مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تصویر روز

Diamond DA-40D Diamond Star TDI aircraft picture

 

دایموند هواپیمای آموزشی ماهان ایر

 

 

دومین ایرباس کارگو ایران ایر در فرودگاه فرانکفورت

Grumman F-14A Tomcat aircraft picture

تصویر

دو عکس زیبا از گربه رام نشده ایرانی

حادثه تلخ سقوط هواپیما در اسپانیا

تصویر

یک فروند MD-82 متعلق به شرکت SpanAir اسپانیا با رجیستر EC-HFP به هنگام برخاستن از باند 36 راست فوردگاه باراخاس مادرید خارج شد و آتش گرفت ...

تعداد سرنشینان هواپیما ۱۷۱ نفر بوده که طبق اعلام منابع غیر رسمی تا کنون ۱۵۵ نفر جان خود را از دست داده اند ...
شماره پرواز JK5022 و مقصد لاس پالماس در جزایر قناری بوده است ...
تلفات گسترده لغزش هواپیما در فرودگاه مادرید

لغزش یک فروند هواپیمای مسافربری اسپانیا در فرودگاه بین‌المللی مادرید به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شده است.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از بی‌بی‌سی هواپیمای بوئینگ مک‌دونال داگلاس که در اختیار یک شرکت هواپیمایی اسپانیا (اسپن ایر) بود با یکصد و شصت و شش مسافر قرار بود به سمت گران کاناریا در جزایر قناری پرواز کند. این نوع هواپیماها معمولا در پروازهای کوتاه در داخل اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که 45 نفر تا کنون کشته شده و 19 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. اما گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که یکصد و پنجاه نفر کشته شده‌اند.

دود غلیظی محوطه اطراف ترمینال چهار فرودگاه مادرید را فرا گرفته است. هنوز مشخص نیست که دلیل این لغزش چه بوده است اما گزارش برخی رسانه های اسپانیایی حاکی از آن است که یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفته است.


تصویر


تصویر


وقتی روس ها دست به کار می شوند

رهبران نظامی و سیاسی روسیه در حال بررسی طرحی برای مجازات رژیم صهیونیستی به علت کمک به ارتش گرجستان در اوستیای جنوبی برآمده و بر این اساس قرار است در سوریه پایگاه موشکی ایجاد کند.

تجهیز ارتش گرجستان به هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و سایر سلاحهای جنگی و الکترونیک از سوی رژیم صهیونیستی
روسیه را بر آن داشته است تا در اقدامی تلافی‌جویانه ارتش سوریه را با موشکهای زمین به زمین از نوع اسکندر با برد 200 کیلومتر مجهز کند.

گزارشهای منابع جاسوسی اسرائیل نیز گزارش می‌دهند که موشک اسکندر یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای حال حاضر در ارتشهای دنیا است.

بر اساس گزارشهای این منابع در صورت استقرار این موشک در ارتش سوریه، اسرائیل تنها دو راه را در پیش روی خود خواهد داشت،
راه اول اینکه برای سومین بار در طول دو سال گذشته سیستم دفاعی خود را تغییر دهد
یا اینکه ارتش اسرائیل نیز به مقابله با این موشکها بپردازد.

از سوی دیگر بر اساس گزارشها، روسیه نیز احتمال مقابله رژیم صهیونیستی با این موشکها را در نظر گرفته و برای جلوگیری از این اقدام افرادی را برای آموزش یگانهای نظامی سوریه در استفاده از این موشکها به این کشور اعزام می‌کند.
همچنین ارتش روسیه پایگاههای نظامی زمینی، دریایی و هوایی خود را در خاک سوریه مستقر خواهد کرد.

با مشخص شدن ابعاد مختلف دخالت نظامی رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ در اوستیای جنوبی روابط رژیم صهیونیستی و روسیه به تیرگی گراییده است
و هر دو طرف این درگیری‌ها سعی دارند از اهرم‌هایی که در دست دارند برای فشار به طرف مقابل استفاده کنند.

ظرف 10 سال آینده امکان پرواز اولین فضانورد ایران فراهم می‌شود

رئیس سازمان فضائی ایران گفت: در زمینه اعزام انسان به فضا مطالعات و بررسی های گسترده‌ای در کشور در حال انجام است و این مهم یکی از اهداف 10 ساله ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رضا تقی پور رئیس سازمان فضائی ایران با اشاره به اینکه ایران در نظر دارد در 10 سال آینده امکانات پرواز اولین فضانورد خود را به فضا فراهم کند، گفت: ظرف 6 ماه تا یکسال آینده، زمان قطعی محقق شدن این هدف مشخص خواهد شد.
به گفته تقی پور، پیشرفت در زمینه فناوری فضایی با توجه به گستردگی این حوزه یکی از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران است و همانگونه که در چشم انداز 20 ساله نیز مشخص شده است، ایران باید در سال 1400 رتبه اول منطقه را در زمینه فناوری هوا-فضا دارا باشد.
وی افزود: در مسیر تحقق این هدف برنامه 10 ساله ای برای این حوزه ترسیم شده است که هم اکنون با پرتاب موشک ماهواره‌بر اخیر یکی از نتایج آن مشاهده می شود.
رئیس سازمان فضائی ایران یکی از بخش های مهم در برنامه های فضایی ایران را ساخت راکتهای دارای قابلیت پرتاب ماهواره دانست که تنها چند کشور چنین توانایی را دارند و ایران نیز با آزمایش موفقیت آمیز پرتاب سفیر امید به جرگه این کشورها پیوست.
وی با پرهزینه توصیف کردن این فناوری در تمامی کشورهای جهان گفت: هند در 30 سال گذشته رقمی بالغ بر 15 میلیارد دلار را به طور مستقیم صرف پیشرفت در این زمینه نموده است که ارزش این سرمایه گذاری امروز به بیش از 35 میلیارد دلار رسیده است.
تقی پور یادآور شد: ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از فضا همکاری هایی را با ایتالیا و روسیه انجام داده است که این حرکت در آینده نیز ادامه خواهد داشت اما در ساخت ماهواره ای که به فضا پرتاب شد، ایران هیچ همکاری با دیگر کشورها نداشته است و همه مراحل ساخت این ماهواره به دست کارشناسان ایرانی صورت گرفته است و این فناوری کاملا بومی به شمار می رود.
وی در ادامه گفتگوی خود با پرس تی وی با اشاره به همکاری ایران با کشورهای اسلامی در زمینه ساخت ماهواره اسلامی "بشارت"، گفت: ایران همچنین یکی از اشاعه دهندگان همکاری های آسیا-اقیانوسیه در زمینه فناوری های فضایی است و در آینده ماهواره مشترکی به نام اس ام ام اس (SMMS) به فضا پرتاب خواهد شد که ایران نیز در زمینه ساخت آن با کشورهای آسیا-اقیانوسیه همکاری داشته است.
تقی پور همچنین پیشرفت در زمینه ی فن آوری فضایی را باعث پیشرفت اقتصادی و علمی کشور دانست و از ثمرات اقتصادی آن به حجم بالای کارآفرینی این فناوری در کشور اشاره کرد.
رئیس سازمان فضائی ایران گفت: پرتاب ماهواره امید حدود نیم میلیون دلار هزینه داشته است که این مقدار از هزینه هایی که برای ایجاد زیرساخت های این فناوری صرف شده است، جداست.
وی ابراز امیدواری کرد که ماهواره امید در 12 ماه آینده در مدار زمین قرار گیرد.

سیمرغ در ایران

آواکس ایران "سیمرغ" نامگذاری شد

شبکه ایران: هواپیمای آواکس نیروی هوایی ارتش به نام پرنده اسطوره‌ای ایران نامگذاری شد. هواپیمای پیش اخطار هوابرد ایران که اصطلاحاً آواکس نامیده می شود برای اولین بار در رژه 29 فروردین ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش عمومی گذاشته شد. تمام بخش‌های الکترونیکی، راداری و موتوری آن توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش و صنایع دفاعی کشور آماده سازی و عملیاتی شده، است.

جزئیات پرتاب موفق ماهواره بر

رئیس سازمان فضایی کشور با تشریح جزئیات موفقیت ایران در پرتاب ماهواره بر و اهداف این پرتاب گفت: "ماهواره بر" برای قرار گرفتن در مدار LEO طراحی شده بود که با پرتاب موفقیت آمیز آن ایران در زمره کشورهای دارنده دانش فنی این سیستم قرار گرفت.

دکتر رضا تقی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پرتاب "ماهواره بر" اولین تجربه کشور در این زمینه است، افزود: ایران در زمینه طراحی و ساخت "ماهواره بر" ها تاکنون تجربه ای نداشت اما با پرتاب موفقیت آمیز روز گذشته ، کشورمان نیز در زمره کشورهای دارنده دانش فنی "ماهواره بر " چون آمریکا، روسیه، فرانسه، هند و چین قرار گرفت. 

وی ماموریت این "ماهواره بر" را مدار LEO ذکر کرد و اظهار داشت: این پروژه در ابتدا برای طی مسیر 270  تا 530 کیلومتر برنامه ریزی شده بود که در اولین پرتاب آزمایشی ضمن اعمال موفق کنترل های فنی در تمام مراحل پرتاب توانست مسیر 800 کیلومتری را با موفقیت طی کند.

تقی پور تاکید کرد: این آزمایش که با هدف صحه گذاری بر عملکرد ماهواره بر، سیستم های داده پردازی از راه دور، دستگاه مرکزی زمین، ایستگاه های زمینی تله متری، فرمان از راه دور (تله کامند) و تعیین دقیق موقعیت ماهواره صورت گرفت توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

رئیس سازمان فضایی کشور ادامه داد: این پروژه با همت محققان وزارت علوم، دانشگاهها، مرکز تحقیقات مخابرات و مراکز تحقیقاتی طی یک برنامه 3 ساله اجرا شد. 

وی به کاربردهای فناوری فضایی در حوزه های زمین شناسی، ارتباطات، شناخت منابع طبیعی، حرکت رودخانه ها، مدیریت بلایای طبیعی و هواشناسی اشاره کرد و به مهر گفت: برای استفاده در مدیریت منابع طبیعی کشور، طراحی و ساخت ماهواره با ماموریت های ارتباطی و سنجش از راه دور برای کاربردهای استفاده از منابع طبیعی و زیر زمینی و جغرافیایی در دستور کار قرار گرفته است.

تقی پور از طراحی و ساخت برخی ماهواره ها تا 2 سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: این ماهواره ها در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل آن به تدریج در مدار مورد نظر قرار خواهد گرفت.

تصویر روز

Click here for full size photo!

توپولف زیبای ارم ایر!!!

Click here for full size photo!

نمایی از داخل ۷۴۷ تازه بازسازی شده هما

Click here for full size photo!

شرکت تازه تاسیس یاس ایر(همان پارس ایر سابق است با همان هواپیماهای کارگو)

Click here for full size photo!

فرود زیبای ایلیوشین نیروی هوایی

Click here for full size photo!

هرکولس همچنان...

Click here for full size photo!

اوج هنر ایرانی در پینت این هواپیما

 

سفیر امید ایرانیان به آسمان بال کشید

پرتاب موشک ماهواره بر ایرانی با حضور رئیس جمهور
متخصصان امیدآفرین کشورمان، پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سفیر امید را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور رئیس‌جمهور، با موفقیت انجام دادند تا بدین وسیله، راه ایران برای نشاندن ماهواره در مدار کره زمین هموار شود.
 
 این آزمایش که با هدف صحه‌گذاری بر عملکرد ماهواره‌بر، سیستم‌های داده‌پردازی از راه دور، دستگاه مرکزی زمینی، ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، فرمان از راه دور (تلکامند) و تعیین موقعیت ماهواره صورت گرفت، توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

گفتنی است، در این آزمایش، زیرساخت‌های ارتباطی گسترده زمینی به نحو کاملی از این پرتاب آزمایشی پشتیبانی کردند.
در همین زمینه، روز یکشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح، در پیامی دومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سفیر را تبریک گفت.
 
ستاد کل نیروهای مسلح در این پیام نوشت: این دومین پرتاب آزمایشی است که بحمدالله به اهداف خود رسید و موجبات شادی و اقتدار ملت شریف ایران اسلامی را فراهم آورد.
دکتر احمدی‌نژاد در سفر اخیر خود به ترکیه، از پرتاپ نخستین ماهواره مخابراتی ایرانی با موشک و پرتابگر ایرانی خبر داده بود.
 
مسئولان فضایی کشور، حدود شش ماه پیش (بهمن ماه 1386) پس از پرتاب آزمایشی موشک «کاوشگر-1» به فضا اعلام کرده بود که تا تابستان، ماهواره ایرانی «امید» را از سکوی پرتابی در داخل کشور در مدار زمین قرار خواهند داد.
 
بهمن ماه سال گذشته، مهندس طالب‌زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران درباره پرتاب آزمایشی «کاوشگر-1» به خبرنگاران گفته بوده: پرتاب «کاوشگر1» شامل دو بخش بود که پس از گذشت حدود 100 ثانیه، قسمت اول از قسمت دوم جدا شد و توسط چتری به زمین بازگشت و قسمت دوم تا ارتفاع 200 کیلومتری به راه خود ادامه داد.
 
وی افزود: بخش دوم این پرتابگر، اطلاعاتی که در مسیر پروازی‌اش وجود داشت، چون یونسفر، جو، امواج الکترومغناطیس و دیگر اطلاعات را دریافت کرد و همزمان با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار نمود و پس از پنج تا شش دقیقه دوباره توسط چتری به زمین بازگشت.
 
وی خاطرنشان کرد: این اطلاعات به عنوان فاکتور در پرتاب‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرتاب‌های بعدی نیز از همین مسیر ادامه یافته و به طور حتم این اطلاعات تغییر می‌یابد.
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این پرتابگر آن را گسترش می‌دهیم و امیدواریم در تابستان سال آینده (1388) ماهواره «امید» را بدین طریق پرتاب کرده و پس از آن به پرتاب ماهواره‌های دیگر اقدام کنیم.
 
 
واکنش‌ها به ماهواره‌بر ایران
AFP مدعی نگرانی غرب از دستیابی ایران به موشک ماهواره‌بر
انتشار خبر پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران به فضا، باعث بروز واکنش‌های جدیدی در آمریکا شده است، به گونه‌ای که از آن به عنوان تهدیدی برای احتمال گسترش این تکنولوژی به موشک‌های دوربرد یاد شده و باعث افزایش نگرانی درباره ایران شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک»، خبرگزاری فرانسه مدعی شد: پرتاب این ماهواره، می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب درباره برنامه اتمی ایران شود.

این خبرگزاری افزوده است: دولت‌های غربی که در حال حاضر هم نگران تمایلات اتمی ایران هستند، هشدار داده‌اند که تکنولوژی مورد استفاده در برنامه فضایی ایران می‌تواند مورد استفاده نظامی نیز قرار بگیرد؛ ادعایی که تهران همچنان آن را تکذیب می‌کند.

«گوردون یاندرو»، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: پیشرفت ایران و آزمایش موشک مشکل‌ساز است و پرسش‌های دیگری را در مورد مقاصد آنها ایجاد می‌کند. این اقدام و احتمال استفاده دو منظوره از برنامه موشک‌های دوربرد در راستای تعهدات ایران در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
یکی از مقامات ارشد ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، گزارش‌های رسانه‌های ایران مبنی بر پرتاب اولین ماهواره ساخت داخل ایران به نام «امید» صحت ندارد.

پیش از این خبرگزاری دولتی ایرنا خبر از پرتاب ماهواره امید به همراه این موشک داده بود اما این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که خبر منتشر شده صحت ندارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت: در همین حال روز یکشنبه فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران هم اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور با افزایش برد آنها، قادرند تا 3 هزار کیلومتر بدون سوخت گیری، پرواز کنند که در صورت صحت این خبر، این جنگنده‌ها به راحتی توانایی دستیابی به اسرائیل را خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: ایران در ماه فوریه گذشته، با اعلام ارسال ماهواره‌ای همراه با یک موشک به فضا و همچنین خبر بازگشایی اولین مرکز فضایی این کشور، باعث بروز نگرانی‌های زیادی در غرب شده بود و نوشت: ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان که با خطر دور چهارم تحریمات شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌روست، اصرار دارد که برنامه‌های اتمی این کشور کاملا متمرکز بر فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

ایران سال‌هاست که در حال پیشبرد برنامه فضایی خود است و در اکتبر 2005 یک ماهواره ایرانی ساخت روسیه با نام «سینای 1» را با استفاده از یک موشک روسی به فضا فرستاد.
 
از سوی دیگر، یک مقام رژیم اسرائیل اعلام کرد: نگران آزمایش موشکی و ماهواره‌ای ایران نیستیم!
به گزارش «خلیج‌تایمز»، یکی از مقامات ارشد آژانس فضایی اسرائیل گفت: جای هیچ نگرانی درباره آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران نیست.
وی با بیان این مطلب تأکید کرد: آنچه به عنوان عامل تهدیدکننده درباره ایران به شمار می‌رود، برنامه هسته‌ای تهران است.

«ییتزهاک بن» اسرائیلی در ادامه ادعا کرد: ایران هنوز راه زیادی تا دسترسی به ماهواره‌های فضایی دارد و این بزرگنمایی تعمدی تهران در موفقیت‌های فضایی خود، تنها به دلیل منصرف کردن اسرائیل و یا آمریکا از حمله به مناطق هسته‌ای ایران است.

«بن» که هم‌اکنون عضو مجلس شورا و فرمانده حزب «کادیما»ست، در ادامه گفت: این مطلب کاملا روشن است که ایران پس از سال‌ها، تنها به موشک‌های شهاب 3، دسترسی پیدا کرده و این تنها بخشی از یافته‌های ارتش اسرائیل است. تهدید واقعی از طرف ایران، تنها از برنامه‌‌های هسته‌ای تهران ناشی می‌شود، نه از ماهواره‌ها و موشک‌های بالستیک ارسالی آن به فضا!
مقامات ایرانی بر این باورند که موشک ارسالی توانایی حمل ماهواره مصنوعی به مدار زمین را دارد.

کاخ سفید با ابراز نگرانی از آزمایش‌های موشکی ایران معتقد است، ایران می‌تواند از چنین تکنولوژی و فناوری در ساخت موشک‌های بالستیک نیز استفاده کند.

در همین حال، «هوگو چاوز»، رئیس جمهور ونزوئلا هم اعلام کرده که این کشور در پنج سال آینده یک ماهواره نجومی را برای تعیین دقیق قلمرو این کشور به فضا خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چاوز همچنین اعلام کرد: نخستین ماهواره ونزوئلا که به نام «سیمون بولیوار» انقلابی بزرگ این کشور نامگذاری شده، با کاربری ارتباطاتی قرار است در نوامبر آینده و توسط چین به فضا پرتاب شود.


اما این صادرکننده بزرگ نفت به دنبال دستیابی به دومین ماهواره خود برای کمک به نقشه‌یابی در قاره گسترده آمریکای جنوبی است.
وی اعلام کرد، این ماهواره اطلاعات متفاوتی از کشاورزی تا نظامی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مقامات اعلام کرده‌اند: این ماهواره جدید در ونزوئلا ساخته خواهد شد؛ اما احتمال دارد که در سال 2013 توسط چین به فضا پرتاب شود.

موشک ماهواره بر ایرانی قبل از پرتاب

دیدن عکس های بیشتر:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8705270623

پرواز 3 هزار کیلومتری جنگنده‌های ایران بدون نیاز به سوخت‌گیری

امیر میقانی گفت: جنگنده‌های ایران به قابلیت پرواز 3 هزار کیلومتری بدون نیاز به سوخت گیری دست یافته‌اند.

 امیر خلبان احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش که شنبه شب در حاشیه مراسم تجلیل از آزادگان این نیرو در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش در راستای ارتقای توان رزمی خود، به طور مستمر در بخش بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات پیشرفت‌های زیادی را کسب کرده است، گفت: در زمینه ساخت هواپیمای رادار گریز موفقیت‌های خوبی را کسب کرده‌ و همچنین انواع پیشرفته بمب‌های دور زن و نقطه زن با برد ده‌ها کیلومتر را ساخته‌ایم.
وی اضافه کرد: در بخش بهینه‌سازی تجهیزات نیز برد جنگنده‌های ایرانی را بدون نیاز به سوخت گیری مجدد به بیش از 3 هزار کیلومتر برسانیم که موفقیت قابل توجهی است.
میقانی تاکید کرد: توان نیروی هوایی ارتش در بهترین حالت است و اگر دشمنان قصد شروع تجاوزی داشته باشد، باید بدانند که پایان‌کننده این اقدام، آنها نخواهند بود.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه دکترین ما دفاعی است و این تجهیزات برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد، افزود: کشورهای منطقه هم بدانند ما با آنها دوست و برادر هستیم و فقط در برابر متجاوز از خود دفاع می‌کنیم.
وی یادآور شد: تجهیزات نیروی هوایی ارتش، موجب پشیمانی هر دشمنی خواهد شد.
امیر میقانی همچنین با اشاره به سالروز ورود آزادگان به کشورمان گفت: همان روحیه‌ای که اسیران ما را در زندان‌های رژیم بعث بر صدامیان پیروز کرد، امروز نیز جرأت هر تعرض به ایران را از دشمن سلب کرده است.

آخرین مسافر

                                                                 
                                                           امید وصال تو

                     مرا  امید وصال تو زنده می دارد             و گرنه هر دمم از هجر تست  بیم  هلاک

                      نفس نفس اگر از باد نشنوم بویت           زمان زمان کنم از غم چو گل گریبان چاک

یا مهدی ادرکنی

 

           سالروز ولادت امید همه مستضعفان و ستمدیدگان جهان بر تمامی چشم انتظاران مبارک باد.