بادها می توانند تاثیر مهمی روی عملیات یک هواپیما داشته باشند . ولی تنها اثر مثبت نیست بلکه ممکن است ضرر و زیانی را نیز به همراه داشته باشند . از نظر هواشناسی دو نوع شرایط باد برای عملیات یک هواپیما وجود دارد :
1 - سورفس ویند ( surface wind ) : شرایط هوا برای عملیات یک هواپیما در روی زمین
2 - ویند الافت ( wind aloft ) : شرایط هوا برای عملیات یک هواپیما در حین پرواز
هر دو این شرایط سه نوع باد را تحت پوشش خود قرار می دهند که عبارتند از :
1 - هد ویند ( head wind ) به وزش بادی گفته می شود که مستقیم . در جهت حرکت هواپیما و به نوز ( nose ) آن برخورد می کند .
2 - تایل ویند ( tail wind ) به وزش بادی گفته می شود که مستقیم . در جهت حرکت هواپیما و به تایل ( tail ) آن برخورد می کند .
3 - کراس ویند ( cross wind ) به وزش بادی گفته می شود که عمود بر باند بوده وبه پهلو و کناره هوایما برخورد می کند .
برای بررسی تاثیر هر کدام از این بادها ابتدا لازم است تاثیر آنرا روی موتور جت و موتور ملخی ببینیم .
هد ویند ( head wind ) در سورفس ویند ( surface wind ) در موتور جت مناسب است زیرا نیروی برا ( lift ) را افزایش می دهد . در موتور ملخی نیز مناسب است زیرا هوای بیشتری از روی سطح بال ( air foil ) عبور کرده در نتیجه نیروی برا ( lift ) را افزایش داده و بازدهی موتور بیشتر می شود .
در ویندالافت ( wind aloft ) مناسب نیست زیرا مانع از حرکت هواپیما به سمت جلو شده در نتیجه میزان سوخت مصرفی و زمان را افزایش می دهد .
تایل ویند ( tail wind ) در سورفس ویند ( surface wind ) در موتور جت مناسب نیست زیرا در هنگام استارت ( start ) جم هوای کمتری وارد موتور شده و برای موتور مضر است .
در ویند الافت ( wind aloft ) در هردو موتور مناسب است زیرا سرعت سایه هواپیما روی زمین ( ground speed ) را افزایش می دهد .
کراس ویند ( cross wind ) در سورفس ویند ( surface wind ) در موتور جت مناسب نیست زیرا بر روی سطح بال ( air foil ) باعث مخدوش شدن ترتیب مولکولهای هوا می شود . در موتور ملخی نیز تاثیر چندانی ندارد .
در ویند الافت ( wind aloft ) برای هردو موتور مناسب نیست زیرا هواپیما را از مسیر منحرف می کند .
همچنین هد ویند ( head wind ) طول باند مورد نیاز برای حرکت هواپیما و تیک آف دیستنس ( take off distance ) را کاهش می دهد .
برعکس تایل ویند ( tail wind ) این باد تیک آف دیستنس ( take off distance ) را افزایش می دهد .
...
flight dispatcher http://www.aerospacetalk.com