مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عیدتان مبارک

اگر یادمان بود و باران گرفت

نگاهی به احساس گل ها کنیم  

دوستان عزیز و همراهان خستگی ناپذیر مجله هوایی

سال 1388 نیز با تمام شادی ها و غم هایش به پایان رسید.ما نیز همراه با شما یکسال را گذراندیم.در این سال شاهد خبرهای خوب هوایی بودیم نظیر ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشورمان(اگرچه ناکافی ولیکن امیدوار کننده) و پیشرفت های خوبی که در بخش نظامی بخصوص پدافند هوایی کسب کردیم. خبرهای بدی نیز وجود داشت که  مهمترین و دردناکترین آنها سقوط تعدادی از هواپیماهای مسافربری کشور عزیزمان ایران بود که دل همه ایرانیان را به درد آورد.امیدواریم در سال آتی با همت و تلاش مسئولین محترم شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

در سال 1388 مانند سال های گذشته هدف خود را ارائه خدمت صادقانه به همه شما دوستان مهربان قراردادیم.سعی کردیم واقعگرا باشیم و جهتدار قلم نزنیم (زیرا هم قلم مقدس است و هم اعتماد خوانندگان).تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد دانش هوایی خود و دوستانمان را بالاببریم و خبرهای موثق و بدون حاشیه ای(و البته دست اول) را در اختیار شما قراردهیم(حال تا چه حد موفق بودیم...)

در سال آتی نیز اگر عمری بود و محبت شما سروران نیز ادامه داشت در کنار شما خواهیم بود پس چون گذشته ما را با نظرات و انتقادات و... همراهی کنید.

در پایان عذرخواهی ما را بپذیرید اگر در طول این مدت سبب رنجش و ناراحتی شما مهربانان شدیم. سال جدید را تبریک گفته و برایتان بهترین ها را آرزومندیم

به امید روزی که پارس و پارسی جایگاه حقیقی خویش در جهان را کسب نماید زیرا ما شایسته بهترین هاییم.

محمد و دوستان شما در مجله هوایی 

عیدتان مبارک

بازدارد بهار می آید

خبرآوردند چلچله ها

باغ بیگانه از شکوفه پر است

گل من با بنفشه بیرون آی

نازنین باغ را به وجدآور

همه جا از نیاز سبزه پر است

بازدارد بهار می آید

خبرآورده اند چلچله ها

کاش ما هم جوانه می بودیم

کاش ما هم شکوفه می دادیم  

 

نوروزتان جاودانه

ورود هواپیمای کم مصرف به ناوگان هوایی کشور

                                     ورود هواپیمای کم مصرف به ناوگان هوایی کشور

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب گفت: شرکت های هواپیمایی با هدف اصلاح الگوی مصرف و بنا بر تاکید وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه اصلاح الگوی مصرف، در زمینه هایی که سازمان هواپیمایی کشوری برای آنها فراهم کرده است، عملکرد قابل قبولی داشته اند.

رضا جعفرزاده با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد هواپیمای اضافه شده به ناوگان هوایی کشور 38 فروند و خارج شده از ناوگان 18 فروند بوده است، تصریح کرد: در طرح توسعه ناوگان هوایی کشور، وارد شدن هواپیما با مصرف سوخت کمتر یکی از بخش های مهمی بوده که سازمان هواپیمایی به عنوان بخش حاکمیتی در صنعت هوایی بر آن تاکید داشته است.

وی اظهار داشت: اکثر هواپیماهایی که در سالجاری وارد ناوگان هوایی کشور شد از نوعی بودند که مصرف سوخت کمتری را نسبت به دیگر هواپیماها دارند.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف سوخت هواپیماهای توپولوف تقریبا 2 برابر هواپیماهای بوئینگ وارد شده به ناوگان هوایی کشور در سالجاری است، گفت:هواپیماهای وارد شده در سالجاری چه از نوع ملکی، چه اجاره به شرط تملیک و چه اجاره ای از نوعی بودند که نوع مصرف سوختشان کاهشی حدود 50 درصد داشته است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: میزان مصرف سوخت هواپیماهای قبلی به ازای هر ساعت پرواز در حدود 6 تن در ساعت بوده است در حالی که مصرف سوخت هواپیماهای جدید وارد شده به ناوگان هوایی در حدود 2.5 تا 3 تن در هرساعت است.

وی تصریح کرد: درصورتی که میزان مصرف سوخت در هواپیماهایی که وارد ناوگان شده اند با توجه به میزان ساعت پروازی این هواپیما و تعداد آنها محاسبه شود نشانگر رقم قابل توجهی صرفه جویی در مصرف سوخت هواپیما خواهد بود.

جعفر زاده در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی هواپیماهای اجاره ای وارد شده قیمت اجاره ای بالاتر از هواپیماهای قبلی دارند، گفت: با توجه به مصرف سوخت و رفاهیات موجود در این نوع هواپیماها چنین محاسبه ای درست نبوده و باید تمام جزئیات را در محاسبه میزان مبلغ اجاره هواپیماها مورد توجه قرار داد.

یاک-52 (Yak-52)


یاک-52 (Yak-52) یک هواپیمای آموزشی دوسرنشینه ی شوروی است که در شرکت یاکولوف توسعه یافت و در سال 1976 برای نخستین بار پرواز کرد. یاک-52 در اصل یک هواپیمای آموزشی آکروباتیک است که برای آموزش دانشجویان نیروهای نظامی شوروی طراحی شد، به طوری که هم خلبانان نظامی و هم خلبانان غیرنظامی ورزشی با این هواپیما آموزش دیده اند. هواپیمای یاک-52 اکنون به وسیله ی شرکت ائروستار (Aerostar) در کشور رومانی تولید می شود. این شرکت رومانیایی حق تولید این هواپیما را با توافقی در چارچوب سازمان بازرگانی سوسیالیستی (گروه بازرگانی بلوک شرق / کومکون/ COMECON) به دست آورد. این سازمان سوسیالیستی اکنون وجود ندارد.



از اوایل دهه ی 1990 ، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از یاک-52 ها به غرب صادر شده اند. تا امروز تقریباً 1800 فروند یاک-52 تولید شده است، که بیش تر آنها اکنون در آمریکا، انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و دیگر کشورهای غربی پرواز می کنند.

یاک-52 (Yak-52) فرزند تمام فلزی یاک-50 (Yak-50) است و از یک پیشران پیستونی رادیال 9 سیلندر ساخت شرکت ودِنِیوف (Vedeneyev M14P) استفاده می کند. این پیشران از مدل M14P با 360 اسب قدرت است و ملخ دو پره ی Yak-52 را در سوی پادساعتگرد می گرداند. این ملخ دارای گام متغیر است و به صورت لایه لایه از چوب و فایبرگلاس ساخته شده است. یاک-52 دارای سامانه ی سوخت و روغن وارونه است که به این هواپیما امکان پرواز وارونه تا دو دقیقه را می دهد.



یاک-52 به عنوان یک هواپیمای آکروباتیک، پرنده ای واکنشی، توانا، و دارای خاست و فرود آسان است. یاک-52 در مسابقات آکروباتیک تا سطح پیشرفته به کار گرفته شده است. این هواپیما از فشار گرانشی -5 جی تا +7 جی را و نیز غلتشهای تا 180 درجه را تاب آورده است. یاک-52 توانایی انجام هر مانوری را که در کتابچهی فدراسیون بین المللی آکروباتیک آمده است دارد.




یاک-52 مانند بیش تر هواپیماهای ساخت شوروی سابق، برای عمل در محیط های خشن که دارای حداقل خدمات پشتیبانی هستند طراحی شده است. یکی از ویژگی های کلیدی یاک-52 که آن را از پرنده های غربی ممتاز می کند، استفاده ی این هواپیما از یک سامانه ی گسترده ی هوای فشرده (پنوماتیک) است، به طوری که راه انداز پیشران، عراده ی فرود، فلپ ها، ترمز و فرمان با هوای فشرده کار می کنند. مخازن هوای کروی شکل این هواپیما با یک کمپروسور دارای موتور مستقل بازپُر می شوند. این مخزن ها در پشت کابین عقب قرار دارند و محتوای آن ها به وسیله ی دستگاه کنترلی نمایش داده می شود. فشار هوای عملیاتی در این سامانه حدوداً از 3.6 تا 49.3 اتمسفر می باشد. یک جریان هوای ذخیره نیز برای باز کردن ارابه ی فرود وجود دارد که در صورت بروز اشکال در جریان اصلی هوا یا نقص در کمپروسور مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، هم مخزن های هوای اصلی و هم مخزن های ذخیره، می توانند بر روی زمین از طریق یک جریان جداگانه پر شوند، که معمولاً این کار به وسیله ی مخزن های شبیه به کپسول غواصی انجام می شود. برای خلبانانی که به سامانه ی هیدرولیک عادت دارند، تنظیمات ترمز/فرمان قابل تغییر است، چرا که یاک-52 از ترمز "کم و بیش" (differential braking) استفاده می کند. این ترمز با پدال های سکان و یک اهرم دستی متصل به دسته ی کنترل (Stick) به کار گرفته می شود. ترمز "کم و بیش" (تفاضلی) یا differential braking عبارت است از استفاده ی نامتقارن از ترمز چرخ های اصلی هواپیما برای دور زدن بر روی زمین. در این سامانه ها، چرخ های سمت راست و چپ دارای ترمز جداگانه هستند که معمولاً با پدال های سکان کنترل می شوند. چرخ های جلو و عقب فاقد ترمز می باشند. این نوع ترمز مستلزم مهارت قابل توجهی در نزد خلبان است.



ارابه ی فرود سه چرخه ی یاک-52 جمع شدنی است اما چرخ ها هیچ گاه به طور کامل بسته نمی شوند، بلکه حالت نیمه باز به خود می گیرند. این حالت نیمه باز چرخ ها باعث تولید نیروی "پسا"یی می شود که در مانور های سر پایین مفید است. نیمه باز بودن چرخ ها همچنین در زمانی که هواپیما مجبور به فرود با چرخ های بسته باشد به کار می آید.



اکنون تعدادی از گونه های غربی شده ی یاک-52 در حال تولید است. برای مثال Yak-52W یک گونه ی غربی شده ی این هواپیما است که در آن از ایویانیکس غربی و ملخ سه پره استفاده شده است.

دو تصویر از Yak-52W


گونه ی غربی دیگری به نام Yak-52TD وجود دارد که علاوه بر ایویانیکس غربی و ملخ سه پره، از ارابه ی فرود سنتی استفاده می کند. در واقع TD مخفف Tail-dragger است. Tail-dragger یک لفظ خاص هوانوردی است که به هواپیماهای دارای ارابه ی فرود سنتی اطلاق می شود. ارابه ی فرود سنتی یا Conventional Landing gear عبارت است از دو چرخ اصلی جلو که در مرکز ثقل هواپیما قرار دارند و یک چرخ کوچک که زیر دم جای دارد.

دو تصویر از Yak-52TD



گونه ی غربی دیگری نیز به نام Yak-52TW وجود دارد که یک هواپیمای Tail-dragger (دارای ارابه ی فرود سنتی) است و مانند یک Yak-11 کوچک می باشد. این هواپیما می تواند 120 لیتر سوخت بیش تر را به وسیله ی دو مخزن در بال خود حمل کند. پیشران این هواپیما از نوع M-14PF و دارای راه انداز (استارت) الکتریکی است. Yak-52TW از آلات دقیق پیشرفته بهره می برد.

دو تصویر از Yak-52TW


اما در روسیه نیز یک گونه ی نوین شده از این هواپیما با نام Yak-52M به تاریخ 16 آپریل 2004 پرواز کرد. این هواپیما از پیشران های نوین شده ی M-15Kh و ملخ سه پره استفاده می کند. روس ها Yak-52M را به صندلی پران مجهز کرده اند. این هواپیما برخی بهبود های دیگر را نیز در خود جای داده است.

دو تصویر از Yak-52M


کاربران نظامی Yak-52 عبارتند از: نیروهای نظامی شوروی سابق، روسیه، نیوزیلند، گرجستان، مجارستان، لیتوانی، رومانی، ویتنام.

ویژگی ها:
خدمه: 2
درازا:7.745 متر.
فاصله ی میان نوک بال ها:9.3 متر.
بلندا:2.7 متر.
مساحت بال: 15متر مربع.
وزن تهی: 1015 کیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 1305 کیلوگرم.
پیشرانش: پیشران 9 سیلندر رادیال M-14P ساخت شرکت ودنیوف با 360 اسب قدرت.
سرعت بیشینه: 285 کیلومتر بر ساعت در سطح دریا.
سرعت کروز: 190 کیلومتر بر ساعت.
سرعت واماندگی: 80- 90 کیلومتر بر ساعت.
برد: 550 کیلومتر.
سقف پرواز: 4 هزار متر (13125 پا).
نرخ بالاروی: 7 متر بر ثانیه.

منبع: www.en.wikipedia.org 

http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=262988#post262988

 

ورود 6 فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هوایی

ورود 6 فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هوایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ورود شش فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور در این ماه خبر داد و گفت: تعداد هواپیماها به 197 فروند رسید.

رضا جعفرزاده گفت: این میزان در ایام نوروز به 200 فروند خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه حدود 33 هزار صندلی - پرواز داریم، گفت: امسال، 38 فروند هواپیما به ناوگان افزوده شده و 18 فروند از ناوگان خارج شده است.

جعفرزاده افزود: برای پاسخگویی به بخشی از مطالبات مردم در ایام نوروز، 830 مجوز پرواز فوق العاده از سازمان هواپیمایی کشور صادر شده است.

وی گفت: این پروازها از سه شنبه (25 اسفند) آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه خواهد داشت.

جاسوسی کثیف!

نیروهای هوایی آمریکا، با اتکا به تکنولوژی‌های جدید از هواپیماهای مسافری نیز برای مقاصد جاسوسی خود بهره می‌برد.

به گزارش «تابناک»، به تازگی یک فروند هواپیمای 777 بوئینگ آ‌مریکا با تغییر کاربری و نصب حسگرهای بسیار پیشرفته اطلاعاتی و ناوبری، اقدام به جاسوسی علیه کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران می‌کند؛ این هواپیما که در یکی از پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه دیده شده، با آرم خطوط هوایی یکی از کشورهای عربی مورد بهره‌گیری قرار گرفته است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند، پس از این که هواپیماهای بدون سرنشین نظامی آمریکایی در لبنان در نزدیکی مرزهای ایران و در سواحل یمن، کارآیی خود را از دست داده‌اند، استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای عملیات های جاسوسی علیه کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

نصب دوربین‌های بسیار پیشرفته که می‌توانند با بهره‌گیری از ارتباطات‌ ماهواره‌ای، اطلاعات خود را به مراکز سرفرماندهی ارتش آمریکا انتقال دهند، یکی دیگر از اقدامات نیروی هوایی آمریکا در منطقه برای گسترش دامنه جمع‌آوری اطلاعات نظامی از مسیر هوایی بوده است و به همین منظور، برخی کشورهای عربی منطقه به مدیران شرکت‌های پروازی خود دستور داده‌اند، با نظامیان آمریکایی مستقر در این کشورها به هنگام اورهال هواپیماهایشان، همکاری کنند.

در همین راستا، اخبار تأیید نشده‌ای نیز دریافت می‌شود که برخی از هواپیماهای باربری خطوط هوایی بازرگانی در منطقه، به ویژه در راه دوبی، بحرین و قطر به کشورهای آسیای میانه، ایران،‌ افغانستان و پاکستان و همچنین حوزه عربی خاورمیانه با نصب دستگاه‌های ویژه‌ای که عمدتا دوربین و حسگرهای اطلاعاتی بسیار پیشرفته هستند، اقدام به رهگیری و جاسوسی در آسمان کشورهای مناطق یاد شده می‌کنند.

در همین باره، تعدادی از خلبانان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که در نبردهای سال 1991 میلادی با عراق در منطقه در تیم‌های شکاری بمب‌افکن شرکت داشته‌اند، برای بهره‌گیری در این طرح جاسوسی، دعوت به کار شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، به تازگی نظامیان آمریکایی با بهره‌گیری از همین هواپیماهای باربری، در حالی که بار این هواپیما شاخه‌های گل بوده، در راه لبنان و سوریه اقدام به جاسوسی هوایی کرده است.

اخبار منتشره، همزمان با کاربرد هواپیماهای پیشرفته آمریکا از جمله «اف‌22» و هواپیماهای دوگانه کاربرد عمودپرواز و افق‌پرواز در افغانستان، با تأمل از سوی کارشناسان بررسی می‌شود.

گفته می‌شود، برخی شرکت‌‌های خدماتی مسافری منطقه نیز با نفوذ عوامل آمریکایی در آنها، زمینه‌ساز راه‌های پروازی این هواپیماها شده‌اند.

پرنده عجیب الخلقه روس ها

عکس هایی از دوران جوانی 

 









  

 و در دوران بازنشستگی  

 

 

 

  

 

  

 

منبع:http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=262804#post262804

ورود تعدادی بوئینگ 737 به ناوگان شرکت کاسپین

خبرگزاری فارس: وزیر راه و ترابری از ورود 5 هواپیمای بوئینگ 737 مدل 1997 تا شش ماه آینده خبر داد و گفت: دو فروند از این هواپیماها به شرکت کاسپین در حال تحویل است.



به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمید بهبهانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: انتظار از شرکتهای هواپیمایی این است که بازسازی ناوگان رضایت مردم را جلب کند.
وزیر راه و ترابری درباره دلایل تودیع مومنی رخ، مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور بیان کرد: آقای مؤمنی رخ پنج ماه پیش تقاضای بازنشستگی کردند ولی بنده مخالفت کردم و تا انتخاب مسئول جدید ایشان را در مقام خود ابقا کردم.
وی در مورد صنعت هوایی خاطرنشان کرد: صنعت هوایی ایران این توانایی را دارد که خلبان به کشورهای منطقه و حتی جهان صادر کند.
بهبهانی با اشاره به مشکل استخدام خلبانان در ایران عنوان کرد: جوانان علاقه زیادی به تحصیل رشته خلبانی دارند اما متاسفانه پس از فراغت از تحصیل با مشکل استخدام مواجهند و میتوان آنها به سایر کشورها فرستاد.
وزیر راه و ترابری در مورد مشکلات فرودگاه امام خمینی(ره) تأکید کرد: زمانی که وزارت راه را تحویل گرفتم، فرودگاه امام نه نمازخانه داشت نه از سرویس بهداشتی مناسبی برخوردار بود.
وی با اشاره به پروازهای خارجی در فرودگاه امام (ره) تصریح کرد: روزانه 150 پرواز خارجی در فرودگاه امام انجام میشود و خوشبختانه هماکنون 18 نمازخانه زیبا و تعداد مناسب سرویس بهداشتی وجود دارد.
بهبهانی وضعیت فرودگاههای در ایران را در منطقه بینظیر دانست و افزود: در ایران 57 فرودگاه اصلی و حدود 29 فرودگاه فرعی و اضطراری وجود دارد که در منطقه بینظیر است.
وزیر راه و ترابری با اشاره به فازهای فرودگاه امام(ره) گفت: ظرفیت پذیرش مسافر در فاز اول 6 میلیون، فاز دوم 20 میلیون و در فاز سوم 50 میلیون نفر است که نیازمند امکانات رفاهی مناسبی است.
وی با اشاره به احداث هتل فرودگاه امام(ره) اظهار داشت: علاوه بر هتل خط مترو تهران با همکاری شهرداری تهران، وزارت مسکن و وزارت رفاه تا یک سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی در مورد ورود هواپیماهای جدید به ناوگان گفت: یک سرمایهگذار به صورت مشارکت با شرکت کاسپین قرار است که دو هواپیمای بوئینگ 737 ساخت 1997 وارد کند و قول داده تا شش ماه آینده سه فروند دیگر هم وارد کند.

MiG-29K رسما به خدمت نیروی دریائی هند درآمد

MiG-29K  رسما به خدمت نیروی دریائی هند درآمد


MiG-29K دارای توانمندیهائی از جمله نشست و برخاست از ناوهواپیمابر، بدنه بازنگری شده، RCS پائین،

توانائی سوختگیری هوائی، حمل تسلیحات مدرن است


کاپیتان Sheokand یکی از اولین خلبانان هندی است که دوره آموزش پروازی MiG-29K را به پایان رسانده


اسکادران MiG-29K  در هند "Black Panthers." نامیده میشود


جشن ورود به خدمت MiG-29K با حضور مقامات بلند پایه روسی و هندی



MiG-29K جانشین Sea Harrier خواهند شد

وزیردفاع هند در MiG-29K



هند با روسیه در سال 2004 قراردادی برای تحویل 12 فروند  MiG-29K  و 4 فروند MiG-29KUB جهت استفاده

در ناو Admiral Gorshkov, به امضاء رساند


اولین MiG-29KUB  برای هند نخستین پرواز خود را در 22 ژانویه 2007 به انجام رساند

منبع:بخش انگلیسی ریانووستی 

بهره برداری از خط تولید موشک کروز نصر یک

 

شلیک موشک

خط تولید موشک کروز " نصر یک " امروز با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع به بهره برداری رسید.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر سردار سرتیپ وحیدی در مراسم افتتاح این خط تولید در جمع خبرنگاران گفت: موشک نصر یک ، قادر است اهداف 3 هزار تنی را منهدم کند.

وحیدی افزود: این موشک در کلاس موشک های کوتاه برد است که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده ای نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت های تاکتیکی آن اضافه می شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخت این موشک نشان می دهد که تحریم ها علیه ملت ایران تاثیری ندارد گفت : موشک رادارگریز"نصر یک " با دوسال تلاش بی وقفه متخصصان داخلی به تولید رسیده و از دقت بسیار بالائی برخوردار است .

سرتیپ وحیدی افزود : موشک "نصر یک " قابلیت پرواز در ارتفاعی خاص را دارد و با پروازی هوشمند و پایدار به طرف هدف حرکت می کند .

سردار وحیدی با بیان اینکه با تولید انبوه این موشک و تحویل آن به نیروی دریایی سپاه و ارتش توان دفاع دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش می یابد گفت: پیشرفت های بدست آمده در صنعت دفاعی به خصوص صنایع موشکی وزارت دفاع ناشی از مدیریت تحقیق، نوآوری، برنامه ریزی و فناوری و راهبردی فناوری هاست.

وزیردفاع تصریح کرد: وزارت دفاع برای صیانت از دستاوردهای استقلال ، امنیت و تمامیت ارضی کشور به طور اجتناب ناپذیر، بکارگیری فناوری نوین را به عنوان یک راهبرد مهم برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور دنبال می کند.

سردار وحیدی افزود: ما تلاش کردیم رویکرد تحقیق و تولید بر مبنای توان را به رویکرد تحقیق،توسعه و تولید بر مبنای نیاز نیروهای مسلح تغییر دهیم و با بهره گیری از راههای میانبر که همواره مورد تاکید فرماندهی کل قوا بوده است ، این مهم را تحقق بخشیم.

وزیر دفاع افزود: امروز با پشتوانه تخصص، تعهد،تجربه و تلاش متخصصان خستگی ناپذیر وزارت دفاع علاوه بر تامین نیازمندی های متنوع نیروهای مسلح کشورمان قادریم نیازهای تسلیحاتی سایر کشورها به ویژه کشورهای دوست و همسایه را نیز تامین کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با قدردانی از اقدامات موثر و تلاش متخصصان سازمان صنایع هوا فضا در طراحی و ساخت موشک پیشرفته و پیچیده "نصر یک " ، این موفقیت را به همه ایرانیان تبریک گفت. 

خط تولید موشک کروز نصر یک در سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع

 

بازدید سردار احمد وحیدی،وزیر دفاع از خط تولید موشک کروز نصر یک در سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع

 

آن روز در فلک، گل خورشید جلوه کرد

 

آن روز در فلک، گل خورشید جلوه کرد
در آسمان دین مه و ناهید جلوه کرد

در بیت پاک آمنه در هفده ربیع
مسندنشین کشور توحید جلوه کرد

در عصر جاهلیت و دوران بردگی
زیباترین ستاره امید جلوه کرد

منسوخ شد تمام مکاتب ز جزء و کل
بنیانگذار مکتب جاوید جلوه کرد

تا جلوه‌ کرد ماه رخش، عالم وجود
چون دسته‌های گل به شب عید جلوه کرد

مولود پاک آمنه در پهنه جهان
خورشیدوار بین موالید جلوه کرد

احمد چو گشت آینه ذات ذوالجلال
خورشید در مقابل خورشید جلوه کرد

خوش باش «صالحی» که ز الطاف مصطفی
شعر تو هم چو شعر اساتید جلوه کرد   

شاعر:صالحی خمینی