مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جزئیات نفوذ موشک های قاره پیمای روسی به حریم دفاعی ایالات متحده

با آزمایش موفق موشک‌های Topol-M، روس‌ها که از سیستم دفاع ضدموشکی آمریکا جا مانده بودند، اکنون راه نفوذ به این سیستم را یافته‌اند و اکنون این جنگ‌افزارها می‌تواند از سیستم‌های بالستیک فرار کند و خاک آمریکا را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از سایت معتبر «اسکاتزمن»، «ولادیمیر پوتین» با اعلام سیستم موشکی اتمی بالستیک خود در آستانه سال نو، باعث ایجاد نگرانی‌های جدیدی در غرب شد. بنا بر گفته مقامات روس، این موشک‌ها توانایی نفوذ به سیستم‌های دفاعی ضدموشک آمریکا را دارند.

ارتش روسیه نوع جدیدی از موشک‌های Topol-M را فعال کرده که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طی مسافتی بیش از 6000 مایل و تغییر مسیر برای فرار از موانع دشمن را دارند.

موضع‌گیری‌های فرماندهان نظامی روس و واکنش خشمگینانه ارتش آمریکا، نگرانی‌هایی را در مورد آغاز تدریجی جنگ سرد سابق در مورد تسلیحات به وجود آورده است.

ژنرال «سولوفتسوف»، فرمانده نیروهای موشکی روسیه، گردان جدیدی را برای موشک‌های «Topol-M» ایجاد کرده که ظرفیت تحمل یک میلیون تن فشار را دارند (75 بار بیشتر از قدرت بمب هیروشیما در سال 1945) وی که یکی از منتقدان تکنولوژی دفاع موشکی آمریکاست، گفت: این موشک‌ها توانایی شناسایی هرگونه موشک دفاعی را داشته و نسبت به انفجارهای الکترومغناطیسی سیستم‌‌های کنونی دفاع موشکی آمریکا ایمن هستند.

روسیه در حالی که سال گذشته دو گردان موشکی جدید را به وجود آورد، هم‌اکنون بیش از 20 واحد موشکی را از بعد از بحران موشکی Cuban به وجود آورد. ماه گذشته، ارتش آمریکا هم سیستم دفاع موشکی جدیدی را با موشک‌های کروز در اقیانوس آرام با موفقیت آزمایش کرد. یک موشک شلیک‌شده دارای کلاهک در فاصله 100 مایلی سطح دریا نابود شد. این نخستین بار بود که موشک‌های شلیک‌شده از کشتی‌های آمریکایی به این موفقیت دست می‌یافتند.

«دونکلن لامونت»، تحلیلگر دفاعی انگلیس و از مسئولان مجله سیستم‌های تسلیحاتی استراتژیک می‌گوید: موشک‌های Topol جدید می‌توانند از سیستم‌های بالستیک موشکی کنونی که در آلاسکا و کالیفرنیا وجود دارند، فرار کند.

تولید موشک‌های «Topol-M» و موضع‌گیری‌های قوی در مورد آن، سریع‌ترین گسترش موشک‌های اتمی از زمان تولید «SS-18» و «pershing II» در نسل قبل است.

از زمان آخرین معاهده تسلیحاتی آمریکا و روسیه در سال 1993، روسیه به شدت به دنبال یافتن تکنولوژی‌های جایگزین برای سیستم‌های دفاعی قدیمی‌اش بوده است. اما به علت اقتصاد بیمار روسیه در طول آن سال‌ها، این امر ممکن نبود. اما هم‌اکنون اقتصاد این کشور سرشار از سود حاصل از افزایش قیمت نفت است که در ماه گذشته نیز یک میلیارد دلار بودجه توسط کرملین به این کار اختصاص داده شد. این امر باعث افزایش محبوبیت پوتین شده است.

ژاپن نیز با نگرانی از سیستم‌های موشکی کره شمالی، با برنامه دفاع موشکی آمریکا قراردادی را امضا کرد و چهارده میلیون پوند را صرف تحقیقات در این زمینه کرده است. دولت اوکراین نیز که سال گذشته روی کار آمد، خواستار بازگشتن به زیر چتر نظامی شوروی سابق برای حفاظت با موشک‌های «Topol-M» در حوزه رودخانه ولگا شده است.

در سپتامبر نیز روسیه موفق شد موشک‌های «Bulava» را آزمایش کند. موشک‌های زیردریایی همسان با «Topol-M» که از دریای سفید شلیک شد، سی دقیقه بعد در نقطه‌ای مقابل در شرق روسیه در کامچاتکا به هدف برخورد کرد.

این رقابت در زمینه دفاع موشکی سؤالات سختی را برای بلر به وجود خواهد آورد که باید به زودی تصمیم گیرد که سیستم‌های دفاع اتمی انگلیس را بازسازی کند یا خیر. تصمیم‌گیری در این مورد، به شدت وابسته به آرامش روسیه بعد از شوروی است.

روابط آنان با پوتین با انتقادهای آنان از سبک پوتین و روند کند دمکراسی‌سازی در کشورش به شدت نامناسب شده است.

اتحادیه اروپا نیز از تصمیم پوتین برای فروش موشک‌های ضدهواپیما به ایران، انتقاد کرده که باعث صحبت‌های اخیر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، برای حذف اسرائیل از نقشه شده است. ایران گفته که مرحله بعدی، خرید انرژی اتمی از روسیه است.

روسیه در ژانویه ریاست گروه 8 را بر عهده گرفت. پوتین در مورد امنیت منابع انرژی صحبت‌هایی کرد که در کنار نگرانی‌های کرملین در مورد عراق و کنترل منابع نفتی دریای خزر قرار می‌گیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد