تاریخچه
شرکت سفیران در سال 1367 بعنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی تاسیس و فعالیت خود را در صنعت حمل و نقل هوایی آغاز کرد. سفیران در بخشهای خدمات فرودگاهی، خدمات بار، خدمات مسافرتی و جهانگردی و اخیرا در حمل و نقل مسافر فعالیت دارد.
شرکت هواپیمایی سفیران با اجاره هواپیماهای باری، فعالیت باربری خود را با توجه به جایگاه کشورمان برای ترانزیت بار از آسیای جنوب شرقی به اروپا و کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه توسعه داد.
شرکت هواپیمایی سفیران در سال 1380 فعالیت مسافری خود را با قرارداد خرید 6 فروند هواپیمای IRAN-140 آغاز و پس از تحویل دو فروند از هواپیماهای فوق الذکر در سال 1384، با اولین هواپیماهای ساخت ایران توانست ارائه سرویس به فرودگاهای کوچک و محروم کشور را عملی کرده و بیش از 100000 مسافر تا کنون جابجا نموده است.
اهداف
شعار ما برای مشتریانمان "A better way to fly" یا همان "تجربه ای بهتر برای پرواز" می باشد.
همواره تلاشمان در جهت شعارمان می باشد، گرچه معتقدیم تا تحقق رضایت کامل مسافرین خود باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. چرا این که شایستگی هموطنانمان برای دریافت بهترین سرویس ها می باشد.
نوع
هواپیمای مسافربری بدنه باریک با برد کوتاه تا متوسط
تاریخچه
300-737 اولین عضو خانواده 3 نفره نسل دوم هواپیمای 737 است که توسط موتور CFM-56 پیش رانده میشوند (نسل اول شامل 100-737 و 200-737 با پیشرانه P&W JT-9D بودند). این خانواده شامل مدل طویلتر 400-737 و مدل کوتاهتر 500-737 نیز میباشد. موفقیت این نسل از خانواده هواپیماهای بوئینگ 737، تعداد کل فروش این نوع هواپیما را به 3000 فروند رساند، که در بین هواپیماهای جت مسافربری رکورد محسوب میشود.
بوئینگ آغاز برنامه ساخت 300-737 را در مارچ 1981 اعلام کرد. ابتدا قرار بود مدل جدید تنها طولانیتر از 200-737 باشد ولی بوئینگ تصمیم گرفت موتورهای CFM56، ساخت کنسرسیوم CFM International (متشکل از جنرال الکتریک آمریکا و اسنکمای فرانسه) را، که از نوع توربوفن با نسبت گذر بالا بودند استفاده کند تا ضمن کاهش مصرف سوخت، هواپیما را با مقررات مرحله 3 ایکائو در رابطه با صدای هواپیما سازگار کند.
علیرغم موتورهای جدید و افزایش طول 64/2 متری، 300-737 دارای 80 درصد اشتراک قطعات بال و بدنه با 200-737 بوده و تجهیزات زمینی هندلینگ آن نیز مشابه 200-737 است. برخی بهسازیهای ایرودینامیکی اعمال شده در این هواپیما برای افزایش کارآیی آن عبارتند از اسلتهای لبه حمله بهبود یافته و باله فوقانی (Dorsal Fin) که از محل اتصال سکان عمودی ثابت به بدنه سمت جلو امتداد یافته است. یکی از ویژگیهای خاص این هواپیما دهانه ورودی و پوشش موتور آن است که مقطعی بیضی شکل دارد و قسمت زیر آن تقریباً تخت است. در عین حال برای تأمین فاصله مناسب با زمین، بازوی ارابه فرود جلو قدری بلندتر شده است. تغییرات داخلی هواپیما شامل بهسازی در مواد و تجهیزات میباشد که در ابتدای ساخت هواپیماهای 757 و 767 پیشنهاد و اعمال شده بود. از جمله این تغییرات میتوان به استفاده از نسل اول کابینهای خلبان شیشهای یا EFIS: Electronic Flight Instruments System شامل 4 صفحه رنگی اشاره نمود.
300-737 اولین بار در 24 فوریه 1984 پرواز کرد و اولین فروند آن در نوامبر 1984 تحویل مشتری گردید. از آن زمان، بیش از 1000 هواپیما از این نوع به فروش رسیده است و این هواپیما، ستون فقرات ناوگان برد کوتاه بسیاری از خطوط هوایی را تشکیل میدهد.
نقشه صندلیها
تعداد خلبانان: 2 نفر
مسافر در دو کلاس: 128 نفر (8 نفر Business و 120 نفر Economy)
مسافر در یک کلاس با چیدمان استاندارد (6 صندلی در هر ردیف و 31 اینچ فاصله هر دو ردیف): 141 نفر
مسافر در یک کلاس با چیدمان فشرده (6 صندلی در هر ردیف و 30 اینچ فاصله هر دو ردیف): 149 نفر
پیشرانه
دو موتور CFM International CFM-56-3B1 با رانش هر یک kN 0/89 یا به صورت سفارشی 2 موتور CFM-56-3B2 با رانش هر یک kN 9/97
عملکرد
حداکثرسرعت سیر: 908 کیلومتر بر ساعت
سرعت سیر برای مسیرهای طولانی: 794 کیلومتر بر ساعت
برد با 128 مسافر و سوخت استاندارد: 3362 کیلومتر
برد با 128 مسافر و سوخت پر: 4973 کیلومتر
نوع دارای وزن بیشتر دارای برد 6300 کیلومتر با 140 مسافر
وزنها
وزن خالی عملیاتی: 32881 کیلوگرم
حداکثر وزن Take-Off استاندارد: 56740 کیلوگرم
حداکثر وزن Take-Off (مدل دارای وزن بیشتر): 56740 کیلوگرم
ابعاد
نوک به نوک بال: 88/28 متر
طول: 40/33 متر
ارتفاع: 13/11 متر
مساحت بال: 4/105 متر مربع
وضعیت تولید
تعداد کل سفارشات بوئینگ 737: 4236 فروند
تعداد کل سفارشات 300-737: 1104 فروند
تولید ادامه دارد.
نوع
هواپیمای مسافربری منطقهای با موتور تور
کشور سازنده
اوکراین
ابعاد
نوک به نوک بال: 25.51 متر
طول: 22.61 متر
ارتفاع: 8.23 متر
مساحت بال: 4/105 متر مربع
تاریخچه
آنتونوف An-140 یک هواپیمای مسافربری منطقهای با دو موتور توربوپراپ با طراحی کاملاً جدید است که به منظور جایگزینی هواپیمای قدیمی An-24 ساخته شده است.
شرکت آنتونوف برنامه ساخت An-140 را در سال 1993 اعلام کرد. اولین پیش نمونه An-140 در 6 ژوئن 1997 از خط تولید کارخانه کیف خارج شد و در 17 سپتامبر همان سال برای اولین بار پرواز کرد. دومین پیش نمونه پروازی در اواخر سال 1998 تکمیل شد و اولین An-140 استاندارد تولیدی، در 11 اکتبر 1999 پرواز کرد.
An-140 دارای طراحی و ساخت متعارف است و علاوه بر گواهینامه صلاحیت پرواز روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) قصد دارد گواهینامههای صلاحیت پروازی آمریکایی و اروپایی را نیز اخذ نماید. نوع پایه این هواپیما با دو موتور موتورسیج AI-30 که در اصل همان موتور کلیموف TV3-117VMA-SBM1 ساخته شده تحت لیسانس در اوکراین است، پیش رانده میشود، اما امکان استفاده از موتورهای PW-127A ساخت Pratt & Whitney کانادا نیز وجود دارد.
کابین خلبان دارای آلات دقیق متعارف است و در کابین مسافران 52 صندلی با چیدمان 4 صندلی در هر ردیف در نظر گرفته شده است. در عقب که برای مسافرین در نظر گرفته شده است دارای پلههای سرخود میباشد و یک در بزرگتر نیز در سمت چپ جلوی هواپیما وجود دارد که برای حمل بار به کار میرود. در انتهای کابین مسافران یک آشپزخانه، یک دستشویی و محلی برای قرار دادن البسه وجود دارد.
در سال 2003، مدل An-140-100 جایگزین نمونه پایه An-140 شد. این مدل دارای بالی با دهانه 1 متر بیشتر، حداکثر وزن برخاست بالاتر و 300 کیلومتر برد بیشتر است. سایر مدلهای آینده عبارتند از An-140A برای آئروفلوت با موتورهای PW127A ، An-140T که نمونه باربری خواهد بود و احتمالاً یک در بزرگ در سمت چپ انتهای بدنه برای بارگیری خواهد داشت،An-140TK که نوع مسافربری قابل تبدیل به باربری است، An-140VIP و An-142با رمپ بارگیری عقب. ساخت نمونه نظامی نیز جزء برنامه میباشد.
تولید سری An-140 توسط KhGAPP در خارکف اوکراین و Aviacor در سارامای روسیه انجام میشود. چند فروند اول به Odessa Airlines، Aeromost، موتورسیچ و Illich Avia تحویل داده شدهاند.
در سال 1996، آنتونوف قراردادی با هسای ایران منعقد نمود که طبق آن An-140 تحت لیسانس و با نام ایران-140 (فراز) در یک کارخانه جدید در اصفهان مونتاژ شود. اولین نمونهها با استفاده از کیتهای وارداتی مونتاژ شده و سپس به تدریج سهم ایران در ساخت قطعات افزایش مییابد. اولین ایران-140 در فوریه 2001 پرواز کرد و در حال حاضر شرکت هواپیمایی سفیران دو فروند از این هواپیما را در اختیار دارد.
نقشه صندلیها
تعداد خلبانان: 2 نفر
مسافر: 52 نفر
پیشرانه
دو موتور توبوپراپ AI-30 سری 1 (کلیموف TV-3-117 ساخته شده تحت لیسانس) با توان 1839 کیلو وات (2466 اسب بخار) با ملخهای 6 پره یا دو موتور Pratt & Whitney با توان 1864 کیلو وات (2500 اسب بخار).
عملکرد
An-140 با موتور AI-30
حداکثرسرعت سیر: 575 کیلومتر بر ساعت
سرعت سیر اقتصادی: 520 کیلومتر بر ساعت
برد با 52 مسافر: 2100 کیلومتر
برد با محموله 6000 کیلوگرم و با سرعت 520 کیلومتر بر ساعت: 900 کیلومتر
وزنها
An-140
حداکثر وزن Take-Off: 19150 کیلوگرم
An-140-100
وزن خالی: 12810 کیلوگرم
حداکثر وزن Take-Off: 21500 کیلوگرم
منبع:www.safiran.org
شرکت هواپیمایی |
1383 |
1384 |
1385 |
1386 | ||||||||
تعداد ناوگان |
نوع ناوگان |
تعداد صندلی |
تعداد ناوگان |
نوع ناوگان |
تعداد صندلی |
تعداد ناوگان |
نوع ناوگان |
تعداد صندلی |
تعداد ناوگان |
نوع ناوگان |
تعداد صندلی | |
ایران ایر و ایران ایرتور |
2 |
B747-SP |
C22 Y274 |
1 |
B747-SP |
C22 Y274 |
|
|
|
|
|
|
3 |
B747-200 |
C22 Y412 |
3 |
B747-200 |
C22 Y412 |
|
|
|
|
|
| |
4 |
B727-200 |
154 |
4 |
B727-200 |
154 |
|
|
|
|
|
| |
2 |
A300-600 |
C21 Y231 |
4 |
A300-600 |
C21 Y237 |
|
|
|
|
|
| |
6 |
A312 |
C12 Y203 |
1 |
A312 |
C12 Y203 |
|
|
|
|
|
| |
2 |
A313 |
C17 Y186 |
2 |
A313 |
C17 Y183 |
|
|
|
|
|
| |
4 |
A300 |
207 |
4 |
A300 |
277 |
|
|
|
|
|
| |
9 |
F100 |
104 |
5 |
F100 |
104 |
|||||||
0 |
A320 |
C14 Y156 |
6 |
F100 |
104 |
|
|
|
|
|
| |
5 |
TU154 |
150 |
10 |
TU154 |
150 |
|
|
|
|
|
| |
1 |
B747-B |
445 |
0 |
B747 |
445 |
|
|
|
|
|
| |
0 |
AB4 |
240 |
1 |
IL75 |
- |
|
|
|
|
|
| |
2 |
B747-F |
0 |
1 |
B747-F |
- |
|
|
|
|
|
| |
2 |
A300-F |
0 |
|
|
|
|
|
| ||||
آسمان |
4 |
B725 |
172 |
4 |
B727-200 |
172 |
|
|
|
|
|
|
12 |
F100 |
109 |
12 |
F100 |
109 |
|
|
|
|
|
| |
3 |
F28-4000 |
80 |
4 |
F28-4000 |
85 |
|
|
|
|
|
| |
2 |
F28-1000 |
65 |
1 |
F28-1000 |
65 |
|
|
|
|
|
| |
3 |
FA |
10 |
3 |
FA |
10 |
|
|
|
|
|
| |
6 |
AT72 |
66 |
6 |
AT72 |
66 |
|
|
|
|
|
| |
پیام |
5 |
E110 |
- |
5 |
E110 |
- |
|
|
|
|
|
|
2 |
AN12 |
- |
1 |
AN12 |
- |
|
|
|
|
|
| |
کیش ایر |
2 |
T454M |
155-164 |
2 |
TU54M |
155-164 |
|
|
|
|
|
|
4 |
F27 |
54 |
6 |
F27 |
54 |
|
|
|
|
|
| |
2 |
MD83 |
154 |
3 |
MD83 |
156 |
|
|
|
|
|
| |
کاسپین |
3 |
TU-154M |
156 |
4 |
TU-154M |
156 |
|
|
|
|
|
|
ماهان ایر |
3 |
A300-B4 |
240 |
2 |
A300-B4 |
240 |
|
|
|
|
|
|
2 |
A310-300 |
176 |
3 |
A310-300 |
205 |
|
|
|
|
|
| |
3 |
A320 |
143 |
1 |
A320 |
147 |
|
|
|
|
|
| |
0 |
A321 |
181 |
2 |
L1011 |
317 |
|
|
|
|
|
| |
1 |
TU-154M |
156 |
1 |
MD83 |
150 |
|||||||
1 |
TU-154M |
158 |
||||||||||
1 |
TU-204C |
198 |
|
|
|
|
|
| ||||
بن ایر |
|
- |
- |
- | - | - |
|
|
|
|
|
|
سفیران |
|
- |
- |
2 |
A140-EPSEF |
52 |
||||||
2 |
A140-EPG |
52 |
|
|
|
|
|
| ||||
ساها |
- |
B747-100 |
- |
3 |
B707-300 |
175 |
|
|
|
|
|
|
- |
B747-200 |
- |
|
|
|
|
|
| ||||
3 |
B707-300 |
165 |
|
|
|
|
|
| ||||
آریا |
2 |
F27-MK50 |
50 |
2 |
F50 |
50 |
|
|
|
|
|
|
2 |
TU154 |
160 |
|
|
|
|
|
| ||||
قشم |
1 |
IL 76-ID |
- |
2 |
IL 76 - ID |
- |
|
|
|
|
|
|
1 |
IL76 |
- |
|
|
|
|
|
| ||||
نفت |
- |
- |
- |
2 |
F50 |
50 |
||||||
1 |
DHC6 |
19 |
|
|
|
|
|
|
تیلت روتور V-22 آسپری
به گفته شرکت سرمایه گذاری بل بویینگ این شرکت از نمایشگاه فارنبرو به عنوان سکوی پرتابی برای دستیابی به فروش بین المللی تیلت روتورهای نظامی V-22 استفاده کرد. در حالی که منابع مطلع ، انگلیس ، ژاپن ، اسراییل و استرالیا را چهار کاندید خرید V-22 می دانند. ولی « مایک تیچ » مدیر عامل بویینگ از اعلام نام مشتریان خودداری کرده است. چیزی که وی تایید می کند این است که تمرکز کلیدی بر روی کار گروهی طی 12 ماه آینده ، قیمت واحد هر هواپیما را کاهش خواهد داد. برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) قیمت هدف گذاری شده این پرنده تا سال 2010 حدود 58 میلیون دلار است. بل بویینگ می گوید: تقریبآ نیمی از راه را برای رسیدن به این هدف پشت سر گذاشته است و تا به امروز قیمت را از 78 میلیون دلار به 69 میلیون دلار رسانده است. این شرکت در سال 2005 حدود 19 فروند V-22 را تحویل داده است و امسال نیز در نظر دارد بیش از 16 فروند دیگر را تحویل دهد. برنامه فروش این شرکت شامل 360 فروند MV-22 برای سپاه تفنگداران ، 48 فروند MV-22 برای نیروی دریایی و 50 فروند نمونه ویژه عملیات جنگی CV-22 برای نیروی هوایی ایالات متحده است.
پرنده بی سرنشین اوریون هال
شرکت آورورا فلایت ساینسز در نمایشگاه فارنبرو 2006 از نمونه ساختگی مقیاس کامل یک پرنده بی سرنشین جدید پرده برداشت که از سوخت هیدروژن نیرو می گیرد و دارای مداومت پروازی بالا می باشد. این پرنده محصول بخش فانتوم ورکس و شرکت بویینگ است. اوریون هال دارای توانایی حمل بار مفید کوچک 180 کیلوگرم است و مداومت پروازی ان به 4 روز می رسد. ولی برنامه بویینگ برای این پرنده دستیابی به مداومت پروازی طولانی به مدت 10 روز و ارتفاع بالاتر بوده است.انتظار می رود نخستین پرواز این پرنده در سال 2008 به وقوع بپیوندد.
بویینگ و ارباس
در نمایشگاه امسال مطابق سنت نمایشگاه های قبلی ، دو رقیب سرسخت همیشگی صنعت هوانوردی در بخش هواپیماهای مسافربری تجاری یعنی ارباس و بویینگ به رقابت پرداختند که شرکت اروپایی توانست با 190 سفارش به ارزش تقریبی 19 میلیارد دلار ، شرکت بویینگ را که تنها 72 سفارش به ارزش 1/9 میلیارد دلار را دریافت کرده بود ، پشت سر بگذارد.ارباس در شش ماهه اول سال جاری میلادی نیز توانسته گوی سبقت را از این شرکت امریکایی برباید.در ادامه به ذکر مواردی از قراردادهای مهم این دو شرکت هواپیماسازی می پردازیم.
گروپ مارسانز؛ 12 فروند ارباس A330-200
خط هوایی « گروپ مارسانز» اسپانیا یادداشت تفاهمی برای خرید 12 هواپیمای ارباس A330-200 با شرکت اروپایی ارباس به امضا رساند. قرار است این هواپیما ها در سالهای 2008 تا 2009 تحویل داده شود. این شرکت هنوز موتوری را برای این هواپیماها انتخاب نکرده است. هواپیماهای فوق الذکر برای جایگزینی هواپیماهای بویینگ 200-747 این خط هوایی به کار گرفته می شوند.
ارآسیا؛ 40 فروند ارباس A320
شرکت مسافربری کم هزینه مالزیایی « ارآسیا» در نمایشگاه امسال درخواست 40 فروند ارباس A320 را با حق گزینش 30 فروند دیگر از همین نوع هواپیما داد. تحویل این هواپیما ها طبق زمانبدی از آوریل سال 2009 میلادی شروع می شود و تا سال 2011 ادامه می یابد. « ارآسیا» تا کنون 100 فروند A320 سفارش داده است و حق گزینش 30 فروند دیگر را نیز دارد. در حال حاضر هفت فروند A320 در خدمت این شرکت مسافربری می باشد.
« کورنورمک کارتی » ، مدیر و موسس خط هوایی ار آسیا گفت: 35 فروند بویینگ 300-737 از ناوگان هوایی این خط هوایی خارج می شود و ارباسهای جدید جایگزین این هواپیماها خواهند شد. این خط هوایی ، موتور هواپیماهای سفارش داده شده را انتخاب نکرده است اگرچه برای سفارشهای نخست ، موتور CFM56 را گزینش کرده بود.
ILFC؛ 6 فروند A320 ، 10 فروند بویینگ
موسسه مالی اجاره ای بین المللی ایالات متحده (ILFC) در فارنبرو 2006 ، شش فروند ارباس A320 را سفارش داد تا جمع سفارشهای خود برای خانواده هواپیماهای باریک پیکر را به بیش از 430 فروند برساند. همچنین 10 فروند هواپیماهای بویینگ را نیز سفارش داد که این گزینش شامل 6 فروند بویینگ 800-737 ، 2 فروند777-300ER
و دو فروند 787 می باشد.
بلووینگ؛ 20 فروند A320
خط هوایی آلمانی بلووینگ، 20 فروند هواپیما از خانواده ارباس A320 را سفارش داد. این خط هوایی که در دوسلدورف قرار دارد از زمان تاسیس خود در سال 2002، با تعداد کمی از هواپیماهای باریک پیکر ارباس مشغول به کار بوده است. در نمایشگاه فارنبرو 2006 قراردادی برای 16 فروند ارباس A320 و 4 فروند A321 به امضا رساند.
تحویل این هواپیماها از سال 2009 میلادی آغاز می گردد د تا سال 2011 به طول می انجامد. تاکنون هیچ گزینشی برای موتورهای پرنده های فوق الذکر انجام نشده است.
بلووینگ این هواپیماها را به منظور پشتیبانی از برنامه گسترش خدمات پروازی زمانبندی شده و اجاره ای خود جهت اتصال به روسیه ، در اختیار خواهد گرفت.
افریکاارویز؛ 20 فروند ارباس
شرکت مسافربری لیبیایی « افریکا ارویز » ، یادداشت تفاهمی برای خرید شش فروند ارباس A330-200 و 14 فروند ارباس از خانواده A320 به امضا رساند. این تفاهم نامه که در فارنبرو 2006 به امضا رسید شامل 3 فروند ارباس A320 به همراه حق گزینش 3 فروند دیگر ، 6 فروند A320 و 3 فروند A319 با حق گزینش 5 هواپیمای باریک پیکر دیگر است. هیچ انتخابی برای موتورهای این هواپیماهای باریک و پهن پیکر صورت نگرفته است.
سنگاپور؛ 20 فروند A350 ، 9 فروند A380
خط هوایی سنگاپور با سفارش 20 فروند ارباس A350 و 9 فروند A380 دیگر به نمایشگاه امسال شوک وارد کرد.این خط هوایی قراردادی را برای خرید 20 فروند ارباس A350 XWB و 9 فروند A380 دیگر امضا کرد. این قرارداد شامل حق گزینش 20 فروند A350 و شش فروند A380
نیز می باشد.
تحویل هواپیماهای A350 از سال 2012 شروع می شود و تا سال 2014 ادامه می یابد و هواپیماهای A380 اضافه شده از اواخر سال 2008 تا سال 2010 به SIA تحویل می گردد.
هیچ گزینشی تاکنون برای موتورهای هواپیماهای انتخابی انجام نگردیده است. ارزش این قرارداد که شامل 29 درخواست برای هواپیماهای ارباس می باشد ، 5/7 میلیارد دلار است.این خط هوایی آسیایی که در سپتامبر سال 2000 ، 10 فروند A380 را سفارش داده است ، نخستین خط هوایی دنیا ست که هواپیماهای A380 را به خدمت می گیرد.
فین ار
خط هوایی فین ار علیرغم متحمل شدن یک سال تاخیر در تحویل هواپیماهای ارباس A350XWB ، نخستین خط هوایی است که این جت دو موتوره مسافربری را به خدمت گرفت.
این خط هوایی در پایان سال گذشته میلادی ، سفارش 9 فروند ارباس A350-900 با موتور رولزرویس به علاوه حق گزینش 4 فروند دیگر را به ثبت رسیده بود و در نظر داشت که این هواپیماها را تا بهار سال 2012 در اختیار بگیرد.
این در حالی است که هواپیمای A350 XWB در سال 2013 وارد خدمت این خط هوایی خواهد شد. ارباس A350 XWB شامل یک خانواده سه عضوی با نامهای ارباس A350-800 ، A350-900 و A350-1000 است که ویژگی اصلی ان بهبود در بالها ، افزایش گنجایش ، موتورهای جدید و سرعت بالاتر نسبت به هواپیماهای ارباس A350 قبلی می باشد.
خطوط هوایی امارات ؛ 10 فروند 8 اف-747
خط هوایی خاورمیانه ای امیریتس در نمایشگاه امسال توافقنامه ای را با شرکت بویینگ برای خرید 10 فروند هواپیمای باربری 8-747 با موتورهای جنرال الکتریک GEnx به امضا رساند.
طبق جدول زمانبندی شده ، خطوط هوایی امارات از سال 2012 این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ارزش این معامله بالغ بر 3/3 میلیارد دلار است.امارات همچنین قراردادی با شرکت جنرال الکتریک به امضا رساند تا این شرکت 45 موتور GEnx را برای هواپیماهای جدید تامین کند.
« شیخ احمد بن سعید آل مکتوم» رییس خط هوایی امارات گفت: پیش بینی شده در دو دهه آینده آمدوشد هوایی دنیا در بخش باری سالیانه بیش از 6 درصد رشد خواهد یافت که سه برابر نرخ کنونی است.
وی در ادامه افزود: هواپیماهای باری 8-747 که ما سفارش داده ایم ، خطوط هوایی امارات را در جایگاه بالایی برای بهره گیری از این رشد در بخش باری قرار می دهد و موقعیت دبی را در رشد بین المللی منطقه از نظر امدوشد هوایی در بخش باری و پشتیبانی تقویت می کند. این خط هوایی در حال حاضر جمعآ 9 فروند هواپیمای پهن پیکر 747F و ارباس A310F را در حال خدمت و 8 فروند 777F را در لیست سفارش دارد.
لاین ار؛ 30 فروند 737-900ER
شرکت مسافربری اندونزیایی « لاین ار» ، 30 فروند دیگر بویینگ 737-900ER را سفارش داد که تحویل این هواپیماها طبق جدول زمانی از اوایل سال 2010 آغاز می گردد. این قراردادها ، سفارشهای خط هوایی لاین ار برای موتورهای CFM56 هواپیماهای 737-900ER را که در 60 هواپیما استفاده می شوند ، افزایش می دهد. این شرکت مسافربری 30 فروند از این مدل را نیز در ژوئیه سال 2005 میلادی سفارش داده بود.تحویل این هواپیماهای 737 اضافه شده تا سال 2012 ادامه می یابد.
بر طبق گفته های « روسدی کرانا» مدیر لاین ار به حداکثر رساندن سود اقتصادی بی سابقه توسط 737-900ER یکی از ره حلهای رشد آینده این شرکت است که سبب گسترش مسیرها و افزایش مقاصد جدید می گردد.
نیمراد MRA4
هواپیمای نیمراد MRA4 نیروی هوایی انگلستان
به دنبال تکمیل بیش از 320 ساعت پرواز توسط 3 نمونه اولیه هواپیماهای شناسایی و حمله دریایی نیمراد MRAD4 ، قرارداد تولید 12 فروند از این هواپیما بین BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس به امضا رسید.
BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس از بیان ارزش این قرارداد خودداری کردند اما به نظر می رسد ارزش این قرارداد برای تولید و توسعه کمتر از 8/3 میلیارد پاوند ( 95/6 میلیارد دلار ) باشد.
نخستین تحویل این پرنده به راف کین لاس در سال 2009 میلادی صورت می گیرد.به گفته « واین اسکولز» مدیر طراحی و توسعه BAE سیستمز ، نمونه توسعه یافته MRAF4 ، در یک ماه اخیر 125 سورتی پرواز انجام داده که شامل فرود شبانه ، عملیات پروازی و رسیدن به ارتفاع عملیاتی 35000 پا ( 10700 متر) است.
قراردادهای تعمیر و نگهداری
1-قرارداد 10ساله به ارزش 230 میلیون دلار برای پشتیبانی بیش از 350 فروند هواپیمای بویینگ و ارباس خطوط هوایی ایالات متحده توسط هانی ول امضا گردید. این قرارداد از لحاظ ارزش مالی از بزرگترین قراردادهای به امضا رسیده در بخش تعمیرات و نگهداری در فارنبرو 2006 بود.
2-شرکت گود ریچ قرارداد 10 ساله ای را به ارزش 40 میلیون دلار به منظور پشتیبانی از بخشهای محفظه موتور و معکوس کننده رانش 17 فروند ارباس A320 خط هوایی مصری اجیپت ار به امضا رساند.
3-شرکت سرمایه گذاری مشترک « همیلتون ساند استرند » و « EADS سوژرما سرویسز» با شرکت لوفتهانزا تکنیک قراردادی را به منظور تعمیر دستگاه مولد توان کمکی مشتریان هواپیمای بویینگ MD-11 امضا کردند. شرکت فرانسوی سوژما سرویس ، همچنین به عنوان نخستین مرکز تعمیر دستگاه مولد توان کمکی PW980 همیلتون سانداسترند که در هواپیمای ارباس A380 نصب نی شود. شناخته شده است.
4-هانی ول قرارداد 10 ساله ای به ارزش 38 میلیون دلار برای تعمیرات الکترونیک پروازی و اجزای تشکیل دهنده هواپیماهای جت A320 بلو ارویز به امضا رساند.
منبع :مجله صنایع هوایی