مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تلاش مجدد متخصصان کشور برای اورهال ۷۴۷ هما

پرواز مجدد یک فروند بوئینگ مسافری زمینگیر هما تا پایان سال

خبرگزاری فارس: معاون مهندسی و تعمیرات ایران ایر گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ مسافری هما که از مدتها پیش بنا به دلایل مختلفی زمینگیر شده بود، تا پایان سال مجددا به ناوگان هوائی کشور می‌پیوندد.


سید‌علی مومچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای پرواز یک فروند یوئینگ 747 زمینگیر "ایران‌ایر" اظهار داشت: این هواپیما از مدتها پیش بنا به دلایل مختلفی زمینگیر شده بود که پس از انجام تعمیرات اساسی بر روی آن در نهایت روز 31 خرداد ماه مجددا به پرواز در آمد.
وی گفت: یک نوع از این هواپیما‌ها مصروف به بوئینگ 747/SP است که می‌تواند در مسیرها بسیار طولانی تا 16 ساعت بدون توقف پرواز کند که با همت متخصصین داخلی، یک فروند آن اخیرا مجددا به ناوگان هوایی کشور پیوست. طول این هواپیما در مقایسه با دیگر هواپیماهای 747 حدود 15 متر کوتاهتر است.
به گفته وی، این هواپیما در مقایسه با دیگر هواپیماهای ایران ایر یا هواپیماهای مورد استفاده در برخی کشورهای همسایه، بسیار جوان است و سیکل پروازی کمتری دارد.
وی افزود: ایران ایر دارای 4 فروند هواپیمای بوئینگ 747/SP بوده که از این تعداد، سه فروند آن عملیاتی شد و یک فروند دیگر آن در مرحله آغاز تعمیرات اساسی است که امیدواریم طی 8 ماه آینده به چرخه حمل و نقل هوایی بپیوندد.
مومچی گفت: بخش مهندسی و تعمیرات هواپیما از نیروهای فوق‌العاده خبره و کارآمد برخوردار است که به عشق مملکت و مردم کار می‌کنند. این متخصصین در بخش آشیانه‌هاو کارگاههای مکانیک و اویونیک به صورت 2 شیفته و در خط پرواز در 4 شیفت مشغول هستند.
به گفته وی، هزینه اورهال یا تعمیر اساسی هر فروند بوئینگ 747 حدود 5 میلیارد تومان است که اگر این کار در خارج کشور صورت گیرد، هزینه آن حداقل 2 برابر خواهد شد که نشان می‌دهد همت و توان متخصصین داخلی در زمینه مهندسی و تعمیرات هواپیماها، چه میزان ارزآوری و صرفه‌ اقتصادی و کارآفرینی برای کشور دارد.
وی افزود: استفاده از هواپیماهای بوئینگ 747 به دهه 60 میلادی بر می‌گردد که ایالات متحده تصمیم گرفت نوعی هواپیمای ترابری را برای نیروی هوایی خود بکار گیرد. در آن سالها مناقصه‌ای برگزار شد و در آن شرکت «لاکهید» برنده مناقصه شد و شرکت بوئینگ از رقابت بازماند.
به گفته مومچی، پس از این اتفاق، مدیریت شرکت بوئینگ به این فکر افتاد تا از هواپیماهای خود در صنعت بازرگانی و حمل مسافر استفاده نماید. در این راستا، نخستین سری از این نوع هواپیما‌ها معروف به بوئینگ 747 را طراحی کرد.
معاون مهندسی تعمیرات ایران ایر در ادامه یادآور شد: این هواپیما دارای 70 متر طول، 60 متر طول بالها و 780 هزار پوند وزن زمان برخاستن از زمین است که نصف این وزن را می‌تواند سوخت حمل کند. طول سیم‌کشی داخل این نوع هواپیما 120 هزار متر است. این هواپیما معروف به ملکه آسمان می‌باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد