مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

اختلاف‌نظر آمریکا و روسیه در رابطه با دفاع موشکی

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس از مبدا واشنگتن روز یکشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و روسی گزارش داد که مذاکرات آمریکا و روسیه درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای همکاری دفاع موشکی با آمریکا در حل و فصل اختلافاتی که رابطه دو کشور را آشفته و متشنج کرده، شکست خورده است.


آمریکا امیدوار است که کارشناسان فنی آمریکایی و روسی که قرار است روز سه‌شنبه این هفته از سیستم راداری روسیه در آذربایجان بازدید کنند، با طرح ایده‌های جدید همکاری به برگزاری دور جدید مذاکرات دو کشور کمک کنند.


پوتین پیشنهاد کرده است که در راستای تلاش آمریکا برای دفاع در برابر تهدید موشکی احتمالی برخی کشورها، روسیه و آمریکا در اداره تاسیسات عظیم قبله در آذربایجان و نیز یک رادار در دست احداث در جنوب روسیه تشریک مساعی کنند.


رییس جمهوری روسیه که از مذاکرات آمریکا برای نصب ۱۰فروند موشک رهگیر در لهستان و رادار در جمهوری چک به شدت انتقاد می‌کرد، در ماه ژوئن با ارایه پیشنهاد همکاری، آمریکا را متعجب کرد.


مسایل مورد اختلاف در رابطه با دفاع موشکی بارها در مذاکرات مستقیم ماه‌های اخیر مستقیم پوتین و جرج بوش رییس جمهوری آمریکا مطرح و درباره آن گفت وگو شد.


روسیه سیستم دفاع موشکی موردنظر آمریکا را تهدیدی علیه موشک‌های خود می‌داند.


بوش و پوتین در مذاکراتی که برای یافتن راه‌های حل این اختلافات برگزار کردند، با انجام یکسری گفت وگوها تحت ریاست جان رود دستیار وزارت خارجه آمریکا و سرگئی کیسلیاک معاون وزیر خارجه روسیه موافقت کردند و دو طرف دو بار در ماه‌های ژوئیه و اوت در واشنگتن و پاریس دیدار و گفت وگو کردند، اما این مذاکرات به حل این اختلافات کمک چندانی نکرد.


آمریکا امیدوار است که روسیه با طرح‌های واشنگتن برای ایجاد یک سپر موشکی در اروپا همکاری کند اما روسیه کمک به مبارزه آمریکا با به اصطلاح تهدیدهای برخی کشورها را به لغو طرح‌های واشنگتن در اروپا مشروط کرده است.


رود به دنبال مذاکرات روز دوشنبه با کیسلیاک در پاریس گفت که آمریکا پیشنهادهای جدیدی را در رابطه با نحوه همکاری موشکی دو طرف مطرح کرده است اما یک مقام آمریکایی که در زمینه مسایل دفاع موشکی فعالیت می‌کند و خواست نامش فاش نشود، گفت که این ایده‌های جدید موجب حل اختلافات مربوط به شرایط همکاری نشده است.


به گفته این مقام آمریکایی، طرفین(آمریکا و روسیه) در همان جای قبلی قرار دارند.


یک مقام روس نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت که در این مذاکرات، تغییری در موضع آمریکا ایجاد نشده است و دو طرف همچنان درباره اصل و محتوای پیشنهاد پوتین اختلاف نظر دارند.


آمریکا امیدوار است که نشست روز سه‌شنبه این هفته در محل تاسیسات راداری آذربایجان، بذر ایده‌هایی را برای دور سوم مذاکراتی بکارد که قرار است ماه آینده در مسکو برگزار شود.


آمریکا که قصد ندارد احداث و نصب سپر دفاع موشکی خود را در اروپا به تاخیر اندازد، خواستار آن است که رادارهای پیشنهادی پوتین به عنوان یک سیستمی علاوه بر سیستم دفاع موشکی در اروپای مرکزی و نه به عنوان جایگزین آن فعالیت کنند.


کارکرد رادار قبله در آذربایجان مشابه راداری نیست که قرار است در جمهوری چک نصب شود.


به گفته گلن هاوارد رییس بنیاد جیمزتاون که یک موسسه سیاست‌گذاری در زمینه امنیت ملی در واشنگتن است، تاسیسات راداری قبله قابلیت استراق سمع دارد و چشم و گوش روسیه در خاورمیانه است.


www.irna.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد