مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فضاسازی رسانه غربی همزمان با پرتاب موشک سفیر ایران

همزمان با پرتاب موشک ماهواره انداز سفیر با دستور رئیس‌جمهور، برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند با چشم‌پوشی بر تفاوت‌های عمیق موشک‌های کاوشگر و بالستیک، به فضا‌سازی علیه ایران بپردازند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، با اشاره به بخشی از اظهارات ریاست‌جمهوری کشورمان، هدف از پرتاب ماهواره «امید» در آینده را انجام تحقیقات و کاوش‌ها نوشت، اما در ادامه با اغراض سیاسی مدعی شد: برخی از کارشناسان غربی، هدف ایران از برنامه جدید فضایی را پیشرفت در زمینه موشک‌های بالستیک نظامی می‌دانند.

موشک‌های «اکسپلورر» یا کاوشگر، دارای مشخصاتی هستند که با موشک‌های بالستیک تفاوت اساسی دارند.
بر پایه این گزارش، فضای بالای جو زمین از ارتفاع 100 کیلومتری سطح زمین آغاز می‌شود و پایین‌ترین سطح چرخش ماهواره‌ها به دور زمین در فاصله 160 تا 500 کیلومتری سطح زمین است.

این در حالی است که ماهواره‌های مخابراتی، هواشناسی و نقطه‌یابی در ارتفاع 400 تا 2000 کیلومتری از سطح زمین به دور آن می چرخند.
با این حال، هم‌اکنون برخی رسانه‌های غربی اعلام نموده‌اند: برنامه موشک‌های اکسپلورر ایران، برنامه‌ای برای تجهیز ایران به موشک‌های بالستیک و قاره‌پیماست و می‌خواهد در این زمینه، قدرت موشکی خود را گسترش بدهد.

اگر برگزارکنندگان این برنامه تبلیغی و اطلاع‌رسانی، خارج از هر گونه جهت‌گیری، ارتفاع دقیق موشک و همچنین مشخصات آن را که صرفا یک موشک کاوشگر برای فرستادن ماهواره است، شرح می‌دادند، چه بسا بهانه‌جویی این رسانه‌ها کاسته می‌شد.

این رسانه‌ها سال گذشته نیز هنگام پرتاب راکت کاوشی توسط پژوهشگاه هوافضای ایران که البته با بزرگنمایی برخی مسئولان از آن با عنوان پرتاب موشک، پرتاب اولین ماهواره ایران به فضا و ورود ایران به کلوپ فضایی جهان یاد کرده بودند، به فضاسازی پرداخته بودند.

در آن زمان، گفته شد که کاوش با سکوی پروازی جدید و بهینه شده موشک‌های شهاب، به فضا پرتاب شده و با موفقیت در مدار مورد نظر قرار گرفته و ماهواره بیش از نیم تنی ایران به دور زمین در حال چرخش است که این مأموریت اکنون به سومین هفته خود می‌رسد. اما بعدا معاون پژوهشگاه هوافضا خاطرنشان کرد، این راکت در مدار قرار نمی‌گیرد و بعد از پرتاب با چتر نجات به زمین برمی‌گردد.

اما اکنون در صورتی که موشک «سفیر» بتواند با موفقیت در مدار قرار گیرد، اندکی بعد می‌توان ماهواره ایرانی را نیز با استفاده از آن در مدار قرار داد و ایران عملا به کلوپ کشورهای فضایی جهان وارد خواهد شد.
 
اعضای کنونی کلوپ فضایی
با احتساب ایران و عراق ، لیست یازده کشوری که تاکنون به مدار زمین ماهواره فرستاده‌اند به شرح زیر است:

1- شوروی
چهار اکتبر 1957
ماهواره: اسپاتنیک 1
موشک: شماره هفت قدیمی
محل پرتاب:مرکز فضایی بایکنور

2- آمریکا
31 ژانویه 1958
ماهواره: کاوشگر 1
موشک: ژوپیتر-سی
محل پرتاب: کیپ کاناورال

3- فرانسه
26 نوامبر 1965
ماهواره: استریکس 1
موشک: دیامانت
محل پرتاب: الجزایر

4- ژاپن
11 فوریه 1970
ماهواره: اوهسومی
موشک: لامبادا 4S-5
محل پرتاب: کاگوشیما

5- چین
24 آوریل 1970
ماهواره: چین 1
موشک: لانگ مارچ 1
محل پرتاب: مغولستان

6- انگلستان
28 اکتبر 1971
ماهواره: X-3
موشک: بلک ارو
محل پرتاب: استرالیا

7- اروپا
24 دسامبر 1979
ماهواره: CAT
موشک: آریانا
محل پرتاب: گویانای فرانسه

8- هند
18 جولای 1980
ماهواره: روهینی 1
موشک: پرتاب کننده ماهواره
محل پرتاب:جزیره سریهاریکوتا

9- اسرائیل
19 سپتامبر 1988
ماهواره: افک 1
موشک: شاویت
محل پرتاب: بیابان نگو

10- عراق
5 دسامبر 1989
ماهواره: موشک مرحله سوم
موشک: موشک مرحله سوم
محل پرتاب: الانبار

11- ایران
4 فوریه 2008
موشک: کاوش
محل پرتاب: سمنان

نظرات 1 + ارسال نظر
افشین شریعتی شنبه 20 بهمن 1386 ساعت 08:17 ق.ظ

جناب:
در مقاله روز سه شنبه ۱۶ بهمن تحت عنوان (فضا سازی رسانه غربی....) باید عرض کنم که مدار ثابت برای ما هوار ه های مخابراتی٬ هواشناسی و نقطه یابی٬ ۲۲۴۰۰ مایل یا ۳۶۰۰۰ کیلومتر میباشد نه ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر. مدار ثابت یا ژیوسینکرونوس مداری است که یک جسم خارجی باید در آن قرار بگیرد تا سرعت حرکت آن با سرعت حرکت زمین یکی باشد ٬بدین ترتیب بنظر میاید که آن جسم همیشه در یک نقطة ثابت
در مقایسة با زمین میباشد.
افشین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد