مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

دو فضانورد روس به ایران آمدند

دو فضانورد روسی از جمله "گئورگی گرچکو" کیهان نورد نامدار روسیه همزمان با هفته جهانی فضا به ایران آمدند. این فضانورد نخستین پروازش را در سال 1975 به عنوان مهندس سفینه سایوز - 17 و سالیوت - 4 انجام داد که 29 شبانه‌ روز به طول انجامید.

به گزارش مهر، فضا و کیهان از دیرباز موضوع شناخت انسان بوده و بیش از 50 سال است که انسان حضوری مستمر در فضا دارد. اگرچه هم اکنون دست ساخته های بشر از منظومه شمسی فراتر رفته اند و به لطف پروژه های علمی بزرگی چون هابل، کیهان را بهتر از گذشته می شناسیم اما هنوز ناشناخته های کیهان بیش از تصور انسان است.

کاوش در کیهان فرصتها و دستاوردهای بسیاری برای بشر داشته و امید می رود در آینده با ادامه این جستجوها بر دانش بشری افزوده شده و فرصتهای بی بدیلی برای آیندگان خلق شود.
 
محمد فروهر دبیر برگزاری هفته جهانی فضا در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه های در حال برگزاری در این هفته و با اشاره به برپایی همایشهایی چون بازشناخت اسرار کیهان و سمینار فضا و فناوران فضایی گفت: در راستای ارتقای دانش هوافضایی جوانان و نوجوانان ایرانی در ایام برگزاری هفته جهانی فضا دو فضانورد از کشور روسیه میهمان پژوهشگاه هوا فضا هستند و مراکز علمی دانشگاهی و مدارس در صورت تمایل می توانند از این فضانوردان برای حضور در مراکز خود دعوت به عمل آورند.
 
وی از "گئورگی گرچکو" کیهان نورد نامدار روسیه به عنوان یکی از این فضانوردان نام برد که از سال 1975 عضو فعال آکادمی بین‌المللی آستروناتیک (فضانوردی) است و نخستین پرواز وی نیز در همین سال به عنوان مهندس سفینه سایوز - 17 و سالیوت - 4 بود که 29 شبانه‌ روز به طول انجامید.

مجموعه نمایشگاهی انسان و فضا

به گزارش مهر، پژوهشگاه هوا فضا در طول هفته جهانی فضا نمایشگاه انسان و فضا شامل مجموعه ای از عکسها و اشیایی که برخی منحصر به فرد یا کم نظیر هستند را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. از آثار موجود در این مجموعه می توان به مجموعه پاکتهای پستی اشاره کرد که عمری بیش از 20 سال داشته و توسط فضانوردان امضا شده اند.
 
نشریات موجود در این نمایشگاه شامل روزنامه مربوط به روز پرتاب "یوری گاگارین"، ماهنامه آگانیوک در سال 2006 با تصویر روی جلد فضانورد ایرانی – انوشه انصاری – و ... است.
 
از دیگر اشیای جالب این مجموعه موادغذایی فضایی است که در فضاپیماها و ایستگاههای فضایی مصرف می شود.
 
همچنین تندیس های ساخت برترین مجسمه سازها، نخستین اشیای ایرانی سفر کرده به فضا، مجموعه های تمبر، کبریت، مدال و نشانهای پروازهای فضایی از جمله مواردی است که به مناسبتهای مختلف در تیراژ محدود چاپ یا ضرب شده و در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.
 
برنامه های هفته جهانی فضا
 
در راستای برگزاری هفته جهانی فضا همایشها و کارگاههایی برای آشنایی علاقمندان برگزار شده و در چند روز آتی نیز دایر خواهد بود. همایش باز شناخت اسرار کیهان، فضا و فناوران فضایی، سمینار پزشکی از راه دور و کارگاههای تخصصی پیش بینی زلزله و استفاده از فناوری فضایی و داده های مربوط به آن و کارگاه آموزشی استفاده از فناوری فضایی به منظور مدیریت بلایای طبیعی برگزار شد که فضانوردان روسی نیز در آن حضور داشتند.
 
همچنین در روزهای آتی برپایی این هفته، جنگ فضا در پارک ملت تهران، پارک پردیسان و شهرستان کرج با حضور فضانوردان روسی برگزار می شود و همایش اسرار کیهان، کارگاه آموزشی ثبت فنی مقرراتی شبکه های ماهواره ای ITU و سمینار کارایی سنجش از دور در مطالعات بلایای طبیعی در روزهای باقی مانده برپا می شود.

فروش قطعات ۳۰ فروند آنتونف ۱۴۰ به ایران

شرکت دولتی "آنتانوف" اوکراین درخواستی از ایران برای خریداری قطعات لازم جهت ساخت 30 فروند هواپیمای آنتانوف-140 دریافت کرده است. این مطلب را پایگاه اینترنتی МинПром به نقل از "دمیتری کیوا" رئیس مجتمع "آنتانوف" که در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، گزارش می دهد.
کیوا در این خصوص می گوید: "ما اخیرا ملاقاتی در سطح بالا با مقامات ایرانی داشتیم و باید بگویم که ایران، در چارچوب همکاری مشترکی که در حال حاضر بین ایران و اوکراین وجود دارد، به طور رسمی برای خریداری قطعات، مواد و تجهیزات 30 فروند هواپیما درخواست داد".
به گفته وی، درحال حاضر در ایران 12 فروند هواپیمای آنتانوف-014 مونتاژ شده است که 10 فروند آن در دست بهره برداری است. کیوا همچنین تصریح کرد که علاوه بر این، ایران علاقمند به تولید انبوه هواپیمای آنتانوف-158 است و در حال حاضر قرارداد مربوطه را آماده می کند.
پیش از این "سرگی تیگیپکو" معاون نخست وزیر اوکراین، بر ظرفیت بالای همکاری اوکراین و ایران در زمینه هواپیماسازی تاکید کرده بود.
لازم به ذکر است که ایران هواپیمای آنتانوف-140 را تولید و از آن بهره برداری می کند و علاقمند به خریداری هواپیماهای آنتانوف-148 هست.

اسپیکرها روشن!

دوستان عزیز از این زمان به بعد مجله هوایی خودتان را با اسپیکرهای روشن ورق بزنید. 

سعی خواهیم نمود موسیقی های زیبا و دلنشینی را تقدیم شما دوستان نمائیم. شما نیز اگر موسیقی زیبائی داشتید به ما معرفی کرده تا همه با هم لذت آن راببریم. 

 

نسل نو هلی کوپترها به بازارآمد(هلی پیما!!!)

یک شرکت هلی کوپترسازی اروپایی از وسیله نقلیه هوایی جدیدی رونمایی کرد که ترکیبی از هواپیما و هلی کوپتر است و می تواند مرز جدیدی از هوانوردی را ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه پس از ماه‌ها پنهانکاری مطلق سرانجام در فرانسه رونمایی شد. این وسیله نقلیه هوایی که X3 High-Speed Hybrid نام دارد و محصول شرکت «یوروکوپتر» است ترکیبی از هلی کوپتر و هواپیما است.
این نمونه آزمایشی از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است و در آن یک ملخ کلاسیک پنج تیغه هلی کوپتر با دو بال کوچک و دو پروانه جلویی هواپیما ترکیب شده است.
براساس گزارش پاپ ساینس، به گفته این شرکت اروپایی هلی کوپترسازی، این نیمه هواپیما - نیمه هلی کوپتر می تواند با سرعت 220 گره (حدود 408 کیلومتر بر ساعت) حرکت کند.




http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=122561

گزارش ویژه تصویری از رژه ۳۱ شهریور ماه ۱۳۸۹

دوستان عزیز و مهربان مجله هوایی 

مدتی است بدلیل مشغله کاری توان بروزرسانی مجله هوایی برای ما مقدور نبود که از این بابت از شما عذرخواهی می کنیم.در این مدت رخدادهایی در زمینه هوافضا در کشور عزیزمان ایران اتفاق افتاد که سعی خواهیم کرد آنها را برای شما اطلاع رسانی نمائیم.یکی از این رخدادها رژه نیروهای مسلح کشورمان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس بود.در ادامه تصاویری از این رژه برای شما دوستان انتخاب شده است که سعی کردیم سوژه های جدید و غیرتکراری و البته بیشتر هوافضائی باشد.امیدواریم مورد پسند قرار گیرد. (به دلیل حجم زیاد عکس ها تعدادی نیز در بخش ادامه مطلب آمده که دیدن آنها نیز خالی از لطف نیست) 

    

   

 

  


 


 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب ...

مذاکره با غربی ها برای ساخت هواپیما!

                مذاکره ایران با اروپاییها برای تولید مشارکتی هواپیما


رییس سازمان صنایع هوایی از مذاکره ایران با سه کشور اروپایی برای تولید مشارکتی هواپیما و همکاری در صنعت هوایی خبر داد.
منوچهر منطقی امروز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال مشارکت ایران با کشورهای دیگر در زمینه صنایع هوایی توضیح داد: هماکنون برای همکاری مشترک در صنایع هوانوردی غیرنظامی با سه کشور اروپایی در حال مذاکره هستیم.

وی البته اشاره دقیقتری به نام این سه کشور و جزئیات مذاکرات نکرد.
او در عین حال در پاسخ به سوال دیگر درباره احتمال همکاری ایران و برزیل برای ساخت هواپیما گفت: برزیل نیز اگر تمایل خود را نشان دهد، ما آماده همکاری با این کشور در صنایع هوایی هستیم که امیدواریم این همکاری در آینده محقق شود.

وی با اشاره به اینکه تحریمها علیه ایران محدودیتهایی به وجود آورده، اما افقهای تازهای را برای کشور ایجاد کرده، در پاسخ به سوالی مبنی بر نداشتن استراتژی صنعت هوایی در کشور توضیح داد: این طور نیست. صنعت هوایی کشور هماکنون دارای استراتژی بوده که در حال بازنگری است و امیدواریم رئوس این استراتژی را فردا اعلام کنیم.

رییس سازمان صنایع هوایی که در نشستی خبری به مناسبت برپایی نمایشگاه و همایش ملی توانمندیهای صنایع هوایی و فضایی ایران سخن میگفت، افزود: کارگروه هوایی متشکل از دستاندرکاران صنعت هوایی کشور تشکیل شده و تا پایان امسال قویترین استراتژی ممکن در صنعت هوایی عرضه میشود.

این مقام مسوول همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت پروژه ساخت هواپیماهای پهنپیکر گفت: در استراتژی صنعت هوایی به این موضوع اشاره شده، اما نیاز فعلی کشور ساخت این هواپیما نیست و کشور در درازمدت به چنین هواپیمایی نیاز دارد.

وی گفت: برزیل زمانی که 30 سال قبل فعالیت خود را در صنعت هوایی آغاز کرد، 15 سال را صرف توسعه زیرساختها و 15 سال دیگر را صرف تکمیل زنجیره تامین و طراحی و ساخت کرد که هماکنون موفق به ساخت هواپیماهای بیش از 100 نفره نیز شده است.

وی اظهار کرد: ایران نیز زیرساختهای خوبی در صنعت هوایی دارد، اما تاکنون این زیرساختها منسجم نبوده که امیدواریم با بازنگری استراتژی صنعت هوایی و همکاری فعالان این عرصه زیرساختهای صنعت هوایی کشور نیز منسجم شوند.

منطقی همچنین با اشاره به پیشینه صنعت هوایی در ایران افزود: صنعت هوایی و سازمان صنایع هوایی تاکنون مجموعه بستهای بوده و اطلاعات کمی از آن منتشر شده است، اما باید گفت که صنعت هوایی کشور پتانسیلهای زیادی دارد، ولی مانند صنعت خودروسازی درباره آن اطلاعرسانی نشده است. مهمترین کار ما شناخت این پتانسیلهاست.

باور۲:قایق پرنده ایرانی

پرواز اسکادران قایق پرنده باور 2

 

دریادار علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی فارس، با اشاره به تحویل 3 اسکادران قایق پرنده "باور 2 " توسط وزارت دفاع به این نیرو، اظهار داشت: این قایق‌های پرنده با قابلیت‌ و سرعت بالا، امکان جابه‌جایی در دریای خراب را داشته و با توجه به قابلیت پروازی، امواج بلند دریایی تاثیری بر روی آن نخواهد داشت.
تنگسیری خاطرنشان کرد: این قایق‌های پرنده به دلیل سرعت بالا قابلیت جابه جایی در دریا در کمترین زمان را دارد.
وی با بیان اینکه ما جزو تعداد معدودی از کشورهای جهان هستیم که به دانش و قابلیت طراحی، ساخت و آموزش قایق‌های پرنده دست پیدا کردیم، گفت: البته در کشورهای خاورمیانه این قابلیت و توان تنها در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه قایق‌های پرنده باور2 علاوه بر سرعت بالا و جابه جایی سریع، توانایی حمل انواع سلاح‌های ساخت داخل را داراست، تصریح کرد: قایق‌های پرنده در آینده نزدیک به موشک و راکت تجهیز خواهند شد که این امر توان رزمی آنها را بالا خواهد برد.
تنگسیری به کارگیری این قایق‌ها را در ارتقای توان رزم نیروی دریایی سپاه بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: تولید قایق‌های پرنده، ساخت انواع سلاح‌ها، موشک و تجهیزات دیگر در نیروهای مسلح ثمره خون شهیدان 8 سال دفاع مقدس بوده و متخصصین ما همواره به دنبال طراحی و ساخت جدیدترین تجهیزات مدرن دفاعی هستند.

تحویل اسکادران قایق پرنده باور 2 به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط وزارت دفاع

 

 دیدن عکس های بیشتر:http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8907060954