هماهنگ کننده پروازهای چارتر به جزیره کیش گفت: هر روز دو هواپیمای غول پیکر مدل (لاکهید) با 670 مسافر از تهران وارد جزیره کیش خواهد شد.
علی اکبر کوکب زاده در مراسم ورود نخستین هواپیمای غول پیکر مدل لاکهید شرکت هواپیمایی آسمان به جزیره کیش با اشاره به اینکه تقاضا برای ورود به جزیره کیش در حال افزایش است افزود: ظرفیت ناوگان هوایی جزیره کیش با اضافه شدن این دو هواپیما با ظرفیت670 مسافر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه جزیره کیش ظرفیت و توانمندی بسیار زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، اظهار کرد: سه شنبه هفته گذشته یکی از این دو هواپیما با 295 مسافر از تهران وارد کیش شده است و دومین هواپیما نیز در هفته جاری با ظرفیت 362 صندلی وارد جزیره کیش می شود.
وی افزود: این دو هواپیما به مدت یک سال در مسیر تهران ـ کیش ـ تهران و دیگر مسیرهای منتهی به کیش اقدام به جا به جایی مسافران خواهند کرد.
گفتنی است برای نخستین بار در این هواپیماهای جدید30 صندلی به بخش مهمانان ویژه (first class)اختصاص یافته است و همچنین میزان ورود گردشگران و مسافران از آغاز جشنواره تاکنون با افزایش حدود20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده است.
این تصویر متعلق است به بوئینگ ۷۴۷ نیروی هوایی کشور که چند روز پیش در حال تیک آف از فرودگاه مهرآباد بود. این اشتباه میتواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله سنگینی هواپیما و یا خطای خلبان و ... ولیکن گذشته از آن باید خدا را شکر کرد که اتفاق خاصی رخ نداد.
ممکن است، ایستگاه فضایی بینالمللی نماد صد میلیارد دلاری همکاری جهانی، قربانی مخالفتهای آمریکا با ایران شود.
به گزارش سرویس بینالملل «تابناک»، «بالتیمور سان» میگوید: وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش تکنولوژی اتمی به ایران، میتواند در کنار آن مانع خرید فضاپیمای روسی «سایوز» توسط ناسا پس از سال 2011 شود. در حالی که فضاپیماهای ناسا تا سال 2010 همگی بازنشسته میشوند و جایگزینهای آنها نیز بنا بر برنامه، تا سال 2015 امکان عملیاتی شدن را ندارند؛ بنابراین، راه دیگری برای این سازمان در فرستادن فضانوردان به فضا باقی نخواهد ماند.
مدافعان این ایستگاه بر این باورند که این ایستگاه بدون خدمه، تنها یک اثر هنری است که در فضا ایجاد شده است.
این گزارش میافزاید: قانون مصوب در سال 2000 با نام خلع سلاح ایران، کره شمالی و سوریه، خرید هرگونه تکنولوژی فضایی از روسیه توسط آمریکا را تا هنگامی که روسیه صادرات تکنولوژی اتمی و موشکی به ایران را ادامه دهد، ممنوع میکند.
بنا بر این گزارش، کنگره آمریکا در سال 2005 به طور موقت و استثنایی، به ناسا اجازه داد که به فضاپیماهای روسی برای انتقال خدمه و بار به این ایستگاه مداری، بیش از هفتصد میلیون دلار بپردازد. بنا بر توافقات بینالمللی منجر شده به راهاندازی این ایستگاه، ناسا مسئول تأمین خدمه و حمل و نقل بار و تجهیزات به این مرکز است.
در حالی که قرارداد کنونی با روسیه در سال 2011 منقضی میشود، شرکت روسی سازنده سایوز اعلام کرده است که برای تضمین عدم تأمین تجهیزات، نیازمند به سه سال وقت است. برنامه افزایش خدمه این ایستگاه به ش نفر در سال آینده هم کار را سختتر کرده و نیاز به وجود قایقهای ویژه نجات سایوز برای مواقع اضطراری را افزایش داده است.
«یوگنی خوریشکو»، سخنوی سفارت روسیه در واشنگتن گفت: آمادهسازی یک سفارش 36 ماه طول میکشد؛ بنابراین، اگر کنگره آمریکا تا پایان سپتامبر، مجوز موقت دیگری صادر نکند، به این معنی است که فضانوردان روسی در سال 2012 باید برای سفر به زمین آماده شوند.
ناسا در آوریل گذشته به کنگره اعلام کرده بود که تصویب این مجوز حیاتی است، اما به نظر میرسد که کنگره علاقهای به دادن این مجوز ندارد. انتخابات جدید کنگره در سال جاری و افزایش نگرانیهای درباره ایران، به این معنی است که برخی اعضای کنگره، به ویژه آنهایی که رقابت انتخاباتی سختی دارند، مایل نیستند تا خود را در معرض اتهام ملایمت با ایران و روسیه قرار دهند.
این گزارش میافزاید: دو هفته پیش، یکی از کمیتههای مجلس نمایندگان آمریکا در قالب لایحهای، مجوز ناسا برای فروش رآکتور و دیگر تجهیزات اتمی به روسیه را با قرار دادن محدودیتهایی تصویب کرد، اما با وجود همه این مسایل، جلب موافقت کنگره برای ناسا سخت به نظر میرسد.
لابی حامی اسرائیل هم مخالف تعامل اتمی با روسیه است و نگران این که این روابط، منجر به تقویت توانایی ایران برای تولید موشک و کلاهکهای اتمی شود. ناسا نیز در میانه این اختلافات گیر افتاده است.
سنای آمریکا تصمیمگیری در این زمینه را به ماه سپتامبر موکول کرده و این در حالی است که کنگره در تعطیلات پنج هفتهای به سر میبرد.
این وضعیت همچنین باعث نگرانی شرکای بینالمللی ناسا به ویژه در اروپا و ژاپن شده است؛ هرچند هر دوی آنها کپسولهایی را برای انتقال بار به ایستگاه فضایی بینالمللی طراحی کردهاند، اما هنوز هم سالها و میلیاردها دلار با ساخت فضاپیما و انتقال انسان به فضا فاصله دارند.
برگزاری اجلاس غیر متعهد ها در تهران ، یادآور یکی از مهم ترین خاطرات سیاسی - نظامی مربوط به دوران دفاع مقدس است که قرار بود این اجلاس در بغداد برگزار شود و ایران نیز به شدت در صدد جلوگیری از برگزاری آن توسط کشوری بود که با ما می جنگید.
کنفراس غیرمتعهدها در بغداد باید لغو شود
در سال 1361 جنگ تحمیلى هر روز شعلهورتر مىشد و صدام رئیس دولت بعث عراق براى مانور سیاسى از برپایى کنفرانس غیرمتعهدها سخن مىگفت و از مدتها قبل به کمک آمریکا بغداد را به دژ نفوذ ناپذیرى تبدیل کرده و تبلیغات بسیار وسیعى به راه انداخته بود؛ تا حدى که براى سران غیرمتعهد بنزهاى سفارشىاش را روى اتوبانهاى نوساز بغداد راه انداخت و هم مدام، تبلیغ مىکردند که ایران نمىتواند بغداد را ناامن کند.
در این زمان بود که ایجاد ناامنى در استان بغداد در دستور کار نظامى - سیاسى جمهورى اسلامى قرار گرفت تا ضمن هدف قرار دادن تأسیسات پالایشگاهى «الدوره» در جنوب شرقى شهر بغداد، از برگزارى نشست سران غیرمتعهدها جلوگیرى شود.
در این شرایط بود که سرهنگ خلبان "عباس دوران" براى جلوگیرى از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در تاریخ بیستم تیر سال 1361 مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن نماید.
دوران باید بغداد را نا امن می کرد. از مرز گذشت، میان رادار دشمن به حرکت ادامه داد و آسمان بغداد را تهدید کرد. خیلی عجیب است که یک هواپیما برود و یک کشور را آن هم با جدیدترین تجهیزات به هم بزند. شهید دوران در نامه هاى مربوط به این ماموریت، مقابل اسم پدافندهاى مختلفى که عراق از کشورهاى اروپایى خریده بود، نوشته است: نود درصد احتمال برگشت نیست.
هدف پالایشگاه الدوره و ناامن نشان دادن بغداد
31 تیرماه سال 1361 فرا می رسد. خلبانان انتخاب می شوند. تصمیم بر این می شود که سه فروند فانتوم کاملا مسلح به پرواز درآیند هر سه تا مرز پرواز کنند و تنها دو فروند از مرز گذشته و به هدف حمله ور شوند و فانتوم سوم در همان جا منتظر بماند تا در صورت نیاز به آنها بپیوندد. خلبانان مأموریت یافتند روى بغداد عملیاتى انجام دهند. هدف آنها بمباران پالایشگاه بغداد، نیروگاه اتمى بغداد و پایگاه الرشید یا ساختمان اجلاس در بغداد بود.
هر سه تا مرز پرواز می کنند آنگاه یکی جدا شده و دو فروند دیگر به فرماندهی دوران وارد خاک عراق می شوند. هیچ خبری نبود تا 15 کیلومترى بغداد که ناگهان جنگنده ها با دیوار آتش و پدافند دشمن روبهرو می شوند و در همین فاصله چند گلوله به یکی از هواپیماها برخورد می کند.
با اصابت این گلوله ها، موتور سمت راست هواپیمای دوران از کار می افتد که او بازهم تصمیم به ادامه عملیات می گیرد. بنابراین هواپیماها به سمت جنوب شرقى شهر بغداد که پالایشگاه «الدوره» در آن جا بود ادامه مسیر داده و با این که پدافند دشمن بسیار قوى بود، تمام بمبها را روى این پالایشگاه تخلیه می کنند.
بعد از تخلیه بمبها به مسیرى ادامه می دهند که در واقع این مسیر در نهایت به سالن کنفرانس سران غیرمتعهدها ختم می شد. پالایشگاه به شدت در آتش می سوخت و دودهای ناشی از سوخت پالایشگاه فضا را پوشانده بود تا این لحظه عملیات کاملا موفقیت آمیز بود.
در همین زمان عقب هواپیمای دوران نیز مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار می گیرد؛ به طوری که قسمت عقب جنگنده از بین می رود. در این لحظه هواپیما در آتش می سوخت عباس از خلبان عقب (سرتیپ آزاده منصور کاظمیان) می خواهد که هواپیما را ترک کند و به دلیل این که جوابی نمی شنود، دکمه خروج اضطراری کابین عقب را می زند و کاظمیان به بیرون پرتاب می شود زنده می ماند و به اسارت در می آید.
عباس در این لحظه طبق گفته های قبلی خود تصمیمی مبنی بر ترک هواپیما ندارد.
وى بارها مىگفت اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال در آورده و بر سر دشمن فرود مىآیم.
شعله های آتش هرلحظه شدیدتر می شد ولی عباس می خواست پروازی دیگر را شروع کند. هواپیما هر لحظه ارتفاع کم می کرد. عباس در این لحظات هتل محل برگزاری اجلاس را می بیند و شاید با خود زمزمه می کند چه هدفی بهتر از آن جا؟ به سوی هتل حرکت کرده و هواپیما را درحالی که هنوز هدایت آن را برعهده داشتف به ساختمان هتل می کوبد و پروازی دیگر را آغاز می کند.
عقاب بال سوخته نیروی هوایی قهرمان دلیر مردم ایران افتخاری دیگر نصیب نیروی هوایی و کشورش می کند.
با این حرکت شجاعانه، سران کشورها به این نتیجه می رسند که آسمان بغداد به هیچ وجه امن نیست و تصمیم می گیرند که اجلاس در دهلی نو انجام پذیرد.
پیگر پاک سرلشکر خلبان شهید عباس دوران بعد از 22 سال دوری از وطن به کشور بازگشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.
روحش شاد و یادش گرامی باد
یک روزنامه بحرینی از طرح آمریکا برای کار گذاشتن دستگاههای جاسوسی در فرودگاه نجف خبر داد.
به گزارش فارس، روزنامه بحرینی "اخبار الخلیج" در شماره امروز خود به نقل از منابع عراقی که به هویت آنها اشارهای نکرد، نوشت: نیروهای اشغالگر برای مجهز کردن فرودگاه نجف به دستگاههای جاسوسی آماده هستند که به وسیله آنها میتوانند از خط پروازهای محرمانه بین فرودگاههای ایران و فرودگاه نجف مطلع شوند.
به نوشته این روزنامه، این دستگاههای جاسوسی احتمال فرود هواپیماهای نظامی ایران را در نجف ردیابی میکنند.
این منابع همچنین از وقوع اختلاف شدید بین دولت عراق و نیروهای اشغالگر در آینده برای برعهده گرفتن کنترل امنیتی این فرودگاه خبر داد و گفت: احتمال وقوع درگیری شدید بین دولت عراق و نیروهای اشغالگر بر سر این که کدام طرف اداره و کنترل فرودگاه نجف را بر عهده بگیرد، وجود دارد.
این روزنامه با اشاره به افتتاح فرودگاه نجف از سوی نوری المالکی نخست وزیر عراق آن را یکی از مشکلات امنیتی این کشور دانست که بر دیگر مشکلات امنیتی این کشور افزوده است.
اخبار الخلیج به نقل از منابع عراقی نوشت: نیروهای سیاسی شیعه معتقدند ساخت فرودگاه نجف دستاوردی است که به وسیله آن میتوانند محبت و نظر شیعیان این کشور را جلب کنند که از کسب هر گونه دستاورد احتمالی از سوی دولت ناامید هستند اما طرف آمریکایی به تاسیس این فرودگاه به دیده شک و تردید مینگرد زیرا که نیروهای اشغالگر عراق معتقدند فرودگاه نجف راهی برای نفوذ نیروهای ایرانی یا عناصری از این گروه برای آموزش شبه نظامیان یا حمایت از آنها، خواهد بود.
به گفته این منابع، دولت عراق برای تخصیص یک یگان نظامی به دور از نفوذ احزاب دینی تلاش میکند که حفاظت امنیتی فرودگاه نجف را برای کنترل رفت و آمدها در آن برعهده میگیرد اما طرف آمریکایی معتقد است یگانهای ارتش و پلیس عراق هنوز تجربه کافی را کسب نکردهاند و تحت تاثیر افکار حزبی و سیاسی قرار دارند بنا براین فرودگاه نجف باید تحت نظارت دقیق باشد که از نفوذ عناصر کشورهای همسایه به عراق از طریق نجف جلوگیری کند.
97میلیون دلار برای افتتاح فرودگاه نجف هزینه شده که 47 میلیون دلار آن از بودجه استان تامین شده و 50 میلیون دلار را نیز یک سرمایهگذار کویتی هزینه کرده است.
مدیر عامل شرکت هواپیمائی ایران ایر با اشاره به زیان 20 میلیارد تومانی هما در سال 86 گفت: با این روند، آمادگی ورود به بورس را داریم اما نمیتوان زمان دقیق آنرا اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید حسامی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس قوانین هوانوردی بینالمللی، سازمانهای هواپیمائی هر کشور مجازند تمامی پروازهایی که به مقصد آن کشور انجام میشود را مورد بازرسی فنی و ایمنی قرار دهند.
وی افزود: در حال حاضر نیز اغلب ایرلانیها عضو «یاتا» هستند و از استانداردهای « ایکائو» تبعیت میکنند.
حسامی یادآور شد: اتحادیه اروپا شامل 27 کشور، کمیتههای مختلفی در زمینههای گوناگون فعالیت خود دارد که یکی از این کمیتهها، کمیته ایمنی اتحادیه اروپا معروف به SAFA است. این کمیته از مدتها قبل برای ما شناخته شده نبود و از سال 2004 اقدام به بازرسی ایمنی هواپیماهای شرکتهای هواپیمائی مختلف کرد که ایران ایر نیز جزو آنها بود.
وی افزود: در ابتدا این بازرسیها روال عادی و معمولی داشت اما به تدریج از انتهای سال 2007 این امر از روال عادل خارج شد به گونهای که عملا در پایان آن سال ،انبوهی از اشکالات مربوط به بازرسیهای چند سال گذشته را برای سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کردند که عملا ما از همان سال با SAFA آشنا شدیم.
مدیر عامل ایران ایر تصریح کرد: هما قریب به 40 سال است که به بسیاری از کشورها پرواز دارد و از جمله افتخارات آن است که در این مدت هیچ گونه گزارش منفی عملیاتی و پروازی از هیچ فرودگاهی دریافت نکرده است.
وی گفت: البته ایرادات SAFA به ایران ایر، به هیچ وجه ایرادات فنی و عملیاتی که منجر به لغو مجوز پرواز به آن کشورها باشد،نبود. بالاخره در 23 فروردین ماه سال جاری،این کمیته نامهای برای ایران ایر ارسال کرد و هشدار داد که امکان دارد هما را در بلک لیست خود قرار دهد.
به گفته وی، متعاقب این نامه اقدامات لازم برای رفع موارد مطرح شده آغاز شد به گونهای که دیگر در بازرسیها عملا ایرادی به این ایرلاین وارد نمیشد. بر این اساس با سفر مسئولین این کمیته به ایران و بازرسی از بخشهای مختلف هما اعلام شد که هما میتواند پروازهای خود به کشورهای عضو اتحادیه را استمرار دهد.
حسامی یادآور شد: سال گذشته 25 میلیون دلار برای خرید تجهیزات فرودگاهی ایمنی و هوانوردی خریداری کردیم که این رقم در سال جاری به 35 میلیون دلار خواهد رسید در حال حاضر ایران ایر به 32 فرودگاه بزرگ دنیا پرواز دارد و حدود 2 میلیون و 200 هزار مسافر پروازهای خارجی را در سال جابجا میکند.
وی با اشاره به برخورد سیاسی کشورهای غربی با صنعت هواپیمائی کشور اظهار داشت: این اقدامات در حالی صورت میگیرد که صنعت هواپیمایی ، به هیچ وجه سیاسی نیست و نباید مسایل سیاسی در آن دخیل باشد.
حسامی در خصوص واگذاری سهام هما در بورس تصریح کرد: در حال حاضر مشغول زمینهسازی برای ورود به بورس هستیم . آنچه در این بین باید به آن توجه شود، ماهیت و تفاوت کاری شرکتهای هواپیمایی نظیر ایران ایر با دیگر شرکتهای دولتی است. ایرلانیها در اغلب نقاط دنیا، شرکتهای چندان سوددهی نیستند یا حاشیه سود آنها کم است. در مرحله اول باید به سمت تغییر ساختار و اصلاح ساختار موجود حرکت کرده و پس از آن، وارد بورس شویم.
به گفته وی، زیان این شرکت در سال 84 حدود 40 میلیارد تومان، در سال 85 قریب به 26 میلیارد تومان و سال گذشته 20 میلیارد تومان بوده که حاکی از حرکت به سمت سوددهی میباشد.
در حال حاضر آمادگی ورود به بورس را داریم اما نمیتوان زمان دقیق آنرا اعلام کرد.
حسامی در خصوص مشکل حقوقی دو فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از ترکیه نیز گفت: هم اکنون مشغول مذاکره برای رفع این مشکل هستیم تا مجوز استفاده از آنها در خطوط هوایی کشور اخذ شده بر این اساس، اقدامات قانونی پرواز این هواپیماها از سازمان هواپیمائی کشوری ترکیه را پیگیری میکنیم و بر اساس قرارداد فروشنده موظف است در این خصوص کلیه مجوزهای لازم را اخذ و در صورت عدم موفقیت، اصل پول و جریمه را پرداخت نماید.
وی افزود: در صورت عدم حصول توافق، این ایرباسها به فروشنده آن پس داده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در اوایل دهه 1980 نیروی دریایی ارتش اسراییل قراردادی را با بخش کشتی سازی شرکت امریکایی نورثروپ گرومن برای ساخت سه فروند ناوچه کلاس ساعر5 منعقد کرد.
دو شناور در سال 1993 و یکی در سال 1994 تحویل ارتش اسراییل شدند. سیستم های نظامی و رزمی توسط کمپانی های صنایع هوایی اسراییل و سیستم های مخابراتی توسط کمپانی تادیران بر روی ناو مذکور نصب شدند. سیستم های الکترونیکی و کنترل آتش که بر روی ناوچه نصب شده اند، قابلیت شبیه سازی حرارتی اجسامی تا کوچکترین سایزها را امکان پذیر می سازند.
البته در سال 2003 شرکت طرف قرارداد ملزم به ارتقای این سیستم و افزایش مقدار حساسیت گرمایی آن شد. همچنین ناوچه های ساعر به دوربین های تلویزیونی و مسافت یاب های لیزری متعدد مجهز هستند
در این ناوچه ها سیستم های فریب دهنده اژدر، ساخت شرکت آمریکایی سنسایتک نصب شده که به همراه سه پرتاب کننده چف در عقب کشتی (شراره های آتشین گمراه کننده) باعث منحرف شدن اژدر یا موشک متخاصم می شوند.
ساعر5 فضای لازم برای نشست و برخاست هلی کوپتر را داراست و برای جنگ ضد زیر دریایی نیز کاربرد دارد.
اژدرهای هدایت راداری مارک46 با برد 24 کیلومتر، موشک های ضد هوایی باراک (برد 10 کیلومتر)، موشک ضد کشتی مشهور هارپون امریکایی و گابریل و یک توپ دریایی 76 میلیمتری از جمله تسلیحات مدرن ساعر 5 به شمار می آیند.
مرصاد؛ هفتادمین عملیات آفندی ارتش جمهوری اسلامی ایران
به گزارش خبرگزاری فارس، عملیات پیروزمندانه "مرصاد " به عنوان یکصد و چهارمین عملیات انجام شده در طول 8 سال دفاع مقدس و هفتادمین عملیات آفندی رزمندگان غیور ارتش اسلام است که از نظر طراحی، تاکتیک رزمی و اجرا نیز میتوان آن را آخرین عملیات بزرگ و پیروزمندانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی قلمداد کرد.
در این عملیات یگانهای عمل کننده ارتش مشتمل بر لشکر 81 زرهی کرمانشاه، تیپ مستقل 45 تکاور نیروی زمینی ارتش و یگانهای توپخانه، نیروی هوایی، پدافند هوایی و هوانیروز قهرمان به شکلی هماهنگ و منسجم به فرماندهی شهید سرافراز امیر سپهبد علی صیاد علی شیرازی توانستند با ایجاد سپری فولادین در برابر تهاجم مذبوحانه رژیم بعث و منافقین کوردل صف آرایی کرده و با وجود طراحی بینظیر این عملیات و حداکثر استفاده از اصل غافلگیری، برای همیشه توان عملیاتی دشمن را در تجاوز به خاک مقدس ایران اسلامی از بین ببرند .
اما اینکه چه اتفاقی افتاد و چه شرایطی بوجود آمد که پس از پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی ایران با کارشکنی های رژیم بعثی عراق و نادیده گرفتن شرایط آتش بس از سوی آنان، آتش جنگ مجددا شعله ور گشت؛ مبحثی است که در اینجا به اختصار به آن اشاره می کنیم .
در واقع رژیم عراق پس از پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران در بن بست سیاسی و نظامی شدیدی قرارگرفت و توطئه های وسیعی را که از جانب استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی تدارک دیده بود نقشه بر آب می دید و از سوی دیگر می دانست که حضور منافقین در عراق پس از قطعنامه یادشده برای آنها دردسرساز خواهد شد، بنابراین طی نشستهای مشترک با سران منافقین به آنان تضمین داد که ایران شکست پذیر است به شرطی که منافقین نیروهای خود را به سوی ایران از شهری به شهر دیگر حرکت دهند و همی تصویرسازی دروغین و واهی رژیم بعثی موجب شد تا ستون نفاق با یک برنامه غلط و دیکته شده از سوی رژیم عراق در سحرگاه روز دوشنبه سوم مرداد 1367 از مرز خسروی گذشته و به سرعت به طرف سر پل ذهاب ادامه مسیر بدهند .
پس از رسیدن منافین به سر پل ذهاب ، افسران اشغالگر رژیم بعثی از آنان استقبال کرده و با پوشش هوایی و آتش توپخانه خود ، منافقین را به طرف شهرهای کرند و سپس اسلام آباد هدایت کردند . همزمان با حرکات مذبوحانه منافقین در جلسه ای که با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت کشور و امیر سپهبد صیاد شیرازی، نماینده حضرت امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع در شهر کرمانشاه تشکیل شد؛ مقرر گردید تنگه چهارزبر در 34 کیلومتری کرمانشاه به عنوان خط اصلی پدافند انتخاب و تقویت شود. این تنگه که پس از این عملیات به تنگه مرصاد معروف شد، بدلیل دارا بودن شیارها و ارتفاعات مناسب، بهترین نقطه برای جلوگیری از حرکت و اضمحلال منافقین بود.
بلافاصله پس از جلسه مذکور لودرها و بولدوزرها در عرض جاده خاکریز زدند و حفر سنگر نیز پشت خاکریزها آغاز شد. همزمان خمپاره اندازهای 60 ، 80 ، 120 میلیمتری لشکر 81 زرهی در تنگه مستقر شده و با الحاق نیروهای لشکر 32 انصارالحسین (ع) و 27 محمد رسول الله (ص) از سپاه پاسداران، ستون نفاق در دشت حسن آباد زمینگیر گردیدند.