مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

H-6K اولین بمب افکن مدرن استراتژیک چین


چین به طوررسمی اعلام کرد که ورود به خدمت بمب افکن H-6K در خلال برگزاری  جشنهای شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین انجام پذیرفته اما این بمب افکن  در اواخر 2006 و اوایل 2007 به همراه عکس در وب سایتهای چینی و برخی منابع open source  قابل رویت بود.  H-6K به شدت تحت تاثیر خبری دیگر جنگنده های خبرساز چینی مانند  FC-1، J-10  و J-11  قرارداشته و یکی از عللی که اطلاعات در باره  این بمب افکن کم میباشد همین مورد است. برای یگان بمب افکن استراتژیک نیروی هوائی چین H-6K به همان اندازه مهم میباشد که برای یگان تاکتیکی چین J-10، J-11  و Su-27.

در حقیقت H-6K  اولین بمب افکن استراتژیک به معنای واقعی چین با مشخصات هواپیماهای جدید و امروزی بوده و دارای بدنه تغییر یافته، موتور جدید،‌ آویونیک بهتر و برد افزایش یافته میباشد. H-6K همچنین اولین بمب افکن چینی است که قادر به حمل موشک های کروز چینی برد بلند مدرن که قادر به شلیک خارج از برد دفاع هوائی دشمن می باشد است.  H-6K  برگرفته از مدل H-6  که خود نمونه چینی Tu-16 Badger میباشد مشتق شده است. چین از دهه 70 تا اوایل دهه90 تغییرات زیادی در مدل قدیمی H-6   از جمله بر روی ناوبری و سیستمهای مخابراتی و هدفگیری اعمال کرده بود. چین همچنین مدل دریائی به نام H-6D که قادر به حمل موشکهای ضد کشتی بود را ساخت اما تلاش برای ساخت مدل H-6I با موتورهای جدید ناکام ماند.


در دهه 90 نیروی هوائی چین آشکارا با بحران مواجه بود. H-6 فقط در صورت حمل موشکهای ضد کشتی بمب افکن معقولی به نظر میرسید ، در حالیکه مدل مورد استفاده نیروی هوائی چین فقط قادر به پرتاب بمبهای سقوط آزاد بوده و در این صورت احتمال نفوذ به شبکه پدافند هوائی دشمن به حداقل میرسید. تمام مدلهای H-6 از فقدان برد مناسب در رنج بودند . برخی از تحلیلگران نظامی چینی در دهه 90 بر این باور بودند که پس از دریافت جنگنده های Su-30 با قابلیت سوختگیری هوائی دیگر هیچ نیازی به نگهداری بمب افکنهای H-6  نمیباشد. مدل H-6H که در اواخر دهه 90 آشکار شد اولین تلاش چین برای رفع  این مشکلات بود.  این مدل قادر به حمل فقط 2 موشک کروز KD-63 که نمونه تغییر یافته C-601 برای حمله به اهداف زمینی بود.
موشک های کروز KD-63  مدلی منسوخ شده و قدیمی  با بردی فقط معادل 200 کیلومتر بودند که خلبان را در مواجهه با یک سیستم پدافند هوائی مدرن دچار مشکل می نمود. ضمن اینکه برد ناکافی  H-6 همچنان به عنوان یک معضل باقی مانده بود.  از این روی تصمیم گرفته شد تا کار بر روی H-6  این بار به صورت اساسی و ریشه ای انجام  پذیرد.  کار بر روی H-6K از سال 2000 آغاز و اولین پرواز آزمایشی در ژانویه 2007 صورت پذیرفت.  تفاوت اصلی H-6K در موتورهای آن است. موتورهای توربوفن روسی D-30KP-2 جانشین موتورهای توربوجت  WP-8 که خود کپی چینی از نمونه اوریجینال روسی AM-3M, برای بمب افکنهای Tu-16 میباشد شده اند. موتورهای جدید ساخت NPO Saturn  بسیار قدرتمندتر و در عین حال مصرف سوخ کمتری را نیز دارند.
چین این موتورهای جدید را قبلا برای یگان Il-76 خود خریداری کرده بود. چین قراردادی برای خرید 55 دستگاه از موتورهای D-30KP-2 با امکان افزایش 33 دستگاه بیشتر  را قبلا به امضاء رسانه بود اما نیروی هوائی چین فقط دارای 14 فروند Il-76 و 5 فروند KJ-2000 میباشد. برنامه خرید 38 فروند Il-76  و تانکرهای Il-78  تحت قرارداد سال 2006 در میاه راه ناکام ماند. کاملا اشکار بود که چین  این قرارداد بزرگ را فقط  برای یگان IL-76  خود که ناگهان موتورهای آنها دچار مشکل شده بودند نمیخواست، چین موتورها را برای اسکادران H-6K در نظر داشت.


برای تطبیق نیروی محرکه جدید، ورودی های موتور دارای ابعادی بزرگتر و شکل متفاوت تری نسبت به H-6 و Tu-16 میباشند. این یکی از مهمترین راه های تشخیص بمب افکن جدید با نمونه های قبلی میباشد. یکی از مهمترین دلایل تغییر موتور، رسیدن به برد بیشتر بوده است. رسانه های چین برای این بمب افکن جدید بردی معادل 3000 تا 3500 کیلومتر متذکر شده اند. امری که تاکنون به صورت رسمی تائید نشده است.  چین سعی بسیار دارد تا وابستگی خود را به موتورهای روسی قطع نماید. برای این منظور، تولید بدون لیسانس موتورهای WS-18 که کپی (بدون مجوز) موتورهای روسی D-30KP-2, میباشد در دستور کار چین قرار گرفته. این موتورها قرار است تا در هواپیماهای ترابری سنگین آینده چین نیز به کار روند. تست موتور WS-18 در سال 2007 و در یکی از کارخانجات Chengfa Group آغاز شد. هنوز مشخض نیست که چه زمانی این موتور برای تولید انبوه آماده خواهد گشت. برنامه توسعه موتورهای چینی در مورد زمان بندی بسیار بدنام بوده و زمان مشخصی را برای  deadline آنها نمیتوان در نظر داشت.

دماغه H-6K به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته  و ضمن کوتاه تر شدن پانل شیشه ای ناوبر حذف شده است. به جای کاکپیت ناوبر، H-6K از رادوم که پوشش دهنده یک  رادار قدرتمند است بهره میبرد. همچنین رادوم زیر کاکپیت ناوبر که در نمونه H-6H  و کلیه نمونه های دریائی قابل مشاهده بود نیز حذف شده است. اگرچه اطلاعات زیادی از سیستمهای آویونیک، رادیو الکتریک و جنگ الکترونیک  H-6K موجود نیست اما تصاویر منتشر شده نشان دهنده ان است که  H-6K  مجهز به کاکپیت با نمایشگرهای  MFD است. H-6K مجهز به 6 مقر پرتاب موشکهای کروز CJ-10A با برد 2000 کیلومتر در زیر بال میباشد.  برخی منابع از حمل موشک هفتم در مقر میانی بدنه نیز سخن گفته اند. به نظر نمیرسد که H-6K مجهز به مقر داخلی پرتاب بمب باشد و این فضا مورد استفاده مخزن سوخت اضافه و تجهیزات رادیو الکترونیک قرار گرفته است. برخی کارشناسان نظامی  بر این باورند که در آینده بمب افکن جدید قادر به حمل موشک ضد کشتی YJ-62 با برد 300 کیلومتر بر پایه موشک CJ-10 خواهد بود. این احتمال در صورت تولید نمونه دریائی  H-6K بیشتر خواهد شد.


خانواده  موشکهای YJ-62/CJ-10 بر پایه توسعه موشک های کروز Red Bird/ Honhniao  بنا نهاده شده که در طراحی  آن شباهتهائی با موشک Kh-55/AS-15  به چشم میخورد.  چین تعداد زیادی از موشک های کروز Kh-55/AS-15 را طی سالهای 1999 تا 2000 از اوکرائین خریداری نمود. احتمال آن میرود که اوکرائین در پروژه CJ-10 در حوزه سیستمهای ناوبری و ساخت موتور به چین کمک کرده باشد. همچنین پس از ناکامی موشکهای کروز Tomahawk آمریکا در حمله به اهداف طالبان در سال 1999، چین تعداد زیادی از این موشکها را در پاکستان و افغانستان بدست آورد. اطلاعات بدست آمده از Tomahawk ناکام در افغانستان و پاکستان در پروژه CJ-10/YJ-62 بکار گرفته شد. گزارشهای رسیده تاکنون حاکیست که این موشکها فاقد کلاهکهای اتمی میباشند.
با فرض تجهیز H-6K  به موشکهای جدید، این بمب افکن قادر است تا به اهداف زمینی در برد 5000 کیلومتری حمله نماید.با  این برد ، H-6K یک تهدید جدی برای پایگاه های آمریکا در اقیانوس آرام میباشد و در صورت تجهیز به موشکهای YJ-62 نیز همین تهدید برای ناوگان آمریکا و متحدانش در منطقه محسوب خواهد شد. همچنین ، مراکز حساس و اتمی هند نیز مورد تهدید جدی واقع خواهند شد و باعث خواهد شد تا هند به فکر ترمیم نقاط پدافندی  از مراکز حساس اتمی خود باشد. چین بر این  باور است که مشخصات بمب افکن  H-6K نزدیک به بمب افکن Tu-22M3 بکفایر میباشد. H-6K  قرار است تا در آینده هسته مرکزی اسکادران بمب افکن نیروی هوائی چین را تشکیل بدهد.

منبع:
29 ژانویه 2009
Moscow Defense Brief 
 http://www.centralclubs.com

تازه‌ترین جزئیات از دلایل سه پرواز ناموفق هما، ماهان و آسمان

یک کارشناس شرکت هواپیمایی آسمان در گفت‌و گو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اعلام کرد: هواپیمای فوکر 100 به شماره 773 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران عازم تبریز بود به علت وضعیت نامناسب جوی از باند فرود خارج شد.
وی تاکید کرد: باند فرود فرودگاه تبریز در اثر بارندگی، بسیار لغزنده بوده است و این امر سبب خروج هواپیما به بیرون محوطه باند و در نتیجه منجر به ترکیدن یکی از چرخ های هواپیما شده است.
این کارشناس هوایی گفت: با تبحر خلبان، هواپیما در خارج باند متوقف شد و مسافران از درهای خروجی هواپیما پیاده شدند.
این کارشناس مطلع در پایان اظهار داشت: تمامی مسافران در سلامت کامل به سر می‌برند و شب گذشته کلیه وسایل و توشه خود را که از هواپیما تخلیه شده بود، تحویل گرفتند.
این هواپیما از تهران به سمت تبریز حرکت کرده بود که دو دقیقه پس از نشستن، از مسیر باند خارج شد و قسمت جلوی هواپیما داخل کانالی در آن حوالی فرو رفت که به کمک نیروهای امدادی، مسافران از هواپیما خارج و دو نفر آسیب دیده سطحی این هواپیما نیز مداوا شدند.
عملیات پاکسازی منطقه و خارج کردن هواپیما از داخل گودال نیز ساعت 11 صبح امروز (جمعه) پایان یافت.
هنگام فرود هواپیما هوای تبریز ابری بوده و غروب پنج‌شنبه رعد و برق و بارش رگباری باران در این شهر وجود داشت.

*مشکل در سیستم هیدرولیک هواپیمای شرکت هما

شاهرخ نوش آبادی مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی هما در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به فرود اضطراری هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی هما در فرودگاه آتاتورک استانبول به مقصد استکهلم پایتخت سوئد توضیح داد: این پرواز ساعت 8 و 20 دقیقه، روز پنج شنبه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد استکهلم به پرواز در آمد و به وقت ترکیه در ساعت 11 و 15 دقیقه به علت نقص فنی فرود اضطراری را انجام داد .
وی تصریح کرد: پس از فرود اضطراری 4 ساعت و 15 دقیقه در فرودگاه استانبول به علت نقص فنی هواپیما متوقف شد، سپس این پرواز 2ساعت و 45 دقیقه منتظر صدور مجوز پرواز از سوی استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی ترکیه شد که در مجموع با هفت ساعت تاخیر فضای پروازی ترکیه را ترک کرد.
نوش آبادی با اعلام دلیل این فرود اضطراری اعلام کرد: نقص فنی در سیستم هیدرولیک هواپیمای ایرباس علت اصلی درخواست فرود اضطراری در فرودگاه استانبول بوده است.
براساس اطلاعات دریافتی، مسافران این پرواز پس از فرود اضطراری پذیرایی شدند.
پرواز ایران ایر به مقصد استکهلم 200 مسافر به همراه خدمه پروازی را به همراه داشت که خوشبختانه مسافران این پرواز در سلامت کامل به سر می‌برند.

*عدم پاسخگویی شرکت ماهان و نقص در موتور سمت چپ

در پی انتظار مسافران هواپیمایی ماهان برای پرواز مجدد به مقصد دوسلدورف آلمان پیگیری‌‌های خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» با خاموش بودن تلفن همراه مسئول روابط عمومی و سیستم پیامگیر مواجه شد. همچنین تلفن برج ماهان را اطلاعات این برج پاسخگو شد و اعلام کرد: فردا تماس بگیرید، مدیر شیفت امروز نیستند.
بنابر این گزارش 209 مسافر هواپیمای ایرباس 300 شرکت هواپیمایی ماهان پس از یکروز اقامت در هتلی در ترکیه منتظر تعیین تکلیف پرواز خود به مقصد دوسلدورف آلمان هستند.
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: هواپیمای مسافربری ایرباس A300 ماهان در مسیر تهران-دوسلدورف به دلیل نقص در موتور سمت چپ خود به صورت اضطراری در فرودگاه آتاتورک به زمین نشست.
در پی این تماس‌ها عباس مسیبی مدیر کل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان که روز گذشته (پنج شنبه) از فرودگاه امام خمینی‌(ره) تهران به مقصد آلمان پرواز کرد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه استانبول ترکیه شد.
وی ادامه داد: پس از رفع نقص فنی و طولانی شده زمان رفع اشکال، مسافران توسط شرکت ماهان در هتل اسکان داده ‌شدند.
مسیبی تصریح کرد: مسافران پرواز 5060 تهران -دوسلدورف پس از گذراندن شب گذشته در استانبول ساعت 8 و 45 دقیقه امروز جمعه از استانبول عازم فرودگاه دوسلدورف آلمان شد.
با وجود همکاری روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری برای برقراری ارتباط با شرکت‌های هواپیمایی مربوطه برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این پروازها، ارتباط با مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان همچنان ناموفق ماند

آشنایی با هواپیمای بدون سرنشین کرار 110

آنچه که از نظر خوانندگان گرامی خواهد گذشت مشروح مصاحبه ما (منظور سایت تیک آف)با تیم مبتکران کرار 110 پیرامون پروژه ساخت هواپیمای بدون سرنشین با نام Karrar 110 ( کرار 110) است که به حضور مخاطبان تقدیم  می شود.

 در ابتدا لطفا اعضای پروژه کرار 110 را جهت آشنایی بیشتر مخاطبین سایت معرفی بفرمایید.

 

با نام و یاد خدا

اعضای پروژه کرار 110 که با نام و یاد مقدس مولای متقیان حیدر کرار (ع) به نام کرار 110 نامگذاری شده است آقایان: مهندس محمد خسروی - مهندس محمدرضا مروی و مهندس صمد رجعتی می باشند که هر سه دانش آموخته رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بوده و این جانب نیز علاوه بر مدرک فوق هم اکنون دانشجوی رشته خلبانی نیز می باشم.

به چه دلیل دنیای هوانوردی را برای فعالیت و تحصیل خود انتخاب نمودید؟

همانند بسیاری از علاقه مندان عشق به پرواز و آسمان از دوران کودکی همراه ما بود که تصمیم گرفتیم با توجه به علاقه خود وارد این عرصه شویم.

معمولا کمتر سراغ داریم فارغ التحصیلان رشته های تعمیر و نگهد اری و همچنین خلبانی به دنبال ساخت هواپیما بروند. چطور شد این فعالیت را آغاز کردید؟

بخشی از پروژه درسی در دوران تحصیل پیرامون ساخت چنین هواپیمایی بود که از همان ابتدا و در دوران تحصیل آن را در کلاس درس و پس از کلاس جدی می گرفتیم. زمینه آشنایی اعضای گروه نیز این چنین بود. روزی جهت سوال از استاد خویش ایده ساخت هواپیمای عمود پرواز با قابلیت بالا را مطرح کردم که دوستان در ان جمع حضور داشتند. متوجه شدم دوستان نیز علاقه مند به ساخت چنین پروژه ای هستند و هر یک نیز طرح و ایده های خاص خود را داشتند که نشان می داد قبلا به این پروژه فکر کرده بودند. ضمن آنکه هنوز در کشور ما در صنعت هوانوردی می بایست دستمان را در مقابل کشورهای دیگر دراز کنیم که چنین وضعیتی غیر قابل قبول است. به عنوان مثال پول خرید هواپیما را می دهیم اما هواپیمایی را دریافت می کنیم که خودشان ان را چندین سال زودتر از ما استفاده و ان را از ناوگان خارج کرده اند. پول دادن و دست دراز کردن چیزی است که به هیچ وجه قابل تحمل نیست. به همین جهت تلاش در جهت ارتقا دانش هوانوردی و بومی کردن آن در هر بخش این صنعت وظیفه مهمی است که بر دوش خود احساس می کنیم.

کرار 110 اولین پروژه ساخت گروه شماست یا سوابق دیگری نیز در ساخت هواپیما داشته اید؟

کرار 110 برایند چندین طرح مختلف است که هر یک به دلایل مختلفی عملی نشد. در کرار 110 از نقاط مثبت و ضعف طرح های دیگرمان استفاده کردیم.

کرار 110 چه ویژگی هایی دارد؟

کرار 110 از سیستم بال یکپارچه استفاده می کند. به عبارت دیگر بدنه و بال هر دو یکی هستند که برای طراحی ایرفویل یا سطح مقطع بدنه این هواپیما ده ها طرح مختلف بررسی شد تا در نهایت به چنین طرحی رسیدیم.ضمن انکه این طرح ویژگیهای ممتازی را با خود به همراه دارد که یک مورد آن حمل بار و محموله های خاص با در نظر گرفتن نوع ماموریت هواپیما است. همچنین یکی از قابلیت های مهم کرار 110 ویژگی عمود پرواز بودن آن است که بسیار به هواپیما/هلیکوپتر V22 شباهت دارد و می تواند تیک آف کند و هم می تواند با چرخش موتور به سمت بالا تیک آف عمودی کند. همچنین نکته بسیار مهم دیگر این پرنده این است که برای ساخت آن فازهای مختلف تعریف کرده ایم که آخرین فاز آن نشستن روی آب با توجه به سطح مقع آن و همچنین رفتن به زیر اب جهت اختفا را تعریف کرده ایم که فاز چهارم آن بسیار پیچیده بوده و در صورت موفقیت شاهکاری در نوع خود خواهد بود.

مرحله یا فاز چهارم در چه مرحله ای قرار دارد؟

هم اکنون در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. با مطالعه منابع مختلف تحقیقات هوانوردی در یافتیم یک موسسه تحقیقاتی وابسته به ناسا بر روی هواپیبمایی کار می کرده است که در مواقع لزوم بر روی اب فرود اید و برای مدت هر چند کوتاهی همانند زیردریایی به زیر اب برود. غیر از آن موسسه مربوط به ناسا جای دیگر ندیده ایم سازمان خاصی روی چنین طرحی کار کرده باشد.

پروژه از چه سالی شروع شد؟

پروژه از سال 85 شروع شد که زمانی در حدود دو سال را صرف تحقیقات کردیم. سپس پس از فراهم شدن مقدمات از سال 87 فاز عملیاتی طرح اغاز شد که در نهایت پس از ساخت و تست مراحل مختلف پرواز این هواپیما آن را در سازمان مالکیت صنعتی کشور به ثبت رساندیم.

چند فروند از هواپیما ساخته شده است و برنامه گسترش آن چگونه است؟

در حال حاضر یک فروند پیش نمونه ساخته شده است که انتظار داریم هواپیمای واقعی با ابعادی بزرگتر ساخته شود. ضمن آنکه گروه تحقیقاتی مبتکرین کرار 110 هم اکنون در قالب شرکت بال سازان پرند شرق و به صورت تخصصی فعالیت می کند که این شرکت با اعضای پر انرژی خود به سمت گسترش برنامه های خود حرکت می کند.

عمکرد پروازی این هواپیما در آزمایشات چگونه بوده است؟

عملکرد پروازی هواپیما با توجه به امکانات و اهدافی که داشتیم و برای آن در نظر گرفته بودیم کاملا رضایت بخش بود. به طوریکه هواپیما تا ارتفاع 15 هزار پایی صعود کرد و سرعت آن نیز حداکثر 125 کیلومتر در ساعت بوده است. همچنین به سبب ویژگی بال یکپارچه, این هواپیما نسبت به هواپیماهایی با ابعاد مشابه تا دو برابر بار بیشتر با خود حمل می کند.  

هواپیما قادر به انجام چه ماموریت های تعریف شده ای می باشد؟

هواپیما قادر است در ماموریت های مختلف نظامی - مدیریت شهری همچون ترافیک و پلیس بزرگراه , نقشه برداری و عکسبرداری , مرزبانی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده شود. همچنین قابلیت مهم عمود پرواز بودن این امکان را می دهد هواپیما به باند برای فرود نیاز نداشته باشد و برای نقاطی مثل عکسبرداری در مواقعی که نیاز است هواپیما بر روی سوژه توقف کند این هواپیما به دلیل عمود پرواز بودن قادر است در حالت کاملا سکون قرار گرفته و سرعت آن در بازه صفر تا حداکثر سرعت تثبیت گردد. حتی می توان به قابلیت سم پاشی نیز اشاره کرد که معمولا هواپیمای بدون سزنشین برای چنین قابلیتی ساخته نمی شوند. این ماموریت با توجه به حجم لود زیاد انجام پذیر می شود.

هدایت هواپیما چگونه است؟

هواپیما از سیستم رادیویی استفاده می کند. ضمن آنکه می توان هدایت و کنترل از طریق GPS را نیز برای آن در نظر گرفت که منوط به اماده بودن امکانات است.

هزینه و زمان صرف شده برای این پروژه چقدر بوده و ایا از سازمان یا نهادی نیز کمک گرفته شده است؟

زمان پروژه از اغاز تا تکمیل آن سه سال از نظر زمانی و هزینه ای بالغ بر 300 میلیون ریال صرف مراحل مختلف پروژه شده است. ضمن آنکه تا کنون از هیچ سازمان یا ارگانی هیچ نوع کمکی دریافت نشده است.

پیش بینی شما از آینده پروژه و برنامه خود چیست؟

به دنبال تولید انبوه این پرنده هستیم. با توجه به امکانات و تجربه کاری و دسترسی به اساتید برجسته قابلیت های گسترش طرح نیز موجود است.

در پایان مطلب هست که بخواهید بازگو کنید؟

شرکت بال سازان پرند شرق برنامه های مفیدی برای این پروژه در نظر دارد که به یاری خداوند آن را مرحله به مرحله در جهت بومی سازی علم هوانوردی در این حوزه , اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و مهمتر از همه گسترش و باروری علم هوانوردی در این حوزه به کار خواهیم بست.

در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگذاریم.

ما نیز به نوبه خود از سایت تیک آف که فرصت شناساندن این پروژه را مهیا کرده است تشکر و قدردانی می کنیم.

منبع:http://takeoff.ir

عوامل موثر بر میزان سوخت مصرفی هواپیما

 
گستردگی سرزمین، بعد مسافت، ‌پراکندگی مراکز جمعیتی و ناهمواری های طبیعی و مشکلات دسترسی خطوط حمل و نقل زمینی و دریایی از جمله عواملی هستند که موجب شده اند جابجایی هوایی مسافر و کالا در ایران به عنوان یکی از سریع ترین، ایمن ترین و مناسب ترین اشکال حمل و نقل شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

در گرایش تدریجی به مسافرت هوایی نسبت به دیگر شیوه های حمل و نقل، تأثیر عوامل مختلفی نظیر افزایش جمعیت، رشد درآمد سرانه و مزیای ترجیحی هزینه سفرهای هوایی را نباید نادیده گرفت. بنابر این از آنجا که حمل و نقل هوایی، سهمی عمده در توسعه اقتصادی کشورها دارد، راهکارهای اجرایی برای کاهش مصرف سوخت بخش هوایی کشور مرود مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت.

فرودگاه ها به عنوان محل ورود و خروج مسافر در پروازهای داخلی و مرزهای خروجی و ورودی در پروازهای بین المللی همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. در حال حاضر تعداد 72 فرودگاه در حال بهره برداری وجود دارد و تعداد 13 فرودگاه نیز در مرحله مطالعه و ساخت هستند یا هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

طبق تحقیقات مکتوب در اولین همایش بهینه سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل، عوامل مؤثر بر کاهش مصرف سوخت بخش هوایی به شرح زیر است:‌
1 – ترافیک هوایی
2 – وزن هواپیما
3 – مسافت و برد پروازی
4 – تعمیر و نگهداری
5 – مشخصات عملکرد و دینامیک پرواز
6 – مشخصات آیرودینامیکی
7 – به روز رسانی سیستم های پیشرانه هواپیما
8 – نوسازی ناوگان
 
نقش فناوری طراحی هواپیما در کاهش مصرف سوخت افزایش روزافزون جمعیت و بالا رفتن تقاضای سفر در کشور، موجب رشد مصرف سوخت در بخش‌های مختلف حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی شده است. همچنین با توجه به تأثیر مستقیم پارامترهای اصلی طراحی هواپیما بر میزان مصرف سوخت، به بررسی نقش فناوری طراحی هواپیما در کاهش مصرف سوخت هواپیماها پرداخته شده است.

بررسی اثر طراحی هواپیما بر میزان مصرف سوخت از جمله پارامترهای اصلی در طراحی هواپیما،‌ برد پروازی، وزن کل برخاست، وزن بار حمل شده، نیروی رانش، بارگذاری بال، ارتفاع پروازی، مصرف سوخت ویژه موتور و سرعت مسیر قابل ذکر است. به طوری که بروز تغییرات در هر یک از این پارامترها می تواند موجب اختلاف بسیاری در عملکرد هواپیماها شود. آنچه در طراحی هواپیما باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که انتخاب هواپیماهایی با سرعت پروازی بالا، مدت زمان سفر را تقلیل می دهد، اما ممکن است در زمان خاصی، هواپیمایی با قدرت کمتر مطلوب تر باشد.

از پارامترهای اساسی در طراحی هواپیما، انتخاب صحیح نوع موتور براساس ملزومات طراحی و تأمین مشخصات مطلوب و خواسته های مشتری است. برای مقایسه موتورها باید روی برخی مشخصات مطالعه و بحث صورت گیرد. این مشخصات عبارتند از:‌
1 – قدرت تولید شده موتور هنگام برخاستن و حالت اضطراری نسبت به دمای محیط
2 – قدرت تولید شده به وسیله موتور در حالت حداکثر سرعت افقی
3 – مصرف سوخت ویژه موتور
4 – وزن موتور
5 – مشخصات توربین و کمپرسور

هواپیماهای تجاری امروزه به طور کلی با سه نوع موتور ساخته می شوند:‌ موتورهای توربو پراپ، توربو فن، و توربو جت.
اصولاً موتورهای توربو فن نیز مصرف سوخت کمتری نسبت به دو نوع موتور دیگر دارند. حتی موتورهای توربو فن نیز مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای توربو جت دارند، البته در مقابل، موتورهای توربو فن و توربو جت قابلیت تولید تراست های بالاتر و پرواز در ا رتفاع و سرعت های بیتشر را نیز دارند که در این ارتباط نباید از صدای تولید شده به وسیله موتورهای توربو پرآپ در مقایسه با موتورهای توربو جت و توربو فن صرف نظر کرد.

امروزه به دلیل اهمیت کاهش مدت زمان پرواز و راحتی مسافران، مسافرت با هواپیماهای جت ترجیح داده می شود. در ناوگان هوایی کشور ما، تنها کمتر از 20 درصد هواپیماهای ناوگان هوایی که شامل کمتر از 10 درصد صندلی های موجود می شود از نوع توربو پراپ هستند.
علاوه بر نوع موتور، عوامل دیگری از جمله؛ مشخصات مأموریت مثل ارتفاع پرواز، تعداد صندلی، طول باند و غیره روی کارآیی کلی هواپیما از نظر مصرف سوخت تأثیر می گذارند. انتخاب هواپیمای مناسب با طول مسیر: حدود هشتاد درصد کل پروازهای مسافری به پروازهای داخلی اختصاص دارد. از نظر سوخت مصرفی در پروازهای داخلی نیز می توان گفت تقریباً 65 درصد کل سوخت هوایی در پروازهای داخلی مصرف می شود. بنابر این بررسی شیوه مصرف سوخت و ارائه روش های کاهش میزان آن در پرواز های داخلی از اولویت خاص برخوردار است.

یکی از ویژگی های پروازهای داخلی از نظر مصرف سوخت، تطابق نوع و مدل هواپیما با طول مسیر (برد) است. مجموعه عوامل مختلف مؤثر در طراحی هواپیما باعث میشود به ازای افزایش برد (تا سقف برد هواپیما) ‌میزان مصرف سوخت کاهش یابد.

روش های اجرایی برای کاهش مصرف سوخت در حمل ونقل هوایی بدین شرح است:‌
1 – استفاده از هواپیماهای توربو پراپ برای مسیرهای کوتاه
2 – مدرنیزه و به روز کردن مدیریت ترافیک هوایی
3 – تشویق خلبانان در صورت داشتن پروازی کم مصرف
4 – کاهش مناطق ممنوعه در مسیر پرواز هواپیما، در نتیجه، استفاده از هواپیماهای متوسط و دوربرد در مسافت های کوتاه می تواند منجر به افزایش سوخت 1.5 برابر شود. بنابر این استفاده از هواپیمای مناسب می‌تواند مصرف سوخت را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

از جمله؛ ‌راهکارهای اساسی در کاهش مصرف سوخت بخش هوایی، هدایت شرکت های هواپیمایی به استفاده از هواپیماهای توربو پراپ در مسیرهای کوتاه و کمک به تولید داخلی و ارتقای کیفیت طراحی آنهاست که می تواند موجب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت شود. همچنین در صورت نداشتن امکان طراحی قویتر و مدرنتر،‌ توجه به فن آوری موتور به عنوان یکی از عوامل مهم در مصرف سوخت هواپیما حائز اهمیت است.
 

حادثه فوکر ۱۰۰ آسمان در تبریز

 

جزئیات سانحه هوایی در فرودگاه تبریز
هواپیمای فوکر از باند خارج شد، همه مسافران سالم هستند
هواپیمای فوکر شرکت هواپیمایی آسمان که شب گذشته هنگام فرود در فرودگاه تبریز ظاهرا به دلیل ترکیدن چرخ از باند خارج و در کانال خاکی این فرودگاه متوقف شد تلفاتی در پی نداشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشحویان ایران(ایسنا)، پرواز شماره 773 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که قرار بود روز گذشته تهران را به مقصد تبریز ترک کند با دو ساعت نیم تاخیر و همچنین سه بار مراجعت مسافران این پرواز پای پلکان، از زمین برخاست که هنگام فرود در فرودگاه تبریز از باند خارج و در کانال خاکی کنار باند متوقف شد.
این پرواز که قرار بود ساعت 18 و 45 دقیقه روز گذشته(پنجشنبه) انجام شود نهایتا ساعت 21 و 15 دقیقه شب انجام شد
یکی از مسافران این پرواز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: مسافران این پرواز دو بار تا پای پلکان این هواپیما رفته و مجددا به ترمینال برگردانده شدند که علت این موضوع نامساعد بودن شرایط جوی تبریز عنوان شد و برای بار سوم نیز که با اعتراض مسافران مواجه شد و کسی در فرودگاه مهرآباد پاسخگوی مسافران نبود گیت فرودگاه باز شد و بدون هیچ نام و نشانی و اخذ کارت پرواز مسافران تبریز سوار هواپیما شدند.
وی اظهار کرد: هنگام فرود که چرخهای هواپیما به زمین خورد هواپیما اوج گرفت و مجددا فرود آمد که با زمین خوردن بال، تعادل هواپیما بر هم خورد و مسافران به جلو پرتاب شدند. خلبان نیز با صدای بلند و با زبان لاتین گفتوگو میکرد.
به گفته این مسافر در نهایت و پس از توقف هواپیما، مسافران از طریق درهای اضطراری از هواپیما خارج و در دره گلآلود پیاده شدند.
وی اظهار کرد: 10 دقیقه پس از این حادثه اورژانس آتش نشانی به محل مراجعت کردند و مسافران نیز با وانت نیسان به باند فرودگاه منتقل شدند و از آنجا با اتوبوسها فرودگاه به یک ترمینال شیشهای که پشت فرودگاه بود از فرودگاه خارج شدند.
وی با اشاره به حضور نماینده مردم تبریز در این پرواز اظهار کرد: در این ترمینال پس از یک ربع و با پیگیریهای نماینده مردم تبریز باز شد ومسافران خارج شدند.
به گفته وی وسایل مسافران داخل هواپیما باقیمانده که به گفته مسئولان مربوطه امروز صبح میتوانند با مراجت به فرودگاه تبریز وسایلشان تحویل بگیرند.
یکی از کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: هواپیما هنگام فرود در فرودگاه تبریز به دلیل بارانی بودن هوا و لغزنده بودن باند فرودگاه دچار مشکل و از باند خارج شد و با مهارت خلبان در کنار کانال خاکی موجود نزدیکی باند فرودگاه متوقف شد.
به گفته وی هیچ یک از مسافران آسیبی ندیده و این حادثه تلفاتی نداشته است.
این مقام مسئول اظهار کرد: علت این حادثه توسط تیم کارشناسی در حال بررسی است.
به گفته او مسافران تبریزی که قرار بود بعد از ظهر امروز (جمعه) با این هواپیما به تهران پرواز کنند با یک پرواز جایگزین منتقل خواهند شد.
در عین حال محسن اسماعیلی ـ رییس هیات مدیره شرکت فرودگاههای کشور ـ در گفتوگو با ایسنا، درباره وجود کانال خاکی در کنار باند فرودگاه تبریز و بروز حادثه در این کانال گفت: هیچ کانال خاکی و چالهای در کنار باند این فرودگاه وجود نداشته و شرکت هواپیمایی آسمان باید پاسخگوی این سانحه باشد.
وی افزود: هواپیما در شرایط بارندگی تا انتهای باند فرودگاه تبریز آمده و در قسمت انتهایی باند متوقف و در سطح صاف خاکی خارج از باند متوقف شده است.
اسماعیلی افزود: رسیدگی به این موضوعات و اعلام نتیجه در خصوص علت بروز حادثه معمولا به عهده سازمان هواپیمایی کشور است.

منبع:ایسنا


 

تجهیزات بادکنکی روس ها

دیلی تلگراف:
روسیه تجهیزات نظامی خود را با بادکنک تقویت می‌کند!
ترفند جدید ارتش روسیه برای ایجاد تجهیزات بادکنکی با انتقادات برخی کارشناسان نظامی روس روبرو شده که اعلام می‌دارند کرملین باید درآمد نفتی خود را صرف خرید جنگ‌افزارهای واقعی، به جای نسخه‌های بادکنکی کند.


به گزارش سرویس بین‌الملل شبکه ایران به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، وزارت دفاع روسیه دستور ساخت نسخه‌های جعلی و بادکنکی برخی هواپیماها، تانک‌ها و سیستم‌های موشکی خود به قیمت تقریبی 3200 دلار برای هر کدام از آنها را برای فریب دشمنان در جنگ‌های آینده، صادر کرد.
دیلی‌تلگراف افزود: این موضوع سبب برانگیخته‌شدن برخی انتقادات از سوی تحلیلگران و کارشناسان نظامی روس شده که اعلام می‌دارند کرملین باید درآمد نفتی خود را صرف خرید جنگ‌افزارها و تسلیحات واقعی، به جای نسخه‌های بادکنکی آنها کند. 


این روزنامه به نقل از روزنامه روسی "کومسو مولسکایا پراوادا" تصریح کرد: درخواست خرید این‌گونه تسلیحات جعلی، با این برهان مطرح شده که تسلیحات غیرواقعی در موقعیت‌های جنگی و زمانی که نیاز به فریب دشمن داشته باشید، بسیار موثر هستند.
این روزنامه یادآور شد: اما استفاده از این تسلیحات جعلی گران‌قیمت، در زمان صلح برای فریب سرویس‌های جاسوسی و شبکه‌های اطلاعاتی دشمن اقدامی سوال برانگیز است.


الکساندر تالانوف رییس مرکز تحقیقات علمی روسیه که این مدل‌های بادکنکی را می‌سازد، در گفتگو با تلویزیون محلی اعلام کرده که وزارت دفاع روسیه علی‌الخصوص اشتیاق فراوانی برای ساخت مدل‌های بادکنکی سامانه دفاع موشکی اس‌-300 دارد.
وی همچنین افزود: این مدل‌ها برای فریب ماهواره‌ها و دوربین‌های شناسایی هوایی طراحی شده است و چین و ایالات متحده نیز به سختی در حال کار بر روی ساخت چنین مدل‌هایی برای جنگ‌افزارهای خود هستند.
دیلی‌تلگراف تصریح کرد: تعداد دقیق این تسلیحات جعلی، جزء اسرار نظامی وزارت دفاع روسیه به شمار می‌آید اما انتظار می‌رود این تسلیحات بادکنکی سال آینده آماده بهره‌برداری باشند.
در جریان جنگ جهانی دوم نیز ارتش آلمان نازی به رهبری هیتلر، از چنین تاکتیکی برای فریب نیروهای متفقین استفاده کرده بود که اسناد آن سال‌ها پس از این جنگ افشا شد. 
 

منبع
http://inn.ir 

به روایت تصاویر

Photographers Choice: Iran Air Boeing 747SP-86 by Bravo-Iranian Spotters 

برخورد از نوع نزدیک 

 

Editor's Choice: Editor's Choice: Boeing Boeing 757-200 Catfish by Brian Lockett 

هواپیمای شاخ دار 

 

Click here for full size photo! 

با شکوه  

 Click here for full size photo! 

اسرائیل در سرما 

 

Click here for full size photo! 

خواب زمستانی

 

Click here for full size photo! 

دورنیر اسکی باز

کرار در معرکه!

   

در مراسمی که صبح روز یکشنبه به مناسبت سی و یک مرداد ماه روز صنعت دفاعی با حضور رئیس‌جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح برگزار شد، از پهپاد "کرار " به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین جت ایرانی رونمایی شد.
این پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دوردست مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل کرده و به سمت هدف مورد نظر پرتاب کند.
همچنین در این مراسم از تمبر روز صنعت دفاعی نیز با حضور محمود احمدی‌نژاد، سرلشکر فیروزآبادی، سردار وحیدی و تقی‌پور وزیر ارتباطات رونمایی به عمل آمد.
به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد همچنین صبح امروز ‌با حضور در دانشگاه مالک‌ اشتر پس از ادای احترام به یادمان شهیدان نامجو‌، چمران و فکوری، نمایشگاه صنایع دفاعی کشورمان را در بخش‌های هوافضا‌، صنایع دریایی و دفاعی افتتاح کرد و با توضیحات مسئولان و دست اندرکاران در جریان آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های دفاعی ‌در بخش‌های گوناگون قرار گرفت‌.  

مداومت پروازی در بالا در مسافتهای دوردست، سرعت بسیار بالا، توان انجام دادن ماموریتهای مختلف با اهداف گوناگون از دیگر قابلیتهای این جت بمب افکن است.  

وحیدی در پاسخ به این سوال که آیا "کرار " همان پهپادی است که سال 87 در حاشیه هشتمین کنفرانس بین‌المللی هوافضای ایران از ساخت آن خبر داده و برد آنرا 1000 کیلومتر اعلام کرده بودید، اظهار داشت: علاوه بر هواپیمای بدون سرنشین بمب افکنی که امروز توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد، جمهوری اسلامی پهپادهای دیگری نیز در اختیار دارد که می‌توانند چنین شعاع پروازی را داشته باشند.  

 به گفته وزیر دفاع کشورمان، این پهپادها در موضوعات مختلف فعالیت داشته و ضمن اینکه می‌توانند تصاویر را ضبط و به مرکز مخابره کنند، قابلیتهای عملیاتی را نیز دارا هستند.   

این پهپاد قابلیت انجام ماموریت در مناطق مختلف جغرافیایی را بدون نیاز به فرودگاه دارد و هر مکانی می تواند محل پرواز و آغاز عملیات کرار باشد. 

این جنگنده می تواند با سرعت بیش از نهصد کیلومتر به عمق مناطق دشمن نفوذ و هدف را مورد اصابت بمب های خود قرار دهد.
توانایی حمل و پرتاب 4 موشک کروز رادارگریز، یکی از ویژگی های کم نظیر کرار است.پهپاد ایرانی بنا به ماموریت های مختلف، قابلیت حمل دو فروند بمب 250 پوندی هوشمند نقطه زن را هم دارد. 

این نوع جنگنده بمب افکن با رادارهای پیشرفته می تواند هواپیمای شناسایی قدرتمند و پرنده ای برای آزمایش موشک های پدافندی ایران باشد. 
هوافضا، آیرودینامیک، طراحی هواپیما، طراحی موتور و سامانه سوخت ، آنالیز سازه، مخابرات، کنترل، ناوبری و الکترونیک تنها بخشی از فناوری های به کار رفته در ساخت کرار است. 
بگفته کارشناسان نظامی، تا سال 2020 مدیریت جنگ های نوین با هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد شد و ایران از امروز این صنعت را به عنوان چهارمین کشور در جهان کاملا بومی کرده است.
جوان های ایرانی، برای طراحی و ساخت این جنگنده ایرانی، پانصد هزار نفر ساعت تلاش کردند.

 با توجه به اطلاعات بدست آمده هواپیمای مذکور توسط چتر و با استفاده از بالشتک های بادی فرود می آید البته خبرها حاکی است نوع پیشرفته تر آن که دارای ارابه فرود نیز می باشد در حال تولید است که بزودی رونمایی خواهد شد. کارشناسان تلاش دارند با افزایش قابلیت های این بمب افکن نظیر افزایش برد پروازی و افزایش مهمات قابل حمل و توانایی پرتاب از یگان های دریایی آن را رقیبی سرسخت برای پهپاد های قدرتمند غربی نمایند. 

 

بازتاب رونمایی جت بمب‌افکن ایران در رسانه‌های جهان؛لوپاریزین: کرار نمایش توان پاسخگویی ایران به هرگونه حمله احتمالی است
خبرگزاری فارس: یک روزنامه فرانسوی طی گزارشی با اشاره به رونمایی جت بمب‌افکن بدون سرنشین ایران در روز صنعت دفاعی، رونمایی آن را نمایش توان و ظرفیت ضدحمله و پاسخگویی ایران در مقابل هرگونه حمله احتمالی دانست.


به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی "لوپاریزین " طی گزارشی با اشاره به رونمایی جت بمب‌افکن بدون سرنشین ایران اعلام کرد: ایران روز گذشته نخستین پهپاد جت بمب‌افکن خود موسوم به کرار با برد هزار کیلومتر را که قادر به حمل انواع مختلف بمب و موشک است، رونمایی کرد و به این ترتیب ظرفیت و توان ضدحمله و پاسخگویی خود در مقابل هرگونه حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای کشورش را به نمایش کشید.
این روزنامه فرانسوی سپس به نقل از سردار "احمد وحیدی " وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، این بمب‌افکن ایرانی را نماد پیشرفت صنعت دفاعی ایران خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بمب‌افکن کرار، هواپیماهای بدون سرنشین دیگری با برد هزار کیلومتر دارد.
لوپاریزین در ادامه نوشت: کرار 4 متر طول دارد و قابلیت حمل 4 موشک ایرانی کروز را دارا است و از بردی معادل 620 مایل (یکهزار کیلومتر) برخوردار است و می‌تواند مسافت‌های طولانی را با سرعتی بالا بپیماید.
روزنامه فوق در عین حال نوشت: رونمایی بمب‌افکن ایرانی کرار در حالی صورت گرفت که آمریکا اوایل سال جاری میلادی از فعالیت‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بود.
این در حالی است که تهران اخیرا پیشرفت‌های زیادی را در زمینه توسعه تسلیحات جدید به ویژه سیستم‌های موشکی، هواپیماهای بدون سرنشین، قایق‌های تندرو و زیردریایی داشته است.
غرب مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.  
 

نظر وبلاگ:دوستان عزیز مجله هوایی 
میتوان امروز را به عنوان نقطه عطفی در فرآیند ساخت و استفاده از پهپاد ها در ایران عزیز دانست.رسیدن به تکنولوژی استفاده از موتور های جت و قابلیت بارگذاری و مسلح ساختن پهپادها عملا کار بسیار ارزشمندی است که بغیر از چند کشور پیشرفته جهان کشوری قادر به انجام آن نیست البته نباید آن را فراموش کرد که کرار تازه ابتدای راه است و در حقیقت فناوری گذشته کشورهای پیشرفته می باشد ولیکن عاملی که بیش از تولید خود این پهپاد ارزشمند است ورود به دانش ساخت پهپاد های نظامی و بمب افکن می باشد که قابل تقدیر است.امیدواریم این سرمایه گذاری که چندین سال گذشته بخصوص در بخش هوافضا انجام پذیرفته همچنان ادامه داشته تا روزی شاهد پرواز پهپاد هایی با تکنولوژی روز و جهانی باشیم. 
تا آن روز ... 

                               مسلح به دو تیر موشک ضد کشتی سی701 کوثر

 

 

دهمین هواپیمای ایران 140 ساخته شد

مهر: معاون پژوهشی سازمان صنایع هوایی گفت: دهمین هواپیمای ایران 140 در کشور ساخته شد.

سیدمحمدمهدی هادوی ظهر دوشنبه در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی در کرج افزود: هواپیمای ایران 140، 52 نفر ظرفیت مسافر دارد و در زمینه مسافربری ساخته شده ضمن اینکه هواپیمای یادشده در اختیار چند مرکز از جمله ایران ایرتور و ... قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این هواپیما قابلیت استفاده در برخی از خطوط هوایی را دارد و بخشی از نیازهای حمل و نقل هوایی در کشور را رفع خواهد کرد که این امر بر اهمیت ساخت آن می افزاید.

توانایی تولید برخی هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور

این مسئول بیان کرد: توانایی تولید برخی هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور وجود دارد و در این زمینه فعالیتهای مختلفی صورت گرفته که لازم است همچنان تداوم داشته باشد و هواپیماها با بالاترین کیفیت ممکن به تولید برسند.

وی در خصوص هدف خود از بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی اضافه کرد:‌ اینگونه بازدیدها کمک می کند تا از نزدیک در جریان امور و روند تحقیقات قرار بگیریم و نیازها و توانایی های هر دو طرف مطرح شوند و بتوانیم تعامل مطلوب تری با پژوهشگاه برقرار کنیم.

سیستمهای پیشرفته قاب و نگهدارنده مخصوص ساخت بدنه هواپیما

هادوی گفت: شرکت هسا سازنده هواپیمای جت ملخ دار ایران140 به ظرفیت 52 نفر با برد بیش از دو هزار کیلومتر و سازنده پهباد ابابیل است و دارای سیستمهای پیشرفته قاب و نگهدارنده مخصوص ساخت بدنه هواپیما، دفتر طراحی، تعمیر و ساخت هوا ناوها و چندین توانمندی دیگر است.

وی در خصوص شرکت صنایع هواپیمایی ایران(صها) افزود: عملکردهای تعمیراتی این شرکت شامل موارد مختلفی می شود که بخشی از آنها عبارتند از: تعمیرات اساسی هواپیماهای Boeing 747 , Boeing 707 , F-27 , F-14 , F-4 ,C130

این مسئول یادآور شد: تعمیرات اساسی موتورهای مربوط به هواپیماهای یادشده شامل مواردی از قبیل GT9D,GT3D,DART,TF30,J74,T56 تعمیرات اساسی موتورهای صنعتی سولار، اسمپوس و وستینگهاوس می شود.

ورود 8 بوئینگ MD و 6 ایرباس در آینده نزدیک!

حمید بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه هم‌اکنون در بخش حمل و نقل هوایی کشور هیچ کمبودی وجود ندارد، اظهار داشت: افزایش روزافزون خدمات در حوزه حمل و نقل هوایی، ورود هواپیماهای جدید غربی به ناوگان و زمین‌گیر کردن تدریجی هواپیماهای فرسوده، نشان از این دارد که تحریم ورود هواپیما و قطعات آن به کشور از سوی دولت آمریکا، کاملاً بی‌تاثیر بوده است.

* 19 فروند هواپیمای غربی به ناوگان هوایی کشور افزوده می‌شود

وزیر راه و ترابری با بیان اینکه مقرر شده است 13 فروند هواپیمای بوئینگ MD و شش فروند هواپیمای ایرباس خریداری و به کشور وارد ‌شود، توضیح داد: تاکنون پنج فروند از بوئینگ‌های مذکور وارد کشور شده است و بقیه این هواپیماها نیز به زودی به کشور وارد می‌شود.

* برخی افراد از گفته‌های ضد‌ و نقیض خود درباره بوئینگ‌های MD و توپولف دست بردارند

بهبهانی در خصوص میزان ایمنی پرواز در بوئینگ MD و مقایسه آن با توپولف‌های 154، تصریح کرد: اظهارنظر‌های غیرتخصصی در مورد میزان ایمنی بوئینگ‌های MD که چندی است از سوی برخی افراد مطرح می‌شود و بر ایمنی پایین این هواپیماها تأکید دارد، کاملاً بی‌اساس و بی‌مورد است.‌
وزیر راه و ترابری با انتقاد از گفته‌های ضد‌ و نقیض برخی افراد درباره ایمنی پایین بوئینگ‌های MD، اظهار داشت:‌ چطور تا زمانی که توپولف 154 در ناوگان هوایی کشور فعال بود، همه از غیر‌ایمن بودن هواپیماهای شرقی و به‎خصوص این نوع هواپیماها ‌دم می‌زدند و معتقد بودند باید هواپیمای غربی به‌جای توپولف به ناوگان افزوده شود، اما پس از آنکه در شرایط کنونی تحریم و با این مشکلات فراوان اقدام به خرید و ورود هواپیماهای غربی می‌کنیم باز اعتراض می‌کنند که توپولف‌ها ایمن‌تر از بوئینگ‌های MD هستند.
بهبهانی با اشاره به اینکه این دوگانگی در گفتار برخی افراد جای تأمل دارد، یادآور شد:‌ از دیدگاه اینجانب نیز، توپولف‌های سالم و خوب، مشکل پروازی ندارند، زیرا قطعاً هر هواپیمای سالمی که مجوز پرواز دریافت کند، برای انجام پرواز ایمن است.
وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در سال 2009 میلادی کمترین سوانح هوایی در دنیا، مربوط به هواپیماهای توپولف بود، اظهار داشت: این در حالی است که "بوئینگ " در این سال، شش سانحه سقوط و "ایرباس " هفت سانحه داشت اما توپولف در سال 2009 میلادی تنها دو سقوط داشت.

به گزارش فارس روز گذشته رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری درباره میزان ایمنی بوئینگ‌های MD گفته بود: این نوع هواپیما هنگام پرواز در هوای گرم و ارتفاع بالا، از ایمنی پایینی برخوردار است و با توجه به شرایط جوی ایران و گرمای طبیعی هوای کشور، بوئینگ‌های MD از قابلیت پرواز پایینی در ناوگان هوایی ایران برخوردار خواهد بود.
حسین خانلری با اشاره به ارتفاع بالای اغلب فرودگاه‌های کشور از سطح دریا، گفته بود: فرودگاه‌های کرمان، سنندج‌، خرم آباد، شیراز و اصفهان برای نشست و برخاست هواپیمای بوئینگ‌ MD خطرناک است.

* افزایش قیمت بلیت هواپیما خواسته شرکت‌های هواپیمایی و وزارت راه و ترابری

وزیر راه و ترابری در مورد برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایران، تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی بار‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت را به این وزارتخانه ارائه داده‌اند.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت‌های بلیت هواپیما در ایران از تمامی کشور‌های دنیا کمتر است، گفت: در حال حاضر بدون درنظر گرفتن اجرای قانون آزاد‌سازی قیمت‌ها، قیمت بلیت هواپیما در ایران بسیار پایین است؛ اما قطعاً پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و آزاد‌شدن قیمت سوخت، قیمت‌های بلیت هواپیما نیز افزایش می‌یابد.
وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب افزایش ارائه خدمات توسط شرکت‌های هواپیمایی، افزایش درآمد مالی ایرلاین‌ها و به دنبال آن ورود هواپیماهای نوین‌تر غربی به ناوگان هوایی کشو‌ر است.