مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هشتمین ستاره

 

 

یک صحن کبوتر   

خسته از راه، کنار مادر
توی ماشین پدر خوابیدم
پلکهایم که به هم افتادند
خواب یک صحن کبوتر دیدم

صبح وقتی که دو چشمم وا شد
شادمان مثل گلی خندیدم
آخر از پنجره پشت اتاق
گنبد زرد رضا را دیدم

دل من مثل کبوتر پر زد
رفت و بر شانه گلدسته نشست
اشک در چشمه چشمم جوشید
بغضم آیینه شد اما نشکست

پدر آماده شد از من پرسید:
دوست داری که تو را هم ببرم؟
گفتم:آری! ولی آنجا چه کنم؟
مادرم گفت: زیارت پسرم!

گر چه زود آمده بودیم ولی
در حرم جای دل من کم بود
هر کسی با او؛ چیزی می گفت
گوییا با همه کس محرم بود

هر کجا رفتیم آنجا پر بود
پر ز نجوای دل و دست دعا
یک طرف قصه پر غصه در
یک طرف ذکر غریب الغربا

در رواق حرم پر نورش
کاش دست دل من رو می شد
می شدم من آن آهوی غریب
باز او ضامن آهو می شد 

 

منبع اشعار:http://www.ashkeshab.blogfa.com

ورود سومین فوکر 100 شرکت نفت


  

سومین فروند از هواپیماهای مسافری فوکر ‪۱۰۰‬به نام ‪ MS(‬مسجدسلیمان)  طی مراسمی در اهواز به ناوگان شرکت هواپیمایی نفت - ایران پیوست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیرعامل شرکت هواپیمایی نفت - ایران در آیین پیوستن هواپیمای مسافری فوکربه ناوگان هوایی این شرکت گفت : با پیوستن این هواپیما که از ایرلاینهای معتبر اروپایی خریداری شده است ظرفیت کل صندلیهای این شرکت به ‪۵۲۰‬صندلی رسید.
کاپیتان حسین (شهریار) طالب زاده افزود: این شرکت طبق پیش بینی به عمل آمده ، برای خرید چهار هوایپمای مسافری پیشرفته از نوع غربی در مدت سه سال برنامه ریزی کرده بود که با تلاش و پیگیریهای مستمر مسوولان این شرکت ، با گذشت ‪۱۸‬ماه ، سه فروند هواپیما از نوع فوکر ‪۱۰۰‬خریداری شد و به ناوگان شرکت هواپیمایی نفت - ایران پیوست.
وی اظهارداشت: یک فروند دیگرهواپیمای فوکر ‪ ۱۰۰‬نیز از سوی این شرکت خریداری شده که طبق برنامه در آذر ماه‪ ۱۳۸۸‬به ناوگان شرکت هوایی نفت - ایران خواهد پیوست و شمار صندلیهای هواپیماهای این شرکت به ‪۶۲۰‬صندلی خواهد رسید.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی نفت - ایران در ادامه افزود: هم اکنون این شرکت در همه مناطقی که شرکت نفت فعالیت دارد و فرودگاه نیز وجود داشته باشد پرواز برقرار کرده است.
کاپیتان طالب زاده در ادامه این شرکت هواپیمایی را با ‪۸۲‬سال سابقه یکی از ایمنترین شرکتهای هواپیمایی داخلی خواند و افزود: این شرکت در مدت فعالیت مستمر خود هیچگاه سانحه هوایی نداشته است که نشان از ایمنی بالای هواپیماهای مسافری این شرکت دارد.
وی آمادگی این شرکت رابرای برقراری پروازهای خارجی اعلام نمود و اظهار امیدواری کرد مسوولان اجرایی خوزستان این شرکت را در خدمت بیشتر به مردم شریف خوزستان یاری دهند.
به گفته کاپیتان طالب زاده این شرکت هواپیمایی روزانه با بکارگیری چهار تا پنج فروند هوایپمای مسافری و با مجموع متوسط هشت ساعت پرواز نقش مهمی در صنعت حمل و نقل هوایی دارد. 

منبع:http://aerospacetalk.ir/vb/showthread.php?p=243343#post243343

عکس هایی از مراحل تولید ایرباس 380


 






 


 


و در پایان 


  

 

منبع:انجمن هوافضا

بالگردی تیز پا به نام Gazelle

 
بالگردی تیز پا به نام غزال/Gazelle /
هلیکوپتر گازل (غزال) در فرانسه و توسط شرکت SUD Aviation که بعدا به Aerospatiale تغییر نام پیدا کرد طراحی و ساخته شد.
این پرنده در اصل برای رفع نیاز نیروی هوایی و هوانیروز فرانسه به یک هلیکوپتر سبک وزن کارآمد طراحی و ساخته شد ولی در ادامه نظر ارتش بریتانیا را چنان به خود جلب کرد که این کشور در شرکت Westland اقدام به تاسیس خط تولید این هواگرد نمود.
این قرار داد در فبریه سال 1967 به امضا رسید و قرار شد تا کمپانی وستلند اقدام به تولید تحت لیسانس 292 فروند غزال و 48 فروند پوما در خاک بریتانیا کرده و در عوض به کمپانی Aerospatiale نیز اجازه مونتاژ 40 فروند هلیکوپتر لاینکس(Lynx) برای نیروی دریایی فرانسه را بدهد.



تا قبل از رونمایی اصلی از غزال این هلیکوپتر دستخوش چندین مورد تغییرات شد. برای مثال این پرنده اولین هلیکوپتری بود که روتور عقبش درون محفظه بود که این کار باعث کاستن از میزان صدای هواگرد میشد و همچنین تیغه های روتور اصلی آن از جنس مواد مرکب بود که امروزه به شکل گسترده ای از این مواد استفاده میشود.



این پرنده به عنوان یک هلیکوپتر سبک وزن ضد تانک در خدمت نیروهای مسلح فرانسوی بود که به موشک های ضد زره هات مجهز شده بود و گونه ای از آن برای پشتیبانی سبک نفرات پیاده طراحی شده بود که از یک تیربار 20 م م همانند نمونه ضد هواگردش که به موشک های فروسرخ کوتاه برد میسترال مجهز بود بهره میبرد و آخرین گونه از آن که برای ماموریت های شناسایی به کار گرفته میشد مجهز به یک سیستم تصویر برداری فروسرخ بود که به Gazelle Viviane معروف شد.
این هلیکوپتر در خطوط مقدم ارنش فرانسه جای خود را به تایگر داد اما کماکان در نقش ترابری سبک به کار گرفته میشود.



همان طور که قبلا ذکر شد این هواگرد در چند نوع گوناگون در ارتش بریتانیا خدمت کرد که از جمله آنها میتوان به گونه SA.341D که به Gazelle HT.3 معروف شد اشاره کرد که در خدمت نیروی هوایی بریتانیا بود و به عنوان هلیکوپتر آموزشی انجام وظیفه میکرد.
گونه دیگر SA 341E بود که برای مقاصدی مثل ارتباطات و جابجایی VIP استفاده میشد که به Gazelle HCC.4. معروف بود و نمونه دیگری که برای آموزش خدمه دریایی به کار گرفته شده بود SA 341C نام داشت که در بریتانیا به Gazelle HT.2 شهرت داشت که اکنون همه این مدل های آموزشی با هلیکوپتر Squirrel HT1 جایگزین شده است.



نمونه ای دیگر که برای سپاه تفنگداران هوابرد بریتانیا ساخته شده بود SA 341B نام داشت که برای انجام ماموریت هایی از قبیل پست دیدبانی هوایی و هدایت آتش توپخانه و همچنین هدایت جنگنده ها برای حملات زمینی و تخلیه مجروحان و رله ی ارتباطی و فرماندهی و کنترل میدان جنگ استفاده میشد و Gazelle AH.1 نام داشت.

سوابق عملیاتی

فرانسه:
این کشور در اصل این هواگرد را برای انجام مقاصد نظامی خود از جمله ضد زره و ماموریت های تحت کنترل سازمان ملل به عنوان نیروهای حافظ صلح طراحی کرد که از جمله موارد کاربرد آن میتوان به جنگ این کشور در الجزایر و ماموریت های صلح بانی در چاد (دهه 1980) و یوگوسلاوی (دهه 1990) و جیبوتی (سالهای 91و92) سومالی(93) و ساحل عاج(از سال 2002 تا کنون) اشاره داشت و همچنین این هواگرد در عملیات طوفان صحرا در نقش ضد زره و در مقابل تانک های ارتش عراق به کار گرفته شد.



عراق:
این کشور در دهه های 1970 و 1980 میلادی تعداد زیادی از این هواگرد به همراه میزان قابل توجهی موشک های هات را به خدمت گرفت و از آنها در جنگ علیه ایران استفاده نمود البته پس از آن و در جریان جنگ اول خلیج به دلیل برتری هوایی نیروهای ائتلاف نتوانست از آنها بهره ای ببرد.



سوریه:
این کشور در طی جنگ سال 1982 لبنان به شکل موثری از این پرنده ها بر ضد نیروهای زرهی اسراییل استفاده کرد و تلفات زیادی به آنها وارد آاورد در حالی که تلفات خود این پرنده ها در حد معمول بود.

بریتانیا:
این کشور در نبردهای فالکلند و کویت و عراق و کوزوو از این پرنده ها استفاده کرد اما نمونه مسلح آن که به یک مسلسل و غلاف های راکت مسلح شده بود فقط برای جنگ فالکلند آماده شده بود که در این نبرد هم به کار گرفته نشد.
همچنین این کشور برای گشت هوایی بر فراز ایرلند نیز از همین پرنده استفاده میکند.

لبنان:
غزال توسط نیروی هوایی لبنان در خلال جنگ با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد به کار گرفته شد.

ایرلند:
سپاه تفنگداران هوایی این کشور از این پرنده برای مقاصد آموزشی بهره میبرد.



کشورهایی که گونه نظامی آن را در اختیار دارند:

آنگولا/بوسنی/کامرون/چین/اکوادور/مصر/فرانسه/گابون/گینه/عراق/اردن/کنیا/کویت/لبنان/مونته نگرو/مراکش/قطر/روآندا/سنگال/صربستان/سوریه/ترینیداد و توباگو/تونس/امارات/بریتانیا



مشخصات فنی:
  • خدمه: 2 نفر
  • گنجایش(بجز خدمه): 3 نفر
  • طول:11.97 متر
  • شعاع روتور اصلی: 10.5 متر
  • ارتفاع: 3.15 متر
  • وزن خالی: 908 کیلوگرم
  • پیشرانه: یک موتور توربو شفت Turbomeca Astazou IIIA با توان 440 کیلو وات یا 590 اسب بخار
  • حداکثر سرعت: 310 کیلومتر بر ساعت
  • سرعت کروز: 264 کیلومتر بر ساعت
  • برد: 670 کیلومتر
  • سقف پرواز: 5کیلومتر
  • نرخ صعود: 9 متر بر ثانیه


منبع: Blazeعزیز
http://www.military.ir/modules.php?n...c&t=9772#98054

خبرهایی از ایرلاین های داخلی

 

دوستان در مدتی که به بنابر دلایلی در خدمتتان نبودیم خبرهایی در بخش ایرلاین های کشور عزیزمان ایران اتفاق افتاده که مهمترین آنها ورود یک فروند md به ناوگان زاگرس ایر می باشد.همچنین تعداد سه فروند آنتونف 74 به ناوگان کارگوهای یاس ایر افزوده شده اند و در آخر خبرهایی وجود دارد از افزوده شدن دو فروند 727 کارگو به شرکت هواپیمایی آسمان که در صورت صحت باعث افزایش قابل توجه توان حمل بار توسط ایرلاین های ایرانی خواهیم بود.به امید روزی که با خرد و مدیریت ایرانی شاهد سرافرازی ایرلاین های کشور عزیزمان ایران باشیم. 

منبع:انجمن هوافضا

سقوط هواپیمای باری سودان در امارات

 

 

یک هواپیمای باربری متعلق به سودان  بلافاصله پس از بلند شدن از باند فرودگاه شارجه سقوط کرد و تمام شش سرنشین آن کشته شدند.
مقامات فرودگاه شارجه پس از سقوط این هواپیما محوطه فرودگاه را بستند و چندین ساعت از فرود و پرواز هواپیماها جلوگیری نمودند.
هواپیمای بویینگ سودان دو دقیقه پس از پرواز از فرودگاه شارجه به دلایل نامعلومی در اطراف این فرودگاه با زمین برخورد کرد.
شاهدان عینی میگویند، هواپیما هنگام سقوط چرخش پرشتابی داشته که احتمالا برای جلوگیری از سقوط آن در مناطق مسکونی اطراف فروگاه بوده است.
این هواپیمای باربری شارجه را به مقصد خارطوم پایتخت سودان ترک کرده بود و تاکنون از محموله آن گزارشی منتشر نشده است .
مقامات فرودگاه شارجه اعلام کردهاند که جعبه سیاه هواپیمای بویینگ را کشف کرده و برای رمزگشایی سقوط آن تحقیقات خود را آغاز کرده اند.
به گفته مقامات مسوول ، گمانه زنی درباره علت سقوط هواپیمای باربری سودانی هنوز زود است ولی قراین نشان میدهد که یکی از موتورهای این هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه از کار افتاده است.