مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

زیان 20 میلیارد تومانی هما در سال 86

مدیر عامل شرکت هواپیمائی ایران ایر با اشاره به زیان 20 میلیارد تومانی هما در سال 86 گفت: با این روند، آمادگی ورود به بورس را داریم اما نمی‌توان زمان دقیق آنرا اعلام کرد.   
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید حسامی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس قوانین هوانوردی بین‌المللی، سازمانهای هواپیمائی هر کشور مجازند تمامی پروازهایی که به مقصد آن کشور انجام می‌شود را مورد بازرسی فنی و ایمنی قرار دهند.
وی افزود: در حال حاضر نیز اغلب ایرلانیها عضو «یاتا» هستند و از استانداردهای « ایکائو» تبعیت می‌کنند.
حسامی یادآور شد: اتحادیه اروپا شامل 27 کشور، کمیته‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون فعالیت خود دارد که یکی از این کمیته‌ها، کمیته ایمنی اتحادیه اروپا معروف به SAFA است. این کمیته از مدتها قبل برای ما شناخته شده نبود و از سال 2004 اقدام به بازرسی ایمنی هواپیماهای شرکتهای هواپیمائی مختلف کرد که ایران ایر نیز جزو آنها بود.
وی افزود: در ابتدا این بازرسیها روال عادی و معمولی داشت اما به تدریج از انتهای سال 2007 این امر از روال عادل خارج شد به گونه‌ای که عملا در پایان آن سال ،انبوهی از اشکالات مربوط به بازرسیهای چند سال گذشته را برای سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کردند که عملا ما از همان سال با SAFA آشنا شدیم.
مدیر عامل ایران ایر تصریح کرد: هما قریب به 40 سال است که به بسیاری از کشورها پرواز دارد و از جمله افتخارات آن است که در این مدت هیچ گونه گزارش منفی عملیاتی و پروازی از هیچ فرودگاهی دریافت نکرده است.
وی گفت: البته ایرادات SAFA به ایران ایر، به هیچ وجه ایرادات فنی و عملیاتی که منجر به لغو مجوز پرواز به آن کشورها باشد،‌نبود. بالاخره در 23 فروردین ماه سال جاری،‌این کمیته نامه‌ای برای ایران ایر ارسال کرد و هشدار داد که امکان دارد هما را در بلک لیست خود قرار دهد.
به گفته وی، متعاقب این نامه اقدامات لازم برای رفع موارد مطرح شده آغاز شد به گونه‌ای که دیگر در بازرسیها عملا ایرادی به این ایرلاین وارد نمی‌شد. بر این اساس با سفر مسئولین این کمیته به ایران و بازرسی از بخشهای مختلف هما اعلام شد که هما می‌تواند پروازهای خود به کشورهای عضو اتحادیه را استمرار دهد.
حسامی یادآور شد: سال گذشته 25 میلیون دلار برای خرید تجهیزات فرودگاهی ایمنی و هوانوردی خریداری کردیم که این رقم در سال جاری به 35 میلیون دلار خواهد رسید در حال حاضر ایران ایر به 32 فرودگاه بزرگ دنیا پرواز دارد و حدود 2 میلیون و 200 هزار مسافر پروازهای خارجی را در سال جابجا می‌کند.
وی با اشاره به برخورد سیاسی کشورهای غربی با صنعت هواپیمائی کشور اظهار داشت: این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که صنعت هواپیمایی ، به هیچ وجه سیاسی نیست و نباید مسایل سیاسی در آن دخیل باشد.
حسامی در خصوص واگذاری سهام هما در بورس تصریح کرد: در حال حاضر مشغول زمینه‌سازی برای ورود به بورس هستیم . آنچه در این بین باید به آن توجه شود، ماهیت و تفاوت کاری شرکتهای هواپیمایی نظیر ایران ایر با دیگر شرکتهای دولتی است. ایرلانیها در اغلب نقاط دنیا، شرکتهای چندان سوددهی نیستند یا حاشیه سود آنها کم است. در مرحله اول باید به سمت تغییر ساختار و اصلاح ساختار موجود حرکت کرده و پس از آن، وارد بورس شویم.
به گفته وی، ‌زیان این شرکت در سال 84 حدود 40 میلیارد تومان، در سال 85 قریب به 26 میلیارد تومان و سال گذشته 20 میلیارد تومان بوده که حاکی از حرکت به سمت سوددهی می‌باشد.
در حال حاضر آمادگی ورود به بورس را داریم اما نمی‌توان زمان دقیق آنرا اعلام کرد.
حسامی در خصوص مشکل حقوقی دو فروند هواپیمای ایرباس خریداری شده از ترکیه نیز گفت: هم اکنون مشغول مذاکره برای رفع این مشکل هستیم تا مجوز استفاده از آنها در خطوط هوایی کشور اخذ شده بر این اساس، اقدامات قانونی پرواز این هواپیماها از سازمان هواپیمائی کشوری ترکیه را پیگیری می‌کنیم و بر اساس قرارداد فروشنده موظف است در این خصوص کلیه مجوزهای لازم را اخذ و در صورت عدم موفقیت، اصل پول و جریمه را پرداخت نماید.
وی افزود: در صورت عدم حصول توافق، این ایرباسها به فروشنده آن پس داده خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد