مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نگاهی به توان دفاعی حزب الله در نبرد سی و سه روزه ( بخش دوم)

نگاهی به توان دفاعی حزب الله در نبرد سی و سه روزه ( بخش دوم)


اشاره: در بخش اول از این نوشتار به اختصار توان موشکی حزب الله و برنامه های دفاعی اسرائیل در مقابل آن مورد بحث قرار گرفت. در این بخش به جزئیاتی از کاربرد پهپادها در این نبرد و نیز توان حزب الله در نبرد زمینی و دریایی اشاره خواهد شد.



-کاربرد پهپاد ها در نبرد سی و چهارروزه


در مورد اینکه حزب الله علاوه بر کاربردهای شناسایی از این پرنده ها به عنوان یک سیستم آفندی نیز استفاده کرده باشد تردیدهایی وجود دارد  ولی گزارش هایی نشان می دهد که پهپادهای اسرائیلی با استفاده از موشک های Hellfire به سمت اهداف خود در لبنان شلیک کرده اند.


در حمله ای که اسراییل به جنوب لبنان در 31 جولای انجام داد از پهپادهای Hermes 45۰ یا Searcher-2 استفاده شده است. کاربرد این پهپادها عمدتا شناسایی است ولی همانگونه که اشاره شد گزارش هایی مبنی بر استفاده تهاجمی از این پهپادها نیز منتشر شده است.


به نقل از مجله Flight international نیروی هوایی اسراییل یک پرنده بدون سرنشین حزب الله را در حال شناسایی در شب در نزدیکی سواحل آکا در منطقه حیفا در شمال اسراییل توسط یک فروند F-16 و با بهره گیری از موشک های هوا به هوای Rafael Python 5ساقط کرد. اولین بار است که اسرائیل به صورت عملیاتی از این موشک ها استفاده می کند. نکته جالب توجه در این قضیه پرواز این پرنده در شب بوده که نشان دهنده بهره مندی حزب الله از تجهیزات پروازی و نیز شناسایی شبانه می باشد.


منابع نظامی اسراییل ادعا کرده اند که این پرنده بدون سرنشین ساخت شرکت هواپیما سازی ایران ( هسا) با نام Ababil-T است. مقامات نظامی اسراییل اعلام کرده اند که این پهپاد در ارتفاع پایین بالای دریای مدیترانه پرواز می کرده که توسط یک فروند هواپیمای F-16 مورد رهگیری و اصابت قرار گرفته و پس از سقوط، قطعاتش توسط نیروی دریایی اسراییل جمع آوری شده است.











راست: پهپاد اسرائیلی Hermes 450. چپ: پهپاد اسرائیلی Searcher
شواهد نشان می دهد یک دوربین تلویزیونی دید در شب و یا یک سر جنگی نسبتا قوی می تواند بر روی پرنده بدون سرنشین Ababil-T نصب گردد. پرواز این پرنده در شب نشانگر این موضوع است که مجهز به سیستم مادون قرمز در مدل اصلاح شده آن است که تا کنون توسط منابع ایرانی اعلان نشده بود.


علاوه بر آن منابع وابسته به اسرائیل مدعی شده اند که دو فروند دیگر هواپیمای بدون سرنشین متعلق به حزب الله را ساقط کرده اند و که یکی از این موارد حامل حدود ۳۰ کیلوگرم مواد منفجره بوده است. 


شناسایی پرنده های بدون سرنشین به علت کوچکی ابعاد و نیز پرواز در ارتفاعات پایین توسط سیستم های راداری معمول کار ساده ای نیست. از طرفی شناسایی پرنده ای با ابعاد پرنده فوق الذکر با استفاده از دید مستقیم نیز در بهترین حالت از فاصله سه کیلومتری ممکن است. از اینرو پهپادهای حزب الله می توانند تهدید قابل توجهی برای اسرائیل به شمار روند.


دقیقا نمی توان گفت حزب الله از چه نوع پهپادهایی بهره مند است. گفته می شود این نیروی مقاومت پهپادهایی در اختیار دارد که از نظر مشخصات فنی بسیار نزدیک به "مهاجر 4" است که یک پهپاد ایرانی است. برخی منابع اسرائیلی مدعی شده اند که ایران ۸ فروند از این پهپادها را در اختیار حزب الله قرارداده است. در سال 2005  برای اولین بار یک پهپاد متعلق به حزب الله وارد آسمان اسرائیل شد و کمی نزدیک به 14 دقیقه در مرزهای اسرائیل به گشت زنی پرداخت. این موضوع توسط سید حسن نصرالله اعلام شده و ساخت این وسیله توسط نیروهای حزب الله مورد تاکید قرار گرفت. در آن زمان سیدحسن نصرالله با اعلام نام این پرنده با عنوان مرصاد۱ اطهار داشت که این پرنده با توانایی حمل یک سرجنگی به وزن ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم قابلیت نفوذ تا هر عمقی از اسرائیل را داراست.  








راست:بقایای یک پهاد متعلق به حزب الله با نشان نیروی مقاومت بر روی دم عمودی آن. چپ: تصویر تایید نشده ای از پهپاد حزب الله که در سال گذشته به کارگیری آن توسط سید حسن نصرالله مورد تاکید قرار گرفت


بعضی از منابع ادعا کرده اند که در جنگ اخیر حزب الله، از این پرنده ها در نقش های تهاجمی نیز بهره گرفته است که با توجه به گزارشات منتشره کمی بعید به نظر می رسد.


-          عملیات زمینی


به نظر می رسد که ارتش زرهی اسراییل با شکست غیر قابل تصوری در نبردهای زمینی مواجه شد. انهدام تعداد زیادی تانک پیشرفته و مدرن ( نقطه اتکای ارتش زرهی اسراییل) که به نقل از منابع مختلف، این صدمات ناشی از راکت های ضد تانک مختلفی نظیر Kornet-E و Metis-M و AT-5و راکت AT_4 fagot و AT3 Sagger صورت گرفته است. به نقل از پایگاه global Security از بین 500 موشک شلیک شده حدود 50 تانک "مرکاوا" صدمه دیده است که این موضوع در خلال جنگ باعث شگفتی و غافلگیری فرماندهان اسراییلی شده بود.



تانکهای مرکاوا با پوشش زرهی فوق العاده نشان دادند که نمی توانند به عنوان یک تکیه گاه برای کسب برتری مطلق زمینی مورد اتکا واقع شوند

 


البته به گزارش نشریه ی تکنولوژی ریویو 30 تانک مرکاوا  متعلق به اسرائیل از بین رفته اند که اکثر آنها به وسیله ی RPg-29 ساخت روسیه صورت گرفته است که دارای سرجنگی دومرحله ای  است به این صورت که اولین انفجار زره تانک را نابود کرده و دومین انفجار هم در تانک نفوذ کرده و باعث انهدام آنها می شود. به ادعای روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روسیه این موشک ها را به سوریه فروخته و سوریه آنها را در اختیار حزب الله قرار داده است.
به گزارش نیویورک تایمز گفته می شود حزب الله موشک های Kornet روسی را از سوریه خریداری کرده است که این موشک ها هدایت شونده لیزری می باشند.


در روزهای اخیر بحث توقف خط تولید این تانک ها در اسرائیل به علت عملکرد ضعیف آنها در جنگ با جدیت در محافل دفاعی اسرائیل دنبال می شود.












موشک ضد زره AT-3-Sagger این موشک با سر جنگی به وزن حدود 2 کیلوگرم و بردی در حدود 3000 متر که گفته می شود حزب الله از ان علیه تانک های اسرائسلی بهره گرفته است




موشک ضد زره metisM1


 



راکت ضد زره AT4 ساخت روسیه



موشک ضد زره روسی kornete3



-          توان دریایی


شاید بیشترین موضوع مورد بحث کارشناسان نظامی در این جنگ حمله ی حزب الله به ناوچه های پیشرفته اسراییلی باشد.


در طول جنگ حزب الله موفق شد دو فروند ناوچه جنگی اسرائیلی را مورد اصابت موشک های خود قرار دهد.


گزارشات متفاوتی از نوع موشک استفاده شده ی حزب الله در این جنگ منتشر شده است. یکی از این احتمالات استفاده از موشک C-802 چینی است که یک موشک هدایت شونده راداری با بردی معادل 120 کیلومتر و سر جنگی 155 کیلوگرم با محرکه توربوجت است. به نقل از پایگاه Global Security این موشک توسط نیروهای حزب الله و با پشتیبانی یک رادار ساحلی شلیک شده است. گفته می شود این حمله در پاسخ حمله ی اسراییل به شبکه راداری ساحلی لبنان بوده است.


موشک مزبور در ارتفاعی حدود ۲۰ پا یالاتر از سطح دریا پرواز می کند و همین پرواز در ارتفاع پایین، موجب شناسایی دیرهنگام آن توسط رادارهای ناو می شود. 








ناوچه صاعر این ناوچه با حمل بیش از 50 خدمه و بهره گیری از تکنولوژی پنهانکاری راداری دارای سیستم دفاع موشکی نیز می باشد و هدف قرار گرفتن آن توسط نیروهای حزب الله موجی از حیرت را در میان کارشناسان برانگیخت


به ادعای منابع غربی، این موشک در ایران با عنوان «نور» خوانده می شود و گفته می شود که ایران موفق به بهینه سازی آن نسبت به مدل چینی شده است. همچنین ایران با ایجاد اصلاحاتی امکان پرتاب این موشک را از هواپیماهای Su-24 و نیز هلی کوپترهای میل-۱۷ کسب کرده است که مورد اخیر در مانور پیامبر اعظم نیز به نمایش گذاشته شد. 


ارتش اسرائیل در آن زمان، ادعا کرد این کشتی با یک موشک ایرانی حزب‌الله هدف قرار گرفته و منهدم شده است.
قبلاً اعلام شده بود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین به کشتی اصابت کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمله جمعه شب حزب الله لبنان به یک کشتی جنگی اسرائیل باعث نگرانی شدیدی در بین ارتش شد زیرا اطلاعات اولیه آنها نشان می‌داد حزب‌الله برای نخستین بار از یک هواپیمای بدون سرنشین برای حمله استفاده کرده است. در این حمله چهار سرباز اسرائیلی کشته شدند. این ناوچه حامل 53 خدمه بوده است. 
اما ژنرال ایدو نهوشتان، از مقامات بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی چند روز بعد ادعا کرد تحقیقات بیشتر ارتش نشان می دهد یک موشک ساخت ایران از ساحل لبنان به سمت کشتی شلیک شده است. وی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس این ادعا را مطرح نمود.
وی افزود یک موشک دیگر حزب الله به یک کشتی تجاری که در همان نزدیکی حضور داشته، اصابت کرده و آن را غرق کرده است. این کشتی ظاهراً مصری بوده اما این مقام هیچ اطلاعات دیگری در این مورد ارائه نداد. سرنشینان این کشتی با قایق نجات یافتند.
این ناوچه ی پیشرفته دارای سیستم دفاع ضد موشک می باشد. گفته می شود هنگام پرتاب موشک حزب الله به علت پرواز نیروهای هوایی اسراییل سیستم IFF (تشخیص دوست از دشمن) و به دنبال آن سیستم دفاع اتوماتیک آن خاموش بوده است. که این خود ضعف در سیستم IFF در چنین شرایطی را نشان می دهد و می تواند به عنوان یک برگ برنده در نبردهای نامتقارن مورد استفاده واقع شود.




موشک نور


دیلی نیوز هم موشک به کار رفته توسط نیروهای حزب الله را موشک C-802 چینی عنوان کرده و ادعا می کند که حزب الله این موشک های چینی را از ایران تهیه کرده است. برخی منابع دیگر نیز خبر داده اند که موشک مورد استفاده نوع بهینه شده ای از موشک چینی مزبور است که در ایران توسعه یافته و در اختیار حزب الله قرار گرفته است.


به نقل از Strategy Centers موشک احتمالی دیگر C-701 چینی می باشد. C-701 در مقایسه با C-802 کوچکتر و قدرت انفجار کمتری دارد و برد آن بین 15-20 کیلومتر است ولی مزیت آن نسبت بهC-802 این است که سریعتر و راحت تر پرتاب می شود. موشک احتمالی دیگر JJ/TL-10A چینی با برد 18 کیلومتر و ضد ناو است. موشک JJ/TL-6B چینی دارای بردی بیشتراز 35 کیلومتر و هدایت شونده راداری است.



موشک چینی JJ/TL-10A


نبرد لبنان نشان داد که که سیستم هاتی تسلیحاتی به تنهایی نمی توانند نتیجه یک نبرد را تعیین کنند. نحوه به کارگیری این تسلیحات و استفاده از نقاط آسیب پذیر دشمن نیز عاملی اساسی در نتیجه چنین نبردهایی است

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد