مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بوشهر اتمی مبارک!!!

دوستان عزیز  تبریک و شادباش عرض می کنیم تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر و رسمیت یافتن حق کشور عزیزمان ایران را در باشگاه هسته ای جهان 

امیدواریم همواره شاهد خبرهای غرور آفرین باشیم.  

هواپیمای آمفیبی آتش نشان Be-200

هواپیمای روسی آمفیبی Be-200 ساخت مجتمع علمی-فنی برییف شهر "تاگانروگ" از نظر مشخصات پروازی-فنی در جهان بی نظیر است. این هواپیما اختصاصا برای اطفاء حریق ساخته شده است. این هواپیما می تواند حدود 12 تن آب را با خود حمل کند.

هواپیمای آمفیبی Be-200 در اطفاء آتش جنگل در روسیه کمک بسیار زیادی کرد. "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر فدراسیون روسیه روز سه شنبه 19 مرداد در عملیات فرونشاندن آتش سوزی جنگل در منطقه ریزان توسط هواپیمای آمفیبی Be-200 شرکت کرد.

نخست وزیر طی پروازی نیم ساعته، به جای خلبان دوم در کابین هواپیما نشست و عملیات پرکردن مخازن هواپیما از آب رودخانه "آکا" و ریختن آب روی آتش جنگل در اطراف ریزان را هدایت کرد. در کل این هواپیما دو بار مخازن خود را از آب پر و آن را روی کانون های آتش سوزی تخلیه کرد. در هر کانون حدود 12 تن آب خالی شد و هر دو کانون آتش سوزی خاموش گردید.

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه قصد دارد 7 فروند از این هواپیما را طی دو سال و نیم آینده خریداری کند. قیمت یک فروند هواپیما حدود 1 میلیارد روبل (34 میلیون دلار) است.    

خبر های خوش وزیر دفاع

 

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع با بیان اینکه ما در تحویل هیچ محصول دفاعی منتظر کشورهای دیگر نخواهیم بود، گفت: ما هر آنچه را که بخواهیم در داخل میسازیم و هرچند موضوع اس300 به تنهایی برای ما موضوعیت ندارد، اما تولید پدافند هوایی با برد بلند در داخل کشور در دستور کار وزارت دفاع قرار دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (سه‎شنبه) در اولین نشست خبری خود با رسانهها که به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی و در آستانه هفته دولت انجام شد، 31 مرداد را روز نماد اقتدار، خودباوری، رشد، خلاقیت و دسترسی به محصولات جدید دفاعی و همچنین نماد استقلال و مجموعه توانمندیهای ملت ایران دانست و گفت: ما در این روز نشان خواهیم داد که تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها اثری نداشته بلکه ما را با تجربهتر، آبدیدهتر و خودکفاتر در مسیر رشد قرار داده و همچنین موجب ورشکستگی استکبار جهانی در مسیر تحریم ملت ایران شده است.
وحیدی با تاکید بر ناکارامدی تحریمها علیه نظام اسلامی خاطرنشان کرد: ما در دل همین تحریمها و در اوج آن ماهواره به فضا فرستادیم، زیردریاییهای کلاس غدیر تحویل نیروهای مسلح شد. هواپیماهای صاعقه و بالگرد طوفان تولید شد انواع مهماتهای پیشرفته، ناوشکن جماران، انواع موشکهای از قبیل سجیل و قدر به تولید رسید و ما نشان دادیم که تحریمها هیچ تاثیری در راه اراده ملت زنده و پویای ایران نداشته و ندارد.
وی با بیان اینکه در روز صنعت دفاعی که در آستانه هفته دولت قرار دارد، پروژههای جدید وزارت دفاع افتتاح خواهد شد، گفت: از جمله این پروژهها تست و آزمایش دو موشک جدید به نام قیام و فاتح 110 (نسل سوم) خواهد بود که موشک قیام با سوخت مایع و موشک فاتح با سوخت جامد در دو برد کوتاه و متوسط خواهند بود.
وزیر دفاع همچنین به افتتاح خط تولید 2 شناورهای تندروی جدید راکتانداز و موشکانداز به نامهای سراج و ذوالفقار اشاره کرد و گفت: افتتاح 28 پروژه الکترونیک و اپتیک نیز در این روز خواهیم داشت و در کنار آن خط تولید مهمات جدید و پیشرفته و نیز ایستگاه تست فضایی افتتاح خواهد شد.
وحیدی پروژه هواپیمای بدون سرنشین و جت به نام " کرار " را یکی دیگر از مهمترین برنامه های وزارت دفاع در روز 31 مرداد دانست و گفت: این پروژه در این ایام رونمایی شده و جزئیات آن به اطلاع ملت ایران خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع قرارداد اس 300 گفت: ما با روسیه قرارداد داریم و آنها نیز قبل از صدور قطعنامه اعلام کردند که ما مشکلی در این خصوص نداشته و تنها برخی مشکلات فنی است که برطرف خواهد شد.
وی افزود: اما پس از صدور قطعنامه علیه ایران بعضی افراد در روسیه که مقامات رسمی نبودند حرفهایی زدند اما مقامات رسمی دولت روسیه موضع روشنی نگرفتند و گفتند ما منتظر تصمیم رئیسجمهور خواهیم ماند.
وزیر دفاع با بیان اینکه ما همچنان پیگیر تحویل اس 300 هستیم خاطرنشان کرد: گمان ما بر این است که آمریکاییها میخواهند موقعیت روسیه را در بین دوستان و همسایگانش تضعیف کنند که از جمله راههای آنها لغو قراردادهای بسته شده است اما ما به طرف روس توصیه میکنیم در دام آمریکاییها نیفتند.
وحیدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران به فسخ این قرارداد نیز فکر میکند، گفت: ما منتظر موضعگیری دولت روسیه هستیم و اگر آنها بخواهند این قرارداد را فسخ کنند باید خسارتهای دیده شده در قرارداد را به ما بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه منتظر دریافت هیچ محصولی از خارج نماندیم و هر آنچه که بخواهیم در داخل تولید میکنیم اظهار داشت: اس 300 به تنهایی برای ما موضوعیت ندارد ولی تولید پدافند هوایی با برد بلند را در دستور کار داریم که با توجه به توانمندیها و دانش نیروهای متخصصمان این امر قابل دستیابی است.
وزیر دفاع همچنین در باره سفرهای خود به کشورهای دوست و همسایه اظهار داشت: این سفرها در راستای اعلام مواضع و توسعه روابط دوستانه با کشورهای دوست و همسایه صورت میگیرد چرا که ما معتقدیم خود کشورهای منطقه علی‏رغم کارشکنیهای آمریکا میتوانند امنیت منطقه را تامین کنند.
وحیدی ضمن مثبت ارزیابی کردن این سفرها خاطرنشان کرد: ما با استفاده از ظرفیتها و فرصتهای پیش رو میتوانیم سطح همکاریهای خود را با کشورهای منطقه افزایش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و مقاومت ارتش این کشور گفت: اسرائیل از ایجاد آرامش در لبنان نگران است و با توطئه های مختلف مانند آنچه که در قضیه ترور رفیق حریری صورت گرفت، سعی میکند به اختلافات در این کشور دامن بزند که البته تلاشهای آنها با شکست مواجه شده است.
وزیر دفاع عکسالعمل ارتش لبنان در مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی را نشاندهنده موجی دانست که به برکت مقاومت اسلامی و شکستهای رژیم صهیونیستی برخاسته و مقاومت اسلامی توانسته است روحیه ایستادگی را در همه حوزههای لبنان تسری دهد.
وحیدی ضمن تبریک به ارتش لبنان گفت: آنها نشان دادند که میتوانند سرافرازانه از خاک خود دفاع کنند.
وی تشنجآفرینی در دنیا را جزء ذات رژیم صهیونیستی دانست و گفت: حیات این رژیم به این تشنجآفرینیها بسته است و آنها سعی میکنند که از این طریق نگاهها و وجدانهای بیدار جهان را منحرف سازند.
وزیر دفاع همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از توان دفاعی ایران در مقابل جنگندههای جدید آمریکایی پرسید تصریح کرد: صحنه جنگ یک صحنه همه جانبه است که جنگ فناوریها یکی از این حوزهها را تشکیل میدهد.
وحیدی گفت: آمریکا با بودجه سرسامآور دفاعی خود تلاش دارد محصولات جدیدی را به کار گیرد تا با آن علاوه بر اینکه سیطره خود را به لحاظ قدرت نظامی حفظ کند، از طریق آن سایر قدرتهای خود را نیز تکمیل کند.
وی با بیان اینکه ما برای برخورد با هر محصول و جنگافزاری که دشمن در اختیار دارد، آماده هستیم گفت: تمهیدات خاصی در این زمینه مدنظر است و ما از هیچ یک از جنگافزارهای جدید آمریکا نگرانی نداریم.
وی جنگ الکترونیک را یکی از حوزههای پیشرفت دفاعی ایران دانست و خاطرنشان کرد: پروژههای زیادی در این زمینه افتتاح شده و ما به قابلیتهای خوبی در حوزه جنگ الکترونیک دست پیدا کردهایم.
وزیر دفاع با اشاره به افتتاح ایستگاه تست فضایی در روزهای آینده نیز گفت: در این آزمایشگاه انواع تستهای پرتاب و سیستمهای جداسازی و مدلسازی مربوط به ماهوارهبر مورد ارزیابی قرار میگیرد که در زمان مناسب اطلاعات کامل آن داده خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در امکانات زیربنایی کشور گفت: این اقدامات به صورت مستمر و دائمی صورت میگیرد و پدافند غیرعامل به یک فرهنگ غالب در دستگاهها تبدیل شدهاند.
وحیدی همچنین در خصوص برخی ادعاها مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هستهای ایران از جمله نیروگاه بوشهر، آن را نشاندهنده نگرانی دشمن از پیشرفت تکنولوژیک ایران دانست و افزود: کارکرد نیروگاه روشن است و اینکه آنها در ظاهر با دستیابی ایران به بمب هستهای مخالفت میکنند ادعایی دروغین است چرا که کارکرد نیروگاه ربطی به ساخت بمب هستهای ندارد.
وی هر گونه اقدام رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به تاسیسات ایران را کم‏خردی دانست و گفت: در این صورت شاید ایران تنها یک نیروگاه را از دست بدهد اما با این اقدام تمامی حیات رژیم صهیونیستی به خطر خواهد افتاد.
وزیر دفاع دیپلماسی دفاعی کشور را بخشی از پروژه جنگ نرم با دشمن دانست و افزود: قدرت نرم یکی ازجلوههای اساسی قدرت است که در حقیقت قدرت سخت در بستر آن شکل میگیرد و مجموعهای از تئوریها و دکترینهای دفاعی کشور است که در چارچوب تعاملات چند جانبه بینالمللی با کشور دوست صورت میگیرد.
وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود آمریکا را دچار به هم ریختگی اساسی در درون دانست و افزود: آنها به درستی در اظهارات خود اعلام میکنند که عواقب جبرانناپذیری در صورت حمله به ایران در انتظارشان خواهد بود اما آنها قادر نیستند عمق پاسخگویی ایران و شکنندگی خود را تشخیص بدهند.
وی با بیان اینکه آمریکاییها امروز در باتلاقهایی که خود در عراق و افغانستان درست کردهاند، گیر افتادند گفت: هیچ انسان عاقلی وقتی در یک باتلاق گیر کرده است، باتلاق مهلکتری برای خود نمیسازد.
وزیر دفاع همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اساس قدرتش را بر افسانههای شکستناپذیری بنا کرده بود و در طول 60 سال با همین افسانهها تلاش میکرد تا بر منطقه و جهان مسلط شود، خاطرنشان کرد:این رژیم در جنگ 33 روزه لبنان از حزبالله ودر جنگ 22 روزه غزه از حماس شکست خورد و این شکستها علاوه بر آنکه افسانه شکستناپذیری این رژیم را خرد کرد موجب ایجاد ضعف داخلی در سرزمینهای اشغالی شد.
وحیدی گفت: بنابر این آنها میخواهند تا این چهره شکستخورده خود را بازسازی کنند و ادعاهایی از قبیل عملیات علیه ایران در همین راستا است و اگرچه این امر برای آنها غیرممکن است ولی تلاش میکنند با تبلیغات چهره شکستخورده را بازسازی کنند.
وی با تاکید بر اینکه این رژیم کوچکتر از آن است که بخواهد به جمهوری اسلامی لطمه بزند حزبالله و مقاومت اسلامی را فرزندان معنوی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: این عزیزان چنان شکستی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کردند که بعید است این رژیم بخواهد به رودرویی مستقیم با ایران فکر کند.
وزیر دفاع با تاکید بر اینکه ما بر آمادگی کامل برای مقابله با هر تهدیدی قرار داریم افزود: این رژیم نمیتواند خللی بر منافع ملت ایران وارد کند و ما آماده دادن درس فراموش نشدنی به آنها هستیم هرچند که اقدامات آنها را بعید میدانیم.
وحیدی در پایان به حکم دادگاه انگلیس به نفع جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرداخت غرامت اشاره کرد و گفت: این پرونده مراحل طولانی خود را طی کرد. حکم نهایی صادر و حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شد.
وی با بیان اینکه این موضوع با پیگیری دستگاههای حقوقی و وزارت دفاع کشورمان محقق شد افزود: مراحل دریافت این وجوه نیز هم اکنون در حال طی شدن است. 

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع هنگام خروج در پایان نشست خبری

 

سقوط یک فروند هواپیمای جنگی F4 در بوشهر(اخبار تکمیلی)

 

مدیر کل حوادث غیرمترقبه استانداری بوشهر از سقوط یک فروند هواپیمای جنگی F4 در بوشهر خبر داد.
غلامرضا کشتکار دقایقی پیش در گفت‌وگو با فارس در بوشهر اظهار داشت: دقایقی پیش یک فروند هواپیمای جنگی F4 دچار حادثه شد و سقوط کرد.
وی ادامه داد: این هواپیما نزدیکی جزیره شیف (بوشهر) دچار حادثه شد و سقوط کرد ولی خوشبختانه وضعیت جانی خدمه این هواپیمای جنگی تا این لحظه سالم گزارش شده و خلبانان قبل سقوط از هواپیما خارج شده‌اند و هم اکنون نیز به بیمارستان بوشهر انتقال داده شده‌اند.
مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری بوشهر اضافه کرد: در حال حاضر نیروهای امداد و نجات در حال آماده باش هستند.
کشتکار افزود: دو نفر از سرنشینان این هواپیما به دلیل مصدومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند و طبق آخرین خبرها وضعیت جسمانی آنها مطلوب بوده است.
شایان ذکر است هنوز از علل سقوط این هواپیمای جنگی خبری منتشر نشده است.
 

علت سقوط هواپیمای F4 نقص فنی بوده است  
محمد حسن شنبدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: هواپیمای F4 امروز در حال تمرین به دلیل نقص فنی حوالی شهرک صنعتی بوشهر سقوط کرد ولی تلفات جانی نداشت.
وی افزود: این هواپیما از سمت شهر برازجان به بوشهر در حرکت بود و به دلیل مشکلات فنی سقوط کرد.
معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه این حادثه ساعت 10:10 دقیقه امروز اتفاق افتاد گفت: به دلیل اینکه هواپیما در منطقه بیابانی سقوط کرد مشکلی برای کسی به وجود نیامد و دو نفر از سرنشینان هواپیما نیز نجات یافتند.
شنبدی اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته دو نفر از سرنشینان هواپیما برای درمان به بیمارستان منتقل شدند و وضعیت جسمانی آنها مطلوب گزارش شده است.
 
 

شبیه ساز پرواز بالگردکبری در هوانیروز کرمان به بهره برداری رسید

 

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان در این مراسم گفت: شبیه ساز بالگرد 209 به نام "خلبان شهید شمشادیان" با همکاری نخبگان هوانیروز و دانشگاهیان در راستای تعمیق آموزشهای خلبانان بالگرد 209 کبری نقش ارزنده ای خواهد داشت.  

 


امیر سرتیپ خلبان پدرام خوشکار افزود: با وجود این شبیه ساز آموزشهای بالگردهای کبری نقش دیگری را در آینده خواهند داشت و آموزشهای ارایه شده با هزینه بسیار پایین تری به خلبانان ارایه می شود .
وی اظهار داشت: این آموزشها در عین حال به ورزیده تر شدن خلبانان برای انجام ماموریتهایی که به آنها واگذار می شود کمک می کند و آنها در اجرای ماموریتهای محوله به عنوان مشت محکم نظام انجام وظیفه خواهند کرد.
او در مورد پروژه دیگری که امروز در پایگاه هوانیروز به بهره برداری رسید نیز گفت: آشیانه "فسک" پایگاه رزمی هوانیروز کرمان که یکی از دغدغه های مهم سلسله مراتب فرماندهی نیروی زمینی و هوانیروز بود امروز به بهره برداری رسید.
فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان اظهار داشت: در طول تاسیس این پایگاه که بیش از 30 سال از آن می گذرد آشیانه فسک که از بزرگترین آشیانه های هوانیروز کشور محسوب می شود به صورت نیمه کاره رها شده بود که با همت و اراده سلسله مراتب فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و هوانیروز و با دستان پرتوان عزیزان یگان مهندسی امروز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
امیر سرتیپ خلبان خوشکار افزود: این آشیانه در زمینی به وسعت 5300 مترمربع و بیش از 20 شاپ تخصصی آماده بهره برداری شده است.
فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان اجرای این پروژه ها را دو اقدام بزرگ و ارزشمند ارزیابی و بیان کرد: با بهره برداری از این پروژه ها شعار امسال مقام عظمای ولایت و فرماندهی کل قوا مبنی بر سال همت و کار مضاعف در این پایگاه تحقق یافته است.
طی این مراسم با حضور فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان، فرمانده قرارگاه عملیاتی جنوب شرق، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کرمان و تنی چند از فرماندهان نظامی و انتظامی عملیات آموزشی شبیه ساز پرواز بالگرد کبری مورد بازدید قرار گرفت
منبع خبرگزاری ایرنا  

سیستم دفاع هوایی اسپارو

سیستم دفاع هوایی اسپارو دریایی RIM-7



اسپارو دریایی RIM-7 نیروی دریایی و اسپارو AIM-7 نیروی هوایی موشک های هوا به هوای هدایت شده راداری می باشند که دارای کلاهک های انفجاری قوی بوده  و نیز آنها داری یک بدنه استوانه ایی با 4 باله در وسط بدنه و 4 باله در انتهای دم هستند.نیروی دریایی نمونه اسپاروی دریایی را به عنوان دفاع  ضد موشکی سطح به هوا بکار می برد.این موشک بر روی بسیاری از  کشتی های جنگی سطحی ناتو و ایالات متحده نصب شده است.

RIM-7 , این نمونه سطح پرتاب از اسپارو برای  سهولت خود دفاعی  کشتی ها و فرودگاه ها نیز بکار می رود.آن می تواند در اشکال لانچر عمودی یا قطاری  پرتاب شود. در نمونه لانچرعمودی , RIM-7 M/P یک JVC ( کنترل پره جت) را برای فراهم سازی  کنترل پرواز اولیه موشک استفاده می کند. کنترل پره جت اجازه پرتاب عمودی به اسپارو دریایی را می دهد.



توسعه مدل AIM/RIM-7M پیرامون حسگر مونو پالس دیجیتالی بود که توانایی حسگر را تحت اقدامات متقابل الکترونیک (ECM) و شرایط ناسگار جوی  بسیار بهبود می داد.آخرین نمونه از  اسپارو AIM/RIM-7P است که یک کامپیوتر پر ظرفیت و قابلیت اتصال بالا ( uplink )برای فرماندهی  هدایت میان مسیر را دارد.کامپیوتر AIM/RIM-7P یک پردازشگر دیجیتالی قابل برنامه ریزی مجدد را با نرم افزار یک جا کرده که امکان اصلاح بهینه سازی سودمند را بر علیه اقدامات متقابل دشمن می دهد.نرم افزار AIM/RIM-7 بطور مداوم برای سناریو های جدید ارتقا داده می شود و می تواند توسط وسیله خارجی بارگذاری شود.


ارتقا کیت کامپیوتری RIM-7P  شامل:
+ کارت های مداری قابل برنامه ریزی مجدد
+ حافظه بیشتر و افزایش توان عملیاتی
+ اصلاح کارایی شکل دهی مسیر
+ اصلاح کارایی ناهنجاری های زمینی
+بهبود ECM

ریزون هنوز RIM-7P را بوسیله ارتقا موجود به استاندارد P تولید می کند. گرچه موشک اسپارو در خدمت امریکا بوسیله موشک میان برد پیشرفته آمرام جایگزین شده است, به احتمال زیاد در خدمت امریکا و دیگر ملل باقی خواهد ماند زیرا خیلی ارزان تر از آمرام است.جایگزین RIM-7P , ESSM است. ESSM یا موشک اسپارو دریایی متحول شده یک موشک کوتاه برد انتخابی برای فراهم سازی خود دفاعی کشتی های سطحی است.پیش بینی شده که این سیستم تا سال 2002 در دسترس ناوگان باشد.

NSSMS ( سیستم موشک سطحی اسپارو دریایی ناتو) یک سیستم جنگ افزار موشکی  وامنش سریع است که توانایی نابودی هواپیما های دشمن, موشک های ضد کشتی , سکو های موشکی سطحی و هوابرد را با موشک های SAM دارد.NSSMS از یک سیستم کنترل آتش (GMFCS) MK-91 و یک سیستم پرتاب موشک MK-29 مرکب شده است.GMFCS یک سیستم کنترل آتش عمل کننده کامپیوتریست که به طور خودکار اکتساب و رهگیری از یک هدف تعیین شده را فراهم می سازد. گرچه بیشتر عملکرد های NSSMS  تحت اتوماتیک یا شرایط نیمه اتوماتیک انجام می شوند, با این حال سیستم کنترل آتش موشک هدایت شده اجازه مداخله اپراتور یا لغو آن را در هر زمان می دهد.

GMLS (یا سیستم پرتاب موشک هدایت شده) یک سیستم پرتاب سبک وزن واکنش سریع است که بر روی عرشه تهیه شده و توانایی پرتاب8 موشک را دارد.GMLS به فرامین موقیت پرتابگر, دیگر موشک ها  و فرامین کنترل صادر شده از طرف GMFCS پاسخ می دهد.NSSMS موشک های نیمه فعال راداری سطح به سطح / سطح به هوای سری اسپاور RIM-7  III را بکار میگیرد.

به خاطر توانایی ها و قابلیت انعطافش  اسپارو برای چندین سال آینده در خدمت باقی خواهد ماند.اسپارو یک عنصر مرکزی در پروسه دفاع هوایی نیروی دریایی و جند نیروی هوایی و دریایی بین المللی بوده است.کمپانی Raytheon متعهد شده است که تا پایان سال 2025 پشتیبانی تولید برای خانواده اسپارو را تامین کند.  ریزون تا سال 2001 بیش از 62000 موشک AIM-7  و 9000 موشک RIM-7 اسپارو دریایی را از همه نمونه ها ساخته شده است.

اسپارو همه کاره قابلیت استفاده در هر ارتفاع و در هرگونه شرایط جوی را دارد و با کارایی بالا می تواند به هواپیما و موشک ها از هر جهت حمله کند.این موشک میان برد هدایت شده نیمه فعال راداری, یک موشک چند وضعی می باشد . در نقش های چندگانه مورد استفاده امــــــــــــــــریکا و بیش از 25 مشتری بین المللی است.

مشخصات موشک اسپارو دریــــــــــــایی RIM-7 M/P
کشور سازنده: ایالات متحده امـــــــــریکا
شرکت سازنده: Raython
طول: 3.66 متر بدون JVC و 3.85 متر با سیستم JVC
قطر: 0.2 متر
وزن: 230 کیلو گرم بدون JVC و 295 کیلوگرم با JVC
ظرفیت باله:  1 متر مربع
سیستم راهنمایی:  نیمه فعال راداری سازگار با موج پیوستهCW و یا رادار روشن ساز پالش داپلر
فیوز: مجاورتی و شربه ایی
کلاهک: WDU-2  به وزن 40 کیلو گرم / انفجاری سوزنده
پیشرانه:  موتور  هرکولس/ سوخت جامد /دوبرابر شده با مدل MK-58
سرعت: 4 ماخ
برد: 26 کیلومتر
قیمت واحد: 165400 دلار

منابع: 

http://www.centralclubs.com/rim-t70675.html#p281816
www.raytheon.com
www.fas.org
www.designation-systems.net 

عروس تعریفی روس ها!

       پوتین: جنگندههای روسیه بهتر از جنگندههای آمریکایی هستندنخستوزیر روسیه به هنگام بازدید از پرواز آزمایشی نسل پنجم جنگنده رادارگریز موسوم به «T-50» گفت: «این جنگنده نسبت به جنگندههای رقیب F-22 آمریکایی از لحاظ مانور جنگی، توان تسلیحاتی و محدوده برد برتری خواهد داشت.»
آفتاب: نخستوزیر روسیه گفت که جدیدترین جت جنگنده ساخت روسیه میتواند در رقایت با جنگندههای (F-22 Raptor) ساخت آمریکا پیروز شود.



به گزارش فاکسنیوز، «ولادیمیر پوتین» به هنگام بازدید از پرواز آزمایشی نسل پنجم جنگنده رادارگریز موسوم به «T-50» به عنوان نخستین جنگنده روسی ساخته شده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی، گفت: «این جنگنده نسبت به جنگندههای رقیب F-22 آمریکایی از لحاظ مانور جنگی، توان تسلیحاتی و محدوده برد برتری خواهد داشت.»

ولادیمیر پوتین گفت: «هزینههای این جنگنده 3برابر کمتر از هواپیماهای مشابه در غرب است و میتوانند با ارتقا یافتن به مدت 30 تا 35 سال مورد استفاده قرار گیرند.»

ساخت موفقیتآمیز «T-50» به عنوان نخستین جنگنده ساخته شده توسط روسها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حاکی از آن است که روسیه میتواند فنآوری آمریکا و مدرنسازی ارتش آمریکا را به چالش بکشد.

گفتهشده که روسیه در نظر دارد تا بهطور مشترک با هند جنگندههای «T-50» را تولید کند.

گزارش روسیه از درخواست های خرید نظامی تهران از مسکو

توجه:مطالب ذیل مورد تائید و یا رد مسئولین مجله هوایی نمی باشد و صرفا انتقال خبر است.  

براساس گزارش مرکز تحلیل تجارت بین الملل سلاح در روسیه ، ایران در حال اجرای برنامه ای برای به روز سازی تسلیحات نیروهای نظامی خود است.
به گزارش عصر ایران به نقل از سایت اینترنتی شبکه"روسیه الیوم"، اجرای این برنامه که از سال 2001 آغاز شده است، 23 تا 25 ساله طول خواهد کشید.
براساس گزارش مرکز تحلیل تجارت بین الملل سلاح در روسیه،  بخش اعظم برنامه به روز سازی تسلیحات نیروهای نظامی ایران مربوط به خرید سلاح و فناوری های نظامی از روسیه است.
ایران مبلغ 25 میلیارد دلار نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته است.
صنایع نظامی روسیه می توانند در سال های 2010 تا 2025 حداقل نیمی از این مبلغ را جذب کنند.
مهمترین بخش در همکاری های نظامی میان ایران و روسیه در آینده، بخش سلاح های ضد موشکی و ضد هوایی خواهد بود.
در اواخر سال 2007 میلادی ایران قراردادی را با روسیه برای واردات پنج سامانه از موشک های اس 300 - بی ام او -1 امضا کرد که ارزش این قرار داد 800 میلیون دلار اعلام شده بود.
در صورت لغو این قرارداد ، روسیه مکلف به پرداخت 10 درصد کل این مبلغ به ایران به عنوان غرامت است.
روسیه همچنین به ایران به عنوان مشتری احتمالی مجموعه موشک های میان برد از نوع "بوک - ام 2 آی"  نگاه می کند.
احتمالا ایران این سامانه را برای تکمیل سیستم دفاعی هماهنگ در کشور خود نیاز دارد.
کارشناسان می گویند ایران برای راه اندازی سیستم دفاعی هماهنگ در خاک خود نیازمند خرید 18 تا 36  مجموعه موشکی است.
در ماه ژانویه گذشته هم روسیه 29 سامانه موشکی با برد کوتاه از نوع "توپ - ام 1 " به ایران منتقل کرد. بهای این قرارداد 700 میلیون دلار اعلام شد.
این سامانه ها در اطراف مراکز دولتی و نظامی ایران مستقر شدند.
ایران همچنین اعلام کرد قصد دارد یک هزار موشک از نوع " ایگلا "را خریداری کند که قیمت کل آنها 500 میلیون دلار خواهد بود.
طرف ایرانی به دنبال خرید سامانه های رادار روسی از نوع " گاما - دی ای و کاستا - 2 اف 2 " است که اگر روسیه این رادارها را به ایران نفروشد، رقمی بین 100 تا 200 میلیون دلار زیان خواهد دید.
در صورتی که روسیه فروش سلاح به ایران را متوقف کند، تنها در بخش موشک ها و سامانه های ضد هوایی زیانی به میزان یک میلیارد و 800 میلیارد دلار تا دو میلیارد و 200 میلیارد متحمل خواهد شد.
پیش بینی شده است حجم این زیان در بخش تسلیحات دریایی بین سال های 2010 تا 2025 به رقم دو میلیارد و 200 میلیون دلار تا سه میلیارد و 200 میلیون دلار می رسد.
در بخش هواپیماهای جنگی هم، لغو همکای نظامی ایران و روسیه، زیانی معادل سه میلیارد و 400 میلیون دلار تا سه میلیارد و 700 میلیون دلار را متوجه مسکو می کند.
براساس گزارش مرکز تحلیل تجارت بین المللی سلاح در روسیه، در بخش فناوری های نظامی مورد کاربرد در نیروی هوایی نیز زیان محتمل برای روسیه از بابت لغو همکاری با ایران، دو میلیارد و صد میلیون دلار تا دو میلیارد و 500 میلیون دلار خواهد بود.
در بخش بالگردهای نظامی هم زیان های احتمالی روسیه از لغو همکاری با ایران به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار خواهد رسید.
همچنین لغو همکاری های ایران و روسیه در زمینه هوافضا نیز 200 میلیون دلار زبان برای مسکو در پی دارد.
زیان روسیه از توقف فروش قطعات کالاهای نظامی روسی فروخته شده به ایران نیز به رقم  200 تا 250 میلیون دلار می رسد.

وقتی دیگر ابرقدرت نیستی!!

موشک بالستیک ضد کشتیDF-21


تحلیلگران نظامی می گویند موشکهای جدید چینی تهدیدی جدید برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی در جنوب شرق آسیا به شمار می آیند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز،
کارشناسان می گویند این موشکها برای ضربه زدن و غرق کردن ناوهای هواپیمابر در یک حمله طراحی شده اند.
این موشک ها تا پایان سال برای آزمایش آماده می شوند و نزدیک نهصد مایل (1500 کیلومتر) برد دارند.
این موشکها به تنهایی برای تغییر در توازن قدرت در دریاها به زیان آمریکا کافی هستند. پاتریک کرونین از مرکز مطالعات امنیت جدید آمریکا معتقد است مساله به سال هزار و نهصد و نود و شش باز می گردد که آمریکا دو ناو هواپیمابر را برای تامین امنیت تایوان مستقر کرد.
چینی ها از همان زمان تلاش کردند به فناوری غیر قابل دسترسی دست یابند.
در دهه گذشته، چینی ها این موشکها را تولید کرده اند و تکامل داده اند.
نهایت اینکه آنها این موشک ها را امسال آزمایش می کنند که این امر بعد از مستقر شدن موشک ها، باعث تغییر در قواعد بازی و درک قدرت در منطقه خواهد شد.
متحدان آمریکا نیز به این باور می رسد که اگر قرار باشد در آینده خود را حفظ کنند، دیگر نمی توان فقط به نیروی دریایی آمریکا تکیه کرد. به باور وی اگر آمریکایی ها خود را آماده نکنند، به زودی چینی ها آنان را نادیده خواهند انگاشت؛
چینی ها از حضور ناو هواپیما بر جرج واشنگتن و رزمایش آن در منطقه و تمرین های نظامی آمریکا در دریای زرد در واکنش به حمله کره شمالی به یک کشتی کره جنوبی گله دارند.
در کنار فناوری پیشرفته موشکی، دانش فضایی و اینترنتی پیشرفته و دفاع پیشرفته هوایی، بیشتر مایلند کار دفاع از چین را با جدیت دنبال کنند و آمریکا را تا جزایر گوام و حتی تا هاوایی عقب برانند.
به گفته کرونین چینی ها روی ضعف اقتصادی آمریکایی ها در حال حاضر بسیار حساب باز می کنند و قدرت دریایی آمریکا یکی از ستون های اصلی دفاع آمریکا در دهه های آینده خواهد بود.

 

منبع:www.centralclubs.com

سوخو 35؛ جنگنده بیرحم

در اواسط دهه 70 میلادی با ارائه جنگنده های F-15 و F-16 توسط ایالات متحده درست در اوج جنگ سرد خلبانان بلوک شرق عملا برتری هوایی خود را نسبت به غرب از دست دادند تا اینکه در دهه 80 میلادی با معرفی دو جنگنده جدید و بسیار توانای شوروی یعنی Su-27 و Mig-29 دوباره موازنه قدرت در آسمان ها ایجاد شد. جنگنده های Su-27 و Mig-29 حتی در مواردی توانستند بسیار بهتر از رقبای غربی خود عمل کنند.


با طراحی و ساخت این دو جنگنده و مهمات و تسلیحات آنها یک جهش تکنولوژی بسیار بزرگ در صنعت هوانوردی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و فصل جدیدی در ساخت جنگنده های کارا و مدرن در این کشور آغاز شد.

تا قبل از ساخت Su-27 و Mig-29 واقعا روس ها حرف جدی برای گفتن در ساخت جنگنده ها و بخصوص تسلیحات آن ها نداشتند. برای نشان دادن این ضعف می توان به تجهیز جنگنده های روسی کشور عراق به موشک های فرانسوی برای افزایش کارایی در جنگ با ایران اشاره کرد.
Su-27 که در غرب با نام Flanker از آن یاد می شود توانست در میان رقبای خود چه روسی و چه آمریکایی حرف اول را بزند و برای مدت ها با ابهت در آسمان ها فرمانروایی کند.
Su-27 از آیرودینامیک و طراحی بدنه ی فوق العاده ای بهره می برد. این آیرودینامیک و طراحی خاص توانایی فوق مانورپذیری را به Su-27 می دهد در واقع Flanker در زمان خود و در حال حاضر یکی از مانورپذیرترین جنگنده هاست.
دفتر طراحی سوخوی با توجه به طراحی فوق العاده Flanker سعی کرده است در مدل های بعدی جنگنده های خود از این طراحی حتی الامکان استفاده کند. به این ترتیب جنگنده هایی مانند Su-30 ، Su-33 ، Su-35 و ... که از طراحی بدنه Su-27 به میزان بسیار زیاد در طراحی آنها استفاده شده به اعضای خانواده Flanker معروف شده اند.
Su-35BM آخرین مدل ارائه شده از خانواده Flanker است که به تولید انبوه رسیده و در حال واگذاری به نیروی هوایی فدراسیون روسیه برای مقابله با توان هوایی ناتو و آمریکاست.
Flanker به معنی حمله کننده از جناحین است یعنی چیزی که به طور ناگهانی و از طرفین حمله ور می شود و اساس کار آن بر شکار و حمله است این نام (Flanker) با توجه به مشخصات و ویژگی ها Su-27 از سوی ناتو بر روی آن گذاشته شده است.
هواپیمای Su-35BM یک شکارچی به تمام معناست و به صورت فوق العاده ای توان تهاجم ، حمله و غافلگیری را دارد با توجه با مشخصات این جنگنده شکارچی ، ناتو به آن لقب Super Flanker را داده است.



قابلیتها


Su-35BM یک جنگنده نسل چهارم و بسیار پیشرفته روسی است که برای اهداف زیر طراحی و ساخته شده است :


- کسب برتری هوایی
- شکار انواع هواپیماهای بدون سرنشین و سرنشین دار همچون جنگنده های پنهانکار F-22 و F-35
- حمله به اهداف زمینی و از بین بردن زیر ساخت های دشمن به کمک سیستم AAD
- حمله به انواع شناور 
از ویژگی های بارز Su-35BM می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- استفاده از بدنه Su-27
استفاده از این بدنه و آیرودینامیک به همراه سیستم تغییر راستای رانش به این شکارچی توانایی مانورپذیری خارق العاده می دهد و در نبرد های هوایی و همچنین فرار از پدافند دشمن کار آنرا بسیار آسان می کند.
- سطح مقطع راداری کم
- سیستم اطلاع دهنده برای هدف گیری بسیار دوربرد
- کاکپیت تمام دیجیتال مجهز به نمایشگرهای LCD بزرگ و چند کاره
- میله کاوشگر برای سوخت گیری هوایی
- سیستم ارسال اطلاعات به صورت کد و رمز برای واحدهای هوایی ، زمینی و دریایی
- 14 محل برای حمل بار خارجی مانند تسلیحات
- استفاده از طیف گسترده ی بمب ها و موشک های هوایی ، زمینی و دریایی
- استفاده از سنسورها و پردازندهای الکترونیکی بسیار قدرتمند با توان محاسبه ی بسیار بالا
- استفاده هم زمان از سیستم موقعیت یاب آمریکایی (GPS) و سیستم موقعیت یاب روسی (GLONAS)
- وابستگی کم به پایگاه زمینی
- رادار بسیار قدرتمند
- توانایی درگیری همزمان با اهداف زمینی ، هوایی و دریایی
- برد عملیاتی بسیار بالا (چیزی بیش 4000 کیلومتر)


(این جنگنده به دلیل استفاده گسترده از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند مانند یک ابر رایانه ی پرنده به نظر می آید.)


با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف از قبیل قیمت ، کارایی و ... می توان گفت SU-35BM کارآمدترین جنگنده حال حاضر جهان است.


در طی یک تحقیق و مقایسه انجام شده توسط یکی از مراکز هوانوردی بزرگ اروپا بین Su-35BM وF-22 که امید آمریکا در نبردهای هوایی به شمار می آید مشخص شد که SuperFlanker نسبت به Raptor از حق شلیک اول برخوردار است و در نبرد هوایی توان شکست دادن رپتور را دارد.


Su-35BM محبوب ترین عضو خانواده فلانکر در روسیه است. محبوبیت Su-35BM به دلیل 100 درصد بومی بودن آن است. برخلاف بیشتر جنگنده های ساخت کمپانی سوخوی که از رادار و نمایشگرهای ساخت غرب و بیشتر فرانسه استفاده می کنند ، رادار و نمایشگرهای Su-35BM همگی ساخت کشور روسیه هستند.


مشخصات


  • طول : 21.9 متر
  • ارتفاع : 5.9 متر
  • طول بالها : 15.3 متر
  • موتورها : دو دستگاه Saturn AL-41F1A با سیستم تغییر راستای رانش
  • بیشینه وزن در هنگام Take-off با حداکثر ظرفیت بارگذاری : 34.5 تن
  • بیشترین سوخت قابل ذخیره و حمل : 29 تن
  • بیشترین وزن تسلیحات قابل حمل : 8 تن
  • سقف ارتفاع پروازی جنگنده : 18 کیلومتر
  • حداکثر برد بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی : 3600 کیلومتر
  • حداکثر برد با مخازن سوخت خارجی : 5000 کیلومتر
  • ماکزیمم سرعت : 2.5 ماخ
  • حداکثر نیروی گرانشی قابل تحمل برای جنگنده : ٩g
  • حداکثر زاویه انحراف قابل تحمل : 180 درجه ( در منابعی از 360 درجه هم یاد شده !)
  • میزان مسافت طی شونده برای برخاستن جنگنده از سطح زمین در شرایط نرمال : 400 متر


برخی دیگر از ویژگیها


جنگنده Su-35BM از سیستم راداری( Tikhomirov NIIP Irbis-E (N035E با قابلیت هدایت پرتوهای الکترونیکی کنش پذیر به عنوان رادار اصلی استفاده می کند علاوه بر این رادار ، این جنگنده توانایی استفاده از رادار Phazotron NIIR radar و یا (Sokol III (N031 Zhuk-MSFEرا نیز به عنوان رادار اصلی دارد.


Tikhomirov NIIP Irbis-E از یک آنتن اسکن الکترونیکی فعال(ESA) ، جلونگر فروسرخ و یک سیستم کامپیوتریEKVS-E BTsVM Solo35 استفاده می کند. این رادار توانایی تشخیص یک هدف با سطح مقطع راداری 3 متر مربع را از 400 کیلومتری داراست و می تواند 30 هدف را بطور همزمان تشخیص دهد همینطور با تشخیص 30 هدف همچنان می تواند به جستجوی خود ادامه دهد.


رادار Irbis-E می تواند به راحتی برای هدف قرار دادن مواضع دشمن در هوا ، زمین و یا دریا مورد استفاده قرار گیرد.جنگنده Su-35BM با رادارIrbis-E می تواند همزمان 4 هدف زمینی برای حمله در نظر بگیرد و به 2 هدف به طور همزمان حمله ور شود.


یکی دیگر از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این جنگنده و رادار آن توانایی درگیری با چند نوع هدف با ماهیت های متفاوت است. مثلا این جنگنده همزمان می تواند با اهداف زمینی و هوایی درگیر شود و به آنها حمله کند.


سوخوی-35 بی ام همچنین از یک رادار برای کنترل وضعیت عقب جنگنده استفاده می کند. این رادار در بین دو موتور جنگنده قرار گرفته است. این رادار نیزTikhomirov NIIP است. رادارTikhomirov NIIP مجهز به سیستم پشت نگر فروسرخ است. این جنگنده از سیستم مسافت یاب و نشانه گیری لیزری نیز استفاده می کند.


این جنگنده مجهز به یک سیستم فوق العاده پیشرفته KNIRTI L175M Khibiny-M برای انجام جنگ های الکترونیک می باشد. اختلال و ایجاد پارازیت در امواج مورد استفاده دشمن ، ایجاد اختلال و مشکل در هدف گیری Su-35BM توسط دشمن ، اختلال در سیستم های هشدار دهنده دشمن زمانی که Su-35BM آنها را هدف گرفته است و ... بخشی از و ظایف سیستم Khibiny-M است.


کامپیوتر قدرتمند این جنگنده تمام قسمت ها و همچنین وضعیت جلو و عقب جنگنده را تحت نظر دارد و این اطلاعات را از طریق دو صفحه نمایش LCD بزرگ و همچنین نمایشگرهای پلاسمای موجود در کلاه خلبان در اختیار او (خلبان) قرار می دهد تا خلبان بتواند تصمیمات مناسب را اتخاذ کند. در واقع این سیستم کامپیوتری به عنوان یک کمک خلبان عمل می کند و بار کاری خلبان را بسیار کاهش می دهد.


برای ناوبری و تعیین مسیر این جنگنده از دو سیستم ناوبری ماهوارهای(GPS و GLONAS) ، یک سیستم ناوبری رادیویی ، نقشه های دیجیتالی و ... استفاده می کند. 
منبع:military.ir