مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خلیج فارس در احاطه کامل نیروی دریایی ارتش ایران است

فرمانده نیروی دریایی:

خلیج فارس در احاطه کامل نیروی دریایی ارتش ایران است

خبرگزاری فارس: امیر دریادار سجاد کوچکی با بیان این‌که نیروی دریایی به لحاظ روحیه و توان دفاعی در موقعیت ممتاز و منحصر به فردی است که توان پیروزی در یک جنگ فرسایشی را دارد، تصریح کرد: خلیج فارس و تنگه هرمز در احاطه کامل نیروی دریایی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیر دریادار سجاد کوچکی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران، به مناسبت 7 آذر روز نیروی دریایی، به تشریح عملکرد این نیرو و اهداف در دست اجرای آن در آینده پرداخت و به سؤالات آنان پاسخ گفت.
وی با بیان این که چهره هفتم آذر آن طور که شایسته آن است به صورت کامل ترسیم نشده، تصریح کرد: انعکاس این حماسه کار رسانه‌هاست. ما خوب جنگیدیم اما انعکاس خوب آن به عهده رسانه‌هاست.
امیرکوچکی افزود: اگر بگویم عملیات هفت آذر 1359، انقلاب اسلامی را نجات داد اغراق نکرده‌ام.
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد:برای این که چهره هفت آذر را خوب تبیین کنیم باید مقداری به قبل از 7 آذر 59 برگردیم. کشوری که تازه انقلاب آن پیروز شده بود با حمایت تمام امکانات استکبار درگیری‌های مرزی را تجربه کرد.
به گفته امیرکوچکی، در این فضا دشمن توطئه‌ انحلال ارتش را در زبان برخی مسئولین در داخل کشور انداخت که با دور اندیشی امام خمینی(ره) این توطئه‌ خنثی شد و از این به بعد دشمن به سمت تحریک صدام برای حمله به ایران اقدام کرد.
وی یادآور شد: دشمن به دنبال این بود که خلیج فارس و مخصوصاً تنگه هرمز را در اختیار بگیرد و می‌دانست که این تنگه برای صادرات ما نقطه استراتژیک است. یعنی در صورت از دست دادن این تنگه، 95 درصد صادرات ما دچار اختلال جدی می‌شد.
کوچکی با اشاره به نقش نیروی دریایی در این برهه خاطرنشان کرد: نیروی دریایی از قبل دست دشمن را خوانده بود. به همین خاطر خطوط مراسلاتی دشمن را در اختیار گرفت. انهدام کامل نیروی دریایی عراق، قطع صادرات نفت این کشور و قطع راه‌های کمک‌ استکبار به صدام در دستور کار قرار نیروی دریایی جمهوری اسلامی گرفت و نیروی دریایی عراق در عملیات مروارید در 7 آذر از بین رفت. فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: انهدام ناوچه‌های دشمن، انهدام دو ترمینال نفتی عراق و شکار موشک‌های کرم ابریشم که به سمت ما پرتاب می‌شدند از جمله فعالیت‌های ما در این عملیات بود.
وی با تاکید بر این‌که عملیات مروارید و سایر عملیات‌ مشابه در تاریخ جنگ‌های معاصر نمونه نداشته و ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که نیروی دریایی ارتش در زمان بعد از انقلاب، در فضای بازسازی خود بوده است.
امیرکوچکی با بیان این که تهدیدهای امروز با تهدیدهای بیست و چند سال گذشته متفاوت است،افزود: نیروی دریایی ارتش برای یک جنگ فرسایشی کاملاً آماده است و در این زمینه همکاری بسیار خوبی با نیروی دریایی سپاه پاسداران دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که استراتژی نیروی دریایی در خصوص جنگ‌های نامتقارن چیست، اظهار داشت: استراتژی نیروی دریایی ارتش استراتژی دفاع همه جانبه است و مهمترین مولفه این استراتژی نیروی انسانی منضبط و معتقد و دارای خصائل رزمندگی است که شهادت‌طلبی هم از جمله این خصایل است. این نیروی انسانی جنگ با دشمن را عبادت خود می‌داند و آموزش‌هایی سخت و طاقت‌فرسا دیده است. ما معتقدیم اگر از نظر سلاح و تجهیزات تا دندان مسلح شویم، محوریت نیروی انسانی برایمان از بین نمی‌رود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: ما امروز در نیروی دریایی ارتش روی تسلیحاتی کار می‌کنیم که مطابق با استراتژی دفاع همه جانبه و بومی باشد و در ضربه زدن به آسیب‌پذیری‌های کلیدی دشمن موثر باشد. من اسم دشمن خاصی را نمی‌برم و معتقدم ما با یک تنوع تهدیدات رو به رو هستیم. برای هر تهدیدی هم استراتژی خاص آن را تنظیم و سناریو و تجهیزات مناسب این استراتژی را ایجاد کرده‌ایم.
کوچکی با بیان این‌که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در خصوص تاکتیک و تکنیک راهی را رفته‌ که تا به حال دیگران نرفته‌اند، تصریح کرد: این مسئله به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است.
وی از مسئولین خواست از کلمه «جنگ نامتقارن» استفاده نکنند و گفت: این کلمه باعث شده دشمن از آن سوء استفاده ‌کند. باید این‌طور گفت که ما راهی را رفته‌ایم که دشمن تصور آن را نمی‌کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تجهیزات نیروی دریایی ارتش هم کلاسیک و هم جدید است. این نیرو دارای ناو، زیر دریایی، بالگرد، هواپیمای بدون خلبان و با خلبان و تفنگداران نیروی دریایی است، اما عرصه دریا و تکنولوژی دریایی فناوری پیچیده‌ای دارد که همیشه با نوآوری همراه است. خرسندم که اعلام کنم در عرصه نوآوری در فناوری، هیچ وابستگی به نیروی خارجی نداریم و این به هیچ وجه شعار سیاسی نیست.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: توپ 76 که یک توپ پیشرفته است در دانشگاه نوشهر ساخته شد و در حال نصب روی ناوگان‌های کشور است و بگونه‌ای است که فقط ایتالیا و ایران توانسته‌اند این توپ را بسازند. امروز کشوری که ناو شکن بسازد کشور قدرتمندی است و فقط کشورهای صنعتی توان ساخت آن را دارند اما ما هم در حال اتمام پروژه ناوشکن موج هستیم و انشاءالله 6 ماه دیگر آماده می‌شود. ساخت زیردریایی در کشورهای انگشت‌شماری انجام می‌شود و مایلم به شما بگویم که 2 هفته قبل دو زیر دریایی از ناوگان نیروی دریایی ارتش به آب انداخت شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که نیروی دریایی ارتش در خصوص آموزش این نیروها به وسیله علوم امروز دنیا چه تدبیری اندیشیده، تصریح کرد: بخش اعظم آموزش نیروها در دانشگاه امام خمینی انجام می‌شود و این دانشگاه به گونه‌ای است که در منطقه خاورمیانه شناخته شده و دانش آموختگان این دانشگاه با دانش آموختگان کشورهای دیگر قابل مقایسه نیستند. ما در این حوزه با کشورهای مختلفی مراوده علمی داریم اما وابسته به آن نیستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که به مناسبت 7 آذر چه خبر خوبی برای مردم کشورمان دارید، گفت: نیروی دریایی ارتش یک نیروی مردمی است. در دنیا مردمی‌ترین ارتش، ارتش جمهوری اسلامی است که دو ویژگی دارد،اول این که به خدا متکی است و دوم این که مردمی است،نیروی دریایی ارتش در بعد تعهد، وجدان کاری، تحکیم انضباطی و فرهنگی از نیروی انسانی برخوردار است که در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و در هر زمان آماده وارد کردن ضربات بر دشمن مهاجم است.
امیرکوچکی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر این که نحوه عملکرد نیروی دریایی ارتش در مانور اخیر آمریکا چگونه بود تصریح کرد: رزمایش ضربت ذوالفقار که در این زمان انجام شد از چیزی است که تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخته است. این مانور 20 روز تداوم داشت، در حالی‌که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تا به حال نتوانسته‌اند بیش از یک هفته رزمایش انجام دهند. نیروی دریایی ارتش در رزمایش ضربات ذوالفقار موفق شد برای اولین بار 1500 تیم عملیات دریایی را وارد عرصه کند که بتوانند از زیرآب، سطح و هوا به دشمن یورش ببرند. این یک حرکت تاکتیکی بسیار مهم و منحصر به فرد بود. در این رزمایش طیفی از موشک‌ها را از زیردریایی‌ها پرتاب کردیم که دور برد و رادار گریز بود و دشمن را دیوانه کرده بود.
به گفته امیرکوچکی، در مانور نظامی آمریکا اگر چه 26 کشور اسماً حاضر بودند اما هیچ کشوری در این مانور حضور نداشت و با آمریکا همکاری نکرد که دلیل آن برگزاری رزمایش ضربت ذوالفقار و پیامبر اعظم بود. قبلاً هم عرض کرده بودم که آمریکا در کیسه‌ای رزمایش می‌کند که در کیسه دست ایران است و در واقع در این رزمایش ناوهای آمریکا به راحتی در تیررس بودند.
خبرنگاری خطاب به امیرکوچکی اظهار داشت که در محافل شنیده می‌شود نیروی دریایی در قضیه سقوط هواپیمای سی 130 مقصر بوده، پاسخ شما به این سؤال چیست و او پاسخ داد:آیا می‌شود به مورد مستندی اشاره کنید که چرا نیروی دریایی مقصر شناخته می‌شود. اما به هرحال هواپیمای ‍‍C130 از ایمن‌ترین هواپیماها است و هواپیمایی امتحان پس داده می‌باشد، البته در این خصوص مراجع صلاحیت‌دار باید نتایج پیگیری‌ها را به رسانه‌ها اعلام کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤالی با اشاره به تعامل مناسب این نیرو با توان دریایی کشورمان اظهار داشت: با سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان شیلات تعاملات خوبی در زمینه صنایع کشتی‌سازی داریم و آن‌ها هم‌ نقش عمده‌ای در جمع‌آوری اطلاعات برای نیروی دریایی دارند.
وی با بیان این‌که نیروی دریایی ارتش تعامل بسیار خوبی با ایرانیان مناطق جنوب دارد، یادآور شد: د زمان مانور 10 قبیله بلوچ ایرانی را در منطقه چابهار مسلح کردیم و با آن‌ها رابطه خوبی برقرار کردیم. در نماز آن‌ها شرکت کردیم و با هم دعای وحدت خواندیم. عشقشان این بود که در کنار نیروهای نظامی کشورشان در برابر آمریکا از ایران محافظت کنند.
وی با اشاره به ایجاد موزه دریایی در جنوب کشورمان تصریح کرد: چندی قبل کشتی پرسپولیس که متعلق به 100 سال قبل بوده را به آب انداختیم و این کشتی در آینده به موزه دریایی ارتش انتقال خواهد یافت.
امیرکوچکی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان رزمایش مشترک با کشورهای منطقه اظهار داشت: با پاکستان مرتباً رزمایش داریم. همین یک ماه قبل یک رزمایش با این کشور داشتیم و احتمالاً در آینده نزدیک رزمایش دیگری با پاکستان برگزار می‌کنیم. از کشورهای حوزه خلیج فارس هم دعوت کردیم که با آن‌ها رزمایش داشته باشیم و پیوسته برای این مسئله آماده‌ایم.
وی در پایان با بیان این‌که جنگ الکترونیکی دشمن در زیر آب کارایی ندارد،تصریح کرد: امواجی که از دستگاه ساطع می‌شود، زیر آب قابل دریافت نیست، به همین خاطر نیروی دریایی ارتش توجه ویژه‌ای به تقویت توانمندی‌های زیرسطحی داشته و در چند سال آینده بخش اعظم توان نیروی دریایی زیر سطح آب خواهد رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد