مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایستگاه فضایی بین‌المللی، قربانی مخالفت‌های آمریکا با ایران

ممکن است، ایستگاه فضایی بین‌المللی نماد صد میلیارد دلاری همکاری جهانی، قربانی مخالفت‌های آمریکا با ایران شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک»، «بالتیمور سان» می‌گوید: وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت فروش تکنولوژی اتمی به ایران، می‌تواند در کنار آن مانع خرید فضاپیمای روسی «سایوز» توسط ناسا پس از سال 2011 شود. در حالی که فضاپیماهای ناسا تا سال 2010 همگی بازنشسته می‌شوند و جایگزین‌های آنها نیز بنا بر برنامه، تا سال 2015 امکان عملیاتی شدن را ندارند؛ بنابراین، راه دیگری برای این سازمان در فرستادن فضانوردان به فضا باقی نخواهد ماند.

مدافعان این ایستگاه بر این باورند که این ایستگاه بدون خدمه، تنها یک اثر هنری است که در فضا ایجاد شده است.

این گزارش می‌افزاید: قانون مصوب در سال 2000 با نام خلع سلاح ایران، کره شمالی و سوریه، خرید هرگونه تکنولوژی فضایی از روسیه توسط آمریکا را تا هنگامی که روسیه صادرات تکنولوژی اتمی و موشکی به ایران را ادامه دهد، ممنوع می‌کند.

بنا بر این گزارش، کنگره آمریکا در سال 2005 به طور موقت و استثنایی، به ناسا اجازه داد که به فضاپیماهای روسی برای انتقال خدمه و بار به این ایستگاه مداری، بیش از هفتصد میلیون دلار بپردازد. بنا بر توافقات بین‌المللی منجر شده به راه‌‌اندازی این ایستگاه، ناسا مسئول تأمین خدمه و حمل و نقل بار و تجهیزات به این مرکز است.

در حالی که قرارداد کنونی با روسیه در سال 2011 منقضی می‌شود، شرکت روسی سازنده سایوز اعلام کرده است که برای تضمین عدم تأمین تجهیزات، نیازمند به سه سال وقت است. برنامه افزایش خدمه این ایستگاه به ش نفر در سال آینده هم کار را سخت‌تر کرده و نیاز به وجود قایق‌های ویژه نجات سایوز برای مواقع اضطراری را افزایش داده است.

«یوگنی خوریشکو»، سخنوی سفارت روسیه در واشنگتن گفت: آماده‌سازی یک سفارش 36 ماه طول می‌کشد؛ بنابراین، اگر کنگره آمریکا تا پایان سپتامبر، مجوز موقت دیگری صادر نکند، به این معنی است که فضانوردان روسی در سال 2012 باید برای سفر به زمین آماده شوند.

ناسا در آوریل گذشته به کنگره اعلام کرده بود که تصویب این مجوز حیاتی است، اما به نظر می‌رسد که کنگره علاقه‌ای به دادن این مجوز ندارد. انتخابات جدید کنگره در سال جاری و افزایش نگرانی‌های درباره ایران، به این معنی است که برخی اعضای کنگره، به ویژه آنهایی که رقابت انتخاباتی سختی دارند، مایل نیستند تا خود را در معرض اتهام ملایمت با ایران و روسیه قرار دهند.

این گزارش می‌افزاید: دو هفته پیش، یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا در قالب لایحه‌ای، مجوز ناسا برای فروش رآکتور و دیگر تجهیزات اتمی به روسیه را با قرار دادن محدودیت‌هایی تصویب کرد، اما با وجود همه این مسایل، جلب موافقت کنگره برای ناسا سخت به نظر می‌رسد.

لابی حامی اسرائیل هم مخالف تعامل اتمی با روسیه است و نگران این که این روابط، منجر به تقویت توانایی ایران برای تولید موشک و کلاهک‌های اتمی شود. ناسا نیز در میانه این اختلافات گیر افتاده است.

سنای آمریکا تصمیم‌گیری در این زمینه را به ماه سپتامبر موکول کرده و این در حالی است که کنگره در تعطیلات پنج هفته‌ای به سر می‌برد.

این وضعیت همچنین باعث نگرانی شرکای بین‌المللی ناسا به ویژه در اروپا و ژاپن شده است؛ هرچند هر دوی آنها کپسول‌هایی را برای انتقال بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی کرده‌اند، اما هنوز هم سال‌ها و میلیاردها دلار با ساخت فضاپیما و انتقال انسان به فضا فاصله دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد