مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

معادن سودده‌ ترین و هواپیمایی زیان‌ده ترین صنعت جهان شدند

صنعت معدن و نفت خام پرسود ترین صنعت جهان در سال 2008 شناخته شده است.
در گزارشی که توسط نشریه اقتصادی فوربس از میزان سوددهی 35 صنعت جهان در سال 2008 منتشر شده صنعت معدن و نفت خام در رتبه نخست قرار گرفته است.از کل سود بخش صنعت جهان در سال 2008، 19.8 درصد به صنعت معدن و نفت خام اختصاص داشته است.
صنعت هواپیمایی نیز در نقطه انتهایی این رتبه بندی قرار گرفته است. سهم صنعت مذکور از سود بخش صنعت جهان در سال 2008 منفی 6.1 درصد بوده است.این امر نشان می دهد بحران اقتصادی جهان بیش از همه صنعت هواپیمایی را تحت تاثیر قرار داده است چرا که مسافرت های هوایی و گردشگری ارتباط مستقیمی با درآمد افراد دارد.
داروسازی با سهم 19.1 درصدی و صنعت سیگار با سهم 12.3 درصدی از سود بخش صنعت جهان در سال 2008 به ترتیب رتبه های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده اند.
صنایع غذایی با سهم 11.9 درصد،‌ محصولات خانگی با سهم 9.9 درصدی، ارتباطات با سهم 7.5 درصدی، ماشین آلات صنعتی با سهم 7.1 درصدی، مصالح ساختمانی با سهم 6.5 درصدی، صنعت دفاعی و هوافضا با سهم 6.2 درصدی و صنعت کشتیرانی با سهم 6.1 درصدی نیز به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.
رتبه سایر صنایع به ترتیب عبارت است از: ابزارهای شبکه و ارتباطی،‌بانکداری،‌ مشروبات الکلی،‌ مراقبت های بهداشتی،‌فلزات، انرژی، مواد شیمیایی، خرده فروشی، بازرگانی،‌ پست، رایانه، تولید مواد غذایی، فروشگاه های غذا و دارو، بیمه املاک، ساختمان، پالایش نفت، کالاهای صنعتی عمومی، بیمه عمر و بهداشت، خدمات،‌ سرگرمی، وسایل الکترونیکی و الکتریکی، وسائل موتوری،‌عمده فروشی بهداشتی،و بخش مالی.
صنعت بانکداری که در کانون بحران اقتصادی قرار داشته سهم 5.2 درصدی از سوددهی بخش صنعت جهان در سال 2008 را بدست آورده و در رتبه 12 قرار گرفته است.
صنعت ساختمان سازی نیز سهم 1.9 درصدی را بدست آورده و رتبه 25 را به خود اختصاص داده است.

آمادگی ایران برای خرید سوخوی سوپر جت روسی

خبرگزاری ریا نووستی، روسیه از آمادگی وزیر راه و ترابری ایران برای خرید چندین فروند سوخوی سوپرجت روسیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، ایگور لِویتین " وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه در مسکو با حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. وزیر راه و ترابری ایران خاطر نشان داشت که طرف ایرانی آماده بررسی امکان خرید جدیدترین هواپیماهای سوخوی سوپرجت است. وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه با صدور اعلامیه‌ای در این رابطه اطلاع داد که وزرای دو کشور تمایل هر دو طرف به گسترش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه در منطقه دریای خزر را خاطر نشان ساختند. لِویتین و بهبهانی بر تمایل به توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال - جنوب " تاکید کرده و توافق کردند که به جذب بار از هند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا برای انتقال از طریق کریدور "شمال - جنوب " مساعدت کنند. دو طرف همچنین اوضاع پیرامون توسعه هواپیمایی را بررسی نمودند. بهبهانی بر آمادگی بررسی قرارداد خرید تعداد زیادی هواپیمای سوخوی سوپرجت تاکید کرد. خانواده هواپیماهای سوخوی سوپرجت از 78 تا 98 صندلی دارد. حجم سفارشهای قطعی Superjet-100 تا به امروز 98 فروند اعلام شده که از جمله 35 فروند از سوی کمپانی‌های اروپایی سفارش شده است. ارزش کلی طرح تولید هواپیماها در حدود 1,4 میلیارد دلار است. جواز جدیدترین موتورهای این هواپیماها بر اساس قوانین هوایی اروپا، روسیه و آمریکا صادر می‌شود که اجازه می‌دهد از هواپیماهای Superjet-100 بدون هیچگونه محدودیتی در کلیه کشورهای جهان استفاده کرد.

روایت تصویری

Click here for full size photo! 

فرودگاه امام در یک نگاه 

 

Click here for full size photo! 

خواب زمستانی شنیده بودیم ولیکن تابستانی... 

 

Click here for full size photo! 

بقایای یک جنگنده پیر در مهرآباد 

 

Click here for full size photo! 

لاکهید ایر یونیورسال مستقر در مهرآباد 

(تمیز تر از آن بود که گراند شود) 

 

Click here for full size photo! 

جمبوجت ایران ایر در لباس دامادی 

 

Click here for full size photo! 

 بغداد۱ 

جاسوس عراقی در مهرآباد 

 

Click here for full size photo! 

پیر اما مطمئن 

۱۰۰۲ در خدمت سران ایران زمین

 

آمار سوانح هلی کوپتری ایران در سال های اخیر

عصرایران ؛ حامد محمدی - طی 5 سال اخیر در ایران 18 سانحه هلیکوپتری به وقوع پیوسته است که به طور میانگین هر سال حدود 4 سانحه را شامل می شود.

 بیشترین کاربری این وسیله پرنده در نیروهای نظامی و انتظامی است به علاوه برخی وزارتخانه ها و سازمان هایی نظیر هلال احمر، کشتیرانی و برخی موسسات خصوصی نیز از این وسیله استراتژیک استفاده می کنند. بخش اعظم هلیکوپترهای موجود کشور در اختیار ارگان های نظامی (هوانیروز، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی سپاه و نیروی انتظامی)است.

 این وسیله در کشورهای توسعه یافته و مدرن علاوه بر مصارف نظامی، در بخش های تجاری و ترابری به صورت ناوگان های قدرتمند کاربرد گسترده دارد.
یک هلیکوپتر با توجه به ظرفیت ساخت افراد یا تجهیزات کمتری را در خود جای می دهد اما قدرت نشست و برخاست آن در نقاطی که هواپیما قادر به فرود نیست اهمیت این وسیله را مشخص می کند طوری که در اروپا و امریکا درآمد شرکت ها و خلبانان هلیکوپتری از شرکت های بزرگ هواپیمایی کمتر نیست.

نگهداری و تعمییرات هلیکوپتر مخارج هنگفتی دارد و با توجه به نوع ساخت و طراحی موتور ، استهلاک در قطعات موتوری آن به سرعت صورت می گیرد و تامین قطعات و لوازم جایگزین این وسیله کمتر از یک هواپیمای میان برد تجاری نیست. متاسفانه فرسودگی ناوگان هوایی کشور که رکورد بی نظیر تعداد سقوط را به همراه خود دارد شامل هلیکوپترها نیز می شود.

با توجه به اینکه بدنه اصلی ناوگان هلیکوپتری ایران در دوران قبل از انقلاب با هلیکوپترهای امریکایی تجهیز شده است عمر جدیدترین هلیکوپتر امریکایی در ایران بیش از 30 ساله است و با در نظر گرفتن شرایط تحریم و گرانی تامین قطعات به وضوح اوضاع آینده این ناوگان مشخص است.

اما پس از سنجاقک های امریکایی موجود در کشور این هلیکوپترهای ساخت روس هستند که بعد از انقلاب وارد ناوگان هوایی ایران شدند.

بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی معتقدند که هلیکوپترهای روسی که عموما ساخت کمپانی میل هستند با شرایط جغرافیای ایران همخوانی ندارند و در نتیجه فاقد کارایی لازم هستند.

سقوط  اخیر هلیکوپتر در منطقه شهریار تنها بخشی از مشکلات موجود در ناوگان فرسوده هلیکوپتری ایران است چرا که نقص فنی قبل از پرواز و نقص فنی حین پرواز برای خلبانان هلیکوپتر در ایران به یک عادت درآمده است.

 البته باید تصریح داشت که در سال های اخیر ، متخصصان داخلی گام های بلندی در طراحی وتعمیر هلی کوپترها در کشور انجام داده و حتی نمونه هایی از هلی کوپترهای ایرانی را نیز به تولید رسانده اند که در جای خود شایسته تقدیر است اما هنوز راهی طولانی را باید در این مسیر پیمود.

آمار سوانح هلیکوپتر در 5 سال اخیر این چنین است:

9/3/83 سقوط هلیکوپتر هوانیروز در ارتفاعات الموت قزوین. این هلیکوپتر حامل استاندار قزوین بود که برای بازدید از مناطق زلزله زده ماموریت داشت. علت سانحه نیز اعلام نشد.

29/9/83 سقوط هلیکوپتر امداد هلال احمر استان فارس در ارتفاعات خرم بید.

29/1/85 فرود اضطراری هلیکوپتر شنوک هوانیورز در اصفهان به علت نفض فنی و شکسته شدن یکی از ملخ ها در اثر ضربه هنگام فرود.

20/5/85 سقوط هلیکوپتر کاموف اجاره ای فدراسیون کوهنوردی که در حال انتقال تجهیزات و نیرو به قله دماوند بود. دلیل سقوط فرسودگی هلیکوپتر و حمل تیرآهن و برهم خوردن تعادل  آن اعلام شد.

27/8/85 سقوط هلیکوپتر شنوک هوانیروز در حوالی نجف آباد اصفهان. نقص فنی و فرسودگی علت سقوط این وسیله بود.

25/11/85 سقوط هلیکوپتر در دریاچه نمک مهارلو شیراز  متعلق به یک شرکت وابسته به وزارت نفت که در اجاره سازمان زمین شناسی بر اثر نقص فنی.

29/10/85 سقوط هلیکوپتر هلال احمر که برای نجات دو کوهنورد در ارتفاعات علم کوه اعزام شده بودند. این هلیکوپتر وقتى قصد داشت در نزدیکى پناهگاه کوهستانی سرچال  فرود بیاید دچار سانحه شده و واژگون شد.

28/11/85 سقوط هلیکوپتر آکوریل وزارت نفت در دریاچه مهارلو . ماموریت این هلیکوپتر انتقال باقی مانده بدنه هلیکوپتری بود که دو روز قبل در همین مکان سقوط کرده بود. علت حادثه اعلام نشد. 

5/12/85 سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش 

20/3/86 فرود اضطراری هلیکوپتر هلال احمر در روستای "راین قلعه" شهرستان قلعه گنج در استان کرمان در اثر نقص فنی. این هلیکوتر برای نجات سیل زدگان به این منطقه اعزام شده بود که به علت نقص فنی در آسمان با تلاش خلبان از سقوط  آن جلوگیری شد.

16/5/86 سقوط هلیکوپتر نظامی در اطراف فرودگاه میرزاکوچک خان رشت بر اثر نقص فنی.

26/5/86 سقوط هلیکوپتر 214 هوانیروز در پیرانشهر.

28/7/86 سقوط هلیکوپتر کبرای هوانیروز در کرمانشاه که علت حادثه نامشخص نشد.

9/1/87 سقوط هلیکوپتر گشتی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی.

10/6/87 سقوط هلیکوپتر 206 آموزشی هوانیروز در حوالی شهرستان لنجان زرین شهر از توابع اصفهان، علت حادثه مشخص نیست.

9/1/87 سقوط هلیکوپتر نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در نزدیکی کوه‌های «اوشان» در محدوده شهرستان ورزقان.

19/5/88 سقوط هلیکوپتر 205 نیروی انتظامی در کرمان و برخورد آن با کو ههای منطقه سیرچ بر اثر نقص فنی

25/5/88 سقوط هلیکوپتر سپاه  در منطقه شهریار کرج

ابلاغ دستورالعمل از رده خارج کردن هواپیماهای با عمر بالا

وزیر راه و ترابری اعلام کرد دستورالعمل از رده خارج کردن هواپیماهای با عمر بالا به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، حمید بهبهانی که در مراسم افتتاح دومین سیستم ILS باند 11 فرودگاه‌ بین‌المللی امام خمینی (ره) سخن می گفت، افزود: باید هواپیماهایی که عمر بیشتر دارند را از رده خارج کنیم و دستورالعمل آن به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده که پس از بررسی و مطالعه در این سازمان به تمامی خطوط هواپیمایی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تمام ایرلاین‌ها باید تابع دستورالعمل سازمان هواپیمایی باشند و بخشنامه خارج کردن هواپیماهای با عمر بالا را رعایت کنند، تصریح کرد: ما در جهت افزایش ایمنی و نوسازی ناوگان حرکت می‌کنیم و رسانه‌ها باید در جامعه اعتماد سازی کنند اما هنوز به قولشان وفا نکرده اند.

بهبهانی خاطرنشان کرد: در پی واردات دستگاه‌هایی هستیم که بدون از دست رفتن زمان هواپیماها را چک کنند.

وزیر راه و ترابری با تاکید بر افزایش سلامت و ایمنی پروازها بیان داشت: تمامی امکانات، دستگاه های ناوبری و رادارها موجود در دنیا در کشور وجود دارد.

وی افزود: سلامت و ایمنی در صنعت هوانوردی حرف اول را می‌زند و باید به سمتی حرکت کنیم که هنگامی که هواپیماها خراب می‌شود بلافاصله با هواپیمای دیگر مسافران را جابه‌جا کنیم.

بهبهانی یادآور شد: در رابطه با رفت و آمد مسافران به فرودگاه امام خمینی (ره) باید قطاری موازات اتوبان قم تا مرقد امام(ره) راه اندازی شود و مترو نیز به جابجایی مسافران کمک خواهد کرد.

صدای‌ ناله‌های ناوگان هوایی به گوش می‌رسد

     صدای‌ ناله‌های ناوگان هوایی به گوش می‌رسد
ماه گذشته برای فعالان صنعت هوایی کشورمان و مسافران هواپیماها، روزهای خوشایندی نبود. بیش از 8 نقص فنی و سانحه هواپیما و هلیکوپتر در پروازهای داخلی و خارجی، یک رکورد مهم در این صنعت به شمار می‌آید. به ویژه آنکه 4 حادثه هوایی یک ماه اخیر، با تلفات انسانی همراه بود.

پس از هر حادثه معمولاً این سؤال پیش می‌آید که علت آن چیست و مسئولان مربوطه، چه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این چنین حوادثی در دستور کار دارند. پاسخ این سؤال، در گروی اعلام نتایج رسمی علت حادثه است که گاهی چند ماه به تأخیر می‌افتد و در برخی موارد با صلاحدید مقامات، صنعت هوایی یا دولت، این نتایج به صورت کامل به اطلاع مردم نمی‌رسد. از زمان تحریم‌های ایران، روس‌ها روابط دوستانه‌تری با مسئولان وزارت راه و ترابری ایران پیدا کرده‌اند. این تحریم‌ها برای شرکت‌های هوایی این کشور فرصتی را فراهم کرده است تا هواپیماهای دست دوم خود را به شرکت‌های هوایی ایران بفروشند.

1 - نخستین حادثه هوایی اخیر نیز متعلق به یک هواپیمای روسی است. 24 تیر ماه امسال یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولوف تی‌یو - 154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود، دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی در 12 کیلومتری جنوب قزوین سقوط کرد که در این حادثه دردناک تمامی 169 سرنشین این هواپیما کشته شدند.

2 - هنوز زمان زیادی از کشته شدن مسافران و خدمه پرواز تهران - ایروان نگذشته بود که هواپیمای دیگری که از تهران عازم مشهد بود، دچار حادثه شد. این هواپیما با 153 نفر مسافر، در دوم مرداد از مبدأ پرواز تهران در ساعت 20/18 و هنگام فرود روی باند فرودگاه مشهد به علت نقص فنی دچار حادثه شد. در این حادثه 16 نفر از سرنشینان هواپیما جان باختند و تعداد زیادی از مسافران زخمی شدند.

3 - پرواز شماره 729 هواپیمای آسمان در فرودگاه اصفهان دچار حادثه شد. این هواپیما که قرار بود ساعت 8 و نیم شب سه‌شنبه هفته گذشته به سمت اصفهان حرکت کند، با تأخیری یک ساعت و نیمه به سوی این شهر حرکت کرد. اما در حادثه‌ای شبیه فرودگاه مشهد، به هنگام نشستن دچار حادثه است.

4 - 25 تیرماه، پرواز 089 تهران - شیراز متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان در ساعت 20/19 دچار نقص فنی شد. این شرکت هواپیمایی پس از 5 ساعت تأخیر، مسافران را با هواپیمای دیگری به شیراز فرستاد. این هواپیمای ایرباس به دلیل مشکل موتور سمت چپ‌، امکان پرواز نیافت.

5 - یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 شرکت هواپیمایی ساها که قصد داشت 12 مردادماه مسافران را از اهواز به تهران منتقل کند، 10 دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه دچار نقص فنی شد و این هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.
6 - سانحه سقوط بالگرد نیروی انتظامی در 20 مرداد یکی دیگر از حوادث نامطلوب هوایی در یک‌ماه گذشته است. این بالگرد به دلیل نقص فنی در حوالی ده‌ مرتضی سیرج در استان کرمان با زمین برخورد کرد. در این حادثه 3 نفر کشته و 3 نفر زخمی شدند.

7 - 10 مردادماه،‌همه پروازهای فرودگاه کیش براساس تصمیم مسئولان سازمان هواپیمایی لغو شدند. این مسئله به دلیل افزایش گردوغبار در منطقه صورت گرفت. براساس این تصمیم، 48 پرواز ورودی و خروجی کیش لغو شد.
8 - سازمان آتش‌نشانی کرج دیروز اعلام کرد یک هواپیمای تک‌موتوره آموزشی، پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ‌آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد. این حادثه حدود ساعت 8 صبح رخ داد. در این حادثه 2 سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود، پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش‌سوزی شد.

مسئولان چه می‌گویند؟
رضا جعفر‌زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد حوادث هوایی اخیر می‌گوید: «نباید به خاطر یکی دو سانحه، صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را زیر سؤال ببریم. باید چگونگی بروز سانحه‌ها را به صورت دقیق و با در نظر گرفتن همه پارامتر‌ها مورد بررسی قرار دا‌د تا به قضاوتی عادلانه برسیم.» او می‌افزاید: برخی افراد عادت کرده‌اند با سقوط هر هواپیما، آن مدل هواپیما را زیر سؤال ببرند. گاهی اوقات هم که با سقوط چند مدل هواپیما مواجه می‌شوند، سیستم اداره صنعت هوایی را زیر سؤال می‌برند.»

جعفر‌زاده در ادامه می‌گوید: «گاهی اوقات ممکن است مدت‌زمان طولانی، هیچ حادثه هوایی رخ ندهد و گاهی نیز چند اتفاق، پشت‌سر هم رخ دهد.» سازمان هواپیمایی بین‌المللی ICAO پس از بروز هر حادثه هوایی، گزارش تحلیلی آن را از شرکت هواپیمایی مربوطه دریافت می‌کند تا براساس آن، حلقه مفقوده آن حادثه را شناسایی و به 190 کشور عضو ابلاغ کند. به عنوان نمونه، این سازمان پس از حوادث پی‌درپی هواپیما‌های ایرباس، توصیه‌هایی را به کارخانه سازنده ایرباس ابلاغ کرد.

جعفر‌زاده در این خصوص می‌گوید: «گزارش دلیل سقوط توپولوف هنوز نهایی نشده است. این نتایج به زودی و پس از نهایی شدن، در اختیار ایکائو و افکار عمومی قرار می‌گیرد.» وی ثبات مدیریتی در سازمان هواپیمایی و توجه جدی‌تر مسئولان به این سازمان را 2 شرط مهم ارتقای امنیت پرواز‌ها دانسته و می‌گوید: «دست‌اندرکاران می‌توانند با سرعت، ظرافت و حساسیت بیشتر از صنعت هوایی حمایت کنند تا بتوان به انتظار افکار عمومی از صنعت هوایی پاسخ داد.»

وی در پایان می‌گوید: «یکی از مشکلات نوسازی ناوگان، برخی محدودیت‌هایی است که آمریکایی‌ها در مسیر واردات هواپیما‌های غربی ایجاد کرده‌اند. آنها با این کار خود هم به کارخانه‌های سازنده هواپیما جفا کرده‌اند و هم به مسافران پرواز‌ها. حمل و نقل هوایی، یک زنجیره به هم متصل است و به همین دلیل، نگاه سیاسی آمریکایی‌ها، به مسافران هواپیما‌های ایران که ملیت‌های متفاوتی دارند.» 

منبع:انجمن هوافضا(مهدی خاکی‌فیروز)

خبر های ناگوار هوایی

دوستان عزیز وبلاگ متاسفانه موج سقوط هواپیماها و بالگردها در کشور ما خیال گذر ندارد و همچنان به خروش خود ادامه می دهد .در تازه ترین  رویدادها دیروز یک فروند هواپیمای آموزشی در حواشی شهر کرج سقوط کرد و استاد خلبان و دانشجو  خلبانی نیز در این حادثه کشته شدند همچنین متوجه شدیم یک فروند هلی کوپتر آموزشی متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران(اصلاح شد:متعلق به هوانیروز) نیز امروزدر حوالی شهر کرج سقوط کرده و سه  سرنشین آن متاسفانه کشته شدند. این حوادث اخیر موجی از ترس و دلهره را در بین همه مردم ایجاد نموده است که می بایست برای از بین بردن ان بار روانی منفی تدابیر مناسب و کافی توسط مسئولین ذیربط بخصوص وزارت راه و ترابری صورت پذیرد.به امید روزی که شاهد این حوادث تلخ نباشیم

ابلاغ ضوابط جدید تاسیس شرکتهای هواپیمایی

مهر: سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ ضوابط جدید نحوه تاسیس شرکتهای هواپیمایی در روز جاری خبر داد و گفت: امکان پیاده سازی ادغام شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر به دلیل شخصیت حقوقی آنها وجود ندارد.

محمد علی ایلخانی گفت: بعد از سوانح هوایی اخیر، تدوین قوانین و مقررات جدید در اولویت کاری سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت.

وی افزود: ضوابط جدید نحوه تاسیس شرکتهای هواپیمایی با هدف مدیریت بهتر و کاهش سوانح هوایی تدوین و امروز ابلاغ شده است.

ایلخانی اعلام کرد از این پس شرکتها برای دریافت مجوز فعالیت می توانند با مشاهده آخرین قوانین و مقررات هوایی به صورت اینترنتی، خود را با آن تطابق دهند و سپس نسبت به درخواست خود اقدام کنند.

متقاضیان باید 5 فروند هواپیما داشته باشند

به گزارش مهر، براساس ابلاغیه جدید سازمان هواپیمایی کشوری، متقاضیان تاسیس شرکت هواپیمایی باید پنج فروند هواپیما داشته باشند که حداقل سه فروند آن ملکی باشد.

همچنین قرار است درخواست متقاضیان شرکتهای هواپیمایی به همراه طرح توجیهی، فنی، عملیاتی و بازرگانی به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه و در صورت تائید در معاونت استاندرد پرواز این سازمان، این درخواست در کمیته هوانوردی بررسی شود.

وی خبر داد: در روزهای آینده جزئیات بیشتری از ضوابط جدید نحوه تاسیس شرکتهای هواپیمایی کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

به زمان بیشتری برای مدیریت سوانح نیاز داریم

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به سوانح اخیر هوایی کشور، افزود: ما نیز برخی مشکلات در این بخش را می پذیریم اما برای کاهش و مدیریت آنها نیاز به زمان بیشتری داریم.

ایده ادغام شرکتهای هواپیمایی

وی درباره ایده ادغام شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر گفت: این ایده خوب و مثبت است اما به دلیل شخصیت حقوقی شرکتهای هواپیمایی، عملیاتی شدن آن امکان پذیر نیست.

ایلخانی در عین حال از تصویب مصوبه ای خبر داد که براساس آن، در برخی بخشهای هوایی همچون خدمات فرودگاهی و کترینگ به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها شروع به ادغام فعالیتها کرده ایم.

وقتی گرگ ها چنگ و دندان می کشند


عصر ایران – روزنامه عبری معاریو چاپ اسراییل روز چهارشنبه تیتر صفحه اول خود را به گزارشی درباره احتمال وقوع یک حمله نظامی از سوی اسراییل برای نابودی تاسیسات اتمی ایران اختصاص داد.

به گزارش عصر ایران ، این روزنامه اظهارات یک مقام نظامی بلند پایه اسراییل را بدون ذکر نام مورد اشاره قرار داده و به نقل از وی نوشت :" اسراییل ممکن است حتی با وجود مخالفت آمریکا به ایران حمله کند چرا که تل آویو معتقد است زمان به سرعت به سمت دست یابی ایران به سلاح هسته ای در حال سپری شدن است ".

این روزنامه که تصویر نشستن بنیامین نتانیاهو در کابین یک جنگنده دورپرواز  F-15 را در صفحه اول خود منتشر نموده بود ، با اشاره به اظهارات این مقام عالی رتبه نظامی افزوده است :" حمله اسراییل علی رغم آنچه که برخی می پندارند می تواند بسیار کارساز باشد و دست یابی ایران به سلاح هسته ای را سال ها به تعویق اندازد ."

این مقام اسراییلی در عین حال به معاریو گفته است که این حمله احتمالا در هفته ها و چند ماه آینده روی نخواهد داد چرا که اسراییل معتقد است که باید به دیپلماسی اوباما و مهلتی که دولت آمریکا برای پاسخ دهی در اختیار حکومت ایران قرار داده است ، فرصت داده شود ، اما اسراییل در صورتی که رویکرد دیپلماتیک اوباما در چند ماه آینده پاسخی متناسب از سوی ایران دریافت نکند قطعا بدون ملا حظه به منافع دیگر طرف ها صرفا بر اساس منافع حیاتی خود در منطقه تصمیم به حمله به ایران خواهد گرفت .

این مقام اسراییلی افزوده است که گزینه حمله نظامی به ایران بسیار جدی است و هم اکنون یکی از مباحث مهم دولت اسراییل است ، اما در عین حال ایران هم این موضوع را جدی گرفته است و مشغول آماده سازی خود برای مقابله با یک حمله هوایی از جانب اسراییل علیه تاسیسات هسته ای اش است .

ایران تصریح داشته است که به هرگونه تعرضی از سوی اسرائیل پاسخ نظامی خواهد داد. هم اکنون تمام خاک اسرائیل در تیررس موشک های دوربرد ایران قرار دارد.