به نوع قدیمی تر خود دارد.
ام 400 قادر به حمل چهل تن تجهیزات نظامی شامل تانک، نفر بر و حتی هلی کوپتر است. بدین ترتیب حمل و نقل نیرو و تجهیزات نظامی به خارج از کشور به راحتی صورت خواهد گرفت.
برای ساخت این نوع هواپیما شش کشور اروپایی با اختصاص بودجه ای بیش از بیست میلیارد دلار همکاری کردند.




http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A400M/1366706/M/
منبع:انجمن هوافضا

روایت تصویری

C-5B refueling

وقتی پهلوان ها هم گرسنشون میشه!

Cloudy Tomcat

عجب روغن سوزی داره موتور این تامکت

Iranian F-14 Tomcat flight in 17/4/2008

IRIAF F-14 Tomcat over the Farmlands!

تامکت ایرانی

Iranian Mirages!

میراژ های آریایی

IRIAF F-4 phantoms Formation Flight

فانتوم های پارسی

IRIAF F-5s over the "Persian Gulf

ببر های راهزن

وقتی آقای وزیر وارد معرکه می شوند

رحمتی:توپولف هواپیمای ایمنی است

وزیر راه و ترابری گفت: هواپیماهای توپولف، هواپیماهای ایمنی هستند و تاکنون حادثه هوایی نداشته ایم که مقصر آن خود هواپیمای توپولف باشد.

محمد رحمتی در گفتگو با مهر گفت: هواپیماهای توپولف ایمنی لازم برای انجام پرواز را دارا هستند و در ناوگان هوایی کشورهای مختلف از این نوع هواپیما استفاده می شود.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی با خریداری هواپیماهای مناسب می توانند به تجهیز ناوگان هوایی کشور کمک کنند. وی افزود: وزارت راه و ترابری هیچگونه تعیین تکلیف در زمینه خرید هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی انجام نمی دهد و تنها به سیاست گذاری در این بخش می پردازد.

رحمتی اظهارداشت: درباره تعداد خرید هواپیما و یا نوع هواپیماهای خریداری شده تاکنون دخالتی از سوی این وزارتخانه انجام نشده است اما با توجه به شرایط کلی کشور در خرید هواپیما، وزارت راه وترابری سعی در تسهیل شرایط خرید هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی دارد.

وزیر راه و ترابری تصریح کرد: به منظور توسعه ناوگان هوایی کشور ورود تعدادی دیگر از این نوع هواپیما به کشور در دستور کار قرار می گیرد.

بالغ بر 20 فروند هواپیمای توپولف هم اکنون در ناوگان هوایی کشور وجود دارد. حدود 200 فروند از این نوع هواپیما در دنیا در حال پرواز است.

روایتی نو از حادثه اصفهان

پشت پرده شرم آور 50 دقیقه ترس و اضطراب در فرودگاه اصفهان

عصرایران؛ کاپیتان بهروز مدرسی- حادثه ای که برای یک فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ در فرودگاه اصفهان پیش آمد ، موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشته و به آن اهمیتی ندهیم زیرا معتقدیم این اتفاق زنگ خطر جدی برای مسئولان و مدیران صنعت هواپیمایی کشور است تا به خود آمده و ضمن برخورد شدید با خاطیان سودجویی که هیچ گونه ارزشی برای جان مسافران خود قائل نیستند و با تغیر استاندارد های پرواز موجب لطمات جبران ناپذیری می شوند . امنیت پرواز ها را تضمین کنند .

یک خبر ، چند نگاه و یک پرسش!

وقتی مردم خبر سالم نشستن پرواز چارتر شماره ۷۹۰۶ شرکت هواپیمایی کاسپین به مقصد سوریه را از رسانه های کشور در بیست و هفتم خرداد شنیدند که بعد از ۵۰ دقیقه پرواز بر فراز شهر اصفهان بالاخره با تلاش خلبان سالم به زمین نشسته ، شاید هرگز فکر نمی کردند که چه خطر بزرگی جان مسافران را تهدید می کرده است .

همچنین تعجب خواهید کرد که هیچ یک از مسافران نمی دانستند هواپیمای آن ها با چه مشکلی مواجه بودکه خلبان تلاش می کرده با تخلیه سوخت ( دامپینگ ) فرودی بی خطر داشته باشد ! و حتی آن خلبان حرفه ای و کار کشته هم هرگز فکرش را نمی کرد که به خاطر مشتی دلار ، استاندارد های پرواز هواپیمای او را به هم زده باشند !!

به خاطر یک مشت دلار ...!

روزی که کمپانی های هالیوودی فیلم سینمایی " به خاطر یک مشت دلار " را تولید می کردند ، هرگز فکرش را نمی کردند سال ها بعد در ایران کشوری که به عشق و دوستی معروف است . عده ای سود جو برای به دست آوردن مشتی اسکناس ، این چنین با تغیر دادن وضعیت استاندارد هواپیما و افزودن ردیف های اضافی صندلی ، به جای ۱۴۸ نفر مسافر ، ۱۷۹ نفر در آن جای دهند !

علاوه بر آن با قرار دادن مقادیر زیادی بار ،داخل هواپیما ، "مرکز ثقل" هواپیما را بر هم زده و خلبان ، بی خبر از آن چه در هواپیما اتفاق افتاده است ، با اطمینان هواپیما را روشن کرده و به محض خزش و در لحظه کنده شدن از زمین هواپیما به خاطر سنگینی بیش از حد و به هم خوردن تعادل مرکز ثقل ، دچار مشکل شده و با وجود پیمودن کل مسافت باند فرودگاه ، در انتهای آن با تورهای سیستم " بار یر "‌ که ویژه نگه داری هواپیماهای سبک است برخورد می کند .

اخطار برج مراقبت به خلبان

مسئول برج مراقبت با مشاهده برخورد ارابه های فرود هواپیما با تور های "بار یر" و پیچیده شدن تور ها به لاستیک های عقب ، مطمئن می شود هواپیما قادر به نشستن با چرخ نیست و بلافاصله موضوع را به خلبان گزارش می کند .

کاپیتان کهنه کار از خدمه می خواهد مشکل پیش آمده را به مسافران اعلام نکنند و در همین حال سعی می کند با چرخیدن در اطراف شهر اصفهان سوخت داخل باک های هواپیما را به بیرون پمپاژ نماید .

عملیات تخلیه چیزی حدود پنجاه دقیقه به طول انجامیده و سر انجام با تمهیدات ایمنی هواپیما سالم به زمین فرود می آید ... و مسافران بی نوا پس از ترک هواپیما مجبور می شوند بعد از ساعت ها معطلی با هواپیمایی دیگر به مقصد دمشق پرواز کنند !

کارشناس صنعت هواپیمایی: تا سهل انگاری بعدی!!

محمود فرنودی ،کارشناس صنعت هواپیمایی و مدیر فعلی یکی از آژانس های مسافرتی، در این باره می گوید :

چند روز قبل اتفاقی در اصفهان رخ داد که اگر نگویم بی نظیر، لااقل کم نظیر است و اهل فن می دانند که سهل انگاریهای متعددی باید دست بدست هم بدهند تا چنین شاهکاری خلق شود !!
وی می افزاید: یکی از اصول اولیه شروع به پرواز تعیین وزن پرنده و مرکز ثقل (CG)است. پرواز مذکور بشکل چارتر در اختیار یک شرکت زیارتی بنام...در اصفهان است که روزانه زوار زیادی را به مشهد و دمشق منتقل می کند.

این چارتر کنندگان به صرف این که پرواز مال خودشان است و هر کار بخواهند می کنند بخودشان اجازه می دهند بدون توجه به مقررات، فاصله صندلی ها را کاهش داده و تعداد بیشتری سوار کنند و ضمنا مقادیر بسیار افزون تری بار را نیز حمل نمایند!

عوامل فنی مانند پرسنل زمینی و کاکپیت و کابین نیز به دلایلی که بر ما معلوم نیست ، مانع از این اقدام می شوند و این می شود که توپولوف 150 نفره با ۱۷۹ نفر پرواز می کند و بهنگام کنده شدن از زمین تازه متوجه می شوند که نمی تواند!! چرا ؟ چون سنگین است که با همت خلبان در آخرین لحظات با جمع کردن تورهای انتهای run way که مخصوص هواپیما های ترمز بریده است!! جاکن شده و با پیچیدن تور ها بدور چرخ ها دیگر می شود تصور کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد...

این هواپیما سپس با هشدار برج که صحنه را دیده است مجبور به خالی نمودن بنزین و بازگشت می شود که همین اقدام خود 50 دقیقه اضطراب و وحشت را برای مسافرین بیچاره در بر دارد و شکر خدا باز هم بخیر می گذرد تا سهل انگاری بعدی!!

سخنی با مسئولان صنعت هواپیمایی

مشیت الهی بر این بود تا این بار هم جان عده ای زوار عاشق که به عشق زیارت قصد دمشق را کرده بودند ، به خیر بگذرد . ولی ما تا کی باید شاهد سهل انگاری عده ای سودجو باشیم که این گونه با جان و سرمایه مردم بی گناه کشور ما بازی کنند ؟ سوال این است چرا مسئولیت بارگیری و حمل مسافر به افراد بی سوادی واگذار می شود که حتی کوچک ترین آگاهی از استاندارد های پرواز نداشته و با افزودن ردیف های اضافی مسافران زیادی را به همراه بار فراوان به داخل هواپیما حمل می کنند ؟

آیا صرف اجاره هواپیما به صورت چارتر ، این اجازه را به فرد می دهند تا خارج از ظرفیت هواپیمایی آن هم در یک مسیر بین المللی هر کاری دلشان خواست انجام دهند ؟
آیا هیچ نظارتی بر کار این گونه پرواز ها وجود ندارد ؟

به هر حال همه می دانیم فصل مسافرت های هوایی آغاز شده است . و شرکت های مسافرتی و آژانس های هوایی با بر گزاری تور های تفریحی و زیارتی و تبلیغات فراوانی که در این راه انجام می دهند ، افراد زیادی را به سفر با هواپیما مخصوصآ به صورت چارتر ترغیب می کنند ... حال با مسئولان و مدیران محترم صنعت هوایی است تا با نظارت بیشتر بر کار این آژانس ها به ویژه پرواز های چارتر جلوی سود جویی این افراد را گرفته و به عبارتی حفظ جان مسافران را جدی بگیرند!
منبع:عصرایران

نکته:مطالب بالا صرفا نقل قول مستقیمی است از یک کارشناس باتجربه علوم پروازی و مورد تائید یا رد مسئولین مجله هوایی نمی باشد.

انوشه انصاری در ایران سخنرانی می‌کند

انوشه انصاری، اولین فضانورد ایرانی و گردشگر فضایی جهان در نخستین همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران سخنرانی می‌کند.

به گزارش فارس، دبیر همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اعلام این خبر گفت: سخنرانی خانم انوشه انصاری در روز دهم تیرماه ساعت 17 بعداز ظهر و به صورت ویدیو کنفرانس خواهد بود.
«ساده» افزود: انصاری به عنوان یک ایرانی موفق در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیان تجربیات و دانش خود در زمینه مدیریت و راهبری ICT خواهد پرداخت.
وی یادآور شد: نخستین همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در روز دهم و یازدهم تیرماه در هتل المپیک در تهران و با حضور مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی برگزار می شود.
انوشه انصاری نخستین ایرانی فضانورد و نخستین زن گردشگر فضایی است که در 27 شهریور 1385 از پایگاه بایکونور در قزاقستان به ایستگاه فضایی رفت.
وی متولد ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه جرج واشنگتن و دکترای افتخاری از International Space University است و هم اکنون به عنوان مدیر عامل شرکت پرودی (Prodea) فعالیت می‌کند.
انوشه انصاری در سال 2000 جایزه نخست کارآفرینی ملی ایالات متحده آمریکا را به دست آورد و مجله فورچیون در سال 2001 نام او را در لیست تاجران موفق ثبت کرد.

نخستین همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از سوی شرکت مشاورین آتی رای پایا از شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود.

هزاران هزار سپاس

دوستان عزیز و همراهان همیشگی وبلاگ مجله هوایی

خوشحالیم با افتخار خدمت همه شما سروران گرامی عرض کنیم با پشتیبانی و حمایت های شما دوستان و سروران میزان مشاهده وبلاگ از مرز ۵۰۰۰۰۰ بازدید گذشت و این افتخار بزرگی  بود برای ما که وبلاگی که به مباحث علمی خبری می پردازد و خوانندگان ویژه خود را داراست توانسته در این مدت کوتاه به این موفقیت(هر چند پیشروی شما دوستان بسیار ناچیز)دست یابد.بطور قطع راهنمایی ها و انتقادات و نظرات شما مهمترین عامل در راستای رسیدن به اهدافمان بوده است که از همه شما صمیمانه متشکریم.

ماخود را همواره محتاج شما می بینیم پس اندیشه خود را از ما دریغ نکنید.

سرفراز باشید.

مجله هوایی

سنجش از راه دور

سنجش از راه دور(Remote Sensing) تکنولوژی کسب اطلاعات و تصویربرداری از زمین با استفاده از تجهیزات هوانوردی مثل هواپیما ، بالن یا تجهیزات فضایی مثل ماهواره است .
به عبارتی دیگر سنجش از راه دور عبارتست از علم و هنر کسب اطلاعات فیزیکی و شیمیایی از پدیده های زمینی و جوی از طریق ویژگی های امواج الکترومغناطیسی بازتابی یا منتشر شده از آن ها و بدون تماس مستقیم با پدیده های مذکور می باشد.
اولین ماهواره پرتابی به فضا اسپوتینک بودکه توسط آمریکا،در ۴اکتبر۱۹۵۷به فضا پرتاب شد به و از آن تاریخ تا کنون بیش از ۱۸۰۰۰شی پرنده در اطراف زمین به گردش در آمده است .
در سال ۱۹۷۲ اولین ماهواره منابع زمینی یعنی landsat۱ با دوربین و سنجنده های RBV ، MSS و TM در چهار و هفت باند توسط ایالات متحده آمریکا در مدار زمین قرار گرفت و از هر نقطه زمین هر ۱۸ روز یکبار تصویربرداری می کرد . آمریکا با پرتاب landsat۱ توانست در آن سال میزان سطح کشت گندم و تولید آن را در دنیا به دست آورد و از راه فروش و تولید گندم به نقاط مورد نیاز تمام هزینه های landsatرا تأمین کند. landsat دارای سنجنده جاروبگر چند طیفی MSS_multi spectral scannerبود و در ۴ باند الکترومغناطیسی در نواحی مرئی و مادون قرمز تصویربرداری می کرد . که این امر یک تحول و موفقیت بزرگ برای کارشناسان زمین شناسی و معدن به شمار می رفت. از این مرحله که تصویربرداری از حالت آنالوگ خارج و بصورت رقومی درآمد، دریچه ای جدید برای پردازش تصاویر و نهایتاً تعبیر و تفسیر آنها به روی بشر گشوده شد.
شوروی سابق که در بهره برداری از ماهواره های تصویربرداری به صورت آنالوگ سابقه دیرینه‌ای داشت با پرتاب سری ماهواره ‌های کاسموس در پی تصویربرداری به صورت رقومی برآمد و بدین ترتیب بطور اعجاب انگیزی صحنه رقابت برای سایر ملل فراهم شد.
فرانسه در سال ۱۹۸۶ اولین سری ماهواره های spot را با قدرت تفکیک ۱۰ و ۲۰ متر ( در سه باند ) و هندوستان سری ماهواره های IRS را در سال ۱۹۸۸، ژاپن سری ماهواره های MOS را در سال ۱۹۹۰، آژانس فضایی اروپا سری ماهواره های ERS را در سال ۱۹۹۱ و کانادا سری ماهواره های Radar-Sat را در سال ۱۹۹۵ در مدار زمین قرار دادند.
اکنون بسیاری از کشورهای جهان با درک اهمیت دستیابی به تکنولوژی های فضایی جهت بهره برداری‌های صلح آمیز از منابع زمین و حفظ امنیت ملی خود به طرق گوناگون اقدام نموده و به موفقیت های مهمی نیز دست یافته اند که از این میان می توان کره شمالی با پرتاب ماهواره KOM-SAT در سال ۱۹۹۸، مشارکت برزیل و چین جهت پرتاب ماهواره CBERS در سال ۱۹۹۶و مشارکت کشورهای مختلف در طراحی، ساخت و پرتاب انواع ماهواره را نام برد.
حاصل پرتاب این ماهواره ها، تهیه میلیونها تصویر از زمین بوده است که در اختیار هزاران محقق و مؤسسه تحقیقاتی قرارگرفته و با پردازش و تعبیر و تفسیر آنها، اهمیت و کاربردهای علوم و تکنولوژی فضایی آشکار شده است.
این علوم قادر به پیش بینی بروز حوادث غیرمترقبه و هشدارهای لازم، آشکارسازی فعالیت های مخاطره آمیز زیست ‌محیطی و کاهش اثرات ناشی از آنها ، مدیریت فرسایش ساحلی، پیش بینی فصلی و سالانه آب و هوا و بررسی اثر آنها بر کشاورزی، خشکسالی و پیشروی کویر، برنامه ریزی و مدیریت منابع طبیعی نظیر معادن، جنگل ، مراتع ، ماهیگیری ، وحوش و حوادث مخاطره آمیز، مدیریت آب آشامیدنی ، آشکارسازی آلودگی آب و جلوگیری از امراض، تهیه انواع نقشه های موضوعی و کارتوگرافی در مقیاس های گوناگون می باشند.

http://www.articles.ir

http://3in4.blogfa.com