مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

توان هوایی ایران در سال 2006 (بخش دوم )

با سلام خدمت تمامی دوستان
در این قسمت بیشتر به بررسی آمارهای غیر رسمی و حدس وگمان هایی  که در مورد نیروی هوایی مطرح است می پردازیم
تصاویر این قسمت بیشتر طراحی  است اما در بیشتر موارد بدلیل نبود تصویر واقعی از جنگنده ها از ذکر سریال خود داری شده لطفا دوستانی که مطلع هستند یا تصاویر واقعی دارند اون رو ارائه کنند


SU-20/22
------------------------------------------



این جنگنده ها که تماما از جنگنده های فراری عراقی تشکیل شده اند مدتها در حال سپری کردن دوران مرخصی در فرودگاه های مختلف بودند تا  سپاه با کمک روسیه اقدام به بازسازی آنها نمود و وارد خدمت شدند البته بهر صورت مدتها از دوران بازنشستگی این حلبی های پرنده گذشته هیچ گون اطلاعی از شرایط عملیاتی آنها در دست نیست ولی گفته میشود در شرایط متعارف پروازی نگاه داشته می شوند با این وجود بار عملیاتی بیشتر بردوش فراگ فوت های سپاه است تا فیتر ها جنگنده های هجومی فیتر احتمالا بزودی با ورود جنگنده های جدید عملا از خدمت مرخص خواهند شد چرا که نگاه داری جنگنده های بدون شماره ی ثبت و با قدمت عمر نوح و فرسودگی شدید بدنه و سازه به صرفه نیست
(در اوایل جنگ اول خلیج فارس 44 فروند سوخوی 20/22 به ایران ارسال گردید)

پایگاه:نامعــــلوم

MIG.23/27
---------------------------------------------



گمان میرود بتازگی جنگنده بمب افکن های فلاگر  بصورت عملیاتی در آمده اند و در قالب دو اسکادران عملیاتی فعال گردیده اند البته گفته میشود در بین جنگنده ها میگ27 نیز وجود داشته باشد که در صورت واقعیت این امر میتوانند نقش بسزایی در عملیات ضربتی و همراهی با سوخو24 های این نیرو انجام دهند
البته هنوز عملیاتی شدن جنگنده های فلاگر در حاله ای از ابهام است و هیچ مرجع رسمی این امر را تایید ننموده و تصویری هم منتشر نگردیده ولی شواهد امر نشان از وجود 23 فروند از این جنگنده ها حکایت میکند که البته در بین آنها قطعا میگ 27 هم وجود دارد چرا که در میان جنگنده های عراقی چند فروند میگ 27 هم وجود داشت
(در اواخر دهه ی 80 و اولین جنگ خلیج 23 فروند میگ23  از عراق به ایران پرواز کرد)

پایگاه:نامعــــلوم



F.6
-------------------------------------------------
(تصویر در دسترس نیست)

تعداد زیادی جنگندهی شینیانگ اف6 در نیروهای سپاه در شرایطی نامعلوم عملیاتی است تعدادی از این جنگنده ها خریداری شده از چین و تعدادی از عراق هستند گفته میشوند بین 60 تا 100 فروند از این جنگنده ها در ایران موجود باشد که بیشتر آنها بدلیل مشکلات فنی و فرسودگی زمینگیر هستند


MIG.31 روباه شکاری
-----------------------------------------------



شاید پر سروصدا ترین و پر بحث ترین جنگنده ی این چند ساله را بتوان فاکس هاند دانست بیش از 4 سال است که در مجامع نظامی گمانه زنی در مورد وجود فاکس هاند در نیروی هوایی ایران انجام میشود با وجود اینکه هیچ اعلام رسمی بجز قرار داد 2001 که با سفر آقای خاتمی برای خرید 24 فروند فاکس هاند و جنگنده های SU.30  بسته شد اعلام نگردیده شواهدی دال بر وجود این جنگنده ی بزرگ در فرودگاه های جنوبی کشور وجود دارد
در صورت حقیقت این امر با پیوستن MIG.31 به شبکه ی دفاع هوایی ایران این نیرو به یکی از پیچیده ترین شبکه های واکنش سریع مجهز خواهد شد که تر کیبی از تامکت و فاکس هاند (رقبای قدیمی در کنار هم) بهمرا دفاع میان برد و واکنش سریع MIG.29 .SU.30 است البته تمام این موارد به حقیقت بودن خرید این جنگنده از سوی ایران و میزان آمادگی عملیاتی آنها بستگی دارد چراکه در سالهای اخیر تعداد صورتی پرواز های ایران با وجود رشد بسیار زیاد آن هنوز از استاندارد کشورهای همسایه کمتر است
(ایران در سال 2001 اقدام به خرید 24 فروند MIG.31 نمود)

پایگاه:نامعلوم


TU.16/H.6....TU.22
------------------------------------------------
(در دسترس نیست)

گفته میشود 2 تا 4 فروند بمب افکن سنگین H.6 و تعدادی TU.22 در میان جنگنده های فراری بوده است اما از عملیاتی بودن آنها خبری در دست نیست بخصوص که روسیه چندان علاقه ای به کمک در زمینه ی پشتیبانی این بمب افکن ها ندارد بخصوص با مخالفت های شدیدی که با فروش آنها به هند مینماید
بر همین اساس گمان نمیرود این بمب افکن های سنگین در خدمت نیروی هوایی ایران باشند(در برخی منابع شمار آنها تا 12 فروند نیز ذکر شده)

سوپر اتندارد
----------------------------------------------------
(تصویر بزودی)

برخی گفته ها حاکی از وجود 2 فروند سوپر اتندارد در میان جنگنده های فراری است البته در این گفته ها نیز شک وجود دارد اما در هر صورت مسلما این جنگنده ها عملیاتی نیستند
(این تصور در حالی شکلی واقعی تر میابد که هیچگونه لاشه ای از این جنگنده در میان آهن ژاره های باقی مانده در عراق یافت نشده)

P-3F
---------------------------------------------------



همچنان 3 فروند هواپیماهای گشت دریایی اوریون در خدمت عملیاتی نیروی هوایی ایران است از شرایط آنها اطلاعات چندانی در دست نیست
ایران پیش از انقلاب تعداد 6 فروند از این مدل را سفارش داد و دریافت نمود البته مدارک رسمی حکایت از دریافت تنها 3 فروند دارند با این وجود هر 6 فروند تحویل شد شایان ذکر است مدل اف مدل طراحی شده اختصاصا برای ایران است


KC707/707
----------------------------------------------------



ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگانهای سوخت رسان است البته در حال حاضر نیمی از این نیرو در شرایط آمادگی کامل نیست بخصوص جمبوجت های 747 که مشکلات زیادی در زمینه ی قطعات مواجه هستند اکن.ن بیشتر موارد سوخت رسانی با 707 ها که در آمادگی بیشتر هستند انجام میشود با این وجود ایران همچنان توان بالقوه ای در سوختگیری هوایی دارد بخصوص با تجربه های جنگی قبلی
ایران در حال حاضر از 4 فروند 707 سوخترسان به همراه 10 فروند نوع ترابری استفاده میکند که این هواپیماها از فرسودگی رنج میبرند و همواره مدتی از سال را مشغول باز سازی بدنه و سیستم های ناوبری هستند حادثه ی چند وقت پیش ساها ایمنی آنها را زیر سوال برده است

KC747/747
---------------------------------------------------------
(بزودی)

B737
---------------------------------------------------------
(بزودی)

Y-7/AN-26
---------------------------------------------------------


نیروی هوایی سپاه اقدام به سفارش 10 فروند وای7 یا همان آنتونف26 ساخت چین نموده که هنوز تحویل نشده اند

Falcon 20
--------------------------------------------------------
(بزودی)

AN-74T 200
----------------------------------------------------





هواپیماهای ترابری میانوزن آنتونف74 یکی از جوانترین اجزای هواپیماهای تزابری نظامی نیرو های مسلح و بخصوص سپاه است سپاه اکنون دارای 12 فروند با رنگ آمیزی دوگانه ساده و خاکی است
تفاوت این مدل با مدل پایه در آن است که در این مدل موتور ها تغییر کرده و سازه ی بدنه و ارابه های فرود تقویت شده و امکان حمل و رها کردن تجهیزات نیز دارد این مدل اختصاصا برای ترابری نظامی طراحی گردیده و توانایی حمل بار بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد

F.27
-----------------------------------------------



هواپیماهای ترابری سبک و میانوزن فرند شیپ در شرایطی دوگانه در خدمت نیروی هوایی هستند از یک سو تداد زیادی از این مدل هواپیماها بازنشسته شده اند و از سوی دیگر تعدادی همچنان به خدمت ادامه میدهند البته در سالهای اخیر تعدادی هم خریداری شد از سایر موارد پیرامون آنها اطلاعی در دست نیست جز آنکه 10 فروند همچنان عملیاتیست


جمع بندی:
در حال حاضر نیروی هوایی دارای استعدادی در حدود 250 تا 300 جنگنده است اما تمام نیرو های آن در شرایط آمادگی به سر نمیبرند و این ضربات سختی بر بدنه خسته ی iriaf وارد میکند
در سالهای اخیر مهمترین مشکل نیروی هوایی که حتی بیش از مشکل جنگنده های عملیاتی در حال رشد بوده کمبود خلبان جنگنده است چرا که شمار داوطلبان خلبانی و پیرو آن ورودی ها رو به کاهش بوده بطور مثال امسال تعدا ورودی ها در تهران بیش از تعدا انگشتان دست نبودند و با این رویه تعدا جنگنده های عملیاتی بیش از تعدا خلبانان میشود(شاید این طوری راحت تر بشه برای عملیاتی نبودن جنگنده ها دلیل جور کنن)
مشکل دیگری که نیروی هوایی با آن مواجه است تنواع بسیار زیاد پرنده های این نیروست بشکلی که ناوگان آن از جنگنده های غربی و شرقی تشکیل شده که حتی در صورتی که فقط جنگنده های غربی بود نگهداری آنها مشکل بود در حالی که در حال حاضر مشکلات بسیار زیاد است بطور مثال ترکیه برای رفع این مشکل اقدام به خرید گسترده ی فالکن نمود تا از خرج های اضافی بکاهد یا یونان هم به همچنین
در نهایت ایران بیشتر به سوی پدافند هوایی منسجم و یکپارچه روی آورده تا دفاع هوایی زود هنگام

نویسنده:محمد حسین جهان پناه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد