مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نمایشگاه هوایی فارنبرو 2006 (بخش اول)

چهل و پنجمین نمایشگاه بین المللی فارنبرو به مدت یک هفته از 17 تا 23 ژوئیه سال جاری میلادی ، با حضور بیش از 1480 شرکت کننده ( در مقایسه با 1360 شرکت کننده در سال 2004 ) از بیش از 35 کشور دنیا ( در مقایسه با 32 کشور در دوره قبلی ) ، 75 هیات دفاعی از 43 کشور و 160 پرنده در اندازه ها و مدلهای مختلف از شرکتهای گوناگون برگزار گردید. گفته می شود بیش از 133 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. نمایشگاه هوایی فارنبرو که هر دو سال یک بار برگزار می شود همواره مکانی برای  عرضه آخرین دستاورد ها و خدمات در زمینه صنعت ،  خدمات هوایی و فرودگاهی بوده است ، نمایشگاه امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و ارزش قراردادهای آن به رقم بی سابقه 38 میلیارد دلار ( در مقایسه با 21 میلیارد دلار در سال 2004 ) رسید تا فارنبرو 2006 نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت هوایی دنیا ایفا کند.
افزایش تقاضا برای مسافرتهای هوایی در تمام مناطق دنیا ، رشد سریع خطوط هوایی و ظهور هواپیماهای جدید مسافربری با فناوریهای نوین سبب شد تا نمایشگاه امسال مکانی مناسب برای عقد قراردادهای کلان و سرسام آور باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ……




تاریخچه ای کوتاه از فارنبرو



فارنبرو از قدیمی ترین فرودگاه های انگلستان است که در جنگ جهانی اول مقر تعدادی از هواپیماهای سپاه هوایی سلطنتی انگلستان ( RFC) ، کشتی های هوایی و بالن ها بود. در سال 1908 نخستین پرواز هواپیمای موتوردار در انگلستان در این فرودگاه  و توسط « کابوی کودی » انجام گرفت.رکورد وی پرواز در ارتفاع 304 متری ( 1000 پایی)  با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت بود. کارخانه هواپیماسازی سلطنتی انگلستان نیز که به طراحی و ساخت هواپیما برای جنگ جهانی بود در این مکان برپا شد و اکثر هواپیماهایی که در طول جنگ جهانی متولد گردیدند در فارنبرو ساخته شدند. در طی جنگ جهانی دوم توسعه در بخش هایی همچون تجهیزات دوربین ، ساخت بمب ، پرتاب راکت و ..... در این مکان صورت می گرفت. هواپیماهای گیرنده عکس از دشمن نیز در این مکان به منصه ظهور رسیدند. دیوار صوتی نیز در سال 1948 توسط « جان ردی » در فارنبرو شکسته شد.



پس از جنگ جهانی دوم ، فارنبرو نخستین موسسه تحقیق و توسعه هوافضایی دنیا را تاسیس کرد و با بارگزاری هوایی دو سالانه ، اعتباری خاص به دست آورد.
امروزه آزمایش و توسعه بسیاری از انواع هواپیماها در فارنبرو انجام می گیرد و مقر موسسه پزشکی هوایی انگلستان )IAM ( که چگونگی اثرات پرواز بر روی بدن انسان را بررسی می کند نیز در این مکان می باشد.
فرودگاه فارنبرو از سال 1948 که برای نخستین بار ، نمایشگاه هوایی فارنبرو در آن برگزار شد ، محل اصلی این رویداد تاریخی بوده است.

مقدمه


این روزها حضور هواپیماهای مسافربری A380 در بخشهای ثابت و نمایش پروازی از محورهای اصلی تمامی نمایشگاه های هوایی دنیاست ، این هواپیما که به دلیل بروز مشکلات در آزمایشهای فنی ، با تاخیر در تحویل به موقع به مشتریان مواجه شده ، مقامات ارباس را به ستوه آورده است. این غول عظیم الجثه که برای نخستین بار به فارنبرو پا گذاشته بود با استقبال مقامات و خیل عظیم بازدیدکنندگان مواجه شد. برپاکنندگان نمایش نیز برای خوش آمدگویی به A380 ، نمایش پروازی را برای این هواپیما به همراه گروه آکروباتیک نیروی هوایی سلطنتی انگلستان ( RED ARROW( ترتیب دادند که این واقعه تاریخی از بخشهای جالب و دیدنی نمایشگاه امسال بود. هواپیماهای A340-600 و A320 نیز از دیگر پرنده های ارباس حاضر در نمایشگاه بودند.      
تیلت روتور V-22 آسپری ساخت شرکت بل بویینگ نیز همچون ارباس A380 برای نخستین بار به فارنبرو 2006 آمده بود تا در بخش نمایش پروازی توانایی های خود را به رخ بکشد. این پرنده که تاکنون توانسته بازار خوبی را در آمریکا برای خود دست و پا کند ، به دنبال بازارهای خارج از این کشور است.



در بخش هواپیماهای نظامی ، جنگنده شرقی میگ MIG-20OVT با اجرای مانورهای خارق العاده و بدیع خود در بخش نمایشهای پروازی ، رقیبان غربی خود همچون F-16 لاکهید مارتین ، F/A-18 بویینگ ، یوروفایتر تایفون و تورنادو را حیرت زده کرده بود. این پرنده روسی که نخستین جنگنده دو موتوره دنیا با نازل سه محوری است ، برای نخستین بار در فارنبرو حضور یافت. حرکات نمایشی این هواپیما نیز که هنوز هیچ نامی برای آن انتخاب نشده تمام حاضران در نمایشگاه را به وجد آورده بود.
HJT-36 ، جت آموزشی هندوستان مجهز به یک موتور توربوفن بدون پس سوز AL-551 با رانش 6/21 کیلونیوتن ، تنها هواپیمای آسیایی در بخش نمایشهای پروازی نمایشگاه امسال بود.
بالگرد ژروف مجهز به موتور توربوشفت TM333-2B2 ساخت توربومکانیز تنها بالگرد آسیایی حاضر در نمایشگاه بود که با رنگ آمیزی زیبای خود به شکل طاووس ، توجه همگان را به خود جلب می کرد. از مهمترین بالگردهای به نمایش درآمده در فارنبرو 2006 می توان به بالگردهای آپاچی AH-64D و AH MKI ، شینوک HC MK2 انگلستان و A-119 کوالا ، AB-139 و EH 101 MM1 آگوستا وستلند اشاره کرد.
نخست وزیر انگلستان در چهارمین روز برپایی فارنبرو 2006 که گفته می شود نقش بسزایی در اقتصاد این کشور دارد ، از بخشهای مختلف نمایشگاه بازدید کرد. در این بازدید که تحت تدابیر شدید امنیتی انجام گرفت ، تونی بلر فرصت یافت تا از داخل هواپیمای ارباس A319ACJ بازدید نماید. بلر تحت فشارهای سیاسی بسیاری قرار دارد که یک هواپیمای اروپایی را به عنوان هواپیمای ویژه رییس جمهوری انتخاب کند.این در حالی است که دولت انگلستان اصرار دارد یک جت تجاری دوربرد و پهن پیکر به عنوان هواپیمای اصلی انتخاب شود و یک جت تجاری کوچکتر نیز برای پروازهای تجاری مد نظر قرار گیرد.
هنوز انتخاب A319ACJ از طرف این کشور قطعی نشده است و در نمایشگاه امسال و در جریان این بازدید ، تونی بلر برای انتخاب مدلی بزرگتر همچون A330 با مقامهای ارباس به گفتگو پرداخت. روسای جمهور امریکا از سال 1944 هواپیماهای ویژه خود را داشتند. این هواپیماها با نام « ارفورس وان» شناخته می شوند. در حال حاضر دو فروند بویینگ 747-200B هستند که در اختیار جورج بوش می باشند. رییس جمهور انگلستان نیز قصد دارد هواپیماهای خود را « بلر فورس وان » بنامد. با در اختیار گرفتن این هواپیماها خانواده سلطنتی انگلستان نیز حق استفاده از آنرا خواهند داشت.



پرده برداری از « ایکس-هاوک»



در آینده ای نه چندان دور پرنده ایکس-هاوک می تواند در داخل شهر به پرواز درآید و عملیات امداد و نجات و حتی گشتهای پلیس را انجام دهد.

شرکت بل هلیکا برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی فارنبرو از نمونه ساختگی مقیاس کامل پرنده نشست و برخاست عمودی ایکس-هاوک که با همکاری شرکت اسراییلی « اوربن ایروناتیکز» ساخته شده است ، پرده برداشت. این نمونه ساختگی در غرفه ایالات متحده به نمایش درآمده بود. بل در جهت شناسایی توانایی ها این پرنده با شرکت اسراییلی اوربن همکاری کرده است. این پرنده دارای روتورهای پوشیده پشت سر هم با دو پره در بالا و پایین برای کنترل پرواز و دو مجرای پیشران برای حرکت به شمت جلو و عقب می باشد. وظایف بالقوه در نظر گرفته شده برای « ایکس-هاوک» شامل آمبولانس و کمکهای امدادی شهری است.این پرنده همچنین می تواند در نمونه بدون سرنشین و نظامی به کار گرفته شود. نمونه به نمایش درآمده در نمایشگاه نتیجه ماه ها کار و فعالیت گروه تحقیق و توسعه ایکس ور ایکس (X war X( شرکت بل در آرلینگتون تگزاس می باشد. نمونه واقعی ایکس-هاوک ، 27 پا ( 2/8 متر) طول و 14 پا (3/4 متر) عرض دارد.
«رافلی یویلی» رییس و مدیر اجرایی اوربن ایرو می گوید : هدف از ساخت این پرنده این است که بتواند در مناطق محدود به ویژه در محیطهای شهری برای انتقال مردم در مواقع بروز خطر و در بعضی حالات در مناطق پر خطر برای ماموریت های خاص ، انجام وظیفه نماید.
نخستین نمونه این پرنده برای عملیات سر نشیندار در نظر گرفته شده است اما ایکس – هاوک همچنین می تواند برای پروازهای خودکار نیز تغییر یابد.سامانه کنترل پرواز نیمه خودکار این پرنده به ان اجازه می دهد تا از ایستگاه زمینی کنترل شود.
مجراهای کر کره ای ایکس-هاوک در هنگام سرعت کروز بالا باز است اما در زمان انتخاب مسیر برای کاهش سرعت بسته می شود که سبب کمترین آشوب هوایی شده و از این رو عملیات با کارایی بالاتری انجام می شود. در طراحی این پرنده همچنین سامانه ای برای کنترل پره ها در نظر گفته شده است که کنترل افقی پرنده را ممکن می سازد. در حال حاضر توانایی حمل بار مفید 3000 پاوند ( 1362 کیلوگرم ) ، مداومت پروازی 2 ساعت با حداکثر سوخت و توانایی پرواز با سرعت 440 کیلومتر بر ساعت از جمله مشخصات ارایه شده برای این پرنده می باشد.
یویلی می افزاید: در 20 سال گذشته پیشرفت های بسیاری در این شرکت در زمینه استفاده از سازه های مواد ترکیبی ، سامانه مکان یابی جهانی GPS ، موتورهای توربینی بسیار کارا و ... به وقوع پیوسته است که هم اکنون تمام این فناوری ها را در ایکس-هاوک مشاهده می کنید.


معرفی بالگرد َAW149


آگوستاوستلند جزییات برنامه بالگرد جدید AW149 را در نمایشگاه امسال بیان کرد. بالگرد AW149 با هدف انجام عملیات نظامی طراحی شده و طبق برنامه زمانی قرار است در سال 2009 به پرواز درآمده و در سال 2012 به توانایی عملیاتی اولیه دست یابد. آگوستاوستلند معتقد است ، بازارهای آینده ، نیازمند چند صد بالگرد هستند. « اورسی» مدیر عامل شرکت آگوستاوستلند در این باره گفت : در نمایشگاه سال آینده پاریس از نمونه ساختگی مقیاس کامل این پرنده برای نخستین بار پرده برداری خواهیم کرد. وی همچنین افزود: ما میدانیم که چند هزار بالگرد در حال خدمت در این کلاس در تمام دنیا وجود دارد که اکثر آنها نیازمند جایگزینی تا چند سال آینده است.


بالگرد AW 149 در سال 2009 به پرواز در می آید.

این پرنده برای به کارگیری در بخشهای جستو و نجات ، نظامی ، امداد هوایی و حمل بارهای سنگین طراحی شده است. آگوستا وستلند مقداری از بودجه این طرح را از وزارت بازرگانی ایتالیا تامین کرده و در حال گفتگو با همتای انگلیسی خود برای کسب حمایتهای بیشتر است.
روتور اصلی 5 پره و 2 موتور کلاسیک با قدرت هر یک 2000 اسب بخار ( 1500 کیلووات) از ویژگیهایAW149
است و کابین آن برای حمل 15 سرباز طراحی شده است.




روزآمدسازی I1-114


دفتر طراحی ایلوشین روسیه در نمایشگاه امسال اعلام کرد ، برنامه روزآمدسازی مدل I1-114 سفارش داده شده برای پاسخگویی به افزایش درخواستها برای این هواپیمای توربوپراپ را شروع کرده است. از چهار نمونه هواپیمای روزآمد شده I1-114 ، دو فروند آن در خط هوایی وایبورگ و دو فروند دیگر در خطوط هوایی ازبکستان در حال خدمت می باشند. این هواپیماها به ترتیب از موتورهای کلیموف TB7-117 و پرات اندویتنی کانادا نیرو می گیرند.
میانگین مصرف سوخت 450 کیلوگرم در هر ساعت ( 5/16 پاوند در هر دقیقه ) برای این پرنده روسی ، بیانگر کمترین میزان قابل قیاس در میان انواع هواپیماهای توربوپراپ است.« ویکتور ایوانوف» ، مدیر دفتر طراحی ایلوشین می گوید: برای رفع احتیاج های کنونی مشتریان که سبب افزایش درخواستها می شود هنوز طرحهای بهسازی زیادی بر روی هواپیما وجود دارد. توسعه و ارتقای این هواپیما از زمان اخذ گواهینامه آن در دهه 1990 آغاز گردیده است که از جمله آن می توان به سامانه یخ زدایی برای نمونه هایی که برای خدمت در شرایط زمستانی مدنظر می باشند ، اشاره کرد.



تحویل نخستین هاوک 129 به نیروی هوایی سلطنتی بحرین


در نخستین روز نمایشگاه امسال ، شرکت BAE سیستمز ، نخستین فروند از 6 فروند جت پیشرفته آموزشی هاوک 129 را به نیروی هوایی سلطنتی بحرین تحویل داد. این هواپیما که به همرا گروه آکروباتیک « ردآرو» در بخش نمایش پروازی فارنبرو حضور داشت توسط « نات ماک پیس » ، خلبان آزمایشی BAE سیستمز و خلبان « عمر ابراهیم محمد آل محمود» از نیروی هوایی بحرین هدایت می شد و در جریان نمایشگاه به طور رسمی به شیخ سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه ، پادشاه و فرمانده کل قوای بحرین و سرهنگ حمدبن عبدالله حمد آل خلیفه فرمانده نیروی هوایی سلطنتی این کشور تحویل داده شد.
این جت آموزشی پیشرفته چهار سال پیش در نمایشگاه فارنبرو توسط پادشاه بحرین سفارش داده شده بود. 5 فروند هواپیمای هاوک باقی مانده نیز تا اواخر سال جاری میلادی تحویل این کشور خواهد گردید.


نخستین جت پیشرفته آموزشی هاوک 129 تحویلی به نیروی هوایی سلطنتی بحرین در میان گروه نمایشی « رد ارو»



نمایش پروازی MIG-29OVT


جنگنده میگ MIG-29 از زمان حضور خود در مجامع غربی در سال 1988 همواره جزو ستارگان نمایشگاه هوایی فارنبرو بوده است. امسال نیز نمونه جدید این پرنده با ظاهری زیبا و ستاره ای سرخ در بخش مرکزی بدنه اش به فارنبرو 2006 پا گذاشته بود.
 ترکیب رنگهای قرمز ، سفید و آبی ( مشخصه گروه نمایش پروازی سویفت (swift) نیروی هوایی روسیه جلوه ای خاص به میگ MIG-29OVT داده بود. این جنگنده با بهرهگیری از دو موتور جدید RD-33 OVT و نازلهای بردار رانش سه محوری قادر به انجام مانورهای منحصر به فرد و حیرت انگیزی است که در بخش نمایشهای پروازی نمایشگاه چشم همگان را به خود خیره کرده بود.



این پرنده توسط « پاول ولاسف» فرمانده خلبانان آزمایشی شرکت هواپیماسازی میگ و همکارش « میخاییل بلیف» در چند بخش نمایش پروازی به ارایه توانمندیهای خود پرداخت. ولاسف ، خلبانی چندین نمونه دیگر از میگ MIG-29 را در سالهای گذشته در همین نمایشگاه بر عهده داشته است.
این جنگنده هم اکنون بیش از 110 پرواز انجام داده و گفته می شود یکپارچه سازی سامانه های کنترل ، آیرودینامیک و رانش نازلهای موتور آن تکمیل شده است. کار بر روی جهت دهنده های بردار رانش نازلهای موتور در طی دهه 1990 با همکاری شرکت سوخوی و دفتر طراحی موتورساترن/ لیولکا آغاز شد. نتیجه این کار تحویل اخرین جنگنده SU-30MKI به نیروی هوایی هند با موتورهای AL-31 FP و نازلهای دو محوری ( بالا و پایین ) بود که می توانست به اندازه 15 درجه به بالا و پایین منحرف شود. مدتی بعد میگ و کلیموف کار بهبود موتورهای RD-33 و تمرکز بر روی بهینه سازی قابلیت اطمینان ، عمر خدمات و زمان بیت تعمیرات اساسی را شروع کردند. نصب سامانه کنترل دیجیتال خودمختار موتور نخستین تغییری بود که روی موتور RD-33 اعمال شد. تصمیم نصب این سامانه حتی قبل از تفکری اساسی بر روی سامانه های جهت دهنده بردار رانش انجام گردید. برنامه OVT در طی دهه 1990 آغاز گردید و در ابتدا کلیموف و میگ تمام جهاتی را که بردار رانش نازلها می توانست  منحرف گردد ، مشخص نمودند. کلیموف با استفاده از 3 عمل کننده هیدرولیکی برای تغییر جهت نازلها به این مهم دست یافت و توانست فاصله اطراف نازلهای موتور را تا 120 درجه افزایش دهد. نتیجه این تلاشها ، سامانه 15 درجه دو محوری ساترن و سامانه سه محوری کلیموف با انحراف 18 درجه در تمام جهات بود.
ولاسف می گوید: در طی دو یال پرواز آزمایشی حتی یک قطعه از موتور و نازلهای این جنگنده تعویض نشده است. زیر سامانه کنترل بردار رانش با آخرین سامانه های دیجیتال کنترل پروازی بدون سیم نمونه های اخیر MIG-29 تکمیل گشته است ، نه با سامانه های انالوگ و الکترومکانیکی نمونه های اولیه میگ MIG-29 .
موتورهای OVT در طی سال 2001 بر روی میگ MIG-29 نصب گردید. نمونه جدید فالکروم در نمایشگاه هوایی ماکس 2005 که در اوت سال گذشته میلادی در مسکو برگزار شد ، برای نخستین بار در برابر دیدگان عموم به نمایش درآمد.
میگ MIG-29OVT می تواند با سرعت خیلی کم بدون محدودیت در زاویه حمله پرواز کند و در سرعت صفر و سرعتهای منفی ( حرکت دو به سمت جلو ) تحت کنترل باقی بماند.این جنگنده همچنین قابلیت پرواز برای مدت کوتاهی به صورت معلق در هوا را دارد ، در صورتی که قبلآ هواپیماهای جنگنده روسی فقط می توانست برای لحظه ای به این کار دست بزنند ( به طور مثال در مانور کبرا).



یوروفایتر


نیرو هوایی انگلستان ، غلاف نشانه گذاری لیزری لایتنینگ 3 را برای جنگنده یوروفایتر تایفون برگزید. برنامه یوروفایتر با این قرارداد برای تکمیل غلاف نشانه گذاری لیزری لایتنینگ 3 و بمب دو حالته GPS/ هدایت شونده لیزری « پیووی 2 »  یک قدم به جلو پیش رفت. این قرارداد که بین یوروفایتر ، ناتو یوروفایتر و موسسه مدیریت تورنادو منعقد شد ، یوروفایتر را به سطح جدیدی از ظرفیت عملیاتی می رساند و راهی را برای نیروی هوایی سلطنتی انگلستان باز می کند تا احتیاجات رو به افزایش خود را پوشش دهد. جنگنده یوروفایتر تایفون با 13 آویزگاه می تواند به طور همزمان چهار جنگ افزار بور متوسط  و دو جنگ افزار برد کوتاه هوا به هوا ، بیش از شش بمب هدایت شونده لیزری و مخزن اضافی سوخت را حمل کند که این موارد هیچ اثر نامطلوبی بر روی کارایی پرنده نخواهد داشت.




جنگنده یوروفایتر تایفون نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در بخش نمایش پروازی و ثابت فارنبرو 2006 حضوری فعال داشت.

منبع:مجله صنایع هوایی

www.aerospacetalk.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد