مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

آشنائی با شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجر آشیان

ارسال آشنائی با شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجر آشیان 

موضوع تشکیل یک شرکت و مرکز تعمیراتی که بتواند با استفاده از امکانات و توانمندی های داخلی، تحولی در صنعت تعمیرات اساسی هواپیمائی کشور ایجاد و به کمک ناوگان هوائی کشور بشتابد از مدت ها پیش مطرح بوده ولی این مهم هرگز محقق نشده بود.

با توجه به آنچه که گفته شد در مهر ماه 1381 اندیشه ایجاد یک شرکت غیر دولتی با هم افزائی توان های داخلی و بهره گیری از امکانات کشور و پیدا کردن یک شرکت خارجی قوت گرفت.پس از ماه ها بررسی و مطالعه شرکت صها و هواپیمائی ماهان با مشارکت یکدیگر به ترتیب با سهام 47% و 51% در تاریخ 17/12/81 یک شرکت خصوصی را بنام شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجرآشیان با هدف ایجاد سیستمی منظم و دارای قابلیت لازم جهت انجام تعمیرات اساسی هواپیماهای تجاری بوئینگ 747 و ایرباس به ثبت رساندند و در قالب یک توافقنامه،شرکت صها "آشیانه فجر" را بصورت استیجاری در اختیار "فجر آشیان" قرار داد.در قالب همین توافقنامه شرکت فجر میتواند از تمامی کارگاه های پشتیبانی فنی صها استفاده نماید.

ماموریت شرکت :
شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجر آشیان عهده دار ارائه خدمات در زمینه تعمیرات اساسی Overhaul و سایر بازرسی های دوره ای و عیر دوره ای . کلیه خدمات جانبی و آزمایشهای غیر مخرب در سطح Maintenance Repair and Overhaul (MRO) پیشرفته و مطرح جهان و با رعایت کلیه استاندارد های بین المللی میباشد.

نوع خدمات :
بر اساس مجوز صادره از سازمان هواپیمائی کشوری – اداره استاندارد پرواز،شرکت در حال حاضر عهده دار تعمبرات اساسی (اورهال) و سایر رده های تعمیراتی ایرباس های 300 و 310 میباشد.لازم بذکر است که در این شرکت امکان انجام تعمیرات اساسی  سایر هواپیما های مسافری موجود در کشور نیز وجود دارد.

خلاصه ای از برنامه کسب و کار :
شرکت فجر آشیان علیرغم آنکه کمتر از دو سال از آغاز فعالیت آن نمیگذرد در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار تعمیرات داخلی را در اختیار دارد که شامل مجوعه هواپیمائی ماهان،هواپیماهای بوئینگ 747 هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساها میگردد.
در ضمن شرکت فجر آشیان بر اساس قرارداد منعقده انجام تعمیرات سنگین نوع D-04 (اورهال کامل) دو فروند هواپیمای بوئینگ 747 هما را متعهد گردیده و نحو احسن باتمام رسانید و نیز انجام تعمیرات سنگین نوع D یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 ساها را آغاز نموده است.
شرکت فجرآشیان بازار داخلی را بسیار با اهمیت دانسته و معتقد است که در صورت تهجیز شدن کامل آشیانه میتواند تمام بازار داخلی در زمینه تعمیرات اساسی را که حدود 84 فروند هواپیما بوده در اختیار گرفته و جوابگو باشد.

استراتژیهای کلان شرکت :
بهره برداری از تمامی امکانات کشور در جهت اجرای ماموریت و پرهیز از موازی کاری .سرمایه گذاری بر روی هواپیماهای خانواده ایرباس و بوئینگ – افزایش توان طراحی و مهندسی شرکت و ورود به اورهال زیر مجوعه ها Components مانند : اویونیک،ارابه های فرود،APU،موتور و غیره – برنامه ریزی جهت اخذ مجوز لازم برای ورود به عرصه ساخت قطعات هواپیما با همکاری با شرکت های خارجی.

جایگاه رقابتی شرکت :
مزیت های عمده رقابتی شرکت عبارتند از :
نیروی انسانی فنی،ماهر و با تجربه شرکت های صها و ماهان و فارغ التحصیلان دانشگاه های مرتبط – در اختیار داشتن بزرگترین آشیانه در خاورمیانه با ظرفیت استقرار همزمان 4 فروند هواپیمای پهن پیکر 747 ویا  6 فروند هواپیمای ایرباس 300 و با فضای مفیده 54000 مترمربع که هزینه سنگین سرمایه گذاری ساخت آن انجام شده است.
در اختیار داشتن اکثر کارگاه های پشتیبانی (Back Shop) های مورد نیاز تعمیراتی موجود در شرکت های صها و هما با بیش از سی سال تجربه در زمینه تعمیرات هواپیما – در اختیار داشتن تمام بازار داخلی بعنوان بخش مطمئن بازار.
پشتیبانی کامل شرکت سوجرما بعنوان همکار خارجی به ویژه در محصول کلیدی شرکت یعنی خانواده ایرباس – داشتن انرژی ارزان در مقایسه با کشور های دیگر که دارای مراکز تعمیراتی هستند.با امعان نظریه ویژگیهای فوق الذکر و انجام موفقیت آمیز تعمیرات اساسی دو فروند بوئینگ 747 برای اولین بار در کشور و انجام تعمیرات سنگین 4 فروند ایرباس 300 و 310 در شرکت فجر آشیان،شرکت را از موقعیت ممتاز و رقابتی ویژه برخوردار نموده است
منبع:انجمن هوا فضا

آشنایی با خطوط هوایی سفیران

تاریخچه

   شرکت  سفیران در سال 1367 بعنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی تاسیس و فعالیت خود را در صنعت حمل و نقل هوایی آغاز کرد. سفیران در بخشهای خدمات فرودگاهی، خدمات بار، خدمات مسافرتی و جهانگردی و اخیرا در حمل و نقل مسافر فعالیت دارد.

   شرکت هواپیمایی سفیران با اجاره هواپیماهای باری، فعالیت باربری خود را با توجه به جایگاه کشورمان برای ترانزیت بار از آسیای جنوب شرقی به اروپا و کشورهای تازه استقلال یافته آسیای میانه توسعه داد. 

   شرکت هواپیمایی سفیران در سال 1380 فعالیت مسافری خود را با قرارداد خرید 6 فروند هواپیمای IRAN-140  آغاز و  پس از تحویل دو فروند از هواپیماهای فوق الذکر در سال 1384،  با اولین هواپیماهای ساخت ایران توانست ارائه سرویس به فرودگاهای کوچک و محروم کشور را عملی کرده و بیش از 100000 مسافر تا کنون جابجا نموده است.

اهداف

   شعار ما برای مشتریانمان "A better way to fly" یا همان "تجربه ای بهتر برای پرواز" می باشد.

   همواره تلاشمان در جهت شعارمان می باشد، گرچه معتقدیم تا تحقق رضایت کامل مسافرین خود باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. چرا این که شایستگی هموطنانمان برای دریافت بهترین سرویس ها می باشد.

بوئینگ 300-737

نوع

 هواپیمای مسافربری بدنه باریک با برد کوتاه تا متوسط

تاریخچه 

300-737 اولین عضو خانواده 3 نفره نسل دوم هواپیمای 737 است که توسط موتور CFM-56 پیش رانده می‌شوند (نسل اول شامل 100-737 و 200-737 با پیشرانه P&W JT-9D بودند). این خانواده شامل مدل طویل‌تر 400-737 و مدل کوتاه‌تر 500-737 نیز می‌باشد. موفقیت این نسل از خانواده هواپیماهای بوئینگ 737، تعداد کل فروش این نوع هواپیما را به 3000 فروند رساند، که در بین هواپیماهای جت مسافربری رکورد محسوب می‌شود.

 بوئینگ آغاز برنامه ساخت 300-737 را در مارچ 1981 اعلام کرد. ابتدا قرار بود مدل جدید تنها طولانی‌تر از 200-737 باشد ولی بوئینگ تصمیم گرفت موتورهای CFM56، ساخت کنسرسیوم CFM International (متشکل از جنرال الکتریک آمریکا و اسنکمای فرانسه) را، که از نوع توربوفن با نسبت گذر بالا بودند استفاده کند تا ضمن کاهش مصرف سوخت، هواپیما را با مقررات مرحله 3 ایکائو در رابطه با صدای هواپیما سازگار کند.

 علیرغم موتورهای جدید و افزایش طول 64/2 متری، 300-737 دارای 80 درصد اشتراک قطعات بال و بدنه با 200-737 بوده و تجهیزات زمینی هندلینگ آن نیز مشابه 200-737 است. برخی بهسازی‌های ایرودینامیکی اعمال شده در این هواپیما برای افزایش کارآیی آن عبارتند از اسلتهای لبه حمله بهبود یافته و باله فوقانی (Dorsal Fin) که از محل اتصال سکان عمودی ثابت به بدنه سمت جلو امتداد یافته است. یکی از ویژگیهای خاص این هواپیما دهانه ورودی و پوشش موتور آن است که مقطعی بیضی شکل دارد و قسمت زیر آن تقریباً تخت است. در عین حال برای تأمین فاصله مناسب با زمین، بازوی ارابه فرود جلو قدری بلندتر شده است. تغییرات داخلی هواپیما شامل بهسازی در مواد و تجهیزات می‌باشد که در ابتدای ساخت هواپیماهای 757 و 767 پیشنهاد و اعمال شده بود. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از نسل اول کابینهای خلبان شیشه‌ای یا EFIS: Electronic Flight Instruments System شامل 4 صفحه رنگی اشاره نمود. 

300-737 اولین بار در 24 فوریه 1984 پرواز کرد و اولین فروند آن در نوامبر 1984 تحویل مشتری گردید. از آن زمان، بیش از 1000 هواپیما از این نوع به فروش رسیده است و این هواپیما، ستون فقرات ناوگان برد کوتاه بسیاری از خطوط هوایی را تشکیل می‌دهد.

 نقشه صندلیها

تعداد خلبانان: 2 نفر

مسافر در دو کلاس: 128 نفر (8 نفر Business و 120 نفر Economy)

مسافر در یک کلاس با چیدمان استاندارد (6 صندلی در هر ردیف و 31 اینچ فاصله هر دو ردیف): 141 نفر

مسافر در یک کلاس با چیدمان فشرده (6 صندلی در هر ردیف و 30 اینچ فاصله هر دو ردیف): 149 نفر

 

پیشرانه

دو موتور CFM International CFM-56-3B1 با رانش هر یک kN 0/89 یا به صورت سفارشی 2 موتور CFM-56-3B2 با رانش هر یک kN 9/97

 عملکرد

حداکثرسرعت سیر: 908 کیلومتر بر ساعت

سرعت سیر برای مسیرهای طولانی: 794 کیلومتر بر ساعت

برد با 128 مسافر و سوخت استاندارد: 3362 کیلومتر

برد با 128 مسافر و سوخت پر: 4973 کیلومتر

نوع دارای وزن بیشتر دارای برد 6300 کیلومتر با 140 مسافر

وزنها

وزن خالی عملیاتی: 32881 کیلوگرم

حداکثر وزن Take-Off استاندارد: 56740 کیلوگرم

حداکثر وزن Take-Off (مدل دارای وزن بیشتر): 56740 کیلوگرم

 ابعاد                    

 نوک به نوک بال: 88/28 متر

طول: 40/33 متر

ارتفاع: 13/11 متر

مساحت بال: 4/105 متر مربع 

وضعیت تولید

تعداد کل سفارشات بوئینگ 737: 4236 فروند

تعداد کل سفارشات 300-737: 1104 فروند

تولید ادامه دارد.     

Iran 140

  

نوع

هواپیمای مسافربری منطقه‌ای با موتور تور

کشور سازنده

اوکراین

ابعاد 

نوک به نوک بال: 25.51 متر

طول: 22.61 متر

ارتفاع: 8.23 متر

مساحت بال: 4/105 متر مربع

تاریخچه 

آنتونوف An-140 یک هواپیمای مسافربری منطقه‌ای با دو موتور توربوپراپ با طراحی کاملاً جدید است که به منظور جایگزینی هواپیمای قدیمی An-24 ساخته شده است.

شرکت آنتونوف برنامه ساخت An-140 را در سال 1993 اعلام کرد. اولین پیش نمونه An-140 در 6 ژوئن 1997 از خط تولید کارخانه کیف خارج شد و در 17 سپتامبر همان سال برای اولین بار پرواز کرد. دومین پیش نمونه پروازی در اواخر سال 1998 تکمیل شد و اولین An-140 استاندارد تولیدی، در 11 اکتبر 1999 پرواز کرد.

An-140 دارای طراحی و ساخت متعارف است و علاوه بر گواهینامه صلاحیت پرواز روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع (CIS) قصد دارد گواهینامه‌های صلاحیت پروازی آمریکایی و اروپایی را نیز اخذ نماید. نوع پایه این هواپیما با دو موتور موتورسیج AI-30 که در اصل همان موتور کلیموف TV3-117VMA-SBM1 ساخته شده تحت لیسانس در اوکراین است، پیش رانده می‌شود، اما امکان استفاده از موتورهای PW-127A ساخت Pratt & Whitney کانادا نیز وجود دارد.

کابین خلبان دارای آلات دقیق متعارف است و در کابین مسافران 52 صندلی با چیدمان 4 صندلی در هر ردیف در نظر گرفته شده است. در عقب که برای مسافرین در نظر گرفته شده است دارای پله‌های سرخود می‌باشد و یک در بزرگتر نیز در سمت چپ جلوی هواپیما وجود دارد که برای حمل بار به کار می‌رود. در انتهای کابین مسافران یک آشپزخانه، یک دستشویی و محلی برای قرار دادن البسه وجود دارد.

در سال 2003، مدل An-140-100 جایگزین نمونه پایه An-140 شد. این مدل دارای بالی با دهانه 1 متر بیشتر، حداکثر وزن برخاست بالاتر و 300 کیلومتر برد بیشتر است. سایر مدلهای آینده عبارتند از An-140A برای آئروفلوت با موتورهای PW127A ، An-140T که نمونه باربری خواهد بود و احتمالاً یک در بزرگ در سمت چپ انتهای بدنه برای بارگیری خواهد داشت،An-140TK که نوع مسافربری قابل تبدیل به باربری است، An-140VIP و An-142با رمپ بارگیری عقب. ساخت نمونه نظامی نیز جزء برنامه می‌باشد.

تولید سری An-140 توسط KhGAPP در خارکف اوکراین و Aviacor در سارامای روسیه انجام می‌شود. چند فروند اول به Odessa Airlines، Aeromost، موتورسیچ و Illich Avia تحویل داده شده‌اند. 

در سال 1996، آنتونوف قراردادی با هسای ایران منعقد نمود که طبق آن An-140 تحت لیسانس و با نام ایران-140 (فراز) در یک کارخانه جدید در اصفهان مونتاژ ‌شود. اولین نمونه‌ها با استفاده از کیتهای وارداتی مونتاژ شده و سپس به تدریج سهم ایران در ساخت قطعات افزایش می‌یابد. اولین ایران-140 در فوریه 2001 پرواز کرد و در حال حاضر شرکت هواپیمایی سفیران دو فروند از این هواپیما را در اختیار دارد. 

نقشه صندلیها

تعداد خلبانان: 2 نفر

مسافر: 52 نفر

پیشرانه

دو موتور توبوپراپ AI-30 سری 1 (کلیموف TV-3-117 ساخته شده تحت لیسانس) با توان 1839 کیلو وات (2466 اسب بخار) با ملخهای 6 پره یا دو موتور Pratt & Whitney با توان 1864 کیلو وات (2500 اسب بخار).

عملکرد

An-140 با موتور AI-30

حداکثرسرعت سیر: 575 کیلومتر بر ساعت

سرعت سیر اقتصادی: 520 کیلومتر بر ساعت

برد با 52 مسافر: 2100 کیلومتر

برد با محموله 6000 کیلوگرم و با سرعت 520 کیلومتر بر ساعت: 900 کیلومتر

وزنها

An-140

حداکثر وزن Take-Off: 19150 کیلوگرم

An-140-100

وزن خالی: 12810 کیلوگرم

حداکثر وزن Take-Off: 21500 کیلوگرم

منبع:www.safiran.org

وضعیت ناوگان هواپیمایی کشوردر سال ۸۳ و ۸۴

 

شرکت هواپیمایی

1383

1384

1385

1386

تعداد ناوگان

نوع ناوگان

تعداد صندلی

تعداد ناوگان

نوع ناوگان

تعداد صندلی

تعداد ناوگان

نوع ناوگان

تعداد صندلی

تعداد ناوگان

نوع ناوگان

تعداد صندلی

ایران ایر و ایران ایرتور

2

B747-SP

C22 Y274

1

B747-SP

C22 Y274

 

 

 

 

 

 

3

B747-200

C22 Y412

3

B747-200

C22 Y412

 

 

 

 

 

 

4

B727-200

154

4

B727-200

154

 

 

 

 

 

 

2

A300-600

C21 Y231

4

A300-600

C21 Y237

 

 

 

 

 

 

6

A312

C12 Y203

1

A312

C12 Y203

 

 

 

 

 

 

2

A313

C17 Y186

2

A313

C17 Y183

 

 

 

 

 

 

4

A300

207

4

A300

277

 

 

 

 

 

 

9

F100

104

5

F100

104

           

0

A320

C14 Y156

6

F100

104

 

 

 

 

 

 

5

TU154

150

10

TU154

150

 

 

 

 

 

 

1

B747-B

445

0

B747

445

 

 

 

 

 

 

0

AB4

240

1

IL75

-

 

 

 

 

 

 

2

B747-F

0

1

B747-F

-

 

 

 

 

 

 

2

A300-F

0

 

 

 

 

 

 

آسمان

4

B725

172

4

B727-200

172

 

 

 

 

 

 

12

F100

109

12

F100

109

 

 

 

 

 

 

3

F28-4000

80

4

F28-4000

85

 

 

 

 

 

 

2

F28-1000

65

1

F28-1000

65

 

 

 

 

 

 

3

FA

10

3

FA

10

 

 

 

 

 

 

6

AT72

66

6

AT72

66

 

 

 

 

 

 

پیام

5

E110

-

5

E110

-

 

 

 

 

 

 

2

AN12

-

1

AN12

-

 

 

 

 

 

 

کیش ایر

2

T454M

155-164

2

TU54M

155-164

 

 

 

 

 

 

4

F27

54

6

F27

54

 

 

 

 

 

 

2

MD83

154

3

MD83

156

 

 

 

 

 

 

کاسپین

3

TU-154M

156

4

TU-154M

156

 

 

 

 

 

 

ماهان ایر

3

A300-B4

240

2

A300-B4

240

 

 

 

 

 

 

2

A310-300

176

3

A310-300

205

 

 

 

 

 

 

3

A320

143

1

A320

147

 

 

 

 

 

 

0

A321

181

2

L1011

317

 

 

 

 

 

 

1

TU-154M

156

1

MD83

150

           

1

TU-154M

158

           

1

TU-204C

198

 

 

 

 

 

 

بن ایر

 

-

-

-   - -

 

 

 

 

 

 

سفیران

 

-

-

2

A140-EPSEF

52

           

2

A140-EPG

52

 

 

 

 

 

 

ساها

-

B747-100

-

3

B707-300

175

 

 

 

 

 

 

-

B747-200

-

 

 

 

 

 

 

3

B707-300

165

 

 

 

 

 

 

آریا

2

F27-MK50

50

2

F50

50

 

 

 

 

 

 

2

TU154

160

 

 

 

 

 

 

قشم

1

IL 76-ID

-

2

IL 76 - ID

-

 

 

 

 

 

 

1

IL76

-

 

 

 

 

 

 

نفت

-

-

-

2

F50

50

           

1

DHC6

19

 

 

 

 

 

 

نمایشگاه هوایی فارنبرو 2006 (بخش دوم)

تیلت روتور V-22 آسپری




به گفته شرکت سرمایه گذاری بل بویینگ این شرکت از نمایشگاه فارنبرو به عنوان سکوی پرتابی برای دستیابی به فروش بین المللی تیلت روتورهای نظامی V-22 استفاده کرد. در حالی که منابع مطلع ، انگلیس ، ژاپن ، اسراییل و استرالیا را چهار کاندید خرید V-22 می دانند. ولی « مایک تیچ » مدیر عامل بویینگ از اعلام  نام مشتریان خودداری کرده است. چیزی که وی تایید می کند این است که تمرکز کلیدی بر روی کار گروهی طی 12 ماه آینده ، قیمت واحد هر هواپیما را کاهش خواهد داد. برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) قیمت هدف گذاری شده  این پرنده تا سال 2010 حدود 58 میلیون دلار است. بل بویینگ می گوید: تقریبآ نیمی از راه را برای رسیدن به این هدف پشت سر گذاشته است و تا به امروز قیمت را از 78 میلیون دلار به 69 میلیون دلار رسانده است. این شرکت در سال 2005 حدود 19 فروند V-22 را تحویل داده است و امسال نیز در نظر دارد بیش از 16 فروند دیگر را تحویل دهد. برنامه فروش این شرکت شامل 360 فروند MV-22 برای سپاه تفنگداران ، 48 فروند MV-22 برای نیروی دریایی و 50 فروند نمونه ویژه عملیات جنگی CV-22 برای نیروی هوایی ایالات متحده است.


پرنده بی سرنشین اوریون هال


شرکت آورورا فلایت ساینسز در نمایشگاه فارنبرو 2006 از نمونه ساختگی مقیاس کامل یک پرنده بی سرنشین جدید پرده برداشت که از سوخت هیدروژن نیرو می گیرد و دارای مداومت پروازی بالا می باشد. این پرنده محصول بخش فانتوم ورکس و شرکت بویینگ است. اوریون هال دارای توانایی حمل بار مفید کوچک 180 کیلوگرم است و مداومت پروازی ان به 4 روز می رسد. ولی برنامه بویینگ برای این پرنده دستیابی به مداومت پروازی طولانی به مدت 10 روز و ارتفاع بالاتر بوده است.انتظار می رود نخستین پرواز این پرنده در سال 2008 به وقوع بپیوندد.


بویینگ و ارباس


در نمایشگاه امسال مطابق سنت نمایشگاه های قبلی ، دو رقیب سرسخت همیشگی صنعت هوانوردی در بخش هواپیماهای مسافربری تجاری یعنی ارباس و بویینگ به رقابت پرداختند که شرکت اروپایی توانست با 190 سفارش به ارزش تقریبی 19 میلیارد دلار ، شرکت بویینگ را که تنها 72 سفارش به ارزش 1/9 میلیارد دلار را دریافت کرده بود ، پشت سر بگذارد.ارباس در شش ماهه اول سال جاری میلادی نیز توانسته گوی سبقت را از این شرکت امریکایی برباید.در ادامه به ذکر مواردی از قراردادهای مهم این دو شرکت  هواپیماسازی می پردازیم.


گروپ مارسانز؛ 12 فروند ارباس A330-200


خط هوایی « گروپ مارسانز» اسپانیا یادداشت تفاهمی برای خرید 12 هواپیمای ارباس A330-200 با شرکت اروپایی ارباس به امضا رساند. قرار است این هواپیما ها در سالهای 2008 تا 2009 تحویل داده شود. این شرکت هنوز موتوری را برای این هواپیماها انتخاب نکرده است. هواپیماهای فوق الذکر برای جایگزینی هواپیماهای بویینگ 200-747 این خط هوایی به کار گرفته می شوند.



ارآسیا؛ 40 فروند ارباس A320


شرکت مسافربری کم هزینه مالزیایی « ارآسیا» در نمایشگاه امسال درخواست 40 فروند ارباس A320 را با حق گزینش 30 فروند دیگر از همین نوع هواپیما داد. تحویل این هواپیما ها طبق زمانبدی از آوریل سال 2009 میلادی شروع می شود و تا سال 2011 ادامه می یابد. « ارآسیا» تا کنون 100 فروند A320 سفارش داده است و حق گزینش 30 فروند دیگر را نیز دارد. در حال حاضر هفت فروند A320 در خدمت این شرکت مسافربری می باشد.
« کورنورمک کارتی » ، مدیر و موسس خط هوایی ار آسیا گفت: 35 فروند بویینگ 300-737 از ناوگان هوایی این خط هوایی خارج می شود و ارباسهای جدید جایگزین این هواپیماها خواهند شد. این خط هوایی ، موتور هواپیماهای سفارش داده شده را انتخاب نکرده است اگرچه برای سفارشهای نخست ، موتور CFM56 را گزینش کرده بود.





ILFC؛ 6 فروند A320 ، 10 فروند بویینگ


موسسه مالی اجاره ای بین المللی ایالات متحده (ILFC) در فارنبرو 2006 ، شش فروند ارباس A320 را سفارش داد تا جمع سفارشهای خود برای خانواده هواپیماهای باریک پیکر را به بیش از 430 فروند برساند. همچنین 10 فروند هواپیماهای بویینگ را نیز سفارش داد که این گزینش شامل 6 فروند بویینگ 800-737 ، 2 فروند777-300ER
 و دو فروند 787 می باشد.


بلووینگ؛ 20 فروند A320


خط هوایی آلمانی بلووینگ، 20 فروند هواپیما از خانواده ارباس A320 را سفارش داد. این خط هوایی که در دوسلدورف قرار دارد از زمان تاسیس خود در سال 2002، با تعداد کمی از هواپیماهای باریک پیکر ارباس مشغول به کار بوده است. در نمایشگاه فارنبرو 2006 قراردادی برای 16 فروند ارباس A320 و 4 فروند A321 به امضا رساند.
تحویل این هواپیماها از سال 2009 میلادی آغاز می گردد د تا سال 2011 به طول می انجامد. تاکنون هیچ گزینشی برای موتورهای پرنده های فوق الذکر انجام نشده است.
بلووینگ این هواپیماها را به منظور پشتیبانی از برنامه گسترش خدمات پروازی زمانبندی شده و اجاره ای خود جهت اتصال به روسیه ، در اختیار خواهد گرفت.


افریکاارویز؛ 20 فروند ارباس


شرکت مسافربری لیبیایی « افریکا ارویز » ، یادداشت تفاهمی برای خرید شش فروند ارباس A330-200 و 14 فروند ارباس از خانواده A320 به امضا رساند. این تفاهم نامه که در فارنبرو 2006 به امضا رسید شامل 3 فروند ارباس A320 به همراه حق گزینش 3 فروند دیگر ، 6 فروند A320 و 3 فروند A319 با حق گزینش 5 هواپیمای باریک پیکر دیگر است. هیچ انتخابی برای موتورهای این هواپیماهای باریک و پهن پیکر صورت نگرفته است.





سنگاپور؛ 20 فروند A350 ، 9 فروند A380


خط هوایی سنگاپور با سفارش 20 فروند ارباس A350 و 9 فروند A380 دیگر به نمایشگاه امسال شوک وارد کرد.این خط هوایی قراردادی را برای خرید 20 فروند ارباس A350 XWB و 9 فروند A380 دیگر امضا کرد. این قرارداد شامل حق گزینش 20 فروند A350 و شش فروند A380
 نیز می باشد.
 تحویل هواپیماهای A350 از سال 2012 شروع می شود و تا سال 2014 ادامه می یابد و هواپیماهای A380 اضافه شده از اواخر سال 2008 تا سال 2010 به SIA تحویل می گردد.
هیچ گزینشی تاکنون برای موتورهای هواپیماهای انتخابی انجام نگردیده است. ارزش این قرارداد که شامل 29 درخواست برای هواپیماهای ارباس می باشد ،  5/7 میلیارد دلار است.این خط هوایی آسیایی که در سپتامبر سال 2000 ، 10 فروند A380 را سفارش داده است ، نخستین خط هوایی دنیا ست که هواپیماهای A380 را به خدمت می گیرد.


فین ار


خط هوایی فین ار علیرغم متحمل شدن یک سال تاخیر در تحویل هواپیماهای ارباس A350XWB ، نخستین خط هوایی است که این جت دو موتوره مسافربری را به خدمت گرفت.
این خط هوایی در پایان سال گذشته میلادی ، سفارش 9 فروند ارباس A350-900 با موتور رولزرویس به علاوه حق گزینش 4 فروند دیگر را به ثبت رسیده بود و در نظر داشت که این هواپیماها را تا بهار سال 2012 در اختیار بگیرد.
این در حالی است که هواپیمای A350 XWB در سال 2013 وارد خدمت این خط هوایی خواهد شد. ارباس A350 XWB شامل یک خانواده سه عضوی با نامهای ارباس A350-800 ، A350-900 و A350-1000 است که ویژگی اصلی ان بهبود در بالها ، افزایش گنجایش ، موتورهای جدید و سرعت بالاتر نسبت به هواپیماهای ارباس A350 قبلی می باشد.



خطوط هوایی امارات ؛ 10 فروند 8 اف-747


خط هوایی خاورمیانه ای امیریتس در نمایشگاه امسال توافقنامه ای را با شرکت بویینگ برای خرید 10 فروند هواپیمای باربری 8-747 با موتورهای جنرال الکتریک GEnx به امضا رساند.
طبق جدول زمانبندی شده ، خطوط هوایی امارات از سال 2012 این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ارزش این معامله بالغ بر 3/3  میلیارد دلار است.امارات همچنین قراردادی با شرکت جنرال الکتریک به امضا رساند تا این شرکت 45 موتور GEnx را برای هواپیماهای جدید تامین کند.
« شیخ احمد بن سعید آل مکتوم» رییس خط هوایی امارات گفت: پیش بینی شده در دو دهه آینده آمدوشد هوایی دنیا در بخش باری سالیانه بیش از 6 درصد رشد خواهد یافت که سه برابر نرخ کنونی است.
وی در ادامه افزود: هواپیماهای باری 8-747 که ما سفارش داده ایم ، خطوط هوایی امارات را در جایگاه بالایی برای بهره گیری از این رشد در بخش باری قرار می دهد و موقعیت دبی را در رشد بین المللی منطقه از نظر امدوشد هوایی در بخش باری و پشتیبانی تقویت می کند. این خط هوایی در حال حاضر جمعآ 9 فروند هواپیمای پهن پیکر 747F و ارباس A310F را در حال خدمت و 8 فروند 777F را در لیست سفارش دارد.


لاین ار؛ 30 فروند 737-900ER


شرکت مسافربری اندونزیایی « لاین ار» ، 30 فروند دیگر بویینگ 737-900ER را سفارش داد که تحویل این هواپیماها طبق جدول زمانی از اوایل سال 2010 آغاز می گردد. این قراردادها ، سفارشهای خط هوایی لاین ار برای موتورهای CFM56 هواپیماهای 737-900ER را که در 60 هواپیما استفاده می شوند ، افزایش می دهد. این شرکت مسافربری 30 فروند از این مدل را نیز در ژوئیه سال 2005 میلادی سفارش داده بود.تحویل این هواپیماهای 737 اضافه شده تا سال 2012 ادامه می یابد.
بر طبق گفته های « روسدی کرانا» مدیر لاین ار به حداکثر رساندن سود اقتصادی بی سابقه توسط 737-900ER یکی از ره حلهای رشد آینده این شرکت است که سبب گسترش مسیرها و افزایش مقاصد جدید می گردد.



نیمراد MRA4


هواپیمای نیمراد MRA4 نیروی هوایی انگلستان

به دنبال تکمیل بیش از 320 ساعت پرواز توسط 3 نمونه اولیه هواپیماهای شناسایی و حمله دریایی نیمراد MRAD4 ، قرارداد تولید 12 فروند از این هواپیما بین BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس به امضا رسید.
BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس از بیان ارزش این قرارداد خودداری کردند اما به نظر می رسد ارزش این قرارداد برای تولید و توسعه کمتر از 8/3 میلیارد پاوند ( 95/6 میلیارد دلار ) باشد.
نخستین تحویل این پرنده به راف کین لاس در سال 2009 میلادی صورت می گیرد.به گفته « واین اسکولز» مدیر طراحی و توسعه  BAE سیستمز ، نمونه توسعه یافته MRAF4 ، در یک ماه اخیر 125 سورتی پرواز انجام داده که شامل فرود شبانه ، عملیات پروازی و رسیدن به ارتفاع عملیاتی 35000 پا ( 10700 متر) است.



قراردادهای تعمیر و نگهداری


1-قرارداد 10ساله به ارزش 230 میلیون دلار برای پشتیبانی بیش از 350 فروند هواپیمای بویینگ و ارباس خطوط هوایی ایالات متحده توسط هانی ول امضا گردید. این قرارداد از لحاظ ارزش مالی از بزرگترین قراردادهای به امضا رسیده در بخش تعمیرات و نگهداری در فارنبرو 2006 بود.

2-شرکت گود ریچ قرارداد 10 ساله ای را به ارزش 40 میلیون دلار به منظور پشتیبانی از بخشهای محفظه موتور و معکوس کننده رانش 17 فروند ارباس A320 خط هوایی مصری اجیپت ار به امضا رساند.

3-شرکت سرمایه گذاری مشترک « همیلتون ساند استرند » و « EADS سوژرما سرویسز» با شرکت لوفتهانزا تکنیک قراردادی را به منظور تعمیر دستگاه مولد توان کمکی مشتریان هواپیمای بویینگ MD-11 امضا کردند. شرکت فرانسوی سوژما سرویس ، همچنین به عنوان نخستین مرکز تعمیر دستگاه مولد توان کمکی PW980 همیلتون سانداسترند که در هواپیمای ارباس A380 نصب نی شود. شناخته شده است.


4-هانی ول قرارداد 10 ساله ای به ارزش 38 میلیون دلار برای تعمیرات الکترونیک پروازی و اجزای تشکیل دهنده هواپیماهای جت A320 بلو ارویز به امضا رساند.

منبع :مجله صنایع هوایی

www.aerospacetalk.com

معرفی توپولوف Tu-334

هواپیمای جمع و جوریه  و چابکی می باشد
برد متوسط و کوتاه حدود 2000 کیلومتر با 102 مسافر (تقریبا نزدیک فوکر100)  
با سرعت اقتصادی 820km/h در ارتفاع 35,000 پا  

 

البته تولیدش متوقف شد مدتی دوباره شروع شد و بخاطر استقبال کم
مجددا متوقف شده که علتش رو نمیدونم . هواپیمایی است که تا بحال
حادثه نداشته و طراحی ان نسبت به بقیه هواپیماهای همکلاس
خودش جدید و مدرن است زیر عکس فوق در نمای بزرگتر این جمله رو
نوشته که :
Unlucky Tupolev project is still alive and even very impressive
 But just a few chances for its success
که از صحت و صقم خبر اطلاعی ندارم !

کاکپیت پیشرفته توپولوف 334 (جالبه)  
 

طول هواپیما نسبت به همکلاس هایش کم و درعوض عرض بیشتری دارد .
در عکس ردیف های صندلی شش تایی را مشاهده میکنید  


نمای بزرگ عکس 



پنجاه و شش عکس از توپولوف 334 اینجا را کلیک کنید

Y-7 هواپیمای ترابری تاکتیکی نظامی

7 هواپیمای ترابری تاکتیکی نظامی 
Y-7  هواپیمای ترابری تاکتیکی نظامی
نویسنده:محمد حسین جهان پناه



هواپیمای چینی Yun-7 یا همان Y-7 نمونه ی ساخته شده بر اساس An-24/26 توسط شرکت چینی Xi’an (اکنون تغییر نام داده است نام کنونی XAC)میباشد
این هواپیما اصولا بر اساس هواپیمای An-24 ساخت شوری گسترش یافت و تولید شد البته مدل های بعدی همچون Y-7H بر اساس An-26 طراحی و اطلاح گردیدند
این هواپیما در حال حاضر وظیفه ی ترابری تاکتیکی کوتاه برد نیرو های نظامی چین و بسیاری از کشورهای همپیمان آن بحساب می آید

برنامه:
کارخانه ی هواپیما سازی Xi’an در  آپریل سال 1966 برنامه ی را برای یک هواپیمای دوموتوره ی  توربوپراپ تحت عنوان Y-7 آغاز نمود این هواپیما بمانند بسیاری از هواپیما های چین کپی بو از An-24(نام ناتو Coke)
اولین نمونه در 19 دسامر 1970 پرواز نمود با این وجود تا 1977 الی 1979 گواهینامه ی پرواز به آن داده نشد تا سر انجام در 1980 رسما نخستین پرواز خود را با گرفتن گواهی و رضایت انجام داد



Y-7 از دو موتور تور بو پراپ WJ-5A-1 استفاده مینمود سر انجام با تامین بودجه هایی که شد مقرر شد 20 نمونه بصورت آزمایشی تولید گردد
در 1984 نمونه هایی از Y-7  به هنگ کنگ فرستاده شد تا در پایگاه HAECO مورد بهینه سازی و بازنگری قرار گیرد در طی بهینه سازی های انجام شده سیستم ایونیک بطور کامل مورد بازنگری قرار گرفت همچنین با تغییراتی که در ساختمان هواپیما بوجود آمد Y-7 توانایی پرواز در هر نوع شرایط آب و هوایی را پیدا کرد سرانجام اولین نمونه ی تولیدی تحت عنوان Y-7-100  در 1986 تولید و وارد خدمت شد
پس از آن XAC اقدام به توسعه ی مدل های ترابری Y-7 از روی بستر An-26 نمود که نمونه ی نظامی آن تحت عنوان Y-7H پرواز نمود همچنین نمونه ی تجاری آن نیز تحت عنوان Y-7H500 تکمیل شد و اولین پرواز خود را در 1989 به انجام رساند
بعدها Y-7H  مورد بهینه سازی قرار گرفت که از جمله ی بهینه سازی ها میتوان به اضافه شدن سیستم تنظیم فشار داخل کابین و موتور های توربوپراپ WJ-5E با توان 3,050hp و موتور کمکی توربوجت در سمت چپ موتوها و بهینه سازی سیستم ایونیک کابین خلبان و بهینه سازی درب حمل و نقل
همچنین محفظه ی حمل بار مجهز به درب الکترونیکی و سیستم حمل و نقل هیدرولیک
در 1990 PLAAF  اقدام به جایگزینی An-26 با Y-7H نمود
تا کنون بیش از 100 تا 120 فروند از این هواپیما وارد خدمت در هوانیروز و هواپیمایی نیروی دریاییی چندین کشور گردیده
مدلها:
Y-7  نوع ساخته شده از روی An-24 که از موتور WJ-5A-1 استفاده میکرد و کابین آن ضرفیت 5 نفر را داشت
Y-7-100  مجهز به ایونیک غربی و کابین تا ضرفیت 3 نفر
Y-7H  نمونه ی ساخته شده از روی An-26 تحت عنوان Y-7H-500
Y-7-200A/B  نمونه ی ساخته شده با ایونیک غربی و کابین تا 2 نفر ضرفیت



مشخصات:
خدمه:  5 (prototype), 3 (Y-7-100/Y-7H), 2 (Y-7-200A/B)
طول:23.71 متر
ارتفاع:8.55 متر
وزن محموله: 5700 کیلوگرم یا 24 سرباز
سرعت:540 کیلومتر بر ساعت
برد:2400 کیلومتر
پیشران: Y-7 از دو موتور WJ-5A-1 با توان 2,900hp و Y-7H از دو موتور WJ-5E با توان 3,050hp و موتور کمکی PY19A-300  

منبع:انجمن هوافضا

بویینک 737پر فروش ترین هواپیمای مسافربری جهان

بویینگ 737
این شرکت پنج هزارمین فروند از نوع بویینگ 737 البته از نوع مسافربری ان را تولید نمود و به این ترتیب نام خود را به عنوان رکورددار پرفروش ترین هواپیمای مسافربری جهان در تاریخ به ثبت رساند رکوردی که به گفته ی کارشناسان دیگر هیچ گاه برای هیچ نوع هواپیمایی تکرار نخواهد شد.
در سال 1967نخستین فروند از این نوع هواپیما ساخته شد و به جهانیان عرضه گردید.دکتررابرت وندر لندن رییس هوافضای ایالات متحده واقع در واشنگتن در این باره می گوید:دقیقا 4دهه از اغاز خدمت بویینگ 737 می گذرد و عجیب انکه هنوز هم استقبال از ان به حدی است که هیچ نشانه ای از کاهش تولید ان به چشم نمی اید.
وی افزود:ظرفیت بویینگ 737 بین 110 تا 189 مسافر است و به نظر می اید که این اندازه برای شرکت های هوایی عالی ترین اندازه باشد افزون بر ان بویینگ 737 هواپیمایی بسیار مقرون به صرفه است ودر یک جمله هواپیمای بویینگ 737 ترکیبی است از خصوصیات هواپیمایی که همه ی شرکت های هوایی به دنبال ان می باشند.
هم اکنون در حدود 4100فروند از این نوع هواپیما در حال خدمت هستند.هواپیمای بویینگ 737 برای طی مسفت های کوتاه تا متوسط طراحی شده و مصرف ان هم نسبتا کم می باشد و در عین حال برای مسافران راحت است.دکتر لندن معتقد است که وجود 737 بود که باعث شد شرکت های هوایی ارزان قیمت هم چون (south west)در کارشان موفق باشند.جالب اینجاست که پنج هزارمین فروند از این نوع هواپیما به شرکت مزبور تحویل داده شده.
در سال گذشته در مجموع 600فروند از این بویینگ به شرکت سفارش داده شده است که حداقل تا سه سال دیگر خط تولید این نوع هواپیما برقرار است و کارکنان این شرکت هواپیماسازی باید مدیون بویینگ 737 باشند.