مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

به مناسبت همفته دفاع مقدس

سالروز آغاز دفاع جانانه و دلیرانه بزرگمردان ایران اسلامی را در برابر نظام جور و ظلم جهانی به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنیم .در این یادداشت سعی می کنیم به اخبار مرتبط با این هفته بپردازیم

رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح در هفته آغاز دفاع مقدس:

اکنون پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در اختیار ایران است

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان نمی‌توانند جلوی حرکت پرشتاب ملت ایران را بگیرند به آنان گفت: اگر می‌خواهید باز هم می‌توانید آزموده را بیازمایید اما بدانید اکنون پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

 محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور صبح امروز شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح، هفته دفاع مقدس را به ملت ایران، رزمندگان دلاور و شجاع، بسیجیان دریا دل، نیروهای مسلح و همه آزادگان جهان تبریک گفت و با بیان اینکه این هفته برای همه ملت‌های آزادیخواه جهان حاوی تجربیات گرانقدری است و 27 سال پیش در چنین روزی نیروهای اهریمنی به رهبری یک دیکتاتور زیاده طلب به سرزمین مقدس ایران حمله کردند و لشگرهای مجهز به صورت پی در پی به ملت تنها و دست‌خالی ایران هجوم آوردند تا جوانه‌های انقلاب ایران اسلامی را بخشکانند و تصور می‌کردند اگر همه توان سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را بسیج کنند می‌توانند ملت ایران را از انقلاب و حرکت عدالتخواهانه و یکتاپرستی پشیمان کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس خسارت‌های فراوان اقتصادی و از دست دادن جمعی از بهترین‌های ملت همواره بر دل ملت ما خواهد ماند ادامه داد: این هفته یادآور پرافتخارترین و زیباترین روزهاست، همان روزهایی که ملت ایران با رهبری مردی آسمانی سخت‌ترین تهدیدها را به فرصتی برای اعتلا تبدیل کردند.
احمدی‌نژاد با اشاره به طراحی دشمنان برای حذف ایران از مناسبات جهانی و اینکه ملت ایران توانست در آن شرایط دشوار، زندگی، عزت و اقتدار را به ارمغان بیاورد اظهار داشت: در آن شرایط ایران توانست بیشترین تهدیدات را به بهترین فرصت‌ها تبدیل کند و امروز کسانی که در آن زمان تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه ایران به کار گرفته‌اند ببینند که ایران امروز کجا و آن ایران کجا.
رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران تمدن‌سازی و خودباوری از دست رفته را در دوران دفاع مقدس بازیافت و امروز در همه صحنه‌ها با شتاب کم نظیر به سمت قله‌های افتخار در حال حرکت است و خفاشان شب پرست و بدخواهان ملت‌ها ببینند که دانشمندان ایران هر روز قله‌های جدیدی از علم را فتح می‌کنند و در خدمت صلح همه ملت‌ها قرار می‌دهند، در زمینه فرهنگی و نظامی نیز همینطور است.
وی ادامه داد: کسانی که تصور می‌کردند می‌توانند با حمله نظامی ایران را متلاشی کنند، بیایند و ببینند که ایران، منسجم ،کار آزموده، مؤمن، خودباور، مقتدر و مجهز به تجهیزات مدرن دفاعی در وسط میدان ایستاده و از همه آرمان‌ها و هویت ملی ایران قدرتمندان دفاع می‌کند.
احمدی نژاد ادامه داد: کسانی که روزی در اوج جنگ و در نهایت مظلومیت ایران،‌این ملت را حتی از حق دستیابی به سیم خاردار محروم می‌کردند، ببینند همه تجهیزاتی که امروز به نمایش در می‌آید دستاوردهای وزارت دفاع و قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس جمهور با اشاره به تبلیغات روانی دشمنان علیه ایران گفت: آنها در مقابل ملت ایران بارها شکست خورده‌اند، اما باز هم تصور می‌کنند با ابزار پوسیده جنگ روانی و تبلیغات و تحریم‌های اقتصادی می‌توانند جلوی حرکت پرشتاب ملت ایران را بگیرند، اما اشتباه می کنند آنها بیایند و ببینند که پیشرفته‌ترین تجهیزات در اختیار ماست حالا اگر می‌خواهند می‌توانند باز هم آزموده را بیازمایند.
احمدی‌نژاد ملت ایران را ملت قدرتمند و تاثیرگذار در مناسبات منطقه‌ای و جهانی عنوان کرد و با بیان اینکه این ملت با پیروی از ولایت و به صورت متحد در وسط صحنه ایستاده و از آرمان‌های بلند الهی خود دفاع می‌کند تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران اسلامی نیروهایی مقتدر، مؤمن و سرافراز هستند و دنیا باید بداند و دانسته است که اقتدار قوای مسلح ایران همواره در خدمت صلح و پیشرفت ‌ملت ها و دفاع از خداپرستی خواهد بود و ملت ما هیچگاه چشم طمع به منافع، سرزمین و شخصیت دیگر کشورها نداشته است اما تاریخ نشان داده که قلدران و پرخاشگران در مقابل ملت ایران جز پشیمانی، سرافکندگی و شکست حاصلی نداشته است.
احمدی‌نژاد با تاکید بر این نکته که ما می‌خواهیم همه جهان و منطقه سرشار از صلح و امنیت باشد، اظهار داشت: ملت‌های منطقه می‌توانند امنیت را برقرار کنند و نیازمند حضور بیگانگان نیستند چرا که حضور بیگانگان ریشه انحراف‌ها و تهدیدهاست و قطعاً خروج آنها به نفع صلح و امنیت پایدار است.
وی ادامه داد: مشکل بیگانگان، تغییر نگاه، شجاعت اقرار به شکست و تصمیم درست مبنی بر خروج و احترام به ملت ها به خصوص ملت عراق است و قطعاً متهم کردن دیگران دردی از آنها دوا نمی کند.
رئیس جمهور در پایان یاد حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشت.
پس از سخنان رئیس جمهور رژه نیروهای مسلح از مقابل کلام الله مجید، تمثال مبارک حضرت امام و مقام معظم رهبری و فرماندهان نیروهای مسلح آغاز شد.

نمایش موشک قدر یک با 500 کیلومتر برد بیشتر از شهاب 3

در رژه امروز نیروهای مسلح موشکی به نمایش گذاشته شد که 500 کیلومتر بیش از شهاب 3 برد شلیک دارد.

پس از ساخت موشکهای سری شهاب شامل شهاب 1، 2 و 3، متخصصان دفاعی کشورمان توانستند موشکی را طراحی و تولید کنند که حداکثر برد آن 500 کیلومتر بیش از شهاب 3 است.
این موشک با نام "قدر 1" در رژه امروز نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر حضرت امام (ره) به همراه سکوی پرتاب آن (لانچر) به نمایش گذاشته شد تا صفحه دیگری از تاریخ توانمندی های دفاعی کشور در عرصه‌هایی چون موشکی به نمایش گذاشته شود.
از خصوصیات این موشک بالستیک سر جنگی و ماسوره انفجاری، ضربتی و مجاورتی است و به صورت عمود پرواز شلیک می‌شود.
نمایش "قدر 1" در کنار دیگر موشک‌های ساخت کشور همچون زلزال، نازعات، فاتح 110، فجر 5 و شهاب 3 در رژه امروز نیروهای مسلح نشان داد که ایران در بخش‌های موشکی بدون نیاز به کشورهای دیگر و درحالیکه در تحریم به سر می‌برد به توانایی بسیار بالایی دست یافته است.
این موشک در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران قرار دارد.

تولید موشک‌های زمین به زمین با شارژ افقی

 سردار نقدی از تولید موشک‌های زمین به زمین شهاب 3 با شارژ افقی، موشک‌های پیشرفته و نسل جدید فاتح 110 و بیش از 10 مدل هواپیمای بدون سرنشین خبر داد.

 محمدرضا نقدی معاونت آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح قبل از ظهر امروز شنبه در محل مرکزی ستاد راهیان نور در نشستی خبری با رسانه‌ها ضمن عرض تبریک ایام حماسه دفاع مقدس به ملت شریف ایران و به خصوص رزمندگان و ایثارگران گفت: امروز شاهد رژه باشکوه نیروهای مسلح بودیم و همه تسلیحات به نمایش گذاشته شده در این مراسم بدون استثناء ساخت جمهوری اسلامی ایران بود.
وی ادامه داد: رژه دریایی در خلیج فارس صورت گرفت و رژه نیروهای زمینی و هوایی در تهران و شهرستان‌ها به صورت همزمان برگزار شد و همگان شاهد بودند که از لباس رزمندگان، تفنگ و تمام سلاح‌ها از قبیل ضد زره، انواع توپخانه، مدل‌های مختلف تانک، نفربر، خودروهای تانک‌بر و انواع مدل‌های هواپیما و هر آنچه که در زمین، هوا و دریا برای یک جنگ نیاز است به دست صنایع دفاع و خودکفایی نیروهای مسلح تولید و در اختیار قرار گرفته است.
نقدی تصریح کرد: ما سلاح‌هایی داریم که از خارج خریداری شده و لیکن در رژه امسال قابلیت تولید و فناوری‌ داخل را در کنار یگان‌های رزمی به نمایش گذاشتیم و تسلیحات خارجی به نمایش گذاشته نشد.
معاونت آماد و پیشتیانی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: نمایش تسلیحات داخلی پیام مهمی است برای کسانی که دل به تحریم ایران بسته‌اند و بدانند ما قادریم روی پای خود بایستیم و هر آنچه لازم است، می‌توانیم تولید کنیم.
وی افزود: ما زمانی که از تجهیزات نظامی صحبت می‌کنیم راجع به 10 درصد از توان خود صحبت می‌کنیم زیرا توان اصلی ما در نیروهای مومن و شهادت‌طلب متمرکز شده است.
نقدی متذکر شد: رژه امروز یک بخش بسیار اندک از توانایی‌های ما است و شما می‌توانید رژه واقعی را در شب‌های قدر در مساجد کشور شاهد باشید.
وی اظهار داشت: عبور از این روزها بدون یادآوری سال‌هایی که بر ما گذشت کار صحیحی نیست و ما باید به عنوان یک درس عبرت به سال‌های دفاع مقدس نگاه کنیم و دوره‌‌ای که همه قدرت‌ها جمع شدند تا دولت جمهوری اسلامی که دولتی نوپا بود را از بین ببرند ولی موفق نشدند را نباید از یاد ببریم.
وی افزود: ایران فقط با عراق نمی‌جنگید بلکه با شرق و غرب همزمان می‌جنگید و تانک‌های شوروی، ناوهای آمریکایی و انگلیسی در جبهه دیگر بودند و موشک‌های فرانسه در منطقه دیگر و موشک‌های کرم ابریشم چینی از سلاح‌های دیگر بود و علاوه بر آنها سلاح‌های شیمیایی در اختیار عراق قرار داده بودند که اگر مدت دیگری جنگ طول می‌کشید، سلاح اتمی هم به صدام می دادند.
نقدی گفت: امروز ما نتیجه این رویارویی را مشاهده کردیم و از یک سو شوروی و یوگسلاوی فرو پاشیدند و از سوی دیگر کشورهایی که پول به صدام داده بودند قربانی خود صدام شدند و چندین برابر هزینه کردند تا خسارات وارده از سوی صدام را جبران کنند.
وی بیان داشت: آمریکا و انگلیس به عنوان مسببان جنگ که خون‌های پاک رزمندگان ما در آن ریخته شده بود به همان قتلگاه برگشته و با گیر کردن در باتلاق‌ در حال پس دادن تاوان عملکرد خود هستند.
معاونت آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: آمریکائی‌ها در عراق مقابل راه کارهای بد و بدتر قرار دارند و همه این مسائل نتیجه جنگ افروزی و حمایت از جنایتکار است. آمریکا در زمانی که صدام گورستان‌های دسته جمعی را بنیان گذاشت از وی حمایت کردند و کسانی که مدعی حقوق بشر بودند، دم فرو نزدنند و قاطعانه از او حمایت کردند. این درس عبرت انگیزی برای همه دنیا و قدرت‌های مسلط دنیا است که امکانات اصلی را در دست دارند.
وی تاکید کرد: ما امروز به عنوان کشوری که سیم خاردار را از ما دریغ و تحریم مان کرده بودند در حال حاضر سازنده پیچیده‌ترین سلاح‌ها هستیم و انواع موشک‌ها، شناورها، تفنگ‌، وسائل مخابراتی و ابزار جنگ الکترونیک را در ایران توسط مهندسان خودمان می‌سازیم.
وی با تاکید بر اینکه این پیشرفت‌ها نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه عمرانی و علمی نیز می‌باشد، گفت: این سرنوشت کشوری است که به تنهایی روی پای خود ایستاد و مقابله کرد و حال کشور عراق نیز آن است که دو ساعت در روز برق دارد. البته ما امیدواریم که بساط سلطه در عراق بر چیده شود و همه ملت‌ها بتوانند به پیشرفت دست یابند.


نقدی در پاسخ به سوالی در خصوص دستیابی به تجهیزات جدید اظهار داشت: شما امروز شاهد رژه‌ هوایی پرنده آبی، پرستو، جت آذرخش، هواپیمای «اس 68» آموزشی رزمی، هواپیمایی ترابری 140، صاعقه و انواع بالگردها و آخرین آنها بالگرد 285 بودیم که کاملا بومی و مورد استفاده در عملیات ویژه می‌باشد.
وی تصریح کرد: موشک‌های زمین به زمین شهاب 3 با شارژ افقی، موشک‌های پیشرفته و نسل جدید فاتح 110، بیش از 10 مدل هواپیمای بدون سرنشین تولید و امروز شاهد پرواز جت بدون سرنشین پهباد بودیم. امروز نیروهای مسلح ایران به شناورهای جدید با قابلیت‌ موشک‌ اندازی، شناورهای تندرو و سلاح‌های هوشمند مجهز شده‌اند.
نقدی اضافه کرد: امسال برای اولین بار خودروهای تاکتیکی ساخت داخل را در رژه نیروهای مسلح شاهد بودیم و انواع بیسیم‌های تاکتیکی را به نمایش گذاشتیم که 100 درصد بومی و براساس نیاز نیروهای مسلح ساخته شده است.
معاونت آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: نتایج فرا خوان ما برای تولید مواد اولیه بسیار شگفت انگیز بود و یکی از مواردی که در قطعنامه شورای امنیت تحریم شدیم ممنوعیت صادرات تسلیحات ایران است که نشان می‌دهد تا چه حد سلاح‌های ایران پیشرفته است که برای صادرات آن ممنوعیت قائل شده است.
وی تاکید کرد: ما سلاح تولید می‌کنیم. اگر از ما می‌ترسند نباید بگذارند سلاح به کشور ما وارد شود اما آنها به علت اینکه در بازار فروش تسلیحات که بسیار پر سود هم هست، عقب مانده‌اند برای حفظ بازار اقتصادی خود از طریق صدور قطعنامه علیه ایران می‌خواهند بازار خود را حفظ کنند.


نقدی گفت: برای اینکه ما نتوانیم سلاح بسازیم در وهله اول خرید اجزاء را تحریم کردند و وقتی دیدند که ما اجزای سلاح‌ها را در داخل می‌سازیم مواد اولیه را تحریم کردند که آن هم با فراخوانی که ما دادیم، دیدیم که قابلیت‌های بسیار خوبی برای ساخت این مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: خیلی از مواد شیمیایی به صورت آزمایشی تولید می‌شود و موادی که در داخل تولید نمی‌کردیم به خاطر بحث اقتصادی بوده نه عدم توانایی در تولید.
نقدی تصریح کرد: ما صادرات سلاح داریم و هیچ کشوری نیز نمی‌تواند مدعی شود که از سلاح‌های دیگر الهام نمی‌گیرد. در سراسر دنیا نیز نمایشگاه‌هایی در این ارتباط برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: هر جا که بر ما سخت‌تر گرفتند در آنجا عمیق‌تر شدیم. ما اگر بخواهیم برای پیشرفت امروزمان به کسی مدال بدهیم، اگر بوش دستش به خون آلوده نبود یک نشان نصر درجه یک که نشان درجه یک پشتیبانی است به خاطر تهدید و تحریم‌ها به وی می‌دادیم که با اینکار باعث پیشرفت داخلی ما شده است.
نقدی متذکر شد: آمریکایی‌ها از تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها اهداف اقتصادی را دنبال می‌کنند و می‌خواهند در بازار سیاه جنس‌شان را به چند برابر قیمت به ما بفروشند و در تحریم صادق نیستند.
وی گفت: از خرید تسلیحات توسط کشورهای همسایه خوشحال هستیم زیرا توان رزمی جهان اسلام بالا می‌رود و ما از مسلح شدن کشورهای اسلامی و آزادیخواه استقبال می‌کنیم و فقط نگران هستیم که این مسلح کردن‌ها صوری باشد چرا که آنها هر زمان که قیمت نفت بالا می‌رود جنگ و یا رقابت تسلیحاتی راه می‌اندازند کما اینکه در قبل از انقلاب انگلستان تسلیحاتی به ایران فروخت که غیر قابل استفاده بود.


نقدی تاکید کرد: ما نگرانیم غربی‌ها با فروش تسلیحات به کشورهای منطقه پول آنها را بگیرند و سلاح مناسب به آنها ندهند و این کشورها اساسا سلاح‌هایی را به دیگر کشورها نمی‌دهند که نتوانند آن را خنثی کنند. چرا آنها موشک زمین به زمین به این کشورها نمی‌فروشند و فقط هواپیما می‌ فروشند که بتوانند آن را به راحتی ساقط کنند.
وی ادامه داد: بحث دیگری که نگران آن هستیم گران فروشی آنها است. اگر خوب خرید کنند ما حاضریم کمک کارشناسی به کشورهای منطقه بدهیم.
وی تصریح کرد: در انبارهای کویت 7000 موشک‌ تاو بود اما آنها در جنگ نتوانستند در مقابل عراق از آن استفاده کنند. کشورهای همسایه با چشم باز خرید انجام دهند و کشورهای منطقه دشمن همدیگر نیستند و این نقشه، نقشه انگلیس‌ها است که سعی می‌کنند کشورها را مقابل هم قرار دهند.
نقدی متذکر شد: همگان شاهد بودند پس از 8 سال جنگ با رژیم عراق روزی که صدام سرنگون شد شعارهای ملت عراق در بغداد همان شعارهای مردم در روز 22 بهمن در ایران بود و ملت‌های مسلمان با هم همدل هستند و تسلیحات آنها باید در برای مقابله با رژیم صهیونیستی و ابرقدرت‌ها خریداری شود.
وی گفت: تهدید را کسی انجام می‌دهد که توانش را ندارد. آمریکا نگاه می‌کند به ملت ما زمانی که هنوز سازماندهی نداشتند حماسه دفاع مقدس را آفریدند و آمریکائی‌ها در حال حاضر توان عملی کردن چنین تهدیدهایی را ندارند و آمریکا به دلایل مختلف در حال فروپاشی می‌باشد.


وی ادامه داد: آمریکا تمام ارزش‌های خود را زیر پا گذاشته و حقوق بشر را در گوانتانامو به نمایش گذاشته است و آزادی بیان در آمریکا وجود ندارد و این کشور دیگر توانایی آن را ندارد که ابرقدرت باقی بماند.
نقدی اضافه کرد: ما به عنوان نظامی در همه حال آماده دفاع هستیم ولی ظرفیت جنگ را در آنها نمی‌بینیم و آمریکا بسیار ضعیف‌تر از آن است که بخواهد مقابل ما بایستد.

بیش از 150 دستاورد دفاعی کشور امروز به نمایش درآمد

نمایش بیش از 150 دستاورد دفاعی کشور در بخش‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی موجب غرور و شگفتی رسانه‌ها و مردم شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، در رژه امروز شنبه نیروهای مسلح که نمایش انحصاری دستاوردهای دفاعی تولید شده در داخل کشور بود، ده‌ها نمونه از آخرین تولیدات کشور در این عرصه به نمایش گذاشته شد و از مقابل رئیس جمهور کشورمان و مردم عبور کرد.
بخشی از مهمترین این تجهیزات به شرح زیر است.
* تانکهای مختلف شامل: رخش، شبدیز، ذوالفقار، ذوالجناح و نیز نفربر براق مجهز به توپ و تیربار، تانک پل‌گذار، مین‌کوب تفتان و بلدوزر کنترل از راه دور
*انواع توپ: توپ 105م.م کششی، راکت‌انداز 240 م.م و 122م.م، توپ کششی 155م.م و خودکششی 155.م.م، توپ کششی 122م.م،
خمپاره انداز 120م.م، توپ 23 م.م برای گردانهای اقدام سریع، راکت اندازهای 8 لول
* انواع موشکها: زلزال 1و 2 و 3، طوفان (ضد زره)، سامانه موشکی خاتم 5، ساحل به دریا کوثر، فاتح 110، موشک میثاق 2، موشک هوا به سطح کوثر، موشک دریایی نصر 1، موشک های بالستیک قدر 1، شهاب 1و 2و 3، نازعات 10 و 6، موشک‌فجر 3و فجر 5، بمب‌های هوشمند قاصد و قدر در کنار پروژه‌های کایت و زوبین و انواع دیگر سامانه‌های متحرک موشک‌انداز و پدافند هوایی 35 م.م
خودروها: خودروی سفیر در انواع حامل اس‌پی جی 9، موشک‌ضد زره طوفان، تفنگ 106.م.م، موشک‌اندازهای 107م.م، 60 م.م و 81 م.م، خودروی شناسایی رزمی شنیداری صیاد، خودروی سفیر مجهز به بی‌سیم تاکتیکی فاتح، خودروی شنود سیار، ماشین حامل رادار بصیر 110، خودروهای شامل بی‌سیم تراک 32 دو سیستم و تک سیستم، خودروی فرستنده 2525 و خودروی جهت‌یاب T4، ‌آتلیه کابین هواشناسی، دستگاه هواشناسی سیار و خودروهای رفع آلودگی درخش 4، 7، 8، 10 و 11، جیپ 107، اتاق گاز سیار و انواع آمبولانس‌ها و اتاق های پزشکی سیار، خوردوهای مقابله با عملیات‌های ش.م.ه و مین کوبهای تفتان
* ناوشکن جماران، ناوچه موشک انداز سینا، توپ پیشرفته دریایی فجر 27، پرتاب کننده اژدر کوسه، اژدر یاسین، مین چسبان، زیردریایی مرطوب سابحات 15
* انواع سایت‌های جنگ الکترونیک، سایت متحرک شبکه سلولار، سامانه های کشف هدف هوایی مطلع‌الفجر و کاشف، بی‌سیم‌های تاکتیکی، سایت های جنگ الکترونیک موسوم به زلزال 1 و آفاق 1،
* انواع هواپیماهای بدون سرنشین برد بلند صاعقه، هدهد، مهاجر 4 و ابابیل به همراه ایستگاههای زمینی کنترل آن
* هواپیماهای جنگنده صاعقه، آذرخش به همراه هواپیماهای پرستو، تذرو و ایران 140


ساخت هواپیمای بدون سرنشین ضد رادار با سرعت 700 کیلومتر

 صنایع دفاعی کشورمان موفق به ساخت نوعی هواپیمای بدون سرنشین شد که 700 کیلومتر سرعت دارد.

 محمدرضا نقدی معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح در نشست خبری امروز شنبه خود با اعلام این خبر گفت: ایران در بخش‌های هوایی اقدامات و دستاوردهای بسیار خوبی داشته است که در بخش هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به پهپاد، موفق شده‌ایم پهپاد جت شاهد را بسازیم که با سرعت 700 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.
به گزارش فارس، پیش از این نیز سرلشگر صفوی فرمانده سابق کل سپاه اعلام کرده بود که ایران هواپیمایی بدون سرنشین با برد 700 کیلومتر ساخته است که هدف از ساخت آن، عملیات شناسایی، جمع آوری اطلاعات و ارسال تصاویر است، اما با همین هواپیما می‌توان پایگاه‌ها، ناوهای شناور و محل استقرار دشمن را در مناطق پیرامونی شناسایی و بر اساس آن طرح ریزی کرد.
وی افزود: نوع جنس این هواپیما و سطح مقطع آن به صورتی است که نه در رادار دیده می شود و نه براحتی می‌توانند آن را هدف قرار دهند.
فرمانده سابق کل سپاه همچنین اعلام کرده بود: این هواپیمای بدون سرنشین مرحله آزمایشی را پشت سرگذرانده و اکنون در خط تولید انبوه است و حتی از آن بصورت عملیاتی می‌توانیم استفاده ‌کنیم.

وزیر دفاع: کوبنده‌ترین جواب را به تهدیدات دشمن می‌دهیم

 وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد: تهدیدی احساس نمی‌کنیم اما اگر خطری باشد به کوبنده‌ترین وجه پاسخ خواهیم داد.

سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه رژه امروز شنبه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام (ره) با بیان اینکه مطالب مطرح شده در خصوص حمله نظامی به ایران که اخیراً مطرح شده یک عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای است و تهدیدات را خیلی جدی نمی‌بینیم، گفت: تمامی اقدامات دشمنان به صورت هوشمندانه رصد می‌شود.
نجار با اشاره به توان دفاعی کشور که امروز به نمایش درآمد گفت:ما همه این امکانات را در خدمت پاسداری از صلح و ثبات منطقه می‌دانیم.
از وزیر دفاع در خصوص حمله اسرائیل به سوریه و اینکه آیا این موضوع پیامی برای ایران است، سؤال شد که پاسخ داد: اسرائیل بعد از شکست در جنگ 33 روزه، به حالت خفت‌باری درآمده و برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود نیاز به عملیات‌ مذبوحانه دارد که نمونه آن حمله به سوریه بود تا به حل مشکلات داخلی این رژیم کمک کند.
نجار در پایان تاکید کرد: تامین نیازهای داخلی در کشور نشان داد که تحریم‌های دشمنان در مورد ایران شکست خورده و اثری ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

منافع حمله‌کنندگان به ایران در همه‌جا مورد هدف قرار می‌گیرد

 فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: علیه منافع هر کشوری که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام دهد، در هرجا که باشد، اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رژه بزرگ 31 شهریورماه در جمع خبرنگاران با تبریک موفقیت کشورمان در ساخت انواع سلاح‌های مدرن بویژه در بخش دریایی گفت: تمام آب‌های جنوب و شمال کشور تحت سیادت نیروهای دریایی ایران است و هرگونه تحرکی در آبهای خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند به طور کامل مراقبت می‌شود.
وی با اشاره به برخی تهدیدات دشمنان اظهار داشت: علیه منافع هر کشوری که بخواهد علیه ایران اقدامی انجام دهد، در هرجا که باشد، اقدام خواهیم کرد و به پیروزی خود یقین داریم.
سیاری با بیان اینکه تمام اقتدار دفاعی ایران برای تحقق صلح و امنیت پایدار در تنگه هرمز و خلیج فارس است، افزود: علاقه‌مندیم با همکاری کشورهای منطقه و اتحاد با آنها، این امنیت همیشه حفظ شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، ساخت ناوشکن جماران و ناوچه موشک انداز پیکان را نمونه‌هایی از موفقیت‌های نیروهای مسلح کشورمان در بخش دریایی عنوان کرد و گفت: همه این تجهیزات در راستای دکترین دفاعی ایران یعنی بازدارندگی است و ایران همواره توانایی پاسخ به اقدامات بی عقلانه دشمنان را دارد.

 

 

منبع:خبرگزاری داخلی کشور

گزارش تلویزیون سراسری ژاپن از پرواز آزمایشی صاعقه

تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، روز جمعه گزارش داد: ایران، نخستین جت جنگنده را که گفته می‌شود ساخت این کشور است، آزمایش کرد.

"ان.اچ.کی"، افزود: این اقدام ایران برای مقابله با فشارهای نظامی آمریکا علیه این کشور، صورت گرفته است.

این شبکه تلویزیونی ژاپن اعلام کرد: نماینده "ان.اچ.کی" به همراه جمعی از نمایندگان رسانه‌های خبری در یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در تهران، آزمایش این هواپیمای جت جنگنده را پوشش دادند.

این گزارش می‌افزاید: ایران این هواپیما را "صاعقه" نامگذاری کرده است که معنای آن در زبان فارسی رعد و برق آسمانی است.

به ‌گزارش "ان.اچ.کی"، ازجمله خصوصیت این جت جنگنده،ت جهیز آن به رادارهای پیشرفته است.

این شبکه تلویزیونی، افزود: متخصصان نظامی معتقدند که هواپیمای جنگنده ساخت ایران بر اساس مدل جتهای جنگنده "اف ‪ "۵‬ساخت آمریکاست که پیش از انقلاب سال ‪ ۱۹۷۹‬میلادی که ایران جزو متحدان آمریکا در منطقه بود، از این کشور خریداری کرده بود.

"ان.اچ.کی"، اضافه کرد: آمریکا فشارهای خود را علیه ایران به دلیل برنامه‌های هسته‌ای این کشور افزایش داده و می‌گوید که اقدام نظامی علیه این کشور، غیرمحتمل نیست.

به‌گزارش "ان.اچ.کی"، "مصطفی محمدنجار" وزیر دفاع ایران در جریان انجام پرواز آزمایشی جت جنگنده ساخت این کشور، گفت: ایران طرح نظامی خاصی را برای مقابله با هر گونه تهدیدهای پوچ کشورهای خارجی، در دست دارد.

منبع:تیک آف

دستگاه ‌آزمایش رهایش از ارتفاع، ترمز و ارتعاش ارابه فرود در وطن

 

نمونه تحقیقاتی  دستگاه ترکیبی آزمایش رهایش از ارتفاع، ترمز و ارتعاش ارابه فرود Drop and drum testدر آستانه هفته دفاع مقدس برای نخستین بار در کشور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع طراحی و ساخته شد.



به گزارش روز سه‌شنبه به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، دکتر ملک‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت:



دستگاه ترکیبی آزمایش رهایش از ارتفاع، ترمز وارتعاش ارابه فرود که برای آزمایش ارابه‌های فرود انواع هواپیماهای سبک و بهپادها و شبیه‌سازی فرود آن‌ها به کار می‌رود، مجهز به ثبات‌های الکترونیکی شتاب سنج و کرنش‌سنج است.



این دستگاه از طریق نرم‌افزارهای الکترونیکی پس از پردازش سیگنال ها، نیروی ضربات وارده به ارابه فرود و بعضی پارامترهای دینامیکی مانند پارامترهای مربوط به تغییر مکان‌ها را به نمایش می‌گذارد.



وی گفت: طراحی و ساخت این دستگاه با هزینه‌ای بسیار اندک و مقرون به صرفه ساخته شده‌است که علاوه بر نمایش اقتدار صنایع دفاعی ایران، به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی را به دنبال دارد.



ملک زاده با تاکید بر ایده‌پردازی نو در ادغام چند فرایند آزمایش در یک دستگاه‌وتوسعه ظرفیت‌کارهای دانشی و علمی مطلوب، گفت کار انجام شده می‌تواند بسترساز رفع گلوگاه‌های صنعتی در حوزه آزمایش‌های ارابه فرود باشد.



این نمونه تحقیقاتی برای صنعتی شدن و قابلیت کاربردی برای ارابه فرود هواپیماهای سنگین نیز قابل توسعه است.



گزارش بی‌بی‌سی ازعلل افزایش سقوط هواپیماها در قاره آسیا

شبکه خبری بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان هزینه‌ای سنگین برای پروازهای آسیایی ارزان، به بررسی علل افزایش سقوط هواپیماها در قاره آسیا پرداخت.




بی‌بی‌سی افزود: درآمد سرانه در آسیا پرجمعیت‌ترین قاره جهان با سرعت رو به افزایش بوده و از جمله باعث شده تعداد بیشتری از مردم خواهان سفرهای تفریحی و کاری به نقاط مختلف جهان باشند.




به همین دلیل ده‌ها شرکت هواپیمایی راه‌اندازی شده است تا پاسخگوی این موج جدید از مسافران هوایی باشد.




اما اخیرا تعدادی از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی آسیایی با سانحه روبه‌رو شدند و بسیاری نگرانند که زیاد شدن تعداد شرکت‌های هواپیمایی جدید باعث شده که به ایمنی پروازها کمتر توجه شود.




پروازهای ارزان قیمت در منطقه آسیا به قدری زیاد شده که اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد ۵۱شرکت هواپیمایی اندونزیایی اجازه ندارند به فرودگاه‌های اروپایی پرواز داشته باشند. البته تا یک دهه قبل، اندونزی کمتر از  ۱۵شرکت هواپیمایی داشت.




همین وضعیت، یعنی رشد سریع تعداد شرکت‌های هواپیمایی در سایر نقاط آسیا نیز مشاهده می‌شود.




شش سال پیش یک حسابدار جوان به نام تونی فرناندز شرکت هواپیمایی ورشکسته ایر آسیاAir Asiaرا خرید و تصمیم گرفت با عرضه پروازهای ارزان قیمت بار دیگر آن را احیا کند.




این حسابدار قبلا در شرکت ورجین گروپVirgin Groupمتعلق به ریچارد برانسون کارآفرین سرشناس انگلیسی کار می‌کرده است. شرکت هواپیمایی ورجین ایرلاین، بخشی از ورجین گروپ است.




فرناندز معتقد بود جنوب شرق آسیا آماده است تا در حوزه تجارت از الگوی اروپا و آمریکا پیروی کند.




در آن سال‌ها ایر آسیا به موفقیتی اعجاب آور دست یافت. این شرکت هواپیمایی که تا چندی پیش رو به احتضار بود، حالا به  ۵۰نقطه جهان پرواز داشت و خود به الگویی مهم برای کشورهای همسایه تبدیل شده بود.




سنگاپور، شرکت‌های هواپیمایی تایگر، والو ایر و جت استار را راه‌اندازی کرد. اندونزی آدم ایر، لایون، وینگز و خیلی شرکت‌های هواپیمایی دیگر را تاسیس کرد و تایلند نیز نوک ایر، تای‌ایر و وان تو گوOne Two Goرا به شرکت‌های هواپیمایی خود افزود.




همه این شرکت‌های هواپیمایی از یک الگوی کاری مشابه پیروی می‌کنند و آن این است که خدمات پرواز ابتدایی و ساده ارائه می‌دهند و پول بلیت‌هایی که از طریق اینترنت خریداری شده است، را پس نمی‌دهند.




پروازهای ارزان قیمت این شرکت‌های هواپیمایی مورد استقبال میلیون ها نفر در آسیا قرار گرفت، کسانی که برای سفر هوایی پول بیشتری داشتند، اما هنوز هم استطاعت خرید بلیت‌های عادی را نداشتند.




با این حال استفاده از این پروازهای ارزان قیمت خالی از نگرانی نبوده است.




سابقه ایمنی پروازهای ارزان قیمت در اروپا و آمریکا تا حال خوب بوده است، اما این موضوع در مورد پروازهای ارزان قیمت شرکت‌های هواپیمایی آسیایی صدق نمی‌کند.




بی‌بی‌سی در ادامه افزود: سوانح هوایی دو سال اخیر در اندونزی باعث شد که اتحادیه اروپا همه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی اندونزی به این منطقه را ممنوع کند.




این سوانح جوانب مختلف ایمنی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی اندونزیایی، از جمله کیفیت بازرسی‌های پیش از پرواز، آموزش خلبانان و تعمیر هواپیماها را زیر سوال برده است.




مسوولان شرکت‌های هواپیمایی اندونزی می‌گویند سخت در تلاشند که بازرسی‌های ایمنی پروازها با دقت و شدت بیشتری انجام شود.




اتحادیه اروپا در سال ،۲۰۰۵پوکت ایر، یکی از شرکت‌های هواپیمایی عرضه‌کننده پروازهای ارزان قیمت در تایلند را از پرواز به اروپا منع کرده بود، اما این ممنوعیت امسال برداشته شده است.




به غیر از ایر آسیا و تایگر، اغلب هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی آسیایی از هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و آمریکایی کهنه‌تر هستند.




هواپیماهای ام.دی  ،۸۲که یکی از آنها در سانحه روز یکشنبه در فرودگاه پوکت سقوط کرد، حدود ۲۵سال پیش ساخته شده است.




این مدل هواپیما ارزان قیمت است، اما اخیرا با گران شدن نفت، پرواز با آن هزینه ساز بوده است و این مدل هواپیماها همچنین تعمیرات بیشتری نیاز دارند.




افزایش ناگهانی و گسترده پروازها، فرودگاه‌های منطقه جنوب شرق آسیا را با مشکل روبه‌رو کرده است، چون بسیاری از آنها نه تنها کوچک هستند، بلکه پشتوانه مالی لازم را برای تهیه تجهیزات جدید و یا ساخت باندهای فرود مدرن ندارند.




اما، فرودگاه پوکت نسبتا بزرگ و مدرن است و خلبانان نیز گفته‌اند که برای انجام پروازهای خود در این فرودگاه معمولا با دشواری خاصی روبه‌رو نمی‌شوند




www.irna.ir

تهدید جواب تهدید




خبرگزاری فارس: معاون عملیات نیروی هوایی ارتش با تاکید بر عدم توانایی رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به ایران اعلام کرد: ما نیز طرحی را تهیه کرده‌ایم که در صورت حماقت احتمالی این رژیم، بمب افکن‌های ایران بتوانند حمله متقابلی را به خاک اسرائیل انجام دهند.


امیر خلبان محمد علوی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش که با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس گفت و گو می‌کرد، در ارتباط با دستاوردهای ایران در بخش هوایی گفت: با اعتقاد کامل این نکته را اعلام می‌کنم که عدم واگذاری تجهیزات جدید هوایی و دفاعی، نعمت بزرگی بود تا به فکر ارتقای توان رزم خود در عرصه‌های مختلف باشیم.
وی اضافه کرد: ایران با سرعت بسیار زیادی در زمینه دستیابی به تکنولوژی‌های جدید دفاعی پیشرفت‌های بزرگی داشته و موفقیت‌های صنعت هوایی ما در این بخش متنوع و گسترده است. هم اکنون انواع موشک‌های دوربرد، هواپیماهای شکاری، مهمات هوشمند، بمب‌های پرنده و هوشمند و انواع مهمات‌های حرارتی و تلویزیونی به دست متخصصان دفاعی کشور در حجم انبوه تولید می‌شود.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش که خود نیز از اولین گروه دانش‌آموختگان خلبانی در داخل کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های مهم کشورمان آن است که نیروی هوایی ارتش، همه خلبانهای خود را در داخل کشور آموزش می‌دهد و حتی به قابلیتی رسیده‌ایم که می توانیم دانشجویان خلبانی کشورهای دیگر را نیز در کشور آموزش دهیم و همین آموزش نیروها در داخل کشور موجب به‌روز بودن و توانمندی بالا در اجرای انواع تکنیک‌های آموزشی خلبانان نظامی است.
علوی با بیان اینکه متخصصان دفاعی کشورمان با تلفیق کردن سیستم‌های غربی و شرقی، اکنون به عنوان مثال موشک‌های شرقی را روی تجهیزات غربی و بالعکس نصب کرده‌اند، بومی سازی بسیاری از سیستم‌های مورد نیاز را از جمله دیگر دستاوردهای صنایع دفاعی دانست و افزود: موضوعات دیگری مثل اورهال هواپیماهای شکاری و دیگر هواپیماها نیز با تلاش متخصصان داخلی و بدون کمک‌های خارجی انجام می‌شود که در جای خود موفقیت بزرگی است.
به گفته معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش، برخی تمرین‌ها و عملیات های پیچیده همچون بمباران شبانه و تیر اندازی هوا به هوا که بعد از خروج مستشاران خارجی از ایران، مدتی تعطیل شده بود، با خلاقیت مربیان و خلبانان ایرانی دوباره و با توجه به توانمندی‌های بومی به صورت مداوم انجام می‌شود.
این مقام عالی‌رتبه نیروی هوایی ارتش در پاسخ به سوال فارس پیرامون امکان ورود مخفیانه هواپیماهای بیگانه به کشورمان گفت: چینش رادارها و پدافند هوایی کشور نوع خاصی است که ضمن بالا بردن بنیه دفاعی کشور، اکثر نقاط کور نیز پوشیده شده و تمام اشیاء پرنده از سطح زمین تا ارتفاع بسیار بالا در کنترل ماست. همچنین طرح‌های پدافند هوایی ما از تنوع و تاکتیک‌های خاصی برخوردار است که ما را در شرایط ممتازی قرار می‌دهد.
امیر خلبان علوی در تشریح آمادگی نیروی هوایی ارتش گفت: تمام مرزها به صورت 24 ساعته توسط رادارها و دستگاههای الکترونیکی ما کنترل می‌شود و نیروهای بیگانه نیز با توجه به دستگاههای خود، این موضوع را شاهد هستند. همچنین در طول شبانه روز هر نوع فعالیت آنها و احیانا بی‌توجهی به مرزهای هوایی را مطلع شده و درصورت لزوم به سرعت امکان پاسخ به آنرا داریم.
وی اضافه کرد: پدافند هوایی کشور ماموریت دارد ابتدا ضمن ره‌گیری و در صورت نیاز درگیری در ظرف حداقل زمان ممکن، هر نوع هدف را در کوتاه‌ترین فرصت شناسایی کرده و هواپیماهای شکاری ما نیز در تمام ساعات در اختیار مراکز راداری هستند.
معاون عملیات نیروی هوایی ارتش درباره تبلیغات دشمنان مبنی بر عدم امکان مقابله ایران با موشک‌های موسوم به کروز آنها گفت: یکی از موضوعاتی که این دشمنان بر روی آن تبلیغات بسیاری می‌کنند، موشک‌های کروز است که در این خصوص نیز آمادگی لازم را با بررسی نحوه عملکرد و حجم شلیک آن، احراز کرده‌ایم و اکنون سامانه‌های لازم برای مقابله با آنها در اختیار ماست و دشمنان ملت ایران در هر حجمی با موشک‌ها و جنگنده‌های خود حمله کنند، فرزندان ارتشی آنها آمادگی پاسخ را دارند.
از علوی پیرامون عملیات روانی رژیم صهیونیستی درخصوص حمله هوایی به کشورمان سوال شد که وی در پاسخ به این سوال فارس گفت: اینکه اسرائیل سخن از حمله هوایی می‌کند تنها یک جنگ روانی است چون ما قدرت هوایی این رژیم برای حمله به ایران را رد می‌کنیم. اسرائیل موجودی نیست که بخواهد تهدید جدی برای ایران به وجود آورد چون توان واقعی ندارد.
وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه برد موشک‌های ما تمام خاک این رژیم را در برمی‌گیرد، می‌توانیم با هواپیماهای شکاری خود به خاک آنها حمله کنیم و پاسخ حمله احتمالی آنها، هرچند خیلی بعید است، را با حمله هوایی به خاک آنها بدهیم و چنین طرحی فقط یک تهدید توخالی نیست و ما هر کاری را با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد آمادگی‌های لازم انجام می‌دهیم لذا اسرائیل هرنوع حماقتی را از سر خود بیرون کند.
معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: اسرائیل می داند که چه ضربه‌ای از موشک‌ها و هواپیماهای ما خواهد خورد. البته طرحهای کشور قابلیت‌ افشا و بیان شدن ندارند ولی بدانند که تحقق عملیاتی آن در صورت نیاز حتمی است.
خلبان علوی در پاسخ به یکی دیگر از ادعاهای دشمنان مبنی بر حمله برق آسا و کوتاه مدت به اهداف مشخص در ایران بدون آنکه حتی نیروی هوایی کشورمان از آن مطلع شود، گفت: ما آمادگی مقابله با طرح‌های مختلف کسب کرده‌ایم و نمی‌گذاریم جنگنده‌های آنها به راحتی اینکه تبلیغ می‌کنند، بتوانند چنین کاری را انجام دهند و مطمئن باشید قطعا به طور میانگین 30 درصد توان حمله‌ای آنها از خاک کشور خارج نشده و منهدم می‌شود.
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری فارس با اشاره به عملیات "کمان 99" و حماسه آفرینی خلبانان نیروی هوایی ارتش گفت: در کمتر از 24 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی، برنامه‌ریزی و فرماندهی در نهاجا به نحوی بود که بیش از 200 هواپیمای بمب افکن و پشتیبان در این زمان کوتاه اقدام به عملیاتی بزرگ کردند و توانستند بخش بزرگی از توان نظامی عراق را نابود کنند و چنان شوکی به این کشور وارد شد که فهمیدند ایران بدون نیاز به نیروهای خارجی می‌تواند با تکیه بر نیروهای مومن خود اینگونه عملیات‌های غرورآفرین و بی‌نظیر را ساماندهی و اجرا کند.





نمایشگاه‌ هوایی‌ چین‌ در پکن‌

دوازدهمین‌ نمایشگاه‌ بین‌ المللی‌ هوانوردی‌ پکن‌ با شرکت‌ بیش‌ از بیست‌ کشور منطقه‌ و جهان‌ روز گذشته‌ در پایتخت‌ چین‌ گشایش‌ یافت‌‌ .
به‌ گزارش‌ اسیاویژن‌ به‌ نقل‌ از شبکه‌ سی‌ سی‌ تی‌ وی‌ شرکت‌ صنایع هوایی‌ چین‌ در این‌ نمایشگاه‌ اعلام‌ کرده‌ است‌ که‌ هواپیمای‌ ای‌ ای‌ ار جی‌‌ ‌21‌ که‌ کلیه‌ حقوق‌ معنوی‌ ان‌ متعلق‌ به‌ چین‌ است‌ ماه‌ مارس‌ اینده‌ ‌اسفند‌- فروردین‌‌ پرواز خواهد کرد‌ این‌ هواپیما ظرفیت‌ ‌100‌ مسافر را دارد و نخستین‌ تلاش‌ چین‌ برای‌ ساخت‌ هواپیماهای‌ با ظرفیت‌ مسافر زیاد به‌ شمار می‌ اید‌ .
شرکت‌ صنایع هوایی‌ چین‌ که‌ طراحی‌ این‌ جت‌ را انجام‌ داده‌ براورد کرده‌ است‌ که‌ این‌ کشور در ‌15‌ سال‌ اینده‌ به‌ ‌1500‌ فروند هواپیمای‌ منطقه‌ ای‌ نیاز خواهد داشت‌‌ .
شرکت‌ هواپیماسازی‌ بوئینگ‌ امریکا با ماکتی‌ از مدل‌ ‌787‌ که‌ جدیدترین‌ مدل‌ ان‌ است‌ در این‌ نمایشگاه‌ شرکت‌ کرده‌ است‌‌. شرکتهای‌ خطوط هوایی‌ چین‌ تا کنون‌ ‌60‌ فروند از این‌ هواپیما را به‌ بوئینگ‌ سفارش‌ داده‌ اند‌ بوئینگ‌ انتظار دارد چین‌ در دو دهه‌ اینده‌ پس‌ از امریکا به‌ دومین‌ بازار بزرگ‌ این‌ شرکت‌ در جهان‌ تبدیل‌ شود‌.
شرکت‌ اروپایی‌ ایرباس‌ نیز اعضای‌ جدید خانواده‌ هواپیماهای‌ مسافری‌ خود از جمله‌ مدل‌ دو طبقه‌ ای‌ ‌380‌ و ای‌ ‌350‌ ایکس‌ دابلیو بی‌ را به‌ این‌ نمایشگاه‌ اورده‌ است‌‌ .ایرباس‌ بار دیگر بر تعهد خود به‌ مشارکت‌ راهبردی‌ با صنایع هوایی‌ چین‌ تاکید کرده‌ است‌‌ .این‌ شرکت‌ در ماه‌ جولای‌ اعلام‌ کرد کارگاه‌ خط تولید نهایی‌ مدل‌ ای‌ ‌320‌ ایرباس‌ در شهر تیانجین‌ در شمال‌ چین‌ به‌ راه‌ افتاده‌ است‌‌ .این‌ نخستین‌ کارگاه‌ خط تولید نهایی‌ ایرباس‌ در خارج‌ از اروپا است‌‌ .





عملیات سلطان ،خوش آمدگویی نیروی هوایی ایران به فرانسویان

نیروی هوایی عراق در سالهای آخر دهه 1970 میلادی قرادادهایی جهت خرید و بکارگیری جنگنده های میراژ اف 1 با فرانسه منعقد کرده بود . با آغاز کار ساخت این جنگنده ها در فرانسه و نزدیک شدن زمان تحویل آنها تعداد 47 متخصص فرانسوی به همراه تعدای جنگنده Mirage F1C در پایگاه هوایی الهوریه (در نزدیکی موصل) مستقر شدند تا کار آموزش خلبانان عراقی برای پرواز با Mirage F1EQ را شروع نمایند . این تحولات از چشمان تیزبین مسئولان نیروی هوایی کشورمان پنهان نمانده بود و آنان نیز اطلاع دقیقی از ماجرا داشتند . نیروی هوایی بی میل نبود تا با انجام حمله ای به پایگاه هوایی الهوریه کار آموزش عراقیها بر روی میراژ را متوقف کند و همچنین خوش آمدی نیز به ورود فرانسوی ها به جنگ گفته باشد . بنابر این طرحی برای انجام یک عملیات عمقی توسط نیروی هوایی و حمله به پایگاه هوایی الهوریه ریخته شد . در این طرح که با نام عملیت سلطان شناخته میشد قرار بود تا تعداد قابل توجهی جنگنده بمب افکن F-4 فانتوم تا عمق 300 کیلومتری عراق نفوذ کنند و آن پایگاه هوایی را نابود کنند .طراحان اصلی این عملیات سرهنگ افشار و سرگرد شوقی بودند . مطابق این طرح، قرار بود 6 فروند جنگنده F-4E ، هر کدام مسلح به 12 بمب MK-82 (متعلق به اسکادران های 31 و 32 شکاری تاکتیکی مستقر در پایگاه شهید نوژه همدان ) به هدف حمله نمایند . برای این حمله تصمیم گرفته شده بود تا جنگنده ها از شمال عراق به هدف نزدیک شوند ( بر خلاف معمول همیشه که جنگنده ها از غرب عراق وارد آسمان این کشور میشدند ) . این تغییر مسیر به جنگنده ها این امکان را میداد که از خطر قرار گرفتن در برد 12 سایت از 16 سایت موشکی شناخته شده SA-2 ، SA-3 و SA-6 مستقر در منطقه پرهیز نمایند ، همچنین این تغییر مسیر باعث میشد تا جنگنده ها در مسیر گشت های هوایی شناخته شده جنگنده های عراقی که عمدتا با MiG-21 بر روی شهر موصل صورت میگرفت قرار نگیرند .

با این وجود ، بارگیری جنگنده های فانتوم با بمبهای 500 پوندی (آن ةم به تعداد 12 تیر برای هر جنگنده) باعث میشد تا وزن هواپیما شدیدا افزایش یابد و به تبع آن جنگنده ها نتوانند با تکیه بر سوخت داخلی خود و مخازن سوخت اضافه ماموریت را به سلامت انجام دهند ، از این رو نیاز به سوختگیری هوایی در بین مسیر احساس میشد . بنابر این قرار شد تا 2 فروند هواپیمای تانکر 707 به همراه گروه پروازی به داخل عراق وارد شوند و کار سوخترسانی به فانتومها را انجام دهند . برای محافظت از تانکرها هم قرار شد 2 فروند جنگنده F-14A تامکت (متعلق به گردان 81 شکاری تاکتیکی پایگاه هشتم شکاری اصفهان) در گروه پروازی حضور داشته باشند . این ماموریت یکی از معدود ماموریتهایی بود که هواپیماهای تانکر و جنگنده های تامکت به طور رسمی اجازه یافتند تا وارد خاک عراق شوند.

برای حفظ اصل غافلگیری و شوکه کردن عراقیها ، تصمیم بر آن شد تا گروه پروازی سلطان (شامل تانکرها ، فانتومها و تامکتها) بعد از عبور از فضای هوایی ترکیه وارد آسمان عراق شوند . این آخرین باری نبود که جنگنده های نیروی هوایی از آسمان ترکیه استفاده میکردند .

بعد از انجام همه مقدمات ، روز موعود فرا رسید و نیروی هوایی برای اجرای عملیات سلطان کاملا آماده بود . قبل از شروع عملیات سرهنگ افشار ماموریت را برای خلبانهای شرکت کننده کاملا تشریح کرد. وی ابتدا خلبانان فانتومها را نسبت به ماموریت توجیه کرد و در خلال آن به خلبانان گفت که آنها باید بر روی اصول پروازی تمرکز کنند ، همدیگر را در دید داشته باشند ، هدف را پیدا کرده و منهدم نمایند و سپس بعد از توجیه کردن خلبانان تامکتها خطاب به آنها تاکید کرد که آنها میبایست به همراه تامکتهایشان در کنار تانکر ها بمانند و از آنها کاملا محافظت کنند، چون اگر تانکر ها از بین بروند همه چیز از بین خواهد رفت . خود سرهنگ افشار قرار بود تا شخصا در عملیات حضور داشته باشد و از درون یکی از تانکرها عملیات را فرماندهی کند .

سحرگاه روز 29 اکتبر 1980 ، پایگاه دوم شکاری تبریز ، شاهد برخاست 3 فروند تانکر 707 (1 فروند ذخیره) ، 8 فروند جنگنده فانتوم (2 فروند ذخیره) و 3 فروند جنگنده تامکت (1 فروند ذخیره) بود . هواپیماها در جنوب ارومیه به یکدیگر ملحق شدند و با حرکت در ارتفاع پایین و در پناه کوهها خود را از دید رادارهای عراقی مخفی کردند . قبل از ورود به آسمان ترکیه تمام هواپیماهای ذخیره به پایگاه بازگشتند . سپس بقیه هواپیماها که اکنون 10 فروند میشدند گروه پروازی سلطان را تشکیل دادند . این گروه پروازی شامل 6 فروند جنگنده فانتوم با اسامی سلطان 1 تا سلطان 6 ، 2 فروند جنگنده تامکت با اسامی سلطان 7 و سلطان 8 و 2 فروند هواپیمای تانکر 707 با اسامی سلطان 9 و 10 بود . لیدر دسته فانتومها ، سلطان 1 به خلبانی سرگرد شوقی بود ، لیدر تامکتها تامکت سلطان 7 به خلبانی کاپیتان صدقی بود و همبال (وینگ من ) او تامکت سلطان 8 به خلبانی کاپیتان طیبی بود. سرهنگ افشار نیز درون تانکر سلطان 9 قرار داشت و از آنجا عملیات را فرماندهی میکرد. هواپیماهای گروه پروازی سلطان به مسیر خود ادامه دادند و وارد آسمان ترکیه شدند و دقایقی به طی مسیر در آسمان ترکیه ادامه دادند ، سپس فضای هوایی ترکیه را ترک کرده و وارد آسمان عراق شدند و در پناه کوههای جبل سینجار به حرکت ادامه دادند ، سپس تمام جنگنده ها یکبار دیگر در آسمان سوختگیری کردند . پس از سوختگیری فانتومها راهی هدف شدند ،در حالیکه تانکرها و تامکتها در همان منطقه شروع به چرخیدن کردند و منتظر آنها ماندند .
جنگنده های فانتوم پس از دقایقی توانستند تا بدون مشکل به هدف نزدیک شوند و با رها کردن بمب های خود آنجا را به جهنمی از آتش بدل نمایند . در همان زمانی که فانتومها مشغول بمباران پایگاه هوایی الهوریه و سپس برگشت به سمت تانکرها بودند، رادار یکی از تامکتها 4 جنگنده عراقی را در 70 کیلومتری تانکرها شناسایی کرد . با استفاده از تجهیزات شناخت دوست از دشمن ، مشخص شد که جنگنده های عراقی از نوع میگ 23 فلاگر هستند . خبر حضور جنگنده های عراقی سریعا به اطلاع سرهنگ افشار رسید . افشار میدانست که اکنون میگ 23 ها در منطقه ای بین تانکرها و فانتومها پرواز میکردند و اگر چه تاکنون متوجه حضور هیچ یک از هواپیماهای ایرانی نشده بودند ، اما امکان دارد که فانتومها در سر راه برگشت به سمت تانکرها به آنها بر بخورند و مشکلاتی برایشان بوجود آید ، در شرایط عادی جنگنده های فانتوم مشکلی در رویارویی با جنگنده های عراقی نداشتند اما در چنین ماموریتی سوخت به مانند زندگی بود و رسیدن جنگنده های فانتوم به تانکر ها بدون هیچ تغییر مسیر یا برخورد به دشمن ضروری مینمود ، همچنین هیچ کدام از فانتمها به موشک هوا به هوا مجهز نبودند . از این رو سرهنگ افشار به 2 فروند تامکتی که در معیت تانکرها پرواز میکردند دستور داد تا میگ 23 ها را رهگیری کنند و پیش از رسیدن آنها به جنگنده های فانتوم ، نابودشان کنند.

از آنجایی که وقتی برای تلف کردن وجود نداشت ، هر دو تامکت سریعا از تانکر ها فاصله گرفتند و به یکدیگر ملحق شدند و در حالی که ارتفاعشان را به 15000 پا افزایش میدادند به سمت جنوب(مکان حضور فلاگر ها) حرکت کردند . صدقی و طیبی با چک کردن دستگاههای الکترونیکی هواپیماهایشان متوجه شدند که عراقیها هنوز متوجه حضور آنها نشده اند ، بنابر این بازهم افزایش ارتفاع دادند و خود را به ارتفاع 20000 پایی رساندند . در چنین ارتفاعی دست آنها برای حمله بسیار بازتر بود .

در آن ماموریت تامکت سلطان 7 با دو تیر موشک AIM-54 فینیکس ، 3 موشک AIM-7 اسپارو و 2 تیر موشک AIM-9‌سایدوایندر مسلح شده بود و تامکت سلطان 8 نیز مجهز به 6 تیر موشک AIM-7 اسپارو و 2 تیر موشک AIM-9 سایدوایندر بود .به خوبی قابل درک است که تامکتها موشکهای دوربردتر و موثرتری نسبت به حریفان خود در اختیار داشتند ، اما هنوز موفقیت آنها منوط به رعایت اصل غافلگیری بود ، تا مبادا نیروی هوایی عراق متوجه حضور آنها شود و جنگنده های دیگری را نیز برای مقابله با آنها به آسمان بفرستد . خدمه تامکتها قرار کردند تا ابتدا تامکت سلطان 7 با فلاگرهای عراقی درگیر شود . در حال افزایش ارتفاع به 22000 پایی ، کمک خلبان تامکت سلطان 7 ، رادار AWG-9 جنگنده را در حالت TWS قرار داد و مشغول بررسی دقیق اهداف شد ، در فاصله 56 کیلومتری از فلاگر های عراقی ، جنگنده های عراقی به وضوح رادار تامکت صدقی قابل مشاهده بودند . 4 فروند میگ 23 به صورت جفتی پشت سر هم حرکت میکردند . صدقی تصمیم گرفت تا ابتدا به میگ 23های جلویی حمله کند . در فاصله 33 کیلومتری از جنگنده های عراقی ، صدقی اجازه شلیک موشک فینیکس را به کمک خلبان داد . وی موشک را بر روی اولین میگ 23 که در جلو حرکت میکرد شلیک کرد ، موشک بلافاصله از تامکت جدا شده و به سمت جنگنده عراقی که در ارتفاع 30000 پایی حرکت میکردند به پرواز در آمد . 8 ثانیه بعد نیز دومین موشک فینیکس به سمت دومین هواپیمای میگ 23شلیک شد . علیرغم شلیک 2 موشک ، هنوز میگ 23 ها به مسیر خود ادامه میدادند ، احتمالا آنها هنوز از حضور تامکتها در منطقه و سرنوشت سیاهی که در انتظارشان بود بیخبر بودند . در حالیکه خدمه تامکتها مسیر موشک های فینیکس را دنبال میکردند و منتظر نتیجه بودند ، از سوی سلطان 9 با آنها تماس گرفته شد و به آنها اطلاع داده شد که عراقیها از حمله به پایگاه الهوریه آگاه شده اند و به میگ 23 ها دستور داده اند تا به سمت فانتومها پرواز کنند و آنها را رهگیری نمایند . میگ 23 های عراقی قصد گردش و حرکت به سمت فانتومها را داشتند اما خوشبختانه فرصتی پیدا نکردند . اولین فینیکس به میگ 23 جلویی برخورد کرد و آن را به تلی از آتش بدل کرد . کمک خلبان تامکت سلطان 7 فریادی از خوشحالی کشید . با این وجود به نظر میرسید که موشک فینیکس دوم به هدف برخورد نکرده اما لحظاتی بعد کمک خلبان متوجه شد که دومین میگ 23 نیز در حال سقوط به طرف زمین است . به احتمال زیاد موشک به خود هواپیما برخورد نکرده بود اما فیوز مجاورتی آن منفجر شده بوده و سرجنگی قوی موشک فینیکس کار میگ 23 عراقی را یکسره کرده بود . تا این لحظه 2 فروند میگ 23 عراقی نابود شده بودند ، اما خدمه تامکتها فرصتی برای شادمانی نداشتند چون هنوز 2 فروند میگ 23 دیگر در منطقه حضور داشتند که ممکن بود خطراتی برای فانتومها ایجاد کنند . میگ 23 های باقی مانده کاملا گیج شده بودند و نمیدانستند چه باید بکنند ، آنها ابتدا به سمت جنوب تغییر مسیر دادند ولی بعد به سمت غرب تغییر مسیر دادند و پس از آن شروع به کاهش ارتفاع نمودند . آنها هنوز هم نمیدانستند که چه چیزی و از چه سمتی آنها را مورد حمله قرار داده است . صدقی و طیبی با دقت فعالیت آنها را بر روی رادارهایشان زیر نظر داشتند و منتظر موقعیت مناسبی برای شکار آنها بودند . شوک ناشی از متلاشی شدن 2 فروند میگ 23 در مقابل چشمان خلبانان میگ 23های باقی مانده باعث شد تا آنها دو اشتباه بزرگ انجام بدهند . یکی اینکه به سمت غرب راه افتادند و پشت خود را به سمت تامکتها نموده بودند (اکنون تامکتها دقیقا در پشت آنها قرار گرفته بودند) و دیگر اینکه کاهش ارتفاع داده بودند و باعث شده بودند تا تامکتها در ارتفاع بالاتری قرار بگیرند که برای حمله بسیار ایده آل تر بود . تامکتها برای چند لحظه پس سوز موتورهایشان را روشن کردند تا به سرعت مناسبی برسند و فاصله شان با فلاگر ها کمتر شود .
خدمه دو تامکت اکنون خودشان را برای شلیک موشکهای اسپارو به طرف فلاگر های عراقی که فقط 12 کیلومتر جلوتر از تامکتها بودند آماده میکردند . اینبار نوبت طیبی بود که وارد عمل شود ، بنابر این صدقی 2000 پا از او فاصله گرفت تا مواظب اطراف باشد و چنانچه هنوز جنگنده عراقی ناشناخته ای در منطقه باقی مانده بود آن را رهگیری کند . لحظاتی مانده به شلیک موشکهای اسپارو ‏، طیبی با صدقی تماس گرفت و اعلام کرد که در CSD جنگنده اش مشکلاتی بوجود آمده است . ساختار سیستم تسلیحات تامکت بگونه ای است که بدون داشتن یک CSD فعال و بدون مشکل کار رهگیری دشمن و شلیک موشک کاملا غیرممکن است .

طیبی میتوانست مشکل را حل نماید ، برنامه ریزی مجدد CSD در حدود 5 دقیقه زمان میبرد و 6 تا 8 دقیقه نیز نیاز بود تا سیستم ناوبری هواپیما اصلاح گردد . اما او در 300 کیلومتری عمق اسمان عراق قرار داشت و فرصت و سوخت کافی برای انجام اینکار ها نداشت . بدون CSD ، طیبی فقط میتوانست از مسلسل هواپیما استفاده کند و برای برگشت به فضای امن ایران نیازمند شانس زیاد و اسکورت از سوی جنگنده دیگری میبود . صدقی که از این مشکل آگاه شده بود و میدانست که طیبی فرصتی برای رفع مشکل ندارد به او دستور داد که از ادامه مسیر خودداری کند و به سمت منطقه ای که تانکرها در آنجا در حال گردش بودند برگردد و منتظر بماند . و خودش نیز به دنبال میگ23های باقی مانده به راه افتاد . صدقی موشک حرارتی را مسلح کرد و به دنبال میگ 23 ها به راه افتاد . وی یکبار دیگر نیز از پس سوز استفاده نمود تا به سرعت دست یابد . اکنون صدقی به نزدیکی فلاگر ها که در 10000 پایی پرواز میکردند رسیده بود . در 1500 متری آنها ، صدقی صدای قفل موشک سایدوایدر را شنید اما قبل از آنکه بتواند موشک را شلیک کند ، فلاگر ها به یکبباره از هم جدا شدند و لیدر به سمت راست گردش کرد و وینگ من هم به سمت چپ . مسلما آنها اکنون از حضور تامکت مطلع شده بودند . صدقی بلافاصله به راست گردش کرد و به دنبال لیدر رفت . فلاگر عراقی سعی در انجام مانورهای شدید جهت جلوگیری از شلیک موشک توسط صدقی داشت اما بالاخره صدقی توانست تا بر روی فلاگر قفل کند و موشک سایدوایندر را به طرفش شلیک کند . ثانیه هایی بعد موشک به هدف برخورد کرد و آن را متلاشی کرد . هنوز لحظاتی از متلاشی شدن فلاگر عراقی نگذشته بود که کمک خلبان صدقی به وی خبر داد که آخرین میگ 23 دقیقا در پشت سر آنها قرار دارد و همچنین سوخت چندانی برای آنها باقی نمانده است .

در حال پرواز با سرعت 520 مایل بر ساعت ، با سوخت نه چندان زیاد و با یک میگ 23 دقیقا در پشت سر ، صدقی مانوری شبیه مانور کبرا انجام داد . این مانور باعث شد تا سرعت وی در چند ثانیه به یکباره از 520 مایل بر ساعت به 150 مایل بر ساعت کاهش پیدا کند . اما خلبان آخرین میگ 23 که انتظار چنین مانوری را نداشت غافلگیر شد و به یکباره از صدقی جلو افتاد . اکنون صدقی در پشت سر فلاگر عراقی قرار گرفته بود ، وی مجددا پس سوز را روشن کرد تا به سرعت دلخواه برسد سپس یک تیر موشک حرارتی سایدوایندر روانه فلاگر عراقی کرد . این مشوک نیز همانند 3 موشک قبلی به هدف اصابت کرد و باعث شد تا فلاگر عراقی منهدم شود . پس از منهدم کردن آخرین فلاگر عراقی ، صدقی پس سوز را خاموش کرد و با سرعت عادی به سمت تانکرها به راه افتاد . وی در تماس با سلطان 9 وضعیت خود را اطلاع داد و همچنین متوجه شد که تمام فانتوم ها به سلامت به تانکر ها رسیده اند و پس از سوختگیری راهی آسمان ایران شده اند . پس از لحظاتی صدقی و کمک خلبانش توانستند تانکر سوخترسان را ببیند در حالیکه فانتومهای سلطان 1 و سلطان 3 آن را اسکورت میکردند . صدقی توانست همانند سایر پرنده های حاضر در عملیات به راحتی سوختگیری نماید و به سلامت به آسمان ایران اسلامی برگردد .

بعد از عملیات مشخص شد که فانتومهایی که به پایگاه هوایی الهوریه حمله کرده بودند ، علاوه بر وارد کردن خسارات جدی توانسته اند تا 2 فروند میگ 21 و یک فروند Mi-8 را نیز بر روی زمین از بین ببرند . همچنین حداقل یک متخصص فرانسوی در جریان حمله به هلاکت رسید و یک نفر دیگر نیز زخمی شد . بعد از این جریان تمامی متخصصان فرانسوی به فرانسه بازگشتند . همچنین بعدا مشخص شد که 3 خلبان از 4 خلبانی که میگ 23 هایشان توسط صدقی ساقط شده بود کشته شده اند که از جمله آنان میتوان به کاپیتان احمد صباح (شکارچی 2 فروند F-5E ایرانی در روز اول جنگ) اشاره کرد .


منبع:انجمن هوافضا

Mirage F-1:عملیات بر علیه ایران تا خدمت در ایران(بخش دوم)

بلند ترین حمله توسط اف-1 ها در تاریخ 25 نایابر 1987 بر علیه پایانه های نفتی" لاراک" در انتهای تنگه هرمز صورت گرفت.این ماموریت را بهترین خلبانان عراقی انتخاب شده به انجام رساندند.انها تا هدف چیزی حدود 4000 کیلومتر پرواز کردند و در راه توسط چندین انتونف-12 سوخت رسانی و در راه برگشت مجبور به فرود در خاک عربستان سعودی شدند.در جزیره لاراک چندین ترمینال و در منطقه دریایی چندین نفت کش نابود شدند.تا پایان جنگ اف-1 ها توانایی سوخت گیری از ایلوشین-76 را بدست اوردند.





در تاریخ 2 اوگوست 1990 حمله همه جانبه ارتش عراق به کویت اسکادران های اف-1 را مجبور کرد تا به پایگاه هوایی "علی سالم صباح" منتقل شوند.
با اولین حملات عراق خلبانان کویتی به کابین خود رفتند و توانستند 15 جنگنده از اسکادرانهای 18 و 61 را به هوا بلند کنند و همگی به عربستان و بحرین فرار کردند.


اف-1 های کویتی اکثرا به بحرین و عربستان فرار کردند.


طبق اطلاعات نیروی هوایی کویت 6 اف-1 در جنگ وارد شدند و توانستند برعلیه 50 فروند هلیکوپتر میل-8 که حامل نیروی های مخصوص عراقی بودند و توسط هلیکوپتر های میل-25 و بو-105 به خوبی پوشش داده شده بودند حمله برده و تعداد 13 فروند انها رو منهدم کنند.12 فروند از این هلیکوپترها توسط موشکهای magic و یک فروند توسط تیربار منهدم شد.
طبق اطلاعات رسیده خلبانان شیخ "جابر" همچنین موفق به نابودی یک فروند هلیکوپتر گازل نیز طی سه روز نبرد سنگین شدند.
تعداد 8 فروند " اف-1" کویتی در اسمان منهدم شدند که 2 فروند در داگ فایت به زیر کشیده شدند.نیروی هوایی کویت به جز این در جنگ کار عمده ای نکرد و ما بقی اف-1 ها به دست عراقی ها افتاد.
MIRAGE F-1 های عراقی در این نبرد نقش های تهاجمی و پوشش هوایی میگ-27 ها و سوخو-25 ها را داشتند.

هنگامی که کشورهای غربی برای پاک کردن بدهی های خود به کویت به کمک این کشور و شروع به پیاده کردن نیرو در منطقه خلیجه فارس کردند پاریس هم تعدادی اف-1 به منطقه فرستاد.اولین گروه دو فروندی اف-1 های فرانسوی پس از پرواز از پایگاه هوایی "ایستر" در 3 اکتبر 1990 و سوخت گیری از دو فروند C-135FR خود رو به منطقه رساندند.در کل تعداد 12 فروند جنگنده شناسایی MIRAGE F-1CR از اسکادرانهای ER33 (مستقر شده در پایگاه هوایی ال-اهزا در کشور عربستان سعودی) و 8 فروند شکاری رهگیر از اسکادرانهای EC12 (مستقر در پایگاه هوایی دوهه قطر) به منطقه خلیج فارس جهت نبرد با نیروی هوایی عراق از طرف پاریس فرستاده شد.فرانسوی ها مستقیما بعد از فرود شروع به انجام ماموریت کردند در حالی که جنگ هنوز شروع نشده بود MIRAGE F-1CR شروع به پروازهای شناسایی بر فراز مرز عراق با کویت با کمک غلاف های فوق پیشرفته" تانپسون سی اس اف رفائل "کردند.




MIRAGE F-1CR پس از بازگشت از یک ماموریت شناسایی-عملیات طوفان صحرا 1990


تا شروع عملیات "طوفان صحرا " MIRAGE F-1CR های فرانسوی 442 صورتی پرواز بر فراز عراقی های اشغال گر انجام دادند.MIRAGE F-1 های رهگیر هم با پوشش دادن به MIRAGE F-1CR تعداد 637 پرواز در اطراف دوهه انجام دادند.
با شروع شدن عملیات طوفان صحرا در 17 یانوار 1991 فرانسوی ها در روزهای اول جنگ جنگنده های خود رو برای انجام عملیات بر روی عراقی ها نفرستادند.از 26 همین ماه جنگنده های شناسایی MIRAGE F-1CR اماده شدند.
از 5 فورال ماموریت مهمی به MIRAGE F-1CR ها داده شد: پیدا کردن سریع موشک های اسکاد عراقی



یکی از مهمترین ماموریت های MIRAGE F-1CR های فرانسوی در نبرد طوفان صحرا پیدا کردن سکوهای اسکاد بود




کلا در طول عملیات طوفان صحرا MIRAGE F-1CR ها تعداد 114 صورتی پرواز انجام دادند. اف-1 های اطراف دوهه هم تعداد 150 صورتی پرواز برای تامین امنیت این شهر به انجام رساندند.
در همین هنگام 12 فروند اف-1 هفتمین اسکادران نیروی هوایی قطر همراه با فرانسوی ها امنیت پایتخت را فراهم میکردند.همچنین همراه جنگنده -بمب افکنهای F-16C از اسکادرانهای 614 و 401 نیروی هوایی تاکتیکی امریکا تعدادی عملیات تهاجمی بر علیه عراقی ها در کویت انجام دادند.عراق در این جنگ تعداد 9 فروند اف-1 از دست داد .تعداد 8 فروند توسط ایگل های نیروی هوایی امریکا و یک فروند توسط EF-111 منهدم شد.




EF-111 هواپیمای جنگ الکترونیک امریکایی


این اتفاق جالب در 17 یانوار 1991 روی داد.در این شب یک MIRAGE F-1EQ تنهای عراقی یک فروند EF-111 را مورد رهگیری قرار داد و به پشت ان رسید و موشک خود را بر روی ان قفل کرد.در همان هنگام با دیدن امواج رادار اف-1 عراقی توسط یانکی ها انها به سرعت به سمت پایین جهت فرار کردن از قفل راداری اف-1 عراقی شیرجه رفتند.اف-1 عراقی هم به دنبال انها شیرجه رفت ولی به علت تاریک بودن هوا و دید کم اف-1 عراقی درست با پوزه به زمین خورد و منهدم شد.شدت برخورد به حدی بود که حتی جنازه خلبان عراقی پیدا نشد.
متحدین یک بار حمله MIRAGE F-1EQ5 های عراقی رو به ثبت رساندند.
خلبان نیروی هوایی عربستان سعودی "سالح الشمرانی" ماجرا را این گونه تعریف میکند:
از پایگاه خود با یک فروند F-15C جهت پوشش هوایی و گشت معمولی بر روی خلیج فارس بلند شدم.هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که سه فروند اف-1 عراقی رو بر روی صفحه رادار خود دیدم.با نزدیک شدن به اف-1 ها دیدم که یک فروند از انها در زیر خود موشک اگزوست حمل میکند و دو فروند دیگر کاور هستند.در همین هنگام وارد داگ فایت پر پیچ و خمی شدم و توسط دو موشک سایدو ایندر دو فروند انها رو منهدم کردم .یکی از انها اف1 حامل اگزوست بود. اف-1 سومی به سرعت به عراق بازگشت.

(فیلم ماجرای نابودی دو فروند اف1 توسط خلبان سعودی: اینجا را کلیک کنید)


در سال 1991 با خراب شدن اوضاع صدام در یک اقدام عجیب دستور داد تا تمامی جنگنده هایی که توانایی بلند شدن از زمین را دارند به ایران پناهنده بشوند.
نیروی هوایی عراق با عجله و در حالی که هر چند ساعت تعدادی از جنگنده و بمب افکنهای خود رو از دست میداد هر هواپیمایی که توانایی پرواز داشت رو به کشوری فزستاد که چند سال قبل به مدت 8 سال با ان میجنگید.از اونجایی که عملیات با سرعت انجام شد تعدادی از جنگنده ها به علت نقص فنی در میان راه ساقط شدند.
تعداد 148 فروند از انواع هواپیماها به ایران رسیدند و به سرعت به عللی نا معلوم تا پایان نبرد طوفان صحرا به فرودگاه مشهد در شرقی ترین نقطه ایران منتقل شدند.
این 148 فروند هواپیما برای نیروی هوایی ایران که در ان دوران بیش از 20 فروند جنگنده عملیاتی نداشت همچون هدیه ای پادشاهانه از طرف صدام بود.
IRIAF به سرعت با کمک مهندسین پاکستانی و روسی به بررسی این هواپیماها پرداخت.
تعداد 11 فروند انواع میگ-23 بسیار مستهلک و قدیمی بودند و وارد خدمت در نیروی هوایی ایران نشدند. تعداد 44 فروند سوخو-20/22 هم به علت فقدان کمک روسیه در تامین قطعات و اموزش های پروازی عملیاتی نشدند که علت ان هم قدیمی بودن جنگنده و باز ایستادن خطوط تولید قطعات ان در روسیه میباشد و در حال حاظر در پایگاه های ایران کنار باندها به خواب ابدی فرو رفته اند.البته پروازهایی از سوخو-22 ها با رنگ امیزی در اطراف همدان و اصفهان به ثبت رسیده است و این جنگنده ها در مرز با عراق بارها توسط ایستگاه های مرزی دیده شد ه اند.امکان این هست این جنگنده ها با کمک گرجستان که به عملیاتی شدن هفت فروند سوخو-25 در سپاه پاسداران ایران کمک کرد عملیاتی شده باشند.
تعداد 4 فروند میگ-29 و 24 فروند جنگنده های نو و تازه تحویل شده به نیروی هوایی عراق هم با کمک روسیه و اوکراین در نیروی هوایی ایران به خدمت در امدند .4 فروند میگ-25 هم به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شده و درون شیلتر ها به خواب ابدی فرو رفته اند.

تعداد 20 فروند MIRAGE F-1EQ و 4 فروند MIRAGE F-1BQ دو نفره ابتدا با کمک پاکستانی ها به پایگاه نوزه همدان منتقل شدند .حقیقت این است که صاحب جدید اف-1 ها هیچ عجله ای در عملیاتی کردن انها نداشت.
استفاده از اولین 6 فروند اف-1 به سال 1992 باز میگردد.در ابتدا خلبانان پاکستانی که با همچین جنگنده هایی در ابتدای 1980 در لیبی پرواز میکردند به کمک ایرانی ها امدند.اولین خلبانان اف-1 ایرانی از خلبانان ورزیده فانتوم از پایگاه نوزه TFB-3 جهت اموزش دیدن با پاکستانی ها انتخاب شدند.
در سال 1997 تمامی اف-1 ها به پایگاه هوایی جدید امام رضا TF-14 منتقل شدند و مستشاران پاکستانی به کشورشان بازگشتند.اموزش ها تمام شده بود.








هنوز چندی از ورود اف-1 ها به مشهد نگذشته بود که عملیات های این اسکادران شروع شد.
پلیس و سپاه پاسداران ایران در یک درگیری واقعی با چند گروه بزرگ نظامی که ایران انها را باند بزرگ قاچاق مواد مخدر می نامید در مرز با افغانستان و پاکستان درگیر شده بود.این درگیری دیگر به یک جنگ بزرگ مبدل شده بود. چون نیروهای قاچاق چی حتی دارای تانک و موشک های زمین به هوایی "ایگلا " و سلاح های سنگین بودند.پلیس ایران چندین بار متحمل شکست سنگین شد و تعداد 2 فروند هلیکوپتر ایران یک فروند بل206 حامل فرماندهان پلیس و یک فروند AH-1J کبری سرنگون شد و تمامی خدمه کشته شدند و در این هنگام ارتش ایران وارد کارزار شد.







یک فروند MIRAGE F-1EQ و یک فروند MIRAGE F-1BQ در حال بلند شدن از باند پایگاه 14 تاکتیکی مشهد


در ابتدا یک فروند RF-4E فانتوم ایران از پایگاه 14 مشهد به اسمان بلند شده و به شناسایی مواضع قاچاق چیان اقدام کرد.تنها مدتی از فرود فتو فانتوم نگذشته بود که دو فروند اف-1 ایرانی از روی باند پایگاه مشهد بلند شدند و به سمت اهداف از پیش تایین شده راهی شدند.پس از بمب باران مناطق تایین شده تعداد 3 موشک "ایگلا" به سمت انان پرتاب شد که در طی این ماجرا یک فروند اف-1 به خلبانی "تیمسار حبیبی" مورد اصابت قرار می گیرد و به علت عمل نکردن صندلی پرتاب شونده در این عملیات کشته میشود.
پس از این مدتی پروازهای اسکادران اف-1 ها متوقف شد.
در این هنگام فرانسه طی سفر رئیس جمهور پیشین ایران به پاریس با موافقت کشورهای غربی تحت قرار داد کمک به ایران جهت بستن راه قاچاق مواد مخدر به غرب با فرستادن و فروش تعداد 50 فروند مدل پیشرفته MIRAGE F-1 و تامین قطعات یدکی موافقت کرد که به علل نا معلومی احتمالا کمبود بودجه نظامی از طرف ایران رد شد.

در حال حاظر سرنوشت اف-1 ها در ایران در پرده ای از ابهام است.رادار این جنگنده ها طیق داده های کارخانه سازنده عملا نباید کار بکنند و از حظور انها در عملیات تهاجمی میتوان فهمید این جنگنده ها برای عملیات تهاجمی عملیاتی شده اند نه رهگیری.احتمالا این جنگنده ها با بمب ها و راکتهای بومی و ساخت امریکا که در ایران در حال استفاده میباشد سازگار شده اند.عملا میزان پرواز این جنگنده ها نسبت به سال 1996 سیر کاملا نزولی داشته که علت ان رو میتوان در کم بودن قطعات یدکی دانست.با وجود اینکه حدود سه فروند ایلوشین-76 در شب انتقال از قطعات اف-1 ها پر شده بودند ولی باز این قطعات برای 24 فروند اف-1 به مدت عملیاتی نگه داشتن 10 سال کاملا کم هست.

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از گلدن کرون عزیز)

عکس های جدید نظامی(خیال و واقعیت)

تعدادی عکس نظامی (بعضا دستکاری شده)متعلق به هنرمند معروف آقای فریبرز شماس تقدیم به شما