Ae-45
(نخستین هواپیمای ساخت چکوسلواکی)
/a>>/>
هواپیمای Ae-45 یک هواپیما با دو پیشران پیستونی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشور چکوسلواکی تولید شد. Ae-45 یک هواپیمای غیر نظامی با کاربری عمومی بود. این پرنده نخستین تولید صنایع هوایی چکوسلواکی پس از جنگ جهانی دوم بود و موفقیت بزرگی را در بازار به دست آورد، به طوری که بسیاری از 590 فروند تولیدی را صادر کردند.
توسعه ی Ae-45 در سال 1946 آغاز شد. طرح این هواپیما به لحاظ ظاهر شبیه به هواپیمای آلمانی Si-204 بود که در دوره ی اشغال چکوسلواکی به دست آلمانی ها در آن کشور تولید شد. پیش نمونه ی Ae-45 برای نخستین بار در 21 جولای 1947 پرواز کرد. سال بعد، دومین پیش نمونه با رجیستر OK-CDA ثبت شد. آزمون های پروازی Ae-45 بدون حادثه به پایان رسید و در سال 1948 وارد مرحله ی تولید شد.
Ae-45 به طور گسترده در کشورهای دیگر تبلیغ شد. این هواپیما مسابقه ی هوایی نورث گریفیتس (Norton Griffiths Race) در بریتانیا را برد و رکورد های بین المللی ای را به ثبت رساند. در نتیجه Ae-45 به غیر از کشورهای بلوک شرق، در کشور ایتالیا و سوئیس نیز فروش داشت. در روزهای دهم و یازدهم آگست 1958 یک Ae-45 ایتالیایی فاصله ی 3000 کیلومتری آمریکای جنوبی تا داکار را بر فراز اقیانوس اطلس طی کرد (به عنوان اولین هواپیمای ساخت چکوسلواکی). در 1981 آقای "جان سونسن" یک هواپیمای Ae-45S را از اروپا تا ایالات متحده پرواز داد. عمده ترین مشتری Ae-45 مجارستان بود.
/a>>/>
هواپیمای Ae-45 یک بدنه ی صاف قطره ای شکل داشت. پوزه ی این هواپیما گرد و طور گسترده ای شیشه ای بود و یک دید عالی را فراهم می آورد. بال ها از نوع پایین بال بودند و بر هر بال یک پیشران نصب شده بود. چرخ های اصلی هواپیما جمع شدنی بود اما چرخ دم ثابت بود. این هواپیما یک دم متعارف داشت.
نکات و ویژگی ها:
کارکرد: عمومی
تولید کننده: Aero Vodochody, Let
نخستین پرواز: جولای 1947
تولید: از سال 1951 تا 1963
تعداد تولید شده: 590
تعداد خدمه: یک خلبان.
گنجایش: 3 یا 4 مسافر.
درازا: 7.54 متر.
فاصله ی میان نوک دو بال: 21.60متر.
بلندا: 2.30 متر.
مساحت بال: 17.09 متر مربع.
وزن در حالت تهی: 960 کیلوگرم.
وزن در حالت بار شده: 1510 کیلوگرم.
بیشینه ی وزن برخاست: 1600 کیلوگرم.
پیشرانش: دو پیشران خطی چهار سیلندر از مدل Walter Miner-III . هر کدام 105 اسب قدرت.
سرعت بیشینه: 270 کیلومتر بر ساعت.
برد: 1600 کیلومتر.
سقف پرواز: 1350 متر.
نرخ صعود: 300 متر در دقیقه.
با احتساب پیش نمونه، این هواپیما شش گونه داشت.
کاربران غیر نظامی Ae-45 از این کشور ها بودند: چکوسلواکی، آلمان شرقی، لهستان، ایتالیا، رومانی شوروی، سوئیس و اسلونی.
کابران نظامی Ae-45 عبارت بودند از: هوانوردی نیروی زمینی جمهوری خلق چین، نیروی هوایی چکوسلواکی، نیروی هوایی آلمان شرقی، نیروی هوایی مجارستان، نیروی هوایی هند، نیروی هوایی رومانی، و نیروی هوایی ویتنام کمونیستی.
منبع:http://aerospacetalk.ir
DC-9 هواپیمایی است که برای باندهای کوتاه ومسافتهای متوسط و کوتاه طراحی شده . این هواپیما از ِDC-8 کوچکتر بوده ودارای سکان افقی T شکل است ودارای دو موتور در انتهای بدنه می باشد.
در حالت cruse و شرایط بالای 30000 پا 500 مایل بر ساعت سرعت دارد و
مرکز ساخت هواپیما درcalifornia بوده و976 فروند از این هواپیما در طول 18 سال ساخته شده است.
این هواپیما داری 5 مدل پایه می باشد که از سری10تا 50 می باشد بعضی از سریها برای کارایی بیشتر به درخواست سفارش دهنده دارای تغییراتی می باشد تمامی مدلها از موتور JT8D شرکت Pratt&Whidney استفاده می کند.
Serie10: اولین سری این هواپیما با طول بدنه 104فیت(31.8متر)مناسب برای 90مسافربا600فیت مکعب Cargo زیر طبقه مسافرین.Wingspanآن 89.4فیت(27.2متر) وموتورهای آن JT8D-5s یا JT8D-7s با نسبت thrust به takeoff بالای 14000 pounds
DC-9:Serie20 سری20همچنان که دومین سری از این مدل هواپیما است اما چهارمین عضو این خانواده است.این سری با کارایی بالا در1966 تولید ودر دسامبر 1968 تحویل داده شد.
سری 20 برای پرواز از باندهای بار کوتاه طراحی شده است این سری از هواپیما ترکیبی از بدنه سری 10وبالهای سری 30(High-Lift) می باشد
قدرت موتورهای این هواپیما همچنین باید 14500lb یا 1500lbباشد که توسط JT8D-11s تولید میشود.
Serie30: بدنه DC-9سری30 نزدیک به 15 فیت درازتر از سری 10 میباشد واندازه آن 119.3 فیت(36.3متر) وتعداد صندلی آن 115 عدد و حجم کارگوی آن 895 فوت مکعب(25.3مترمکعب)می باشد.
Wingspan این سری نیز به93.3 افزایش پیدا کرده و با افزودن Slat به Leading Edge بال Lift بالها افزایش قابل توجهی پیدا کرده که سبب شده سری30 برای باندهای کوتاه دارای کارایی عالی باشد
اولین هواپیما از این سری در فوریه 1967 وارد خدمت شد.اکثر هواپیما ها از موتورهای JT8D-9 ویا JT8D-7 استفاده می کنند. بعضی نیز ازJT8D-11 یا JT8D-15 با Thrust 15.500lb استفاده می کنند.
Serie40: با توجه به در خواست ایرلاین ها بهDC-9 با ظرفیت بیشتر سری40 با بدنه ای به طول 125.6 فیت(38.8متر) بوجود امدتعداد صندلی های آن 10 عدد بیشتر از سری 30(125 نفر) میباشد
بالهای استفاده شده در این سری همان بالهای سری 30 می باشد. در هواپیماهای سری 40 از موتورهای JT8D-9 یا JT8D-11 ویا JT8D-15s استفاده می شود این سری در سال 1968 وارد سرویس شد.
Serie50: پنجمین وآخرین سری ازDC-9 می باشد که با 8 فیت افزایش طول به 133.6فیت(40.7متر) رسیده و 5 ردیف صندلی بیشتر از سری30 دارد. حداکثر ظرفیت مسافر آز 139 نفر می باشد.
بال این سری نز مانند سری 30 می باشدو موتورهای آن JT8D-15s یا JT8D-17s که 16000lb تراست تولید می کند
DC-9Serie50 از آگوست سال 1975 شروع به کار کرد.
منبع:http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=300593#post300593
برخورد از نوع نزدیک
سلام آسمان
کاشکی می دونستم کی نوبت پرواز من می رسه!
لزوم ایجاد پلیس راهنمایی و رانندگی در فرودگاهها!
ایرباس هما در سفر فرنگستان
مجمع عمومی هلی کوپترهای نیروی انتظامی
زیبا و تنها!
فارس: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه هشتمین و نهمین هواپیمای ایران 140 نیز در این وزارتخانه در دست تولید است، گفت: اگر وزارت راه و ترابری قصد خرید این نوع هواپیماها از وزارت دفاع را داشته باشد، این وزارتخانه برای تولید و تحویل آمادگی کامل دارد.
سردار سرتیپ احمد وحیدی در مورد سرانجام تولید هواپیماهای مسافری ایران 140، اظهار داشت: در حال حاضر فروندهای بعدی هواپیماهای مسافری ایران 140 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال ساخت است.
وی ادامه داد: اگر وزارت راه و ترابری قصد خرید این نوع هواپیماها را از وزارت دفاع داشته باشد، این وزارتخانه برای تولید و تحویل آمادگی کامل داشته و هیچ مشکلی ندارد.
سردار وحیدی با تأکید بر اینکه وزارت دفاع آماده تولید بیشتر هواپیماهای ایران 140 برای وزارت راه و ترابری است، تصریح کرد: تاکنون حدود هفت فروند هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع تولید شده است و هشتمین و نهمین هواپیمایی ایران 140 نیز در دست تولید است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: این هواپیماها 52 نفره و برای مسیرهای کوتاه بسیار مناسب و پاسخگو است.
سردار وحیدی حدود 11 ماه پیش در خصوص روند تولید هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع به فارس گفته بود: در حال حاضر شش فروند هواپیمای ایران 140 توسط وزارت دفاع ساخته شده و آماده واگذاری به شرکتهای هواپیمایی است؛ هماکنون تعدادی از هواپیماهای ایران 140 توسط وزارت دفاع ساخته شده است، این هواپیما در حال حاضر آماده است و وزارت دفاع مشغول مذاکره با شرکتهای مختلف حمل و نقل هوایی است که در صورت آمادگی و دارای بودن شرایط لازم بتوانند از این هواپیماها استفاده کنند.
بنابراین گزارش هواپیمای ایران 140 نوعی هواپیمای غیرنظامی 52 نفره است که توسط صنایع هوایی وابسته به وزارت دفاع تولید میشود.
* ناوشکن جماران 2 ساخته میشود
سردار وحیدی در خصوص توانمندیهای وزارت دفاع در تولید بیشتر ناوشکن جماران، گفت: این نوع ناوشکنها تولید انبوه نداشته و تکتک تولید میشود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: تولید فروند بعدی ناوشکن جماران هماکنون در حال انجام است که در این رابطه پیشرفت مطلوبی داشتهایم.
رئیس شرکت هواپیمایی ژاپن (جال) اعلام کرد که این شرکت ممکن است هواپیماهای دست دوم به ایران بفروشد .
" کازو ایناموری " روز چهارشنبه با اشاره به فروش احتمالی هواپیماهای دست دوم بویینگ 747 این شرکت به دیگر کشورها ، گفت : " شرکت ما قصد دارد تعدادی از هواپیماهای از رده خارج ( دست دوم ) بویینگ 747 خود را به هر شرکت( یا کشوری) که بیشترین بها را بابت آن بپردازد بفروشد ، که ایران نیز می تواند یکی از این کشورها باشد.
این مقام ژاپنی که در یک کنفرانس خبری و در جمع خبرنگاران خارجی سخن می گفت ، این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره احتمال فروش هواپیماهای دست دوم شرکت هواپیمایی ژاپن به ایران مطرح کرد .
به دلیل تحریم های بین المللی، ایران قادر به خرید هواپیما از سازندگان آن در آمریکا و فرانسه نیست و خرید هواپیماهای دست دوم از دیگر شرکت ها، یکی از راه های اصلی تامین هواپیما برای ناوگان هوایی ایران است.
شرکت هواپیمایی ژاپن در روز اول اکتبر 1950 تاسیس شد و فرودگاه های مختلفی در آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی پرواز دارد.