مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مصاحبه مطبوعاتی فرمانده نیروی هوایی

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این نیرو در رژه 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با تجهیزات ساخت داخل شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری یادواره "حماسه جاوید"  اظهار داشت: نیروی هوایی در هوا امسال با هواپیماهای ملخ دار مقدماتی، جت یک سکانه، جت دو سکانه، هواپیماهای ایران 140 و هلی کوپترهای ساخت سپاه به انجام رژه خواهد پرداخت.

وی افزود: دررژه زمینی نیز امسال نیروی هوایی از تجهیزات بومی و کاملا داخلی استفاده خواهد کرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره میزان آمادگی دفاعی این نیرو برای مقابله با تهدیدات دشمن و توان دفاعی آن اظهار داشت: دکترین رزمی ما بر اساس دفاع از دستاوردهای نظام و جمهوری اسلامی ایران است، لذا آماده هر گونه مقابله با تهدیدات ناهم طراز دشمن هستیم.

وی افزود: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از بهترین آمادگی برای مقابله با تهدیدات دشمن طی 30 سال گذشته برخوردار است.

امیرمیقانی با اشاره به پیشرفت های نیروی هوایی طی 30 سال گذشته به خصوص در خوداتکایی و عدم وابستگی به تولید تجهیزات نظامی، تصریح کرد: هواپیماهای ما مربوط به 30 سال پیش بود، اما در زمینه تجهیز نیروی هوایی ما حتی هواپیماهای مربوط به گذشته را از لحاظ جنگ الکترونیک، بمب ها و موشک ها نیز تجهیز کردیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص ساخت بمب قاصد نیزاظهار داشت: این بمب توسط نیروی هوایی ارتش ساخته شد و سپس برای تولید انبوه به صنایع دفاعی انتقال یافت اما در حال حاضر نیروی هوایی به دنبال ساخت مدلهای پیشرفته تری از این بمب است و تا کنون توانسته نوع دوم را ساخته و تحقیقات مدل سوم آن را آغاز کند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص ساخت جنگنده آذرخش نیز تصریح کرد: چند فروند از این هواپیما در نیروی هوایی ساخته شد و سپس به دلیل عدم وجود امکانات کافی برای تولید انبوه آن، تکنولوژی ساخت این هواپیما به هسا اصفهان انتقال یافت.

وی با بیان اینکه  دشمن از ایمان بالا و پایبندی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به کشورشان و دستاوردهای آن بسیار وحشت دارد اظهار داشت: هم اکنون قویترین، پایبندترین و ارزشی ترین نیروها در نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت هستند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش اعلام کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بالاترین توان نظامی و دفاعی آماده مقابله با تهدیدات دشمن است و اگر خدای ناکرده با حمله ای از سوی دشمن مواجه شویم، دشمنان را به شدت زمین گیر و از عمل خود پشیمان خواهیم کرد.

وی در تشریح پیام خود به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه در خصوص دستاوردهای نظامی کشور، اظهار داشت: کشورهای منطقه بدانند دکترین دفاعی ما تنها در راستای دکترین پدافندی است، لذا هیچ گونه مشکلی برای آنها از جانب ایران به وجود نخواهد آمد چرا که همه ما مسلمان و برادر هستیم.

امیر میقانی تصریح کرد: دستیابی ایران به سلاح های نظامی پیشرفته تنها برای مقابله با دشمنان اسلام است، لذا اگر ایران در عرصه دفاعی تقویت شود، ثبات و امنیت را برای منطقه به وجود خواهد آورد.

وی در خصوص چگونگی تحت پوشش قرار دادن نقاط هوایی کشور از طریق رادار ملی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران تمامی رادارهایی که در کشور استفاده می شد ساخت خارج بود، اما با اقدامات گسترده ای پس از جنگ توسط متخصصان داخلی به عمل آمد، چند سال پیش ایران موفق به ساخت رادار ملی شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تاکید کرد: در حال حاضربخش اعظمی از نقاط هوایی کشورتوسط رادار ملی تحت پوشش قرار گرفته و ازطریق آن در دسترس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی انجام عملیات پرواز 140 فروند هواپیمای نظامی جمهوری اسلامی ایران در آسمان عراق در روز یکم فروردین ماه سال 1359 ، این عملیات را بزرگترین و گسترده ترین پرواز جمعی تا آن زمان دانست که یک رکورد محسوب می شود.

امیر میقانی در خصوص شکل گیری این عملیات اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منافع دشمن در منطقه با چالش جدی مواجه شد وایران که اصلی ترین حافظ منافع غرب تا قبل از انقلاب محسوب می شد با پیروزی بر رژیم ستم شاهی به عنوان اصلی ترین مخالف آنها درجهان به شمار آمد.

وی خاطر نشان کرد: دشمن برای بازیابی موقعیت خود در منطقه توطئه های زیادی را پس از انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد که تقسیم استانهای کشور، ترور شخصیت ها و حمله نظامی از جمله آن بود، که تمامی این توطئه ها با هوشیاری امام راحل (ره)،  مردم و مسئولان نظام برطرف شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش به آمادگی این نیرو قبل از حمله عراق به ایران اشاره کرد و گفت: در خرداد ماه سال 59 شورای عالی دفاعی کشور طرحی را برای مقابله با حمله نظامی به ایران آماده کرد و نیروی هوایی نیز متناسب با آن طرح البرز را تهیه و طی آن اهداف جدیدی را برای کشور درزمینه دفاعی متصور شد.

وی یادآوری کرد: تمامی برنامه های نیروی هوایی قبل از آغاز جنگ با عراق آماده شده بود و این نیرو در آن زمان در آمادگی کامل به سر می برد، به طوریکه حتی نام خلبان ها، محل پرواز و هواپیما نیزدراختیارما بود.

امیر میقانی به حمله نظامی عراق در 31 شهریور ماه سال 59 به ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه هدف استراتژی و دکترین دفاعی کشور ما انجام عملیات پیش دستانه نیست و در آن زمان هم نبود، پس از حمله عراق به کشور که هدف اصلی آن از بین بردن نیروی هوایی بود، تنها با گذشت دو ساعت، طی یک عملیات برنامه ریزی شده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران چندین منطقه استراتژیک در عراق را بمباران کرد.

وی ادامه داد: با توجه به ادعای مسئولان رژیم بعث و شخص صدام که می گفتند نیروی هوایی ایران از بین رفته است، با گذشت کمتر از 20 ساعت از حمله عراق به ایران، 140 فروند هواپیمای نیروی هوایی ضربه سختی را به مناطق استراتژیک عراق وارد آوردند و موفق شدند که بالای 50 درصد از توان هوایی عراق را در این حمله از بین ببرند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش به نقش این نیرو در آغاز و پایان جنگ تحمیلی علیه ایران اشاره کرد و گفت: آغاز جنگ ایران با رویکرد مناسب نیروی هوایی در پرواز 140 فروند هواپیما در خاک عراق و نمایش یک قدرت نظامی در خور نام ایران آغاز و پایان آن نیز با از بین بردن تجهیزات دفاعی عراق در عملیات مرصاد توسط نیروی هوایی نیز انجام شد.

همچنین در این نشست خبری، حجت الاسلام محمد جعفر روحی، دبیر یادواره حماسه جاوید 140، گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش ارائه کرد و اظهار داشت: حماسه سازان این حماسه بزرگ در اول مهر ماه سال جاری مورد تقدیرنیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت تا بدانند همیشه به عنوان الگوی پاسداری و مقاومت در قلب دل ملت ایران جای دارند.

وی افزود: آن چیزی که باعث شد این بزرگان چنین حماسه بزرگی را خلق کنند ابزاری نبود که در اختیار داشتند بلکه غیرت، مردانگی، شجاعت، تخصص، تعهد و ایمان آنها بود.

سانحه هوایی تایلند و مسافران ایرانی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند از بستری شدن شش نفر از مجروحان ایرانی سانحه هوایی روز یکشنبه در جنوب این کشور در بیمارستان جزیره پوکت خبر داد. محسن پاک آیین ، حال عمومی این افراد را که اعضای دو خانواده ایرانی هستند رضایت بخش اعلام کرد.


وی افزود: به دلیل دوری مسافت بین پوکت و بانکوک که بیش از ۷۰۰کیلومتر فاصله دارد،امکان حضور نمایندگان سفارت ایران در محل تاکنون میسر نشده، اما تمهیداتی برای رسیدگی به وضع آنان تدارک دیده شده است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران درتایلند اضافه کرد: باتوجه به این که برخی مدارک شناسایی مسافران ایرانی در این سانحه از بین رفته، لذا سفارت ایران تمام مساعی خود را برای حمایت از آنان معطوف خواهد کرد.


به گفته پاک آیین، به همین منظور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران به منظور رسیدگی به امور درمانی و اعزام مسافران ایرانی هواپیمای سانحه دیده عازم پوکت شده است.


وی شش مجروح ایرانی بستری شده در بیمارستان پوکت تایلند را پرویز هاشمی، مدیا هاشمی، مهسا فتوره چی، عباس کیانی موحد، مهرانا کیانی موحد و مریم میرطاهری معرفی کرد.


از سوی دیگر برخی اخبار تایید نشده از حضور ۱۹ایرانی درمیان مسافران هواپیمای سانحه دیده تایلندی در فرودگاه جزیره پوکت تایلند حکایت می‌کند.


گفتنی است، انحراف یک فروند هواپیمای مسافربری هنگام فرود در فرودگاه جزیره پوکت تایلند، دست کم ۶۱کشته و شماری مجروح بر جای گذاشت.


این سانحه در ساعت  ۱۵و  ۴۰دقیقه روز یکشنبه (به وقت محلی) و در حالی که یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط داخلی وان- تو- گو تایلند در حال فرود در فرودگاه جزیره پوکت واقع در جنوب این کشور بود، اتفاق افتاد.


چیساک آنگسوان مدیرکل امور حمل و نقل تایلند نیز با تایید شمار قربانیان این هواپیما، گفت: این هواپیما، فرودگاه دون موانگ بانکوک پایتخت تایلند را در ساعت۱۴و ۳۰دقیقه به مقصد جزیره پوکت ترک کرد اما به دلیل بدی هوا، نبود دید کافی و لغزنده بودن سطح باند فرودگاه کنترل آن از دست خلبان خارج شد و با درختان کنار باند بشدت برخورد کرد.


بر اساس گزارش‌های رسیده هنوز شمار دقیق کشته‌شدگان و مجروحان هواپیمای مسافربری تایلند در فرودگاه پوکت روشن نشده و احتمال می‌رود بر تعداد کشته‌شدگان این سانحه افزوده شود.


جزیره تفریحی پوکت واقع در ۷۰۰کیلومتری جنوب بانکوک پایتخت تایلند از جمله مهم‌ترین مراکز تفریحی- گردشگری تایلند به ویژه در جذب گردشگران خارجی به شمار می‌آید.


www.irna.ir


روش‌های شناسایی و مقابله با موشک کروز

 

سجاد غضنفری


کارشناس مهندسی هوافضا


 


مقدمه


موشک کروز که اسم خود را از تعریف پرواز کروز برای هواپیما گرفته است به موشکی گفته می‌شود که بیشتر مسیر خود را در حالت پایدار و نزدیک به زمین طی می‌کند. چنین موشکی توانایی بالایی در حمل سرجنگی‌های سنگین برای حمله به اهداف زمینی داشته و یکی از تسلیحات مهم و راهبردی بسیاری از ارتش‌های جهان است. موشک کروز یک موشک بلندبرد با توانایی پرواز در ارتفاع پایین است. این گونه موشک‌ها معمولا از پیشرانش جت برای پرواز استفاده می‌کنند که به موشک اجازه می‌دهد به صورت ممتد و در مدت زمان طولانی پرواز کند. از نقطه نظر پیشرانه و تولید نیروی برآ این موشک شباهت بسیار زیادی با هواپیما داشته و میتوان آن را هواپیمای بدون خلبانی نامید که هدف اصلی از طراحی و ساخت آن حمل سرجنگی‌های معمولی یا حتی هسته‌ای با قدرت نابودی بالا در فاصله طولانی است.



موشک‌های کروز جدید معمولا با سرعت مافوق‌صوت مشابه هواپیماهای بدون خلبان و در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند. همین امر شناسایی و نابودی آنها با سامانه‌های شناسایی عادی چون رادار و پدافندی عادی را مشکل می‌سازد. به همین دلیل بسیاری از کشورها برای ساختن ابزارهایی که توانایی مقابله با این موشک‌ها را داشته باشد، تلاش می‌کنند . با توجه به توانایی این موشک‌ها در شناسایی و نابودی اهداف خاص و تعیین‌کننده نظامی، جلوگیری از کارکرد حتی یک موشک کروز می‌تواند در نتیجه نبرد تاثیر فراوانی ایجاد کند. در بسیاری موارد برای مقابله با یک سلاح می‌توان از نقاط قوت آن استفاده کرد. در واقع نقطه‌ی قوت سلاح در عین حال نقطه‌ی ضعف آن سلاح نیز دانسته می‌شود. موشک کروز نیز از این قاعده مستثنی نیست. با شناخت کامل روش‌هایی که موشک کروز برای ناوبری و هدایت استفاده می‌کند، می‌توان روش‌هایی برای مقابله با آن جستجو کرد.



روش‌های شناسایی و ره‌گیری موشک کروز


موشک‌های کروز همانند هر وسیله پرنده توسط رادارهای معمولی قابل ره‌گیری است. البته به دلیل جثه‌ی کوچک این موشک و اینکه در ارتفاع کم و با سرعت زیاد پرواز می‌کند، ردیابی آن اندکی سخت‌تر به نظر می‌رسد. موشک‌های کروزی که در طول جنگ جهانی اول و بعد از آن ساخته شده‌اند نسل اولیه این موشک‌ها را تشکیل می‌دادند و تا حدود 70 درصد تلفات داشته‌اند. آسیب‌پذیری بالای آنها در درجه اول به خاطر مسیر مستقیم آنها بود که باعث می‌شد که این موشک‌ها به راحتی توسط رادارها شناسایی و توسط پدافند هوایی مورد هدف قرار گیرند. در آن زمان سرعت این موشک‌ها از هواپیماهای جنگنده به مراتب کمتر بود و یک هواپیمای جنگنده می‌توانست آنها را به راحتی نابود سازد. اما در حال حاضر با پیشرفت‌هایی که در طراحی و تولید این گونه موشک‌ها صورت گرفته می‌توانیم موشک کروز را پرنده‌ای در نظر بگیریم که در ارتفاعی در حدود یک دهم ارتفاع پروازی موشک V-1 (نخستین موشک کروز) پرواز می‌کند و مسیر مستقیم خود را به تغییر ارتفاع به یک خط شکسته در صفحه تبدیل می‌کند.



در طراحی‌های جدید برای کم شدن احتمال ردیابی توسط رادار سعی شده است که در این موشک‌ها کم شدن سطح مقطع راداری مورد توجه قرار بگیرد. همچنین از مواد جاذب امواج رادار در بدنه‌ی موشک نیز استفاده شده است که امواج راداری را منعکس نکنند. در موشک‌های کروز امروزی سطح مقطع راداری در حد یک صدم متر مربع است که مقدار بسیار کمی برای ردیابی می‌باشد. همین باعث شده که ردیابی موشک‌های کروز جدید توسط رادارها به سختی صورت گیرد. در کشورهای پیشرفته که جلودار صنعت موشکی در هوافضای جهانی می‌باشند، نابود کردن موشک کروز توسط یک سامانه‌ی پدافندی سه مرحله‌ای صورت می‌گیرد. در ادامه به دنبال آنیم که مختصری در مورد این سامانه شرح دهیم.


 
سامانه‌ی پدافند سه مرحله‌ای


این سامانه از سه مرحله به شرح زیر تشکیل یافته است:


-          مرحله اول : آشکارسازی و شناسایی هدف


-          مرحله دوم :ره‌گیری و قفل بر روی موشک کروز


-          مرحله سوم : نابودسازی با آتش کردن بر روی موشک



در مورد موشک کروز، مهمترین مرحله آشکارسازی است. زیرا افزون بر یک سطح مقطع کم راداری بیشتر موشک‌های کروزی که ساخته می‌شوند برای نیروی محرکه خود از موتورهای جت توربوفن معمولی استفاده می‌کنند که گرمای کمی تولید می‌کنند. در نتیجه امکان آشکارسازی آنها با استفاده از حسگرهای حرارتی بسیار کم است. حتی اگر در فواصل کوتاه بتوان حرارت منتشر شده از موتور را با کمک حسگرهای فروسرخ تشخیص داد به دلیل سرعت موشک کروز در برد و ارتفاع کم امکان نشان دادن واکنش برای بسیاری از پایگاههای پدافندی وجود ندارد.



برای آشکارسازی یک موشک کروز باید از راداری در ارتفاع بالا و یا راداری که در ماورای افق در حال پرواز باشد (همچون هواپیمای آواکس)، استفاده کرد. چنین راداری باید برد زیادی داشته باشد و بتواند موشک کروزی را که در ارتفاع کم پرواز می‌کند و در خط دید رادار زمینی نیست شناسایی کرده و اطلاعات آن را به ایستگاه پدافند زمینی ارسال کند تا آمادگی لازم برای اقدامات پدافندی صورت گیرد. چنین راداری می‌تواند موشک‌های کروزی که سطح مقطع راداری پایینی دارد را به راحتی شناسایی کند. راداری که برای شناسایی موشک کروز مورد استفاده قرار می‌گیرد باید یک رادار رزونانس باند فرکانس بالا باشد (مانند رادار وی اچ اف) که فرکانس آن بین 30 تا 300 مگاهرتز باشد.




روش های مقابله


در سال‌های اخیر موشک‌های کروز از مهمترین تسلیحات مورد استفاده توسط ارتش امریکا و دیگر ارتش‌های بزرگ دنیا بوده است. مقابله با موشک کروز و بررسی روش‌هایی که بتوان با استفاده از آن موشک کروز مهاجم را نابود کرده و یا از کار انداخت برای ایجاد یک سامانه‌ی پدافندی، حیاتی است. به‌طور کلی روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان با موشک کروز مقابله کرد به دو دسته کلی تقسیم می شوند:


-          روش اول: در این روش موشک تحت عنوان پرنده‌ی مهاجم مورد حمله قرار می‌گیرد(روش سخت).


-          روش دوم: در این روش موشک تحت عنوان یک سامانه‌ی الکترونیکی هدف اختلالات راداری قرار می‌گیرد(روش نرم) .



روشهای سخت


نخستین راهی که برای مقابله با موشک کروز به نظر می‌رسد نابودسازی آن با استفاده از تسلیحات معمولی چون توپخانه‌ی ضدهوایی و یا مسلسل‌هایی با کالیبر زیاد است. چنین تسلیحاتی باید بتوانند به طور خودکار هدف را جستجو و شناسایی و تعقیب کنند و در موقعیت مناسب با گشودن آتش به سمت آن موشک را به صورت کامل منهدم کنند. در عین حال باید بتوانند پرنده مهاجم را از پرنده خودی تشخیص دهند. سلاح 20 میلیمتری خودکار MK-15 فالاکس، سلاحی از این دسته است که برای مقابله با اجسام پرنده‌ی مهاجمی که به سمت کشتی می‌آیند، طراحی و ساخته شده است. چند قبضه از این سلاح می‌تواند در نقاط مختلف و حساس یک ناو جنگی نصب شود و در صورت نزدیک شدن موشک کروز و یا هواپیما رادار جستجوگر اطمینان ‌یابد که هواپیما و یا موشک نزدیک‌شونده مهاجم است؛ سپس رادار ره‌گیری مسیر اصلی آن را تشخیص داده و با رسیدن موشک به یک فاصله معین شلیک به سوی آن آغاز می‌شود. با شروع مرحله نابودسازی پرنده‌ی مهاجم، مسلسل چرخان این اسلحه در هر دقیقه بین 3000 تا 4500 گلوله 20 میلیمتری حاوی تنگستن و یا اورانیوم ضعیف شده به سمت هدف پرنده شلیک کرده و تا نابودی کامل هدف شلیک را ادامه می‌دهد. برای مقابله با موشک‌های کروز همچنین میتوان از موشک‌های پدافندی نیز استفاده کرد.


تفنگ 20 میلیمتری MK-15 فالاکس و اجزای آن در سال 1996یک موشک کروز را با استفاده از سامانه‌ی موشکی زمین به هوای پاتریوت متصل به آن مورد اصابت قرار داد که حاکی از امکان استفاده از موشکهای زمین به هوای تاکتیکی بر علیه موشک‌های کروز مهاجم بود.



موشک پاتریوت یک موشک زمین به هوای قدرتمند ساخت امریکاست که تا کنون در سه نسخه مختلف ساخته شده است. آخرین نسخه‌ی آن با سه ماخ سرعت دارای 15 کیلومتر برد است و می‌تواند با استفاده از فیوزهای مجاورتی و یا ضربه‌ای هدف را نابود کند. در آخرین ویرایش این موشک با توانایی‌های پیشرفته از فناوری جدیدی همانند سرراداری پیشرفته و بدنه کامپوزیتی جدید استفاده شده است. افزون بر پاتریوت به طور مشخص میتوان به سامانه‌ی موشکی تور-ام-1 اشاره کرد که توانایی درگیری با موشک‌های کروز را دارد.



روشهای نرم 


روش دیگری که برای مقابله با موشک‌های کروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر مبتنی بر عدم درگیری فیزیکی با موشک کروز و گمراه کردن و یا اختلال در نحوه کارکرد آن است. این روش‌ها را می‌توان تحت عنوان روش‌های‌نرم طبقه‌بندی کرد. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که به عنوان روش نرم شناخته می‌شود، به جنگ الکترونیک معروف است.


 


- جنگ الکترونیک


بیشتر موشک‌های کروز از سامانه‌ی موقعیت‌یابی جهانی (GPS) برای ناوبری استفاده می‌کنند. می‌توان از همین مشخصه برای گمراه کردن موشک کروز استفاده کرد و با ایجاد اختلال در امواجی که از طریق ماهواره‌ها صادر می‌شود، موشک را گمراه کرد و یا به آن آدرس غلط داد. ماهواره‌های GPS سیگنال‌های خود را در دو باند ماکروویو و یا فرکانس‌های باند ال ارسال می‌کنند. به دو طریق می‌توان در این سیگنال‌ها ایجاد اختلال کرد.



یکی از طریق اخلالگرهای باند پهن که بدون توجه به محتوای اطلاعات بر روی اطلاعات ارسالی، پارازیت ایجاد می‌کنند و به آنها اخلالگرهای غیرهوشمند می‌گویند؛ و دیگری آن دسته که با توجه به سیگنالی که به گیرنده ارسال می‌شود موقعیت نادرستی را به گیرنده ارسال می‌کنند. در این روش گیرنده اطلاعات خطادار و یا پارازیت در سامانه تشخیص خود را مشاهده نمی کند، ولی موقعیتی که به آن داده شده غلط بوده و باعث عدم موفقیت آن می‌گردد. این منابع ارسال سیگنال می‌توانند به صورت پایگاه زمینی، شناور و یا هوایی از طریق کشتی و هواپیما و یا بالن سیگنال ارسال کنند.


افزودن بر مقدار خطای ایجاد شده در سامانه‌ی ناوبری موشک در مراحل نهایی نیز میتواند موشک را گمراه‌تر کند. با ایجاد شرایطی چون گرد و خاک و یا طوفان‌های مغناطیسی مصنوعی نیز می‌توان در سامانه‌ی هدف‌یابی نهایی موشک اختلال ایجاد کرد. البته در مقابل موشک‌های بسیار پیشرفته این روش‌ها عملی نیست، چون ممکن است در این موشک‌ها هدف توسط یک نقطه مرجع زمینی برای سامانه تعریف شده باشد.

منبع:آویا


 

نگاهی به صنعت هوانوردی عمومی

از سال‌ها پیش که صنعت هوانوردی به جهانیان معرفی شد، پرواز برای هر فرد علاقمند یک آرمان و یک هدف به شمار می‌آمد. هوانوردی عمومی بخشی از تغذیه‌ی روح بشری را در سال‌های متمادی بر عهده گرفته بود، اما بالا رفتن سوانح و پایین آمدن ایمنی در این بخش سبب کاهش پروازهای این بخش شد. در عین حال در سال‌های اخیر تلاش‌های پیشروان این صنعت برای راه‌اندازی و گسترش نسل جدید این صنعت بالا گرفته است.


 


تاریخچه


بشر همواره در آرزوی پرواز و دسترسی به آسمان فراتر از دید خود بوده است. این تفکر و پیش‌زمینه سبب شد تا با پیدا شدن روش‌های ساده‌ای برای پرواز و گسترش و پیشرفت صعت هوانوردی بین سال‌های 1970 تا 1980 بسیاری از مردم جهان خصوصا در امریکا و اروپا بر آن شوند تا در حد توان خود به پرواز در آیند. این تقاضای بالا در آن سال‌ها سبب شد تا هواپیماهای نسل جدید که وزن سبک و کنترل بسیار ساده داشته و با سرعتی پایین و کمترین قوانین مورد نیاز برای پرواز می‌توانستند در آسمان بپرند، وارد بازار شده و به عرضه در آیند. این نسل از هواپیماها فوق سبک نامیده شده و به این بخش از صنعت هوافضا، هوانوردی عمومی
(
General Aviation) گفته شد.




بیشتر هواپیماهای فوق سبک را چترها و یا گلایدرها و کایت‌ها تشکیل می‌داد، اما در ادامه هواپیماهای ساده و دست‌سازی که قابلیت حمل و نقل تا 4 نفر مسافر را داشت نیز وارد این عرصه شد. افزایش این صنعت در امریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه و سوئد بسیار چشمگیر بود که در این میان دو کشور اول به میزان قابل توجهی پیشرفت کردند.


 تعریف


تعریف هوانوردی عمومی در کشورهای مختلف به گونه‌های مختلف بیان شده است اما بیشتر کشورهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بر اساس دستورها، تعاریف و قوانین امریکا که بر حوزه‌ی امریکای شمالی (مرکز اصلی هوانوردی عمومی) حاکم است اکتفا می‌کنند.


در تعریف امریکایی از این هوانوردی، پرنده‌ای شامل این بخش می‌شود که وزن و میزان سوخت آن از میزانی معین بیشتر نباشد. بر این اساس قوانین FAR103 بر هواپیماهای چنین جاری است. البته در سال 2004 با تشکیل USUA که یک کمیته برای هواپیماهای سبک است، دسته‌ی هواپیماهای سبک ورزشی نیز به کلاس‌های هواپیماها افزوده شد. کانادا نیز بر همین روند تعریفات خود را جاری می‌کند.


در اروپا محدود کننده‌ی هواپیما وزن آن است اما بر اساس تعداد صندلی‌ها و سرنشینان هواپیما تغییر می‌کند. قوانین حاکم بر این هواپیماها بر اساس JAR-1 وضع می‌شود. این قوانین در استرالیا نیز جاری است.


نیوزیلند نیز که با هواپیماهای بیشتر آکروباتیک خود در سال‌های اخیر وارد این صنعت شده است، در دو کلاس مختلف به بررسی این هواپیماها و قوانین مربوطه می‌پردازد. دسته‌بندی‌ها بر اساس وزن و تعداد سرنشینان و قوانین بر پایه‌ی قوانین امریکایی وضع شده‌اند.



 محدوده‌ی فعالیت


هواپیماهای سبک معمولا بر اهدافی ویژه طراحی می‌شود و چند ماموریتی نخواهند بود، مگر آنکه ایده‌های جدیدی در این بخش به ذهن طراح وارد شود. از آنجا که در واقع این بخش به صنعت هوانوردی الحاق شده است، تقریبا تمام رسته هواپیماهای تک ماموریتی را در این گروه قرار می‌دهند. این هواپیماها همانطور که در تاریخچه بیان شد در ابتدا در امریکا و اروپا خصوصا انگلستان بسیار پر کار بوده‌اند، اما چندی بعد همه‌گیر شدن این هواپیماها این صنعت را به کل اروپا و نقاطی از آسیای شرقی رساند. با کاهش امنیت و گرایش صنعت به سمت تفریح این هواپیماها بیشتر در حوزه‌ای از آسیا و اروپا و امریکای شمالی مشغول به کار هستند. هواپیماهایی که در این بخش پرواز می‌کنند را می‌توان در یکی از گروه‌های زیر محدود به فعالیت نمود:




-          ایروباتیک





-          عکسبرداری هوایی


-          مسابقات هوایی


-          آمبولانس هوایی


-          نمایش هوایی


-          پرواز با بالن




-          چتربازی


-          گزارش ترافیک


-          هوانوردی SATS


 



دسته‌بندی هواپیماها


در واقع اولین نسل این هواپیماها در سال 1900 ساخته شده است اما اگر بخواهیم دسته‌بندی این هواپیماها را به صورت دقیق و نیمه‌علمی بررسی کنیم، سال 1970 مبدا این امر بوده است. از این سال به بعد انواع مختلفی از این هواپیما به عرصه آمدند و در بخش‌های مختلفی به کار گرفته شدند. همان‌طور که در بررسی محدوده‌ی فعالیت‌ این بخش از هوانوردی بحث شد، هر یک از این هواپیماها برای یک ماموریت خاص طراحی شده‌اند ولی این سبب نمی‌شود که یک ماموریت خاص را تنها با یک دسته از این هواپیماها بتوان انجام داد. به طور کلی می‌توان این هواپیماها را در 6 دسته‌ی زیر تقسیم نمود:



-          چترها و پرنده‌های سبک بدون موتور (گلایدرها)





-          چترهای موتوردار





-          پاراگلایدر


-          جایروپلن





-          بالن هوای داغ



 بررسی امنیت و آمار سوانح این هواپیماها



به صورت آماری این بخش از صنعت دارای سابقه‌ی امنیتی خوبی نمی‌باشد. در طراحی‌های اول بیشتر هواپیماها شکننده و یا ناپایدار بودند. از آنجا که برای به پرواز در آوردن این هواپیماها نیاز به گواهینامه و یا آموزش مخصوصی نیز نبوده است، خلبانان اکثرا بی‌تجربه‌ی این پروازها که از حد تحمل هواپیمای خود در برابر مانورهای مختلف و چگونگی مقابله با ناپایداری آنها خبر نداشتند، در بسیاری از موارد در اثر وارد کردن بار زیاد به هواپیمای خود دچار سانحه شده و سقوط می‌کردند. آمار مرگ و سانحه در ابتدای عمومی شدن این صنعت به شدت بالا بوده و در حال رشد بود. تا اینکه بزرگان این بخش که بیشتر در امریکا و انگلیس حضور داشتند برای حل این مشکل در دو بخش صدور گواهینامه و بالا بردن کیفیت پروازی و عملکرد هواپیماهای این بخش به فعالیت پرداختند.





بر اساس آخرین آمارهایی که در دست است، تعداد سانحه‌ی منجر به مرگ در این صنعت 16 مورد در یک میلیون ساعت پروازی و تعداد مرگ نیز 7/1 نفر در هر 100 میلیون مایل مسافت پروازی بوده است. با وجود اینکه در هواپیماهای جدید و خصوصا نسل SATS امنیت و پایداری هواپیماها به حدود مناسبی افزایش یافته است، اما هنوز هم مانند گذشته اشتباه خلبانان مهم‌ترین عامل سوانح این رسته از هواپیماهاست. بیشتر خلبانان این صنعت از خلبانان سابق مسافربری و یا از هواپیماهای خاص پرواز عمومی هستند. با وجود آنکه محدودیت‌های محیطی برای پرواز این هواپیماها بیشتر از دیگر هواپیماها است، قوانین زیادی برای محدودیت پرواز با این هواپیماها وجود ندارد. به همین علت در این صنعت در سال‌های اخیر بیشتر کشورها به دنبال راه‌اندازی گواهینامه‌ی پرواز با هواپیماهای سبک یا ساخت دست هستند. ضمنا از آنجا که هواپیماهای اسپرت نیز در این بخش جا می‌گیرند، گواهینامه‌ی جداگانه‌ای برای پروازهای ایروباتیک و هوانوردی ورزشی صادر خواهد شد. برای صدور این گواهینامه سطح معینی از تجربه برای خلبانان نیاز می‌باشد که بر اساس تعیین کارشناسان مربوطه معین خواهد شد. گرچه اتفاق این امر سیار ضروری و با اهمیت به نظر می‌رسد، تنها در امریکا اقداماتی در این زمینه به انجام رسیده است.




آینده


با وجود آنکه ساخت هواپیماهای سبک و فوق‌سبک با عملکرد بالا و مناسب که قابلیت پرواز در سرعت‌های قابل قبول و با بردهای مناسب در حال افزایش است، تعداد سوانح منجر به مرگ این هواپیماها نیز افزایش یافته است. ضمنا در سال‌های اخیر خلبانان زیادی خصوصا بازنشستگان خطوط هوایی مسافربری و باربری برای بدست آوردن درآمدهایی مناسب و سود بیشتر (خصوصا در بخش پست و حمل و نقل هوایی) به این سمت گرویده‌اند، اما به علت خستگی و بعضا کمبودهای جسمانی آنها، اشتباهات آنها بالا رفته و میزان سوانح به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد.





بسیاری از افراد علاقمند که از اطلاعاتی کافی برای ساخت یک هواپیمای دست‌ساز برخوردار هستند و با استفاده از راهنماهای ساده‌ای که برای افزایش امنیت هواپیماهای دست‌ساز در کشورهای پیشرفته‌ای همچون امریکا، کانادا و انگلستان منتشر شده است، هواپیمای خود را ساخته و با آن به پرواز تفریحی و یا کار در بنگاه‌های حمل و نقل می‌پردازند. اما با توجه به تصمیماتی که در سال‌های اخیر برای این صنعت گرفته شده است، آمدن در این بخش از هوانوردی به راحتی گذشته نیست. با ارائه‌ی گواهینامه‌های مخصوص به پرواز هواپیمای سبک در بخش تک نفره، چند نفره و باربری و نیز نیاز این هواپیما به دریافت گواهینامه‌ی صلاحیت و امنیت پروازی، دولت‌های کشورهای صاحب این صنعت به دنبال ادامه‌ی این روند اما همراه با سوانح و حوداث کمتر هستند. در امریکا و مخصوصا در ایالات پربارتر از نظر این صنعت، ناوبری اختصاص داده شده به این هواپیماها به آنها کمک می‌کند تا بتوانند با ذهنی آرام‌تر پرواز خود را دنبال کنند. ثبت تمام پروازهای این هواپیماها در تمام نقاط با جزئیات و جمع‌آوری آمار و علل تمام سوانح این بخش از راه‌هایی است که دولت امریکا برای بهبود بخشیدن وضعیت هوانوردی عمومی در پیش گرفته است. در کنار این مساله پیشرفت فناوری هواپیماهای سبک هواپیماهایی همچون Titan و Loehle و گروه هواپیماهای SATS را به بازار معرفی کرده است که در کنار ارضای نیاز هوانوردی و مانورهای کوچک استفاده‌کنندگان به آنها امنیت بیشتری را هدیه می‌کند. بیشتر بخش‌های این هواپیماها به صورت خودکار و تنها با ارائه‌ی شرایط پروازی تنظیم می‌شوند و یا آنکه تنظیم کردن آنها با رعایت چند نکته‌ی ساده ممکن است. دنیای هوانوردی عمومی به دنبال آنست که هواپیماهای این بخش را طوری طراحی کند که در هر شرایطی اگر هواپیما در ارتفاعی مناسب است، بتواند به سادگی، بدون نیاز به موتور و تنها با اعمال چند دستور معین به سطوح کنترلی هواپیما را به سلامت بنشاند.



 منبع:آویا

اختلاف‌نظر آمریکا و روسیه در رابطه با دفاع موشکی

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس از مبدا واشنگتن روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و روسی گزارش داد که مذاکرات آمریکا و روسیه درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای همکاری دفاع موشکی با آمریکا در حل و فصل اختلافاتی که رابطه دو کشور را آشفته و متشنج کرده، شکست خورده است.


آمریکا امیدوار است که کارشناسان فنی آمریکایی و روسی که قرار است روز سه‌شنبه این هفته از سیستم راداری روسیه در آذربایجان بازدید کنند، با طرح ایده‌های جدید همکاری به برگزاری دور جدید مذاکرات دو کشور کمک کنند.


پوتین پیشنهاد کرده است که در راستای تلاش آمریکا برای دفاع در برابر تهدید موشکی احتمالی برخی کشورها، روسیه و آمریکا در اداره تاسیسات عظیم قبله در آذربایجان و نیز یک رادار در دست احداث در جنوب روسیه تشریک مساعی کنند.


رییس جمهوری روسیه که از مذاکرات آمریکا برای نصب ۱۰فروند موشک رهگیر در لهستان و رادار در جمهوری چک به شدت انتقاد می‌کرد، در ماه ژوئن با ارایه پیشنهاد همکاری، آمریکا را متعجب کرد.


مسایل مورد اختلاف در رابطه با دفاع موشکی بارها در مذاکرات مستقیم ماه‌های اخیر مستقیم پوتین و جرج بوش رییس جمهوری آمریکا مطرح و درباره آن گفت وگو شد.


روسیه سیستم دفاع موشکی موردنظر آمریکا را تهدیدی علیه موشک‌های خود می‌داند.


بوش و پوتین در مذاکراتی که برای یافتن راه‌های حل این اختلافات برگزار کردند، با انجام یکسری گفت وگوها تحت ریاست جان رود دستیار وزارت خارجه آمریکا و سرگئی کیسلیاک معاون وزیر خارجه روسیه موافقت کردند و دو طرف دو بار در ماه‌های ژوئیه و اوت در واشنگتن و پاریس دیدار و گفت وگو کردند، اما این مذاکرات به حل این اختلافات کمک چندانی نکرد.


آمریکا امیدوار است که روسیه با طرح‌های واشنگتن برای ایجاد یک سپر موشکی در اروپا همکاری کند اما روسیه کمک به مبارزه آمریکا با به اصطلاح تهدیدهای برخی کشورها را به لغو طرح‌های واشنگتن در اروپا مشروط کرده است.


رود به دنبال مذاکرات روز دوشنبه با کیسلیاک در پاریس گفت که آمریکا پیشنهادهای جدیدی را در رابطه با نحوه همکاری موشکی دو طرف مطرح کرده است اما یک مقام آمریکایی که در زمینه مسایل دفاع موشکی فعالیت می‌کند و خواست نامش فاش نشود، گفت که این ایده‌های جدید موجب حل اختلافات مربوط به شرایط همکاری نشده است.


به گفته این مقام آمریکایی، طرفین(آمریکا و روسیه) در همان جای قبلی قرار دارند.


یک مقام روس نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت که در این مذاکرات، تغییری در موضع آمریکا ایجاد نشده است و دو طرف همچنان درباره اصل و محتوای پیشنهاد پوتین اختلاف نظر دارند.


آمریکا امیدوار است که نشست روز سه‌شنبه این هفته در محل تاسیسات راداری آذربایجان، بذر ایده‌هایی را برای دور سوم مذاکراتی بکارد که قرار است ماه آینده در مسکو برگزار شود.


آمریکا که قصد ندارد احداث و نصب سپر دفاع موشکی خود را در اروپا به تاخیر اندازد، خواستار آن است که رادارهای پیشنهادی پوتین به عنوان یک سیستمی علاوه بر سیستم دفاع موشکی در اروپای مرکزی و نه به عنوان جایگزین آن فعالیت کنند.


کارکرد رادار قبله در آذربایجان مشابه راداری نیست که قرار است در جمهوری چک نصب شود.


به گفته گلن هاوارد رییس بنیاد جیمزتاون که یک موسسه سیاست‌گذاری در زمینه امنیت ملی در واشنگتن است، تاسیسات راداری قبله قابلیت استراق سمع دارد و چشم و گوش روسیه در خاورمیانه است.


www.irna.ir


بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاوردهای سپاه حفاظت هواپیما

رییس قوه‌ قضاییه از دومین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی ‌های سپاه حفاظت هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در این بازدید که عصر امروز صورت گرفت، از خدمات نیروهای سپاه حفاظت هواپیمایی در مقابله با توطئه ‌ها تقدیر کرد.

رئیس قوه قضائیه در پایان بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران ، با اشاره به اینکه رشد توانمندی‌های سپاه ناشی از روحیه انقلابی آن است، گفت: دستاوردهای به نمایش گذاشته شده دراین نمایشگاه نشاندهنده توانمندی سپاه حفاظت هواپیمایی است.

وی افزود: این نمایشگاه افتخار آمیز و نشانه توانمندی ما در امنیت پرواز است و باید به مردم ایران تبریک و تهنیت بگویم چرا که نیرو‌های سپاه با داشتن روحیه انقلابی، فداکاری و ایثار، اینگونه رشد کرده ‌اند.

براساس این گزارش ، در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای سپاه در حفاظت هوایی کشور دکتر غلامحسین الهام، وزیر دادگستری و حجت ‌الاسلام والمسلمین نیازی، رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز حضورداشتند. 


لینک جهت دیدن عکس های بیشتر:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8606250626

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=553311

عکس روز

Click for larger version

دوستان عزیز و خوانندگان محترم وبلاگ مجله هوایی

خواهشمندیم با نظرات و انتقادات خود ما را در هرچه بهتر اداره کردن این مجله مجازی یاری رسانید

 

Click for larger version  در ضمن مطالب و اطلاعاتی را که مد نظر دارید  وخواهان بیشتر دانستن آنها هستیدبه ما اطلاع داده تا مقاله ای مناسب و در خور شما عزیزان را در آن ارتباط تقدیم حضور نماییم

با تشکر

Mig-33 Fulcrum

میگ-33 جنگنده ی ساخت روسیه است با نام ناتوی فولکروم (ایی)این جنگنده همان ارتقا یافته میگ-29 ام بود.این جت جنگنده در اواسط سال 1980 ساخته شد.البته این نام جدید برای بازار یابی بودن نیز بود.اما این یک نظر رسمی نبود.به هر حال نام سوپر فولکروم را نیز در درخواست کردند.در سال اواسط سال 1980 طرح توسعه میگ 29 به این منظور مطرح شد تا که این جنگنده تا مرزهای روسیه یا جبهه های احتمالی برد داشته باشد ولازم بود که یک جنگنده چند نقشه در جبهه ها حضور داشته باشد ودفاع هوایی لازم را به جا بیارد واین امر باعث میشد که در جنگ و مسایل استراتژیک تاثیر به سزایی داشته باشد. میگ 33 بعدا با نام میگ 29 ام ایی در بازار سال 1990 نشان داده شد. جنگنده میگ 33 جنگنده ایی بود که میتوانست وعده هایی از جنگنده میگ 35 بدهد.آنها به طور مرتب در حال تغییر مولفه های گوناگون در جنگنده های خود بودند که در نهایت با تغییرهایی در موتور ها به میگ 29 او-وی-تی برسند.این همان میگ 29 ام بود که برای سومین بار تغییر نام میداد.
ویژگی های طرح
جنگنده میگ 33 بر پایه میگ 29 ساخته شد اما اصلاحاتی در آن به وجود آمده بودکه با عث میشد مقبول تر وبا نقش بیشتری ظاهر شود همچنین این جنگنده میتوانست در جنگ های هوایی موفق تر باشد. با توجه به حدود رزم میگ 33 ظرفیت سوخت داخلی آن زیاد شده بود.کابین خلبان ارتقاداده شده بود وبهتر شده بود.سیستم های مخابراتی وناوبری هم تغییر دادهشده بود.سیستم های اقدام متقابل الکترونیکی-نظارت وسیستم های کنترل و...
تکامل بال وبدنه
اینجاست که تغییرات هرچند کم وکوچک در طرح توسعه و پیشرفت میگ-33 کاربرد داشت.بالها وبدنه از یک سری آلیاژ سبک آلومینیوم ولیتیوم ساخته شده بود که نسبت پیشرانش را نسبت به وزن افزایش میداد.بر روی شکل هندسی ورودی های هوای موتور تجدیدنظر میشود-فضاهایی برای ایجاد حمل سوخت بیشترتعبیه میشود به عنوان مثال در کمر (ستون فقرات)جنگندهبرای این کار بزرگ تر شده بود-یک سری زره هایی در بدنه ساخته میشود تا جنگنده از صدمه های خارجی یا (اف-او-دیی)محافظت کنند. در آیرودینامیک میگ 33 هم تجدیدنظر شده بود.مساحت بالها و شهپرها هم بزرگ شده بودند همچنین در سیستم ترمزها یا (برییک)هم اصلاحاتی به عمل آمده بود.
نیروی پیشرانه
میگ-33 از سری موتور های (آر-دیی-33)استفاده میکرد امااز نوع اصلاح شده آن به نام3M RD-33
این موتور های جدید توانایی حداکثر وزن تیک-آف یا (ام-تی-او-دابلیو) 22.4 تن را داشتندو ماکزیمم لود(بارگیری مهمات)تا 4500 کیلوگرم فراهم میکردند. که این مشخصات در میگ-29 به ترتیب 18 تن و3500 کیلوگرم است.همچنین سرویس ونگهداری از میگ-33 هم بهینه شده بود.
برد وسیستم سوخت
میگ-33 با سیستم (آی-اف-آر) یا همان پرواز با سوخت اضافه مچ شده بود واز این لحاظ محدودیتی برای آن وجودنداشت میگ-33 میتوانست 3 مخزن سوخت خارجی را با خود حمل کند.البته در بالها ظرفیت بارگیری سوخت به طور قابل توجه ایی همچنین همانطور که یاداور شدم در کمر وفضاهای داخلی نیز افزایش یافته بود.اینها ویژگی ها دست به دست هم میداد تا این جنگنده بدون باک خارجی بردی تا 2000 کیلومتر وبا داشتن تانک های خارجی تا3200 کیلومتر ودر نهایت با به کار بردن سوخت گیری در حین پرواز یا سیستم (آی-اف-آر) بردی تا 6000 با داشتن مخازن اضافه داشته باشد.


کاکپیت
کابین شکاری میگ-33 دوباره طراحی شد و سه ویژگی را داشت.سیستم های آنالوگ تا حدی نگه داشته شدند اما دو صفحه کریستال مایع رنگی یا (ام-اف-دیی) برای آن ساخته شد.سیستم های کنترل سلاح ها با نام HOTAS -با یک رادار جدید مدلZhuk-ME
که میتوانست برد بیش از 120 کیلومتر را سرچ و اسکن کند و در یک زمان به چهار هدف حمله کند.همچنین برای اهداف زمینی تا 250 کیلومتر قدرت برد داشت.این در حالی است که میتوانست با موشک هایی که حمل میکرد تا فاصله 150 کیلومتری به راحتی اهدافش را سرنگون کند
وسیستم ردیاب جدید مادون قرمز یا (آی-آر-اس-تی) همچنین میگ-33 به سیستم کلاه خلبان مدرن که در انتخاب اهداف خلبان را کمک میکرد مجهز شده بود.پس به طوری کلی تمام سیستم های الکترونیکی -رادارو حتی سیستم های هشدار همگی از نو برای میگ-33 ساخته شدند.
مهمات:
میگ-33 توانایی حمل موشک های هوا به هوای سری آر به نام های
RVV-AE (R-77), R-27ER1, R-27ET1, R-27R1, R-27T1, R-73E air-to-air missiles
همچنین موشک های سنگین هوا به زمین
Kh-29T, Kh-29L, Kh-31A, Kh-31P, Kh-35E
و یک توپ 30 میلیمتری با 150 فشنگ با سیستم مختل کننده الکترونیکی (ایی-سی-ام پاد)
به اضافه حمل بمب های هدایت شونده
KAB-500KR (OD)-KAB-500L
و انواع راکت ها و بمب های دیگر
مشخصات جنگنده میگ-33
خدمه:یک نفر
طول:17.37 متر
طول باله:11.4 متر
ارتفاع:4.73 متر
مساحت باله:38 مترمربع
وزن خالی:11تن
حداکثر وزن با مهمات:15.3 تن
ماکزیمم وزن برای تیک-آف:22.4 تن
پیشرانه:دو عدد موتور آر دیی -33 سری 3 ام-پس سوز-توربوفن-با قدرت 81.4 کیلو نیوتن
حداکثر سرعت:در ارتفاع پایین برابر 1.2 ماخ ودر ارتفاع بالا 1.96 ماخ
برد:2000 کیلومتر
سقف ارتفاع:17.5 کیلومتر
نرخ اوج کیری بر حسب متر در ثانبه:252
وزن باله ها:442 کیلوگرم بر هر مترمربع

http://mph1.blogfa.com/post-151.aspx

آمریکا درصدد فروش تسلیحات پیشرفته به تایوان است

 

در حالی که آمریکا با استقلال تایوان از چین مخالفت می‌ورزد ، درصدد فروش تسلیحات پیشرفته به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار به این جزیره است .


به گزارش روز پنجشنبه شبکه خبری تایوان سکیوریتی ، پنتاگون قصد دارد سلاح‌هایی چون جنگنده‌های گشتی ضد زیردریایی مدل  اوریون - پی ۳سی  و موشک‌های ضد هوایی  اس ام -  ۲را به تایوان بفروشد .


آژانس همکاری و امنیت دفاعی آمریکا اعتقاد دارد فروش این سلاح‌ها برای برقراری توازن اقتصادی و نظامی و ثبات سیاسی در منطقه تنگه تایوان اهمیت دارد .


این آژانس وابسته به پنتاگون تاکید کرده است که تایوان به دنبال خرید ۱۲فروند از جنگنده‌های مذکور است .


این جنگنده‌های مدل  اوریون  قادر به گشت زنی ، اجرای عملیات شناسایی و جاسوسی و ضد زیردریایی و شناسایی سخت افزارهای نظامی مرتبط با آنهاست .


در صورت موافقت کنگره آمریکا  ۱۴۴فروند از موشک‌های ضد هوایی اس ام - ۲نیز به تایوان فروخته خواهد شد که بر روی ناوشکن‌ها قابل نصب است و برای مقابله با تهدیدهای موشک‌های کروز استفاده می‌شود .


فرود اضطراری یک فروند هواپیمای آموزشی در مازندران

مدیرکل باز‌ساری و حوادث غیرمترقبه مازندران گفت: یک فروند هواپیمای دو نفره آموزشی به علت شرایط نامساعد جوی ساعت 15 امروز فرود اضطراری کرد.

بهزاد پورمحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سار‌ی افزود: این هواپیما مربوط به مرکز آموزش خلبانی بال گستر مازندران و در حال عزیمت از تهران به ساری بوده است.
وی اظهار داشت: این هواپیما در منطقه شیرگاه شهرستان سوادکوه در زمین‌های کشاورزی مجبور به فرود اضطراری شد.

پورمحمد در پایان با اشاره به اینکه این فرود اضطراری تلفاتی نداشته است، گفت: در این فرود اضطراری فقط به بخش‌هایی از هواپیما خسارت وارد شده است.