مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نمایشگاه هوایی فارنبرو 2006 (بخش دوم)

تیلت روتور V-22 آسپری




به گفته شرکت سرمایه گذاری بل بویینگ این شرکت از نمایشگاه فارنبرو به عنوان سکوی پرتابی برای دستیابی به فروش بین المللی تیلت روتورهای نظامی V-22 استفاده کرد. در حالی که منابع مطلع ، انگلیس ، ژاپن ، اسراییل و استرالیا را چهار کاندید خرید V-22 می دانند. ولی « مایک تیچ » مدیر عامل بویینگ از اعلام  نام مشتریان خودداری کرده است. چیزی که وی تایید می کند این است که تمرکز کلیدی بر روی کار گروهی طی 12 ماه آینده ، قیمت واحد هر هواپیما را کاهش خواهد داد. برای سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) قیمت هدف گذاری شده  این پرنده تا سال 2010 حدود 58 میلیون دلار است. بل بویینگ می گوید: تقریبآ نیمی از راه را برای رسیدن به این هدف پشت سر گذاشته است و تا به امروز قیمت را از 78 میلیون دلار به 69 میلیون دلار رسانده است. این شرکت در سال 2005 حدود 19 فروند V-22 را تحویل داده است و امسال نیز در نظر دارد بیش از 16 فروند دیگر را تحویل دهد. برنامه فروش این شرکت شامل 360 فروند MV-22 برای سپاه تفنگداران ، 48 فروند MV-22 برای نیروی دریایی و 50 فروند نمونه ویژه عملیات جنگی CV-22 برای نیروی هوایی ایالات متحده است.


پرنده بی سرنشین اوریون هال


شرکت آورورا فلایت ساینسز در نمایشگاه فارنبرو 2006 از نمونه ساختگی مقیاس کامل یک پرنده بی سرنشین جدید پرده برداشت که از سوخت هیدروژن نیرو می گیرد و دارای مداومت پروازی بالا می باشد. این پرنده محصول بخش فانتوم ورکس و شرکت بویینگ است. اوریون هال دارای توانایی حمل بار مفید کوچک 180 کیلوگرم است و مداومت پروازی ان به 4 روز می رسد. ولی برنامه بویینگ برای این پرنده دستیابی به مداومت پروازی طولانی به مدت 10 روز و ارتفاع بالاتر بوده است.انتظار می رود نخستین پرواز این پرنده در سال 2008 به وقوع بپیوندد.


بویینگ و ارباس


در نمایشگاه امسال مطابق سنت نمایشگاه های قبلی ، دو رقیب سرسخت همیشگی صنعت هوانوردی در بخش هواپیماهای مسافربری تجاری یعنی ارباس و بویینگ به رقابت پرداختند که شرکت اروپایی توانست با 190 سفارش به ارزش تقریبی 19 میلیارد دلار ، شرکت بویینگ را که تنها 72 سفارش به ارزش 1/9 میلیارد دلار را دریافت کرده بود ، پشت سر بگذارد.ارباس در شش ماهه اول سال جاری میلادی نیز توانسته گوی سبقت را از این شرکت امریکایی برباید.در ادامه به ذکر مواردی از قراردادهای مهم این دو شرکت  هواپیماسازی می پردازیم.


گروپ مارسانز؛ 12 فروند ارباس A330-200


خط هوایی « گروپ مارسانز» اسپانیا یادداشت تفاهمی برای خرید 12 هواپیمای ارباس A330-200 با شرکت اروپایی ارباس به امضا رساند. قرار است این هواپیما ها در سالهای 2008 تا 2009 تحویل داده شود. این شرکت هنوز موتوری را برای این هواپیماها انتخاب نکرده است. هواپیماهای فوق الذکر برای جایگزینی هواپیماهای بویینگ 200-747 این خط هوایی به کار گرفته می شوند.



ارآسیا؛ 40 فروند ارباس A320


شرکت مسافربری کم هزینه مالزیایی « ارآسیا» در نمایشگاه امسال درخواست 40 فروند ارباس A320 را با حق گزینش 30 فروند دیگر از همین نوع هواپیما داد. تحویل این هواپیما ها طبق زمانبدی از آوریل سال 2009 میلادی شروع می شود و تا سال 2011 ادامه می یابد. « ارآسیا» تا کنون 100 فروند A320 سفارش داده است و حق گزینش 30 فروند دیگر را نیز دارد. در حال حاضر هفت فروند A320 در خدمت این شرکت مسافربری می باشد.
« کورنورمک کارتی » ، مدیر و موسس خط هوایی ار آسیا گفت: 35 فروند بویینگ 300-737 از ناوگان هوایی این خط هوایی خارج می شود و ارباسهای جدید جایگزین این هواپیماها خواهند شد. این خط هوایی ، موتور هواپیماهای سفارش داده شده را انتخاب نکرده است اگرچه برای سفارشهای نخست ، موتور CFM56 را گزینش کرده بود.





ILFC؛ 6 فروند A320 ، 10 فروند بویینگ


موسسه مالی اجاره ای بین المللی ایالات متحده (ILFC) در فارنبرو 2006 ، شش فروند ارباس A320 را سفارش داد تا جمع سفارشهای خود برای خانواده هواپیماهای باریک پیکر را به بیش از 430 فروند برساند. همچنین 10 فروند هواپیماهای بویینگ را نیز سفارش داد که این گزینش شامل 6 فروند بویینگ 800-737 ، 2 فروند777-300ER
 و دو فروند 787 می باشد.


بلووینگ؛ 20 فروند A320


خط هوایی آلمانی بلووینگ، 20 فروند هواپیما از خانواده ارباس A320 را سفارش داد. این خط هوایی که در دوسلدورف قرار دارد از زمان تاسیس خود در سال 2002، با تعداد کمی از هواپیماهای باریک پیکر ارباس مشغول به کار بوده است. در نمایشگاه فارنبرو 2006 قراردادی برای 16 فروند ارباس A320 و 4 فروند A321 به امضا رساند.
تحویل این هواپیماها از سال 2009 میلادی آغاز می گردد د تا سال 2011 به طول می انجامد. تاکنون هیچ گزینشی برای موتورهای پرنده های فوق الذکر انجام نشده است.
بلووینگ این هواپیماها را به منظور پشتیبانی از برنامه گسترش خدمات پروازی زمانبندی شده و اجاره ای خود جهت اتصال به روسیه ، در اختیار خواهد گرفت.


افریکاارویز؛ 20 فروند ارباس


شرکت مسافربری لیبیایی « افریکا ارویز » ، یادداشت تفاهمی برای خرید شش فروند ارباس A330-200 و 14 فروند ارباس از خانواده A320 به امضا رساند. این تفاهم نامه که در فارنبرو 2006 به امضا رسید شامل 3 فروند ارباس A320 به همراه حق گزینش 3 فروند دیگر ، 6 فروند A320 و 3 فروند A319 با حق گزینش 5 هواپیمای باریک پیکر دیگر است. هیچ انتخابی برای موتورهای این هواپیماهای باریک و پهن پیکر صورت نگرفته است.





سنگاپور؛ 20 فروند A350 ، 9 فروند A380


خط هوایی سنگاپور با سفارش 20 فروند ارباس A350 و 9 فروند A380 دیگر به نمایشگاه امسال شوک وارد کرد.این خط هوایی قراردادی را برای خرید 20 فروند ارباس A350 XWB و 9 فروند A380 دیگر امضا کرد. این قرارداد شامل حق گزینش 20 فروند A350 و شش فروند A380
 نیز می باشد.
 تحویل هواپیماهای A350 از سال 2012 شروع می شود و تا سال 2014 ادامه می یابد و هواپیماهای A380 اضافه شده از اواخر سال 2008 تا سال 2010 به SIA تحویل می گردد.
هیچ گزینشی تاکنون برای موتورهای هواپیماهای انتخابی انجام نگردیده است. ارزش این قرارداد که شامل 29 درخواست برای هواپیماهای ارباس می باشد ،  5/7 میلیارد دلار است.این خط هوایی آسیایی که در سپتامبر سال 2000 ، 10 فروند A380 را سفارش داده است ، نخستین خط هوایی دنیا ست که هواپیماهای A380 را به خدمت می گیرد.


فین ار


خط هوایی فین ار علیرغم متحمل شدن یک سال تاخیر در تحویل هواپیماهای ارباس A350XWB ، نخستین خط هوایی است که این جت دو موتوره مسافربری را به خدمت گرفت.
این خط هوایی در پایان سال گذشته میلادی ، سفارش 9 فروند ارباس A350-900 با موتور رولزرویس به علاوه حق گزینش 4 فروند دیگر را به ثبت رسیده بود و در نظر داشت که این هواپیماها را تا بهار سال 2012 در اختیار بگیرد.
این در حالی است که هواپیمای A350 XWB در سال 2013 وارد خدمت این خط هوایی خواهد شد. ارباس A350 XWB شامل یک خانواده سه عضوی با نامهای ارباس A350-800 ، A350-900 و A350-1000 است که ویژگی اصلی ان بهبود در بالها ، افزایش گنجایش ، موتورهای جدید و سرعت بالاتر نسبت به هواپیماهای ارباس A350 قبلی می باشد.



خطوط هوایی امارات ؛ 10 فروند 8 اف-747


خط هوایی خاورمیانه ای امیریتس در نمایشگاه امسال توافقنامه ای را با شرکت بویینگ برای خرید 10 فروند هواپیمای باربری 8-747 با موتورهای جنرال الکتریک GEnx به امضا رساند.
طبق جدول زمانبندی شده ، خطوط هوایی امارات از سال 2012 این هواپیماها را تحویل خواهد گرفت. ارزش این معامله بالغ بر 3/3  میلیارد دلار است.امارات همچنین قراردادی با شرکت جنرال الکتریک به امضا رساند تا این شرکت 45 موتور GEnx را برای هواپیماهای جدید تامین کند.
« شیخ احمد بن سعید آل مکتوم» رییس خط هوایی امارات گفت: پیش بینی شده در دو دهه آینده آمدوشد هوایی دنیا در بخش باری سالیانه بیش از 6 درصد رشد خواهد یافت که سه برابر نرخ کنونی است.
وی در ادامه افزود: هواپیماهای باری 8-747 که ما سفارش داده ایم ، خطوط هوایی امارات را در جایگاه بالایی برای بهره گیری از این رشد در بخش باری قرار می دهد و موقعیت دبی را در رشد بین المللی منطقه از نظر امدوشد هوایی در بخش باری و پشتیبانی تقویت می کند. این خط هوایی در حال حاضر جمعآ 9 فروند هواپیمای پهن پیکر 747F و ارباس A310F را در حال خدمت و 8 فروند 777F را در لیست سفارش دارد.


لاین ار؛ 30 فروند 737-900ER


شرکت مسافربری اندونزیایی « لاین ار» ، 30 فروند دیگر بویینگ 737-900ER را سفارش داد که تحویل این هواپیماها طبق جدول زمانی از اوایل سال 2010 آغاز می گردد. این قراردادها ، سفارشهای خط هوایی لاین ار برای موتورهای CFM56 هواپیماهای 737-900ER را که در 60 هواپیما استفاده می شوند ، افزایش می دهد. این شرکت مسافربری 30 فروند از این مدل را نیز در ژوئیه سال 2005 میلادی سفارش داده بود.تحویل این هواپیماهای 737 اضافه شده تا سال 2012 ادامه می یابد.
بر طبق گفته های « روسدی کرانا» مدیر لاین ار به حداکثر رساندن سود اقتصادی بی سابقه توسط 737-900ER یکی از ره حلهای رشد آینده این شرکت است که سبب گسترش مسیرها و افزایش مقاصد جدید می گردد.



نیمراد MRA4


هواپیمای نیمراد MRA4 نیروی هوایی انگلستان

به دنبال تکمیل بیش از 320 ساعت پرواز توسط 3 نمونه اولیه هواپیماهای شناسایی و حمله دریایی نیمراد MRAD4 ، قرارداد تولید 12 فروند از این هواپیما بین BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس به امضا رسید.
BAE سیستمز و وزارت دفاع انگلیس از بیان ارزش این قرارداد خودداری کردند اما به نظر می رسد ارزش این قرارداد برای تولید و توسعه کمتر از 8/3 میلیارد پاوند ( 95/6 میلیارد دلار ) باشد.
نخستین تحویل این پرنده به راف کین لاس در سال 2009 میلادی صورت می گیرد.به گفته « واین اسکولز» مدیر طراحی و توسعه  BAE سیستمز ، نمونه توسعه یافته MRAF4 ، در یک ماه اخیر 125 سورتی پرواز انجام داده که شامل فرود شبانه ، عملیات پروازی و رسیدن به ارتفاع عملیاتی 35000 پا ( 10700 متر) است.



قراردادهای تعمیر و نگهداری


1-قرارداد 10ساله به ارزش 230 میلیون دلار برای پشتیبانی بیش از 350 فروند هواپیمای بویینگ و ارباس خطوط هوایی ایالات متحده توسط هانی ول امضا گردید. این قرارداد از لحاظ ارزش مالی از بزرگترین قراردادهای به امضا رسیده در بخش تعمیرات و نگهداری در فارنبرو 2006 بود.

2-شرکت گود ریچ قرارداد 10 ساله ای را به ارزش 40 میلیون دلار به منظور پشتیبانی از بخشهای محفظه موتور و معکوس کننده رانش 17 فروند ارباس A320 خط هوایی مصری اجیپت ار به امضا رساند.

3-شرکت سرمایه گذاری مشترک « همیلتون ساند استرند » و « EADS سوژرما سرویسز» با شرکت لوفتهانزا تکنیک قراردادی را به منظور تعمیر دستگاه مولد توان کمکی مشتریان هواپیمای بویینگ MD-11 امضا کردند. شرکت فرانسوی سوژما سرویس ، همچنین به عنوان نخستین مرکز تعمیر دستگاه مولد توان کمکی PW980 همیلتون سانداسترند که در هواپیمای ارباس A380 نصب نی شود. شناخته شده است.


4-هانی ول قرارداد 10 ساله ای به ارزش 38 میلیون دلار برای تعمیرات الکترونیک پروازی و اجزای تشکیل دهنده هواپیماهای جت A320 بلو ارویز به امضا رساند.

منبع :مجله صنایع هوایی

www.aerospacetalk.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد