مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جنگنده های ایرانی(رویا یاحقیقت)

دوستان گرامی مطلب ذیل مقاله ای است که یکی از دوستان جدید مان به وبلاگ تقدیم کرده.ما نیز به رسم امانت داری بدون هیچگونه حذف و اضافه آن را در اختیار شما دوستان قرار دادیم.خوشحال می شویم نظرات شما دوستان را در مورد مقاله زیر بدانیم.

اگر تا کنون در موتورهای جستجو گر درباره ی جنگنده های صاعقه و اذرخش جستجو کرده باشید به جرات به تعداد انگشت شماری مطلب در مورد ان دست خواهید یافت که ان ها نیز بیشتر بر پایه منابع خارجی تهیه شده اند.

در این قسمت تصمیم دارم تا در مورد این دو جنگنده ایرانی بر پایه حقیقت مطلبی را ذکر کنم .

در قسمت اول به تاریخچه این دو جنگنده می پردازم.

اصولا اطلاعات چندانی در مورد جنگنده صاعقه و اذرخش وجود ندارد که این به دلیل پنهانکاری مسؤلان نظامی کشور می باشد.بنابر این نباید عدم وجود اطلاعات در مورد این جنگنده ها را ناشی از ضعف این جنگنده ها دانست البته باید قبول کرد که برای کشوری مانند ایران که مدت هاست تحت تحریم می باشد ساخت یک جنگنده تمام عیار مشکل می باشد اما غیر ممکن نیست و ایرانیان نشان داده اند که از پس کار های غیر ممکن به خوبی بر می ایند و برای ان نیازی به اثبات نمی باشد.

اذرخش

برنامه ساخت یک جنگنده داخلی در اواخر جنگ تحمیلی از سوی شهید سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارایه شد که در مرحله اول ساخت جنگنده ای مانند اف 5 بود که البته تعداد زیادی از قطعات ان از قطعات اف 5 های موجود در انبار های نیروی هوایی تامین می شد و تعداد دیگری از قطعات ان نیز از سایر کشور های جهان و بازار سیاه تامین میشد اما این طرح تا پایان جنگ تنها در حد یک ایده باقی ماند که دو علت داشت :اول عدم وجود بودجه لازم برای ای چنین طرحی و دوم عدم اعتقاد بسیاری از مسؤلان ان زمان به توانایی داخلی برای ساخت یک جنگنده ساده در حد اف 5.بنابر این در اواخر جنگ جنگنده های ناتوان اف7 برای جلوگیری از نابودی نیروی هوایی وارد این نیرو شد در ان زمان تعداد هواپیماهای عملیاتی ما به کمتر از 50 فروند می رسید که بیشتر ان ها نیز اف5 بود که به دلیل سادگی نسبی نسبت  به دیگر جنگنده ها عملیاتی نگه داشتن ان ها راحت تر از دیگر جنگنده های این نیرو بود.با پایان جنگ و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور در اوایل دهه 70شمسی شهید ستاری بار دیگر طرح جنگنده ملی را مطرح نمودند که مبنای این طرح نیز ساخت یک جنگنده شبیه اف 5 بود که باتوجه به بهبود روابط ایران با شوروی و پس از ان روسیه از قطعات روسی در مقیاس بالا و ازمقداری از قطعات باقی مانده اف 5 ها استفاده می کرد ومقداری از قطعات ان در حد پایین از صنایع داخلی تامین میشد.

پس از طراحی های اولیه این طرح بار دیگر با یک سد روبرو شد و این بار خرید جنگنده هایی نظیر میگ29و سوخو24 و نیز قرارداد خرید انبوهی از دیگر جنگنده های روسی مانند سوخو27و میگ31 بود که برای بار دوم جلوی این طرح ملی را گرفت و این طرح همچنان عقیم ماند تا اینکه در اواسط دهه 70 شمسی و با وضع تحریم های تسلیحاتی از سوی دولت یلستین بار دیگر این طرح توجه فرماندهان نیرو را به خود جلب کرد به ویژه اینکه اف5 های این نیرو دیگر عمر مفید خودرا تمام کرده بودند و نیاز به یک جایگزین برای ان ها احساس میشدو به این ترتیب به طور جدی برای نخستین بار این طرح با نام اذرخش مطرح و مورد توجه قرار گرفت واز سال 1375 به طور جد کار طراحی ان اغاز شد و نخستین پیش نمونه ان در سال 1376پرواز کرد که تصویری از ان در دسترس نیست پس از ان تولید این جنگنده با سرعت بسیار پایین ادامه یافت و تا سال 80تا81کمتر از 6 فروند از این جنگنده ساخته شد اما با وقوع جنگ های افغانستان و عراق و نزدیک شدن تهدید به مرز های کشور نیاز به یک نیروی هوایی قدرتمند به شدت احساس گردید و به دلیل تحریم های بین المللی امکان خرید جنگنده های مفید و قدرتمند غیر ممکن گردیده و تنها نقطه اتکا توان داخلی بود و در این جا بود که طرح صاعقه نیز به اذرخش پیوست . در واقع اذرخش گویای یک جنگنده تک سکانه با برد حدود 1000کیلومتر و اویونیک و موتور روسی بود که برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده بود و توانایی مقابله با بالگرد ها را نیز دارا بود.اما صاعقه یک جنگنده دو سکانه با تکیه بیشتر بر صنعت داخلی بودکه یک جنگنده چند منظوره با برد 2000کیلومتر بود.این جنگنده از دو پیشرانه ساخت داخل که در واقع مدل تکمیل یافته پیشرانه اف5 بود استفاده میکند و مجهز به یک کابین نسبتا پیشرفته و به روز میباشد.این جنگنده دارای قبلیت پرتاب بمب دو هزار پاوندی قاصد و نیز بمب های هوشمند 500 پاوندی می باشد . برای رزم هوایی نیز این جنگنده می تواند به موشک های  R۲۷ و ۷۳مجهز گردد و احتمالا از سه موشک هوا به هوای پیشرفته ساخت داخل نیز استفاده می کند .با توجه به افزایش بودجه این دو طرح و به ویژه صاعقه احتمالا این جنگنده تا سال 1387به توان عملیاتی خود دست خواهد یافت و نخستین اسکادران ان تا سال1388تشکیل خواهد گردید.

ان شاالله در دو قسمت جدا به طور کامل در مورد توانایی های این دو جنگنده ملی صحبت خواهیم کرد. 

منبع:http://arian-airforce.blogfa.com/

نظرات 3 + ارسال نظر
امیر پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 03:38 ب.ظ

۱- آیا تمام این هواپیما ایرانی است؟

دوست عزیز بیشتر این فعالیت ها به دست کارشناسان نیروی هوایی و بخاطر قابلیت های زیاد اف ۵ بروی آن و تحت نام پروژه های گوناگون در حال انجام است

محمدرضا سه‌شنبه 27 فروردین 1387 ساعت 08:45 ق.ظ

سلام . مطلب جالب و خواندنی بود اما چرا طراحان داخلی از هواپیمای اف ۱۴ که به مراتب کارامدتر از مدل اف ۵ است کپی برداری نمیکنند ؟ در جنگ نقش هواپیمای اف ۵ نسبت به اف ۴ و اف ۱۴ بسیار پایین تر بود

دوست عزیز من جنگنده اف ۱۴ بسیار پیشرفته و منحصر به فرد می باشد بطوریکه در زمان ساخت به آن لقب جنگنده آینده دور داده بودند از اینرو کار بروی آن بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود ولیکن اف ۵ یک هواپیمای جنگنده سبک بوده و از قابلیت های زیادی برخوردار است و تعداد قطعات و لوازم یدکی زیادی از آن در انبار های نیروی هوایی موجود است.

علیرضا جمعه 3 خرداد 1387 ساعت 03:50 ق.ظ

چندی پیش عکسی سیاه و سفید از یک اف۱۴ ایرانی با ارم روسی به دستم رسید که در ان ادعا شده بود که روسها در دوران حکومت شوروی ان را از ایران خریداری کرده اند میخواستم بدانم ایا این موضوع صحت دارد لطفا توضیح هید؟

علیرضا عزیز عکس فوق را بار ها مشاهده و تحقیقات کامل را بروی آن انجام داده ایم.عکس فوق تامکت آمریکائی است که در یک جنگ شبیه سازی شده برای تمرین خلبانان آمریکایی به رنگ و لوگوی ستاره سرخ روسی تغییر شکل داده تا شبیه سوخو ۲۷ بوده و واقعی تر به نظر برسد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد