مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سیستم موشکی S-300 (روایت دوم)

از سال 1950 ارتش روسیه تمایل داشت که سیستم موشکی زمین به هوای خود را برای دفاع کامل منطقه مجهز کند . که USSR  بیشتر بر سیستمهای S-125 ( SA-3GOA) و S-125 ( SA-2GUIDE LIWENOTO )  و ارتفاع متوسط وبرای ارتفاع با لا به سیستم SA-1CUIDE مبتنی بود .
 تمایل این سیستم ها در اداره ALMA2 به مدیریت آکادمی RASPLENT توسعه پیدا کردند با افزایش روز افزون تهدیدات و رشد توسعه و پیشرفت و پیچیدگی تکنولوژی نیاز به ارتفاع و رشد و جایگزینی سیستم های جدید با توانایی کشف اهداف متحرک با سرعت های بسیار بالا و در ارتفاع های مختلف ( پایین و متوسط و بالا ) مشهور گردید . راه اصلی منطقی برای جایگزینی به سیستم همانطوری که اشاره شد با برد طولانی که سیستم توان پوشش تمام ارتفاعات را داشته باشد .
 در سال 1955 S-25  وارد سرویس پدافند هوایی شد ودر سال 1956 اداره طرح وبرنامه سیستم موشکی هوا به زمین با برد متوسط S-75 را توسعه داد . درسال 1961 سیستم موشک زمین به هوای S-125  برای درگیری با هدفهایی که در راتفاع پایین پرواز می کردند طراحی شد . و در سال 1976 شرکت الماز سیستم موشکی  رمین به هوای با برد بلند S-200   را برای هدفهای با برد بلند طراحی کرد .
 توسعه SAM    S-125 , S-75 , S-25  متوسط (Academicican Boris Banki) کنترل و فرماندهی می شد که در نتیجه این فعالیتها این سیستم موشکی به سه کشور صادر شد و در طول جنگ ویتنام و درگیری خاورمیانه سربلند از آزمایش در آمد.
آقای Ras Platin نیز مانند طرح الماز توسط شرکت Academicican Boris Banki  در این طرح موفق شد . کسی که هدایت و کنترل کار اراده طرح و برنامه که از 1979 – 1983 برای توسعه سیستم موشکی زمین به هوای  S-300 PMU را برعهده گرفت . در این طرح تیم پروژه به طور کامل تجربه های جنگی سیستم SAM را برای توسعه یک خانواده از همان سیستم که تمام پارامترهای و الزامات جنگهای فضای امروزی را  داشت استفاده کردند .
صادرات S-300 PMU1 و S-300 PMU2 نظر درخواست جهانی را عوض کرد پیشرفت الماز نزدیک به سال 1990 توسط بحران مختل شد که این بحران باعث فرو پاشی USSR  شد اما اقدامات و عملکردهایی توسط فرماندهان  صورت گرفت وشرکت الماز در سال 1955 دوباره موفقیت خود را به دست آورد .
الماز در بین تمام سیستمهایی که تابحال ساخته شده تقریبا موفقتر از همه توانسته عمل کند . الماز با عنوانهای Order Oflenin  و October Revolutin الماز هشت با عنوان Hero  برای Socialist Labaur اکادمیک بوتیکین برای دومین بار این عنوان را دریافت کرده است . طراحان و دانشمندان الماز بزرگترین خدمات را برای دفاع هوایی Soviet Union کرده اند . به همین منظور آنها مدالهای با عنوان 32 Lenin Prizes و Prizes 130 State دریافت کرده اند .
در میان سالهای 1998 – 2001 الماز با ایجاد یک برنامه برای سیستم SAM-125    آن را تقریبا از سیستم موشکی ارتش روسیه خارج کرد . نمونه های زیادی  از این سیستم در سرتاسر جهان عملیاتی می شود و اپراتورهای آن شتافتند تا برای دفاع از فضای کشور و حفظ حیات خود آنرا سرویس دهی کنند .

همزمان با این طرح ها شرکت الماز سیستم طرح شده ای برای پشتیبانی فرودگاه نظامی سدها – پست فرماندهی و دیگر موضوعات استراتژیکی بر ضد تسلیحات نظامی توسعه می دهد سیستم جدید طراحی شده توسط الماز (S-300 ) از نظر عملکرد شباهتهای زیادی به سیستم پاتریوت دارد و دارای ویژگیهای ذیل می باشد :
(1)برخلاف S-75  و S-125  که فقط قابلیت کشف یک هدف را داشتند و تک کاناله بودند که درمقابل اشباع آسیب پذیر بودند ، این سیستم چند کاناله بوده و می تواند چندین هدف را به طور همزمان مشخص کند .
(2)توانایی ECCM  بالا باتوجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه ECM و پیش بینی پیشرفت آینده ECM .
(3)زمان عکس العمل یا واکنش خیلی  کوتاه داشته و درصد کشتار بالا برای هر موشک .
(4)جنبش رزمی جذب به دو منظور کاهش آسیب پذیری و ساختن مناسب نه تنها برای حفاظت هدفها معیین شده بلکه هدفهای ثابت درزمینه عملیات است .

هدف از طراحی این سیستم این است که  قابلیت رد یابی چندین هدف و حمله به آنها حتی در ارتفاعات بسیار پایین که  احتیاج به یک رادار چند منظوره با موشکهای بسیار سریع  با قدرت مانور پذیری بسیار بالا دارد را داشته باشد.  این سیستم بخاطر دارا بودن تکنیک پرتاب عمودی و مخصوصا برای دفع کردن حمله های اشیاء مناسب بود . بخاطر امکان پرتاب چند موشک در تسلیل سریع بدون احتیاج Repositior پرتاب کننده یا حمله کننده پرتاب عمودی برای سیستم جدید توسعه پیدا کرد. نسل جدید  سیستم موشکی S-300 دفاع هوایی  کشور روسیه را بر عهده داشت

منبع:www.aerospacetalk.com

نظرات 1 + ارسال نظر
ali دوشنبه 22 آبان 1385 ساعت 02:00 ب.ظ

salam
az matalebeton mamnonam

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد