مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

گلایدر نسیم!!! (اولین گلایدر ساخت ایران)

گلایدر نسیم اولین گلایدر ساخت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که موفق به اخذ گواهینامه نوع و صلاحیت پروازی از سازمان هواپیمای کشوری شده است. این هواپیما توسط متخصصین شرکت پرآورپارس مبتنی بر استاندارد بین‌المللی ‌JAR-22  طراحی و تولید گردیده است. شایان ذکر اینکه مدل 6/1 نسیم جهت آزمایشات تونل باد در موسسه TSAGI روسیه مورد آزمایش قرار گرفته و آزمایشات زمینی خود را با موفقیت کامل به پایان رسانیده است.

نوع هواپیما: گلایدر دو نفره پشت سر هم، آموزشی، تفریحی

ساختار: بال و بدنه تماماً از جنس مواد مرکب می‌باشد که در قسمت بدنه از ساندویچ پانل لانه زنبوری و در قسمت بال از ساندویچ فوم (P.V.C) استفاده گردیده است. بال از نوع تک دیرک بوده که با استفاده از الیاف کربن مقاومت افزوده‌ای یافته است و با نصب دو عدد پین در بدنه سریعاً قابل مونتاژ می‌باشد. ترکیب سکان افقی از نوع T شکل بوده و در کوتاهترین زمان نصب می‌گردد سیستم فرامین از نوع Push-Pull-Rod و ترمز هوایی روی بال از نوع Schempp-Hirth بوده و شهپرهای آن از نوع عملکرد (Differential) می‌باشد و کاناپی آن دو تکه می‌باشد.

آلات دقیق آن استاندارد و شامل سرعت‌سنج، ارتفاع‌سنج، سرعت‌سنج عمودی و قطب‌نما می‌باشد.



ابعاد :
        وزن‌ها و مشخصات :    
دهانه بال    17 متر    
وزن خالی    415 کیلوگرم
نسبت منظری بال 16    
بیشترین وزن هنگام برخاست    615 کیلوگرم
سطح بال    02/18 متر مربع    
محدوده شتاب حدی (g)    3/5+ و 2/65-
طول بدنه      35/8   متر    
سرعت واماندگی    68 کیلومتر بر ساعت
سطح سکان افقی    2/145 متر مربع    
حداکثر سرعت مجاز    247 کیلومتر بر ساعت
سطح سکان عمودی متر مربع    
بیشترین نسبت سرش    35

منبع: شرکت پرآور پارس http://www.paravar-pars.com

خاطر نشان کنم که منظور از نسبت سرش مقدار مسافت  افقی  است که به ازا طی آن گلایدر 1 متر کاهش ارتفاع میده  و هرچه بیشتر باشه بهتره ...  به گفته آقای راثی برای  گلایدر L-23  (EP-JAR)  این میزان 28 است...

گلایدر نسیم..










این هم فیلمی از پرواز این گلایدر :::

برای دانلود کلیک کنید (حجم فایل 222 کیلوبایت)

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387 ساعت 01:18 ق.ظ

نصب پیشرانه اتومبیل در هوایپماهای فوق سبک
سلام
آیا تا به حال مقاله و یا مطلبی درباره نصب پیشرانه اتومبیل بر روی هواپیما( از هر مدل) خوانده و یا شنیده اید؟ ممنون می شم اگه اطلاعاتی بدین
موفق و پیروز باشید در پناه حضرت حق.

محمد عزیز معمولا افراد خلاق و مبتکری وجود دارند که از پیشرانه های موتور سیکلت ها بعنوان موتور پپاراگرایدر و جایروکوپتر استفاده میکنند ولیکن موتور اتومبیل بنده نشنیده ام.موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد