مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بوئینگ 300-737

نوع

 هواپیمای مسافربری بدنه باریک با برد کوتاه تا متوسط

تاریخچه 

300-737 اولین عضو خانواده 3 نفره نسل دوم هواپیمای 737 است که توسط موتور CFM-56 پیش رانده می‌شوند (نسل اول شامل 100-737 و 200-737 با پیشرانه P&W JT-9D بودند). این خانواده شامل مدل طویل‌تر 400-737 و مدل کوتاه‌تر 500-737 نیز می‌باشد. موفقیت این نسل از خانواده هواپیماهای بوئینگ 737، تعداد کل فروش این نوع هواپیما را به 3000 فروند رساند، که در بین هواپیماهای جت مسافربری رکورد محسوب می‌شود.

 بوئینگ آغاز برنامه ساخت 300-737 را در مارچ 1981 اعلام کرد. ابتدا قرار بود مدل جدید تنها طولانی‌تر از 200-737 باشد ولی بوئینگ تصمیم گرفت موتورهای CFM56، ساخت کنسرسیوم CFM International (متشکل از جنرال الکتریک آمریکا و اسنکمای فرانسه) را، که از نوع توربوفن با نسبت گذر بالا بودند استفاده کند تا ضمن کاهش مصرف سوخت، هواپیما را با مقررات مرحله 3 ایکائو در رابطه با صدای هواپیما سازگار کند.

 علیرغم موتورهای جدید و افزایش طول 64/2 متری، 300-737 دارای 80 درصد اشتراک قطعات بال و بدنه با 200-737 بوده و تجهیزات زمینی هندلینگ آن نیز مشابه 200-737 است. برخی بهسازی‌های ایرودینامیکی اعمال شده در این هواپیما برای افزایش کارآیی آن عبارتند از اسلتهای لبه حمله بهبود یافته و باله فوقانی (Dorsal Fin) که از محل اتصال سکان عمودی ثابت به بدنه سمت جلو امتداد یافته است. یکی از ویژگیهای خاص این هواپیما دهانه ورودی و پوشش موتور آن است که مقطعی بیضی شکل دارد و قسمت زیر آن تقریباً تخت است. در عین حال برای تأمین فاصله مناسب با زمین، بازوی ارابه فرود جلو قدری بلندتر شده است. تغییرات داخلی هواپیما شامل بهسازی در مواد و تجهیزات می‌باشد که در ابتدای ساخت هواپیماهای 757 و 767 پیشنهاد و اعمال شده بود. از جمله این تغییرات می‌توان به استفاده از نسل اول کابینهای خلبان شیشه‌ای یا EFIS: Electronic Flight Instruments System شامل 4 صفحه رنگی اشاره نمود. 

300-737 اولین بار در 24 فوریه 1984 پرواز کرد و اولین فروند آن در نوامبر 1984 تحویل مشتری گردید. از آن زمان، بیش از 1000 هواپیما از این نوع به فروش رسیده است و این هواپیما، ستون فقرات ناوگان برد کوتاه بسیاری از خطوط هوایی را تشکیل می‌دهد.

 نقشه صندلیها

تعداد خلبانان: 2 نفر

مسافر در دو کلاس: 128 نفر (8 نفر Business و 120 نفر Economy)

مسافر در یک کلاس با چیدمان استاندارد (6 صندلی در هر ردیف و 31 اینچ فاصله هر دو ردیف): 141 نفر

مسافر در یک کلاس با چیدمان فشرده (6 صندلی در هر ردیف و 30 اینچ فاصله هر دو ردیف): 149 نفر

 

پیشرانه

دو موتور CFM International CFM-56-3B1 با رانش هر یک kN 0/89 یا به صورت سفارشی 2 موتور CFM-56-3B2 با رانش هر یک kN 9/97

 عملکرد

حداکثرسرعت سیر: 908 کیلومتر بر ساعت

سرعت سیر برای مسیرهای طولانی: 794 کیلومتر بر ساعت

برد با 128 مسافر و سوخت استاندارد: 3362 کیلومتر

برد با 128 مسافر و سوخت پر: 4973 کیلومتر

نوع دارای وزن بیشتر دارای برد 6300 کیلومتر با 140 مسافر

وزنها

وزن خالی عملیاتی: 32881 کیلوگرم

حداکثر وزن Take-Off استاندارد: 56740 کیلوگرم

حداکثر وزن Take-Off (مدل دارای وزن بیشتر): 56740 کیلوگرم

 ابعاد                    

 نوک به نوک بال: 88/28 متر

طول: 40/33 متر

ارتفاع: 13/11 متر

مساحت بال: 4/105 متر مربع 

وضعیت تولید

تعداد کل سفارشات بوئینگ 737: 4236 فروند

تعداد کل سفارشات 300-737: 1104 فروند

تولید ادامه دارد.     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد