مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران به عراق ایرباس کادو داد


هواپیمای اهدایی جمهوری اسلامی ایران به عراق روز شنبه در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به ‌نقل از «علی الدباغ»، سخنگوی دولت عراق، گزارش داد: دولت عراق از دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر این هدیه تشکر می‌کند و امیدواریم این اقدام به توسعه روابط و منافع مشترک دو کشور کمک کند.

یک مقام دولت عراق گفت: به گزارش تلویزیون محلی، این هواپیما که از نوع ایرباس ‪ ۳۰۰‬است، برای استفاده نخست‌وزیر «نوری المالکی» و سایر مقام‌های ارشد دولتی خواهد بود.

نظر وبلاگ:جالب است در حالی که امنیت پروازی برای هم میهنان عزیزمان بسیار پایین است ما به عراق ایرباس کادو میدهیم.ای کاش اگر قرار بود هدیه ای به عراقی ها بدهیم پول یک ایرباس بود نه خود آن

جاسوسان در به در به دنبال ایران

در حالی که به تازگی چند جاسوس ارتش لهستان در بلاروس دستگیر شده‌اند، برخی منابع از احتمال ارتباط این عملیات‌های جاسوسی با مبادلات نظامی ایران و روسیه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، «ایتارتاس» روز چهارشنبه گذشته از دستگیری گروهی از جاسوسان سرویس‌های اطلاعاتی ارتش لهستان در بلاروس خبر داد.

«ویکتور وگرا»، رئیس کمیته امنیتی کشور بلاروس گفت: «این شبکه جاسوسی متشکل از چهار تبعه بلاروس و یک تبعه روسیه بود و فعالیت‌های جاسوسی آنان کاملا ثابت شده است».

این افراد اطلاعات استراتژیکی را در مورد سیستم دفاع موشکی مشترک بلاروس ـ روسیه جمع‌آوری کرده بودند و به ویژه علاقمند به سیستم‌ موشک‌های ضدهوایی S-300 بوده‌اند.
به گفته وی، اعترافات افسر روس عضو «KGB» که بازداشت شده است، منجر به دستگیری سایرین شد.

سیستم مورد علاقه لهستان، سیستم موشکی پدافند هوایی S-300 است که در سال‌های اخیر، ایران آن را از روسیه با همکاری بلاروس خریداری کرده است. آمریکا شدیدا به فروش این سیستم پدافندی بسیار دوربرد اعتراض کرده و سعی بر جلوگیری از آن را داشت، لیکن موفق نشد و این سیستم هم‌اکنون در ایران نصب شده است. واضح است که هر اسراری که از این سیستم به دست لهستان بیفتد، سریعا به آمریکا عرضه خواهد شد و احتمالا سازمان جاسوسی لهستان به دستور آمریکا اقدام به تهیه این اطلاعات به خصوص کرده است.

تحلیلگران می‌پرسند، چرا عوامل لهستان از تمام سیستم‌های تهاجمی روسیه، تنها به یک سیستم دفاعی علاقه نشان داده‌اند؟ آیا لهستان برنامه حمله هوایی به بلاروس یا روسیه دارد؟ آنچه مسلم است، این‌که آمریکا از وجود S-300 در ایران نگران است و در ضمن، قطعا برنامه‌هایی برای حمله هوایی به ایران ریخته است، هرچند شاید این برنامه‌ها اجرا نشود.

جالب است که خیانت‌های لهستان در گذشته نیز باعث فاش شدن اسرار سلاح‌های روسیه شده است. برای مثال در اسفند 1331، مارس 1953 یک خلبان لهستانی، هواپیمای جنگنده میگ 15 را از لهستان به دانمارک برد. آمریکایی‌ها پس از آشنایی با اسرار این جت که در زمانی، پیشرفته‌ترین جنگنده روسیه بوده، آن را به لهستان برگرداندند، البته بدون خلبان.

این آشنایی کمک بسیاری به آمریکایی‌ها در جنگ کره کرد. تا آن زمان میگ 15 مشکل بزرگی برای نیروی هوایی آمریکا در کره بود. این سابقه و خوی خوش‌خدمتی لهستانی‌ها به آمریکا این سؤال را پیش می‌آورد که چه کسی بر کارشناسان لهستانی که تعدادی از آنان در زمینه هواپیمایی ایران مشغول به کارند، نظارت می‌کند؟

در حالی که شهروندان آمریکایی در ایران مشغول به کار نیستند، این احتمال کاملا منطقی است که لهستانی‌ها از طرف دیگران به جمع‌آوری اطلاعات حساس، مشغول باشند. همان‌گونه که در عراق این کار را کردند و پس از حمله به عراق، آمریکا رسما از لهستان برای اطلاعاتش در مورد عراق در زمینه هدفیابی در عراق برای حملات هوایی آمریکا تشکر کرد.


عکس روز

هواپیمای آموزشی توکانو برزیلی مورد استفاده در نیروی هوایی سپاه

خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع هواپیمای بدون سرنشین

 

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع کشورمان در مراسم اختتامیه مرحله سوم مسابقات ملی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین گفت: امروز بحمد‌الله با همت بلند و عزم سترگ متخصصان و نخبگان صنایع دفاعی در طراحی و ساخت انواع هواپیمای بدون سرنشین به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداه کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع ، مصطفی محمد نجار در مراسم اختتامیه مرحله سوم مسابقات ملی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های شگرف و خیره کننده جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسل جدید تجهیزات هوشمند تصریح کرد: تعامل صنعت با دانشگاه در سرعت بخشیدن به روند توسعه و پیشرفت در حوزه هوشمند سازی بسیار کلیدی و ثمربخش است.
نجار با تجلیل از نقش ممتاز اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در پیشرفت و توسعه علمی کشور، جسارت علمی و خیز بلند و متهورانه آنان را برای کسب قله‌های بلند علم و فناوری از امتیازات مهم این دانشگاه برشمرد.
وزیر دفاع کشورمان بکارگیری پهپاد در حوزه غیر نظامی را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: امروز اموری نظیر کنترل ترافیک، مطالعات زمین شناسی، ارزیابی منابع و معادن، هواشناسی، اطفاء حریق، محیط بانی، سمپاشی و ورزش و تفریح توسط هواپیمای بدون سرنشین صورت می‌پذیرد.
وزیر دفاع با اشاره به اهمیت نقش پهپاد در عرصه دفاع و امنیت، کاهش تلفات انسانی افزایش توان عملیاتی، افزایش دقت بکار گیری تسلیحات و تجهیزات موجود و کاهش هزینه و زمان عملیات را از مزیت‌های مهم هواپیمای بدون سرنشین ذکر کرد.
نجار با بیان اینکه از نظر اقتصادی بازار سودآور 90 میلیارد دلاری را برای پهپاد در سالهای 2007 تا 2008 پیش بینی می‌کنند، تصریح کرد: هواپیمای بدون سرنشین تولید ثروت را نیز بدنبال دارد.
نجار در ادامه گفت: امروز بحمد‌الله با همت بلند و عزم سترگ متخصصان و نخبگان صنایع دفاعی وزارت دفاع موفق شده است که این صنعت پیچیده را کاملا بومی نموده و از مزیت‌های بیشمار آن در توسعه و پیشرفت کشور بهره‌برداری نماید.
وزیر دفاع با تجلیل و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه ملی هواپیمای بدون سرنشین گفت: این اقدام هوشمندانه علاوه بر ایجاد انگیزه در نزد نخبگان موجب تحکیم زیر ساخت‌های علمی طراحی و ساخت پهپاد خواهد شد.
نجار نگاه همه جانبه و درازمدت به حوزه پهپاد و بهره گیری از فناوریهای نوین به ویژه در حوزه نانو و تلفیق آن را از عوامل بسیار مهم برای افزایش چشمگیر قابلیت‌ و ظرفیت و ظرفیت‌های عملیاتی پهپاد ذکر کرد.
وزیر دفاع برگزاری این مسابقه را در ایام ولادت با سعادت امام پنجم حضرت باقر العلوم (ع) نشانی از تاسی دانشگاه و دانشجویان به مکتب علمی اهل بیت(ع) ارزیابی کرد و افزود: نسل جوان، نخبه و هوشمند کشورمان با الهام از امامان بزرگوار شیعه که سر آمد علم و عمل و ایمان و الگوی ما در این راه مقدس هستند، باید با تلاش خستگی‌ناپذیر خود عزت، سربلندی و توسعه و پیشرفت را برای ایران و ایرانی بلکه بشریت فراهم نمایند.
نجار آمادگی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح برای پشتیبانی از طرحهای علمی دانشجویان خلاق و مستعد کشور را اعلام کرد و گفت: از اولویت‌های جذب و استخدام در وزارت دفاع و صنایع دفاعی جذب دانشجویان نخبه دانشگاههای کشور به ویژه دانشگاه صنعتی شریف است.
انتهای پیام/ز

مدلهای مختلف اف 16 و تفاوتهای آنها

 

F-16 A/B

 مدل اولیه اف 16 مجهز به رادار پالس دوپلر AN/APG-66 و موتور توربو فن پرات اند ویتنی F100-PW-200 بود . نیروی هوایی آمریکا تا ماه مارس 1985 تعداد 674 فروند F-16A و تعداد 121 فروند F-16B را در اختیار گرفته بود .

 

بلاک 1

تفاوت بین هواپیماهای بلاک 1 و 5 و 10 بسیار ناچیز بود . اکثر F-16A های نیروی هوایی آمریکا بعدها به این 3 مدل ارتقا یافتند . 94 فروند به بلاک 1 – 197 فروند بلاک 5 و 312 فروند به بلاک 10 ارتقا پیدا کردند. در بلاک 1 که یکی از نمونه های اولیه اف 16 بود دماغه مخروطی شکل هواپیما به رنگ سیاه بود .

 

بلاک 5

چندی بعد مشخص شد که رنگ سیاه دماغه مخروطی هواپیما باعث شناسایی راحت آن از فواصل دور می شود از این رو رنگ دماغه به خاکستری کم رنگ تغییر کرد . همچنین مشاهده شده بود که آب باران در نقاط خاصی از بدنه انباشته می شد که برای رفع این مشکل سوراخهایی در بدنه هواپیما ایجاد شد .

 

بلاک 10

در اواخر دهه 1970 کشورهای صادر کننده تیتانیوم صادرات این فلز گرانبها را به طرز چشم گیری کاهش دادند از این رو در این مدل از اف 16 به جای تیتانیوم از آلومینیوم استفاده شد .

 

بلاک 15

یکی از مهمترین تغییرات در این مدل اضافه کردن دو جایگاه حمل تسلیحات و ارتقا رادار AN/APG-66  بود . برای اینکه وزن اضافی ناشی از اضافه شدن 2 جایگاه تسلیحات برای هواپیما مشکل ایجاد نکند سکانهای افقی اف 16 به میزان 30 درصد بزرگتر شدند . همچنین مدلی از رادیوی UHF با نام Have Quick II نیز به آن اضافه شد . این مدل با 983 فروند بیشترین تعداد تولید  را داشته است. آخرین فروند تولیدی از این مدل در سال 1996 تحویل تایلند شد.

 

بلاک 15 OCU

از سال 1986 برنامه ای برای ارتقاء اف 16 های بلاک 15 با نام OCU آغاز شد

تغییراتی که در این طرح بر روی اف 16 بلاک 15مدل اعمال شد عبارت بود از :

ارتقا موتور توربو فن F100-PW-200 به F100-PW-220

اضافه کردن توانایی شلیک AGM-65 ماوریک – AIM-120 آمرام و AGM-119 بود . در سیستم اخلالگر نیز بهبودهایی بوجود آمد و تغییراتی نیز در کاکپیت اعمال شد . حداکثر وزن برخاست هواپیما هم به 37000 پوند ( تقریبا 17000  کیلوگرم ) افزایش یافت . 214 فروند اف 16 بلاک 15 و 10 فروند اف 16 بلاک 10 شامل این طرح شدند .

 

بلاک 20

هواپیماهای این دسته شامل 150 فروند اف 16 بلاک 15 OCU بود که به منظور فروش به تایوان آماده شده بودند . این مدل دارای بیشتر خصوصیات و قابلیت های F-16 C/D نیز بود . من جمله قابلیت شلیک AGM-45 Shrike و AGM-84 Harpoon و AGM-88 HARM و حمل و به کار گیری کیت LANTIRN به این مدل اضافه شده بود . کامپیوتر مرکزی این مدل نسبت به مدلهای قبلی بسیار پیشرفته تر بود بطوری که در مقایسه با کامپیوتر بکار رفته در مدل بلاک 15 OCU می توانست اطلاعات را 740 بار سریعتر پردازش کند همچنین قابلیت ذخیره اطلاعات آن 180 بار سریعتر از نمونه قبلی بود .

 

F-16 C/D

بلاک 25

اولین نمونه بلاک 25 با نام F-16C در جوین 1984 اولین پرواز خود را انجام داد و بلافاصله در ماه سپتامبر همان سال بطور رسمی وارد خدمت شد .رادار جنگنده به AN/APG-68 تغییر یافته بود . رادار جدید قابلیت حمله های شبانه با دقت بالا را به جنگده می داد . موتور هواپیما نیز به  موتور توربو فن پرات اند ویتنی  F100-PW-220E تغییر یافته بود . نیروی هوایی آمریکا با 209 فروند از این مدل تنها کاربر آن می باشد .

 

بلاک 30-32

از این زمان به بعد امکان استفاده از دو نوع موتور متفاوت در هواپیما فراهم شد . مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 0 تمام می شد از موتور های شرکت General Electric و مدلهایی که شماره بلاک آنها با عدد 2 تمام می شد از موتورهای شرکت Pratt & Whitney استفاده می کردند . اولین اف 16 بلاک 30 مجهز به موتور ساخت شرکت جنرال الکتریم در 1987 وارد خدمت شد . پیش از این در تمام اف 16 ها از موتورهای شرکت پرات اند ویتنی استفاده می شد . قابلیتهای اضافه شده به این مدل توانایی حمل و شلیک  AGM-45 Shrike و AGM-88 HARM بود . اف 16 های بلاک 30 دارای ورودی هوای بزرگتری نسبت به مدلهای قبلی بودند . 733 فروند از این دو مدل تولید و به 6 کشور جهان صادر شد .

 

بلاک 40-42  (F-16 CG/DG) 

این مدل در 1988 وارد خدمت شد . این مدل قابلیت عملیات در همه شرایط آب و هوایی و عملیات در شب را دارا بود . تغییراتی نیز در جایگاههای زیر بدنه برای ایجاد توانایی حمل و به کارگیری سیستم LANTIRN  انجام شد . بهبودهایی در رادار صورت گرفت و یک دریافت کننده GPS نیز به مجموع تجهیزات هواپیما اضافه شده بود . از سال 2002 هواپیماهای این مدل قابلیت حمل و بکارگیری مهمات هوشمندی نظیر JDAM - JSOW - WCMD و EGBU-27 را پیدا کردند . از این مدل نیز 615 فروند به 5 کشور جهان صادر شد .

 

بلاک 50-52  (F-16 CJ/DJ) 

این مدل در سال 1991 عملیاتی شد . این مدل با سیستمهای بهبود یافته GPS و INS مجهز شده بود . این مدل هم توانایی حمل تسلیحاتی چون AGM-84 HarpoonJDAMJSOW و WCMD را دارا بود .

اف 16 بلاک 50 با موتور F110-GE-129 ساخت جنرال الکتریک و اف 16 بلاک 52 با موتور F100-PW-229 ساخت پرات اند ویتنی تولید شده بود .

 

 بلاک 50-52 Plus    (F-16U)

این نمونه به سفارش نیروی هوایی لهستان ساخته شده و دارای قابلیت های جدیدی همچون مخازن سوخت تطبیقی و سیستم ALE-50 Towed Decoy System می باشد . نیروی هوایی یونان نیز این مدل را به همراه مخازن سوخت تطبیقی سفارش داده است . از این مدل به عنوان پدر و پایه گذار اف 16 بلاک 60 یاد می شود .

 

F-16I

این مدل همان اف 16 بلاک 50-52 می باشد که به سفارش نیروی هوایی اسراییل طراحی و تولید شده است با این تفاوت که در طراحی آن از اویونیک ساخت شرکتهای اسراییلی استفاده شده است. مخازن سوخت تطبیقی این مدل نیز ساخت اسراییل می باشد .

 

F-16 CCIP

این مدل به دنبال اجرای طرح CCIP که هدف آن استاندارد کردن تمام اف 16 های بلاک 40-42-50-52 بود بوجود آمد . یکی از موارد این طرح ارتقا تلاش برای اضافه کردن قابلیت دیتا لینک با سایر هواپیماهای متحد در صحنه نبرد بود .

 

F-16 E/F

بلاک 60

این مدل بر اساس F-16 C/D و F-16 U ساخته شده و از ویژگی های آن می توان مخازن سوخت تطبیقی و رادار تقویت شده را نام برد . این مدل فقط به امارات متحده عربی صادر شده است . موتور جنرال الکتریک F110-132 و رادار AN/APG-80 در ساخت این مدل به کار رفته است . این مدل قابلیت حمل تمام سلاحهایی که اف 16 بلاک 50-52 حمل می کند را دارا می باشد.  مخازن سوخت تطبیقی قابلیت حمل 2045 لیتر سوخت را با خود دارند که این نه تنها باعث افزایش برد عملیاتی جنگنده می شود بلکه باعث آزاد سازی جایگاههای زیر بدنه برای حمل سلاح و مهمات و در نتیجه افزایش کارایی جنگنده می شود .

 

 

سایر نمونه ها

 

F-16/79

نمونه صادراتی F-16 A مجهز به موتور قدیمی توربوجت  J79  . تولید این مدل به دلیل سیاست خاص جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا مبنی بر فروش جنگ افزارهای ضعیف شده به سایر کشورها بود . نمونه های زیادی از این مدل تولید شد ولی پس از تغییر کادر ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن رونالد ریگان این سیاست تغییر کرد و در نتیجه هیچ کدام بفروش نرفت .

 

F-16/101

نمونه تولید شده F-16A  به منظور نصب موتور F-101  جنرال الکتریک بر روی آن . این موتور مناسب اف 16 تشخیص داده نشد از این رو جنرال الکتریک موتور جدیدی با نام F-110 را طراحی و تولید کرد .

 

F-16ADF

نمونه ارتقا یافته اف 16 بلاک 15 برای دفاع ملی هوایی آمریکا . این طرح در 1989 آغاز شد و شامل 270 فروند اف 16 گردید . این مدل تنها مدل در اختیار نیروهای آمریکایی بود که قابلیت حمل و شلیک موشک میانبرد هوا به هوای AIM-7 sparrow  را دارا بود . از سال 1994 فرایند جایگزینی ایم مدل با F-16C آغاز شد و تا سال 2005 تنها دفاع هوایی ایالت داکوتای شمالی از این مدل استفاده می کرد.

 

F-2 A/B (FS-X)

نمونه ساخته شده اف 16 در ژاپن توسط شرکت میتسوبیشی و با همکاری شرکت لاکهید مارتین . این نمونه کمی بزرگتر از سایر مدلها می باشد و از اویونیک ژاپنی بهره می برد.

 

F-16 XL

نمونه بال دلتا اف 16 ساخته شده به سفارش ناسا برای تحقیقات هوانوردی

 

RF-16C / F-16R

نمونه ویژه برای انجام عملیات های شناسایی

 

F-16 MLU

نمونه ارتقا یافته F-16A/B به بلاک 20 برای نیروی هوایی کشورهای هلند – نروژ – بلژیک – دانمارک و پرتغال

 

F-16 N

30 فروند اف 16 بلاک 30 تحویل داده شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم (aggressor)   

 

TF-16 N

4 فروند اف 16 دو سرنشینه تحویل شده به نیروی دریایی آمریکا به منظور استفاده در جهت شبیه سازی هواپیمای متخاصم

 

KF-16

235 فروند اف 16 تولید شده توسط صنایع هوافضای کره جنوبی تحت لیسانس شرکت لاکهید مارتین  . 12 فروند بر پایه بلاک 32 و بقیه بر پایه بلاک 50-52 می باشند .

منبع : http://co-pilot.blogfa.com/post-18.aspx

جنگ مگسی با فیل

عصرایران - در صورت بروز جنگ بین ایران و آمریکا ، ناوگان دریایی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس با مشکلی به نام زیر دریایی های یک نفره مواجه خواهند شد .

به گزارش عصرایران (asriran.com) به نقل از روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا ، ایرانی ها تصمیم گرفته اند تجربه تلخ آمریکا در جنگ دریایی با ژاپن را بار دیگر به آمریکایی ها یادآوری کنند ولی این بار به جای هواپیماهای کوچک ژاپنی که در جریان جنگ جهانی دوم علیه ناوگان امریکا عملیات انتحاری انجام می دادند ، ایران از زیر دریایی های مخصوص یک نفره بهره خواهد گرفت .

این روزنامه با اشاره به ضعف ایران در نبرد رو در روی دریایی با امریکا نوشته است : ایرانی ها خوب می دانند که در یک جنگ کلاسیک دریایی با امریکا شانس زیادی برای برنده شدن ندارند و از این رو جنگ نا متقارن را طراحی کرده اند که اقدامات پیش بینی ناپذیر از ویژگی های چنین جنگی است .

در ادامه این مطلب با این ادعا که زیر دریایی های یک نفره انتحاری در کره شمالی و با استفاده از فناوری های ایتالیایی تولید شده اند و به راحتی قابل رهگیری نیستند آمده است : این زیردریایی ها مملو از مواد منفجره می شوند و بلافاصله پس از برخورد با شناور دشمن ، آن را غرق می کند ضمن اینکه هدایت کننده زیردریایی نیز جان خود را از دست می دهد و این دردسری جدی برای آمریکا خواهد بود .

در همین حال روزنامه الوطن نیز نوشت: کارشناسان نظامی روس گزارش داده اند ایران درحال تجهیز ده ها زیر دریایی یک نفره به مواد منفجره است تا بتواند در صورت نیاز ناوهای هواپیمابر امریکایی را هدف قرار دهد .

شکاری های معروف جنگ جهانی دوم در یک نگاه



1- فوک ولف اف . و . 190 ( هواپیمای اصلی خود خلبان )

بسیار قوی است... موتور ساخت بی ام و اش با هوا خنک می شود و همین باعث می شود در حالی که موتورش تیرباران شده باز همچون قلبی بتپد و کار کند. 4 توپ 30 م م روی بالهایش تنها به 1 ثانیه شلیک نیاز دارد تا دم یا بال هر هواپیمایی را بکند. 2 تیربار 13 م م روی موتورش بسیار دقیق شلیک می کند و می توان از 200 متری با آن خلبان دشمن را در کابین تیرباران کرد. در کل بسیار قوی است اما سوختش را به نسبت سایر هواپیماها زودتر مصرف می کند. فضای داخل بالش به ذخیره کردن فشنگ های 30 م م مصرف شده و از اینرو سوخت کمتری را در خود جا می دهد. جمع و جور است اما خیلی زود در مانورها استال می کند که تیز پیچیدنش این عیب را می پوشاند. اگر با پمپ آب متانول در مواقع اضطراری دورش را زیاد کنی زود داغ می کند. مشکل اصلی اش سرماست... در هوای سرد یا ارتفاع بالا گاهی پت پت می کند و چند باری هم خاموش کرده است...در کل عالی است...

عکس :




مسراشمیت ام ای 109 جی

شکاری قدرتمندی است... موتور 12 سیلندر وی شکل معکوس آن بسیار قوی است اما چون با آب خنک می شود بعد از صدمه دیدن سریع داغ میکند و از کار می افتد... بال های آن نازک است و همین باعث میشود تیزتر بپیچد و سرعت نهایی بالاتری را بگیرد اما از طرفی نیروی برآی کمتری می دهد و سوخت کمتری را در خود ذخیره می کند... اگر قبل از پرواز کمی رادر ( پدال پایی برای کنترل روی زمین ) را به سمت راست ندهید قطعا بال راست هوواپیما به زمین میمالد و هواپیما ملق میزند... چرخ هایش به هم نزدیک اند و باعث می شود در حین فرود مخصوصا خلبانان تازه کار هوا پیما ملق بزند و آسیب ببیند و حتی گاهی بال کنده شود و یا منفجر شود. اما جدا از معایبش روی زمین در آسمان همچون شاهینی تیز پرواز است... از خصوصیات این هواپیما که آن را معروف کرده به اصطلاح سگ جونی اش است... یک بار یک مسراشمیت 109 در جلوی من فرود آمد... نمیدانستم بخندم یا از تعجب دهنم را واز کنم !!! دو تا موستانگ به جانش افتاده بودند ولی توانسته بود فرار کند... تقریبا چیزی از بال عمودی اش جز اسکلت آن یعنی 2 تا چوب عمودی باقی نمانده بود. تمام سطح بدنه اش سوراخ سوراخ شده بود... در بعضی نقاط پوشش ورقه فلزی کنده شده بود و داخل هواپیما پیدا بود... نوک بال راستش که اصلا رفته بود.. انگار یک موش گنده آن را جویده باشد... فلپ بال راستش به کل کنده شده بود... پوشش موتور کنده شده بود و موتور هواپیما با تمام بند و بساطش که با 2 میله به شاسی متصل بود و سر آن ملخی میچرخید پیدا بود و از آن دود سیاهی بر میخواست سمت راست کابین که شکافته بود طوری که خلبان اگر میخواست می توانست از آن شکاف پیاده شود !!!... اما با اینحال فرود آمده بود و باعث تعجب همه شده بود...

عکس :




اسپیت فایر

زیاد با آن پرواز نکردم... اما 3 نکته در مورد آن کاملا مشهود بود...

1- کاملا تیز و مانورپذیر اما آهسته تر پرواز می کرد

2- تیربار آن بسیار ضعیف بود ( کالیبر 308 هزارم اینچ ) اما 8 عدد از آن را داشت ...ترکیبی که در فاصله نزدیک در 1 ثانیه تمام هواپیمای دشمن را آبکش می کرد و خلبان را می کشت....

3- هنگامی که دسته را جلو می دادم و فشار جی منفی وارد میشد سوخت از کاربراتور که روی موتور بود به موتور نمی رسید و موتور از کار می افتاد که بزرگترین و به عبارتی وحشتناک ترین عیب آن بود !!! در یک درگیری با یک اسپیت فایر هنگامی که پشتش بودم در آسمان چرخید و به طور معکوس بالا رفت اما ناگهان موتورش در آن وضعیت و ارتفاع پایین خاموش شد و سقوط کرد !!!

عکس :




نورث امریکن پی 51 دی ( موستانگ )

بهترین خاطره ام پرواز با یک موستانگ آمریکایی بود که یکی از جاسوسان اس اس از لندن دزدیده بود و به برمن آورده بود. 6 تیربار کالیبر 50 صدم اینچ آن در کوتاهترین زمان هواپیمای دشمن را ساقط می کرد. موتور آن بسیار قوی بود و با آب خنک میشد. بسیار تیز بود ولی از معایب آن این بود که در مانور هایی که 90 درجه به چپ یا راست می چرخیدم و هواپیما را به اصطلاح عمودی میکردم بسیار بی ثبات بود و استال های وحشتناکی می کرد و یک بار هم نزدیک بود جانم را بر سر این هواپیما بدهم... در ارتفاع بالا هم به پت پت می افتاد و کلن در معرض هوای غبار آلود گاهی خاموش می کرد که ما میگفتیم : نفس کم می آورد...

عکس :



ادامه دارد
منبع:دانشجو

جنگهای دیپلماتیک

یک روزنامه عربی با چاپ گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک ناشناس در سوریه مدعی شده است که ایران 600 هدف را در اسرائیل برای نشانه‌روی موشک‌هایش انتخاب کرده و در صورت هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای‌اش این موشک‌ها را به قلمرو رژیم صهیونیستی شلیک خواهد کرد.

به گزارش آفتاب به نقل از روزنامه قطری «الوطن» اهداف تعیین‌شده در خاک اسرائیل به طور کامل در برد موشک‌های ایرانی شهاب قرار دارند و در صورتی که اسرائیل به تنهایی یا با مشارکت آمریکا به ایران حمله کند این اهداف در کوتاهترین زمان نابود خواهند شد.

روزنامه «الوطن» همچنین به نقل از منبع خود مدعی شده‌است که ایران موضوع نشانه‌روی موشک‌ها به سمت اسرائیل را از طریق «کانال‌های مختلف» به اطلاع مقامات رژیم صهیونیستی رسانده‌ است.

این منبع دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود همچنین به خبرنگار «الوطن» گفته ‌است که ایران همچنین هشدار داده در صورت مورد حمله قرار گرفتن سوریه از سوی اسرائیل نیز واکنش نشان خواهد داد؛ با این حال به گفته وی، انتظار نمی‌رود که دمشق و تل‌آویو در مسیر یک رویارویی نظامی در کوتاه‌مدت گام بردارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که وزیر امور استراتژیک در کابینه رژیم صهیونیستی روز جمعه در سخنانی تحریک‌آمیز گفته بود که در صورت شکست فرآیندهای دیپلماتیک در متوقف ساختن تهدید هسته‌ای ایران، اسرائیل ممکن است موضوع هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران را در دستور کار قرار دهد. وی همچنین مدعی شده‌بود در صورت قطعی شدن تصمیم اسرائیل برای انجام چنین کاری واشنگتن تل‌آویو را تنها نخواهد گذاشت.

http://www.baztab.com/news/71541.php

نظر وبلاگ:دوستان عزیز بارها و در رسانه های مختلف بسیار دیده اید که از قول فرد یا کارشناسی که نمی خواهد اسمش برده شود مطالب زیادی بر علیه کشور عزیز ما گفته می شود بطور مثال رسانه های معلوم الحالی مانند بی بی سی بار ها از قول این کارشناسان گفته است که ایران در دو سال آینده به بمب هسته ای دست خواهد یافت  یا اینکه ایران موشک هایشرا بسوی اروپا نشانه رفته است و یا...

این یعنی جنگ رسانه ها که بسیار بسیار بیشتر از جنگ نظامی قابلیت ضربه زدن را دارد.تا این اواخر ما عادت کرده بودیم این اخبار را بشنویم ولی اخیرا از این تاکتیک غربی ها بر علیه خودشان استفاده می کنیم بطور مثال خبری که آقای شریعتمداری (سردبیر روزنامه کیهان)در مورد مالکیت ایران بر بحرین ارائه داد.این خبر از یک سو اخطاری بود به عرب ها تا بدانند که باید دندان های طمعه به جزایر ایرانی خلیج فارس را بوسیه انبر دست از ته بکنند و از سوی دیگر چون ایشان پست دولتی معینی ندارند مقامات عرب نمی توانند خیلی مشخص با آن برخورد کنند و یا مثال دیگر آن نحوه کار و خبر رسانی شبکه جدید ایرانی بنام پرس تی وی می باشد و یا مثال دیگر خبر بالا