مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

روایتی نو از حادثه اصفهان

پشت پرده شرم آور 50 دقیقه ترس و اضطراب در فرودگاه اصفهان

عصرایران؛ کاپیتان بهروز مدرسی- حادثه ای که برای یک فروند هواپیمای توپولف ۱۵۴ در فرودگاه اصفهان پیش آمد ، موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشته و به آن اهمیتی ندهیم زیرا معتقدیم این اتفاق زنگ خطر جدی برای مسئولان و مدیران صنعت هواپیمایی کشور است تا به خود آمده و ضمن برخورد شدید با خاطیان سودجویی که هیچ گونه ارزشی برای جان مسافران خود قائل نیستند و با تغیر استاندارد های پرواز موجب لطمات جبران ناپذیری می شوند . امنیت پرواز ها را تضمین کنند .

یک خبر ، چند نگاه و یک پرسش!

وقتی مردم خبر سالم نشستن پرواز چارتر شماره ۷۹۰۶ شرکت هواپیمایی کاسپین به مقصد سوریه را از رسانه های کشور در بیست و هفتم خرداد شنیدند که بعد از ۵۰ دقیقه پرواز بر فراز شهر اصفهان بالاخره با تلاش خلبان سالم به زمین نشسته ، شاید هرگز فکر نمی کردند که چه خطر بزرگی جان مسافران را تهدید می کرده است .

همچنین تعجب خواهید کرد که هیچ یک از مسافران نمی دانستند هواپیمای آن ها با چه مشکلی مواجه بودکه خلبان تلاش می کرده با تخلیه سوخت ( دامپینگ ) فرودی بی خطر داشته باشد ! و حتی آن خلبان حرفه ای و کار کشته هم هرگز فکرش را نمی کرد که به خاطر مشتی دلار ، استاندارد های پرواز هواپیمای او را به هم زده باشند !!

به خاطر یک مشت دلار ...!

روزی که کمپانی های هالیوودی فیلم سینمایی " به خاطر یک مشت دلار " را تولید می کردند ، هرگز فکرش را نمی کردند سال ها بعد در ایران کشوری که به عشق و دوستی معروف است . عده ای سود جو برای به دست آوردن مشتی اسکناس ، این چنین با تغیر دادن وضعیت استاندارد هواپیما و افزودن ردیف های اضافی صندلی ، به جای ۱۴۸ نفر مسافر ، ۱۷۹ نفر در آن جای دهند !

علاوه بر آن با قرار دادن مقادیر زیادی بار ،داخل هواپیما ، "مرکز ثقل" هواپیما را بر هم زده و خلبان ، بی خبر از آن چه در هواپیما اتفاق افتاده است ، با اطمینان هواپیما را روشن کرده و به محض خزش و در لحظه کنده شدن از زمین هواپیما به خاطر سنگینی بیش از حد و به هم خوردن تعادل مرکز ثقل ، دچار مشکل شده و با وجود پیمودن کل مسافت باند فرودگاه ، در انتهای آن با تورهای سیستم " بار یر "‌ که ویژه نگه داری هواپیماهای سبک است برخورد می کند .

اخطار برج مراقبت به خلبان

مسئول برج مراقبت با مشاهده برخورد ارابه های فرود هواپیما با تور های "بار یر" و پیچیده شدن تور ها به لاستیک های عقب ، مطمئن می شود هواپیما قادر به نشستن با چرخ نیست و بلافاصله موضوع را به خلبان گزارش می کند .

کاپیتان کهنه کار از خدمه می خواهد مشکل پیش آمده را به مسافران اعلام نکنند و در همین حال سعی می کند با چرخیدن در اطراف شهر اصفهان سوخت داخل باک های هواپیما را به بیرون پمپاژ نماید .

عملیات تخلیه چیزی حدود پنجاه دقیقه به طول انجامیده و سر انجام با تمهیدات ایمنی هواپیما سالم به زمین فرود می آید ... و مسافران بی نوا پس از ترک هواپیما مجبور می شوند بعد از ساعت ها معطلی با هواپیمایی دیگر به مقصد دمشق پرواز کنند !

کارشناس صنعت هواپیمایی: تا سهل انگاری بعدی!!

محمود فرنودی ،کارشناس صنعت هواپیمایی و مدیر فعلی یکی از آژانس های مسافرتی، در این باره می گوید :

چند روز قبل اتفاقی در اصفهان رخ داد که اگر نگویم بی نظیر، لااقل کم نظیر است و اهل فن می دانند که سهل انگاریهای متعددی باید دست بدست هم بدهند تا چنین شاهکاری خلق شود !!
وی می افزاید: یکی از اصول اولیه شروع به پرواز تعیین وزن پرنده و مرکز ثقل (CG)است. پرواز مذکور بشکل چارتر در اختیار یک شرکت زیارتی بنام...در اصفهان است که روزانه زوار زیادی را به مشهد و دمشق منتقل می کند.

این چارتر کنندگان به صرف این که پرواز مال خودشان است و هر کار بخواهند می کنند بخودشان اجازه می دهند بدون توجه به مقررات، فاصله صندلی ها را کاهش داده و تعداد بیشتری سوار کنند و ضمنا مقادیر بسیار افزون تری بار را نیز حمل نمایند!

عوامل فنی مانند پرسنل زمینی و کاکپیت و کابین نیز به دلایلی که بر ما معلوم نیست ، مانع از این اقدام می شوند و این می شود که توپولوف 150 نفره با ۱۷۹ نفر پرواز می کند و بهنگام کنده شدن از زمین تازه متوجه می شوند که نمی تواند!! چرا ؟ چون سنگین است که با همت خلبان در آخرین لحظات با جمع کردن تورهای انتهای run way که مخصوص هواپیما های ترمز بریده است!! جاکن شده و با پیچیدن تور ها بدور چرخ ها دیگر می شود تصور کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد...

این هواپیما سپس با هشدار برج که صحنه را دیده است مجبور به خالی نمودن بنزین و بازگشت می شود که همین اقدام خود 50 دقیقه اضطراب و وحشت را برای مسافرین بیچاره در بر دارد و شکر خدا باز هم بخیر می گذرد تا سهل انگاری بعدی!!

سخنی با مسئولان صنعت هواپیمایی

مشیت الهی بر این بود تا این بار هم جان عده ای زوار عاشق که به عشق زیارت قصد دمشق را کرده بودند ، به خیر بگذرد . ولی ما تا کی باید شاهد سهل انگاری عده ای سودجو باشیم که این گونه با جان و سرمایه مردم بی گناه کشور ما بازی کنند ؟ سوال این است چرا مسئولیت بارگیری و حمل مسافر به افراد بی سوادی واگذار می شود که حتی کوچک ترین آگاهی از استاندارد های پرواز نداشته و با افزودن ردیف های اضافی مسافران زیادی را به همراه بار فراوان به داخل هواپیما حمل می کنند ؟

آیا صرف اجاره هواپیما به صورت چارتر ، این اجازه را به فرد می دهند تا خارج از ظرفیت هواپیمایی آن هم در یک مسیر بین المللی هر کاری دلشان خواست انجام دهند ؟
آیا هیچ نظارتی بر کار این گونه پرواز ها وجود ندارد ؟

به هر حال همه می دانیم فصل مسافرت های هوایی آغاز شده است . و شرکت های مسافرتی و آژانس های هوایی با بر گزاری تور های تفریحی و زیارتی و تبلیغات فراوانی که در این راه انجام می دهند ، افراد زیادی را به سفر با هواپیما مخصوصآ به صورت چارتر ترغیب می کنند ... حال با مسئولان و مدیران محترم صنعت هوایی است تا با نظارت بیشتر بر کار این آژانس ها به ویژه پرواز های چارتر جلوی سود جویی این افراد را گرفته و به عبارتی حفظ جان مسافران را جدی بگیرند!
منبع:عصرایران

نکته:مطالب بالا صرفا نقل قول مستقیمی است از یک کارشناس باتجربه علوم پروازی و مورد تائید یا رد مسئولین مجله هوایی نمی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد